Startsida / Inlägg

F1 på Monza: Verstappen om föraren han vill se i Red Bull

av Anna Andersson

Snart är det dags för F1 på Monza och givetvis får du en guide till helgens deltävling, men innan dess en annan kul historia.

Max Verstappen har fått pokalen för segern i Ungerns GP. Den som Lando Norris firade sönder. Då passar han också på att komma med en spännande antydan.

Han vill ha Norris som teamkollega hos Red Bull.

F1 på Monza
Blir Max Verstappen och Lando Norris snart kollegor? (AP-TT)

Incidenten med den trasiga pokalen inträffade under Ungerns GP  i Formel 1 tidigare i sommar. Lando Norris slog sin skumpaflaska i prispallen och Max Verstappens pokal välte. Den var handgjord, i porslin och gick i typ tusen bitar.

Kostnaden? 400 000 kronor.

Nu har pokalen reparerats och Max Verstappen fått ta emot den. Lando Norris var med vid överlämnandet – den här gången höll han sina fingrar i styr.

Norris och Verstappen på samma ställe, igen? Det väcker frågor om framtiden. Norris har ofta kallat Verstappen för sin bästa vän och i en intervju med italienska Sky har Verstappen uttalat sig om deras relation. Om det kan vara så att Lando Norris kör för Red Bull framöver. Kan han ersätta Sergio Perez? Om Perez nu inte levererar det som stallet förväntar sig.

– Vi pratar om det, säger Verstappen till Sky.

– Men han har kontrakt med McLaren och vi får se vad som händer framöver.

Helmut Marko, som har mycket att säga till om när det gäller förara hos Red Bull, har varit kritisk till Sergio Perez och även Sky:s expert Ralf Schumacher pratade i helgen om att just Norris kan vara ett alternativ till Perez. Mycket handlar säkerligen om hur Sergio Perez presterar och om hur Daniel Ricciardos hand läker och hur han presterar framöver.

Däck till F1 på Monza

I början av september är det alltid dags för Italien GP på Monza, så även i år. Guide till F1 på Monza hittar du här. Pirelli har valt att ha en mjukare gummiblandning än 2022 och detta är en bana som handlar om hastighet. Maximal fart och så lite downforce som möjligt. 2003 satte Michael Schumacher, Ferrari, ett rekord för det snabbaste racet  (snitthastighet på 247,585 km/timmen). Nyckelfaktorer är bromsstabiliteten och traction vid utgången av de två chikanerna, samt naturligtvis hur förarna hanterar de snabba kurvorna.

– Nu ska vi testa ATA för andra gången i år, det betyder att förarna har två däckset färre att arbeta med, säger Pirellis Mario Isola.

– Det gör att vi minskar CO2-avtrycket vid produktion och transport, samt ökar möjligheterna för att välja olika strategier.

Vad är ATA inom F1?

ATA Alternative Tyre Allocation användes även i Ungern, då ni minns att Q1 enbart kördes med hårda däck, Q2 med medium och Q3 med soft. Där fick vi ett spännande kval med två Alfa Romeo i Q3 och Mercedes Lewis Hamilton på pole position, men förarna var inte alls lika nöjda. De ansåg att de kör för lite när de har 11 set däck och inte 13.

– Kvalet blev intressant, men det var väldigt tråkigt under resten av helgen, sa Ferraris  Carlos Sainz enlgit GPFans.

– Vi kommer till banan på onsdagen och förbereder allt, men under fredagen tillbringade vi mer tid i garaget än vad vi körde för publiken som var där. Vi hade inga däck.

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi ner Nederländernas GP. Och funderar över vad Harry Brandelius, Sergio Perez och Nederländerna har gemensamt.

Sedan vill jag också ge er Alfa Romeos bil inför helgen. En hyllning till 33 Stradale inför hemmaracet på Monza. Vad tycks?

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB