Startsida / Inlägg

F1 i Qatar: Lewis Hamilton med hårda krav på Mercedes

av Anna Andersson

Sju VM-titlar, 103 GP-segrar – inte en enda under 2022. Inte under 2023 heller. Inför F1 i Qatar ställer Lewis Hamilton hårda krav på Mercedes.

– Vi är så långt efter och jag anser det beror på konceptet, säger han.

F1 i Qatar
Lewis Hamilton, Mercedes, vill se ett nytt koncept till 2024 (TT-AP)

Mercedes dominerade Formel 1, fram till och med 2021. Det blev en av tidernas mest spännande F1-säsonger, men efter regeländringen 2022 har Mercedes legat efter. Stallet har vunnit ett GP-lopp.

Lewis Hamilton har inte vunnit sedan det nya regelverket infördes och det är han inte nöjd med.

– Vi är en sekund efter, det är väldigt mycket. Att vi är en sekund efter Red Bull under det andra året visar att vi verkligen måste jobba hårt i vinter för att i alla fall halvera det, säger han till motorsporttotal.com.

I en intervju med Sky är han ännu tydligare:

– De kommande sex månaderna måste vara de bästa vi någonsin har haft, sett till utvecklingen av bilen. Det krävs för att vi ska kunna stänga gapet.

Hamiltons krav inför F1 i Qatar

Hamilton anser att Mercedes har valt fel koncept. Att det är anledningen till kräftgången.

– Det är hundra procent klart att det är konceptet. Det måste vi ändra till nästa år och jag hoppas att vi gör det också.

Den flerfaldige mästaren påtalar att han och kollegan George Russell hade enorma problem i Japan senast. Att bilen hoppade och halkade runt banan. Han vill att stallet ska kika på Aston Martin som tog ett stort steg under inledningen av säsongen och körde in pallplatser. Han hänvisar också till McLaren, som under sommaren har gjort enorma framsteg och gått från att missa poängplats under inledningen av säsongen till att nu starta i första led och köra in pallplatser.

– De har gått åt samma håll som Red Bull och är före oss. Vi måste se vad de har gjort och gå åt samma håll. Det är rätt håll, säger han.

– Jag tror att mitt team kan klara detta. Vi har alltid varit duktiga på att hitta mer downforce, men så som vår bil fungerar just nu så saknar vi downforce. Jag tycker att det är en sak som talar för oss i framtiden.

Banan i Qatar verkar däremot vara en bana med mycket snabba kurvor och varma temperaturer, även om racet körs på kvällen. Det kan återigen tala för McLaren och Red Bull, men å andra sidan har teamen bara en enda träning på sig att sälla in bilen. Den avgörs mitt på dagen när förhållandena är väldigt annorlunda jämfört med under kvällen när två kval, en sprint och ett GP ska avgöras.

Maxtemperaturen under dagen väntas ligga kring 40 grader, under kvällen är det tio grader kallare – vilket också är väldigt varmt….

Det kan bli en mycket tuff helg, för både förare och maskiner.

Däckvalen till F1 i Qatar

F1 är tillbaka i Qatar, en bana där sporten tävlade 2021 och sedan hade paus i från förra året. Det är en bana där motoGP ofta tävlar, men för F1 är detta en nyhet. Det är trots allt så att dagens F1-bilar är väldigt annorlunda från de som tävlade här 2021.

Sedan 2021 har banan också asfalterats om och banbegränsningen har modifierats. Banan har en raksträcka som är närmare en kilometer lång och därefter 16 kurvor, de är snabba eller medelsnabba. Lite mer fakta om F1 i Qatar hittade du i gårdagens inlägg.

– Loasil kräver väldigt mycket av däcken, lite som Silverstone eller Suzuka. Det är ingen tillfällighet att vi har valt samma däcktyper, säger Pirellis Mario Isola.

– Kurvorna 12-14 påminner mycket om den berömda kurva 8 i Istanbul, vilket är den mest krävande kurvan i F1:s moderna historia och den kurvkombinationen i Qatar är också nyckeln till en bra varvtid.

Han påpekar att kurva 11-16 lägger en extra press på den vänstra sidan av bilen. Ytterligare en spännande ingrediens i den här helgen är naturligtvis sprinten.

Teamen har bara en enda träning, under fredagen, då ska de hitta rätt inställningar för två kval, en sprint och ett GP.

– Vi har allt som krävs för en intressant helg och kanske ett par överraskningar, den som snabbt anpassar sig till banan har en klar fördel, säger Isola.

Tider till F1 i Qatar

Som jag skrev i går behöver Max Verstappen ta en sjätteplats i Qatar för att vinna VM-titeln redan på lördag.

Plattan i Mattan

I veckans F1-podd, Plattan i Mattan, snackar vi IndyCar, vi fick ett långt och väldigt öppet samtal med Linus Lundqvist om hans svåra väg till toppen, hur han egentligen hamnade hos Chip Ganassi Racing, pressen, ekonomin, varför han skrev brev till Donald Trump och hur han lyckades sälja en bil med en trasig motor.

Sedan ber jag er igen. Låt oss ha ett öppet forum där vi diskuterar F1 och alla är välkomna, tonen får gärna vara rå men hjärtlig  och för att kunna ha det måste ni kunna uttrycka er med vanligt hyfs och med ett vårdat språk, utan förolämpningar, påhopp eller andra verbala attacker.

För att kunna diskutera behöver man ha olika åsikter, annars blir det ingen diskussion så värna om den blogg som har haft öppna diskussioner, för nya och gamla F1-fans, i femton år.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB