Startsida / Inlägg

F1: Mannen bakom uppdateringen av McLaren

av Anna Andersson

I Monaco lyfte en lastbil upp Sergio Perez Red Bull och visade det hemliga golvet för en hel F1-värld. Ett par veckor senare gör McLaren F1 succé med en bil som sägs vara en kopia av årets mest framgångsrika bil.

Mannen bakom förändringen?

Peter Prodromou, tidigare kollega till Adrian Newey hos Red Bull.

McLaren F1
Lando Norris, McLaren, var tvåa under F1 på Silverstone (AP-TT)

Lando Norris, McLaren F1, körde bra med en uppdaterad bil i Österrikes deltävling i Formel 1. En vecka senare imponerade han och kollegan Oscar Piastri när stallet tog 30 poäng på Silverstone.

På en tävling tog stallet en poäng mer än vad det har tagit under säsongens tio första lopp.

Mercedes Lewis Hamilton kallade McLarens bil för en rymdraket och påtalade att den var mycket, mycket lik Red Bulls bil.

En kopia?

– Det är oundvikligt att det händer. Varför skulle man inte göra så? När det finns en bil som är så stark som vår är det logiskt att andra följer efter, säger Christian Horner.

– McLaren var oerhört starka på Silverstone. Det blir spännande att se hur de presterar på andra typer av banor.

McLaren F1 – en kopia av Red Bull?

McLaren hävdar att deras uppdatering  av MCL 60 inte är någon kopia av Red Bull, men har stallet dragit fördel av de bilder som togs av golvet på Red Bulls bil i Monaco?

– Genom att se ett foto så kan du inte kopiera geometrin direkt, förklarar McLarens stallchef Andrea Stella.

– Du har inte all data och du får inte bättre fart i bilen bara för att du testar i CFD eller vindtunneln. Ofta blir det sämre eftersom  din bil är designad för det som du har utvecklat fram till det tillfället. Alla stall har proffsfotografer som tar så mycket bilder som möjligt av de andra bilarna, det är ett sätt att hitta inspiration. Men om jag sa att ”Åh nu har vi sett Red Bulls golv och nu har vi lösningen” skulle man klanka föringa vår egen prestation. Man måste införliva sina egna idéer, annars fungerar det inte.

Istället pekar Andrea Stella på en helt annan framgångsnyckel. Peter Prodromou.

Han började sin karriär hos McLaren 1991, 2006 bytte han och Adrian Newey till Red Bull och där arbetade de tillsammans under flera framgångsrika år, bland annat tog de stallet från att vara nykomlingar i F1 till fyra raka VM-titlar med Sebastian Vettel. Vill du veta mer om hur Red Bull jobbade då, lyssnar du på avsnitt #58 av vår F1-podd Plattan i Mattan där Christian Arnell som då jobbade för stallet berättar om hur det fungerar på en F1-fabrik.

Tuffare för McLaren under F1 i Ungern?

McLaren F1
McLaren F1 hade två förare på prispallen i Storbritanniens GP. Max Verstappen vann loppet för Red Bull (AP-TT)

Till 2014 återvände Prodromou till McLaren som chefsingenjör. När James Key lämnade stallet under inledningen av 2023 tog han över rollen som teknisk direktör, med ansvar för aerodynamiken.

– Han leder arbetet kring aerodynamiken och har gjort ett fantastiskt jobb. Peter sätter inte bara riktningen för aerodynamiken utan har utvärderat hela aerodynamikteamet och hjälpt oss att omorganisera. Det har han gjort enormt bra.

Men hur bra är McLarenu? Kan stallet utmana om vinster även på andra banor? Trots framgångarna på Silverstone är Lando Norris försiktig i sina uttalanden inför de kommande två deltävlingarna i Ungern och i Belgien.

– Vi har en dålig bil, och när jag säger dålig menar jag en rätt usel bil, i de långsamma kurvorna. Den är extremt svårt att köra den. Jag förstår att folk blir upprymda över dresultatet på Silverstone. Men jag är säker på att vi har ett par banor framför oss där folk kommer att fråga: Vad har ni gjort? Hur kunde bilen bli så dålig?, säger Norris till Autosport.

– Vi har blivit bättre på att hantera däcken, på hur vi kyler däcken, bla, bla, bla. Men det är inga större grejer. Jag tror att banan passade oss, lät oss ta hand om däcken på ett bra sätt och vi kunde hantera dem. Så enkelt är det.

Kort om F1

De F1-stall som håller till i Storbritannien har haft möte med den brittiska regeringen för att diskutera de logistiska utmaningar som Brexit har fört med sig. För stallen har det Storbritanniens EU-utträde varit en mardröm, men nu hoppas de på att de ska kunna få stöd av regeringen för att förenkla logistiken när de kör in och ut ur Storbritannien på väg till olika race.

•••

Trots ett dåligt kval på Silverstone fortsätter Red Bull att stötta Sergio Perez.

– Han startade säsongen enormt bra, men har inte presenterat lika bra under lördagarna den senaste tiden. Vi hoppas att han är med längre upp i fältet redan i Budapest, säger stallchef Christian Horner.

– Som inom alla andra idrotter sitter mycket i huvudet och jag tror att han bara behöver en bra helg för att hitta formen igen.

•••

Efter ytterligare ett problem med tillförlitligheten är Nico Hülkenberg tydlig. Han anser att larmet går hos Haas.

– Det verkar som om vi har problem med bilen oftare än vad andra stall har, säger han.

•••

Det har varit mycket snack om Brad Pitts nya F1-film i helgen. Lite bilder och mer om filmen, som spelas in i F1-miljö och låter flera av de nuvarande förarna vara statiser, läser du genom att klicka på länken ovan.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB