Startsida / Inlägg

F1-stallet tvingde Rosberg att betala miljoner

av Anna Andersson

Nico Rosberg och Lewis Hamilton kraschade ett par gånger under F1 2016.

Och fick betala skadorna ur egen ficka.

– 4,8 miljoner kronor. Det var väldigt smärtsamt, erkänner Rosberg.

Lewis Hamilton och Nico Rosberg F1 2016
Lewis Hamilton och Nico Rosberg i Malaysia 2016, den säsongen hade de stora problem med varandra. Både på och utanför banan. (REUTERS)

Mercedes två förare Nico Rosberg och Lewis Hamilton hade en tuff kamp om VM-titeln i Formel 1 år 2016, Hamilton hade vunnit de två titlarna 2014 och 2015, den här gången ville inte Rosberg vika undan.

När mästerskapet kom till Barcelona visste Hamilton att han behövde vinna för att stoppa Rosbergs segerserie.

Rosberg vägrade att ge sig. Det slutade i en intern kollision innan någon av bilarna hade nått den fjärde kurva. Båda förarna bröt loppet, stallchef Toto Wolff blev vansinnig och Niki Lauda lika så.

– Ja, vad hände i Barcelona?, sa Nico Rosberg till mig tidigare i år.

– Min bil var i fel motormodus, det är något man kan ändra på ratten. Jag startade och sedan tappade jag farten i kurva tre. Jag ledde och Lewis försökte köra om mig, jag stängde dörren och han var för aggressiv. Nu får jag också erkänna att jag var lite sen att stänga dörren, kombinationen gjorde att vi kraschade och det var verkligen en rejäl chock.

Tidernas värsta stallkrig i Formel 1?

Men det var inte bara en chock, utan fick också Mercedes att vidta drastiska åtgärder.

– När Lewis och jag kraschade var vi tvungna att betala skadorna på bilarna, säger Rosberg nu till ​​Business of Sport.

– Vi var tvungna att skriva under ett avtal som sa att från och med nu, om vi kraschar och oavsett vems fel det är, måste vi stå för skadorna, berättar Rosberg och avslöjar:

– Jag minns hur mycket jag fick betala: Det var 360 000 pund (4,8 miljoner kronor) som jag fick betala för en av de här olyckorna. Det var väldigt smärtsamt.

Enligt den 2016 års världsmästare gällde kontraktsklausulen enbart kollisioner mellan de två teamkollegorna.

– Efter det såg vi definitivt till att vi inte kolliderade fler gånger, erkänner Rosberg.

Även om han inte preciserar exakt vilken av krascherna med Hamilton han pratar om indikerar han att det gäller kollisionen på slutvarvet av GP-loppet i Österrike.

Kort om F1

Ferrari har en ny huvudsponsor som också blir namnsponsor. HP, Hewlett-Packard, som tidigare samarbetade med Red Bull. Ferrari skapade annars stora rubriker i går när det stod klart att teamet väljer blått inför nästa deltävling i Miami.

Enligt tyska Sky är Nico Hülkenberg klar för Audi. Han sägs ha skrivit ett kontrakt över tre år.

Veckans avsitt av vår F1-podd Plattan i Mattan hittar du här. Vi snackar om sprinten i Kina, Lance Stroll, Daniel Ricicardo, Fernando Alonso och världens bästa pappa? Eller inte.

IndyCar

Felix Rosenqvist körde in på pole position under förra helgen och nu är det återigen dags för IndyCar. Mästerskapet tävlar på Barber Motorsport Park och Rosenqvist som är bäst av svenskarna i sammandraget är redo.

– Vi testade på Barber för några veckor sedan, vilket förstås är en hjälp, säger Felix Rosenqvist.

– Det blir värdefullt att ha det i ryggen inför helgen, vilket många av de andra teamen inte har. Det blir intressant att komma till en road course (traditionell bana) efter två stadslopp i början av säsongen – förhoppningsvis känns bilen bra där också.

Rosenqvists bästa resultat på Barber Motorsports Park är en niondeplats på fyra starter, inkasserad förra året. Meyer Shank Racing har aldrig vare sig startat eller gått i mål i topp tio på den kuperade banan på Alabamas landsbygd.

– Vi har ett öppet sinne inför den här helgen, fortsätter Felix Rosenqvist.

– Barber är en bana vi vet att vi behöver jobba på. Jag är inte säker på att vårt paket är lika starkt här som i St. Pete och Long Beach, men jag tycker att vi har en bra grund att utgå från. Vi förväntar oss egentligen ingenting den här helgen; det blir spännande att se var vi står.

Även Marcus Ericsson, Linus Lundqvist och Tom Blomqvist finns med på startlinjen i säsongens tredje lopp.

TIDSSCHEMA

Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 3

Children’s of Alabama Indy Grand Prix

Barber Motorsports Park (USA)

Fredag 26 april

Fri träning 1: 21.40-22.55

Lördag 27 april

Fri träning 2: 18.15-19.15

Kval: 21.30-23.00

Söndag 28 april

Warm-up: 16.15-16.45

Race (90 varv): 19.30

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB