Startsida / Inlägg

Nyheter till kvalet till F1 i Ungern

av Anna Andersson

Formel 1 testar en ny form för kvalet inför F1 i Budapest. Förarna får färre antal däck, vilket bör leda till ökad spänning.

F1 i Budapest
Max Verstappen och hans kollegor får testa ett nytt typ av kval under F1 i Budapest (TT)

Kvaltestet skulle ha genomförts i samband med deltävlingen på Imola i våras, men den tävlingen ställdes in på grund av översvämningar och testet sköts upp. Nu kommer det att genomföras under F1 i Budapest.

Det betyder att samtliga förare får elva set däck, istället för 13 som är brukligt under kvalet. Q1 ska genomföras med hårda däck, Q2 med mediumdäcken och Q3 med de mjuka däcken. Precis som vanligt går de 15 främsta förarna vidare från Q1 till Q2, därefter går de tio främsta förarna vidare till Q3 och det är alltså enbart de förare som kör samtliga kvalsegment som använder sig av alla tre gummiblandningarna.

– Detta borde, i alla fall på pappret, öppna för fler möjligheter, framförallt sett till strategin, säger Pirellis Mario Isola.

Totalt har en förare 11 set av torrdäck denna helg, tre hårda set däck, därefter fyra medium och fyra mjuka under en tävlingshelg. ATA, som det kallas (Alternative Tyre Allocation) kommer att testas även på Imola i september. Därefter bestämmer F1, FIA och teamen gemensamt om ATA ska användas under 2024.

Nu återstår faktiskt bara två deltävlingar innan det är dags för det obligatoriska sommarlovet för Formel 1, det är helgens deltävling i Ungern och därefter ska Formel 1 köra en deltävling på Spa i Belgien.

Omstarten sker sedan i Nederländerna i slutet av augusti.

Däcken inför F1 i Budapest

Nu är däcken inför F1 i Budapest klara och det blir ett steg mjukare än förra året. Temperaturerna i luften och även i asfalten brukar vara väldigt höga i Ungern i slutet av juli och banan är också ganska knixig med många kurvor och få raksträckor, vilket gör att Ungerns GP  blir ett test för både förare, däck och bilar.

– Det finns egentligen bara en raksträcka som lämpar sig för omkörning, under inbromsningen till den första högerkurvan, säger Pirellis Mario Isola.

– Sedan finns det ytterligare 13 kurvor på denna bana som är den näst långsammaste efter Monaco, sett till medelhastigheten. Därför använder många team ungefär samma inställningar sett till downforce. När det är så många långsama kurvor gäller det att hantera traction väl och att inte överhetta däcken.

Hungaroring används dessutom inte allt för ofta vilket gör att asfalten brukar utvecklas mycket under helgen, allt eftersom gummit lägger sig i asfalten.

 

Snabba nyheter inför F1 i Ungerns GP

Den stora nyheten inför F1 i Budapest är att Daniel Ricciardo är tillbaka i F1. Han ersätter Nyck de Vries som har fått sparken. 

– Jag är verkligen glad för Daniels skull, verkligen, säger Sebastian Vettel.

Han var kollega med Daniel Ricciardo hos Red Bull år 2014.

– Å andra sidan måste man vara ärlig och det är synd om Nyck när det slutar på det sättet. Han fick en fantastisk chans. Kanske gick det inte så som han förväntade sig och så som andra människor förväntar sig. Det är också väldigt tufft när det får ett så plötsligt slut. Det är brutalt.

Många funderar över vad Vettel ska ta sig till nu. Han var i Goodwood Festival of Speed i helgen och körde en F1-bil med fossilfritt bränsle och han får många erbjudanden.

– Jag var i Monaco tidigare i år och hade ett bra möte med Stefano Domenicali, säger han.

Frågan är om vi får se honom i en annan roll inom Formel 1 framöver.

För övrigt vill Madrid arrangera ett F1-lopp och intresset finns. Sergio Perez var där och körde en demonstration i helgen.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB