Max Verstappen avslöjar sina planer livet efter Formel 1
avMax Verstappen vann VM. Han tog 19 segrar på 22 lopp och vann titeln med 290 poäng.
Nu pratar han om sin framtid.
Som teamchef.
Det är bara två år sedan Lewis Hamilton och Max Verstappen slogs om VM-titeln in i slutet av säsongens sista lopp, men sedan dess har Red Bulls förare dominerat i Formel 1.
– Det blir enormt svårt att upprepa det, säger han till Blick.
– Okej, man vill alltid göra saker bättre, men någonstans når man gränsen och våra motståndare kommer inte att ta det lugnt innan de slår oss. Red Bull RB 19 är historia och vi hoppas att den nya är ännu bättre.
Han påtalar att han inte saknar duellerna med Hamilton och får frågan om det hade varit tungt för honom själv att inte vinna under 45 lopp.
Han svarar med en pik.
– Det har hänt mig också, eller nej vänta här, Det stämmer inte. Jag vann vissa lopp. Men det är klart att sådant händer, men jag föredrar att inte tänka på det. De äter upp den energi du behöver till annat.
Hur länge har Max Verstappen kontrakt med Red Bull?
Max Verstappen har kontrakt med Red Bull till och med 2028, då har han tävlat i Formel 1 i mer än tio år. Han får frågan om var han ser F1 om tio år och svarar:
– Det fossila bränslet är borta, vår sport blir allt mer grön och hållbar. Men en sak är säker. Max Verstappen är inte kvar.
Istället har han helt andra planer – det handlar om racing, men en helt annan tyyp av racing.
Han vill grunda ett GT-team.
– Ja, det är mitt mål. Jag behöver inte nödvändigtvis köra själv, men jag vill bygga upp något stort för att kunna ge talanger chansen. Det betyder inte att jag vill flytta dem till Formel1, men jag vill hjälpa dem att fortsätta med racingen. Det finns så många serier inom racingen där du kan ha roligt, nå framgång och försörja dig som racerförare, inte bara i F1, säger Verstappen till Blick.
Han berättar också hur han ser sig själv som teamchef:
– Jag skulle absolut vara en chef som inte tål någon skit. Kanske skulle jag vara lite gammalmodig, eftersom allt handlar om prestation inte hur stor du är på sociala medier. Jag vill bara vinna för det dödar allt snack runtomkring. Och att vinna är det viktigaste för mig.
Kort om F1
Alpine storsatsar. Till 2024 kommer en helt ny och toppmodern simulator till fabriken i Enstone.
– Jag är verkligen spänd. Den nya simulatorn ger oss fantastiska möjligheter och vi kan även koppla på annan utveckling, säger teknikchef Matt Harman till sport.de.
Han påtalar att stallet har gått två eller kanske tre steg längre än vad som är nödvändigt för att säkra utvecklingen de kommande åren.
Davide Brivio lämnade Suzuki i motoGP för Alpine 2021 där han blev teammanager, sedan har han jobbat med Alpines juniorprogram. Bland annat har Jack Doohan gått från juniorförare till att nu vara testförare i teamet. Nu lämnar Brivio samarbetet efter egen begäran.
Red Bulls Sergio Perez har gjort en intervju med motorsport.com och pratar om den säsong som varit:
– Jag började på samma nivå som Max, men jag klarade inte av att utveckla mig vidare under säsongen. Kanske var det till och med så att jag tappade en del och min högsta prioritet måste vara att utveckla mig vidare.
Det är onsdag och dags för vår F1-podd Plattan i Mattan. I veckans avsnitt är det dags för ett Hall of Fame och en förare som har många fans i Sverige. Vi snackar om Mika Häkkinen och hlåter honom berätta fölr mig och oss om den hemska olyckan 1995.
I förra veckans avsnitt sammanfattade vi säsongen och kollade på hur mpånga påståenden som faktiskt. var rätt i fjol…..
Det är 78 dagar kvar till F1-premiären – här hittar du hela programmet för F1 2024.