Startsida / Inlägg

F1 i Melbourne: Så många miljarder får stallen i Formel 1

av Anna Andersson

F1 är en miljardaffär och inför F1 i Melbourne kommer nya rekordsiffror. 2023 drog Formel 1 in 3,222 miljarder dollar.

F1 Melbourne 2024
Lewis Hamilton och Charles Leclerc tävlar för Ferrari nästa år – det team som får tillbaka mest pengar av alla (AP-TT)

Att Formel 1 är en miljardaffär är ingen nyhet, men efter 2023 när sporten arrangerade ett F1-lopp i Las Vegas, vilket var en inkomstbringande succé, ökade inkomsterna.

Igen.

Denna gång till 3,222 miljarder dollar. Omräknat till 33,6 miljarder svenska kronor. Men pengarna stannar inte hos Formel 1 utan 63 procent betalas tillbaka till de tio teamen – men alla får inte lika mycket.

Istället är det en komplicerad uppdelning där  VM-titeln för konstruktörer ger extra pengar, precis som Ferrari får extra betalt för att teamet har varit med sedan starten av mästerskapet år 1950. Tyska Auto Motor Sport har räknat ut vad de olika teamen får. Det publiceras hos sport.de

Så mycket pengar får F1-stallen

10. Haas 70 miljoner dollar (732 miljoner sek)

9. Sauber 74 miljoner dollar (773 miljoner sek)

8. Racing Bulls 80 miljoner dollar (835 miljoner sek)

7. Williams 97 miljoner dollar (1,01 miljarder sek)

6. Aston Martin 101 miljoner dollar (1,05 miljarder sek)

5. Alpine 105 miljoner dollar (1,1 miljarder sek)

4. McLaren 117 miljoner dollar (1,2 miljarder sek)

3. Mercedes 179 miljoner dollar (1,8 miljarder sek)

2. Red Bull 184 miljoner dollar (1,9 miljarder sek)

1. Ferrari 208 miljoner dollar ( 2,2 miljarder sek)

Fotnot: Summan i sek är ungefärligt, beroende på växelkurs.

Korta nyheter inför F1 i Melbourne

Mercedes värvar två medarbetare från Ferrari, Simone Resta som ska arbeta nära James Allison och ha huvudansvar för den strategiska utvecklingen, och Enrico Sampo som  jobbat med simulatorn och hos Mercedes får titeln Head of Performance Software Applications. Resta har tidigare varit utlånad till Alfa Romeo och Haas, han har en 25 år lång erfarenhet av Formel 1. Båda två kommer att börja jobba hos Mercedes 2025.

Det är fyra DRS-zoner på Albert Park i Melbourne 2024. Det gäller start-målrakan, direkt efter kurva 2, mellan kurva 8 och 9, samt mellan kurva 10 och 11. Mätpunkterna sitter efter kurva 6 och kurva 13.

En guide till helgens race hittar du här.

I går publicerades också en längre artikel om silly season, team för team med kontraktslängder, snack och rykten. Det är en artikel för dig som har PLUS. 

Däckvalen till F1 i Melbourne

Pirellis C5, det mjukaste av samtliga däck, debuterar i helgen. Däcktillverkaren har nominerat C3, C4 och C5 till årets tredje deltävling, Australien GP i F1 som körs på Albert Park i Melbourne.

I fjol användes däcken C2, C3 och C4, men detta är inte första gången som Pirelli väljer att köra den mjukaste gummiblandningen C5 i Melbourne, det gjordes även 2022 ( då var det C2, C3 och C5).

Anledningen till att Pirelli  nu väljer ett mjukare alternativ än förra året beror på att tio förare  förra året körde C2 i 47 av de 58 varven och tre körde dem i mer än 50 varv. Fjolårets deltävling innehöll tre säkerhetsbilar och tre röda flaggor, två omstarter och en rullande omstart. Ni minns kaoset.

Notera att det bara är Ferrari och Sauber som testade C5 i under de tre testdagarna i Bahrain och de två teamen körde bara 140 km på gummiblandningen under testdagarna. Det gör att det finns en ovisshet kring det däcket, från teamens sida.

Plattan i Mattan

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi om klassiska lopp i Melbourne och plockar också ut topparna och flopparna från årets två inledande race. Ett av teamen känner jag en extra oro för, kan det  vara till salu innan säsongen är över?

Dino Beganovic kör Formel 3 i Melbourne

Dino Beganovic och resterande förare i Formel 3 finns på plats för säsongens andra deltävling i FIA F3. Svensken var otroligt snabb i premiären och tog pole position, men efter en kollision i sprinten och tekniska problem i feature-racet fick han inte de poäng som han hade hoppats på.

– Jag ser verkligen fram emot den här helgen, och att få komma tillbaka till Albert Park som är en väldigt speciell bana, säger Dino Beganovic.

– Jag gillar den skarpt. Den har lite av varje; en hel del snabba svängar samtidigt som den i grunden är en stadsbana till sin natur. Vi hade väldigt bra fart i Bahrain, målet är att bygga vidare på det, jaga ikapp lite poäng och ta oss uppåt i mästerskapet där vi hör hemma.

TIDSSCHEMA FIA Formula 3 Championship

Rd. 2 – Melbourne (AUS) (Alla angivelser avser svensk tid)

Torsdag 21 mars

Träning: 22.50-23.35

Fredag 22 mars

Kval: 04.00-04.30

Lördag 23 mars

Race 1: 01.15-01.55

Race 2: 23.05-23.50

Hela FIA Formel 3-säsongen sänds live på Viaplay och streamas också via F1 TV.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB