Premiärvecka: Årets stora F1-tips
avSka Max Verstappen försvara sin VM-titel i Formel 1? Nu är det bara ett par dagar till dess att F1 2024 drar i gång med den längsta säsongen i historien.
24 tävlingshelger, varav sex sprinter, avgörs från mars till december.
Då är det dags att ta sig an den tuffa utmaningen att tippa slutresultatet – innan ens den första träningen har startat.
Efter att Max Verstappen har dominerat två säsonger, 2023 ännu tydligare än 2022, har flera F1-stall nu helt förändrat sina koncept. Alpine och Mercedes pratar om att varje komponent är ny, Ferrari om att 95 % av bilen är helt ny, men vad betyder det inför F1 2024?
Red Bull har dominerat Formel 1 sedan den senaste regeländringen 2022, i fjol vann stallet 21 av 22 lopp men faktum är att ju längre in i en regeländring som mästerskapet kommer ju jämnare brukar det bli. Detta beror på att det stall som dominerat från början snabbare närmar sig sitt utvecklingstak jämfört med konkurrenterna som har en större potential att utveckla. Gissa om team som Mercedes, Ferrari och McLaren har tröttnat på att bli frånåkta av Red Bull.
Frågan är dock hur tidigt de stora förändringarna slår igenom, Mercedes pratar om en positiv grund att utveckla bilen i från, Alpine om att det kommer att ta lite tid att hitta rätt i utvecklingen och Ferrari om att det är stora förändringar som kanske bara ger några tiondelar.
F1 2024: Verstappen, Leclerc, Alonso eller Hamilton?
Fjolårets överraskning McLaren låter däremot mer positiva men den stora frågan är hur de sedan hänger med i utvecklingsracet? I fjol blev det väldigt tydligt när ett stall som Aston Martin körde hem pallplats på pallplats under våren för att sedan tappa under hösten. McLaren däremot inledde med flera nollor på kontot hittade farten efter en uppdatering i månadsskiftet juni/juli och en i Singapore i september.
Kalendern till F1 2024 är den längsta i F1-historien och innehåller 24 lopp eftersom Kina gör comeback efter sin pandemifrånvaro. Övriga lopp fanns med redan i fjol, även om deltävlingen på Imola ställdes in på grund av översvämningar. Det betyder att F1 genomför 24 GP-helger, sex av dem är sprint. Den första avgörs i Kina, därefter i Miami, båda två banorna är sprintdebutanter, innan Österrike, COTA (USA), Brasilien och Qatar får chansen igen.
Formatet förändras i jämförelse med förra året. Sprintkvalet kommer att avgöras på fredagen, därefter körs den 100 km långa sprinten under lördagen vid lunchtid för att kvalet till söndagens GP ska avgöras under lördagens eftermiddag. Sprinthelgen avslutas sedan med söndagens Grand Prix. Poängfördelningen ser ut som i fjol, det vill säga topp 8 för poäng, men poängen för snabbaste varv delas enbart ut i Grand Prix under förutsättning att den förare som satt det snabbaste varvet har tagit en plats bland de tio främsta. Annars förfaller poängen.
Ferrari behöver en seger i F1 2024
Redan i fjol, när säsongen skulle ha bestått av 23 race, så trodde jag på en jämn säsong, men gick bet sett till titelkampen. Däremot var det oerhört många fajter något längre ner i fältet och kampen om andra platsen, mellan Mercedes och Ferrari pågick in i det sista loppet. Jag är optimistisk och tror på en jämn säsong i år också. Dels eftersom det i fjol inte var Red Bull som var dominanta utan det var Max Verstappen som var det och dels eftersom flera team verkligen gått vidare i sitt arbete med att utveckla bilen.
Ferrari har väntat på en VM-titel sedan konsturktörsmästerskapet 2008. Mercedes gillar inte det faktum att de förlorat initiativet och McLarens senaste världsmästare heter fortfarande Lewis Hamilton. Lägg där till Fernando Alonso som 42 år gammal drömmer om att vinna igen. Det har han inte gjort sedan 2013 och frågan är om det finns någon inom Formel 1 som inte unnar honom en seger.
Han är trots allt en av de tre världsmästare som finns i startuppställningen.
Fler segrar för Max Verstappen?
Men trots att det finns ingredienser för en spännande säsong och flera stall som har möjligheter att vinna lopp och förare som kan ta poäng av varandra vilket kan påverka utgången av mästerskapet så tror jag att Max Verstappens försprång är lite för stort.
Han är ett med sin bil och jag har svårt att se vem eller vad som rent sportsligt ska kunna hindra honom från att vinna ännu en VM-titel.
Men det finns andra ingredienser som gör årets säsong oerhört spännande. En av dem är silly season. Där fler än hälften av förarna i startfältet har kontrakt som går ut efter årets säsong.
Men det är en helt annan artikel.
Formel 1 2024 – tips så slutar säsongen
20) Logan Sargeant, Williams
Sist i fjol då han bara tog en poäng och den fick han till skänks sedan andra förare diskats. Nu kör han sitt andra år i F1 och bör kunna banorna bättre, men jag tror knappast att det hjälper. Det gör inte heller Williams satsning mot toppen, Sargeant är inte tillräckligt bra.
USA:s stora hopp ska vara glad om han lyckas ta fler poäng än i fjol för 2024 lär bli hans sista år i Formel 1.
19) Kevin Magnussen, Haas
Haas har försökt att spara sig ur krisen och det fungerar sällan i Formel 1. Under den första testdagen inför F1 2024 var stallet fyra sekunder efter Red Bull och en säsong långsammare än vad teamet var för ett år sedan – inför förra säsongen.
Den säsongen kom Haas sist. Kevin Magnussen är en duktig förare, men han är ingen ungdom och lär tappa intresset när bilen inte svarar upp till hans förväntningar.
18) Nico Hülkenberg, Haas
Hulken kör för sin framtid, han vill stanna i F1 och gärna ta en plats i Audis fabrikssatsning framöver. Han har rätt nationalitet, Audi ser gärna en tysk förare, men han har inte materialet som krävs för att briljera.
Faktum är att Haas har sparkat sin högljudda teamchef Günther Steiner och även om han inte alltid levererade på banan så såg han till att det snackades om teamet och han skapade intresse vilket drog nya sponsorer och höll befintliga sponsorer på gott humör. Nu saknas han och troligen lär pengarna bli ett problem i år igen. För Hulkens del handlar det om att överprestera för att rädda sin framtid och några poäng bör han kunna ta.
Frågan är om det räcker för att hålla liv i karriären.
17) Guanyu Zhou, Sauber
Nytt teamnamn men förarna är de samma och om det inte skett något makalöst under vintern så är Zhou den sämre av Saubes två förare. Bilen ska, enligt förarna vara bättre än den som stallet hade i fjol, men problemen runt stallet kvarstår. Audi går in som ägare till 2026, fram till dess ligger de i limbo mellan Audi och den nuvarande motorleverantören Ferrari.
Lägg där till att stallets namnsponsor inte ens får synas i teamnamnet i flera länder (däribland hemlandet Schweiz) eftersom det är ett spelbolag vilket gör att teamet med det långa namnet Stake F1 Team Kick Sauber kort och gott kommer att heta Sauber.
Det lär sponsorn inte vara nöjd med.
F1 2024 kan mycket väl bli Zhou:s sista år i Formel 1, frågan är om ens de kinesiska finansiärerna bakom hans satsning kan rädda honom kvar.
16) Valtteri Bottas, Sauber
Den karismatiske finländaren lämnade Mercedes för att få vara teamleader hos Alfa Romeo, nu har stallet bytt namn men även om bilen sägs vara bättre än i fjol så är det mesta runt teamet rörigt. Det hjälper inte Valtteri Bottas som kämpar för att ta en plats i Audis fabriksteam.
Bottas behöver prestera och hålla koll på Zhou, det tror jag visserligen att han kommer att göra, men är han tillräckligt vass för att kunna konkurrera med andra förare och kan han hålla fokus? Finns det uppdateringar som krävs för att avancera eller väntar teamet bara på Audi?
Fler frågetecken än svar – det gynnar inte Bottas.
15) Alexander Albon, Williams
Fjolårets succé förare kommer att fortsätta leverera. Han är ett hett namn på marknaden, kanske den förare som Red Bull ångrar att de släppte. Han finns garanterat på mästarteamets önskelista till 2025 och han vill själv också leverera.
Williams har vuxit under stallchef James Vowles och jag tror att det finns ytterligare utvecklingspotential i stallet, bilen och Albon som förare.
14) Lance Stroll, Aston Martin
Krossad av kollegan Fernando Alonso i fjol och det mesta talar för att det blir samma sak i år. Stroll är en hygglig förare, han har sina toppar och sina dalar i sitt CV. Han är också ganska trulig, bortskämd och sprider inte direkt någon positiv energi omkring sig. Förutsättningen för att han ska lyckas är att Alonso driver teamet framåt, pengarna finns där och han själv kan glida med i en bil som är starkare än konkurrenterna. Alonso är däremot en extraordinär förare som kan få bilen att prestera över sin förmåga. Det klarar inte Stroll.
13) Pierre Gasly, Alpine
Alpine har gjort om hela koncept på bilen efter att stallet i fjol ansett att man nått max utveckling av det tidigare konceptet. Dessutom kom nya delägare från Hollywood under 2023 och det gjordes stora förändringar i teamledningen.
Men förarna är kvar och Gasly är en duktig förare, men har han rätt fokus? Han och Esteban Ocon är var barndomsvänner en gång i tiden, uppvuxna i 20 minuter från varandra – men av vänskapen finns ingenting kvar. Redan ifjol pyrde ett stallkrig och tjurar Gasly lär han inte prestera och för att hantera Ocon krävs det fullt fokus.
12) Esteban Ocon, Alpine
Kollega med Gasly och en del av den tuffa interna kamp som råder hos Alpine. Ocon är inte känd för att vara en teamplayer och deras rivalitet går tillbaka sedan de var småpojkar. Bilen och teamet underlevererade i fjol, men samtidigt var det rörigt i stallet. Årets bil är ett oskrivet kort och testerna har varit ganska svaga. Å andra sidan tar det en stund att hitta rätt i ett helt nytt koncept och finns potentialen kan stallet avancera under säsongen – men finns tålamodet från investerare och kan förarna släppa frustrationen?
Efter fjolåret finns fler frågetecken är utropstecken och Ocon kör under F1 2024, precis som sin kollega, för ett nytt kontrakt. Det kan också påverka situationen.
11) Daniel Ricciardo, Visa Cash App RB
Ricciardo gjorde comeback i fjol, han lyckades också missa ett antal veckor sedan han drabbats av frakturer i handen. Nu är han tillbaka och det som talar för att säsongen bli bättre än fjolåret är den förändrade strukturen i stallet där Red Bull har knutit sitt systerstall närmare sett till infrastruktur och även utvecklingen av bilen. Där finns också en ny teamchef och teamet behöver prestera, samt dra in egna pengar för att visa för ägarna att det ska finnas kvar i F1.
Efter sina utflykter hos Renault och McLaren måste Ricciardo visa att han inte är en avdankad stjärna och att han trots sina snart 35 år är värd en plats i det stall som normalt ger sina förarplatser till Red Bulls unga talanger. För Ricciardo kan säsongen vara avgörande för hans framtid, tar han e plats i Red Bull eller kommer han från och med 2025 vara en föredetting med PR-uppdrag för teamet?
10) Yuki Tsunoda, Visa Cash App RB
Tsunoda är inne på sitt tredje år i F1 och han avslutade säsongen 2023 fint, det var tack vare hans poäng under slutet av säsongen som stallet tog en åttondeplats i VM. Tsunoda är fortfarande ung och drömmer om en lång karriär i F1, men var tar den vägen? Han är snabb, men kan också göra förhastade misstag.
Han har ett stöd från Red Bulls motortillverkare Honda, men Red Bull byter snart till Ford medan Honda går vidare till Aston Martin. Tsunoda måste nu själv ta ansvar för sin karriär och avslutningen av 2023 antydde att farten finns där, när nu Red Bull knutit stallet närmare så ska också förutsättningarna för att vara ett team mitt i fältet öka.
9) Carlos Sainz, Ferrari
Sainz kommer att byta stall. Till 2025 är han petad av Lewis Hamilton, men vad innebär det för 2024? Han kör för Ferrari som kräver att två förare arbetar tillsammans, men hans teamkompis ska vara kvar i teamet. Därför räknar jag med att om teamet måste välja förare kommer de att välja Charles Leclerc. Det sätter Sainz i en svår situation, han kör för sin framtid men har en teamkollega som alltid kommer att ha förtur. Risken är att Sainz som har en tendens att tjura ihop kommer att göra det nu också. Bilen då? 95 procent av komponenterna är nya, redan i fjol var Ferrari snabba över ett varv och målsättningen i år är att kunna leverera över en hel racedistans.
8) George Russell, Mercedes
Mercedes har underpresterat i två år, bilarna W13 och W14 hade helt fel koncept och var för instabila i bakvagnen. Nu har Mercedes ändrat hela sitt koncept och rösterna efter testerna är positiva, men det är en lång väg tillbaka till toppen. George Russell fick stryk mot Lewis Hamilton i fjol och min gissning är att han får det igen. Inte för att han nödvändigtvis är en så betydligt sämre förare utan för att Hamilton vill avsluta sin mer än tio år långa sejour i Mercedes fabriksteam på bästa sätt. Det anser han att han är skyldig teamet. Russell är en duktig förare och framtiden tillhör honom. När Hamilton nu är på väg att välja kommer Russell att få en större roll i att utveckla bilen till kommande år.
7) Oscar Piastri, McLaren
Fjolårets succé rookie var snabb i kval och vann ett sprintlopp. Ska han lyckas konkurrera på den stora banan behöver han bli bättre på att lägga upp strategin under ett race och även hantera däcken. En fördel i år är att han har varit på alla banor och vet vad som väntar, en annan är att McLaren lade grunden till årets bil redan i fjol och har utvecklat den vidare. Det enda orosmolnet är hans ungdom, även om han är en enorm talang och oerhört mogen för sin ålder kommer 2024 att bli e tuff utmaning för Piastri och levererar han på samma nivå som i fjol avancerar han från fjollårets niondeplats, men frågan är hur mycket.
6) Fernando Alonso, Aston Martin
2023 var verkligen en comeback för Fernando Alonso, nu kör han det sista året på sitt avtal med Aston Martin och han har sagt att han vill ta säsongsinledningen på sig att fundera över sin framtid. Han fyller 43 år i år och är säkerligen sugen på att vinna igen. För att göra det måste han antingen ta Aston Martins första seger i år eller köra så bra att han förlänger sin karriär med ett nytt kontrakt. Aston Martin köper motorer från Mercedes och har även ärvt den nya fjädringen och växellådan från Mercedes.
– De ger oss växellådan och strukturen bak, så det har ändrats något från förra året också. Det finns en förändring i den bakre änden av bilen, medan den främre är väldigt lik fjolårets, sa Aston Martins teknikchef Dan Fallows i samband med presentationen.
Aston Martin är ett stall med stora resurser, som satsat stort på att utveckla sin infrastruktur och fabrik. Alonso är en förare som kan nyttja materialet och göra skillnad. Räcker det till en seger i år?
5) Lewis Hamilton, Mercedes
I fjol tog Mercedes beslutet att byta koncept på bilen. Under vintern har alla komponenter bytts ut, i slutet av januari meddelade Lewis Hamilton att han bryter kontraktet med Mercedes efter säsongen för att gå till Ferrari. Detta trots att stallet var tvåa i VM förra året. Det känns nästan som om han har tappat tron, som om han som följt bilens utveckling under vintern inser att drömmen om en åttonde VM-titel aldrig kommer att besannas hos Mercedes.
För det är den titeln han är ute efter. Den skulle göra honom till tidernas mest framgångsrika F1-förare. Efter mer än tio år i fabriksteamet Mercedes har han ett starkt band till det och han kommer att leverera på max, han vill lämna på topp. Men frågan är hur bra bilen är? Efter testerna pratar förarna om en bra grund, men det är mil från Red Bull och Max Verstappen.
4) Sergio Perez, Red Bull
Perez har fältets bästa bil, men han lever också under en stor press. Kan han hantera det? I fjol klarade han det inte och han är långtifrån den enda förare som dukat under intill en dominant världsmästare. Perez var ifrågasatt redan 2023 och kör för sin karriär. Han har materialet för att lyckas, men han ha den mentala styrkan?
Det är ytterst tveksamt och kan han köra in tre kanske fyra segrar i år ska han nog vara nöjd och därefter fundera över vad han ska göra framöver. För det är tveksamt om han får fler chanser hos Red Bull.
2) Lando Norris, McLaren
24-åringen från Storbritannien har kört F1 i sex år, han har kört fler än 100 GP tagit fler än tio pallplatser men aldrig vunnit ett race. Det är dags nu. Norris och McLaren gjorde en fantastiskt fin andra halva av säsongen ifjol och avancerade i teammästerskapet och hade det inte varit för den urusla inledningen hade det mycket väl kunnat utmana Ferrari om plats tre. Nu slutade stallet fyra. Den fina avslutningen har lagt grunden för vinterns fortsatta arbete och VD Zak Brown har vid flera tillfällen påtalat att stallet är ”extremt starkt”.
Det blir spännande att se om McLaren kan behålla takten och precisionen i arbetet med att utveckla bilen under säsongen, än så länge ser det lovande ut. Testerna var dock problematiska och stallet hade problem med tillförlitligheten, det känns oroande.
Till Norris fördel talar att han är en förare som under sina sex år byggt upp en erfarenhet men som inte har haft den bil som krävs för att kunna utmana om segrar. Är han äntligen där? Det är många McLarenfans som drömmer om att teamet ska vinna den första titeln sedan 2007. Då hette mästaren Lewis Hamilton, me riktigt där tror jag inte att McLaren är än.
2) Charles Leclerc, Ferrari
Ferrari har inte vunnit en VM-titel för förare sedan 2007 och inte en för konstruktörer sedan 2008. Teamet är hela Italiens landslag och kravet är att det ska vinna igen. Föraren som ska ta det dit är Charles Leclerc. Redan i fjol var han snabb över ett varv, men misslyckades varje gång med att konvertera en pole position till en seger.
Till F1 2024 är 95 % av alla komponenter i bilen nya, men förbättringar handlar sällan om sekunder på ett varv utan om tiondelar. Leclerc är Ferraris stora hopp, men det är tveksamt om Fred Vasseur har lyckats få till struktur och organisation så att stallet är redo för att vinna mästerskap. Däremot kan det kanske bli flera segrar och en utmanare till Max Verstappen.
1) Max Verstappen, Red Bull
Mellan 2010 och 2013 vann Sebastian Vettel fyra VM-titlar i rad med Red Bull. Frågan är om någonting kan hindra Max Verstappen från att upprepa den bedriften i år? Han har dominerat två säsonger, i fjol vann han 19 av 22 lopp, hans kollega Sergio Perez vann två och Ferrari enbart ett. Verstappen har en snabb bil, Red Bull har under testerna visat upp en aggressiv satsning av designen på bilen och med stjärnan Adrian Newey bakom ritbordet finns det ingenting som tyder på att Verstappen och Red Bull skulle tappa greppet.
Om det nu inte sker någonting som gör att Christian Horner tvingas lämna posten som teamchef? Det kan förändra balansen i organisationen och teamet vilket givetvis kan påverka prestationen på banan.
Men är allt så som vi har sett de senaste åren, med en snabb Red Bull, en säker strategi och en fokuserad Verstappen så finns det ingen som kan utmana om VM-titeln i F1 2024.
Max Verstappen har en bil som passar honom perfekt, kör för bra och är allt för fokuserad på att vinna. Han är inte färdig än.
•••
Just nu finns F1-bibeln i butik. Allt inför F1 2024 och premiären av IndyCar på etta och samma ställe.
Senaste nyttt från Formel 1 hittar du alltid i F1-bloggen som uppdateras nästintill varje dag under säsong. Detta inlägg är för dig som har PLUS, veckans övriga inlägg kommer att var öppna.