Ferraris plan för 2024
av2023 är ett år för Ferrari att glömma. Inför Belgien Grand Prix i F1 presenterar teamet sin nya satsning.
Teamchef Fred Vasseur planerar att anställa 40 nya medarbetare, däribland minst ett tungt nyförvärv.
Scuderia Ferrari har inte alls börjat säsongen i Formel 1 som det hade hoppats på. Varken Charles Leclerc och Carlos Sainz har varit i närheten av några segrar och samtidigt som Red Bull har vunnit samtliga lopp som körts har Ferrari skapat rubriker för deras misstag. I depån, på banan och i fabriken.
Fred Vasseur som tog över som stallchef i teamet inför säsongen är allt annat än nöjd och nu presenterar han en ny satsning. Han berättar för den italienska tidningen Corriere dello Sport att han har en plan för framtiden.
Han vill anställa runt 40 nya medarbetare med hög teknisk kompetens, minst en av dem ska vara en 55-årig erfaren tekniker. Troligen till rollen som teknisk chef, men vem det handlar om skriver inte tidningen.
– Prioritet ett är utvecklingen av bilen, säger han.
– SF23 är ett arv från de tio senaste åren. Det tar tid inom Formel 1, jag kan inte ändra mentaliteten och kulturen i teamet på ett halvår. Ett F1-stall är som ett stort fartyg, det tar tid att ställa om kursen.
Scuderia Ferrari med plan för framtiden
Stallet är i år fyra, efter Red Bull, Mercedes och Aston Martin, men bakom hotar även McLaren som gjort ett par riktigt starka tävlingslhelger.
– Framgång är resultatet av hårt arbete. Framgångarna kommer inte från historien. Namnet Ferrari räcker inte för att vinna race, säger Vasseur.
– Vi är på rätt väg och vi har, precis som två eller tre andra team, stora resurser som vi nu måste använda oss av.
Stallets förare Carlos Sainz och Charles Leclerc ligger nu sexa och sjua i mästerskapet, vilket är långt efter både deras egna och fansens förväntningar. Båda två har kontrakt över 2024, men det har pratats om att båda två funderar över andra alternativ. Framförallt har Sainz namn nämnts i samband med Audi som tar över Alfa Romeo senast 2026.
– Vi kommer inte att prata om eventuella kontraktsförlängningar förrän i slutet av säsongen, förklarar Vasseur.
Efter Belgien Grand Prix i F1 väntar sommaruppehållet och Ferrari är iten det enda stallet som fudnerar över framtiden. Red Bulls stallchef Christian Horner har börjat fundera över 2024. Det gör även Mercedes.
Är du intresserd av F1 och vill ha sällskap i sommaren? Lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan. Filip var på plats i Ungern och fick bland annat ett snack med Dino Beganovic.
Däck inför Belgiens Grand Prix i F1
Däcktillverkaren Pirelli har valt C2, C3 och C4 när nu F1 ska köra sin första F1-sprint på klassiska Spa. Det är samma däck som användes förra året.
Väderprognosen inför helgen är ostadig och eftersom detta är årets längsta bana (ca 7 km) kan det också vara så att det är regn på en del av banan och torrt på en annan del av den.
– Detta däckval ger flera olika möjligheter att variera strategin om nu regnet håller sig borta. Vädret brukar vara en nyckelfaktor på Spa, säger Pirellis Mario Isola.
– I och med att Spa nu, för första gången arrangerar en sprint så har teamen mindre tid än vanligt att ställa in sina bilar. På Spa brukar vi kunna se stora skillnader i setupen, där vissa väljer att jobba med mer downforce för att vara starkare i den andra sektorn medan andra föredrar att kunna attackera på de långa raksträckorna.
It's #BelgianGP week – and it's a #F1Sprint week too! 🇧🇪 #Fit4F1 pic.twitter.com/vPC9w9jeUR
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) July 25, 2023
Det faktum att Belgien Grand Prix i F1 har bytt plats i kalendern spelar inte så stor roll. Väderförhållandena är liknande i slutet av juli och i slutet av augusti. Väderprognosen inför helgen är osäker just nu, onsdag är regnrisken 90 procent under i stort sett hela helgen.
Guide till F1 på Spa-Francorchamps 2023
Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Längd: 7004 m (44 varv). Det är det längsta varvet under F1-säsongen.
Avstånd till första kurvan: 265 meter.
Helgens tider
Kurvor: 10 höger, 9 vänster.
Däck: 2021: C2, C3, C4
2022: C2, C3, C4
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Höjdskillnad: 102 meter
Bromszoner: 8 ( 2 hårda)
Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Risk för säkerhetsbil: 67 %
Debut: 1925, men i F1 sedan 1950. Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo vann det första loppet. Nino Farina, samma team, hade pole position.
Antal GP: 55.
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 21.
Antal depåstopp 2022: 2, vilket också var den strategin som flest valde.
Statistik Belgien Grand Prix i F1
Kval till Belgien Grand Prix 2022:
- Carlos Sainz, Ferrari
- Sergio Perez, Red Bull
- Fernando Alonso, Alpine
- Lewis Hamilton, Mercedes
- George Russell, Mercedes
- Alexander Albon, Williams
- Daniel Ricciardo, McLaren
- Pierre Gasly, AlphaTauri
Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2022: 1:43.665 (Carlos Sainz, Ferrari)
2021: 1:59.765 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:42.519 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:58.179 (Lewis Hamilton, Mercedes)
Förarna med flest pole position på Spa-Francorchamps
Lewis Hamilton (6)
Juan Manuel Fangio (4)
Ayrton Senna (4)
Mika Häkkinen (3)
Alain Prost (3)
Graham Hill (3)
Nigel Mansell (2)
Jacques Villeneuve (2)
Belgien GP 2022 – topp 8
- Max Verstappen, Red Bull
- Sergio Perez, Red Bull
- Carlos Sainz, Ferrari
- George Russell, Mercedes
- Fernando Alonso, Alpine
- Charles Leclerc, Ferrari
- Esteban Ocon, Alpine
- Sebastian Vettel, Aston Martin
Snabbaste varvet i Belgien GP:
2022: 1:49.354 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 0:0.000 (Nikita Masepin, Haas F1)
2020: 1:47.483 (Daniel Ricciardo, Renault)
2019: 1:46.409 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2018: 1:46.286 (Valtteri Bottas, Mercedes)
Senaste fem vinnarna:
2022 Max Verstappen, Red Bull
2021 Max Verstappen, Red Bull
2020 Lewis Hamilton, Mercedes
2019 Charles Leclerc, Ferrari
2018 Sebastian Vettel, Ferrari
Förarna med flest vinster:
Michael Schumacher (6)
Ayrton Senna (5)
Kimi Räikkönen (4)
Lewis Hamilton (4)
Jim Clark (4)