Startsida / Inlägg

Oväder stoppade kvalet till F1 i Brasilien

av Anna Andersson

Ett rejält åskoväder drog in över F1 i Brasilien – och Max Verstappen körde in på pole position.

– Vädret var helt galet, säger världsmästaren.

F1 i Brasilien, Sao Paulo
Carlos Sainz, Ferrari, under kvalet till F1 i Brasilien. Kvalet bröts på grund av oväder (AP-TT)

På ett par minuter förändrades förhållandena över Interlagos i Sao Paulo. Himlen gick från soligt till helt svart, vinden drog på och förarna ställdes inför en svår utmaning i Q3.

McLarens Oscar Piastri som var en av de sista ut ur depån hade ingen chans. Han körde av när vinden tilltog och när han väl kom mot mål flaggades kvalet också rött.

Väderförhållandena var för svåra.

Då hade Max Verstappen, Red Bull, satt den snabbaste tiden i kvalet till Sao Paulo GP i Formel 1.

– Det var så svårt, vi visste inte när det skulle regna och vädret var helt galet. Det kändes hemskt i bilen, säger Verstappen som hade svår att hålla bilen på banan.

– Det var otroligt hektiskt.

F1 i Sao Paulo – oväder bryter kvalet

Bakom honom körde Charles Leclerc, Ferrari, in som tvåa och även han klagade över de svåra förhållandena.

– Efter kurva fyra var bilen oerhört svår att köra, vinden tilltog och banan hade inget grepp alls, men det regnade inte. Jag har inte varit med om något liknande. Det var väldigt, väldigt märkligt.

Aston Martins Lance Stroll körde in på plats tre i kvalet till F1 i Brasilien och Fernando Alonso in på plats fyra. Aston Martin som har haft ett par tyngre lopp gjorde en del förändringar på bilen och blandade ett par av de nyare uppdateringarna med några äldre versioner. Det gav ett överraskande resultat.

– Det har varit ett par tuffa helgen, i Austin var det okej, men i Mexiko senast var det riktigt tufft. Jag är glad för detta, säger Stroll.

F1 i Brasilie
Lance Stroll var trea i kvalet till F1 i Brasilien. (AP-TT)

Hela resultatet från kvalet till Sao Paulos GP hittar du här.

Efter kvalet kallades Gasly, Ocon och Russell till domarna för ”impeding”. Samtliga flyttas tillbaka två platser i starten av söndagens Grand Prix i Sao Paulo.

Nu släpper vi detta och F1 går mot en lördag. Då det ska bli bättre väderförhållanden, i alla fall enligt prognosen. Nu väntar en ny sprint shoot-out och en ny sprint. Dagens kval satte startuppställningen till söndagens GP.

Du följer hela helgen i Sportbladets F1-live diskussioner, grafik och bilder F1 i Brasilien.

Korta nyheter inför F1 i Brasilien

Haas är det enda stallet som har uppdateringar med sig till Sao Paulo, de har med sig nyheter till framvingen. Stallet gjorde en stor uppdatering till deltävlingen i Austin, men har inte lyckats ta några poäng sedan dess. Istället har det tappat i förhållande till konkurrenterna. Haas är nu sist i märkes-VM med sina tolv poäng, fyra poäng efter AlphaTauri som är åtta och Alfa Romeo som är nia.

Poäng och miljoner för AlphaTauri senast, men i Brasilien var det tuffare för Daniel Ricciardo som inte gick till Q3.

F1 stannar i Sao Paulo och Brasilien, Sao Paulo Grand Prix har förlängt sitt kontrakt med fem år till och med 2030.

– Brasilien har en stor racingtradirion och denna ikoniska bana är älskad både av förare och fans världen över. Den förkroppsligar allt som racingen står för och vi ser fram emot att se den utvecklas under de kommande åren så att upplevelsen förbättras ytterligare, säger F1:s VD Stefano Domenicali i ett uttalande.

Under det tredje kvartalet ökar F1:s omsättning med 24 proent jämfört med 2022. Det är dock svårt att göra en korret jämförelse eftersom F1 körde sju lopp i Europa mellan juli och september 2022. I år genomfördes åtta lopp, men två av dem i Japan och Singapore. De två arrangörerna betalar mer för att arrangera F1 än vad arrangörerna i Europa gör.

Samma problem under F1 i Sao Paulo som i Austin?

I Austin diskades Charles Leclerc och Lewis Hamilton sedan plankan som sitter under golvet på F1-bilen var för tunn. Nu oroas förarna för att det kan bli samma problem i Brasilien.

– Ja, det blir en utmaning, det är det stora problemet under en sprinthelg, säger George Russell, Mercedes.

– I Austin genomförde vi testerna efter träningen och plankan visade inte på något slitage, vi trodde att allt var okej.

Därefter vände vinden.

– Vindförhållandena förändrades, vi tankade i 100 kg bränsle, körde ett par varv i trafik på en bana som var väldigt ojämn och plötsligt hade vi problem igen, det hade vi inte räknat med, säger han.

– Ärligt talat, på en bana som denna kan ett par team hamna i den situationen igen.

Vi ses i morgon lördag på F1-live, 14.50 inför sprint shoot-outen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB