Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson om sanningen bakom teambytet i IndyCar

av Anna Andersson

Efter fem år i IndyCar byter Marcus Ericsson team. Från toppen till…
…Andretti Global.
Ett team som satsar mot toppen, i IndyCar och F1.
Nu berättar Marcus Ericsson om orsakerna till beslutet att lämna Chip Ganassi Racing.

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson (INDYCAR)

2022 vann han Indy 500 med mästarteamet Chip Ganassi Racing, i år var han oerhört nära att försvara den titeln, men ändå byter han nu team. Från ett mästarteam till Andretti Global som inte har vunnit någon titel i IndyCar sedan 2012.

– Det finns många anledningar till att jag tar det här steget, förklarar Marcus Ericsson under ett långt och väldigt öppet samtal med Sportbladet.

Han har återvänt till Sverige efter en lång säsong i USA där han till slut tog en ny sjätte plats i mästerskapet. Han tappade något under avslutningen av säsongen, under den tid som han också tog stora beslut kring sin framtid.

– Jag fick börja förhandla efter den 1 augusti och det var fyra-fem team som ville diskutera med mig. Det var väldigt kul, men kanske påverkade det min prestation, att jag inte hade den energi som krävs för att enbart fokusera på racingen. Även om man försöker fokusera på racingen till hundra procent är det svårt att stänga av en massa tankar. Det är naturligt, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson gör ny satsning med Andretti Global

Han påtalar att beslutet att lämna Chip Ganassi Racing efter fyra säsonger var svårt och att det växte fram under ett par intensiva veckor.
– Det var inget lätt beslut, utan en process som drog ut på tiden. Det fanns intresse från flera team, men när Chip Ganassi Racing kom med ett bra erbjudande så hade jag redan nått till en punkt där jag kände att jag behövde gå vidare.

•Varför?

– Andretti Global är ett starkt team, inte bara i USA utan i flera mästerskap runt om i världen. Här får jag en roll som ledare i teamet, till två yngre förare Kyle Kirkwood och Colton Herta. De har inte de erfarenheterna som jag har. Dessutom har stallet nya delägare, där finns nya ambitioner och nya resurser som kan göra Andretti till ett toppteam. Det är ett stall som vill bli en maktfaktor inom internationell racing och att bli handplockad till det, för att vara en av byggstenarna i ett sådant projekt är lockande.

Dessutom får han nu för första gången betalt för att köra för ett team, hans nya avtal sägs enligt uppgifter i USA vara värt runt 44 miljoner kronor och det ställer inga krav på att han själv ska bidra någon form av ekonomisk motprestation.

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson och hustrun Iris (IndyCar Chris Owens)

Marcus Ericsson med monsterlön i IndyCar

Den situationen har han aldrig tidigare varit i. Dessutom är det ett avtal som sträcker sig över flera år och för Marcus Ericsson, som har fyllt 33 år, är det attraktivt.

– Jag har levt på racingen i hela mitt vuxna liv, men nu är det första gången jag inte har några finansiella åtaganden och måste bidra till teamets budget. Det är en stor sak för mig.
En annan stor sak är den roll han räknar med att få. En roll som ledare i ett team där han kan arbeta sig till fördelar, inte tvärtom.

– Här blir jag den de kan luta sig mot, i Ganassi var det alltid Scott Dixon. Det var okej med tanke på hans resultat, men sedan kommer Alex Palou som har två mästartitlar, säger Ericsson.
– Där fick jag jobba i motvind hela tiden, jag hade aldrig den bästa depåpersonalen och jag hade aldrig två bilar. Dixon och Palou hade olika bilar för ovaler och för de andra banorna, jag fick modifiera min. Jag menar inte att det ska stå en skylt i mitt garage att jag är försteförare. Jag tror att det naturligt kan bli ett annat fokus på mig nu och det är en viktig del.

•Som om du sitter på bänken i Manchester City och vinner titlar, men längtar efter att få vara med på plan och då väljer ett team med ambition istället?

– Ja, det är en möjlighet för mig att kliva ut ur skuggan, även om det sportsligt kanske kan vara ett steg ner i första läget. Ganassi har varit det bästa teamet så länge, men det handlar om så mycket mer för dig som förare, din position i teamet, förutsättningar, resurser, ekonomi, säger han och tystnar kort.
– Vill du ha en mindre roll i ett mästarlag eller vara ledare i ett team som satsar och vill bli mästare? Det är en utmaning som jag gillar och det känns spännande.

•Och den ser du hos Andretti Global?

– Ja Andretti har i alla år visat att de har en bil som kan ta pole position och vinna race, men de har haft svårt att få ihop en säsong. Jag har å andra sidan haft svårt i kvalen, men är duktig på att få racen att stämma. Därför tror jag att vi är en bra match, en snabb bil där jag kan kvala högre upp och sedan, med min erfarenhet och racecraft, se till att vi kan hålla tempot i racen och vara jämna sett över en hel säsong. Det känns som en bra kombination, Andrettis snabba bilar och min förmåga att lägga upp race. Jag är stark på söndagen.

•Du har också varit stark på ovaler, men deras resultat på ovaler har inte övertygat, eller är du av en annan uppfattning?

– Nej, de har inte varit så starka på ovaler de två senaste åren, men jag kan hjälpa till med min erfarenhet. Jag är en av de bästa ovalförarna i mästerskapet. Dessutom är det en enhetsserie, så jag ser inte varför vi inte ska kunna konkurrera där.

Samtidigt som Andretti Global gör en satsning i IndyCar har stallet också ansökt om en plats i Formel 1. Den har godkänts av FIA, men saknar klartecken från rättighetsinnehavarna och teamen.

Ericsson bidrar å andra sidan med fem års erfarenhet av Formel 1. Den senaste säsongen gjorde han intill Charles Leclerc hos Alfa Romeo-Sauber 2018.

•Är deras väg in i F1 också en anledning till att du är rätt förare för teamet?

– Vi har egentligen inte diskuterat det, utan vi fokuserar på IndyCar. Samtidigt har jag klargjort att det är självklart för mig att hjälpa till med en F1-satsning, att jag är tillgänglig när och om de vill. Jag är säker på att jag blir inblandad på något sätt och det skulle vara kul att vara involverad i deras satsning mot Formel 1. Det får inte på något sätt gå ut över min satsning på IndyCar. Den är prioriterad.

•Skulle du kunna tänka dig en förarcomeback i F1, om nu Andretti tar det steget till 2026?

– Man ska aldrig säga aldrig och skulle de vilja att jag ska köra deras F1-bil så skulle det vara väldigt svårt att säga nej.

 

Marcus Ericsson

Född: 1990 i Kumla
Familj: Hustru Iris.
Meriter:
Formel 1: 2014 Caterham • 2015–2018 Sauber (Alfa Romeo). 97 lopp, 18 VM-poäng,
IndyCar: Schmidt Peterson Motorsports 2019, Chip Ganassi Racing 2020-2023, seger i Indy 500 2022, tvåa 2023. 5 racevinster och tio pallplatser.

 

•••

Och på förekommen anledning:

Rasistiska, sexistiska eller andra otrevliga kommentarer hör inte hemma på F1-bloggen. Här ska ALLA med ett intresse av racing och F1 känna sig välkomna. Detta är vår gemensamma plattform, en unik sådan, var rädda om den genom att fundera en gång extra innan ni hävder ur er sådant ni aldrig hade sagt till en annan människa mellan fyra ögon. Det finns funktioner att stänga av de som lämnar kommentarer eller alla kommentarer, men låt oss hålla en nivå så att vi kan fortsätta att tillsammans göra denna blogg den fantastiska möltesplats den är och snart har varit i 15 år.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB