Startsida / Inlägg

F1 i Melbourne: Mercedes med experiment

av Anna Andersson

Mercedes satsar på ett experiment inför F1 i Melbourne – allt för att lösa problemen med W15.

Lewis Hamilton tävlar för Mercedes F1. Nu är det dags för F1 i Melbourne
Lewis Hamilton tävlar för Mercedes F1. Nu är det dags för F1 i Melbourne (Sam Bloxham)

Mercedes gjorde om varje komponent på årets bil, jämfört med fjolåret. Den inledande feedbacken från förarna var positiv, men resultaten är inte de som stallet hade önskat och teamet har varit långt efter toppen under de två inledande deltävlingarna i Formel 1. Bilen har haft problem i snabba kurvor, den tappade en halv sekund på sina konkurrenter i den snabbaste kurvombinationen i Saudiarabien och den har återigen visat tendenser till porpoising.

Nu avslöjar Andrew Shovlin, trackside engineering director, att stallet ska testa en lite annan approach till Australiens GP i helgen.

– Det finns definitivt data som vi går igenom från Jeddah, säger han.

– Vi tittar också på data från racet i Bahrain, testet i Bahrain och vi ska utarbeta en plan för hur vi ska hantera det när vi närmar oss den första fria träningen i Melbourne.

Mercedes med experimet inför F1 i Melbourne

Han poängterar att teamet lägger samman data från samtliga pass för att utveckla sin bil inför helgens deltävling.

– Det pågår mycket arbete inom aerodynamikavdelningen och vi försöker designa några experiment som förhoppningsvis kan visa oss vilken riktning vi ska gå för att öka bilens prestanda.

I Jeddah hade de två bilarna olika set-up, de valde också olika strategier i samband med att säkerhetsbilen kom ut efter Lance Strolls krasch och enligt Shovlin är det flera saker som teamet kikar på inför helgens deltävling, men framförallt handlar det om de snabba kurvorna.

– Där är murarna inte särskilt långt borta – där vill föraren ha mycket självförtroende – och ganska ofta hade vi överstyrning om de verkligen tryckte på däcken. Du kan lätt föreställa dig hur störande det är för förarna. Det var en faktor i kvalet och loppet, säger han.

– I kvalet hade vi också problem med att bilarna studsade, men det problemet minskade under loppet när vi ökade bränslemängden och man körde lite långsammare.

Mercedes team i Formel 1 inför F1 i Melbourne
Mercedes F1 under loppet i Jeddah ( Jiri Krenek)

Hamilton och Russel med olika set-up

Han fortsätter :

– Den stora faktorn att vi  inte har tillräckligt med grepp. Det är en av de saker vi arbetar hårt med den här veckan, eftersom Melbourne har liknande kurvkaraktär. Vi jobbar för att försöka förstå varför vi inte verkade ha samma grepp som några av våra närmaste konkurrenter.

I och med att båda bilarna, trots olika set-up, hade liknande problem anser Shovlin att det är något fundamentalt problem med bilen.

– Det är något mer grundläggande som vi behöver gräva i och förstå, säger han.

Frågan är om stallet hinner lösa problemet innan det är dags för F1 i Melbourne. Träningarna startar natten till fredag. Den här veckan är Formel 1 tillbaka till ett mer vanligt schema även om tiderna är ovaliga för oss i Europa.

F1 Melbourne – helgens tider:

Fredag 22 mars: 

Träning 1 kl 02.30

Träning 2 kl 06.00

Lördag 23 mars:

Träning 3 kl 02.30

Kval kl 06.00

Söndag 24 mars:

Australien GP kl 05.00

Korta nyheter inför F1 i Melbourne

2026 sker nästa stora regeländring inom Formel 1, men hjulen behåller den nuvarande storleken. Tanken var att de skulle minskas till 16 tum, men Pirelli bekräftar att 18-tums däcken stannar. De infördes 2022 när F1 gick från 13 till 18 tum.

– Vi måste göra några förändringar eftersom den nya bilen är annorlunda, och vi måste definitivt utveckla en mindre däck, säger Pirellis Mario Isola till motorsport.com.

– Diskussionen handlar om 16 eller 18 tum. Vi föredrar att stanna vid 18 tum. Och jag tror att det finns goda skäl att hålla fast vid 18 tum, med mindre däck, men fortfarande samma fälg.

Han fortsätter:

– Det är det vi diskuterar, bara med något mindre diameter, en något lägre profil och ett något smalare däck.

– När man designar ett hjul måste man naturligtvis ta hänsyn till hela paketet, inklusive bromsar, hjul, fjädring och däck.

•••

Toto Wolff har varit en del av Mercedes sedan 2013, han är numera stallchef och delägare och han tänker stanna kvar. I boken F1 Racing Confidential som skrivits av Giles Richards ger han sitt perspektiv:

– Livet är fullt av överraskningar. Jag hade aldrig förväntat mig att en dag stå här och vara så framgångsrik som jag har varit med vårt team. Jag är nu 52 år gammal. Det låter gammalt, men jag hoppas kunna vara med Mercedes i Formel 1 i ytterligare 30 år. Om jag vid över 80 års ålder lämnar över stafettpinnen kan jag säga: ”Det var riktigt bra, jag är nöjd med mig själv och har uppfyllt mina förväntningar på livet.”

Trettio år till med Toto Wolff alltså?

Krisen hos Red Bull

Enligt BBC har kvinnan i som anklagar Christian Horner för sexuellt ofredande lämnat in ett officiellt klagomål till FIA, internationella bilsportförbundet. Detta är, enligt BBC, tredje gången FIA tipsas om att Horner har betett sig olämpligt. FIA varken bekräftar eller dementerar uppgifterna.

Red Bull har friat Horner från alla anklagelser och kvinnan har avskedats från Red Bull, men situationen har inte lugnat ner sig utan lär diskuteras vidare inför och under F1 i Melbourne.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB