Red Bull attackerar både FIA och funktionärer

av Anna Andersson

Max Verstappen bestraffades inför Qatar GP. Det gjorde Red Bulls chefer vansinniga. Helmut Marko kallade det internationella bilsportförbundet för inkompetent – och teamchef Christian Horner var ännu mer kritisk:

– Jag tror att det var en skurk till funktionär.

 

Christian Horner
Helmut Marko ( i mitten) och Christian Horner tillsammans med Ferraris teamchef Mattia Binotto (TT)

Max Verstappen missade den dubbla gulflaggen under avslutningen av kvalet och bestraffades med fem platsers  nedflyttning i starten av Qatar GP. Även Mercedes Valtteri Bottas bestraffades och flyttades tillbaka tre platser.
Det fick Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko att reagera mycket kraftigt.
– Det är löjligt, säger han till DAZN.
– FIA kan inte organisera ett ordentligt system för att rangordna förarna utan lägger över sin egen inkompetens på förarens axlar. Det är otroligt!

Han är fortsatt kritisk när han pratar med tyska Sky.

– Vi får all information på våra skärmar och där fanns ingen varning. Sedan är det en sekund när funktionären viftar med den gula flaggan och plötsligt, när Verstappen kör förbi, så viftar han med två flaggor.

– Jag tycker att det är oproffsigt och oacceptabelt. Ingen förare borde ha bestraffats.

Christian Horner med häftig kritik

Christian Horner
Horner (TT)

Han fick medhåll av Red Bulls teacmchef Christian Horner:

– Jag tror att det var en skurk till funktionär som höll ut en flagga, utan att ens ha fått någon instruktion av FIA. De måste ha bättre kontroll över sina funktionärer. Så enkelt är det, sa teamchefen till Sky inför Qatar GP.

Horner var vansinnig över att Verstappen fick fem platsers nedflyttning, Valtteri Bottas tre medan Carlos Sainz, Ferrari,  friades.

–  En annan sak jag inte förstår är Carlos Sainz. Han gjorde exakt samma sak. Han såg inte flaggorna, körde förbi med sin DRS-öppen och lyfte gasen tio meter innan linjen. Och det är okej?, säger Horner som vill se en förändring i hur FIA:s system för de gula varninggsflaggorna ser ut.

– Det måste vara vuxna människor som tar vuxna beslut. Det frustrerande när någon plötsligt bara sträcker ut en gulflagg.

Teamchefen varnad

Max Verstappen lyckades köra upp sig från plats sju i starten till att ta andraplatsen i mål, bakom Lewis Hamilton. I sammandraget skiljer det nu åtta poäng till Verstappens fördel när två deltävlingar återstår.

Christian Horner hann lugna ner sig något efter loppet och bad om ursäkt när han återigen pratade med Sky.

– I den tidigare intervjun sade jag ett par ord. Jag fick frågan om funktionärerna och jag vill förtydliga att de gör ett fantastiskt arbete. Det är idellt arbete och de gör det väldigt bra. Min ilska var inte riktad mot någon av funktionärerna utan jag var arg på de rådande omständigheterna.

Horner kallades till domarna efter Qatar GP och fick ta emot en varning för sina uttalanden.

Vill du läsa mer om racet gör du det här.

Säsongsbästa för Oliver Solberg

Sedan skickar vi ett stort grattis till Oliver Solberg som slutade femma i finalen av WRC. Det är karriärens bästa resultat.

– Jag vill bara fortsätta köra nu. Hela veckan har varit underbar. Särskilt fjällvägarna vi körde på fredag ​​och lördag morgon var fina. Till en början tog vi det ganska lugnt och förnuftigt då vägarna var fuktiga och det var mycket dimma i bergen. Efter lite justeringar av bilen som gav mer grepp för bakhjulen kunde vi köra mycket tuffare. Det var en underbar känsla, säger 20-åringen.

– Själva rallyt var väldigt svårt med både utmanande vägar uppe i bergen och mer tekniska nere vid racingbanan. Grusvägarna runt Monza var extra roliga i mina ögon; de påminde mig om tiden i rallycross. Det var nästan så att jag var ledsen när tävlingen var över.

Nästa år kör han WRC  som fabriksförare för Hyundai.

Under söndagen säkrade Sebastien Ogier sin åttonde VM-titel i rally på nio år.

Hamilton vann i Qatar – jämn kamp om VM-titeln

av Anna Andersson

Lewis Hamilton fortsätter att pressa Max Verstappen.
Efter segern i Qatar skiljer det nu åtta ynka poäng i kampen om en VM-titel i Formel 1 2021.

Inför deltävlingen i Qatar bestraffades Max Verstappen för att han inte saktat ner under en dubbel gulflagg under kvalet. Han flyttades ner fem platser i starten.

Det ledde till att Lewis Hamilton startade intill Pierre Gasly, AlphaTauri, i första led medan Verstappen startade från ruta sju.
Även Mercedes Valtteri Bottas flyttades ner i starten av loppet, men han återhämtade sig aldrig. Verstappen tog sig direkt upp från plats sju till position fyra, Valtteri Bottas rasade däremot ner från plats sex till elva.

Verstappen fortsatte sedan förbi Gasly och var uppe på plats tre efter tre varv. Ett varv senare var han uppe på den andra positionen som han hade innan bestraffningen, men han hade inte en chans mot Lewis Hamilton.

Britten tog segern före Verstappen och tog in sex poäng i kampen om VM-titeln i Formel 1 2021.
– Det var ganska ensamt där framme och jag gillar de race där jag får fajtas om placeringar, men vi behövde de här poängen i dag, säger Lewis Hamilton efter racet.

– Men det känns bra. Jag trivs verkligen i bilen och jag känner mig i bättre form än någonsin. Det är positivt.

Hård kamp om en VM-titel i Formel 1 2021

I de två senaste loppen har Mercedes styrt handlingen och kampen om en VM-titel i Formel 1 2021 har genomgått en rejäl scenförändring. Hamilton har nu tagit två segrar på en vecka. Det har han inte lyckats med sedan inledningen av säsongen då han vann i Portugal och Spanien. Mellan deltävlingarna i Monaco och i Mexiko tog han också två segrar under ett tidsspann på mer än fem månader.

– Vi trodde att detta var vår ”Akilleshäl”. De banor som kommer nu, framförallt, Saudiarabien, ska vara en fördel för oss. Kanske får jag äta upp det jag sagt nu i Saudiarabien, att den bana vi har trott skulle vara bra blir precis tvärt om. Så har det varit under hela året, Brasilien borde inte ha varit en bana där vi skulle ha någon fördel.

Nu är han tillbaka och det är förståligt om Red Bull känner en oro inför avslutningen.

– Det var ett bra race, du lyckades begränsa skadorna, sa Red Bulls teacmhef Christian Horner till Max Verstappen efter loppet.

Faktum är att Verstappen kan avgöra VM om två veckor. Tar han 18 poäng eller mer på Hamilton i Saudiarabien avgör han mästerskapet. När två lopp återstår skiljer det nu åtta poäng mellan Verstappen som leder VM och Hamilton som är tvåa.
Här är hela resultatlistan från Qatar och här är VM-tabellen i Formel 1.

Snabba nyheter från Qatar GP

Valtteri Bottas hade en riktigt tung helg, en usel start där han föll från plats sex till plats elva. Han körde upp sig, men drabbades sedan av en punktering på varv 34. Han åkte av, tvingades till ett depåstopp och kom ut igen på plats 14. Därefter klarade han inte av att ta sig uppåt i fältet, antagligen hade han skador på bilen och han tvinagdes även att bryta racet. Samtidigt som Red Bull tog många poäng med två bilar tog Mercedes enbart en seger. En nolla på en av bilarna är väldigt dyrbar i det ekonomiskt så viktga konstruktörsmästerskapet.

VM-titel i Formel 1 2021
Fernando Alonso, 40, är tillbaka på prispallen (TT)

Fernando Alonso är tillbaka på prispallen! Han tog sin första pallplats sedan Ungern 2014. Den här gången fick spanjoren den tredje startplatsen till skänks efter ett fint kval. Han gjorde även ett mycket bra race när han tog Alpines andra pallplats för säsongen. Hans kollega Esteban Ocon slutade femma och 25 poäng plus är ett viktigt resultat i kampen om femteplatsen i VM.
Tuffaste konkurrenten i märkes-VM, AlphaTauri, gick däremot bort sig helt i strategin och tog inte en enda poäng i Qatar.

Pirelli var tydliga med att det var de tre hårdaste gummiblandningarna som skulle användas i Qatar. Trots det fick vi se ett antal punkteringar. Det gällde även den allra hårdaste gummiblandningen.

I Italien trodde många att Daniel Ricciardo hittat hem i sin McLaren. Den helgen tog han en seger och 27 poäng. Därefter har han lyckats plocka 22 pinnar – på sex tävlingshelger. En av anledningarna till att Ferrari tagit kommandot över tredjeplatsen i VM är just Ricciardos brist på att plocka poäng.

Lewis Hamilton har pole position i Qatar

av Anna Andersson

Lewis Hamilton fortsätter jakten på sin åttonde VM-titel.
Han har pole position i Qatar GP i F1 – och bakom sig har han kollegan Valtteri Bottas.

– Vi har två bilar mot Max, så jag är säker på att vi kan göra någonting, säger Valtteri Bottas.

Qatar GP i F1
Hamilton i pole position (TT)

Mercedes Lewis Hamilton förbättrade sin tid med fyra tiondelar på det sista varvet, medan Max Verstappen, Red Bull bara lyckades förbättra sin tid med två tiondelar. Därmed tog Hamilton pole position och har nu fina möjligheter att ta in ytterligare poäng på Max Verstappen i kampen om VM-titeln.

– Fredagen var svår, jag hade problem under träningarna och var här till midnatt. Jag jobbade med ingenjörerna för att hittade de små detaljerna. Vi gjorde förändringarna till Q3 och det verkar fungera. Sedan var tajmingen i kvalet väldigt bra, jag kom ut i rätt tid och slapp trafiken. Sedan fick vi till ett fantastiskt sista varv, säger Lewis Hamilton som har haft problem med magen i veckan.

– Detta är ju en väldigt snabb bana , men vi har inte väldigt mycket erfarenhet av den och det känns som om det inte är den enklaste banan att följa en annan bil på. Det verkar även vara ett rätt stort däckslitage, så vi får se om det blir ett stopp eller två. Vi har också en lång väg till kurva 1, men den är härligt bred.

Qatar GP i F1
Verstappen leder VM med 14 poäng. Tre lopp återstår (TT)

Verstappen besviken – bestraffas

Max Verstappen var klart besviken efter kvalet. Han hittade inte samma fart som Hamilton och han fick inte heller med sig någon teamkollega tilll Q3. Det gör att han kommer att kämpa ensam mot två bilar från Mercedes eftersom Valtteri Bottas startar som trea.

– Jag saknar lite fart, det har varit lite svårare för oss i kvalet på slutet. Titta på Sergio som inte ens är i Q3. Vi har haft lite mer problem, men å andra sidan är vi i alla fall tvåa, säger Verstappen.

– Det är svårt att säga vad som kommer att avgöra i morgon. Det är många saker som är okända här, men vi fokuserar på starten och sedan får vi se var det tar oss efter det.

Max Verstappen bestraffades sedan för att han missat dubbel gulflagg under kvalet  (q3) och flyttas tillbaka fem platser. Även Valtteri Bottas bestraffas, vilket gör att Pierre Gasly och Fernando Alonso, båda med mjuka däck, startar i ruta två och tre. Verstappen startar från ruta sju, Bottas från ruta sex.

Hela kvalresultatet hittar du här och startuppställningen hittar du här.

Hamilton och Mercedes tycks ha hittat en otroligt bra form. Den regerande mästaren lyckas maximera materialet och visar att Mercedes återigen är det teamet man ska slå. Mercedes har haft pole position i fyra av de fem senaste loppen medan Max Verstappen inte alls hittat samma fart som i somras. Mellan tävlingarna i Le Castellet och i Monza hade Verstappen pole position i sju av åtta lopp. I de efterföljande loppen hade han en enda pole position.

Flera missar i Q2

Qatar GP i F1
Perez (TT)

Q2 blev en intressant historia där förare som Charels Leclerc, Ferrari och Daniel Ricciardo, McLaren inte tog sig vidare. Det gjorde inte heller Sergio Perez, Red Bull.

Det är inte bra för Red Bull och Max Verstappen som behöver understöd i kampen om VM-titeln. Visst kan de ha hjälp av AlphaTauri som också är ett Red Bull-team, men AlphaTauri har en otroligt tajt fajt med Alpine om plats fem i VM och den är också otroligt viktig för teamet.
– Vi åkte ut i vid sämsta möjliga tillfälle. Vi lyckades inte att tajma våra varv med trafiken, sa en bedrövad Sergio Perez efter Q2.
Han startar från plats elva och får själv välja däcken.

– Jag hoppas att det kan hjälpa mig att ta så många poäng som möjligt för teamet. Det blir svårt.
Han är mycket medveten om hur dyrt det kan bli för teamet när Verstappen ensam ska kämpa mot två bilar från Mercedes. Lägg därtill den tajta fajten om VM-titeln för konstruktörer.
Carlos Sainz, Max Verstappen, Lewis Hamilton och Valtteri Bottas tog sig alltså igenom Q2 med mediumdäcken och startar Qatar GP i Formel 1 på den gummiblandningen. Pierre Gasly, Yuki Tsunoda, Fernando Alonso, Esteban Ocon, Lando Norris och Sebastian Vettel startar på mjuka däck.

Snabba nyheter från Qatar GP i F1

Mercedes har hittat anledningen till att Lewis Hamiltons bakvinge inte klarade besiktningen i Brasilien förra veckan. Det vart en skruv som var lös.
– Vi fick tillbaka vingen och precis som vi befarade var den trasig, säger stallchef Toto Wolff till motorsport-magazin.com.
– När vi undersökte den upptäckte vi att det var två skruvar som lossnat under kvalet. Det var orsaken till att den högra sidan inte höll sig inom reglerna.
Mercedes var inte medvetet om att bakvingen var skadad förrän efter FIA:s besiktning.

Qatar debuterar i F1 i år. Nästa år koncentrerar sig landet på VM i fotboll och på att bygga en ny F1-bana. Där blir det debut 2023 och F1 har skrivit ett avtal med Qatar som gäller i tio år från och med 2023.

Enligt Pirelli skiljer det ungefär 0,7 sekunder mellan soft och medium och vill du läsa mer om Pirellis däckval gör du det här.

”Trollar fram en raket när VM ska avgöras”

av Anna Andersson

Max Verstappen leder VM när tre lopp återstår. Men inför Qatar GP i F1 är Red Bulls chefer oroade.
Detta på grund av Lewis Hamiltons motor.
– Mercedes har lyckats med ett mästerverk, de bara trollar fram en sådan raket just när VM ska avgöras, säger Helmut Marko.

Qatar GP i F1
Oro hos Red Bull (TT)

Red Bulls motorsportkonsult hittar knappt orden efter deltävlingen i Brasilien. Mercedes Lewis Hamilton diskvalificerades under fredagens kval för att bakvingen inte höll sin inom reglementet, han startade F1 Sprint från sista startplats, gick i mål som femma, men fick ytterligare en bestraffning och startade GP-loppet som tia. Trots det körde han upp sig genom fältet, han körde om ledaren Verstappen, vann loppet och tog in poäng i kampen om VM-titeln.

Det betyder att det skiljer 14 poäng till Verstappens fördel när tre lopp återstår och eftersom det skiljer sju poäng mellan en första och en andraplats har båda förarna har avgörandet i egna händer.
Men Red Bulls chefer är oroade.
– Mercedes har inte kunnat leverera den typen av motor de senaste åren, inte vad jag kan minnas i alla fall. Helt otroligt! Det är bara Hamiltons motor som är överlägsen, de andra bilarna med Mercedes motorer höll sig inom vad vi förväntat oss. säger Marko till Sky.
– Vi har redan pratat med Honda, vår motorleverantör, vi vill gärna veta hur det där har gått till.

Debut för Qatar GP i F1

Inför de tre avslutande loppen, som avgörs på två banor där F1 aldrig tidigare tävlat och en tredje som till stora delar är ombyggd, väntar okänd mark. I helgen debuterar F1 i Qatar, där det finns en lång raksträcka på ungefär en kilometer, men sedan följs av kurvor som följer efter varandra som på ett pärlband. Därefter väntar nybygget i Saudiarabien med sina långa raksträckor, något som bör passa Mercedes.
– Är Hamilton så överlägsen i Qatar, Saudiarabien och Abu Dhabi kan vi glömma VM-titeln, säger Marko till F1-Insider.com.

Mercedes har dock haft problem med tillförlitligheten på sina motorer och med att motorn snabbt tappar i prestanda, men det blir inga fler byten i år.
– Vi kör med de två vi nu varvar emellan resten av säsongen, bekräftar Mercedes stallchef Toto Wolff tävling i Qatar.
– Det finns frågetecken kring tillförlitligheten, men vi hoppas att vi har hittat rätt lösning på den problematiken.

Här är VM-sammanställningen.

Snabba nyheter från Qatar GP i F1

FIA har lämnat besked kring Mercedes beäran om en ny undersöking av incidenten på varv 48.  Förbundet avslår Mercedes begäran. Det blir ingen ny undersökning och resultatet från Brasilien står fast.

Max Verstappen var snabbast på den första träningen. Resultatet hittar du här.

Lewis Hamilton var fyra och beklagade sig över motorns prestanda, men trots att teamet fick frågan vilken motor han använde kom inget konkret svar. Vi kan utgå i från att det är en äldre motor och inte någon av de två han vill använda under säsongsavslutningen.

Under den andra träningen var Valtteri Bottas snabbast före AlphaTauris Pierre Gasly och Max Verstappen. Red Bulls förare fick frågan om han kommer att kunna slåss om pole och segern:

– Det är för tidigt att säga någonting. Vi får se i morgon, det är fortfarande så många saker som vi måste titta på. Allt är så nytt.

Här är resultatet från träning två.

Stor skillnad på däckvalen

Pirellis Mario Isola förklarar att det skiljer 0,7 sekunder mellan den mjuka gummiblandnignen och mediumdäcken.

– Underlaget förändrade sig väldigt mycket från den första till den andra träningen och jag räknar med att det är likdant i morgon, säger Pirellis chef.

– De hårda däcken fungerade riktigt bra under den första träningen när det var varmt, men när det blev kallare under det andra passet, fungerade soft och medum bättre.

Kvalet avgörs kvällstid, racet också. Frågan är om det är någon som klarar av att ta sig till Q3 på mediumdäcken i morgon?

FIA kommer att titta på banbegränsningen ”Tracklimits” extra mycket i kurva 4,12,13,14 och 16. Enligt Pierre Gasly, AlphaTauri, är banbegränsningen ett stort problem i Qatar,
– Här är det viktigt att reglerna är tydliga, säger han i samband med presskonferensen och förklarar:
– Michael (Masi tävlingsledare) börjar med den här listan. I slutet av helgen kommer säkerligen kurva 1,2 och 6 också läggas till. Det kommer att vara problematiskt överallt.
Enligt Gasly fins det för många möjligheter för förarna att skaffa sig fördelar utanför banan i Qatar.
Detta kan bli en följetång.

Det är hårda däck som gäller i helgen. Du hittar kommentarer från Pirelli och helgens tider här.
Qatar GP i F1 avgörs i strålkastarnas sken.

I veckan blev också den siste föraren till F1 2022 klar. Hela startfältet till nästa säsong hittar du här.

Verstappen: De visar sitt rätta ansikte

av Anna Andersson

Nu har domarna lyssnat på Mercedes.
Och på Red Bull.
I morgon fredag väntas ett beslut – men Max Verstappen bara skakar på huvudet.
– Nu visar de sitt rätta ansikte, vilka de verkligen är, säger VM-ledaren.

Hamilton vann till slut i Brasilien (TT)

Vad handlar veckans F1-bråk om? Jo, Mercedes säger sig ha nya bevis mot att Max Verstappen bröt mot reglerna på varv 48 av Sao Paulos GP. I det ögonblicket när Hamilton attackerade honom och båda bilarna var av banan. Elva varv senare körde Lewis Hamilton om Red Bulls förare  i alla fall och tog segern.

Varför gör Mercedes en så stor affär av detta  när Hamilton ändå vann loppet?
Jo, för en bestraffning av Max Verstappen skulle kunna ge Mercedes ett par extra poäng. Exempelvis skulle ett  tidstillägg på fem sekunder ge Mercedes Valtteri Bottas andraplatsen vilket skulle betyda att Red Bull och även VM-ledaren Verstappen förlorar viktiga poäng i kampen om VM-titeln.

FIA har bekräftat att det kommer ett besked i morgon fredag. Dock inte vilken tid.

Brutalt spännande

Nu återstår bara tre lopp. Verstappen har 14 poängs försprång i kampen om VM-titeln och det står 25 plus en poäng (snabbaste varvet) på spel i vart och ett av de lopp som återstår.

Skillnaden mellan plats ett och två är sju poäng och som läget är nu vinner Hamilton VM om han vinner de tre återstående loppen.
Det är brutalt spännande just nu. Stämningen mellan de två teamen är enormt spänd och Mercedes krav på FIA att analysera incidenten på varv 48 en gång till gör inte saken mindre ansträngd.
– Det är ju inte mitt team, därför behöver jag inte bekymra mig om det, men nu visar de sitt rätta ansikte, vilka de verkligen är, citeras Verstappen av motorsporttotal.com.
– Därför tycker jag att det är viktigt att vi koncentrerar oss på vad vi kan göra. Att vi behåller fokus, så som vi har gjort hela tiden.
I morgon fredag är det dags för träningar. Du hittar alla tider som gäller och helgens däckval här.

 

Max Verstappen riskerar bestraffning – i efterhand

av Anna Andersson
Qatar Grand Prix i Formel 1
VM-kampen fortsätter – även utanför banan (TT)

Snart är det fokus mot Qatar Grand Prix i Formel 1 – men först den senaste stora snackisen:

Mercedes kräver att domarna utreder incidenten på varv 48 i Sao Paulos GP. Det kan ge Max Verstappen en bestraffning i efterhand.

– Det skulle kunna vara så, absolut, säger tävlingsledaren.

Bilarna har gått i mål, men Mercedes är inte redo att lägga Sao Paolos GP till handlingarna än. Duellen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton har fått ett nytt efterspel.
Mercedes säger sig ha nya bevis och kräver att domarna tar en ny titt på den incident som de lämnade med enbart en notering i söndags.
Det handlar alltså om varv 48, när Lewis Hamilton attackerar för att köra om Max Verstappen i den fjärde kurvan.

Båda förarna körde utanför banan, men eftersom avåkningszonen är väl tilltagen kom båda två tillbaka in på banan. Även om Hamilton tappade ett par meter kunde han fortsätta sin jakt och köra om Verstappen på varv 59. Hamilton vann till slut loppet, Verstappen slutade tvåa.
Men nu är den platsen inte helt säker. Mercedes nyttjar den rätt de har och kräver att domarna ska se över situationen en gång till eftersom de har nya bevis.

Bevis som domarna inte hade i söndags.

Det handlar om de on-boardfilmer från Verstappen som domarna inte hade tillgång till under loppet.
– När det är en intensiv kamp om VM-titeln så försöker förarna och teamen allt som står i deras makt för att vinna och det är förståligt, säger tävlingsledare Michael Masi enligt motorsport-total.com.

Nya bevis kan bestraffa Verstappen

Han antyder att Verstappen kan bestraffas i efterhand. Liknande situationer har tidigare gett ett tidstillägg och i detta fall skulle ett tillägg på fem sekunder betyda att Valtteri Bottas tar andra platsen, vilket i sin tur skulle göra att Max Verstappen förlorar viktiga poäng i kampen om VM. Ett annan tänkbar bestraffning är att flytta tillbaka Verstappen i starten av kommande Qatar GP i Formel 1.
– Det skulle kunna vara så, absolut. Möjligtvis, säger Masi.

– Men nej, vi hade inte tillgång till de bilderna, nu laddas de uppenbarligen ner och så snart den som äger kommersiella rättigheterna ger oss tillgång till bilderna kommer vi att se dem.
Red Bull å andra sidan förstår ingenting.
– Bestraffning, för vad?, undrar teamchef Christian Horner hos Sky
– Han fick ingen fördel, det var ingen kontakt. Jag anser att det var hård racing från båda två och jag tycker att domarna tog rätt belsut.
Med andra ord är den här historien långt i från över.

Här kan du göra din egen bedömning:

Nu lägger vi fokus på den kommande helgen, det handlar om en debut i Qatar och av de tre banor som återstår är två helt nya och den tredje, Abu Dhabi, rejält ombyggd.

Guide till Qatar Grand Prix i Formel 1

Losail International Circuit
Tider:
Längd: 5380 m ( 57 varv)
Banan körs i medsols.
Antal kurvor: 16 (6 vänster, 10 höger)

Det har aldrig tidigare körts F1 på Losail International Circuit, men från och med 2023 har arragören skrivit ett kontrakt med F1 över tio år. MotoGP har tävlat där sedan 2004 , VM i superbike och WTCC har också tävlat där. Precis som GP2 Asien. I går skrev jag om Pirellis tankar kring valet av däck. Du hittar det här.
Banan har en lång raksträcka vid start och mål, den är 1068 m lång

Väderprognos:

Den kommande helgen väntas riktigt strålande väder. Sol och mellan 19 och 31 grader där det blir som varmast på söndag. Det kan blåsa upp till 5 m/s, och eftersom banan är omgiven av öken finns det en risk att det blåser in sand.
Luftfuktigheten ska enligt prognosen ligga på strax över 50 %.

Snabba nyheter

I går blev det klart att Guanyu Zhou kör för Alfa Romeo kommande år. Hela startfältet har du här.
Antonio Giovanazzi byter F1 mot Formel E och Dragon Penske Autosport.

Ferraris teamchef Mattia Binotto var hänförd efter sprintloppet  lördags. Nu är han sugen på att se sprintrace med omvänd startordning.
– Det var så många omkörningar. Så roligt. Jag tycker att vi verkligen ska överväga det när det handlar om sprintloppen. Efter det att jag har sett vad som kan hända tycker jag att det är givet, säger han till motorsport-total.

Vad tycker du?

Tack för att du läser!

KLART: Hela startfältet för Formel 1 2022

av Anna Andersson

Nu är startfältet för Formel 1 2022 färdigt. Alfa Romeo har gjort klart med Guanyu Zhou.

Han blir första förare från Kina i Formel 1.

startfältet för Formel 1 2022
Första kines i Formel 1 (Alfa Romeo)

Alfa Romeo gjorde klart med Valtteri Bottas tidigare i höstas och nu är hans teamkollega klar, det blir kinnesen Guanyu Zhou, 22. Han tävlar i Formel 2 för tredje året i rad, har vunnit ett antal race i mästerskapet och ligger tvåa i tabellen när två tävlingshelger återstår. Han har tidigare varit en del av Ferraris förarakademi, men tillhör nu Alpines juniorprogram och han har starka sponsorer med sig till Formel 1.

– Ända sedan jag var liten har jag drömt om att ta mig så långt upp som det är möjligt inom den här sporten. Jag har verkligen jobbat hårt och nu har drömmen blivit sann, säger Zhou i en kommentar.

– Det är ett privilegium att få debutera i F1 tillsammans med ett team som introducerat så många unga talanger i Formel 1. Jag känner mig väl förberedd för att anta utmaningen.

Zhou klar för Alfa Romeo

Alfa Romeo är det enda teamet med två nya förare till nästa säsong, en säsong när det blir en enorm regeländrinng.  Zhou är klar för 2022 än så länge och han är den enda debutanten under nästa säsong.

Det betyder att Antonio Giovanazzi lämnar Formel 1 och han är väldgt besviken. Han skriver bland annat:

– F1 är känskor, talang, bilar, risker och fart. Men när pengar styr kan det vara hänsynslöst, skriver han på instagram.

Därmed är hela startfältet för 2022 klart och du hittar listan här nedan. Zhou lär skapa ett stort intresse för mästerskapet i Kina, men under kommande säsong blir det inget F1-lopp i  hans hemland även om F1 har förlängt kontraktet med Shanghai till och med 2025.

Här är kalendern för 2022.


Startfältet för Formel 1 2022

Mercedes

Lewis Hamilton har förlängt kontraktet till och med 2023.
George Russell har skrivit på ett nytt längre kontrakt.

Red Bull

Max Verstappen skrev år 2020 ett kontrakt till och med 2023.
Sergio Perez skrev den 27.8 på ett nytt kontrakt för 2022.

McLaren

Lando Norris förlängde sitt kontrakt med flera år i maj 2021.
Daniel Ricciardo skrev ett flerårigt kontrakt 2021.

Alpine

Fernando Alonso har kontrakt över 2022.
Esteban Ocon har kontrakt till 2024.

Ferrari

Charles Leclerc skrev på ett kontrakt till 2024 redan år 2019.
Carlos Sainz har kontrakt över 2022.

AlphaTauri

Pierre Gasly klar för 2022.
Yuki Tsunoda  klar för 2022.

Aston Martin

Sebastian Vettel  kör för Aston Martin även 2022.
Lance Stroll är klar för 2022.

startfältet för Formel 1 2022
Två nya förare till Alfa Romeo 2022 (TT)

Alfa Romeo

Guanyj Zhou kontrakt över 2022.

Valtteri Bottas flerårigt kontrakt skirvet 2021.

Haas

Nikita Mazepin har kontrakt 2022.
Mick Schumacher har kontrakt 2022.

Williams

Nicholas Latifi har kontrakt 2022.

Alexander Albon kontrakt 2022.

 

Näste stjärna?

 

startfältet för Formel 1 2022
Oscar Piastri (Alpine)

Alpine meddelar i dag också att Oscar Piastri, som leder Formel 2, är klar som reservförare för teamet 2022. 20-åringen från Melbopurne, Australien vann Formel 3 som debutant förra året och leder F2 som debutant i år. Det betyder att han är på väg att göra samma sak som talanger som Charles Leclerc och George Russell har lyckats med – att vinna båda supportmästerskapen under sin debutsäsong.

Det är väl ingen vild gissning att Alpine ser Piastri som en arvtagare till Fernando Alonso när spanjoren väljer att lämna F1.

Nu är det fokus på årets VM och här hittar du tiderna och däckvalen för helgens debut i Qatar.

Med privatjet mot VM-titeln?

av Anna Andersson

Formel 1 lämnar Brasilien för att flyga över Atlanten och Röda havet till Persiska viken. I helgen är det premiär för Qatar GP i Formel 1.

VM-ledaren Max Verstappen gör resan i sitt nya privatplan.

Qatar GP i Formel 1
Verstappen i sitt eget plan (Instagram )

Red Bulls förare köpte nyligen ett eget privatplan, Falcon-900EX, värt mer än 140 miljoner kronor. Enligt schweiziska Blick köpte han planet begagnat, av Richard Branson (71). Branson äger Virgin Group och var själv med i Formel 1 med teamet Manor 2009, ett team som sedan bytte namn till Virgin Racing (2010) och  2011 som Marussia Virgin Racing. Därefter lämnade britten F1.

Instagram

Planet har plats för tolv personer, två av säterna kan göras om till sängar och maxhastigheten ligger kring 900 km/timmen. Underhållet för planet kostar mer än 10 miljoner kronor om året, men med tanke på att årets F1-säsong har innehållit tre sekvenser med tre lopp på lika många veckor underlättar ett privatplan antagligen enormt mycket för logistiken. Verstappen tar också gärna med sig Daniel Ricicardo på sina resor. De två var tidigare teamkollegor hos Red Bull och är fortfarande bra vänner, trots att Ricciardo nu tävlar för McLaren.

I söndags tävlade Formel 1 i Brasilien, på torsdag ska förarna vara på plats föär Qatar GP i Formel 1. Det är närmare 12 000 km bort, fågelvägen.

Här är tiderna för Qatar GP i Formel 1

Fredag 19/11:

Träning 1 kl 11.30

Träning 2 kl 15.30

Lördag:

Träning 3 kl 12.00-13.oo

Kval kl 15.00-16.00

Söndag:

Qatar GP i Formel 1 kl 15.00

 

Däckval

Det är premiär i Qatar, F1 har aldrig tävlat Losail International Circuit. Det är en bana där motoGP och VM i superbike har tävlat regelbundet och den är känd för sina nyckfulla greppförhållanden. Banan omges av öken och sanden kan mycket väl blåsa in över banan.

Nu väntar 16 kurvor och en lång start/målraka  ( över 1 km lång) på förarna och Pirelli har valt de tre hårdaste gummiblandningarna. Det är femte och sista gången de används i år (C1, C2 och C3)

– Qatar är en spännande och ny utmaning på en unik bana med en speciell karaktär och vi ser fram emot premiären. Detta är dock ingen ny bana för oss utan vi har mycket information från banan och simuleringar, säger Pirellis Mario Isola.

– Vi har inte kunnat kolla asfaltens karaktär med våra instrument, men arrangören har gett oss  användbar information. Enligt vår bedömning kommer de hårdare däcken att passa bra på Losail eftersom asfalten är väldigt skrovlig och kurvorna väldigt krävande. Men eftersom vi aldrig har tävlat där får vi inte en riktigt bra bild förrän vi är på plats.

Valtteri Bottas har fått sin teamkollega – nu är alla förare klara för F1 2022. Här är hela listan med alla förare och team till nästa år.

Det ryktas också om att Audi ska köpa McLaren. Detta dementeras dock kraftigt av både McLaren och Audi. Däremot verkar det allt mer troligt att VW-gruppenn går in med en motortillverkare till 2026, frågan är väl bara om det blir Audi eller Porsche.

I gårdagens blogg kunde du läsa om Toto Wolffs ilska i Brasilien, trots att teamet tog två pallplatser. Mer om det läser du här.

Under onsdagen kommer veckans guide till helgens lopp.  Väl mött.

Mercedes hotar med efterspel: ”De skjuter mot oss”

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann i Brasilien. Ändå hotar Mercedes stallchef Toto Wolff med ett efterspel.
– De skjuter mot oss, säger han.
– Någonstans går gränsen.

Toto Wolff
Hamilton och Wolff (Arkivbild frånn TT)

Mercedes valde att ge Lewis Hamilton en ny ICE, en komponent till hans power unit. Det gjorde man för att ha två motorer att tillgå under de avslutande fyra loppen.
Därför flyttades Hamilton tillbaka fem platser i starten av söndagens GP – men det var betydligt mycket mer som gick emot Mercedes den här helgen och därför reagerar Toto Wolff.
Och han reagerar väldigt kraftigt.
– Vi visste att vi hade en bestraffning på fem platser. Så är det bara. Sedan blev han diskvalificerad efter kvalet medan Max glatt kunde gå omkring och skruva på bilen. Därefter det värsta av allt, inget straff för att för den där utträngningen, säger Wolff till tyska Sky.

Toto Wolff  hotar med efterspel

Wolff syftar på situationen på det 48:e varvet när Hamilton är på väg att köra om Max Verstappen i kampen om segern, men Verstappen svarar och båda förarna är utanför banan.
Domarna noterade situationen, men ansåg att det var en raceincident och lät den bero.
– Under hela helgen så kastades det saker mot våra huvuden, men i slutet så vann vi loppet med den ena bilen och den andra slutade trea, säger Wolff som anser att det är ”pinsamt för tävlingsledningen” att de inte bestraffar Verstappen.
– De skjuter mot oss, fortsätter Wolff.
Det tänker han inte acceptera. Istället hotar han med efterspel.
– Vi kommer att analysera allt de kommande dagarna. Vi kan inte låta detta fortgå. De tar beslut som är obegripliga. Då hjälper det inte att tvätta den smutsiga byken utan vi tar tag i det direkt. Någonstans finns det en gräns.

Hamilton är 14 poäng efter Verstappen (TT)

När Toto Wolff sedan möter media under en digital presskonferens är han fortsatt irriterad och påtalar att det är ”skrattretande” att Verstappen inte bestraffades.

– Jag har alltid varit väldigt diplomatisk, men det är slut med det nu, säger han.

– När domsluten hela tiden går mot dina förare blir man irriterad och jag kommer alltid att försvara mitt team och mina spelare.
Efter racet gav domarna Hamilton ytterligare en bestraffning. Denna gång för att han efter målgång har kört utan säkerhetsbälte. Britten måste betala 50 000 kronor i böter och om han upprepar det måste han betala ytterligare 200 000 kronor. Detta eftersom det är ”osäkert att ta av sig bältet när bilen är i rörelse” och att F1-förare är förebilder för yngre förare.

Hamilton straffas – igen

Red Bulls chefer blev verkligen överraskade över Hamiltons fart under helgen, men kommer inte att lämna in någon protest.
– Vi har inte all fakta, säger motorsportkonsult Helmut Marko till Sky.
– Det är det allra sista påtryckningsmedlet vi har. Först försöker vi ta upp det med FIA och bara byta de delar som vi tror kan vara inkorrekta. Men vi har inte den fakta som krävs.
Även stallchef Christian Horner är inne på samma linje.
– Vi kommer inte att protestera, men vi måste förstå var farten kommer ifrån, säger han till Sky.
– När han körde om Max var han 30 km/h snabbare och vi måste förstå varför.

Vill du läsa mer om loppet? Det gör du här.

Kommande helg  är det dags för nästa deltävling, i Qatar. Där har F1 aldrig tävlat tidigare. Mer om tider och däckval får du i morgon, tisdag.

Här hittar du VM-tabellen. Tre lopp återstår av årets säsong.

Tack för att du läser!

Hamilton vann i Brasilien – VM jämnt igen

av Anna Andersson

En diskvalificering. En motorbestraffning och en tionde startplats.
Ingenting kunde stoppa Lewis Hamilton från att vinna F1 i Brasilien.

– När jag kom hit trodde jag aldrig att vi skulle lyckas ta in poäng, aldrig, säger britten.

Nu är kampen om VM-titeln öppen igen.

F1 i Brasilien
Hamilton vann före Verstappen i Brasilien (TT)

Visserligen fick Red Bull fick en drömöppning av Sao Paolos Grand Prix när Max Verstappen tog ledningen  och körde om Mercedes Valtteri Bottas direkt i starten. Kort därefter tappade polesättaren Bottas även Sergio Perez som gick upp på plats två. I det läget hade Red Bull två bilar längst fram  och möjligheten att styra racet – men det ville inte VM-tvåan Lewis Hamilton gå med på.

Efter sin bestraffning startade Mercedesföraren från ruta tio, men körde upp sig fyra positioner de första två varven, efter fem varv var han trea och på varv 19 hade han även  kört om Sergio Perez och tagit position två.
Därefter blev det en mycket tajt fajt mellan de två förarna som också slåss om VM-titeln. Mercedes och Hamilton gjorde det första depåstoppet, därefter var Red Bull först med att göra det andra.
På det 48:e varvet fick Hamilton sedan chansen, men Max Verstappen bromsade så sent att båda var utanför banan. Domarna lät situationen bero och Hamilton tog sats igen – och på det 60;e varvet fick Verstappen en sämre utgång av Senna S och Hamilton tog över ledningen.
Det var en mycket, mycket viktig omköring för Hamilton.

–Jag gav verkligen allt, men att starta från sista startplatsen  i sprinten och sedan få plus fem platser till i racet. Det var tuffaste helgen jag någonsin har varit med om, säger Lewis Hamilton.

–Inför loppet påminde min pappa mig om en tävlingshelg i Bahrain, jag tror att det var 2004. Jag  fick starta sist i det första loppet, var sedan tia och vann det andra.

Hamilton vann F1 i Brasilien

Hamilton var tydligt påverkad av situationen när han svarade på frågor efter loppet och han blev väldigt känslosam när han intervjuvades av den förre F1-föraren Felipe Massa.

– När vi kom hit trodde jag aldrig att vi skulle ta in poäng. Allt  gick emot oss, men detta visar återigen att man aldrig ska ge upp och man måste fortsätta kämpa hur svår situationen än är, säger Hamilton.

Inte nog med att han tog den där segern, han visade också upp en magisk fart på rakorna vilket bör skrämma Red Bull inför de tre återstående loppen. Nu skiljer det 14 poäng till Verstappens fördel.
Det är ingenting när vi nu har tre lopp kvar, en premiär i Qatar, en premiär i Saudiarabien och en avslutning i Abu Dhabi lagom till Lucia.

Verstappen begränsade skadorna

Max Verstappen slutade tvåa, Valtteri Bottas trea och Sergio Perez fyra i Brasilien.

– Vi gjorde allt vi kunde. Det var en bra fajt, men vi saknade lite fart.  Vi gav allt, det var väldigt roligt där ute, sa Max Verstappen efter loppet.

– Ledningen i mästerskapet är fortfarande rätt bra och i dag begränsade vi skadorna. Detta är en helg när vi har haft det lite svårt, men vi kommer att slå tillbaka de kommande racen.

Här är den tabellen.

Bottas fick lite hjälp av den virtuella säkerhetsbilen att ta sig förbi Perez och det var en viktig detalj för Mercedes i kampen om konstruktörsmästerskapet. Där har Mercedes elva  poängs försprång.

Här är resultatet från F1 i Brasilien, Sao Paulos GP 2021.

Snabba nyheter från F1 i Brasilien

Oavsett vad man tycker om Lewis Hamilton imponerade han i Brasilien. Allt gick emot honom denna helg. Det började med en diskning som gjorde att han startade längst bak i F1-sprinten. Han svarade med att köra upp sig till plats fem. Därefter tappade han ytterligare fem placeringar efter som han tagit en ny komponent till sin power unit (ICE) och startade söndagens race från ruta tio. Där jobbade han sig upp till en seger. Detta är ett race som det kommer att snackas om länge.

En VM-poäng för McLaren. Snacka om skräphelg för teamet som jobbar stenhårt för att ta plats tre i konstruktörsmästerskapet där det är en het fajt mot Ferrari.

Pierre Gasly ger sig verkligen inte. Han tog först Esteban Ocon och något senare så tog han även Fernando Alonso. Ställningen mellan AlphaTauri och Alpine är fortfarande oavgjord.

F1-bloggen har inte helg bara för att bilarna har gått i mål. Senast i morgonbitti har ni en ny uppdatering. Väl mött!

Sida 2 av 296
  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB