Startsida / Inlägg

Rosenqvist och Ericsson jagar miljoner i IndyCar

av Anna Andersson

F1 i Melbourne är inte all racing denna helg. Det blir ett miljonrace i IndyCar.

De fajtas om tio miljoner kronor – men inga mästerskapspoäng. Det är förutsättningarna inför säsongens andra lopp i IndyCar.

– Det är galet, men kul!, säger Felix Rosenqvist.

Felix Rosenqvist och Jon Bon Jovi i samarbete i IndyCar
Felix Rosenqvist och Jon Bon Jovi (Penske Entertainment)

Han och Meyer Shank Racing var snabba under säsongens första deltävling, där han tog en plats i första startled, men nu väntar en helt annan upplevelse. För att undvika ett längre uppehåll på sex veckor mellan det första och det andra racet avgörs $1 Million Challenge på The Thermal Club utanför Palm Springs i Kalifornien. Det är IndyCars första fristående race sedan 2008 och inga poäng delas ut.

Däremot står ungefär 10 miljoner kronor på spel.

– Det är inte optimalt med ett så långt uppehåll mellan det första och det andra racet så den här grejen är väl ett sätt att se till att vi får köra, men jag hade hellre önskat ett race med poäng, säger Marcus Ericsson, som kör för Andretti Global.

– Det är ju en cool grej, men personligen tycker jag att det är viktigare att fajtas om mästerskapet än om pengar. Det faktum att man inte får några poäng tar bort en del.

Felix Rosenqvist samarbetar med Jon Bon Jovi i IndyCar

Nu väntar ett race mot den största prispotten i IndyCar historia, bortsett från Indy 500. Under natten till söndag genomförs ett kval för att formera gridden till två heat. Båda heaten körs över tio varv, direkt efter varandra. De sex främsta i varje heat går vidare till final, där 12 förare gör upp om miljonerna under en sprint på 20 varv. Efter tio varv väntar en paus för att fylla på bränsle och göra mindre förändringar på setupen.

– Det här blir lite av ett experiment. Tävlingen är utanför mästerskapet, men med en miljon dollar i potten, säger Felix Rosenqvist som sponsras av Bon Jovi Radio.

– Själva tävlingsformatet är helt nytt, vilket betyder att den som anpassar sig snabbast antagligen kommer åka hem med pengarna. Det blir en väldigt annorlunda men intressant helg!

Vinnaren får en halv miljon dollar ut den totala prissumman, tvåan 350 000 dollar och trean 250 000 dollar.

– Det ska bli intressant att tävla på Thermal för första gången, säger Felix Rosenqvist.

– Vi testade där inför förra säsongen, men det är alltid en annan sak i race med omkörningar och allt annat man aldrig prövar i test. Jag är riktigt förväntansfull!

TIDSSCHEMA
The Thermal Club $1 Million Challenge
Fredag 22 mars
Test 1: 17.00-19.00
Test 2: 22.00-01.00

Lördag 23 mars
Test 3: 17.00-19.00
Test 4: 21.00-23.00

Söndag 24 mars
Kval: 01.00-01.40
Heat 1 (10 varv): 17.15-17.35
Heat 2 (10 varv): 17.45-18.05
Final (10+10 varv): 18.50
Alla tider gäller svensk tid.

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

F1 i Melbourne – tar Albon Sargeants bil?

Alexander Albon kraschade sin Williams under träning 1 och missade den andra träningen, han är dock oskadad.Ett av problemen är dock att Williams inte har något extra chassi och inte hinner få något nytt till Australien heller, så om bilen inte kan repareras kan Albon köra Logan Sargeants bil.

Charles Leclerc var 0,4 sekunder före Max Verstappen under träning 2, Carlos Sainz var trea. Två Ferrari i topp tre alltså.

– De första varven var svåra för Carlos, men han tiog sig in i det steg för steg, säger stallchef Fred Vasseur till media.

– Jag är ingen läkare, men jag är optimistisk och tror att han kan köra.

Notera att Aston Martins Lance Stroll och Fernando Alonso var fyra och femma. Lewis Hamilton var bara 18:e man.

– Det kändes inte så bra där ute idag. Vi började dagen starkt och i FP1 kändes bilen generellt sett bra. Första träningen var faktiskt den bästa känslan i bilen hittills i år. För att fortsätta vår inlärningskurva gjorde vi stora förändringar inför FP2 och tyvärr gjorde det bilen sämre, säger Hamilton.

–Det var tufft men det finns positiva saker vi kan ta med oss från den första sessionen. Vi kommer att arbeta hårt under natten för att göra förbättringar inför imorgon.

Resultat från träning 2:

Korta nyheter från F1 i Melbourne

Alpine ligger sist i VM och inför helgens deltävling i Australien ser det lika mörkt ut som under de två tidigare GP-loppen. Det är tufft för en förare som Pierre Gasly. Han lämnade Red Bulls familj för en nystart, men det har inte alls blivit som han hade hoppats.

– Det är inte enkelt, säger han under presskonferensen inför F1 i Melbourne.

– När jag skrev på för Alpine var de fyra i VM.

Det är långt från förutsättnignarna i år och hans kontrakt går ut efter året. I veckan skrev jag också ett längre knäck om sillyseason i F1, vilka förare som har kontrakt, hur snacket går och vem som är på väg till vilket team. Allt team för team. Du hittar det här.

Lando Norris har fortfarande ingen aning om varför han gjorde en sådan tjuvstart i Jeddah.

– Det har aldrig någonsin hänt mig tidigare, inte ens när jag körde gokart, därför har jag ingen aning om vad som hände, säger han.

– Det var mörkt, men så många ljus. Kanske reagerade jag på ett annat ljus än startsekvensen.

Alla tider för F1 i Melbourne hittar du här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB