Efter 15, snart 16 år ska F1-bloggen få en ny skepnad. Vi kommer att flytta hela bloggen till ett nytt hem, även om den givetvis finns kvar här på Aftonbladet.
Anledningen är att den bloggportal som används börjar bli uråldrig och helt enkelt inte hänger med i utecklingen. Det gör att vi får ett nytt utseende, men de funktioner ni älskar, som kommentarerna, finns kvar. Vi kommer också att spara alla gamla inlägg vilket gör att det går att gå tillbaka – om man vill.
Bloggen kommer att fortsätta att uppdateras lika frekvent. Allt kommer att vara som vanligt – men förhoppningsvi lite (mycket) bättre både för dig och för mig.
Ett nytt långtidskontrakt och ett bröllop på det. Hösten 2024 är bara positiv för Felix Rosenqvist och hans Emille.
– Vi kunde inte varit lyckligare, säger paret.
Den svenska IndyCarföraren Felix Rosenqvist har haft en mycket bra säsong i sitt nya stall Meyer Shank Racing. Han slutade tolva i mästerskapet, vilket är stallets bästa placering någonsin och kunde också räkna hem stallets första pole position, en pallplats och ytterligare sex placeringar i topp tio.
Nu har 32-åringen skrivit ett nytt flerårigt avtal, över 2025 och framåt.
Felix Rosenqvist har gift sig
Han har dessutom gift sig med sitt livs kärlek, Emille Sutt. Paret förlovade sig i november 2023 och i helgen gifte de sig vid Norrvikens trädgårdar i Båstad, Skåne.
Nu har båda tagit efternamnet Rosenqvist.
– Det var den bästa dagen i vårt liv och det blev allt vi någonsin drömt om, säger paret.
– Att fira vår kärlek tillsammans med alla våra närmaste på en och samma plats var alldeles fantastiskt. Vädret var dessutom så vackert som det kunde bli, samt en otroligt kul fest långt in på natten.
Bland gästerna återfanns bland annat Marcus Ericsson, även han racerförare, och hans hustru Iris, samt racerförarna Scott Dixon och Pat O´Ward. Alla tre har varit stallkompisar med Felix Rosenqvist under hans sex år i IndyCar.
IndyCar säsongen avslutades tidigare i september och nu väntar en lång off-season innan nästa säsong startar i St Petersburg, Florida, den andra mars.
För paret Rosenqvist väntar nu först lite ledig tid tillsammans.
– Nu är det dags för smekmånad och ute välbehövlig avkoppling.
Max Verstappen straffades för att han svor på en presskonferens. Nu hotar världsmästaren i Formel 1 med att lägga av.
Han är trött på FIA.
– Det räcker nu, säger han.
Den regerande världsmästaren i Formel 1 hävdade att hans bil var fucked i Baku, han uttalade orden under presskonferensen.
Max Verstappen fick alltså först en varning och sedan också en bestraffning för det ordvalet.
Han ska nu genomföra socialt arbete för motorsporten. Verstappen blev mäkta irriterad och bojkottade presskonferensen efter kvalet, även om han var där svarade han bara korthugget. Istället tog han frågorna UTANFÖR presskonferensrummet.
Max Verstappen var riktigt förbannad och påpekade att bestraffningen kan göra att han lämnar Formel 1.
Det förklarade han efter andraplatsen i Singapore, när han återigen valde att svara kortfattat på frågorna i presskonferensrummet för att sedan ta med sig journalisterna till Red Bulls Motorhome och svara där
– Jag har ingen lust att ge långa svar där när de behandlar mig så, citeras han av motorsporttotal.com.
Lämnar Max Verstappen F1?
Autosports Ben Hunt ställer då Max Verstappen en rak och tydlig fråga:
”Du har alltid haft ett komplicerat förhållande till Formel 1. Leder det här nu till att du tänker kring allt? Tänker du ibland att du inte längre har lust med sånt här?”
– Självklart. Ja. Jag menar, sådana saker påverkar definitivt vad jag kommer att göra i framtiden. Om du inte längre kan vara dig själv och måste hantera sådana dumheter … Jag är nu i en fas av min karriär där jag inte längre vill hålla på med sådant. För det är utmattande, säger Verstappen som citeras av motorsporttotal.com.
– Det är fantastiskt att ha framgång och vinna lopp. Men när du har vunnit lopp och blivit världsmästare, handlar det också om att njuta av tiden. Alla gör sitt bästa, verkligen alla, även de längst bak. Men om du måste hantera sådana dumheter, då känns det för mig inte rätt att fortsätta inom den här sporten. Det är klart.
Nya regler i Formel 1
Verstappen har ett kontrakt med Red Bull till och med 2028, men han har gång på gång varit tydlig med att han bara kör för att det är roligt. Det är det som betyder någonting, inte segrar, titlar eller pengar på kontor.
– För mig finns det en gräns där jag säger: Nu räcker det, gränsen är nådd. Vi får se. Formel 1 kommer fortsätta utan mig. Det är inget problem för dem, men för mig är det inte heller något problem.
Han får frågan om hans kärlek till F1 minskar.
Svaret:
– Ja, absolut.
•••
Max Verstappen kallade alltså en bil för att den var fucked. Därför bestraffas han. En bil, ett ting.
Kimi Räikkönen svor mer än en gång under sin karriär ( ofta två gånger i samma mening), Yuki Tsunoda har svurit sedan han satte sin fot i F1 och kallat konkurrenter för både det ena och det andra. Haas tidigare stallchef Günter Steiner skaffade sig en stjärnstatus genom att använda samma ord som Verstappen använde, eller variationer av det, varje gång Netflix filmade honom. Det streamades och streamas fortfarande ut över hela världen, om och om igen.
Varför ska Verstappen straffas nu? Det hänger inte ihop.
Nyheter från F1 och IndyCar
F1 har ett långt uppehåll. Anledningen är att Japans GP flyttats till våren och Singapore inte kunde ändra sin plats i kalendern. Det kunde inte Austin heller. Så istället blir det tokstress ända in till den andra advent.
Ingen av Mercedes förare mötte media efter loppet. De var hos läkaren, båda blev överhettade under F1 i Singapore och behövde kylas ner.
Ni är många som frågar om poängställningen och om Lando Norris kan bli världsmästare om han vinner alla lopp som är kvar. Vad som gäller kan du läsa i gårdagens inlägg.
Och ja, bloggen ska leva vidare här på Aftonbladet, däremot ska plattformen den ligger på bytas. För er betyder det att bloggen får ett nytt utseende, för mig betyder det ett nytt,förhoppningsvis enklare och effektivare arbetssätt. Den plattform vi nu använder oss av är 15 år gammal, superseg och saknar exempelvis en stavningskontroll.
Daniel Ricciardos sista insats i F1 kan ha varit att säkra VM-titeln åt Max Verstappen. Det får McLaren att reagera
– Sportsligt är det en besvikelse, säger McLarens VD Zak Brown.
VM-ledaren Max Verstappen och hans Red Bull fick hjälp av sitt systerstall Racing Bulls under F1 i Singapore. McLarens VM-tvåa Lando Norris som ledde loppet överlägset hade också det snabbaste varvet vilket ger en extra poäng, men då valde Racing Bulls att ta in Daniel Ricciardo i depån och sätta på mjuka däck. Han låg långt utanför topp tio och skulle aldrig själv få någon extra poäng om han körde det snabbaste varvet.
Men han skulle se till att inte heller Lando Norris fick poängen.
För Norris, som jagar Max Verstappen i kampen om VM-titeln, kan det bli förödande.
Han kan förlora en VM-titel på att två team samarbetat.
– Det överraskade mig. Jag trodde att ett stall, enligt regelverket, inte fick samarbeta med ett annat, säger McLarens VD Zak Brown till Sky.
Daniel Ricciardos sista insats i F1?
När han talar med österrikiska ORF använder han bland annat ord som sportslig besvikelse.
– Det ska inte finnas några A- och B-stall eller sportsliga samarbeten på banan, och detta var precis det som det var. Jag hoppas att den här poängen inte avgör i slutet, fortsatte Brown.
När Brown mötte media efter Lando Norris seger i Singapore sa han också att han skulle ställa en del frågor kring A och B-team.
Faktum är att Red Bull har två stall i F1, Red Bull Racing och Racing Bulls, alla andra har ett stall var. Det finns ett regelverk kring just A- och B-stall, men Formel 1 har genom historien alltid varit fyllt av kryphål och gråzoner.
Som läget i fajten om VM-titeln är just nu kan inte McLarens Lando Norris själv påverka om han vinner VM eller inte. Han är nu 52 poäng efter Verstappen, Red Bull, och om han vinner alla kvarvarande lopp, samt tar det snabbaste varvet och vinner samtliga sprinter – samtidigt som Verstappen slutar tvåa i samtliga lopp (sprinter inkluderat) vinner Verstappen VM – med en poäng.
Hur viktigt var Ricciardos insats?
Därmed kan Ricciardos insats ha en stor betydelse.
Om Norris och Verstappen i slutet av säsongen står på samma poäng vinner den förare som har flest segrar titeln. I scenariot ovan hade det varit Norris.
Hos Red Bull hade man en annan syn på saken. Stallet uppmärksammade även Max Verstappen på det efter loppet och han tackade “sin gamla kompis Daniel” över radion. Christian Horner påtalade för Viaplay att poängen kan bli viktig i slutändan och Daniel Ricciardo sa:
– Om Max vinner VM med en poäng så får jag en fin julklapp av honom.
Singapores GP kan mycket väl ha varit Daniel Ricciardos sista framträdande i Formel 1.
– Eftersom det kanske var Daniels sista lopp ville vi ge honom chansen att njuta och avsluta med det snabbaste varvet, förklarade Racing Bulls stallchef Laurent Mekies för motorsporttotal.com.
Säkrade polaren VM-titeln åt Verstappen?
Daniel Ricciardo kom tillbaka till Red Bulls familj som reservförare inför förra säsongen, men fick ta över förarplatsen hos Racing Bulls efter Nyck de Vries under sommaren. Efter att han drabbats av en fraktur i handen lämnade han sedan över bilen till Liam Lawson, men kom tillbaka och avslutade fjolåret för teamet. I år har han kört intill Yuki Tsunoda, men inte alls kunnat matcha japanens resultat. Det pratas om att det finns en klausul i Ricciardos kontrakt som gör att han, om han inte uppfyllt resultatmålen, behöver lämna sin plats innan USA:s GP.
Istället sägs Lawson få chansen i Austin, i mitten av oktober.
– Det finns en realistisk chans att jag inte sitter i bilen i Austin, säger Ricciardo.
– Givetvis är jag förberedd för det och därför försökte jag att lösa ett par saker den här helgen. Man måste se den stora bilden. Jag har alltid varit den som sagt att jag inte vill vara med för att slåss om en poäng här och där. Jag var också ung en gång och jag vill inte vara den som bara tar upp en plats på gridden.
Nu kan han mycket väl ha avslutat sin karriär i Formel 1 med att hjälpa sin tidigare teamkollega hos Red Bull till ännu en VM titel.
•••
Ett stort tack till er alla som hängde på F1-live i går. Ett otroligt engagemang! Jag hann inte ens svara på alla frågor och kommentarer. Ert bidrag till vårt virtuella F1-vardagsrum är fantastiskt!
Vi ses väl igen till Austin om ett par veckor?
Fram till dess ska jag försöka att byta bloggplattform, så häng med!
Lando Norris bröt förbannelsen. Han tog starten, utklassade Max Verstappen och vann F1 i Singapore.
Men han förlorade en viktig poäng på Red Bulls taktikspel med Daniel Ricciardo.
Lando Norris hade pole position och för första gången i år lyckades han också ta starten från den startpositionen. Det gav honom också segern i F1 i Singapore.
– Det var ett fantastiskt lopp, jag var nära muren där ett par gånger i mitten men vi klarade det, säger Lando Norris när han pratar med publiken efter sin tredje GP-seger.
– Det var en fanatstisk bil, vi flög hela racet.
Lando Norris bäst under F1 i Singapore
Britten kontrollerade loppet från start till mål. Bakom honom körde VM-ledaren i Formel 1, Max Verstappen, in på en säker andraplats.
–Det var ett ganska ensamt race, jag vag fick göra det bästa, hantera min egen pace. Det var lite problem med däckslitaget under den första stinten, men den andra var bättre, säger Max Verstappen till den tidigare F1-föraren David Coulthard efter loppet.
– Vi tog andraplatsen, men det är fortfarande inte där vi vill vara.
Han syftar på att han inte vunnit ett lopp sedan Spaniens GP i juni.
McLarens Oscar Piastri körde in på tredje plats efter ett sent depåstopp, sedan han lyckats köra om Mercedes båda bilar. Därmed drog McLaren i från med ytterligare 21 poäng i märkes-VM, vilket gör att McLaren har över 40 poängs ledning på Red Bull i konstruktörsmästerskapet.
I förar-VM tog Norris in sju poäng på Max Verstappen. Han hade chansen på åtta, men Racing Bulls tog in Daniel Ricciardo för ett extra depåstopp och fick på mjuka däck för att ta det snabbaste varvet. Det gjorde han också.
– Tack Daniel, svarade Max Verstappen över radion.
Ricciardo låg själv utanför poängen och fick ingen poäng för sin insats, men han hindrade Lando Norris från att få en extra poäng. Det gör att skillnaden mellan Verstappen och Norris nu är 52 poäng inför avslutningen av säsongen.
Nico Hülkenberg tog poäng med Haas, två friska och nu är stallet bara tre pinnar bakom Racing Bulls. Det är inte omöjligt att de plockar in de poängen.
Detta var McLarens första dubbla seger (Baku och Singapore) sedan 2012. Jag gissar att Lando Norris är mest nöjd med att han tog starten och också kunde hålla ledningen i kurva ett för att sedan förvalta den under första varvet – och resten av loppet. Det var första gången som han lyckades med att ta starten från första startposition.
Just det tror jag kan bli en mycket viktig detalj under resten av säsongen.
Nu går F1 in i ett längre uppehåll, innan året avslutas med två stycken triple header vilket inkluderar tre sprinter.
Det betyder att vi har tre helger utan race innan det är dags för USA:s GP i Austin och jag räknar med att det dyker upp ett par spännande nyheter som
vilka förare som kör för Racing Bulls till 2025.
om Liam Lawson får chansen istället för Daniel Ricciardo.
om Audis andra förare intill Nico Hülkenberg.
möjliga nyheter kring Andretti. Michael Andretti är alltid aktuellt när F1 närmar sig USA.
Som vanligt håller du reda på det senaste här i F1-bloggen. Välkommen in och snacka F1 och få de senaste nyheterna och snackisarna!
Lando Norris har nu tagit sin sjätte pole position – men aldrig haft ledningen efter det första varvet.
Kan han bryta förbannelsen?
McLarens Lando Norris var snabb under fredagens träningar, snabb under lördagens avslutande träning och snabbast i kvalet.
Det gav honom pole position.
– Det var tufft där ute, alla killarna verkade bli allt snabbare och det var hög press på mig under kvalet, men det räckte, säger Lando Norris.
– Jag har känt mig stark och kört med ett stort självförtroende, även om jag kanske inte upplevde det i kvalet. Men vi fick jobbet gjort.
Men hjälper pole position i Singapore? Lando Norris har haft farten i år, men han har inte klarat av att omsätta det från första startled. Nu står han återigen i första startled – och med Red Bulls VM-ledare Max Verstappen intill sig.
Kan Lando Norris vinna F1 i Singapore?
Lando Norris har aldrig lett ett lopp när han har startat från pole position. I år har han försökt fyra gånger utan att lyckas och i kampen om VM-titeln är det viktigt för honom att hålla sig före VM-ledaren Max Verstappen. Inför morgondagens lopp skiljer det 59 poäng och skillnaden mellan en seger och en andraplats är sju poäng.
Norris behöver vinna säsongens 18:e av 24 lopp och gärna få hjälp av exempelvis Lewis Hamilton, som startar trea, att ta sig förbi Verstappen vilket skulle ge honom ett större poängövertag.
För Max Verstappen är andra startposition i Singapore nästan en seger. Red Bull hade stora problem med bilen under gårdagens träningar. Stallet tvingades göra stora förändringar på inställningarna inför kvalet, bilen blev något styvare och det passar Verstappen.
–Jag är glad över första startled om man ser var vi kom ifrån i går, säger Verstappen när han intervjuvas efter kvalet.
– Här kan däcken kan ge eller ta varvtid för dig men tycker att det fungerade rätt bra och är nöjd med andraplatsen. Det är svårt att säga vad vi kan göra i morgon, det är mycket som kan hända. Men vi har ett bra utgångsläge.
Perez och Sainz med missar inför F1 i Singapore
Ferrari gjorde ett misslyckat kval. Charles Leclerc fick sin tid struken, Carlos Sainz kraschade och utreds av domarna för att han gått över banan.
•••
Oturen fortsätter att grina Carlos Sainz och Sergio Perez i ansiktet. De kolliderade i slutet av loppet i Baku, Perez pappa drabbades av en hjärtinfarkt efter den incidenten.
I Singapore gjorde Sainz en miss, troligen hade han för kalla däck när han tryckte lite för hårt på gasen, och avslutade kvalet i barriären. Sergio Perez missade Q3 för sjätte gången i år, han lämnade kvalet till F1 i Singapore som 13:e man. Det är inte alls bra för honom, även om han har kontrakt så känns det inte givet att han sitter i bilen 2025.
•••
Vi kan också konstatera att Williams var 11 och 12 med sina bilar, Aston Martins Feranando Alonso gick vidare till Q3 och spöade kollegan Stroll som inte ens gick vidare från Q1.
Max Verstappen har aldrig haft pole position i Singapore och aldrig vunnit i Singapore. I fjol var det det enda loppet Red Bull inte vann. Mer fakta hittar du i guiden inför F1 i Singapore.
Lämnar Daniel Ricciardo F1?
Det snackas om att F1 i Singapore kan vara det sista loppet som Daniel Ricciardo kör för Racing Bulls i Formel 1, att han har en klausul i sitt kontrakt som säger att han måste vara före Yuki i sammandraget eller inte ett visst antal poäng bakom japanen för att få köra i USA.
Når han inte det målet byts han mot Liam Lawson.
Det är ett rykte, jag har hört det från många håll och det ligger troligen en hel del i det.
Red Bulls Helmut Marko har redan påtalat att man flyttar förarpresentationen för 2025 från inför Singapore GP till efter.
Efter att Daniel Ricciardo lämnat dagens kval i Q1 tillsammans med förare som Lance Stroll, Pierre Gasly och de båda Sauberförarna känns hans framtid osäkrare än på mycket länge.
Ni frågar om vädret, prognosen har ändrats något och det är bara 5 % risk för regn under racet, men det väntas vara varmt runt 30 grader i luften och lika varmt i asfalten. Luftfuktigheten väntas ligga nära 80 %.
Max Verstappens problem fortsätter. Inför F1 i Singapore riskerar han en bestraffning.
För att han svor under den officiella presskonferensen.
Förarnas ordval har varit en diskussion inom Formel 1, FIAs ordförande Mohammad Ben Sulayem vill minska antalet svordomar som förarna använder.
Förarna och stallen å andra sidan använder sig av svordomarna för att få tala ostört på de öppna radiokanalerna som alla stall här. Där pratas det ofta i gåtor och förarna vet att deras svordomar eller olämpliga ordval ersätts med ett pip i radiokommunikationen, vilket gör att de kan kommunicera bättre med sitt stall.
Ben Sulayem vill att antalet svordomar minskas, för barnens skull – och han anser att förarna bär ett stort ansvar.
– Förlåt för mitt språk men vad är vi? Är vi fem år gamla? Även om en fem- eller sexåring kollar så kommer de ändå svära i slutändan. Även om deras föräldrar inte gör det kommer de att växa upp, umgås med vänner och de kommer att svära. Det här kommer inte att förändra någonting, säger Max Verstappen enligt Reuters.
Och Red Bulls förare har fortsatt att använda det språkbruk han anser vara lämpligt – och svor även under presskonferensen inför F1 i Singapore. Där fick han frågan om varför hans teamkollega Sergio Perez var snabbare än vad han var. I kvalet till F1 i Baku slog Perez Verstappen för första gången sedan maj 2023.
– Jag vet inte. Det var olika inställningar på bilarna och så snart jag kom ut på banan i kvalet så visste jag att bilen var “f**ed”.
Max Verstappen riskerar bestraffning inför F1 i Singapore
Det ordvalet har FIA (internationella bilsportförbundet) reagerat på och anser att Verstappen har brutit mot artikel 12.2.1k av International Sporting Code.
Där står det att “Vilka ord, handlingar eller skrifter som helst som har orsakat moralisk skada eller förlust för FIA, dess organ, dess medlemmar eller dess verkställande tjänstemän, och mer allmänt på motorsportens intresse och de värderingar som försvaras av FIA.”
Verstappen kommer att behöva försvara sitt ordval inför domarna och detta är inte första gången som FIA reagerar mot språket under presskonferensen. I samband med premiären i Las Vegas 2023 kallades både Mercedes stallchef Toto Wolff och Ferraris stallchef Fred Vasseur till domarna för att ha använt samma ord och de fick en varning.
Lewis Hamilton reagerar mot uttalande om F1
Situationen mellan Ben Sulayem och F1 har varit ansträngd under ett tag. Den har inte blivit bättre av att presidenten sa till Autosport tidigare i veckan att:
– Vi måste skilja vår sport – motorsporten – från rapmusik. Vi är inga rappare. Hur ofta säger inte de F-ordet per minut? Vi är inte så.
– Jag gillar inte hur han uttryckte det. Att säga ’rappare’ är väldigt stereotypiskt. Om man tänker efter så är de flesta rappare svarta, och det pekar verkligen mot något när man säger: ’Vi är inte som dem’. Så jag tycker att det var fel ordval. Det finns ett rasistiskt inslag där, säger Hamilton till Autosport.
•••
F1 i Singapore är i gång, två träningar i dag, kval och race lördag och söndag. Som vanligt följer du det tillsammans med mig i vår F1-live.
Singapore GP är ett lopp som ofta kan bli spektakulärt:
Inför F1 i Singapore leder Red Bulls Max Verstappen VM. Han jagas av McLarens Lando Norris. Men det är Oscar Piastri, McLaren, som har bäst form.
Han har tagit flest poäng av alla de senaste sju GP-loppen.
VM i Formel 1 går in i sitt avgörande, sju deltävlingar återstår av säsongen, en i Singapore i helgen och därefter ytterligare sex varav tre är sprinthelger. Det betyder att det finns ett stort antal poäng att köra om. Max Verstappen, som inledde säsongen med åtta segrar på de tio inledande loppen, har inte vunnit sedan Spaniens GP i juni. Om vi räknar om tabellen – med start i Österrike den 30 juni – får vi en helt annan tendens och det är inte VM-tvåan Lando Norris som är i bäst form.
De senaste sju loppen har Piastri tagit två segrar (Budapest och Baku), tre andraplatser och han har bara missat prispallen vid två tillfällen. Då har han slutat fyra. Lägg där till en andraplats från sprinten i Österrike.
McLarens förare har samlat in 135 poäng, hans kollega Lando Norris har tagit 104, Mercedes Lewis Hamilton 96 och VM-ledaren Max Verstappen bara 94.
Det är en enorm förbättring av McLaren som nu leder VM för konstruktörer med 20 poäng före Red Bull Racing.
– När jag kom till det här stallet förra året var vi bokstavligen sist av alla, sa Oscar Piastri efter segern i Baku förra veckan.
– Och nu leder vi VM.
Tar Piastri nästa seger uner F1 i Singapore?
McLarens utveckling det senaste ett och ett halvt åren är häpnadsväckande. I fjol inledde stallet säsongen med två nollpoängare för att sedan enbart ta 17 poäng på de inledande åtta loppen. Trots det slutade stallet fyra i VM med sina 302 poäng.
Efter årets 17 av 24 lopp har samma stall tagit 476 poäng och leder konstruktörs-VM för första gången sedan efter VM-premiären i Australien år 2014.
– Stallet har gjort ett fint arbete, på bara 18 månader har vi klarat av att vända på detta. I första hand handlar det om att förbättra bilen men också har det hjälpt mig att utvecklas, förklarar Piastri under presskonferensen.
– Sådana resultat som jag gjort nu var inte möjliga för tolv månader sedan, det är alltså ett enormt lagarbete som ligger bakom detta och ja, jag är spänd på att se vad framtiden för med sig.
Så arbetar McLaren för framtiden
Han ligger just nu fyra i VM. Hans kollega Lando Norris är tvåa i mästerskapet 59 poäng efter Max Verstappen och inför förra veckans deltävling i Baku påtalade McLaren att det nu ska ge Norris sitt stöd i kampen om att vinna förar-VM.
Men framförallt fortsätter McLaren arbetet med att utveckla bilen.
– Vi arbetar definitivt med fler uppdateringar redan till i år. Nui håller vi på och slutföra dem, men jag vill inte berätta för mycket om dem, sa stallchef Andrea Stella på presskonferensen efter förra helgens deltävling.
Inför F1 i Singapore tar Red Bull ett drastiskt beslut. För att hitta formen igen.
Det blir ingen speciell livery i Singapore.
Stallet stryker även den livery som fansen skulle ha skapat till USA:s GP.
Inför F1 i Singapore är det flera stall som har valt att se lite annorlunda ut, Mercedes bil kommer att vara smaragdgrön i helgen, Racing Bulls satsar på en jeanslook.
Även Red Bull Racing skulle ha låtit fansen designa bilen inför helgens deltävling i Formel 1. Teamet har tidigare kommunicerat att man skulle ha en speciell livery under Storbritanniens GP, Singapores GP och F1 i Austin, Texas.
Nu tarRed Bull F1 ett drastiskt beslut
Men det blir ingen ytterligare speciallack i år.
Stallet tar det drastiska beslutet eftersom man måste fokusera på att hitta farten i bilen. Därför lämnar man följande meddelande:
”När vi kom till testfasen för hur några av REBL CUSTMS-designernas liveries kunde se ut i verkligheten, upptäckte vi tyvärr att färgen som användes för att skapa dessa skräddarsydda liveries , tillförde en oförutsedd och onödig vikt på RB20.
”Som du säkert kan föreställa dig, påverkar all extra vikt prestandan negativt. Stallets fortsatta prioritering är att göra RB20 så konkurrenskraftig som möjligt för resten av 2024. Därför måste vi tyvärr meddela att teamet har beslutat att inte använda REBL CUSTMS-liveries vid Singapores och USA Grand Prix.”
Enligt uppgifter till motorsporttotal skulle den speciella liveryn ha medfört ett extra kilo och den extra vikten har Red Bull inte råd med just nu.
Red Bull kommer också med ytterligare nyheter, Max Verstappens raceingenjör Gianpiero Lambiase som arbetat nära Verstappen sedan 2016 blir ”Head of Racing” . Han ska behålla sin plats som stöd åt Max Verstappen, men han ska även ta över flera av de uppgifter som sportchefen Jonathan Wheatley hade. Wheatley lämnar för att arbeta med Audis satsning mot Formel 1 och Red Bull strukturerar om för att klara av förlusten.
Storbritanniens GP – Med Red Bulls speciallivery
Däcken inför F1 i Singapore
Det är dags för nattrace i Singapore, för 15 gången i historien och helgens deltävling är en utmaning för teamen, inte bara för att det är ett nattrace i tuffa förhållanden, som en stadsbana med mycket hög luftfuktighet, utan det är också en logistisk mardröm. Stallen har bara ett par dagar på sig att frakta bilar, personal och all annan utrustning från Kaspiska havet till Singapore vid Sydkinesiska havet.
Pirelli har valt C3, C4 och C5 för helgens race. Det är samma gummiblandningar som i Monza och i Baku.
Banan har kortats ner till 4940 meter och numera innehåller den enbart 19 kurvor. 2023 gjordes en nyasfaltering av banan och i år har sektionerna mellan kurva 3 och 9, samt 10, 12 och 14 till 17 fått ny asfalt. Enligt Pirelli förväntar man sig en mjukare asfalt vilket gör att även den första träningen blir viktig för teamen.
I och med att hastigheten i depån har sänkts räknar Pirelli nu med att ett depåstopp tar hela 28 sekunder. Det medför att en strategi med två stopp knappast blir aktuell om det inte kommer ut en säkerhetsbil på banan.
Pirelli räknar också med att de mjuka däcken används under kvalet, medan att racet avgörs på medium/hårda eller tvärtom.
Väderprognosen inför F1 i Singapore
Hur blir vädret i helgen? Ja, det är svårt att säga. Prognosen har förändrat sig fler gånger än vad jag kan räkna de senaste dagarna. Vi kan räkna med att luftfuktigheten är hög, runt 70 %. Temperaturen väntas ligga mellan 27 och 31 grader och det är risk för regn och även åska.
I Singapore kan det dyka upp häftiga regnskurar med kort varsel, så räkna med att förutsättningarna kan förändras.
Korta snackisar från Formel 1
Michael Schumachers första F1-bil, den gröna bilen från Jordan med reklam från 7up, auktioneras ut. Bilen, en Jordan 191, kördes av Schumacher under debuten på Spa i Belgien år 1991
Bilen, chassinummer #6 kördes först av Andrea de Cesaris i Ungerns GP. Italienarenstartade också tävlingshelgen i Belgien med detta chassi, men bytte redan under träningen. Det sägs att det var för att Schuamcher, som aldrig tidigare kört på Spa, var snabbare än vad han var.
Schuamcher som körde i #5 drabbades av en vattenläcka och fick då ta över #6. Han körde in som åtta i #6 under det första kvalet och slog italienaren. Därefter bytte förarna chassin igen, men Schuamcher var snabbast även i #5. I racet körde Schuamcher bara ett par hundra meter innan kopplingen gav upp. Nu auktioneras #6 ut av DK Engineering, något pris finns inte fastslaget.
Har du missat vår F1-podd Plattan i Mattan? Här kan du lyssna på ett specialavsnitt om Crashgate, skandalen som inträffade under premiären 2008.
Är du mer intresserad av veckans avsnitt? Där vi snackar om kraschen i Baku, Oscar Piastris lugn och Walt Disney? Här hittar du den.
I dag får du en guide till F1 i Singapore, men först en nyhet från Mexiko.
Sergio Perez var på väg till prispallen under F1 i Baku när han kolliderade med Carlos Sainz och kraschade in i muren.
Hemma i Mexiko drabbades hans pappa Antonio av en hjärtinfarkt.
Flera olika medier, bland annat Racing365, rapporterar att Sergio Perez pappa drabbades av en hjärtinfarkt. Han hittades medvetslös i badrummet och fördes till sjukhus.
Sjukhuset skriver i ett pressmeddelande att pappa Perez drabbades av infarkten strax efter det att hans som kraschat i Baku, vilket också pappan bekräftar för “Mediotiempo”.
– Allt hände efter kraschen. Chocken från olyckan orsakade det kanske. De undersöker mitt hjärta för att se varför jag svimmade, säger 65-årige Antonio Perez.
Pappa Perez är en profil i F1-depån han är ofta på plats och i samband med deltävlingen i Mexiko brukar han vara en publikfavorit som ofta visas i bild.
Enligt rapporter från sjukhuset mår Antonio Perez nu bra och förbereder sig för att följa F1 i Singapore kommande helg på distans.
Hans son var “väldigt frustrerad” när han lämnade Baku förra helgen, efter ett kval där han för första gången på ett och ett halvt år slog Max Verstappen och ett race som han var på väg att sluta på en pallplats.
Men istället nollade han och Red Bull tappade ledningen i konstruktörsmästerskapet i Formel 1 till McLaren.
Vi snackar givetvis om detta i vår F1-podd, Plattan i Mattan. Där Filip slår fast: Det är 100 procent Perez fel.
Korta nyheter inför F1 i Singapore
Nu väntar F1 i Singapore på en helt annan typ av bana, men det har skett förändringar.
I år behöver förarna hantera fyra DRS-zoner under F1 i Singapore, den återfinns mellan kurva 14 och 16 där en läktare i fjol ersattes med en raka (med en liten knick kurva 15). En annan förändring är att hastighetsbegränsningen i depån har sänkts från 80 km/timmen till 60 km/timmen, vilket gör att depåstoppen kommer att ta ännu längre tid (och det på banan där depåstoppen de tidigare åren har varit de längsta under säsongen).
Just hastighetsbegränsningen i depån är en detalj som verkligen kan påverka strategierna.
F1 i Singapore, på Marina Bay Street Circuit, brukar vara en garanti för säkerhetsbil och trassel. Nu har vi dock kört åtta lopp utan att Bernd Mayländer har behövt lämna sin parkeringsplats och ratta säkerhetsbilen.
Däck: C3, C4 och C5 Däckslitage: Lågt Bromsslitage: Högt. Bromszoner: 9 ( 2 hårda och broms slitaget är högt) Maxfart utan DRS: 316 km/tim.
Det kommer att vara fyra DRS-zoner i Singapore för att underlätta omkörningarna. Lägsta fart: 55 km/tim ( T13) Genomsnittsfart: 180 km/timmen. Vinnande strategi 2023: 1 depåstopp (vanligaste strategin var 2 depåstopp)
Här tar det ett depåstopp längre tid än på någon annan bana.
Antal GP: 14 Segrar från pole position: 9
Vinnare från lägsta startposition: Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten.
I Singapore får man också vara beredd på att det händer andra saker – som att varaner kommer ut på banan.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.