Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson: ”Ska slåss om segern i premiären av IndyCar”

av Anna Andersson

Marcus Ericsson bytte ett mästarteam i IndyCar – mot Andretti Global.
Men han fick en bil som passar honom perfekt.
– Vi åker till St Petersburg för att slåss om segern. Inte för att bli tia, säger han.

Marcus Ericsson kör för Andretti Global i IndyCar 2024
Marcus Ericsson kör för Andretti Global i IndyCar 2024 (Penske)

När Marcus Ericsson toppade resultatlistan på förra veckans tester inför IndyCar 2024 riktades plötsligt alla blickar mot honom. Svensken som lämnat Chip Ganassi Racing för en betald förarplats hos Andretti Global och med målsättningen att ta det klassiska teamet tillbaka till toppen.

Han är stallets mest erfarna förare och med imponerande meriter som en seger i Indy 500 och en andraplats under de två senaste åren och nu får han möjligheten att inte bara ha en bil till hela säsongen utan också en som är specialbyggd för ovaler.
– Tester är alltid tester och man vet inte riktigt var man står, men att koma till ett nytt team, hinna med hela det placerade programmet och dessutom sätta den snabbaste tiden är jävligt positivt, säger han.

Marcus Ericsson IndyCar 2024
Marcus Ericsson är redo för premiären av IndyCar i St Petersburg, Florida. (PENSKE)

Marcus Ercisson redo för IndyCar 2024

Andretti är ett klassiskt stall som vunnit mästartitlar och det historiska ovalloppet Indianapolis 500 vid flera tillfällen. Men det är ett stall som inte nått de resultaten de senaste åren. Istället har teamets förare varit ojämna, men Ericsson är övertygad om att han har gjort rätt val.
– Andrettibilen har verkligen passat mig. Det var många som sa att den bilen skulle vara bra för mig och det tycker jag att testerna har visat. Den har en karakteristisk stark bakända och det passar min körstil, vilket jag gillar att bygga vidare på, säger Marcus Ericsson.
– Det är klart  att jag har gjort justeringar, men grundinställningarna passar mig. Vi har kortat ner den startsträckan i ett nytt team väldigt mycket.

Med vilka tankar åker du till premiären i IndyCar?

– Jag försöker att inte vara övertaggad, men min bil #28 stod på pole position i St Pete med Romain Grosjean förra året och jag vann racet. Jag gillar stadslopp och vill slåss om segern, jag åker inte dit för att bli tia om jag säger så. Samtidigt vill jag vara ödmjuk inför uppgiften.

Säsongen i IndyCar startar med en stadsbana, men sex av de åtta sista loppen är ovaler. Vad tycker du om det?

– Det är ett litet orosmoment. Jag trivs bra på ovaler och Andrettibilen har historiskt sett varit bra på ovaler, men har haft vissa problem de senaste åren. Vi har jobbat mycket på det under vintern. Jag har haft ett inflytande i simulatorn och vi har gjort vissa förändringar som jag upplever påverkar bilen positivt. Slutet av säsongen är en stor utmaning, men det känns kul. Jag tror och tycker att vi har en bra känsla för bilen.

Du sa att ni gjort förändringar i simulatorn, har det gett de resultatet du vill ha?

– Ja, de ändringar som vi har gjort har fallit väl ut. Ibland är resultatet i simulatorn identiskt med det du får på banan, ibland fungerar det inte alls. Nu tycker jag att vi är på rätt väg och det är kul för jag känner att teamet lyssnar på mig. När jag kom till Ganassi vad jag rookie och hade slutat 18:e i mästerskapet då fick man inte sin röst hörd, den känslan har jag inte här.

Med vilka förhoppningar går du in i IndyCar 2024?

– Jag försöker inte att sätta några resultat mysiga mål, ytan att maximera prestationen utan misstag. Andretti har varit rätt svajiga, men det är där jag kommer in. Vi ska bli mer stabila, säger Marcus Ericsson.
– Men det fungerar bra i mitt team i teamet, det känns som om bilen är gjord för mig och vi har gjort alla förberedelser vi ska. Jag är redo.

INDYCAR 2024 – TIDER FÖR ÅRETS PREMIÄR

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1

Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)

Fredag 8 mars
Fri träning 1: 20.45-22.00

Lördag 9 mars
Fri träning 2: 15.35-16.35
Kval: 20.00-21.30

Söndag 10 mars
Warm-up: 14.10-14.40
Race (100 varv): 17.15

V Sport Motor / Viaplay sänder, men du kan också följa racet i IndyCars app eller IndyCar.com.

••••

Tidigare i veckan snackade jag med Linus Lundqvist inför premiären av IndyCar. Han har gått från att stå utanför alla mästerskap till en drömsits.

Kort om F1 i Jeddah

Carlos Sainz missar F1 i Jeddah. Han ersätts av 18-årige Oliver Bearman.

För en vecka sedan var Carlos Sainz trea i sin Ferrari, det var i Bahrain. Han kommer inte till start när Formel 1 kör i Saudiarabien. Anledningen är att han ligger på sjukhus med en blindtarmsinflammation.

Sju av tio stall har uppdateringar med sig till F1 i Jeddah. Det gäller alla stall utom Alpine, Haas och Sauber. Bland de teamen som har uppdateringar handlar det om att minska luftmotståndet, exempelvis testar Ferrari och McLaren en ny bakvinge.

Red Bulls Max Verstappen (1:29.659) var snabbast under den första träningen inför Saudiarabiens GP i Formel 1, han satte tiden på det femte varvet med sina mjuka däck. Fernando Alonso, Aston Martin var tvåa (+0,186). Under träning två var Fernando Alonso snabbast, 1:28.827, åtta tiondelar snabbare än vad Verstappen var när han körde det snabbaste  varvet under det andra passet 2023.  Skillnaden mellan plats 1 och 14 var mindre än en sekund. Resultat träning 2.

Sett till longrunsen så är Red Bull faoriter även denna helg, knappt före Mercedes och Ferrari.

•••

Denna incident kostade Mercedes 15 000 Euro, Lewis Hamilton fick en varning. Detta för att stallet bär ansvaret för att Hamilton inte var informerad om att Logan Sargeant var på ett snabbt varv i sin Williams.

I dag är det kval till F1 i Jeddah. Alla tider hittar du här.

F1-live är givetvis med i kväll, vårt virtuella F1-vardagsrum. Du hittar dit via länken.

Vår F1-podd Plattan i Mattan med det senaste snacket efter premiären, trasslet hos Alpine och bråket hos Racing Bulls hittar du här.

Är du intresserad av soppan kring Red Bull och Christian Horner kan du lyssna på Sportbladet Daily där vi pratar om vilka konsekvenserna kan bli.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB