Ryssland GP i Formel 1 – guide och snackisar

av Anna Andersson

Välkomna till Ryssland GP i Formel 1. En bana där Mercedes hart vunnit.
Varje år.
Banan som går igenom det tidigare OS-området i Sotji har sedan debuten 2014 bara haft segrare från Mercedes. 2017 tog Valtteri Bottas sin första seger här. 2018 var det en teamorder som avgjorde till Lewis Hamiltons fördel.

Det är också ett år sedan Marcus Ericsson fick besked om att han fick lämna sin förarplats hos Alfa Romeo. I år har han kört i IndyCar, samtidigt som han varit reserv hos Alfa Romeo och nu lär han dyka upp som tredjeförare på de återstående tävlingshelgerna.
Men räkna inte med någon comeback i F1. Ericsson har fått sina chanser. Nu vill han satsa på USA för att försöka hitta en ny styrning i IndyCar 2020 och det är rätt val.

Tiderna som gäller i Sotji

Ryssland GP i Formel 1 2019
Bottas första seger 2017  (AFP)

Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14,.00
Söndag 29.9:
Ryssland GP i Formel 1 2019 – start kl 13.10.

 

Guide till Ryssland GP i Formel 1

Sotji International Street Circuit

Längd: 5,853 km
Antal varv: 53 (310,209 km)
Kurvor: 12 höger, 6 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2( T2, T18)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T6, T11, T12)
Avstånd till första kurvan: 844 m
Debut: 2014: Lewis Hamilton vann från Pole position.
Förarnas däckval:
Slitage: Däck – lågt. Bromsar – högt.
Bromszoner: 10 (2 hårda)
Genomsnittshastighet: 191 km.
Maxhastighet: 320 km/tim (utan DRS)
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp ( den strategin var också vanligast)

Säkerhetsbil: Den har varit ute under två av de fyra lopp som körts, totalt tre gånger.

Segrar från pole position: 2.

Seger från lägsta startposition: 3, Valtteri Bottas, 2017.

Statistik inför Ryssland GP i Formel 1 2019

Ryssland GP i Formel 1 2019
Stallordern från 2018 .(AP)

Topp 8 i kvalet  2018
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Kevin Magnussen, Haas F1
6. Esteban Ocon, Force India (Racing Point)
7. Charles Leclerc, Sauber
8. Sergio Perez, Force India (Racing Point)

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:31.387 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
2018: 1:31.387 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:33.194 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:35.417 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:37.113 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:38.513 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Flest pole position:
Nico Rosberg (2)
Lewis Hamilton (1)
Sebastian Vettel (1)
Valtteri Bottas (1)

Topp 8 i Ryssland GP 2018
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Charles Leclerc, Sauber
8. Kevin Magnussen, Haas F1

Snabbaste varvet i loppet:
Absolut: 1:35.861 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
2018: 1:35.861 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:36.844 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:39.094 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:40.071 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:40.896 (Valtteri Bottas, Williams)

Senaste fem vinnarna:
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Valtteri Bottas Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes

Snabba nyheter

Robert Kubica behåller sin VM-poäng. Alfa Romeo protesterade mot den poäng Kubica tog i Tyskland, men i går kom beslutet att Williams förare behåller den.

Schumacher kör i Sotji. Inte bara Mick utan även David, son till Ralf Schumacher ska köra. Han debuterar i Formel 3 för Campos. Han ersätter Alex Peroni som skadade sig under den omskrivna olyckan på Monza tidigare i september.

Jean Todt påtalar att det inte är något nytt, seriöst team  som anmält sitt intresse för att vara medi F1.

Ryssland GP i F1 2019 – däckval och snacket inför

av Anna Andersson

Det är dags att kika mot Ryssland GP i F1 2019, men innan vi gör det känns det viktigt att försöka få svar på frågan varför Ferrari valde att ta in Sebastian Vettel i depå så tidigt under Singapores GP och vad det var som gav Ferrari deras första dubbelseger sedan loppet i Ungern 2017.

Mattia Binotto har en mycket intressant analys.

Ryssland GP i F1 2019
Vettels femte seger i Singapore (TT)

– Om det är 1-2 eller 2-1 spelar ingen roll, citeras stallchefen av motorsportmagazin.

– Normalt så är det den främre bilen som har en fördel, så är våra regler. I det här fallet ville vi dock inte ta in Charles, för han ledde loppet och hade kommit ut mitt i trafiken.

Därför stannadeVettel

Men varför tog de då in Vettel? Jo, för att han kämpade mot Verstappen som körde bakom honom och dessutom hade tydliga problem med däcken.

– Vi visste att Verstappen var redo att göra sitt depåstopp, säger Binotto.

– Det var den bästa möjligheten för att försvara Vettel mot en möjlig undercut från Verstappen. Samtidigt kunde vi också säkerställa att teamet i depån skulle vara redo för Charles varvet efter. Det var helt rätt tajming för Sebastian, det är inget snack om saken. Det var även rätt tajming att hämta i Charles ett varv senare.

Men den stora frågan kvarstår, varför bytte då förarna plats om allt gick enligt planen?

– Undercuten var klart bättre än vad vi hade trott. Det handlade om 3,9 sekunder och vi trodde aldrig att det skulle vara en så stor skillnad. Vi var övertygade om att Charles skulle behålla ledningen när han kom ut från sitt depåstopp, men Sebastian körde så bra att han tog in 3,9 sekunder.

Chefen erkänner att Ferrari funderade på att byta plats på sina förare, men valde att inte göra det. Det gav Vettel hans första seger sedan 2018 och strategin gav teamet också en dubbelseger.

Hamiltons oro

Lewis Hamilton leder VM, men han känner en viss oro. Ferrari har kommit tillbaka starkare än vad någon hade väntat sig och inför Rysslands GP i F1 2019 så  känner han sig lite orolig.

Ryssland GP i F1 2019
En oroad mästare (TT)

– Titeln är inte min än, säger han enligt motorsporttotal.

– Uppdateringar är en sak som man planerar i flera månader. Du kan inte gå dit och säga jag vill gärna ha en uppdatering till nästa vecka.

Därför räknar  han nu med en tuff avslutning på säsongen.

– Någon gång kommer Mercedes med nyheter, men jag vet inte när. Jag tror inte att det är till nästa lopp och jag vet inte heller hur mycket vi får under resten av året.

Förarnas däckval till Ryssland GP i F1 2019

Ferrari har vunnit de tre inledande loppen under hösten och i Ryssland har teamet återigen valt en mer aggressiv strategi än den som Mercedes har valt.

De team som sätter störst tilltro till den mjukaste gummiblandningen är annars mitteamen, medan Mercedes väljer den mest konservativa däckstrategin.

Kika här får du se:

 

För övrigt kan vi konstatera att…

…Günter Steiner bekräftar att Haas är intresserade av Robert Kubica. Som reserv- och simulatorförare.

…Vettels seger i Singapore gjorde att han nu för första gången har vunnit fem lopp på en och samma bana. Han har fyra segrar i Japan, Malaysia och Bahrain, samt tre i  Italien, Abu Dhabi, Brasilien, Australien, Sydkorea, Indien och Belgien.

….Ferrari har nu vunnit tre lopp i rad. Det har inte hänt sedan 2008. Det var ett tag sedan.

…analysen efter Vettels seger läser du här.

….Felix Rosenqvist vann rookietiteln i IndyCar. Den texten läser du här.

…guiden inför helgens deltävling får du på onsdag

Sebastian Vettel vann Singapore GP 2019

av Anna Andersson

Är Sebastian Vettel slut som förare? Det har varit höstens hetaste fråga. I Singapores GP gav han svar på tal. Sebastian Vettel vann Singapore GP 2019. Det var hans första seger i år. Hans första seger på mer än 390 dagar, sedan GP-loppet i Belgien 2018 och det var en lika efterlängtad som överraskande vinst.

Vettel vann Singapore GP 2019
Sebastian Vettel vann Singapore GP 2019

Kollegan Charles Leclerc hade pole position och den bästa utgångspositionen. Samtidigt körde han väldigt  långsamt i täten vilket öppnade upp för en möjlig ”undercut”. När Ferrari plockade in Vettel först av alla toppförare för att kunna försvara sig mot Mercedes så fick tysken ett gyllene läge. När han kom ut på banan hade han ingen trafik framför sig på den trånga stadsbanan och kunde trycka på ordentligt. Det gjorde att Ferraris förare bytte plats under Leclercs depåstopp och Vettel som inte vunnit på över ett år tog kommandot i loppet.

Leclerc försökte ta sig förbi honom på alla sätt, han gnällde över radion, försökte övertala teamet att ge honom mer motorprestanda och han försökte i samband med de tre omstarterna.

Men ingenting hjälpte.

Sebastian Vettel vann Singapore GP 2019

Sebastian Vettel hade bestämt sig och vann Singapores GP.

Vad var det då som gjorde att Ferrari, som varit snabba på banor som kräver starka motorer plötsligt var så starka på en bana där 1403 kurvor tas i väldigt lågt tempo?

En av anledningarna är den nya uppdateringen som Ferrari tog med till Singapore GP. De förändringar som skett med den nya nosen passade inte bara bilen perfekt utan den passade även Sebastian Vettel som körde så som vi varit vana att se honom tidigare säsonger. För första gången i år hade Ferrari två förare i toppen. De kunde gemensamt slåss mot Mercedes och ta en historisk dubbelseger i Singapore.

För mästerskapet är Ferraris starka insatser efter sommaren enbart positiva. Teamet som var starkast på de två banorna som kräver mest motor, sedan kom de till Singapore och vann dubbelt på en bana som är raka motsatsen.

Det har nu tagit tre segrar efter sommaruppehållet och tvingar Mercedes att agera. Efter helgen i Singapore är också Vettel tillbaka som vinnare och det blir intressant att se om segern var det lilla som saknades för att han ska hitta rätt igen.

Leclerc avancerar

Charles Leclerc var riktigt förbannad både under och efter loppet. Han höll masken även om han gnällde högljutt över radion.  Det  hade varit intressant av att ta del av det interna möte som teamet har i kväll. Där lär det vara riktigt spänt.

Mer om loppet läser du här.

Lewis  Hamilton var bara fyra i mål efter det att Mercedes låtit honom ligga kvar allt för länge innan han gjorde sitt depåstopp. Trots missräkningen behåller han greppet om VM. Leclerc avancerade och är nu trea, före både Verstappen och Vettel (men med samma antal poäng som Verstappen).

Vi kan notera att…

…Antonio Giovanazzi i ledningen av ett GP lopp. Det har aldrig hänt tidigare och det lär dröja innan det händer igen.

Vettel vann SIngapore GP 2019
Hamilton leder VM (TT)

….Georg Russel bröt Singapores GP efter en incident med Romain Grosjean. Det var första gången som en av Williams bilar bröt ett lopp.

…Kevin Magnussen körde det snabbaste varvet, men det blev ingen extra VM-poäng eftersom han inte tog en plats bland de tio främsta. Det var första gången i år som det inte delades ut något extrapoäng. För övrigt var det en plastpåse som ställde till det för Magnussen.

….Juan Manuel Correa har väckts ur koman. Läkarna arbetar för att man ska minimera riskerna för bestående skador på hans högra ben.

….Rysslands GP. Det är nästa deltävling i VM och den avgörs nästa helg och starttiden är lite ovanligt. 13.10

Singapores GP i F1 2019 – makalösa Leclerc

av Anna Andersson

Charles Leclerc gjorde det igen. Han tog pole position i Singapores GP i F1 2019. Det är hans tredje pole position efter sommaruppehållet.

Tar han den tredje segern också?

Singapores GP i F1 2019
Charles Leclerc igen (TT)

Jag har inte tippat det inför helgen med tanke på banans utformning, men å andra sidan är banpositionen otroligt viktig i Singapore och med pole position hamnar saker och ting i ett nytt läge.  Den nya nosen som Ferrari har haft med sig verkar vara en fullträff. Den drog fram Leclerc till pole position och Sebastian Vettel till plats tre.

– De uppdateringarna som teamet tog hit var precis de vi behövde, berömde Leclerc.

Vettel hade ett bra försök i Q3, men han satte inte sitt avslutade varv och han var märkbart besviken efter kvalet. Han behöver lyckas. Han behöver slå Leclerc.

Det pratas nu om att hans tid i F1 är över och även om Ferraris chefer varit positiva så hörs det andra tongångar också.

– Jag vet inte vad Ferrari har hittat på, varför de var så snabba för detta är en bana som egentligen inte alls  passar dem, sa Lewis Hamilton efter kvalet. Han startar från position två.

Startuppställningen till Singapores GP i F1 2019

Daniel Ricciardo diskades från kvalet sent i kväll, hans MGU-K  höll sig inte inom reglerna. Den var starkare än tillåtet. Ricciardo får nu starta sist,

1) C. Leclerc, Ferrari
2) L. Hamilton, Mercedes
3) S. Vettel, Ferrari
4) M. Verstappen, Red Bull
5) V. Bottas, Mercedes
6) A. Albon, Red Bull
7) C. Sainz, McLaren
8) N. Hülkenberg, Renault
9) L. Norris, McLaren
10) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
11) P. Gasly, Toro Rosso
12) K. Räikkönen, Alfa Romeo
13) K. Magnussen, Haas F1
14) D. Kvyat, Toro Rosso
15) S. Perez, Racing Point ( + 5 platser)
16) L. Stroll, Racing Point
17) R. Grosjean, Haas F1
18) G. Russell, Williams
19) R. Kubica, Williams

20) D. Ricciardo, Renault

Snabba nyheter inför Singapores GP i F1 2019

Vi kan notera att…..

…Mercedes har haft ett krismöte. Valtteri Bottas var förbannad på Lewis Hamilton för att britten kört om honom inför det sista varvet i Q3 vilket tvingade finländaren att sakta ner.

…Daniil Kvyat har bytt motor, men eftersom teamet satt in en gammal motor straffas han inte i startuppställningen.
…Alex Albon eller Pierre Gasly? Efter Mexikos GP tar Red Bull ett beslut om vem som blir Max Verstappens kollega 2020.
…Daniil Kvyat ska fortsätta hos Toro Rosso nästa år.

…Sergio Perez flyttas tillbaka fem platser i starten, byte av växellåda.
…Romain Grosjean stannar i Haas 2020, det blev klart tidigare i veckan.
…Ralf Schumacher är numera F1-expert och han varnar Sebastian Vettel.
– Fortsätter han så här, utan att få ordning på sin racing, är han borta från Ferrari 2020.
…Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson kvalar till säsongsfinalen i kväll, start kl 22.35. Jag fick en lång pratstund med honom inför helgens race. Den intervjun läser du här.

Singapore Grand Prix – Mercedes i topp

av Anna Andersson
Singapore Grand Prix
Hur bra är formen Max? (TT)

Lewis Hamilton dominerar inför Singapore Grand Prix. Han har den snabbaste tiden efter fredagens träningar, 0,184 före Max Verstappen, Red Bull och hela 0,818 före Sebastian Vettel.
Redan inför helgen sa tipset Mercedes, vilket du kan läsa mer om det i racingpanelen, och efter fredagens träningar så känns valet givet.

– Mercedes är favoriter, Lewis är alltid snabb här, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.
– Men vi har en bil som kan konkurrera och hoppas att vi kan utmana dem. 2018 var vi nära och jag hoppas att det går ännu bättre i år. Max är i bra form och han hade två bra träningar, även om detta bara är starten på en lång helg.
Ferrari hade som väntat problem med de många kurvorna och för Mercedes andra förare Valtteri Bottas blev det en kyss i muren under det första passet. Under det andra var det Red Bulls Alex Albon som körde av.

Resultat träning 2 inför Singapore Grand Prix

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:38.773
2) M. Verstappen, Red Bull, 1:38.957
3) S. Vettel, Ferrari, 1:39.591
4) V. Bottas, Mercedes, 1:39.894
5) A. Albon, Red Bull, 1:39.943
6) C. Leclerc, Ferrari, 1:40.018
7) C. Sainz, McLaren, 1:40.145
8) N. Hülkenberg, Renault, 1:40.324
9) L. Norris, McLaren, 1:40.361
10) P. Gasly, Toro Rosso, 1:40.637

11) D. Kvyat, Toro Rosso
12) D. Ricciardo, Renault
13) S. Perez, Racing Point,
14) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
15) L. Stroll, Racing Point,
16) K. Räikkönen, Alfa Romeo
17) R. Grosjean, Haas F1
18) G. Russell, Williams
19) K. Magnussen, Haas F1
20) R. Kubica, Williams

Tidsstraff istället för gridstraff?

F1 funderar över om man ska lägga extra vikt i bilen för att använda sig av bestraffningar i startuppställningen.
– Det vore fel väg att gå, säger Carlos Sainz.
– Det finns ingen anledning eftersom Renault och Honda redan nu har mindre prestanda än Ferrari och ett sådant straff ger dig ytterligare 20 kg att släpa runt.

Renault kommer med ett annat förslag, ett tidsstraff.
– Vi föreslår ett tidsstraff som man lägger på antingen vid depåstoppet eller efter loppet, säger Renaults teamchef Cyril Abiteboul.Han får medhåll av McLarens Zak Brown:
– Ett tidsstraff vore enkelt att förstå. Det blandar inte upp griden och du avtjänar straffet när du går i depå, säger han.
Det blir spännande att se vad den diskussionen tar vägen framöver.

Nej tack, McLaren

Singapore Grand Prix
Nej tack till McLaren (TT-AP)

Nico Hülkenberg hade ett erbjudande från McLaren inför 2020. De ville gärna ha honom i deras satsning på IndyCar, i SMP  där Marcus Ericsson just nu kör.

Men tysken har tackat nej. Enligt Zak Brown ville Hulken inte köra på ovalbanor.

– Rent generellt är ovaler ingenting som lockar mig. Jag har väldigt stor respekt för det och det är inte min grej, säger Hülkenberg när han möter media i Singapore och då faller alternativet Indycar bort.

Nico, som nu är 32 år, berättar även att han gärna skulle köra för Red Bull och att han har ringt Dr Helmut Marko vid flera tillfällen redan. Frågan är om tjat är rätt metod?

Snabba nyheter

Vi kan berätta att…
….Robert Kubica slutar köra F1 efter säsongen, men han är nöjd med det han har presterat i år.
– Att komma tillbaka till F1 är den största framgången i mitt liv, säger han.
Vad han gör nästa år är inte klart, men det pratas om DTM och om det blir verklighet får vi se honom i Sverige.

…Scandinavian Raceway i Anderstorp arrangerar DTM nästa år. Missa inte det.

…Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson kör säsongsfinal i helgen, mer om IndyCar läser du här.

…Singapore Grand Prix är i gång och guiden inför helgens F1-lopp finns här.

…Mercedes måste betala 5000 Euro i böter. Bränslet i Lewis Hamiltons bil var 1,7 grader för kallt.

Grand Prix of Monterey på Laguna Seca

av Anna Andersson

Är det Josef Newgarden som ska vinna titeln i IndyCar? Det är dags att snacka upp säsongsfinalen Firestone Grand Prix of Monterey på Laguna Seca.

Han har ungefär 40 poängs försprång på tvåan Alexander Rossi och trean Simon Pagenaud – och den här helgen är det dubbla poäng att slåss om.

– Jag ser den stora bilden, försäkrar Newgarden.

Monterey på Laguna Seca
Årets rookie? (IndyCar)

Årets rookie?

De svenska ögonen kommer framförallt att vila på Felix Rosenqvist. Han kan vinna titeln som årets nykomling och som bäst bli sexa i mästerskapet.

– Jag har ett väldigt tydligt mål den här helgen, och det är i första hand att vinna rookiemästerskapet, säger han.

– Det är prio ett. Sedan har jag varit tvåa två gånger om i de senaste racen på den här typen av bana, så det är klart att en första seger finns i tankarna. Jag skulle ljuga om jag påstod något annat…

Laguna Seca har inte varit värd för IndyCar sedan 2004 och är en ny bana för de flesta förarna i fältet.

– Den bör passa mig, säger Rosenqvist.

Ett par av dem har testat där, exempelvis Marcus Ericsson och nu gäller för förarna att behärska den berömda korkskruven där bilarna slungas spektakulärt nerför en brant backe samtidigt som de navigerar i tajta kurvor.

Det blir en spännande helg, där en seger ger 100 poäng och inte 50 som vanligt och Rosenqvist är väl medveten om att finalhelgen kan förändra väldigt mycket.

Själv satsar han på en seger. Efter två andraplatser vill han nå säsongens mål att vinna ett lopp.

TIDSSCHEMA Firestone Grand Prix of Monterey på Laguna Seca

NTT IndyCar Series

Alla angivelser avser svensk tid

Fredag 20 september
Fri träning 1: 
19.30-20.15
Fri träning 2: 23.10-23.55

Lördag 21 september
Fri träning 3: 
19.00-19.45
Kval: 22.35-23.50 / LIVE @ Viasat

Söndag 22 september
Race (90 varv): 
21.00-23.15 / LIVE @ Viasat

F1 – extremt väder i Singapore

Nu lämnar vi IndyCar och Grand Prix of Monterey på Laguna Seca för Formel 1 och när det gäller F1 fick du guiden till helgen i går. Du hittar den här.

I dag får du en väderprognos och det verkar bli extremt. Eftersom det brinner i Indonesien har ett stort moln av damm dragit in över Singapore och myndigheterna avråder från fysiska aktiviteter utomhus. Under fredagen ligger molnet kvar, men under förmiddagen väntas åskoväder. Det ska dock ha klarnat upp till den andra tärningen och då väntas temperaturen ligga kring 30 grader.

Även under lördagen väntas dammet ligga kvar, det klan regna lätt under den tredje tärningen men det väntas upphöra till kvalet. Temperaturen bör ligga mellan 29 och 32 grader.

Under söndagen varnar myndigheterna för fortsatta problem med damm, temperaturen väntas ligga på ungefär 29 grader och under loppet ska det enligt prognosen vara uppehåll.

Här ser du hur mycket luftföroreningar det var i Singapore i veckan.

Snabba nyheter

Vi kan konstatera att….

…Robert Kubica lämnar F1 efter årets säsong.

…Romain Grosjean stannar i F1. Han stannar hos Haas. Teamet bekräftar duon Magnussen/Grosjean även för 2020.

…. vad ska Nico Hülkenberg hitta på? Det mesta tyder på hans tid i F1 är över. Det finns nu bara platser kvar hos Alfa Romeo  (där har pappa Giovanazzi sagt till Sky att hans son även kör nästa år) och Williams, där det mesta tyder på att Nicholas Latifi tar över efter Robert Kubica.

…Sebastian Vettel bara är tre straffpoäng från en avstängning. Nu har Nico Rosberg erbjudit sina tjänster. I ett inslag på YouTube förklarar den förre världsmästaren att han är villig att ta över ratten om Vettel måste stå över ett race.

…Ferraris stallchef Mattia Binotto är tydlig med sina tankar kring Sebastian Vettel.

– Ferrari älskar Sebastian. Han är en ledare, säger chefen till Sport Bild.

…Singapores GP 2019 kommer att erbjuda tre DRS-zoner.

…Bernie Ecclestone hävdar att 16 F1-lopp per år ät tillräckligt. Behöver vi påminna honom om att det var 21 även när han styrde skutan?

Singapore GP i Formel 1 2019 – guide, tips och snack

av Anna Andersson

Hej onsdag! Det är dags för en guide inför Singapore GP i Formel 1 2019, F1 har lämnat Europa och nu väntar något helt annat.

Varför?

Vi går från motorbana till en bana med långsamma svängar som kräver traction. Dessutom är det ett race där förarna behåller sin europeiska klocka, trots att de rest till en annan tidszon. Det betyder att man äter middag vid fyra på morgonen och lägger sig någon timme senare. Teamets medlemmar sover till eftermiddagen och äter frukost vid 17 lokal tid. Man kan tänka sig att kroppen inte skulle klara det, men strålkastarljuset vid banan gör att kroppen aldrig noterar att det blir natt. Däremot krävs det en ordentlig mörkläggningsgardin på hotellet.

Vad förväntar vi oss resultatmässigt?

Singapore GP i Formel 1 2019
Slår Vettel tillbaka i Singapore? (TT)

Ferrari har nog tagit säsongens två sista segrar. Tillsammans med Charles Leclerc vann stallet de två senaste loppen, på de två banor som passat teamet absolut bäst. Det har varit två banor som krävt hög fart och mindre downforce. Nu väntar en helt annan typ av banor.

– Visst kommer det att finnas race som det i Tyskland, Kanada eller Bahrain där vi kanske kan konkurrera om en seger och sedan finns det banor som kommer att visa upp svagheterna med vår bil och där vi inte kommer att kunna slåss om någon vinst, säger stallchefen Mattia Binotto.

– Självklart fortsätter vi att arbeta på fabriken i Maranello, vi försöker hitta mer downforce. Kanske har vi ett par nyheter, småsaker, till helgen.

Banposition kommer att vara avgörande på söndag och kan Ferrari ta pole position så finns det naturligtvis en möjlighet att vinna. Glöm inte att Sebastian Vettel har tagit fyra segrar på banan och kan han göra ett bra kval så….samtidigt känns det som om detta är Mercedes bana. Om de nu klarar av att kyla materialet, något som varigt ett problem under den här säsongen. Lewis Hamilton har, precis som Vettel, tagit fyra segrar på banan och är naturligtvis ett bra förhandstips, men jag tror på Red Bull. Ett team som bytt sina motorer med tanke på att de ska vara så bra som möjligt i Singapore på en bana som bör passa deras bil.

Jag ser verkligen fram emot den här helgen.

1403 kurvor – årets tuffaste race

I helgen väntar den bana som har flest kurvor av alla, 23 stycken, och det väntar också en mycket hög luftfuktighet. Förarna växlar 62 gånger på ett varv och förlorar ungefär tre kilo i vikt under det närmare två timmar långa loppet.

– Det är det tuffaste loppet på säsongen, säger Nico Hülkenberg.

– Ett varv är otroligt psykiskt påfrestande och du blir väldigt trött. Det är en lång bana med många kurvor och det finns inga raksträckor där du kan återhämta dig.

Totalt är det 1403 kurvor som förarna ska igenom och i fjol tog tävlingen 1 timme och 51 minuter.

Hans Renault har valt en väldigt aggressiv däckstrategi. Den hittar du här.

Singapore GP i Formel 1 2019 – statistik:

Marina Bay Street Circuit

Längd: 5,063 km/ 61 varv ( motsols)

Helgens tider: Här är schemat

Singapore GP i Formel 1 2019
Vackert, men väldigt tufft (AP)

Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 14 vänster, 9 höger. Det är den bana i kalendern som har flest kurvor.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T3, T8, T13, T14, T16, T18)
Däck:   Hypersoft/Ultrasoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 15 ( 4 hårda och bromsslitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 300 km/tim.
Lägsta fart: 75 km/tim
Genomsnittsfart: 180 km/timmen.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp (vanligaste strategin 2 depåstopp)
Segrar från pole position: 7 (Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten där hans teamkollega medvetet krockade sin bil på order av teamet, anledningen var att Asonso som gått in  tidigt i depå skulle ha en taktisk fördel. Och det lyckades. )

Säkerhetsbilen har varit på banan under sex lopp sedan 2008 ( nio gånger totalt)

Guide till Singapore GP i Formel 1 – Siffror:

Topp  åtta i kvalet 2018
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Sergio Perez, Force India (Racing Point)
8. Romain Grosjean, Haas F1

Varvtid för pole position

Snabbaste någonsin: 1:36.015 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2018)
2018: 1:36.015 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:39.491 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:42.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:43.885 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:45.681 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förare med flest poles

Lewis Hamilton  (4)
Sebastian Vettel  (4)
Felipe Massa  (1)
Nico Rosberg  (1)
Fernando Alonso  (1)

Topp 8 i racet 2018:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Carlos Sainz, Renault

Snabbaste varvet 2018:

Absolut: 1:41.905 (Kevin Magnussen, Haas F1, 2018)
2018: 1:41.905 (Kevin Magnussen, Haas F1)
2017: 1:45.008 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:47.187 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:50.041 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:50.417 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem segrarna:

2018  Lewis Hamilton  Mercedes
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Sebastian Vettel  Ferrari
2014  Lewis Hamilton  Mercedes

Flest segrar:

Lewis Hamilton  (4)
Sebastian Vettel  (4)
Fernando Alonso  (2)
Nico Rosberg  (1)

 

Tack för att du läste ända hit – i morgon blir det fokus på IndyCar i bloggen. Det är trots allt säsongsfinal med en svensk förare som har goda vinstchanser.

Missa inte det!

 

 

 

 

Racevecka – Singapores GP i F1 2019 och finalen av IndyCar

av Anna Andersson

Det är raceweek,  igen och  inte vilken vecka som helst. Det är dags för Singapores GP i F1 2019 och för finalen i IndyCar som avgörs på Laguna Seca. Det betyder en härlig vecka med massor av spännande nyheter, snack och annat som gör det värt för er att ta omvägen förbi F1-bloggen. Som vanligt inleder vi med tider och  förarnas däckval under tisdagen.

Med oss från de två senaste loppen har vi Ferraris framgångar och hyllningskören för Charles Leclerc verkar aldrig ta slut.

Singapores GP i F1 2019
F1:s framtid? (TT)

– Han är extremt stark mentalt och han har möjligheten att bli en riktigt stor mästare och kunna leda ett team på ett naturligt sätt, så som Michael Schumacher gjorde en gång, säger FIA:s president Jean Todt.

– Han är framtiden, för Ferrari och för Formel 1.

Det låter inte alls så kul för Sebastian Vettel och det har pratats mycket om hans framtid. Om det ens finns någon framtid för honom i F1. Själv har han varken dementerat eller bekräftat någonting, även om han har ett kontakt har svaret varit någonting i stil med kontrakt är kontakt och de kan brytas.

Jag har lyssnat på ett antal tyska F1-poddar den senaste veckan och där är klangen den samma även om de flesta förståsigpåarna är övertygade om att Vettel satsar en säsong till. Han har  ingenting att förlora om han inte blir helt demolerad av Leclerc och flera experter påpekar att tysken har gjort en usel avslutning på säsongen varje år när han märkt att VM är över.

