Startsida / Inlägg

Förare inför F1 på Spa: Bygg om efter dödsolyckorna!

av Anna Andersson

De senaste fyra åren har två unga racerförare mist livet på Belgiens GP-sträcka. Inför F1 på Spa kräver nu flera F1-förare att banan förändras.

– Varje gång vi kör igenom där riskerar vi vårt liv, säger Lance Stroll.

F1 på Spa
Pierre Gasly lade, i samband med F1 på Spa 2022, ner blommor vid den plats där hans vän Anthoine Hubert, omkom tre år tidigare (TT-AP)

2019 avled Anthoine Hubert, under ett lopp i Formel 2, olyckan inträffade på Kemmelrakan, efter den beryktade passagen Eau Rouge/Raidillon. fransmannen Hubert  blev 22 år gammal. I juni i år omkom 18-årige Dilano van ’t Hoff från Nederländerna under ett lopp i Formel-Regional-Europamästerskapet (FRECA). Den olyckan inträffade vid nästan exakt samma ställa. Vid båda tillfällena har det varit en bil som stått tvärs över körbanan blivit påkörd.

När Dilano van ’t Hoff blev påkörd var det regn i luften och sikten dålig.

– Man leker med elden här, om och om igen. Det gäller inte bara oss i Formel 1 utan även ungdomarna som kör i Formel 2 och Formel 3, sa Aston Martins Lance Stroll under Österrikes GP, vilket var samtidigt som den senaste olyckan inträffade på Spa.

– Det som har hänt är inte rättvist. Man måste se över den kurvan och göra de förändringar som krävs. Nu har två unga förare förlorat livet på samma ställe.

Han kräver att den legendariska kurvan Eau Rouge byggs om, nu tävlar F1 på Spa igen. Där har Formel 1 tävlat sedan 1950 och det finns ett kontrakt även över 2024.

Inför F1 på Spa – bygg om Eau Rouge

Den här gången är det dessutom F1-sprint, vilket gör att förarna tävlar på banan vid två tillfällen..

– Vi måste verkligen fundera över vad vi ska göra med den kurvan, det är aldrig roligt att köra där, säger han.

F1 på Spa
Anthoine Huberts mamma pratar med Charles Leclerc sedan familj och förare hållit en tyst minut för honom efter dödolyckan i september 2019. (TT-AP)

Även den flerfaldige världsmästaren Lewis Hamilton kräver en förändring inför F1 på Spa.

– Nu har två unga racerförare avlidit på samma ställe och då måste vi göra någonting, sa Hamilton i samband med Storbritanniens GP för ett par veckor sedan.

– Jag har ett förtroende för FIA, de har gjort ett stort arbete när det gäller säkerheten och jag vet att de diskuterar det. de gör flera förändringar under varje säsong och jag är säker på att de även kommer att se över om det går att göra någon förbättring i Eau Rouge.

Ett av problemen är just den dåliga sikten. Det är inte sällan som regnet faller över Spa och när en förare kör upp över backen i Eau Rouge och över kullen är det svårt att se vad som väntar.

– Det är tydligt att sikten är den avgörande faktorn här, de flesta av oss mitt i fältet kör nu blint, säger Alpines Esteban Ocon.

Han var precis som Pierre Gasly vän med Hubert.

– Jag är övertygad om att FIA tittar på detta för att förbättra situationen. Problemet är att vi inte ska lära oss detta av att det händer otäcka olyckor. Detta är väldigt tråkigt för motorsporten.

Kort inför F1 på Spa

Mercedes stallchef är inte nöjd efter deltävlingen i Ungern. Stallet hade problem med kylningen i den heta sommarvärmen.

– Vi hade troligen den snabbaste bilen, men vi måste få ut potentialen i den, säger han.

Till Belgien Grand Prix har stallet med en uppdatering av bilens kylsystem.

Ferrari bekräftar att Belgiens GP blir det sista för Laurent Mikes, han kommer inte att finnas på plats. Hans väg leder vidare till AlphaTauri där han tar över efter stallchef Franz Tost.

Diego Ioverno blir ny sportsligt ansvarig hos Ferrari. Han har jobbat hos Scuderia Ferrari i 23 år.  Han tar Mikes plats vid depådesken och endel av hans arbetsuppgifter.

Vart har Aston Martins fart tagit vägen? Det är en av de frågor som F1 nu diskuterar.

Samtliga stall bidrar med sina färger och nominerar en förare till F1 Academy nästa år. Där ska unga tjejer tävla och utbildas för att så småningom kunna nå Formel 1. I år kör F1 Academy tillsammans med Formel 1 vid ett tillfälle, i Austin, till nästa år kör i samband med Formel 1. 15 bilar finns med, tio av dem har sin partner i F1, övriga fem har sina partners i Formel 2 (ART, Campos, Carlin, MP och Prema).

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan var Filip på plats i Ungern. Han har bland annat gjort en längre intervju med Dino Beganovic, du kan också lyssna på på hur tre tusendelar låter.

Det är sprint i helgen. Alla tider för Belgien Grand Prix i F1 hittar du här.

Här är en guide till Belgien Grand Prix, med banfakta och statistik. Vi ses väl till F1-live i  morgon? Du kan följa bilarna, får tider, mina kommentarer och kan vara med och ställa frågor samt diskuera det som händer. Det är, som en engagerad läsare sa, vårt virtuella F1-vardagsrum där vi följer racehelgen tillsammans. Vålkommen!

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB