Startsida / Inlägg

Daniel Ricciardo är tillbaka i F1 – målet Red Bull

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo är tillbaka i F1. Hos AlphaTauri.

Men han är bara intresserad av en sak – en plats hos Red Bull.

Daniel Ricciardo är tillbaka i F1
Daniel Ricciardo är tillbaka i F1. (Getty Images Red Bull Content Pool)

När AlphaTauris Nyck de Vries inte hade tagit en enda poäng under Formel 1-säsongens elva inledande lopp vände Red Bulls chefer blickarna mot reservföraren Daniel Ricciardo. Han fick chansen att genomföra ett däcktest åt Pirelli på Silverstone och redan under sitt sjunde varv i bilen satte han en tid som hade räckt till första startled i Storbritanniens GP ett par dagar tidigare. Efter elva varv informerade Red Bulls Helmut Marko Nyck de Vries.

Han fick lämna plats för Daniel Ricciardo – tidigare förare för Red Bull och med åtta GP-segrar på meritlistan.

– Red Bull är okonventionella. Det vet vi, säger Daniel Ricciardo när han möter media inför Ungern GP.

Trots en seger var hans senaste två säsonger hos McLaren allt annat än bra. Nu i efterhand inser han att han kanske stod i vägen för sig själv.

– Kanske satte jag krokben för mig själv när jag försökte intala mig att bilen inte passar mig, jag måste ändra på det och det, säger han.

– Kanske var jag min egen största fiende. Mitt första kval hos McLaren var fantastiskt, men då visste jag inte så mycket om bilen och tänkte inte på vilka svagheter den hade. Jag körde bara.

Daniel Ricciardo är tillbaka i F1

Daniel Ricciardo är tillbaka i F1
Daniel Ricciardo under sin första presskonferens inför Ungerns GP (Getty Images )

I vintras lämnade han det brittiska stallet för att bli testförare hos Red Bull och under inledningen av året hävdade stallchef Christian Horner att Ricciardo var klart långsammare än Max Verstappen och Sergio Perez i simulatorn. Så är det inte längre.

– Jag blev allt snabbare i simulatorn, till dess att Christian och Helmut började tro på mig. Testat var det sista som skulle kryssas av och jag bevisade att jag också kan leverera på banan. Det gick bra och de kom till mig och sa: Du är redo, vi gör detta!

Nu är Daniel Ricciardo är tillbaka i F1. Han sitter i den bil som ligger sist i VM och troligen är långsammast i fältet. Det hävdade i alla fall hans kollega Yuki Tsunoda i veckan.

– Jag har inga förväntningar alls. Jag är övertygad om att bilen har sina begränsningar, men jag ska göra allt jag kan för att hjälpa teamet. Nu kan jag inte säga vad jag har för mål den här helgen, utan göra mitt bästa och försöka få fram en varvtid jag kan vara stolt över.

Målet: En comeback i Red Bull

Fredagens träningar var hans första i en AlphaTauri och han kommer nu att använda säsongsavslutningen för att ta sig tillbaka till Red Bull – även om han är medveten om att Sergio Perez har ett kontrakt över 2024.

– Jag drömmer om att köra för Red Bull igen, men det är ju inte så att jag har ett mål och då får jag det också,  säger Daniel Ricciardo.

Samma målsättning har också hans kollega Yuki Tsunoda som nu kör sitt tredje år för AlphaTauri.

– Jag ser ju data på vad han kan och faktum är att en av oss kommer att vara långsammare än den andra. Den föraren kommer inte att nå Red Bull. Så enkelt är det.

Kort om F1 i Budapest

Sergio Perez erkänner att han, sedan deltävlingen i Monaco, saknar förtroende för sin Red Bull.

Hans chefer är tydliga med att han behöver en ren helg för att hitta självförtroendet igen. Han har trots allt missat Q3 de senaste fem deltävlingarna. Vad gjorde han i Budapest då?

Han inledde F1 i Budapest med att orsaka en rödflagg, han satte sin bil i en däckstapel efter ett par minuter av det första träningspasset.

Precis vad han behöver…

I helgen är det dags för ett nytt kvalkoncept, läs om det här. I veckans avsnitt av Plattan i Mattan kan du också höra historien om Fernando Alonso som vann sitt första GP i Ungern för 20 år sedan.

Enlgit Carlos Sainz bör Hungaroring passa Ferrari bätre än Silverstone, stallet jagar första segern på ett år.

Notera att Alpines VD Laurent Rossi har fått sparken. Han ersätts av Philippe Kriefsom tidigare arbetat hos bland annat Ferrari, Alfa Romeo och Michelin. Rossi kritiserade sitt F1-stall hårt i våras,  ansåg att arbetssättet var amatörmässigt och påtalade att resultatet var väldigt dåligt. Nu får han andra uppgifter inom Alpine. Stallchef Otmar Szafnauer stannar på sin post.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB