Startsida / Inlägg

F1 i Monaco: McLaren med häftig satsning – hyllar Senna

av Anna Andersson

Det är dags för F1 i Monaco – och McLaren levererar ett mycket spännande utseende på sin bil!

En färgsättning som hyllar legendaren Ayrton Senna.

F1 i Monaco McLaren med hyllar Ayrton Senna
McLaren med ny färgsättning inför F1 i Monaco, teamet har också designat en sportbil i Ayrton Sennas färger (McLaren)

På Imola körde Sebastian Vettel Ayrton Sennas McLaren från 1993, han valde att hylla den flerfaldige världsmästaren på den bana där ikonen omkom i maj för 30 år sedan.

Nu flyttar Formel 1 till Monaco, en klassikbana där Ayrton Senna så ofta dominerade. Han har vunnit tävlingen fler än någon annan förare. McLarens hyllning är i färgerna gult, grönt och blått. Brasiliens färger. Dessutom står namnet Senna på framvingen och bakvingen,  inne i cockpit finns ett par berömda citat skrivna.

– Stallet är stolta över att hedra och fira Ayrton Sennas extraordinära liv och racingarv genom denna färgsättning, säger McLarens VD  Zak Brown.

– Senna är fortfarande respekterad som den största ikonen inom Formel 1 och som McLarens mest framgångsrika förare. Han har haft och fortfarande ett enormt inflytande, inte bara genom sina framgångar på banan utan också genom hans närvaro inom teamet och nu även genom hans arv. Därför är det en ära att köra för honom på hans mest framgångsrika racerbana i hans gröna, gula och blåa färger.

McLaren med nytt utseende till Monaco GP i F1 2024

McLaren med ny färgsättning till F1 i Monaco
McLaren med ny färgsättning till F1 i Monaco (McLaren)

Ayrton Senna vann Monaco GP sex gånger, fem av dem i rad under åren 1989 och 1993. Kan det bli en seger för McLaren även i år?

Efter Lando Norris upphämtning på Imola, där han till slut bara var ett par tiondelar efter Max Verstappen har förväntningarna på teamet ökat:

– Saken är den att Monaco verkligen en ytterlighet när det gäller banans egenskaper. Om jag inte minns fel var Alpine fantastiskt bra där 2023 och så kan det vara i Monaco. Ibland fungerar bilen fantastiskt bra och förarna är i toppform. Jag har svårt att förutsäga någonting redan nu. sa Andrea Stella, McLarens stallchef, på presskonferensen efter loppet på Imola.

– Det enda vi kan göra är att förbereda oss så bra som möjligt för loppet och anpassa bilen därefter. Vi kommer att använda några nya delar i Monaco som är utformade för att ge maximal downforce och förhoppningsvis kommer de att hjälpa oss att vara med i kampen om placeringarna i toppen.

Onsdag betyder Plattan i Mattan. Det är dags för vår F1-podd. Där snackar vi om F1 på Imola, Lando Norris jakt, Ferraris uppdateringar, Verstappens ilska, Alonsos misslyckande och varför F1 just nu är helt makalöst och fantastiskt! Och så pratar vi så klart om IndyCar också.

Är du mer intresserad av IndyCar föreslår jag att du letar tillbaka i vårt poddarkiv, drär kan du lyssna på förra veckans avsnitt med Felix Rosenqvist. Avsnittet med Mathias Jönsson ( chefsmekaniker för Penske och mannen som ska sköta depåstoppen åt årets polesättare) och fjolårets intervju med Kenny Bräck som berättade att han inte alls heter Kenny.

F1 i Monaco 2024 en guide

Circuit de Monaco

Alla tider som gäller för Monaco GP i Formel 1

Längd: 3,337 km, vilket är säsongens kortaste varv.  Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar.
Avstånd till första kurvan: 114 meter.
Antal kurvor: 8 vänster, 11 höger.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T2 )
Kurvor under 100 m/tim: 8 (T5, T6, T7, T8, T10, T11, T18, T19)
Maxfart utan DRS: 284 km/tim.
Lägsta hastighet: 45 km/tim
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Antal växlingar per varv: 50.

Vinnande strategi 2023:  1 depåstopp, de flesta förarna valde ett stopp.
Depåstopp vid Monaco GP 2019: 53
Sannolikhet för att säkerhetsbilen kommer ut: 82 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 9 ( 17 gånger har den varit ute på banan)
Banans F1-debut: 1950, samma år som Formel 1 startade. 67 F1-lopp har avgjorts. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-talet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 31
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

Omkörningar:  Snittet ligger på 12 omkörningar per race, men många år har det varit färre än så. 2023: 13 2022: 12. 2021: 1. 2019: 2. 2018: 6 2017: 3. 2016: 15.

 

Statistik inför Monaco GP i F1

 

Kval till Monaco GP i Formel 1 2023 – topp 8

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Fernando Alonso, Aston Martin
  3. Esteban Ocon, Alpine
  4. Carlos Sainz, Ferrari
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. Charles Leclerc, Ferrari
  7. Pierre Gasly, Alpine
  8. George Russell, Mercedes

 

Snabbaste kvalvarvet: Absolut: 1:10.166 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)

2023: 1:11.365 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:11.376 (Charles Leclerc, Ferrari)

2021: 1:10.346 (Charles Leclerc, Ferrari)

2019: 1:10.166 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2018: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

Förare med flest pole positions i Monaco:

Ayrton Senna  (5)

Jackie Stewart (4)

Jim Clark (4)

Juan Manuel Fangio  (4)  Alain Prost (4)

Michael Schumacher (3)

Niki Lauda  (3)

Stirling Moss (3)

 

Monaco GP 2023 – topp 8

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Fernando Alonso, Aston Martin
  3. Esteban Ocon, Alpine
  4. Lewis Hamilton, Mercedes
  5. George Russell, Mercedes
  6. Charles Leclerc, Ferrari
  7. Pierre Gasly, Alpine
  8. Carlos Sainz, Ferrari

 

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:12.909 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)

2023: 1:15.650 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2022: 1:14.693 (Lando Norris, McLaren)

2021: 1:12.909 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2019: 1:14.279 (Pierre Gasly, Red Bull)

2018: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull)

 

Förare med flest segrar i Monaco Grand Prix

Ayrton Senna (6)

Michael Schumacher (5)  Graham Hill (5)

Alain Prost  (4)

Jackie Stewart (3)

Lewis Hamilton  (3)

Nico Rosberg  3)

Stirling Moss  (3)

Fernando Alonso (2)

Sebastian Vettel  (2)

 

​​

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Adam Borg
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB