F1 på Red Bull Ring: Nästa miss för Sergio Perez
avMax Verstappen dominerar under F1 på Red Bull Ring. Sergio Perez fallerar.
Med två strukna varvtider i Q2.
– Det är ett skämt med dessa tracklimits, säger Max Verstappen.
Red Bulls Sergio Perez hade missat Q2 vid tre tillfällen när han kom till Österrike och F1 på Red Bull Ring. Han inledde Formel 1 i Österrike med sjukfrånvaro under torsdagen och fortsatte sedan med att misslyckas i Q2. Han fick två tider strukna i Q2 eftersom han var utanför banans vita linje.
Perez var utanför i kurva tio, men hade inte själv någon aning om att han var utanför. Det resulterade i att han åkte ut i Q2 för fjärde helgen i rad – vilket inte har hänt en Red Bullförare sedan David Coulthard körde för stallet år 2008.
Har Sergio Perez en framtid hos Red Bull?
Det är riktigt illa för en förare som har samma material som VM-ledaren Max Verstappen.
– Han hade bra pace, en bil som han enkelt skulle kunna köra in i första eller andra startled, han kunde utmana Max tider. Men du får inte köra över den vita linjen!, säger stallchef Christian Horner till brittiska Sky.
– Först ströks en tid, sedan den andra och vi sa till honom att han skulle hålla sig innanför den vita linjen. Då stryks hans tredje tid och det är oerhört frustretande. Vi har pole position och det är fantastiskt, men det känns inte komplett.
Sergio Perez missar på Red Bull Ring
Sergio Perez var inte den enda föraren som fick varvtider strukna utan det var ett genomgående problem under kvalet. Totalt ströks 47 (!!) varvtider. Exempelvis tappade Max Verstappen en varvtid och var irriterad över radion och George Russell drabbades av samma öde i sin Mercedes.
– Det är väldigt svårt med alla tracklimits här, det är hög fart och snabba kurvor. Det är väldigt svårt. Många hade problem, jag också och det handlade bara om att överleva. Jag är väldigt glad över den här pole position, säger Max Verstappen efter kvalet och han utvecklar resonemanget till Autosport.
– I dag var det löjligt. Det verkar nästan som om vi är amatörer med tanke på hur många varvtider som ströks.
Sergio Perez var besviken efteråt. För fjärde gången på lika många race fick han titta på under Q3.
– Under mitt sista varv kom Albon plötsligt ut framför mig och jag tvingades bromsa. Jag fick köra rakt fram och tror att jag tappade en tiondel där, men enligt domarna blev jag inte hindrad, säger Perez efter kvalet.
– Du gör ett bra varv, blir hindrad och sedan får du en bestraffning också Jag tycker att det är ett systemfel.
Verstappen vs Perez in qualifying over the past 4️⃣ races: 😬
Can Checo turn things around? #F1 #AustrianGP pic.twitter.com/1aa1UwLEGc
— Autosport (@autosport) June 30, 2023
I morgon väntar ett nytt kval, till sprinten, och frågan är om det blir lika svårt för förarna att hålla sig inom den vita banbegränsningen.
– Jag tycker att vi måste kika på det för att se om vi kan hitta en bättre lösning än detta, säger Haas Günther Steiner till ESPN.
– Det handlar helt enkelt om hur stora risker man tar, samtidigt måste man ha en begränsning för att de inte ska köra utanför banan.
Resultatet i kvalet till Österrikes GP hittar du här.
Max Verstappen kallades till domarna för att han misstänktes för att ha hindrat Haas Kevin Magnussen i Q1. Domarna valde att fria honom och Verstappen behåller sin pole position.
Kort inför F1 på Red Bull Ring
McLaren har haft en tung start på året, men nu kommer en rejäl förändring på bilen. Den första delen presenteras här, ytterligare en om en vecka på Silverstone.
Det är en rejäl uppdatering av ML60, med nya sidepods, en ny motorkåpa, ett nytt golv, och förändrignar på halo. Men det är enbart Lando Norris som har fått den och han körde upp sig på plats fyra, efter Verstappen och de båda bilarna från Ferrari ( Charles Leclerc och Carlos Sainz).
Oscar Piastri måste däremot vänta på sin uppdatering, han får samma den till nästa vecka, när F1 kör på Silverstone.
Ferrari var 48 hundradelar efter Red Bull på Red Bull Ring. Kan vi få en liknande fajt som ifjol? Då vann Charles Leclerc och det är den senaste seger som Ferrari har tagit i Formel 1.
Inför kvalet fick Nyck de Vries hård kritik, AlphaTauris stallchef Franz Tost påpekade han han vill se resultat i Österrike, på Silverstone, i Budapest och på Monza. Det är banor som de Vries har kört tidigare i sin karriär.
– Annars får vi ett allvarligt problem, säger Tost till Sky Deutschland.
AlphaTauri ligger sist i VM och kommer att starta 2024 med en nysatsning och ett nytt namn. Red Bull är allt annat än nöjt med det resultat som deras systerstall levererar.
I morgon väntar först en sprint shoot-out, ett sprintkval, som är i samma format som det vanliga kvalet men pågår unde ren kortare tid. I nuläget finns det en risk för regn, vilket kan förändra förutsättningarna rejält. Därefter väntar också en sprint där topp åtta tar VM-poäng.
Dagens kval gällde söndagens GP, så nu stoppar vi undan det och kör en hel dag med sprintfokus.
Det är rörigt med sprinthelg.