F1 på Imola: Max Verstappen tangerar Sennas rekord
av1994 omkom Ayrton Senna under F1 på Imola. 2024 tangerade Max Verstappen hans rekord med åtta pole position i rad.
– Det är väldigt speciellt att få göra det här, säger en känslosam Verstappen.
Ferrari kom med flera uppdateringar till F1 på Imola. Årets första stora uppdatering presenterades till teamets första hemmalopp i Formel 1. Under träningarna såg det riktigt bra ut och det första kvalsegmentet var Charles Leclerc, trots mediumdäck, med i toppen.
Samtidigt hade Red Bulls VM-ledare Max Verstappen stora problem med att få de senaste uppdateringarna på bilen att fungera. Han hittade inte balansen i bilen och hade svårt att förutse hur bilen skulle bete sig.
Under fredagen var irritationen var stor.
– Vi ligger långt efter, det måste vi verkligen åtgärda, sa Verstappen efter fredagens två träningar.
Verstappen tangerar Sennas rekord
Lagom till kvalet hittade han rätt, samtidigt som hans kollega Sergio Perez inte ens nådde den sista kvalomgången körde Verstappen snabbare än alla andra.
– Vi har haft en tuff helg, även under kvalet. Jag är otroligt glad över pole position och jag förväntade mig inte det. Vi gjorde några sista förändringar på bilen inför kvalet. Det kändes som om det påverkade bilen och det hjälpte oss, säger Max Verstappen som var tagen efter kvalet.
Han tog sin åttonde pole position i rad, vilken är en tangering av det rekord som Ayrton Senna tidigare var ensam innehavare av. Senna, som omkom på Imola den 1 maj 1994.
– Det är 30 år sedan och han var en fantastisk förare och jag är väldigt glad över att tangera hans rekord här, säger Max Verstappen efter kvalet.
McLarens Oscar Piastri körde in på plats två i kvalet, före kollegan Lando Norris. Dock hindrade Oscar Piastri Kevin Magnussen under Q1, vilket gav honom en nedflyttning på tre platser i starten av morgondagens race.
Resultatet efter kvalet till F1 på Imola.
Korta nyheter inför F1 på Imola
Kvalet till F1 på Imola bjöd också på flera överraskningar, inte bara för att det var jämnt utan också för att vissa förare överpresterade medan andra underpresterade…
Ferrari kunde, trots imponerande träningar ,inte alls kunde utmana om pole position. Möjligen kan det bero på att de mjuka däcken inte fungerade lika bra på deras bil som för andra, samt att bantemperaturen minskade under kvalet. En annan negativ överraskning var att Aston Martin inte alls hade någon fart i bilen. Fernando Alonso, som kraschade under träning 3, inte gick vidare från Q1.
Det fanns också ett par positiva överraskningar, som Yuki Tsunodas imponerande körning i Q2 vilket gav honom en sjunde startposition i Q3. Nico Hülkenberg körde återigen in Haas till Q3 och Alpine som började säsongen långt efter alla andra var nu mitt i fältet.
•••
Valtteri Bottas har synts hos Williams, det sägs att han hade ett långt samtal med James Vowles. Men är Williams rätt för vår finländska vän?
Läget i Silly Season hittar du här. I veckan förlängde Alex Albon med Williams så stallet har en plats kvar, för Logan Sargeant lär inte få stanna kvar.
Däcken inför F1 på Imola
Jag har inte publicerat någon information om däcken inför F1 på Imola, vi räknar med att loppet körs med ett depåstopp eftersom det tar väldigt lång tid attköra genom depån på Imola. Prognosen säger 27 sekunder för ett depåstopp.
Jag hoppas att vi ses på F1-live i morgon!
For the Emilia-Romagna Grand Prix, Pirelli has gone with the softest trio of dry tyre compounds: C3 as Hard, C4 as Medium and C5 as Soft. It will be the first time this trio will be put to the test at the Italian track. pic.twitter.com/2lvS5ZfpMO
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 17, 2024
För övrigt meddelar F1 att man INTE letar efter ett fjärde lopp i USA, däremot vill man växa i Asien, kanske i Thailand och Sydkorea.
Ber om ursäkt för den sena bloggen och om något stavfel letat sig in. Idag har tekniken strulat om och om igen. Vi är i det läget att jag är glad att det ens finns en blogg.