Startsida / Inlägg

Scuderia Ferrari: Så mycket snabbare väntas bilen bli i höst

av Anna Andersson

Förhoppningarna var stora  – men Scuderia Ferrari ligger långt efter förväntningarna under inledningen av 2023.

Charles Leclerc och Scuderia Ferrari
Charles Leclerc och Scuderia Ferrari har haft en tung säsong (AP-TT)

I vår genomgång av inledningen av 2023 i Formel 1 är vi nu framme vid årets fjärde stall, Scuderia Ferrari .

++

Ferrari

 

++

Charles Leclerc

++

Carlos Sainz

Det är ett team som hade stora förväntningar på den nya stallchefen Fred Vasseur inför säsongen, men som tvingats revidera dem och dessutom se viktiga medarbetare som Laurent Mekies och David Sanchez lämna stallet.

Det är en ny start, men det kommer att ta tid att ändra en kultur och när kraven alltid är så höga som de är hos Ferrari är det lätt att det blir lite för svårt att nå upp till dem.

– Inför det första racet var målet att ta ytterligare ett steg från fjolåret och vinna VM, säger Charles Leclerc till formula1.com.

– Men om vi ser till den första halvan av säsongen så ligger vi långt efter våra egna förväntningar. Så snart vi insåg det så gjorde vi en omstart och stallet har verkligen gjort ett fantastiskt jobb.

Han fortsätter:

– Vi kom med uppdateringar en, en och en halv månad tidigare än planerat och det krävs enormt mycket av teamet i Maranello. Det hjälpte oss att förbättra resultaten, säger han.

Scuderia Ferrari med uppdateringar till F1 i höst

Men även om stallet har repat sig efter den försmädliga nollan i Australien och nu är fem poäng efter Aston Martin som är trea är det långt ifrån tillräckligt. Tre pallplatser på 12 race är inte tillräckligt, det vet förarna och det vet Fred Vasseur.

Förarna har gjort misstag, gänget på depådesken har gjort misstag och bilen har problem när det är blåsigt och plötsliga vindar. Det är troligen tur för Fred Vasseur att han inte använder sig av sociala medier. Möjligen kan det minska pressen på honom något.

– Jag vill verkligen att vi ska slippa misstag under den andra delen av säsongen. Vi hade för många problem under inledningen. Det är viktigt för mig att vara optimistisk och alltid maximera bilens potential. P2 är fortfarande möjligt och vi har potentialen att slåss om pole position, säger han till The Race.

Han påtalar också att stallet fortfarande har haft problem med bouncing. Att bilen slår i marken, men att de kan lösa det på banan genom att höja bilen, med konsekvensen blir att bilen tappar i performance.

Inför hösten kommer ytterligare en uppdatering, i Qatar eller Austin. Fred Vasseur säger till italienska Gazzetta dello Sport att den kan ge runt fyra tiondelar per varv och det är den sista uppdateringen för i år. Stallet har nu ställt om fokus mot 2024. Stallchefen räknar med att bilen kommer att vara åtta tiondelar snabbare per varv för att sedan utvecklas vidare.

Charles Leclerc och Carlos Sainz i Scuderia Ferrari efter 2024?

Charles Leclerc har nu ett litet övertag på Carlos Sainz i sammandraget. Förarna har varit jämna i år, men det är tydligt att de har varit frustrerade. Det märks över radiotrafiken. Carlos Sainz har alltid en egen idé kring när han ska gå i depå och Charles Leclerc har uttryckt sin frustration vid ett flertal tillfällen.

I april kallade han säsongsstarten för den värsta någonsin. I Miami var han besviken, i Monaco kallade han helgen för en mardröm och i Kanada påtalade han att stallet inte lyssnade på honom när han ville ha slicks under kvalet.

Just Monaco är så oerhört symptomatiskt för Ferraris första halva av säsongen. Den som har pole position inför det trånga stadsloppet ska vinna racet. Charles Leclerc föll ner till plats fyra i samband med depåstoppen.

Nu är frågan hur stallet går vidare. Ingen av förarna har kontrakt efter 2024 och det kommer rykten som säger att Leclerc har förlängt sitt kontrakt. En sådan sak borde tillkännages på Monza i september.

Carlos Sainz har kopplats ihop med Audi, hans pappa tävlar för den tyska biltillverkaren i Rally Dakar. Han har varit tydlig med att han vill veta hur framtiden ser ut innan han går in i nästa säsong.

Leclerc är en Ferrariförare och har varit sedan tonåren. Sainz har däremot varit en del av Red Bulls akademi, tävlat för Toro Rosso, Renault, McLaren och nu senast Ferrari. Fullföljer han sitt kontrakt hos Ferrari är det det stall han tävlat för längst under sin tid i Formel 1.

Kort om F1

Jag fick ett mail med en bild, på vad jag tycker se ut som en Lotus 77 (1976) med Ronnie Peterson bakom ratten. Det ser ut som hans sponsor (Polar). Spelwilly och Matti ville ha lite mer information om den från er andra. De bad mig att lägga upp den här och är det någon som vill vara med och diskutera, är ni välkomna att göra det i kommentarerna.

I genomgången av säsongen har vi har tidigare gått igenom McLaren, Alpine, Williams, Haas, Alfa Romeo, AlphaTauri. Gå tillbaka om du har missat något och som vanligt är jag tacksam för era kommentarer och diskussioner.

I veckans avsnitt av F1-podden Plattan i Mattan kan du för övrigt lyssna på en man som varit med mitt inne i F1:s hjärta och bestämde över rätt och fel under många år. Vi fick besök av den tidigare F1-domaren Lars Österlind som berättar om sin tid i Formel 1. Han pratar om förare, diskussioner och vad han tycker om domarnas jobb i dag.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB