Startsida / Inlägg

F1 i Japan: Kan McLaren slåss om segern?

av Anna Andersson

Lagom till GP-loppet i Singapore kom årets femte uppdatering. McLaren strävar mot att vara näst snabbast när F1 2023 är över.

Kan stallet konkurrera om en titel 2024?

F1 i Japan
Lando Norris, McLaren, var tvåa i Singapore. Hur går det under F1 i Japan 2023? (AP-TT)

I Singapore hade Lando Norris en ny uppdatering på bilen. Det är den femte som McLaren presenterar i år och Norris körde in som tvåa. Hans tredje andraplats på sju lopp.

Han var dessutom nöjd med bilen och hävdade att den nu kan konkurrera på 90 procent av banan.

– Målet är att ta de sista tio också,säger han till auto, motor und sport.

Svagheten ligger just i de långsamma kurvorna .

– Om alla siffror stämmer måste vi vara bättre även i de kurvor där vi har haft problem, men det kommer inte att förändra karaktären på bilen. Jag kommer fortfarande inte att kunna köra bilen riktigt så som jag skulle vilja.

Kan McLaren vinna F1 i Japan?

Enligt McLarens VD Zak Brown fungerar nu infrastrukturen i teamet till fullo, den nya vindtunneln är klar att använda och från och med 2025 ska bilarna helt kunna produceras i McLarens egen fabrik.

Den stora frågan nu är, kan McLaren konkurrera om titeln 2024?

– Vi tittar bara från race till race, säger Brown till tyska Sky.

Till helgens deltävling i Japan kommer även Oscar Piatsri  att ha den uppdaterade bilen och enligt hans manager Mark Webber handlar den uppdateringen om ungefär fyra tiondelar per varv. Det på en betydligt snabbare bana, med bara två långsama kurvor. De ska väl McLaren överleva. Kan de slåss om segern?

•••

Min fundering är bara, kan fem så pass stora uppdateringar, varav en är ett förändrat koncept, hålla sig inom budgettaket?

Men McLaren är inte ensamma, den AlphaTauri som Liam Lawson körde in på plats nio  var också starkt förändrad jämfört med den bil som startade säsongen. Enligt auto, motor och sport presenterade stallet som ligger sist i VM sin sjunde uppdatering förra helgen.

Snackisar inför F1 i Japan

F1 i Japan
Max Verstappen under sitt depåstopp i Singapore. (AP-TT)

Var Red Bulls misslyckande i Singapore en tillfällighet eller en ny verklighet? Hur påverkades de av de nya tekniska direktiven? Ingenting hävdar Christian Horner.

– Vi behövde varken ändra något på bilen eller i samband med setupen, säger han.

Hans kollega Helmut Marko antyder att det var de hårda däcken som var en del av problemet.

– När vi satte på mediumdäcken var vår bil en av de snabbaste på banan.

Det blir spännande att se vad tekniska direktiven får för utslag under F1 i Japan.

Lance Stroll var med om en otäck krasch under kvalet till deltävlingen i Singapore. Han missade racet och eftersom han hade kört alla pass innan fick Aston Martin inte sätta in sin reservförare. Den här helgen är Stroll tillbaka i bilen. Han skriver själv på sociala medier att han är redo att köra.

Det snackas mycket om Mick Schumacher och det senaste är att han är aktuell för Alpine i WEC, vilket bland annat skulle betyda en styrning i Le Mans klassiska 24-timmarslopp.

Med en sådan lösning kan han troligen behålla rollen som reserv hos Mercedes.

– Mick har en plats hos oss , som reservförare. Vi hoppas att han vill behålla den och vi kommer att ge honom tid i bilen. Om han får en plats hos en annan tillverkare i WEC; sportbil eller så kommer han fortfarande vara en del av vårt team, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till Sport Bild.

I dagens avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi ner Singapore GP. Varför var Ferrari så starka där, hur cool är Sainz och hur långt har Fernando Alonso egentligen kört sett till till tävlings kilometer?

Han är nu uppe i 100 000 tävlingskilometer, men hur långt är det egentligen?

Guide till F1 i Japan 

Suzuka International Racing Circuit

Tiderna till Japan GP i F1 hittar du här.
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)

Längd till kurva 1: 545 m
Antal kurvor: Vänster 8, höger 10
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 9 (1 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 320 km/tim.
Lägsta fart: 70 km/tim
Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi 2022: 2 stopp, majoriteten av förarna gjorde två stopp.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Första segrare: Gerhard Berger, Ferrari, från pole position ( 1987)

Topp trion i kvalet till Japan GP i F1 2017 (REUTERS-TT)

Segrar från pole position: 15.

Statistik inför F1 på Suzuka

Kval till Japan GP 2022 – topp 8

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Charles Leclerc, Ferrari
  3. Carlos Sainz, Ferrari
  4. Sergio Perez, Red Bull
  5. Esteban Ocon, Alpine
  6. Lewis Hamilton, Mercedes
  7. Fernando Alonso, Alpine
  8. George Russell, Mercedes

 

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:27.064 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2019)

2022: 1:29.304 (Max Verstappen, Red Bull)

2019: 1:27.064 (Sebastian Vettel, Ferrari)

2018: 1:27.760 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2017: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2016: 1:30.647 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förare med flest pole positions:

Michael Schumacher  (8)

Sebastian Vettel (5)

Nico Rosberg (3)

Ayrton Senna  (3)

Av dagens förare har Lewis Hamilton 2

 

F1 i Japan 2022 – topp 8:

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Sergio Perez, Red Bull
  3. Charles Leclerc, Ferrari
  4. Esteban Ocon, Alpine
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. Sebastian Vettel, Aston Martin
  7. Fernando Alonso, Alpine
  8. George Russell, Mercedes

 

Snabbaste varv på Suzuka:

Absolut: 1:30.983 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)

2022: 1:44.411 (Guanyu Zhou, Alfa Romeo)

2019: 1:30.983 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2018: 1:32.318 (Sebastian Vettel, Ferrari)

2017: 1:33.144 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2016: 1:35.118 (Sebastian Vettel, Ferrari)

 

Senaste fem vinnarna:

2022  Max Verstappen, Red Bull

2019   Valtteri Bottas, Mercedes

2018  Lewis Hamilton, Mercedes

2017  Lewis Hamilton, Mercedes

2016  Nico Rosberg, Mercedes

 

Förare med flest vinster under F1 i Japan: 

Michael Schumacher (6)

Sebastian Vettel (4)

Lewis Hamilton (4)

Mika Häkkinen (2)

Gerhard Berger (2)

Ayrton Senna (2)

Damon Hill (2)

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB