Inför F1 i Kina: Det okända hotet mot F1:s framtid.
avDesigngurun Adrian Newey har vunnit allt med Red Bull de senaste åren. Under F1 i Kina kan den bil han designat ge Max Verstappen sin första seger i Shanghai.
Ändå är designern djupt oroad – för F1:s framtid och det stora problem han ser som ett hot mot Formel 1.
Adrian Newey har designat fler mästarbilar än någon annan. Han har vunnit VM-titlar med Williams, McLaren och med Red Bull i två omgångar. Han är designern bakom den bil som dominerar Formel 1 och det är just bilarna som är en stor anledning till att cirkus Formel 1 nu ökar sitt marknadsvärde över hela världen.
Men det vore inte möjligt utan de bästa ingenjörerna, de bästa aerodynamikerna, de bästa teknikerna och mekanikerna.
Och där ser Adrian Newey ett stort problem för F1:s framtid.
– Jag tror att den dolda faran med budgettaket, som förmodligen ingen av oss tänkte på när det infördes, är att Formel 1 alltid har varit den bäst betalda ingenjörsdisciplinen i världen, säger Newey i en intervju med portalen ”racingnews365”.
Han menar att F1-teamen lockade dem just för att de kunde öka lönerna.
– Vi kunde locka och anställa de bästa studenterna från universiteten. Med budgettaket och den höga inflationen, där budgettaket inte höjs, är det inte längre fallet.
Hotet mot framtiden för F1
Han är oroad över att budgettaket som infördes 2021 leder till att värdefulla kunskaper går förlorade för Formel 1. De bästa studenterna väljer andra alternativ där de kan få bättre betalt.
Formel 1 införde budgettaket för att minska skillnaderna mellan teamen, för att öka spänningen, göra startfältet jämnare och den som bryter mot budgettaket kan räkna med en bestraffning.
Men faktum är att det inte alls har blivit jämnare, inte i toppen av fältet. Mittfältet och gänget längre bak har blivit betydligt jämnare men i täten dominerar Red Bull och Max Verstappen nu för tredje året i rad.
Det ser dock inte Newey som något problem, å andra sidan arbetar han för det stall som dominerar sporten. Han anser däremot att det finns en risk att de smartaste medarbetarna väljer andra vägar och F1 på så sätt tappar i kompetens och innovation.
– Detta är tudelat problem. Det finns startupföretag som erbjuder mycket höga löner till duktiga tekniker. Vi försöker övertyga nyutexaminerade från universiteten, men vi är inte längre de bästa. Det gäller även för våra nuvarande anställda. Vi tappar dem till teknikföretag och det är ett verkligt problem, eftersom det blir svårt för oss som bransch att locka de bästa ingenjörerna i världen, säger han.
– Vi måste övertyga människor baserat på passion för sporten och inte längre bara för att vi betalar de bästa lönerna.
Är budgettaket ett problem för Formel 1?
Ett annat problem som budgettaket har fört med sig är att det blir svårare att jaga ikapp en motståndare som har en bättre lösning. Tidigare kunde ett team som jagade helt enkelt producera fler delar, testa mer och öka arbetsbelastningen. Det var Red Bulls specialitet när stallet vann flera titlar med Sebastian Vettel – men det går inte längre.
Lewis Hamilton har till och med gått så långt att han hävdat att det delvis var budgettaket som stoppade stallet från att vinna titeln 2021.
– Om vi hade spenderat 300 000 pund extra på ett nytt golv eller en vinge, skulle det naturligtvis ha förändrat utfallet av mästerskapet. Vi hade varit bättre rustade för nästa lopp, sa han till Sky Sport redan 2022.
Budgettaket kom till av ett gott syfte, hur bra blev det egentligen?
Vad tycker ni?
Mercedes som nu ägnat mer än två säsonger åt att jaga i cirklar är nog inte helt nöjda. Mer om deras problematik läser du här.
Korta nyheter inför F1 i Kina
Kevin Magnussen får nya delar till sin Haas i Kina. Målsättningen är att den ska ge mer downforce i de snabba kurvorna under F1 i Kina. Nico Hülkenberg måste däremot vänta på sin uppdatering. Haas har tagit fram två set av uppdateringen, men kommer bara att använda det på ena bilen för om han skulle krascha finns det samma specifikation att ersätta delarna med.
Magnussen, som hjälpt Hülkenberg till poäng i år, får nu förtur under de två sprinthelgerna i Kina och Miami. Till deltävlingen på Imola har även Hulken sin uppdatering. Det skriver Auto, Motor und Sport.
Väl på Imola ska Magnussen lämna bilen till Ferraris juniorförare Oliver Bearman under den första träningen.
Sydkorea var en del av VM i Formel 1 mellan 2010 och 2013, sedan lämnade landet av ekonomiska skäl. Nu sägs det att landet är intresserat av att komma tillbaka. Frågan är vad F1 vill.
Vill du tycka till om bloggens utseende. Det kommer att ske en förändring, men nu har ni möjlighet att tycka till. Det gör du här.