Startsida / Inlägg

Inför F1 i Kanada: Red Bull stoppar Max Verstappen

av Anna Andersson

Inför F1 i Montreal, Kanada, stoppar Red Bull Max Verstappen. Han vill köra F1 på Nürburgring senare i år.

Men förbjuds av sina chefer. Riskerna anses vara för stora.

F1 i Montreal, Kanada
Max Verstappe inför F1 i Montreal, Kanada (Getty Images)

Den nionde september körs ”Red Bull Formula Nürburgring”, det sker i samband med 12-timmarsloppet på klassiska “Nordschleife”.

Nürburgring finns inte längre med i kalendern för Formel 1, men är en bergochdalbana som F1-förarna älskar och detta är första gången sedan 2013 som F1-bilar körs på banan.

Red Bulls reservförare Daniel Ricciardo ska köra sin RB8 från 2012 och  Sebastian Vettel ska göra comeback bakom ratten. Han ska köra RB7 med E-fuel.

Max Verstappen vill också vara med på eventet.

Men stoppas av Red Bull.

– Jag ville köra, men Helmut låter mig inte göra det, erkänner Max Verstappen inför F1 i Montreal, Kanada.

Red Bull stoppar Max Verstappen

Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko, har det sista ordet och han är rädd för att Max Verstappen ska satsa så hårt att han riskerar avslutningen av F1-säsongen.

– Han vet väl att jag skulle satsa allt till dess att jag ligger på gränsen, säger Max Verstappen.

– Det hade jag väldigt gärna gjort.

Han inser att det inte är läge att utmana sina chefer i den här striden.

– Jag vill inte orsaka några onödiga problem, säger han.

– Jag hörde att det var på gång och Helmut satt vid samma bord när saken kom upp. Han sa direkt: “Nej, nej, nej, det gör du inte”.

Marko insåg att Verstappen skulle satsa på att ta det snabbaste varvet på Nürburgring-Nordschleife som just nu ligger på 5:19.546 minuter och sattes av Timo Bernhard i en Porsche 919 Evo 2018.

– Jag hade absolut testat, men man behöver riktiga Pirelli däck för att lyckas, inte de demodäck som är tillåtna under tester, säger Verstappen.

Han håller inte med om att det är extra riskabelt att köra på den klassiska F1-banan som också bär namnet “Die grüne Hölle”, det gröna helvetet.

– Det är riskabelt att köra här i Montreal också. Det handlar bara om hur man slår  en mur, men jag planerar självklart inte för att krascha, säger Max Verstappen.

– Förhoppningsvis får jag chansen att köra på Nordschleife en annan dag.

Inför F1 i Montreal

Günther Steiner antyder att han och Haas vill behålla sitt förarpar, Kevin Magnussen och Nico Hükenberg även nästa år.

Mercedes Lewis Hamilton ville inte prata om sin framtid under presskonferensen inför F1 i Montreal, Kanada. Han påpekade att han och Toto Wolff har en bra relation, typ. Han ville däremot prata om stämning i stallen.

– Hela teamet har fått ny energi och det känns som om vi har hittat polstjärnan. Vi vet var vi ska gå och vi vet hur vi ska komma dit, säger han.

Men frågan är om banan i Montreal passar deras Mercedes?

F1 i Montreal, Kanada
Lewis Hamilton har varit framgångsrik i Kanada, där vann han sitt första GP-lopp år 2007 (TT)

Ferrari Carlos Sainz erkänner att debuten för de nya uppdateringarna i Barcelona var en chock. Samtidigt påpekar han att Ferrari tagit viktiga steg framåt.

– Vi måste omsätta det och lyckas vi inte, måste vi försöka en gång till, säger han.

– Barcelona var troligen den sämsta möjliga banan för vår uppdatering, det är en svår bana för oss.

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan så snackar vi om Kanada GP, om familjen Villeneuve, den makalösa säsongen 1997 och mycket mer. Ett bra sätt att ladda upp inför helgens race. Det är kvällstider som gäller. Här hittar du tiderna till Formel 1 i Montreal.

Här är tiderna till IndyCar som också tävlar i helgen, de kör Road America i Elkhart Lake, Wisconsin.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB