Startsida / Inlägg

F1 på Imola: Adrian Newey snackar om sin framtid

av Anna Andersson

Om Kevin Magnussen drabbas av ytterligare två straffpoäng under F1 på Imola stängs han av.

Då missar han ett lopp. 

Inför F1 på Imola
Kevin Magnussen, Haas F1 riskerar att stängas av (LAT Images)

Den danske föraren låg som en ladugårdsdörr och försvarade sin teamkollega Nico Hülkenberg under Formel 1 i Miami. Han bestraffades, men fortsatte. Det gav honom straffpoäng på licensen och nu har han tio. När en förare samlar ihop får tolv, inom en period på ett år, stängs vederbörande av under ett race.

För Magnussen betyder det att  om han drabbas av två på Imola stängs han av i Monaco och även om han klarar sig denna helg måste han klara sig ända fram till mars 2025.

Själv tar han det med ro – och sarkasm.

– Faktum är att jag riskerar att stängas av under ett lopp för att jag körde utanför några vita linjer på en bit asfalt. Jag vet inte om det är rätt, säger Haas förare på presskonferensen inför F1 på Imola.

– Jag älskar inte reglerna, det är möjligt. Givetvis hade jag velat att det inte vore så. Men eftersom reglerna är som det är…jag skapade de inte och jag tycker att  man borde titta över det. Jag har tio poäng nu så jag är nära en avstängning och måste vara försiktig.

Miss under F1 på imola och Magnussen kan stängas av

Han påpekar också att det nu är fler lopp under en säsong än vad det var när reglerna infördes, vilket gör att det är en större risk att straffas under ett år. Än är det dock ingen förare som har stängts av efter 12 straffpoäng.

– Det känns som om man kan stängas av för en liten, liten grej, säger Kevin Magnussen.

George Russell påpekar dock att en avstängning kan vara chansen för en ung förare och påpekar att inom fotbollen är det ständigt röda kort som ger andra chansen. Så är det inte inom Formel 1.

Vad tycker du?

Korta nyheter inför F1 på Imola

Enligt Williams väger bilen för mycket och den övervikten kostar närmare en halv sekund. Teamet har visserligen sparat in 14 kilo sedan förra året, men de förseningarna som teamet släpade med sig under vintern har påverkat arbetet. Från och  med F1 på Imola, som avgörs denna vecka, kan stallet börja arbeta med viktbesparande åtgärder.

Det vill säga börja banta bilen.

Det finns fler grusfållor på Imola än tidigare.

– Det är fantastiskt, säger Pierre Gasly.

Han är inte ensam.

– När vi besöker alla de här nya banorna så finns det en sak som vi saknar, de här äldre banorna med känsla historia, säger Carlos Sainz under presskonferensen,

– Jag är glad över att den här typen av banor finns kvar i kalendern och jag tror att det påminner oss varifrån vi kommer ifrån och varför vi är fans till den här sporten.

Ett problem inför söndagen är dock att Imola är den  bana, efter Monaco som vid de senaste två tävlingstillfällena har haft minst antal omkörningar. Vid de senaste tio racen har det varit elva stycken i snitt. Sedan 2020 är siffran 25.

Adrian Newey avslöjar tankarna inför framtiden

Lando Norris vann i Miami senast, men han tror att Imola som bana passar stallet bättre. Han har tagit pallplatser på Imola tidigare, dock inte i fjol när tävlingen ställdes in.

– Samtidigt behöver vi mer, för Ferrari och Red Bull kommer hela tiden att utmana oss, säger han.

I veckan förlängde Alexander Albon sitt kontrakt med Williams, men det är många förare som saknar en plats till nästa år. Valtteri Bottas nämns som en kandidat till Haas medan Caslos Sainz viftar bort frågorna på presskonferensen.

– Var inte orolig när jag vet så berättar jag det för er, säger Sainz när han möter media.

För första gången har Adrian Newey påtalat att han ser en framtid inom Formel 1. Även efter Red Bull.

– Jag överväger verkligen att byta team och jobba i ytterligare fyra eller fem år, säger han enligt Autosport.

Ferrari?

Indy 500 2024

Det var två rejäla krascher under gårdagens träning till IndyCar. Både Linus Lundqvist och Marcus Ericsson smällde i muren, men båda förarna är okej.

Mer om det läser du här. 

Här hittar du en guide inför HELA veckans pass fram till kval och Indy 500, samt förutsöttnignar och regler.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB