Silly Season i Formel 1 – snacket kring F1 team för team
avVM-säsongen i F1 är redo för omstart – och snacket handlar fortfarande om framtiden.
VM i Formel 1 2025.
Lewis Hamiltons överraskande byte från Mercedes till Ferrari och Red Bulls interna stridigheter har öppnat upp förarmarknaden för nästa säsong och silly season är hetare än på mycket länge. 2024 kör ingen rookie i Formel 1, men flera av årets 20 förare kör för sin karriär. De saknar kontrakt för kommande säsong och alla stall utom två har minst en förarplats ledig.
Lägg därtill det faktum att Mercedes flirtar öppet med Max Verstappen som har tagit ställning i Red Bulls interna krig och inte längre är lika tydlig när han svarar på frågor kring sin framtid.
Detta trots att han har kontrakt.
– Jag hade älskat att ha honom i teamet, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till tyska rtl och sport.de
– Det finns inte ett stall som inte skulle jubla över att ha honom i bilen, men bollen ligger hos Max. Han måste bestämma sig.
Mercedes Toto Wolff kan bli den stora vinnaren i årets silly season och om det är något som Lewis Hamiltons flytt har visat är det att inga kontrakt är heliga inom Formel 1.
– Jag är väldigt tacksam för den lojalitet som Max har visat. Jag var imponerad, säger 80-årige Marko till Daily Mail.
– Vi ska inte gå till Mercedes tillsammans, i alla fall inte just nu.
Det ordvalet öppnar upp för ytterligare spekulationer kring framtidens startfält i Formel 1.
Här är en sammanställning av läget för silly season i F1 2025, vilka förare som har kontrakt och vilka det snackas om i de olika stallen.
Vilken förare kör i F1 2025?
Red Bull
Klar:
Max Verstappen – kontrakt till och med 2028
Sergio Perez – kontrakt 2025 och 2026
Det snackas om: Max Verstappen och om han kan lämna teamet för Mercedes. Det pratas också om Sergio Perez får vara kvar, om Daniel Ricciardo och om Yuki Tsunoda, Racing Bulls.
Kommentar: Ända sedan en anställd anklagade Christian Horner för sexuellt ofredande har Red Bull plågats av interna problem. Det har under en längre tid pågått en maktkamp mellan Horner som har stöttats av de thailändska majoritetsägarna och Helmut Marko, som har stöd av familjen Verstappen och har en stark position hos den österrikiska delen av stallet. I detta har Max Verstappen klargjort att han följer Helmut Marko och det sägs att han har en klausul i sitt kontrakt som säger att om Marko lämnar kan även han göra så. Det har gjort att Mercedes stallchef Toto Wolff flirtar öppet med Verstappen. Det snackas också om att Verstappen kan vara intresserad av att köra för Red Bull 2025, för att sedan ta en paus under 2026 och se över alternativen. Han vill ha en bil som kan ge honom VM-titlar och 2026 kommer nästa stora regeländring.
Sedan är ju frågan, hur hanterar Red Bull Sergio Perez? Han har kontrakt, men har inte presterat.
Notera också att Red Bulls superdesigner Adrian Newey har sagt upp sitt avtal.
Det är inte klart vad han ska göra från och med första kvartalet 2025, det ryktas om Ferrari eller Williams.
Mercedes
Klar:
George Russell – kontrakt till och med 2025
Det snackas om: Andrea Kimi Antonelli, nu Formel 2, Carlos Sainz, snart i Williams, och Max Verstappen, Red Bull.
Kommentar: När Lewis Hamilton bröt kontraktet med Mercedes till 2025 såg Toto Wolff och Mercedes ut som den stora förloraren, men ju mer tid som har gått, desto mer ser det ut som om han har alla kort på handen. Wolff har haft möten med Max Verstappens pappa Jos, han har fikat tillsammans med Fernando Alonsos manager Flavio Briatore och har som vanligt fingrarna i alla syltburkar oavsett om locket är påskruvat eller inte.
Andrea Kimi Antonelli är Mercedes diamant, en otrolig talang som hoppat över Formel 3 för att gå direkt till Formel 2, men han är 18 år gammal och kanske lite ung för att då direkt till Mercedes. Samtidigt har Toto Wolff varit tydlig med att han missade chansen med Max Verstappen eftersom han inte hade någon förarplats i F1 2015 och då tvingades släppa jättetalangen till Red Bull och dess systerteam. Den missen vill han inte riskera att göra igen.
Wolff har varit tydlig med att han kommer att ta tid på sig och noga se över situationen. Hans fördel är att Mercedes är det enda toppteamet med en plats över, samtidigt som det är oroligt hos Red Bull och det är flera erfarna förare som troligen skulle vilja ta chanen hos Mercedes.
Ferrari
Klar:
Charles Leclerc – flerårigt kontrakt
Lewis Hamilton – flerårigt kontrakt
Kommentar:
Ferrari snodde överraskande Lewis Hamilton från Mercedes inför säsongen och har redan förlängt med Charles Leclerc. Det mest spännande är den 18-årige talangen Oliver Bearman fick chansen i Saudiarabien och gjorde en mycket imponerande insats. Han körde ett träningspass i en helt ny bil, var tusendelarna från att ta en startplats i topp tio och körde sedan upp sig under racet där han slutade sjua, före exempelvis Lewis Hamilton. Han placeras i Haas för att få möjligheter att utvecklas och vara redo den dagen som Hamilton tackar för sig. Det kan gå snabbare än vad vi tror i dag, nästa år lär 40-årige Hamilton knappast få någon enkel resa intill Leclerc.
Aston Martin
Klar:
Fernando Alonso – till och med 2026
Lance Stroll – troligen kontrakt på livstid
Kommentar: Fernando Alonso har fyllt 43 år i sommar och han har förlängt sitt kontrakt. Det är otroligt viktigt för teamet, han är den ledare och utvecklare som teamet behöver. Lance Stroll då? Hur länge kan teamets sportsliga ledare acceptera att ägarens son får köra bilen trots att han både underpresterar? Hittills har Lance Stroll varit given i pappa Lawrences stall.
Ytterligare ett alternativ är testförare Felipe Drugovich som sedan han vann Formel 2 2022 har suttit på Aston Martins avbytarbänk. Får han inte chansen snart krossas hans drömmar om att en gång få köra F1.
McLaren
Klar:
Oscar Piastri – kontrakt till och med 2026
Lando Norris – flerårigt kontrakt
Det snackas om: –
Kommentar: McLaren förlängde Oscar Piastris kontrakt redan under hans debutsäsong 2024 då han imponerade och stallet förlängde även kontraktet med Lando Norris innan de hade gått ut. Det mest spännande är väl att se om Pat O´Ward, som är teamets förare i IndyCar, får chansen på några fredagsträningar i år.
Williams
Klar
Alex Albon – har förlängt sitt kontrakt i flera år.
Carlos Sainz – 2025 och 2026.
Kommentar: Carlos Sainz är klar för Williams.
– Williams är synonymt med arv och ren racing. Grunderna för projektet som ligger framför oss är starka och jag ser fram emot att bli en del av det från och med nästa år, säger Sainz.
Han lämnar Ferrari för det brittiska stallet, men det sägs att han har en klausul som gör att han kan bryta kontraktet om ett toppteam kallar.
Vilket skulle kunna innebära Mercedes.
Det tyska fabriksteamet levererar motorer till Williams, teamchef James Vowles har ett förflutet i Mercedes och en nära relation till Toto Wolff.
Alex Albon och Williams är överens och parterna har förlängt kontraktet i flera år. Troligen handlar det om över 2026 då det nya regelverket träder i kraft och Albon vill se vad som händer där efter innan han tar nästa steg i sin karriär.
– Jag är otroligt glad över att stanna kvar hos Williams Racing och fortsätta arbeta med ett så talangfullt och engagerat team. Det har varit en tuff start på året, men sedan jag kom till Williams har vi gjort betydande framsteg tillsammans och jag har sett de enorma förändringarna som sker bakom kulisserna. Allt för att vi tillsammans ska nå bättre resultat, säger Alex Albon.
– Detta är ett långsiktigt projekt som jag verkligen tror på och vill spela en nyckelroll i, vilket är varför jag har skrivit på ett flerårigt kontrakt. Resan kommer att ta tid, men jag är övertygad om att vi bygger det rätta teamet för att gå framåt och uppnå stora saker i framtiden.
Racing Bulls
Klar: Yuki Tsunoda kontrakt över 2025
Det snackas om: Daniel Ricciardo och testförare Liam Lawson.
Kommentar: Daniel Ricciardo har hela tiden varit tydlig med att hans målsättning är en plats hos Red Bull, men det lyckades inte. Istället tyckte den tidigare mästaren Jac Villeneuve att Ricciardo borde lämna F1 – fortare än kvickt.
Ricciardo tog poäng vid ett tillfälle ifjol och i år uppdraget har han inte imponerat, så frågan är om Red Bull har tålamod med honom? Han är 35 år och har kört fler än 250 F1-lopp sedan debuten 2011. Det krävs resultat för att han ska ha en framtid i F1, det räcker inte att le och vara populär bland fansen.
Vid sidan väntar Liam Lawson som gjorde det bra när han fick chansen i F1 och även i Japan, där han hade vunnit Super Formula 2023 om han inte hade behövt hoppa in i AlphaTauri för den skadade Ricciardo. Enligt Helmut Marko kör Lawson F1 2025, men får han chansen redan i år? Det beror på hur Ricciardo och Perez presterar.
Yuki Tsunoda har kört länge i teamet och nu förlängt kontraktet med ett år, kan det hänga samman med att han sponsras av Honda och lämnar Red Bulls båda stall till 2026 och då går till Aston Martin?
Sauber
Klar: Nico Hülkenberg, flerårigt avtal.
Det snackas om: Mick Schumacher, Théo Pourchaire, Valtteri Bottas.
Kommentar: Audi kommer att ta över teamet och ställa upp i F1 som ett fabriksteam till 2026, redan nästa år behöver teamet börja förbereda för intåget och ta in förare man tror på. Nu har stallet presenterat sin första förare till satsningen, Nico Hülkenberg. Han passar perfekt in i Audis tyska filosofi, erfaren, men hungrig och med rätt nationalitet. Både Valtteri Bottas och nuvarande kollegan Guanyu Zhou har uttryckt en önskan om att fortsätta i teamet när Audi tar över, men de är inte ensamma om att visa intresse för den nya satsningen.
Théo Pourchaire? Han är reservförare, vann Formel 2 i fjol och har nu placerats i Japan, i Super Formula, i väntan på en plats i F1.
Haas
Klar: Oliver Bearman
Esteba Ocon – flerårigt avtal.
Det snackas om: –
Kommentar:
Både Nico Hülkenberg och Kevin Magnussen lämnar stallet. Ferrari placerar sin talang Oliver Bearman hos Haas för några års utbildning för att han sedan ska kunna ta över efter Lewis Hamilton. Komatsu, som tidigare var chefsingenjör i teamet, var väldigt imponerad av Bearman redan när han körde den första träningen inför F1 i Mexiko för stallet hösten 2023. Intill honom får Esteban Ocon chansen, Ocon, som inte anses vara någon lagspelare direkt, är dock erfaren och har tävlat för Racing Point och Alpine, men också varit testförare hos Mercedes.
Haas är ett team med knappa resurser och ett bra resultatet i konstruktörsmästerskapet kan påverka framtida satsningar.
Alpine
Klar: Pierre Gasly – kontrakt 2025
Jack Doohan – kontrakt 2025
Det snackas om: Pierre Gasly har troligen en option på 2025. Mick Schumacher, Jack Doohan och Carlos Sainz.
Kommentar: Det har varit rörigt hos Alpine i ett år. 2023 klev nya investerare, ett gäng kändisar, in i teamet, stallchefen och flera nyckelpersoner fick sparken. Förarna Esteban Ocon och Gasly kom inte överens (vilket de inte har gjort vid något tillfälle de senaste 15 åren) och teamet tappade i konstruktörsmästerskapet. Under årets säsong har det inte blivit bättre, redan vid lanseringen spreds en oro eftersom bilen som brukar vara rosa var väldigt svart. Det tydde på att den är överviktig samtidigt som motorn från Renault är den svagaste i fältet.
Det är ingen bra kombination och stallets inledning var allt annat än bra.
I Monaco körde Ocon dessutom på Gasly, vilket resulterade i stora rubriker och någon vecka senare stod det klart att Ocons kontrakt med stallet inte förlängs. I samband med Belgien GP byttes teamledningen återigen ut. Nu ska Oliver Oakes och den gamla räven Flavio Briatore få stallet att ta sig ur bottenträsket.
Sist in är Jack Doohan, son till MC-legendaren Mick Doohan. 21-åringen från Australien har, även om han inte nått några titlar, varit framgångsrik i Formel 3 och Formel 2. I år är han test- och reservförare hos Alpine.