Startsida / Inlägg

Hård kritik mot Sergio Perez

av Anna Andersson

Sergio Perez får kritik efter sin nattsvarta helg under F1 i Japan.

– Han var inte ens närvarande, säger den tidigare F1-föraren Alexander Wurz.

Sergio Perez
Sergio Perez under ett av sina flera depåstopp i Japan. (AP-TT)

Sergio Perez, Red Bull, lyckades inte bara bryta F1 i Japan vid ett tillfälle. Han bröt det två gånger.

– Det var ingen kanondag, säger Sergio Perez efter Formel 1-loppet i Japan.

Allt som kunde gå fel gick fel. Dagen började med en incident i den första kurvan,  följdes upp med omkörning under gulflagg, ett femsekunderssstraff och en straffpoäng på licensen. Sedan missbedömde han en situation med Haas Kevin Magnussen och körde på honom. Det gav skador på bilen och en bestraffning.

Därefter gick han i depå, och bilen förpassades till garaget där den tillbringade mer än 40 minuter innan Perez kom tillbaka ut på banan.

– Det var en svart otursdag, säger Red Bulls motorsportchef Helmut Marko till både ORF och Sky.

Stallchef Christian Horner var också tydlig när han sa:

– Det enda vi kan ta med oss är att vi inte har någon bestraffing som påverkar nästa lopp i Qatar.

Vad händer med Sergio Perez i Red Bull?

Det var också anledningen till att Sergio Perez kom tillbaka ut på banan efter det att han tillbringat 41 (!) minuter i garaget. Det blev två varv  till så att han kunde ta bestraffningen på fem sekunder i depån och därefter var dagen över.

– Perez var inte närvarande, säger F1-experten Alexander Wurz som själv tävlat för olika team och varit ordförande i förarföreningen.

– Han var inte helt koncentrerad, det måste jag vara ärlig nog att säga.

Detta händer samma helg som AlphaTauri presenterat tre förare till sitt team kommande säsong. Pressen på samtliga förare, utom den överlägsne Max Verstappen blir allt större och historiskt sett vet vi att Red Bull aldrig behåller en förare för att han är lojal.

Det krävs resultat.

Sergio Perez behöver nu ta sex poäng mer än Max Verstappen i kommande sprint i Qatar, annars blir Verstappen den första F1-föraren i historien som säkrar em VM-titel i samband med en sprint.

Kort om F1 2023

Har Logan Sargent kraschat sig ur F1 2024?

Den frågan ställs efter ytterligare en krasch och därefter en DNF i Japan GP. Båda Williams bilar avslutade dagen i förtid.

F1 i Japan
Logan Sargeant gjorde en grov miss under kvalet till F1 i Japan (AP-TT)

 

Pierre Gasly var väldigt irriterad på sitt eget stall, Alpine, efter F1 i Japan.  Han kan inte förstå varför han tvingades släppa förbi Esteban Ocon i slutet av loppet.

– Det där pratade vi inte om innan. Den strategi som vi hade var tydlig och jag visste att Esteban skulle göra en undercut, men min fart var bättre och jag hade kört om honom utan teamorder för jag hade bättre däck. Vi pratade aldrig om att byta positioner. Jag startade först och var först under hela racet.

– Nia eller tia, tia eller nia, det spelar ingen roll för teamet, men jag hade inte räknat med det. Jag förstsår det inte heller, för jag var först. Det måste vi prata om, säger Gasly.

Teamet med chefen Bruno Famin var av en annan åsik.

–  För att nå bästa möjliga resultat lät vi Pierre ligga före Esteban så att han kunde utmana Alonso om chansen fanns. Det gick inte och då bytte vi plats, citeras han av motorsporttotal.com.

Irriterat hos Mercedes F1

Det var också irriterat hos Mercedes efter plats fem och sju. När stallchef Toto Wolff inte var på plats utan vilade upp sitt nyopererade knä var det fajt på varv 16 och George Russell funderade över radion:

– Hey slåss vi mot varandra eller mot de andra?

Senare under loppet kom också ett platsbyte, något som Russell helst ville förhindra, men Lewis Hamilton ville ha tidigare.

– Vi insåg tidigt att vi inte hade något med pallplatserna att göra, därför handlade det bara om att minimera poängförlusten i förhållande till Ferrari, säger Mercedes tekniske ledare på plats Andrew Shovlin.

– I slutet hade George små chanser att hålla Carlos Sainz bakom sig.  Han hade en strategi med ett stopp och sämre däck än Ferrari, och bakom Sainz fanns inget hot.

I och med att Charles Leclerc slutade fyra så minskade Ferrari ändå avståndet till plats två från 24 till 20 poäng i konstruktörsmäsetrskapet.

Här ser du alla depåstoppen:

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB