F1 på Monza: Verstappens hemlighet
avLiam Lawson får chansen igen. Han kör F1 på Monza och ersätter Daniel Ricciardo så länge som det behövs.
Och det kan dröja innan det blir en comeback i Formel 1.
Daniel Ricciardo, AlphaTauri, drabbades av en fraktur i handen under den andra träningen inför F1 i Nederländerna. Har han opererats av den välkände handkirurgen Dr. Xavier Miri Barcelona och stannar kvar för observation. Operationen har gått bra, men den var komplicerad.
– Det ser illa ut för de två kommande loppen, säger Red Bulls Dr Helmut Marko till motorsporttotal.
Det var flera mindre frakturer i handen och enligt Christian Horner, stallchef hos Red Bull, kommer det att ta tid.
– För en normal människa tar det tio till tolv veckor innan vederbörande kan arbeta igen, men dessa killarna är inte normala. Ingen kan dock säga hur lång tid det tar, tre veckor, en månad eller sex veckor? Vi måste avvakta.
Liam Lawson kör F1 på Monza
I helgen kör F1 på Monza, därefter är det en veckas paus innan mästerskapet tävlar i Singapore och det är ett av de mest fysiska loppen under året. Därför kan det vara olämpligt för en comeback.
– Jag tror att han har Japans GP i bakhuvudet, säger Horner.
– Men vi får se vad kroppen säger.
Därefter väntar Japans GP den 24.9.
Fram till dess att Daniel Ricciardo är återställd kör Liam Lawson hans AlphaTauri. Lawson var 13:e man i sin premiär.
AlphaTauri närmar sig Red Bull
När vi ändå är inne på AlphaTauri menar teamet att det kommer att ske en förändring framöver. Tre poäng är för lite.
– Vi kommer att nära oss Red Bull i designen och ta över alla komponenter man får ta över, säger nye VD:n Peter Bayer till Sky.
Stallet behåller sitt högkvarter i Italien, det som nu tillverkas där ska också i framtiden tillverkas där. Samtidigt blir det också ett nära samarbete i England.
– Vi har en liten enhet i Bicester, planen är att skicka aerodynamikteamet till Milton Keynes. Helt enkelt för att kunna hänga på.
Därför är Max Verstappen överlägsen
Vad kommer Max Verstappens överlägsenhet ifrån? Enligt honom själv kommer den från Baku. Från förlusten i Baku.
– Jag lärde mig enormt mycket där, vi testade massor med saker på bilen, säger han till motorsporttotal.com.
– Jag vann det inte och jag hade problem med pacen, men plötsligt hittade jag rytmen.
Han menar att det hjälpte honom väldigt mycket i de kommande loppen.
– Jag implementerade mina nya kunskaper och i grunden så har det hjälpt mig enormt mycket. På alla banor.
Därefter har han vunnit nio lopp i rad.
Förövrigt anser Ferrari att det var rätt att ta in Charles Leclerc i depån, trots att han förlorat sex eller sju sekunder eftersom däcken inte var redo. Enligt stallet hade han förlorat mer om han blivit kvar på banan.
Nu tvingades han bryta i alla fall, men det var av andra orsaker.
Aston Martin positiva inför Italien GP
Aston Martin kunde glädjas åt Fernando Alonsos andraplats och stallet tror att Monza blir ett bra test för dem.
– Vi har jobbat hårt med vårt paket, för att förbättra farten på rakorna och DRS, säger stallchef Mike Krack.
– Vi tog ett steg på Spa, ett litet till i Zandvoort, men nu måste vi bekräfta att farten finns där.
Alonso tog 29 poäng de två senaste loppen, hans kollega?
Två.
Notera att det var 89 depåstopp och att alla däcktyper användes i Nederländerna.
Tider för F1 på Monza:
Fredag 1.9
Träning 1 kl 13.30
Träning 2 kl 17.00
Lördag 2.9
Träning 3 kl 12.30
Kval kl 16.00
Söndag 3.9
Italien GP – start klockan 15.00
I går skrev jag en längre artikel om F1 och miljö, om hur sporten hanterar sitt klimatavtryck. Ni kanske också såg de 45 000 cyklarna som stod parkerade på Zandvoort – varje dag. Den texten läser ni här.