Startsida / Inlägg

F1 i Qatar: Förarnas oro och Apples intresse för att köpa Formel 1

av Anna Andersson

Inför F1 i Qatar gör Formel 1 en jättevinst och Apple är beredda att betala upp till 22 miljarder kronor för att sända F1, men först:

Inför tävlingen på Losail är förarna oroliga – för att drabbas av svåra skador.

– Banan kommer att förstöra golvet, säger Yuki Tsunoda.

Yuki Tsunoda F1 i Qatar
Yuki Tsunoda, AlphaTauri inför F1 i Qatar (AP -TT)

I dag är det dags för helgens enda träning och i kväll väntar ett kval till F1 i Qatar. Formel 1 har tävlat på Losail tidigare, men sedan dess har det skett flera förändringar.

Banan har asfalterats om, banbegränsningen är ny, avåkningszoner likaså, precis som skyddsräcken och staket, meddelar FIA.

– Med tanke på de omfattande förändringarna är det praktiskt taget en ny F1-bana.

Oro inför F1 i Qatar

Men alla är inte lika positiva. AlphaTauris Yuki Tsunoda hävdar att banan kommer att förstöra golvet på bilarna. Han hävdar att hela teamet är  oroliga för att de nya kerbsen är för aggressiva.

– Det verkar som om de har ändrat till mer aggressiva kerbs, säger han under presskonferensen.

– Banbegränsningen är alltid en historia i sig, men det blir ännu värre med de krebsen som de använder. När du går över den vita linjen kommer du verkligen att få en bestraffning, för det verkar vara en extremt stor risk att skada bilen.

Han påpekar att själva banbegränsningen inte är problemet, utan det är när föraren kör utanför den.

– Det är inte mjukt alls och när det är så snabba kurvor som det är här i Qatar ligger bilen väldigt lågt och det kommer att bli tufft. Det räcker att du är över en gång så blir det kostsamt.

Alla tider till helgens Formel 1 på Losail finns här. Jag finns på F1-live under kval, shoot-out, sprint och GP. Vi startar ca 15 minuter innan varje session. Välkommen in i våprt virtuella F1-vardagsrum!

Formel 1 – Lämnar Stroll Aston Martin och F1?

Inget stall, inte ens Red Bull, har tagit lika många poäng som Ferrari de senaste racen.

Men vad väntar i Qatar? Snabba kurvor och hetta, har Ferrari löst den utmaningen än?

Kan Lando Norris nå tre pallplatser i rad? Han har chansen i Qatar.

Lewis Hamilton är positiv till att det eventuellt kommer fler stall, som Andretti Global, i F1.

– Jag tycker att det är fantastiskt med ett team till, det ger fler möjligheter, två förarplatser till och bilar, säger Hamilton.

Det tycker däremot inte Lawrence Stroll, CEO hos Aston Martin.

– Man ska inte laga något som inte är trasigt, säger han till brittiska Sky.

Inför F1 i Qatar lämnar Stroll F1?
Lämnar Lance Stroll och hans pappa Aston Marton? (AP-TT)

När vi är inne på Stroll,  det ryktas om att familjen är på väg att lämna Formel 1. Att Lawrence Stroll vill säga sin andel av Aston Martin till den kinesiska biltillverkaren Geely, skulle han göra det och dra sig tillbaka är det inte lika självklart att Lance Stroll är en del av Formel 1. Han har hittills alltid kört där pappa har betalat.

Sedan till Apples intresse för F1, enligt BusinessF1 vill företaget betala upp till två miljarder dollar, 22 miljarder kronor, för att äga alla sändningsrättigheter. Viaplay har rättigheterna i Sverige även 2024. I Tyskland har Sky TV-rättigheterna till och med 2027.

F1 har presenterar sina siffror för 2022 och vinsten har ökat, från 191,4 till 210,8 miljoner dollar. Även omsättningen har ökat från 1,669 till 1,882 miljarder dollar.

Det betyder att teamen också har rätt till mer pengar, de får dela på 1,157 miljarder dollar, jämfört med 1,068 tidigare år.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB