Startsida / Inlägg

Max Verstappen stoppad – fick inte hyra Mercedes

av Anna Andersson

Max Verstappen ville h​​yra en ​​Mercedes AMG GT av uthyrningsfirman SIXT i Portugal.

Det fick han inte.

54 GP-segrar och tre VM-titlar i F1 övertygade inte bilfirman.

Max Verstappen
Max Verstappen fick inte hyra bilen han ville ha. Han var för ung. (AP-TT)

Enligt brittiska The Sun hade Verstappen hyrt Autodromo Internacional do Algarve under två dagar. Tillsammans med familj och vänner skulle han trycka plattan i mattan.

Max Verstappen fick inte hyra en Mercedes AMG GT

Han ville hyra en  Mercedes AMG GT vid flygplatsen i Faro, men det fick han inte. Bilen kan nå hastigheter upp till 314 km/timmen och enligt försäkrings föreskrifterna får därför enbart personer som fyllt 30 år hyra den sportbilen.

Att Max Verstappen regelbundet rattar en Red Bull, nu senast en RB 19, i 340 km/timmen saknade betydelse och han fick nöja sig med en BMW som bara har en maxfart på 250 km/timmen.

Nu har SIXT bett om ursäkt:

– Våra anställda i Portugal följer försäkrings bestämmelserna och Herr Verstappen fick således hyra ett annat premiumfordon. Vi erkänner dock att det borde finnas vissa möjligheter att avvika från dessa regler, hälsar företaget via The Sun.

– Vi vill be Herr Verstappen om ursäkt och vi ifrågasätter inte hans kunskaper och färdigheter bakom ratten. Han kan hyra den bil han vill av oss, när han så önskar.

Max Verstappen har haft lite problem inför F1 2024. Som det faktum att Red Bull kuggade det första krocktestet.

Günter Steiner lämnar Haas F1

Günther Steiner lämnar Haas F1
Günther Steiner lämnar Haas F1 (AP -TT)

Det sker stora förändringar hos Haas F1, Günther Steiner lämnar stallet precis som den tekniske direktören Simone Resta. Är jag förvånad?

Nej.

Steiner har varit i teamet i tio år, redan när det grundades och började byggdes för att en dag nå Formel 1. Han har sedan varit med om bra tider, men också om riktigt dåliga tider och de tre senaste säsongerna tillhör inte hans främsta. Först 2021 när Haas satsade på Nikita Mazepin, som var fältets sämsta förare men hade en extremt rik pappa, sedan när stallet valde att satsa på Mick Schumacher och väl medvetna om det arv som den ynglingen bär satte en ännu större press på honom istället för att stötta honom till framgång. Den burduse Steiner blev populär bland de fans som följde Drive to Survive, men det sätt han behandlade Schumacher på var allt annat än snyggt.

Till 2023 stod teamet med Kevin Magnussen och Nico Hülkenberg, ett erfaret förarpar med en allt för dålig bil. Stallet  missbedömde reglerna och skapade en kvalsnabb bil som allt som oftast överhettade däcken under en racedistans och föll genom fältet under söndagen.

Ny stallchef hos Haas F1

Teamet valde att göra en enda uppdatering, lagom till dess att mästerskapet skulle köra två tävlingshelger i USA. Den föll dock inte väl ut så när AlphaTauri avslutade säsongen med att ta poäng i ett flertal lopp ramlade Haas ner till sista plats.

Det blev för mycket för ägaren Gene Haas. Hans stall kom till F1 2016 och har varit allt för  ojämnt. Inte heller samarbetet med Ferrari har fallit väl ut. Nu är frågan vad en ny teamledning kan göra?

Ayao Komatsu har tidigare varit tävlingsingenjör i teamet och har en lång historia hos Haas. Kan han vara med och skapa en bil som kan ta poäng och en miljö där förarna kan överprestera? Det behövs.

För Gene Haas inte inte lust att lägga ut mer pengar han aldrig får tillbaka.

I annat fall finns det andra amerikanska intressenter som mer än gärna skulle ta över satsningen.

Som Andretti Global.

Däremot är det en stor förlust för F1-paddocken om Günther Steiner försvinner från sporten, en profil som lagt sin själ i Formel 1, har ovärderliga kunskaper och som dessutom skapat intresse via sina insatser i TV och i Drive to Survive.

Kort om F1 inför 2024

Fyra team får nu tillbringa mer tid i vindtunneln än vad de gjorde under den andra halvan av säsongen 2023. Det gäller Aston Martin, Alpine, Alfa Romeo och Haas som alla tappade placeringar under den andra halvan av 2023 och därför får mer tid till utveckling.

Det stall som har minst tid till förfogande är enligt ”Aerodynamic Testing Restrictions” Red Bull som bara får använda 70 % av referensvärdet. 100 % av referensvärdet har VM:s 7:e team, vilket hösten 223 var Williams. de får köra 320 runs, 400 timmar ( varav vinden får vara påslagen i 80). Haas som är sist får använda 115 % av referenstiden.

Nästa mätpunkt är den 30 juni 2024 och därefter förändras tiderna återigen. allt efter hur VM-tabellen ser ut vid det angivna datumet.

FIA har tappat ytterligare en nyckelperson. Den tekniska direktören Tim Goss lämnar sin post. Däremot har förbundet lyckats ersätta sportdirektören Steve Nielsen som lämnade sitt jobb i december. Han ersätts av Tim Malyon som har en bred erfarenhet av racing, han arbetade bland annat som ingenjör för Red Bull under åren 2010 till 2013. Då vann stallet fyra VM-titlar med Sebastian Vettel.

En annan spännande fråga… vilken är din faoritförare i Formel 1 och varför? Vem vill du läsa mer om? Lägg en kommentar och berätta!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB