Startsida / Inlägg

Mercedes inför F1 i Barcelona: ”Vi är på gång”

av Anna Andersson

Mercedes tog sin första pallplats i Kanada. Kommer genombrottet under F1 i Barcelona?

Stallet har hittat den saknade pusselbiten.

 Mercedes inför F1 i Barcelona
Har Mercedes och George Russell hittat dem saknade pusselbiten inför F1 i Barcelona? Där tog stallet två pallplatser 2023 (AP-TT)

För ett år sedan tog Mercedes två pallplatser när Formel 1 tävlade i Barcelona, stallet firade den uppdaterade bilen och såg det stora genombrottet framför sig. Det kom aldrig.

Istället bytte man ut i stort sett hela bilen till årets säsong, men framgången har låtit vänta på sig, ända till förra deltävlingen i Kanada där George Russell hade pole position och stallets förare var trea och fyra i mål. En insats som Lewis Hamilton var oerhört missnöjd med

– Det var ett av de sämsta loppen jag någonsin har kört, sa han efteråt.

Men inför F1 i Barcelona är tongångarna hos Mercedes positiva igen.

– Vi har tagit det viktiga steget efter deltävlingen på Imola, de nya delar vi har utrustat bilen med fungerar och det var ett av problemen förra året. Därför kan vi nu utveckla vår performance varje helg, säger Toto Wolff till Motorsportmagazin.

Mercedes redo för pallplatser ui Formel 1?

I Kanada var båda bilarna utrustade med den nya framvingen, men det är bara en liten del av det uppdateringspaket som teamet har kunnat använda sig av de senaste helgerna.

– Sanningen är att vi de tre, fyra senaste helgerna har vi haft så många nya delar, båda som syns och som ligger gömda för ögat, att vi har kunnat tjäna tusendelar. Den lilla förbättringen har en positiv effekt och jag tror att vi är på gång, säger Toto Wolff.

Även Lewis Hamilton är positiv, även om han anser att det finns mycket jobb kvar att göra sett till balansen i bilen.

– Den största förbättringen jämfört med fjolåret handlar om körbarheten och möjligheten att låta bilen ligga närmare asfalten. Bilen är också stabilare vilket gör att vi kan kräma ut mer i kurvorna.

Ett av de stora problemen, som det ofta är när F1-stall inte får ordning på bilen på banan, är att datan från vindtunneln inte har stämt överens med datan från banan. Bilen har inte betett sig så som förväntat och den har inte agerat på samma sätt på banan som teamet förutspått efter att ha genomfört tester i vindtunneln.

– Bilen var svårkörd, körbarheten dålig och hoppandet kom tillbaka. Sedan fick vi en tydlig fingervisning kring vilken pusselbit som saknades. Vi har hittat den, fäst den på rätt plats i pusslet och jag tror att det ska vara bra nu, säger Toto Wolff.

F1 i Barcelona – nya uppdateringar för Mercedes

Däremot vill Mercedes tekniska chef James Allison inte räkna med att Mercedes är en given segerkandidat framöver.

– De ändringar som vi har gjort gör bilen bättre. Definitivt, den kommer att bli bättre på samtliga banor, men eftersom Montreal är en ganska speciell bana så kanske vi såg snabbare ut där än vad vi gör i de kommande loppen. Det är troligt att vi kan vara med och konkurrera, men inte om segrar.

Stallet har med sig ytterligare uppdateringar till F1 i Barcelona och kommer att fortsätta utveckla årets bil.

– Vi måste säkerställa att våra uppdateringar kommer i en takt som de andra inte kan hänga med i. Gör vi det tar vi vår bil tillbaka till toppen. Under de kommande veckorna och månaderna jobbar alla i stallet hårt för att vår bil ska kunna konkurrera om de placeringarna vi nådde i Montreal, eller ännu bättre, på varje bana vi besöker, säger James Allison i Mercedes sammanfattning efter Kanada.

En guide till F1 i Barcelona 2024 hittar du här.

Korta nyheter inför F1 i Barcelona

2016 kolliderade Nico Rosberg och Lewis Hamilton under inledningen av Spanien GP. Det var Max Verstappens debutrace för Red Bull – och han vann. Det är en incident som fastnat hos mig, jag kan fortfarande känna hur pressrummet stod stilla i ett par sekunder efter den kraschen. Det kändes som flera minuter.

Jag minns också ilskan i Toto Wolffs röst, besvikelsen hos Daniel Ricciardo som ansåg att teamet förstört hans race och belåtenheten hos Christian Horner som gjort ett sent förarbyte inför racet. Ut med Daniil Kvyatt och in med Verstappen. Det skriver jag mer om i min bok, Cirkus Formel 1, som släpptes tidigare i år.

Men det som gör det intressant nu är att Lewis Hamilton har vunnit 60 lopp sedan dess.

Max Verstappen har vunnit 60 lopp sedan dess.

Nu möts de igen. I Barcelona.

 

Red Bulls chefer är fyllda av tillförsikt inför Spaniens GP i Formel 1. Därefter följer en sprinthelg i Österrike och en vanlig GP-helg, Storbritanniens GP, på Silverstone. Det är tre tuffa veckor som väntar.

– Är vi starka i Barcelona är vi förhoppningsvis det i Österrike och på Silverstone också, säger Red Bulls Helmut Marko till OE 24.

– De tre racen kommer att visa hur kraftförhållandena ser ut. Därför jobbar alla våra medarbetare nu på gränsen.

Faktum är att vid sex av de senaste sju racen i Barcelona har den förare som vunnit där också vunnit VM.

2017-2020, Lewis Hamilton, 2022 och 2023 Max Verstappen. 2021 vann Hamilton i Barcelona, men Verstappen vann VM.

– Vi har det bästa paketet och de bästa förarna, säger Marko.

Notera att Sergio Perez bara har tagit fyra poäng på de tre senaste loppen och missat poängen helt både i Monaco och Montreal.

Framtidens F1-förare?

Ferraris reservförare Oliver Bearman kör FP1 för Haas i Barcelona. Bearman, som ersatte Carlos Sainz, när denne opererade blindtarmen tidigare i år, tar över den bil som Nico Hülkenberg annars kör.

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi om regeländrignarna 2026 om Kimi Andrea Antonelli och hans möjligheter att köra F1 – redan i år. Så har du lite tid över under midsommarhelgen. Lyssna på det senaste avsnittet.

Sedan ses vi väl i F1-live –  till kval och race.

Tiderna för Spanien GP i Formel 1 finns här. 

Vilka tankar har ni inför helgen? Det kan bli regn under både lördag och söndag….

  • Tjänstgörande sportredaktör: Adam Borg
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB