Startsida / Inlägg

McLaren F1: Planen för fortsatt framgång

av Anna Andersson

En miserabel säsongsstart – men med en sensationell comeback. För McLaren F1 har 2023 bjudit på två helt skilda världar.

McLaren F1
Ett suprtkval för McLaren F1, Lando Norris och Oscar Piastri intill polesättaren Max Verstappen i Storbritannien. (AP-TT)

I F1-bloggens genomgång av inledningen av säsongen i Formel 1 2023 har vi gått igenom AlphaTauri, Alfa Romeo, Haas, Williams och Alpine. Nu har vi kommit fram till papayafärgade McLaren F1 med Lando Norris och årets stora överraskning Oscar Piastri.

Det är ett stall som visat upp två helt skilda världar, de första sex loppen ligger stallet på ett plus, de följande fyra på fyra plus.

+++

McLaren

+++

Lando Norris

++++

Oscar Piastri

2023 betyder skilda världar för McLaren F1

Starten under den nya teamchefen Andrea Stella var miserabel. Noll poäng på de två inledande tävlingshelgerna, därefter 12 poäng i Australien. Det är en bana där stall kan överraska, ofta handlar det om stall som inte fungerar någon annanstans än just där.

I år körde Lewis Hamilton in en underlägsen Mercedes på andra plats. Lance Stroll, Aston Martin, tog sin bästa placering under den första halvan av säsongen. Alfa Romeo, Haas och även AlphaTauri tog poäng – precis som Oscar Piastri. Han tog sina första VM-poäng på hemmaplan.

Därefter försvann McLaren bort från toppen igen (bortsett från plats nio och tio i Monaco) och kraven på ett stall som McLaren är naturligtvis höga. Både internt och externt.

Bakom kulisserna jobbade stallet hårt hela våren på att ta fram en B-version, det är möjligt att Sergio Perez kollision i kvalet till Monaco GP kan ha gett stallet en skjuts. En annan framgångsnyckel är Peter Prodromou.

Han startade sin karriär hos McLaren och arbetade när Adrian Newey, sedan följde han Newey till Red Bull för att sedan återvända till McLaren som chefsingenjör 2014. När James Key lämnade stallet under inledningen av 2023 tog han över rollen som teknisk direktör, med ansvar för aerodynamiken. Till 2024 har stallet även värvat Rob Marshall, även han har haft en ledande roll hos Red Bull. Från och med den 1 januari 2024 har han rollen som Technical Director, Engineering & Design. Stallet har också värvat David Sanchez från Ferrari och den tidigare racerföraren Gil de Ferran som tidigare arbetat för stallet.

Lando Norris mot succé i F1

Lando Norris fick tillgång till den nya bilen och körde in som fyra i Österrike. Skillnaden mot kollegan Piastri var slående. Norris startade från ruta fyra, Piastri som körde den gamla versionen från ruta 13. I mål var Norris kvar på plats fyra medan Piastri sjönk till plats 16.

En vecka senare, i Storbritannien, hade McLaren F1 hunnit producera ytterligare en bil. Då visade stallet sin styrka, Norris kvalade in som tvåa, Piastri som trea. I mål var de tvåa och fyra och stallet som fram till dess hade tagit 29 poäng tog plötsligt ytterligare 30 på en helg.

Därefter fortsatte framgångarna och efter 12 lopp har stallet ett gap till Alpine och jagar Ferrari som är fyra i konstruktörsmästerskapet.

Lando Norris har vid flera tillfällen visat sin kapacitet, i kval och även i race, men det som framförallt har överraskat är Oscar Piastris mognad. Hans körning i såväl kval som race och det är inte längre någon som tvivlar när VD Zak Brown hävdar att Piastri är en framtida mästare.

Piastri har som en av få förare, blivit mästare i både Formel 3 och Formel 2 under sin debutsäsong. I fjol satt han på avbytarbänken hos Alpine innan McLaren snodde honom under uppmärksammade former.

Piastris manager är den tidigare F1-föraren Mark Webber och han har troligen en väl uttänkt plan för framtiden.

McLaren F1
Max Verstappen, Red Bull Racing, före två bilar från McLaren F1, Lando Norris och Oscar Piastri på SIlverstone i juli. (Getty Images)

McLaren F1 med ytterligare uppdatering

McLaren gör nu en satsning mot ytterligare en uppdatering under hösten. Detta för att bilen ska bli effektivare på snabba banor som Monza och Las Vegas.

– Vi jobbar för att utveckla konceptet efter sommaren. Vi gör förändringar av karossen och golvet, säger han till motorsport.com.

– Målsättningen är att kunna presentera det efter sommaruppehållet.

Han är medveten om att förväntningarna efter den senaste succén är höga och försöker spela ner dem.

– Jag tror att vi förstår vad som hände. Det handlar ju inte om millimetrar utan det är en utveckling av konceptet, säger han.

– Det finns alltid en osäkerhet när du arbetar med att utveckla aerodynamiken och du får egentligen svaret på banan. Även om det ser bra ut i CFD-korrelationen och i vindtunneln så ligger du bara i utkanten av den kunskap du får när du kör bilen på banan. Jag skulle säga att det är samma sak för alla teamen.

McLaren har i år använt sig av Toyotas vindtunnel i Köln, men när arbetet med årets bil är avslutat avslutas också det samarbetet.

– Vi avslutar arbetet med den gamla bilen när vi lämnar Toyotas vindtunnel. Bilen för 2023 ska inte köras i vår nya vindtunnel, säger Stella.

– Även om det är mycket från årets modell som är aktuellt till nästa år kommer vi inte att köra något av det i den nya vindtunneln. Där kommer vi enbart att arbeta med nästa års modell.

Kort om F1

Gårdagens blogg handlade om Mercedes och stallets tankar inför 2024. Ytterligare ett toppstall, Aston Martin har lämnat besked om att teamet har utrumme i budgeten för att fortsätta utveckla bilenunder 2023.

– Målet är att jobba vidare med bilen hela hösten för att ta nästa steg, säger Tom McCullough enligt motorsporttotal.com.

– Självklart måste vi också fokusera på 2024 vid en viss tidpunkt, men vi är fortfarande i den fas där vi kan jobba med båda bilarna.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB