Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson om regelkaoset i IndyCar 2024

av Anna Andersson

IndyCar satsade hårt för nya hybridmotorer till 2024. Så blir det inte.
Med tio veckor kvar till premiären återstår mest kaos.
– Allt är väldigt oklart och ingen vet vad som gäller, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson IndyCar 2024
Marcus Ericsson ( IndyCar/ Penske Entertainment: Joe Skibinski)

Den svenska stjärnan har lämnat toppteamet Chip Ganassi Racing i IndyCar och han har haft en testdag med sitt nya team Andretti Global. Då testade han de nya hybridmotorerna ( 2,4 liter) som skulle införas till säsongsstarten den 10 mars.
Så blir det inte.
Istället blir det motorer med 2,2 liter, men premiären skjuts på framtiden.

Regelkaoset i IndyCar 2024

Hybridkomponenten som utvecklats gemensamt av Chevrolet och Honda är inte klar och de testkörningar som har genomförts visar att det kan finnas tillförlitlighetsproblem. Därför måste förarna vänta på den nya motorn.
Enligt IndyCar ska den införas någon gång efter Indy 500 som avgörs den 26 maj.
– Vad betyder det?, undrar Ericsson.
– Det är väldigt många race som kommer direkt efter Indy 500 så där lär vi inte kunna byta. Betyder det att de inför den nya motorn under OS-uppehållet? Men därefter är det knappt några lopp kvar. Det är inte sportsligt rättvist att ändra reglerna under en säsong. Allt känns väldigt svävande.

Marcus Ericsson kör för Andretti i IndyCar

IndyCar gör uppehåll för OS mellan den 22 juli och 17 augusti. Därefter återstår fem tävlingar fram till avslutningen i Nashville den 15 september.
– Just nu vet vi ingenting och det är inte helt optimalt, säger Ericsson.
I oktober genomförde han ett test med Andretti Global och körde för första gången med de nya hybridmotorerna. Han fick en positiv känsla, men några månader senare är han tveksam.
Det beror bland annat på att han inte vet vilka förutsättningar han ska förhålla sig till.

– Jag har sett fram emot förändringen, med en hybridmotor blir ett moment till att hålla koll på. Jag upplever att det passar mig som är erfaren, säger Ericsson.
– Men nu pausas det jobb som är gjort, vi går tillbaka till en bil som jag inte har kört eftersom jag byter team. Även om jag inte tror att det är någon jättestor utmaning så får vi inte den fördel som vi skulle ha fått om den nya motorn hade införts.

Hur blir det med de andra förändringarna som skulle ha skett i samband med motorbytet?

– De skulle ha gjort växellåda, hjulupphängningen bak och aeroscreenen lättare, frågan är vad som händer nu. Allt är väldigt oklart. Jag hade hoppats att det skulle vara mer ordning och reda.
Han har heller inte fått något besked om det blir någon testdag inför säsongen, eller om den första gången han kör sin nya bil är under premiärhelgen.
– Det kan bli en testdag, eller inte, säger Marcus Ericsson.
– Vi ligger i ett vänteläge och kan bara avvakta.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB