Startsida / Inlägg

Så vill Lewis Hamilton förändra bilen till F1 2024

av Anna Andersson

Formel 1 2022 var en besvikelse. 2023 lika så. Till F1 2024 byter Mercedes koncept – och anpassar bilen efter de önskemål som Lewis Hamilton har framfört. 

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton bör vara nöjd med förändringarna till 2024 ( Mercedes)

Mercedes F1 hittade inte alls rätt i den nya regeländringen som infördes 2022, när “ground effect” återvände till Formel 1. Trots det behöll teamet grundkonceptet till 2023, men efter ett år utan segrar så har Mercedes med den nygamle teknikchefen James Allison nu tänkt om, W15 är byggt efter ett annat  koncept än sina föregångare W13 och W14.

Något som Lewis Hamilton har efterfrågat.

– Jag har egentligen alltid gillat en bil som överstyr, men hos oss har sitsen varit placerad närmare den främre hjulaxeln än hos alla andra team, sa Hamilton till sport.de inför fjolårets säsong.

– När du kör känns det som om du sitter på hjulaxeln och det är en av de värsta känslorna som du kan ha. När du sitter så långt fram blir det svårare att förutse hur bilen förhåller sig på banan, jämfört med när du sitter längre bak mer i mitten av bilen. Jag har stora problem med det.

Mercedes lyssnar på Lewis Hamilton inför F1 2024

Lewis Hamilton lär bli mer nöjd i år, nu skriver motorsport.com att Mercedes har flyttat förarplatsen längre bak. James Allison, som lämnade rollen  som teknikchef till Mark Elliot 2021, är tillbaka på posten sedan april 2023 och har tagit fram ett helt nytt koncept för Mercedes bil ( W15) som ska tävla i F1 2024.

Det pratas om att den bakre delen av bilen ska bli mer kompakt, växellådan bli mindre och att det också sker förändringar i hjulupphängningen. Enligt sport.de har Mercedes påtalat att det vill minska varvtiden med fem tiondelar jämfört med fjolårets bil.

Valtteri Bottas plan – Audi

Valtteri Bottas Stake F1
Valtteri Bottas och hans flickvän Tiffany Cromwell körde Harley Davidson till COTA i Texas 2023. (AP-TT)

Alfa Romeo är historia, Stake F1 är nutiden, men Valtteri Bottas vill ha mer än så. Han satsar mot Audi och 2026.

– Formel 1 är det viktigaste för mig, säger han till motorsport.com.

– Jag är fortfarande sugen på att ta fler pallplatser och Audi kan vara nästa möjlighet för mig.

Han påpekar att Audi kommer att ta ett beslut kring vilka förare de vill köra med under inlendingen av 2024. Även Carlos Sainz och Nico Hülkenberg har nämnts i samband med Audis satsning.

– Så vitt jag vet ska det ta beslut om de kommande åren under början av detta år, alltså inte än. Jag kommer att prata med dem under årets första kvartal,  förklarar Valtteri Bottas.

I slutet av förra veckan kom för övrigt litan årets förare – framröstad av förarna. Du hittar den här.

Jag räknar till att det är fem personer som lagt sina listor i det kommentatorsfältet, vilket är lite för lite för att jag ska räkna i hop F1-bloggens lista.

Tina Thörner om Rally Dakar

Annars så pågår Rally Dakar och i veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan fick vi sällskap av en riktig Dakarveteran – Tina Thörner. Hon berättade om hur hon blev kidnappad när hon körde Rally Dakar och hur det var att ha en AK47 tryckt mot tinningen under tävlingen.

– De sköt efter oss med sina automatvapen, säger Tina Thörner.

Hon gapskrattar.

Hon är skön, räkna med en timmes fantastiska storys och tänkvärda ord från Tina och även  från Nelson Mandela.

Stephane Peterhansel tog sin 50:e etappseger i Rally Dakar under söndagen, men det är kollegan Carlos Sainz (pappa till Ferrariföraren) som leder tävlingen. Mattias Ekstörm och Emil Bergkvist är sexa efter två etapper. Annie Seel återfinns på plats 83.

Ha en härlig start på veckan!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB