Startsida / Inlägg

F1 på COTA i USA : Förarna rasar – riskerar mångmiljonböter

av Anna Andersson

Inför F1 på COTA i USA höjer FIA böterna för förarna.

Ett regelbrott kan kosta upp till 11,6 miljoner kronor – och förarna rasar.

– Det är löjligt, säger George Russell.

Inför F1 på COTA, USA
Mercedes George Russell är mycket kritisk till de nya böterna som FIA vill införa i F1 (AP-TT)

FIA (internaitonella bilsportförbundet) motiverar höjningen med att bötessummorna inom Formel 1 har varit samma under de senaste 12 åren och  nu höjs den maximala bötessumman från 250 000 euro till en miljon euro ( 11,6 miljoner kronor). Enligt FIA “motsvarar den nuvarande summan i behovet i dagens motorsport”.

Lewis Hamilton fick 50 000 euro i böter för att han gick över racerbanan efter kraschen i inledningen av Qatar GP, Max Verstappen bötfälldes med samma summa när han rörde vid bakvingen på en Mercedes i Brasilien 2021.

– Om det kostar 50 000 euro att röra en bakvinge vill jag gärna veta vad man måste göra för att drabbas av böter på en miljon euro, då kanske jag kan sponsra vinet. Jag förbereder mig, skämtar Max Verstappen under presskonferensen inför USA:s GP

Han skrattar men adnra förare reagerar mycket kraftigt.

– Det är en enorm summa pengar, jag har ingen aning  vad som förtjänar ett sådant straff, men det är mer….mer än många förare tjänar. Det är en enorm summa, säger Charles Leclerc när han får frågan på presskonferensen.

Förarna rasar mot nya miljonböter i Formel 1

Även George Russell, som är president i förarorganisationen GPDA reagerar kraftigt.

– Jag tycker att det är löjligt att en förare kan drabbas av böter på en miljon euro. När jag körde mitt första år i Formel 1 hade jag en lön med fem nollor, när säsongen var slut och jag hade betalat flyg, hotell, tränare och andra assistenter låg den summan på sex nollor, berättar han.

– Så är det troligen för 25 procent av alla förare i startfältet, men vi gör det vi älskar och därför gnäller vi inte över det. Men om en förare har gått minus en miljon kronor för att han måste investera i sin karriär och sedan får han böter på ytterligare elva miljoner kronor? Vad händer då?

Russell påpekar att förarna också vill veta var pengarna går. Han hävdar att förarna har ställt frågan, men inte fått något svar.

– Vi vill ha klarhet i det och om de anser att det är värt böter på elva miljoner kronor och att den summan återinvesteras i sporten kanske en förare som tjänar mycket är beredd att betala, men det verkar obscent.

Lewis Hamilton:  Berätta var pengarna går!

Mercedes Lewis Hamilton, som har tjänat enorma summor på sina framgångar, är inte heller överens med den nya bötessumman, men inte heller med med att han inte fåpr besked om vart pengarna går.

– Om de sätter en böter på en miljon kronor måste vi säkerställa att pengarna går till välgörande ändamål. Det är så mycket pengar inom motorsporten. Men vi måste se till att fler får möjlighet att vara en del av den, att öka mångfalden och se till att det människor som normalt inte har en möjlighet att bli en del av den här sporten. Det finns så många anledningar till det och det är det enda som skulle få mig att betala, säger Lewis Hamilton.

Han anser att FIA sänder ett felaktigt budskap och får medhåll av Fernando Alonso:

– Det känns inte rätt, vår sport anses vara elitistisk och stängd. Vi pratar om hållbarhet och klimat. Vi försöker göra sporten mer tillgänglig för alla, men pratar man om den typen av summor är det inte rätt.

Kort om F1 på COTA i USA

Det var varmt i Qatar, men även i Texas väntar en värmebölja. Även om det väntas vara växlande molnighet kan temperaturerna stiga upp till 38 grader.

Daniel Ricciardo är tillbaka. Han tävlar för AlphaTauri.

Många förare har ny design på sina hjälmar:

Vissa stall kör med ny livery på bilarna:

Det är en sprinthelg, vilket betyder att det är kval i kväll, sprint shoot-out och sprint i morgon och ett GP på söndag.

Alla tider för F1 på COTA i USA hittar du här.

I dag publicerade vi också en lång artikel om Silly Season i Formel 1, rykten, snackisar och mycket annat som är intressant inför F1 2024 och 2025. Jag går igenom stall för stall och förare, för förare.

”Silly season i Formel 1 rör både förare och stall – och Red Bull är i högsta grad inblandat. Får Sergio Perez behålla sin förarplats till 2024 och vad ska stallet göra med fem förare till fyra bilar?

Eller lyckas de få loss drömvärvningen och knyter en sjätte förare till teamet?”

Det är extramaterial, för dig med PLUS. Välkommen att klicka på länken!

Jag finns i F1-live alla pass från och med kvalet, så häng gärna med mig där. I veckans F1-podd, Plattan i Mattan, så har bjuder vi på ett specialavsnitt  som handlar om F1 i USA.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB