Startsida / Inlägg

Marko bekräftar: Nytt namn för F1-stallet

av Anna Andersson

Red Bull Racing har tröttnat på AlphaTauris misslyckanden.

2024 blir en nystart i Formel 1. Det meddelar doktor Helmut Marko inför F1 på Red Bull Ring.

Helmut Marko inför F1 på Red Bull Ring
Max Verstappen tillsammans med Dr. Helmut Marko (AP-TT)

2022 var ett svårt år och 2023 är ännu värre. AlphaTauri ligger i botten av världsmästerskapet i Formel 1. Stallet med förarna Yuki Tsunoda och nykomlingen Nyck de Vries har bara tagit två poäng under årets säsong och ligger sist.

Det får svåra ekonomiska konsekvenser och Red Bull Racing kräver en omstart hos sitt juniorteam.

– 2024 får AlphaTauri två nya chefer i toppen, Laurent Mekies och Peter Bayer. Det kommer nya sponsorer och också ett nytt namn, säger Red Bulls motorsport konsult Dr Helmut Marko till österrikiska Kleine Zeitung.

– Stallet får en tydlig inriktning. Det ska, så mycket som möjligt, närma sig Red Bull. En helt egen konstruktion är fel väg att gå.

Det blir spännande att se hur AlphaTauri utvecklas framöver. Även Williams, som nu är näst sist med sina sju poäng, har lagt fokus på framtiden. Läs vad nya stallchefen James Vowles säger om stallet i gårdagens blogg.

F1 på Red Bull Ring –  så fördelas höstens aerotester

F1 på Red Bull Ring
Aston Martin och Fernando Alonso får mindre tid till aerotester. Kommer det att påverka teamet? (AP-TT)

Den 1 juli börjar en ny tid inom Formel 1. Det är inte bara starten för F1 på Red Bull Ring utan också på hur tiden för aerodynamiktesterna ska fördelas under den andra halvan av säsongen.

Den stora förloraren är Aston Martin, som efter sin andraplats i mästerskapet förlorar 20 procent av tiden i vindtunneln och till CFD-tester.

Ifjol var stallet sjua i VM nu är det trea och det betyder att stallet i höst vara får använda 80 procent av den tid de använde i fjol då de låg på 100 procent.

Red Bull ligger kvar på sina 63 % av max, 70 procent som ledare av mästerskapet och sedan ytterligare en bestraffning efter det att teamet gick över budgetgränsen 2021. Den stora vinnaren i detta sammanhang är Ferrari, ifjol var stallet två i VM, nu är det fyra och får öka sin utveckling av aerodynamiken från 75 % till 85 %, vilket också är tio procentandelar mer än Mercedes.

Alpine (90 %), McLaren (95 %) och Alfa Romeo (100) får alla fem procent mer. Haas behåller sina 105 procent. Williams ligger på 110 procent och AlphaTauri på 115.

Eftersom inga poäng delas ut före fredag är alltså kontingenterna klara.

Notera att det är sprinthelg i helgen, du läser mer om tiderna inför F1 på Red Bull Ring här. Här kan du läsa om däcken och en väderprognos inför Österrikes GP. 

Spygate – lyssna på Plattan i Mattan

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan pratar vi om Spygate, en av sportens största skandaler. Vad var det egentligen som låg bakom det faktum att McLaren tvinagdes betala 100 miljoner dollar och förlorade sin placering i konstruktörsmästerskapet?

Det handlar om industrispionage, ett vitt pulver, en kopieringsaffär och ett ouppklarat dödsfall. Bland annat.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB