Singapore GP i F1: Som att köra spinning i bastun
avExtrem värme, extrem luftfuktighet och en extrem utmaning.
Singapore GP i F1 är årets absolut tuffaste lopp.
– Det är som att köra spinning i en bastu och det under två timmar, säger Nico Rosberg.
2016 vann han sin VM-titel och samma år vann han också Singapore GP för Mercedes. Den krävande stadsbanan är kvar i F1-kalendern och det är en av de få banor där Max Verstappen aldrig har vunnit. Till årets säsong har banan förkortats och av kurva 16-19 har det blivit en raksträcka – men trots det är banan en av årets tuffaste utmaningar.
– Jag tappade 3,6 kg bara genom att svettas under racet. Det känns som om du har en skidoverall på dig samtidigt som du sitter på asfalten som är runt 45 grader varm. Sedan har du bränslet bakom ryggen och det är också 65 grader varmt. Det är extremt varmt, säger Nico Rosberg till Sky Sports F1 Podcast.
– Det kommer inte in någon frisk luft i bilen, du har säkerhetsbältet ordentligt åtdraget och kolfibersätet är gjutet efter din kropp. Du kan knappt andas ordentligt.
Singapore GP i F1- som spinning i bastun
Singapore GP i F1 består av kurva efter kurva och det finns knappt någon raksträcka där föraren kan slappna av i en enda sekund.
– Du håller andan kurva efter kurva och du kan inte andas i kurvorna eftersom du håller andan, förklarar Rosberg.
– Jag minns att jag tittade på varvräknaren efter tio varv och sa 50 varv kvar men jag kände att jag var helt slut. Det är en fruktansvärd känsla i bilen
Han förklarar att huvudet pumpar i hjälmen, svetten droppar ner i ögonen och det bränns.
– Det är enormt tufft.
2008 genomfördes det första nattloppet i Formel 1, Singapore GP. Tävlingen avgörs fortfarande i strålkastarnas sken och för förarna är det en extrem utmaning, både på banan och vid sidan av den. De behåller tidsrytmen från Europa. De äter frukost vid 14.30 lokal tid, för att vara redo när deltävlingen startar klockan 20.00 lokal tid, 14.00 europeisk tid.
Kort inför Singapore GP i F1
Max Verstappen, Red Bull, kan ta sin elfte seger i rad och Red Bull kan sökra VM-titeln för konstruktörer.
Inför helgens deltävling har F1 också skärpt det tekniska regelverket, vilket gör att det kan ske förändringar i resultatlistan.
Dessutom kommer alla stall utom Haas med nya uppdateringar till helgen. Stall som McLaren, AlphaTauri, Alpine och Alfa Romeo har gjort större förändringar.
Otra comparativa de la nueva entrada de pontones del Alpine.
Another new Alpine's sidepod inlet comparission #f1 #SingaporeGP pic.twitter.com/1Z56yrx12s
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) September 14, 2023
Hos McLaren handlar det om bland annat sidepods, luftinsläppet och golvet. Lando Norris hoppas på en lika stor förändring som när teamet var i Österrike i somras och inledde en fin poängtrend.
El nuevo suelo del McLaren
New McLaren's floor#f1 #SingaporeGP pic.twitter.com/LQHjKoh01v
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) September 15, 2023
Du hänger väl med i vår F1-live denna helg? Start 15 minuter innan kval och 15 minuter innan race.
Tider till Singapore GP i F1 hittar du här. Välkommen in i vårt virtuella F1-vardagsrum.