F1 slåss om miljoner i Abu Dhabi
avRed Bull är klara mästare – men VM i Formel 1 är absolut inte över. Under F1 i Abu Dhabi avgörs kampen om miljonerna. Åtta team slåss för extra prispengar i F1, där varje placering är värd närmare 100 miljoner kronor.
Två stall har säkrat sina positioner i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet i Formel 1. För åtta team avgörs kampen om miljonerna i säsongens sista lopp och det handlar om många miljoner. Det kan handla om en säkrad säsong 2024 eller en kamp för överlevnad.
Mercedes kommer till Abu Dhabi som tvåa i mästerskapet, men har bara fyra poäng ner till Ferrari som gjorde en bra helg i Las Vegas där temperaturerna var förhållandevis låga vilket gjorde att stallets bilar inte överhettade däcken. Mercedes å andra sidan hade problem med att få in däcken i rätt arbetstemperatur under de kyliga timmarna – och hoppas på att värmen i Abu Dhabi ska göra livet något enklare för dem.
Pirelli har nominerat samma gummiblandningar till helgen som användes förra veckan, men temperaturförhållandena har förändrats radikalt. Vilket av de två teamen lyckas få däcken att arbeta i rätt temperatur och således säkra andraplatsen? Det är en kamp om ungefär 94 miljoner kronor.
Så mycket skiljer det mellan varje placering i konstruktörsmästerskapet.
Är det mycket prispengar i F1?
Enligt Concorde Agreement, avtalet mellan Formel 1, stallen och FIA (internationella bilsportförbundet) består bonusutbetalningarna av hälften av F1:s vinst för de kommersiella rättigheterna. Den exakta fördelningen är hemlig, men det går att göra en bra uppskattning genom att läsa de siffror som F1 och Liberty Media har offentliggjort och tidningen Autosport har gjort en sammanställning.
Men summan delas inte lika mellan teamen utan Ferrari får exempelvis en bonus för att stallet har varit med i Formel 1 sedan starten 1950 och de stall som tidigare vunnit mästerskap får också en extra utbetalning. Det gör att av de 50 procent av vinsten som delas ut till teamen bör cirka 25 procent gå tillbaka till stallen i form av prispengar.
Hur fördelas prispengar i F1?
Det skiljer nio miljoner dollar, närmare 94 miljoner kronor, mellan varje placering vilket gör att varje poäng kan vara av en avgörande betydelse. Aston Martin utmanar McLaren i kampen om plats fyra i mästerskapet och även i botten är det oerhört jämnt mellan stall som Williams, AlphaTauri, Alfa Romeo och Haas. AlphaTauri har till och med gått så långt att stallet kommer med ett helt nytt golv till Abu Dhabi – allt för att utmana Williams i kampen om plats sju.
Totalt kan åtta av tio stall fortfarande vinna – eller förlora VM-placeringar.
Det gör säsongsfinalen till en kamp om hundratals miljoner kronor.
Totalt kan åtta av tio stall fortfarande vinna – eller förlora VM-placeringar.
Det gör säsongsfinalen till en kamp om hundratals miljoner kronor.
VM för konstruktörer – detta gäller inför F1 i Abu Dhabi 2023!
1. Red Bull 822 poäng – beräknad bonus 140 miljoner dollar
Stallet har redan säkrat VM-titeln, för konstruktörer och för förare samt även andraplatsen i mästerskapet. Red Bull får 14 % av bonusen och fem miljoner dollar mer än budgettaket för 2023.
2. Mercedes 392 poäng – beräknad bonus 131 miljoner dollar
Efter den tunga insatsen i Las Vegas skiljer det bara fyra poäng i kampen om andraplatsen i konstruktörsmästerskapet och skillnaden mellan plats två och plats tre i märkes-VM är ungefär nio miljoner dollar (94 miljoner svenska kronor).
3. Ferrari 388 poäng – beräknad bonus 122 miljoner dollar
Carlos Sainz är den enda föraren som vunnit ett GP i år, vid sidan av Red Bull. Ändå är det Mercedes som ligger tvåa. Ferrari har haft stora problem i år. Charles Leclerc kom inte till start i Brasilien och Sainz missade tävlingen i Qatar. Räkna med en kamp om plats två i mästerskapet – och 94 miljoner kronor.
4. McLaren 284 poäng – beräknad bonus 113 miljoner dollar
Den uppdatering som McLaren lanserade i Österrike var starten på en fantastisk comeback. Teamet som nollade under inledningen av säsongen har tagit nio pallplatser och en sprintseger ( Oscar Piastri i Qatar). Helgen i Las Vegas var dock en besvikelse. Teamet tog bara två poäng och har nu bara 11 poängs försprång på Aston Martin.
5. Aston Martin 273 poäng – beräknad bonus 104 miljoner dollar
Oavsett om Aston Martin med Lance Stroll och Fernando Alonso lyckas hämta in McLaren eller inte är 2023 den bästa säsongen för stallet sedan det ändrade namnet från Racing Point 2021. Sex pallplatser på åtta race under inledningen av säsongen gav stallet plats tre i konstruktörsmästerskapet.
Å andra sidan har två pallplatser på de 13 senaste försöken har gjort att de tappar i förhållande till Ferrari och McLaren. Plockar stallet in avståndet ökar bonusen med runt 94 miljoner kronor.
6. Alpine 120 poäng – beräknad bonus 95 miljoner dollar
Alpine är det enda stallet, vid sidan av Red Bull som har säkrat sin placering i konstruktörsmästerskapet. Plats sex är teamets sämsta placering sedan det tog över efter Renault 2021. Trots det har stallet haft båda förarna på prispallen i år.
7. Williams 28 poäng – beräknad bonus 87 miljoner dollar
Det klassiska stallet har varit sist i fyra av de fem senaste mästerskapen. Nu ligger det sjua och en sådan plats skulle ge 911 miljoner kronor och det skulle vara en enorm seger för stallet. Det kan mycket väl vara så att en sådan bonusutbetalning är viktigare för James Vowles och hans mannar än för något annat stall. Det finns ingen stor tillverkare bakom Williams
Men fajten är inte över, AlphaTauri är bara sju poäng bakom.
Men fajten är inte över, AlphaTauri är bara sju poäng bakom.
8. AlphaTauri 21 poäng – beräknad bonus 78 miljoner dollar
Snacka om turbulens, fyra olika förare har kört för AlphaTauri i år, men en stark andra halva av säsongen gör att stallet har tagit sig från sista plats till plats åtta vilket ger närmare 817 miljoner kronor.
Lyckas Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda hämta in Williams ger det runt 84 miljoner kronor extra i bonus, men det blir svårt. AlphaTauri har inte tagit fler än sex poäng vid något tillfälle i år. Och det skiljer sju – samtidigt som Alfa Romeo hotar bakifrån.
9. Alfa Romeo 16 poäng – beräknad bonus 69 miljoner dollar
Alfa Romeo är årets besvikelse, nu ligger stallet nia vilket är den sämsta placeringen sedan 2021 och efter säsongen avslutas samarbetet med Alfa Romeo. stallet hamnar i ett vakuum när det väntar på att Audi ska ta över till 2026. Stallet har möjlighet att nå Williams, 12 poäng skulle ge dem närmare 190 miljoner i extra bonus, men teamet vars förare inte har varit bland de tio bästa de senaste fyra loppen kan också tappa en placering och 94 miljoner till Haas som bara är fyra poäng bakom.
10. Haas 12 poäng – beräknad bonus 60 miljoner dollar
Haas hade stora förhoppningar, men stallet är sist. Det har tagit 25 poäng färre än förra året och det har bara tagit poäng i fyra GP-lopp och en sprint. Faktum är att Nico Hülkenberg tog hälften av stallets poäng redan i Australien. En sista plats ger 6 % av bonusen vilket är ungefär 60 miljoner dollar ( 628 miljoner kronor) och för Haas hade det varit oerhört viktigt att ta poäng med båda bilarna och ta sig förbi Alfa Romeo. Det är ytterligare ett team med en begränsad budget där varje placering i konstruktörsmästerskapet kan vara skillnaden mellan topp eller flopp 2024.
Missa nu inte årets sista F1-live! Häng med mig där från 13.45.
Vill du ha koll på däcken till i morgon? Här hittar du det.
Guiden till F1 i Abu Dhabi finns här.