Startsida / Inlägg

IndyCar: Plötslig regeländring för Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

av Anna Andersson

IndyCar gör ett motorbyte – mitt under säsongen. I början av juli introducerades hybridmotorn i mästerskapet.

– Det kommer att ändra dynamiken i mästerskapet, säger Felix Rosenqvist.

Felix Rosenqvist IndyCar
Felix Rosenqvist IndyCar (James Black | IMS Photo)

Det amerikanska formelbilsmästerskapet IndyCar skulle ha introducerat hybridmotorer inför säsongen. Det pågick ett intensivt testande under försäsongen, men i samband med årsskiftet kom ett besked om att man skulle vänta med att införa de nya hybrid motorerna till under säsongen.

Nu står det klart att IndyCar byter motor, från en förbränningsmotor till en hybrid. Det sker i samband med deltävlingen i Mid-Ohio i början av juli.

Det kan förändra rangordningen mellan stallen.

– Jag tror att det blir intressant, säger Felix Rosenqvist.

– Vissa aktörer kommer att bli starkare i och med bytet, andra svagare.

IndyCar introducerar ny motor sommaren 2024

Felix Rosenqvist tävlar i år för Meyer Shank Racing, ett team som hade en tung säsong under 2023 men som har blommat upp tillsammans med Rosenqvist den här våren. Tillsammans har de inlett säsongen bra, med flera framskjutna placeringar i både kval och race, men efter ett motorras under det klassiska ovalloppet Indianapolis 500 förra veckan så har han tappat något i sammandraget. Han är nu nia och bästa svenska förare inför helgens deltävling i Detroit.

Därefter återstår ytterligare två deltävlingar, Road America och på Laguna Seca innan förutsättningarna förändras när hybridmotorn införs till den avslutande delen av säsongen. När årets mästerskap summeras i september kommer de nio första deltävlingarna ha körts med en typ av motor. De nio avslutande med en annan.

Felix Rosenqvist inför motorbytet i IndyCar
Felix Rosenqvist ser fram emot att tävla med en hybridmotor (IMS Photo)

Det är en plötslig regeländring för IndyCar. Hur påverkar det dig och Meyer Shank Racing?

– Jag tror att vi som är ett litet team, men jobbar tajt med Andretti, får en liten fördel att hänga på dem i det arbete som de har gjort under vintern. De har kanske testat 15 dagar. Vi har bara haft en testdag även om det gick väldigt bra när vi testade.

Marcus Ericsson, som tävlar för Andretti Global, testade den nya motorn i oktober 2023 och han fick en positiv känsla.

– Jag har sett fram emot förändringen. Med en hybridmotor blir ett moment till att hålla koll på. Jag upplever att det passar mig som är erfaren, sa Ericsson då.

Stor förändring för Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

Han tävlade med hybridmotorer under sina fem säsonger i Formel 1 och även Rosenqvist har tidigare erfarenhet från körning med andra typer av drivlinor. Han har tävlat i Formel E och hans kollega Tom Blomqvist har även han en bakgrund inom hybridracing.

–  Inom stallet har vi stora kunskaper inom just hybrid och elbilsracing. Min ingenjör Dave har jobbat med Andretti i Formel E , Tom har kört IMSA med hybrid och jag har kört Formel E, även om det inte var hybrid så var det elbilar, säger Felix Rosenqvist

– Det känns som om vi alla på något sätt har varit exponerade för någon form av elbilsracing. Det betyder jättemycket inför ett sådant byte. Jag minns när jag körde Formel E för första gången. Det var väldigt mycket som var nytt och för att lyckas med elbilsracing måste man, när det gäller många saker, tänka lite bak och fram. Jag tror att det här bytet kan gynna oss, men man vet aldrig det får vi se när vi kommer till Mid-Ohio.

Här hittar du schemat för den återstående delen av säsongen i IndyCar.

TIDSSCHEMA
Svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | omgång 6

Detroit Grand Prix
Streets of Detroit (USA)

Fredag 31 maj
Fri träning 1: 21.00-22.15

Lördag 1 juni
Fri träning 2: 15.10-16.10
Kval: 18.15-19.45

Söndag 2 juni
Warm-up: 15.30-16.00
Race (100 varv): 18.30

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB