Startsida / Inlägg

F1 på Silverstone: Så förbereder F1 för Brad Pitts film

av Anna Andersson

I helgen väntar F1 på Silverstone – och skådespelaren Brad Pitt sätter sig bakom ratten.

Även ett garage har byggts upp inför veckans filminspelning.

Brad Pitt kör under F1 på Silverstone
Brad Pitt på plats vid USA:s GP 2022. Då studerade han Formel 1 (AP-TT)

Efter ”Drive to Survive” går Formel 1 nu vidare i sin satsning för att nå en bredare publik. I helgen startar inspelningen av en ny Hollywoodfilm på Silverstone. Mercedes Lewis Hamilton har varit inblandad i mångmiljonprojektet, precis som producenten Jerry Bruckheimer och regisören Joseph Kosinski, som bland annat regiserat Top Gun Maverick.

– Vi har den bästa producenten i Hollywood, en av de bästa regissörerna i Hollywood, en av de bästa stjärnorna. De gär en enorm investeringen, säger F1:s VD Stefano Domenicali till The Sun.

 

Brad Pitt kör i samband med F1 på Silverstone

I samband med helgen ska Brad Pitt köra en ombyggd bil från Formel 2, en bil som tidigare använts i supportserien under Formel 1. Han ska vara ensam på banan och de ska också använda den extra depå som specialbyggts för filmteamet och även filma i depån. Allt för att göra det så autentiskt som möjligt.

– Tekniken är också vacker och detta är ett projekt för oss att utveckla tillsammans. Vi tror att det är ett annat sätt att ta F1 till människor som inte vet något om oss. Vi har möjlighet att fånga dem. Det kommer att bli ett intensivt projekt vi kommer att göra tillsammans, säger Domenicali.

Han påtalar dock att livebevakningen inte kommer att påverkas av den nya satsningen på film och TV-serier, som Drive to Survive.

– Vi kommer inte att kompromissa med den, det var det första jag sa.

– Racingen kommer inte att beröras. Allt kommer att finnas runt oimkring. Det ska bli intressant att se något nytt, det kommer att bli Hollywood-action.

Filmen handlar om en före detta F1-förare som återvänder till tävlingscirkusen och ska spelas in i samband med GP-helger under hösten.

Nya däck till F1 på Silvertsone 2023

Helgens deltävling, Storbritannien GP i Formel 1, innebär en premiär. På en av årets tuffaste banor levererar Pirelli  nya slicks.

Planen var ursprungligen att introducera de  nya däcken till 2024, men eftersom både hastigheten på bilarna och däckslitaget har ökat under årets säsong jämfört med förra året var det nödvändigt att genomföra förändringen redan nu. Efter halva säsongen.

– De senaste åren har vi arbetat hårt inte bara för att skapa produkter som uppfyller de förväntade prestandaparametrarna, utan också för att förutse potentiella problem och reagera snabbt på dem, säger Pirellis chef Mario Isola.

– Däcken med den nya specifikationen tål högre belastning, men deras tekniska parametrar eller beteende på banan förändras inte. Alla stall kunde testa den nya designen vid Spaniens GP, vi gav varje förare två set under  träningspassen den helgen. Deras feedback låg i linje med våra förväntningar, särskilt när det gällde effektivitet. Dessutom tillåter den nya specifikationen praktiskt taget ingen förändring av däcktrycket, varken fram eller bak.

Framförallt slits det vänstra framdäcket hårt på Silverstone och i vissa snabba kurvor når belastningen upp till 5 g.

Ändå är Pirelli säkra på att det Storbritanniens GP är rätt plats för nyheten.

– I motsats till design har däckblandningarna inte förändrats och är, åtminstone namnmässigt, identiska med förra årets C1, C2 och C3. Den nuvarande C1 är dock en ny sammansättning och ligger mellan C2 och C0. C0-däck är det nya namnet för den starkaste blandningen i 2022-serien, förklarar Isola.

F1 på Silverstone
Alfa Romeos Guanyu Zhou med en otäck krasch under F1 på Silverstone 2022 (AP-TT)

Storbritannien GP – F1 på Silverstone 2023

Alla helgens tider

Längd: 5,891 km/52 varv.

Banan körs medsols.

Kurvor: 10 höger, 8 vänster.

Avstånd till första kurvan: 420 m

Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)

Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)

Däckslitage: Medel.
 Bromsslitage: Högt

Bromszoner: 6 ( två hårda)

Toppfart: 310 km/tim ( utan DRS)

Lägsta fart : 85 km/tim

Genomsnittsfart: 231 km/tim

Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.

Vinnande strategi 2022: 3 depåstopp, de flesta förarna gjorde två stopp.

Första GP: 1950, segraren var Nino Farina, Alfa Romeo och han vann från pole position.

Segrar från pole position: 21

Seger från högsta startposition: Emerson Fittipaldi, McLaren. Han startade från plats sju när han vann 1975.

F1 på Silverstone – topp 8 i kvalet  2022

  1. Carlos Sainz, Ferrari
  2. Max Verstappen, Red Bull
  3. Charles Leclerc, Ferrari
  4. Sergio Perez, Red Bull
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. Lando Norris, McLaren
  7. Fernando Alonso, Alpine
  8. George Russell, Mercedes

Snabbaste kvalvarven på Silverstone:

Absolut: 1:24.303 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2022: 1:40.983 (Carlos Sainz, Ferrari)

2021: Sprint  0:0.000 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:24.303 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2020: 1:25.154 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2019: 1:25.093 (Valtteri Bottas, Mercedes)

Förare med flest pole positions:

Lewis Hamilton (7)

Nigel Mansell (3)

Fernando Alonso (3)

Damon Hill (3)

Jim Clark (3)

Nino Farina (2)

Stirling Moss (2)

Mika Häkkinen (2)

Storbritannioens GP 2022  – topp 8

  1. Carlos Sainz, Ferrari
  2. Sergio Perez, Red Bull
  3. Lewis Hamilton, Mercedes
  4. Charles Leclerc, Ferrari
  5. Fernando Alonso, Alpine
  6. Lando Norris, McLaren
  7. Max Verstappen, Red Bull
  8. Mick Schumacher, Haas F1

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:18.739 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)

2022: 1:30.510 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2021: 1:28.617 (Sergio Perez, Red Bull)

2020: 1:27.097 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:28.451 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2019: 1:27.369 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem F1-vinnarna på Silverstone

2022  Carlos Sainz, Ferrari

2021 Lewis Hamilton, Mercedes

2020 Lewis Hamilton, Mercedes

2020 Max Verstappen Red Bull  (70th Anniversary Grand Prix)

2019 Lewis Hamilton, Mercedes

Flest segrar:

Lewis Hamilton (8)

Alain Prost (5)

Nigel Mansell  (3)

Michael Schumacher (3)

Jim Clark (3)

I veckans avsnitt av vår F1-podd, Plattan i Mattan, snackar vi ner Österrikes GP, pratar om tracklimits och vi snackar upp Storbritannien GP.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB