Startsida / Inlägg

Därför är Red Bull så överlägsna i F1

av Anna Andersson

Varför är Red Bull överlägsna i F1?

Fyra VM-titlar i rad mellan 2009 och 2013. Därefter passerade sju långa år när Red Bull var långt ifrån att kunna utmana om någon titel innan Max Verstappen vann sin första VM-titel i säsongens sista lopp år 2021. Sedan dess har han vunnit ytterligare en VM-titel i Formel 1 och i år har stallet tagit tio segrar på lika många lopp.

2023 är Max Verstappen och Red Bull på väg mot att skriva nya rekord, varje tävlingshelg är en ny uppvisning.

Varför är Red Bull överlägsna i F1?

Det är  den absolut vanligaste frågan just nu. Även om det inte finns ett enkelt svar på den så finns det flera bidragande orsaker.

Varfär är Red Bull överlägsna i F1?
Max Verstappen, och Red Bull Racing dominerar Formel 1. (AP-TT)

Sju anledningar till Red Bulls dominans i Formel 1

Regeländringen 2022

Red Bull var egentligen det enda stall som lyckades hitta helt rätt i det nya reglementet. Stallet kan köra sin bil närmare marken än alla andra, utan att den slår i. Samtidigt som alla konkurrenter hade problem med porpoising under 2022 kunde Red Bull glida fram. Stallet har sedan kunnat utveckla och finjustera bilen. Eftersom försprånget har varit så stort har den begränsning  av aerotester som de, som världsmästare, drabbas av inte påverkat dem speciellt mycket.

Ground effect

Regeländringen till 2022 innebär att ungefär 80 procent av downforce genereras från ground effect istället för att det är vingar som trycker ner bilen i marken. Ground effect kommer från tunnlar som löper längs med bilens golv. De skapar ett undertryck som suger ner bilen mot banan.

Förändringen gjordes för att förenkla omkörningar och leverera en bättre kamp på banan. Vingarna skapade en smutsig luft bakom bilen. Därför var det svårt för den bakomvarande bilen att komma tillräckligt nära för att inleda en attack och köra om.

Adrian Newey

En av de stora förändringarna till 2022 var att bilarna gick tillbaka till ground effect, och Red Bulls stjärndesigner är expert på just det.

Han studerade det i Southampton 1980

– Jag studerade  ground effect på universitetet, det var mitt examensarbete och jag fokuserade hur det kan användas inom motorsport, har han berättat för tyska Auto, Motor und Sport.

Efter de avslutande studierna fick han vidare till en praktik hos Emerson Fittipaldis F1-team. Därefter fortsatte han hos March och flyttade till  Williams 1991. Han jobbade där tillsammans med Patrick Head och under 114 lopp noterades hans bilar för 59 GP-segrar, 78 pole positions  och 60 snabbaste varv. Newey låg även bakom konstruktionen av den bil Ayrton Senna körde när han omkom på Imola 1994. 1997-2005 arbetade han för McLaren och konstruerade två bilar som vann VM med Mika Häkkinen. Sedan 2005 har han varit en del av Red Bull Racing.

Adrian Newey är oerhört kompetent, en av få designers som bokstavligt talat kan se hur luften rör sig runt en racerbil. Han ritar fortfarande sina bilar  och detaljer med papper och penna.

Max Verstappen

Den nederländske föraren kom till Red Bulls juniorteam Toro Rosso innan han ens hade körkort. Han hade tävlat i Formel 3, men framförallt hans förmåga att köra i regn imponerade stort och han fick chansen i F1 när han var 17 år gammal.

Till Spaniens GP 2016 flyttades han upp till Red Bull. Han vann sitt första race för teamet, tog sin första VM-titel fem år senare och har kontrakt till och med 2028. Han är numera Red Bull och stallet har designat bilen så att den passar honom perfekt.

Mercedes

Inför säsongen 2022 sa Mercedes James Allison att något team skulle gå bort sig i de nya reglerna. Då räknade han inte med att det var hans eget stall som skulle göra det. Det faktum att Mercedes inte alls hittade rätt i sin första design och tappade 18 månader är också en av anledningarna till att Red Bull är så dominant.

Mercedes har fortfarande inte hämtat sig efter den felräkningen stallet gjorde inför 2022. Under 2023 har de ändrat konceptet på bilen, men frågan är hur lång tid de tar innan de har hunnit ikapp i sin utveckling.

Ferrari

Den nya regeländringen var en chans för Ferrari, men de gjorde också felval på felval. Stallet hade en bil som var snabb på ett varv, men upprepade strategifel, förarmisstag, problem inom organisationen har gjort att teamet tappat tid.

Stallet genomförde en omorganisering inför säsongen, men ligger också för långt efter Red Bull för att kunna utmana vid annat än enstaka tillfällen. Fred Vasseur tillträdde som ny stallchef inför 2023, men det är långt kvar innan stallet kan utmana vid mer än enstaka tillfällen.

Den perfekta stormen

2022 föll allt samman för Red Bull. Det är ett team som har haft samma ledning sedan starten 2005. Helmut Marko, Christian Horner och Adrian Newey vet precis vad de vill och var de har varandra. Stallet förstod och tolkade reglerna på rätt sätt.

Konkurrenter som Mercedes, Ferrari, McLaren, Alpine och Aston Martin klarade inte av det och halkade mil efter. Red Bull drar fortfarande en stor fördel av det försprång de skaffade sig direkt.

•••

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi om TRACKLIMITS, framtiden i Österrike, Toto Wolffs ord till Lewis Hamilton och Max Verstappens sista depåstopp. Var det nödvändigt?

Lyssna här.

I helgen är det Storbritanniens GP i Formel 1, här är  tiderna till F1 på Silverstone.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB