F1 i USA 2023: Nu kommer uppdateringen som ska ge Mercedes ett försprång till 2024
avF1 i USA 2023 bjuder på en sprinthelg och Mercedes för en storsatsning.
Nu kommer en ny uppdatering av golvet.
– Det är extremt spännande, säger Lewis Hamilton.
Mercedes har lagt många timmars utveckling i det nya golvet och stallet är spänt inför F1 i USA 2023:
– Jag hoppas att det syns på varvtiderna. Det är alltid ett plus, men framförallt är det en indikation på att vi är på rätt väg, säger tekniska direktören James Allison.
Han ser att nästa uppdatering av årets bil är ett första steg till 2024 och även de säsonger som kommer därefter. Han hoppas också att bilen ska kunna konkurrera redan i samband med säsongsstarten av Formel 1 2024.
– När en bil är bra med vid säsongsstarten tar det inte lång tid innan man kan utnyttja dess fulla potential.
Hamilton: Kritiskt läge för Mercedes
Lewis Hamilton påpekar också att stallet befinner sig i ett mycket kritiskt läge i utvecklingen av årets bil och framförallt nästa års bil. Det är sex viktiga månader.
– Det är en väldigt viktig fas vi går igenom. Alla har ett öga på vad som händer 2026, då sporten genomgår en ny regeländring och arbetet börjar naturligtvis tidigare än så. Det måste göras 2025, och hålla sig inom det budgettaket. För att ha de resurserna som krävs för att klara av regeländringen kan man inte bygga en helt ny bil till 2025, säger han.
– Det betyder att det man gör för 2024 måste vara relevant för 2025 och att så många delar som möjligt kan flyttas över. Det som sker nu är alltså viktigt, inte bara för 2024 utan också för 2025.
Mercedes uppdaterar till F1 i USA 2023
För stallet är det viktigt att sätta trenden för 2026 redan nu och inför sprinthelgen i Qatar förklarade teamet att det är inne på att helt byta koncept för bilen.
– Vi vill sätta fokus och säkerställa att vi får bästa möjliga känsla inför 2026 och kan köra flera bra säsonger fram till dess, säger Allison.
Mercedes är inte det enda teamet som kommer med uppdateringar inför F1 i USA och den sprinthelg som väntar. Redan i Nederländerna förklarade Günther Steiner att Haas räknar med en rejäl uppdatering inför hemmaracet i Austin Texas och nu kommer de första nyheterna kring konceptet.
Enligt F1-journalisten Lawrence Barretto att det handlar om en rejäl omgörning av den bakre delen av bilen. Han skriver på X att den ser väldigt annorlunda ut.
Haas are bringing a significant upgrade to Austin this weekend. I’m told the car looks very different, particularly around the rear end of the car. They need a step, having dropped to P9 in the constructors’ championship #F1
— Lawrence Barretto (@lawrobarretto) October 16, 2023
Givetvis kommer teamet också med en ny livery på bilen, starts & stripes till hemmaracet i Austin. Vad tycker du om den?
All dressed up for Austin 🫶🇺🇸#HaasF1 #USGP pic.twitter.com/n73r0UZ4Qe
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 16, 2023
Tiderna till F1 i USA hittar du här.
Däcken inför F1 i USA 2023
Deltävlingen i Austin, USA är det första i en serie av fyra race i Nord- och Sydamerika. Först väntar tre lopp på lika många veckor, Austin, Mexiko och Brasilien.
USA:s GP i Austin har genomförts varje år sedan 2012 ( bortsett från 2020). I år används däcken C2, C3 och C4. I Fjol använde de flesta förarna medium och hårda däck. Max Verstappen som vann racet körde sin första och sista stint på medium, den andra körde han på hårda däck.
– COTA är en komplett racerbana, där downforcenivåerna ligger mellan medel och högt. Kurva ett är väldigt distinkt, den ligger efter den 200 meter långa startrakan som har en höjdskillnad på 22 meter. Det är spännande, där förarna väljer olika alternativ för att hitta det bästa spåret, säger Pirellis Mario Isola.
– Kurvan leder in till den första sektorn som består av medelsnabba kurvor fram till hårnålen i kurva elva. Den följs av en lång raka som leder in till den sista delen av banan som består av ett antal långsammare kurvor, ett par av dem är 90-graderskurvor.
Han påtalar att asfalten är ojämn, trots att delar av banan asfalterades om i fjol. Det gör underlaget halt och det finns en risk att däcken överhettas. En annan detalj som kan påverka racet är vädret. Det är höst i Texas och temperaturerna kan variera väldigt mycket och racedagarna kan skifta mellan både regn och sol.
It's #F1 race week in Austin! 🤠
↔️ High but even lateral stress
🏁 #F1Sprint is back#Fit4F1 pic.twitter.com/5FnKQo4H9a— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 16, 2023
När du ser banan kanske du noterar att kurva 3 till 6 är inspirerade av Maggotts- och Becketts på Silverstone, kurva 12 och 15 är inspirerade av Hockenheim i Tyskland medan kurva 16-18 påminner om den hyllade kurva 8 i Turkiet, Istanbul Park.
Önskar er alla en fin tisdag!