Vi får helt enkelt se vad framtiden utvisar.

Här är tiderna som gäller inför Singapores GP i F1 2019

Fredag:

Träning 1 kl 10.30

Träning 2 kl 14.30

Lördag:

Träning 3 kl  12.00

Kval kl 15.00

Söndag:

Singapores GP i F1 kl 14.10

Förarnas däckval till Singapores GP i F1 2019

Den mest aggressiva strategin av toppteamen  har Red Bull valt, följt av Ferrari och medan Mercedes är mer försiktiga i sitt däckval. Notera att Renault, som var riktigt bra på Monza, också har ett aggressivt val med tio set av den mjukaste gummiblandningen.

Men detta är självklart en helt annan typ av bana.

Snabba nyheter

Annars kan vi konstatera att…

…Ferrari inte är intresserade av Max Verstappen. Enligt  stallchefen Matti Binotto  vore det svårt att ha två toppförare i teamet och han säger till Gazzetta dello Sport att han föredrar den lösning som Mercedes valt:

– En förare som kan vinna mästerskap och en annan som kan vinna lopp och ta poäng.

Min fundering är, hur tänker han i år, vem är det han ser som mästarmaterial och vem är back-up?

…Ferrari inte känns som något favoritteam denna vecka. Det krävs mycket downforce på Marina Bay som ligger någonstans mellan banorna i Monaco och Ungern när det gäller set-up. Det har inte varit några bra banor för Ferrari i år. Där har Mercedes och Red Bull haft ett försprång.

…Williams har förlängt kontraktet med Mercedes. Fram till och med 2025 ska Williams F1 köra med Mercedes motorer.

…. Haas F1 har en ny look:

 

Kritik mot Vettel – och Leclerc

av Anna Andersson
Kritik mot Vettel
Leclerc och Vettel (TT)

Monza var en riktig hit för Charles Leclerc. Någonstans läste jag att den senaste F1-föraren som vunnit både i Belgien och i Italien för Ferrari var Michael Schumacher år 1996 och Ross Brawn som då var en av Schumachers närmsta män påpekade också för Motorsporttotal efter Italien GP att Leclerc påminner honom om Schumacher.
Brawn är inte den enda som dragit den parallellen.
För Sebastian Vettel var loppet däremot en mardröm, han fick tre straffpoäng till. Det innebär att han nu är väldigt nära att stängas av ett lopp. En förare som har 12 straffpoäng under ett år stängs av ett lopp, efter ett år förfaller poängen och för Vettels del innebär det att han inte har råd att skaffa sig fler än två poäng till fram till den 19 oktober. Då blir han av med de två han ådrog sig under träningen till USA:s GP 2018.

Det återstår tre lopp till dess. I Singapore, Japan och Ryssland.

Kritik mot Vettel

Efter helgen har han också fått massiv kritik, en av kritikerna är Nico Rosberg som kallar Vettel för en gåta.
– Han är en av de bästa förarna i fältet, en av de största genom tiderna, säger Rosberg i sin Youtube analys.
– Jag förstår inte vad som händer och jag tror inte att han gör det själv heller.
Den enda som var positiv efter helgen var Vettels teamkollega, Charles Leclerc.
– Seb är absolut den mest kompletta teamkollega som jag har haft under min karriär. Jag har redan lärt mig massor av honom och han är en fantastisk förare, väldigt snabb.. Han har också väldigt stor erfarenhet och arbetar metodiskt och detaljerat. Där kan jag lära mig mycket.

Kritik mot Leclerc

Det är många som hyllat Leclerc. Men det finns en som kritiserar hans körstil. Det är Jac Villeneuve. Den förre världsmästaren brukar vara bra på att kritisera och den här gången kritiserar han Charles Leclerc för dennes körstil under duellen med Hamilton.
– Han ska bedömas på samma sätt som alla andra och i söndags gjorde han en Magnussen. Det är sanningen, säger den förre mästaren.
– Hade det varit en annan förare på en annan bana hade det blivit en bestraffning.
Samtidigt påpekar han att det inte gick att bestraffa Leclerc när han hade ledningen på Monza.
– Tänk dig själv. Han visste att han kunde ta den risken alltså lekte han med gränserna och det fungerade för honom den här gången.

Min text efter loppet hittar du här. Jag håller inte riktigt med Villeneuve.

Senaste snacket

Kritik mot Vettel
Tre segrar till 2019? (TT)

För övrigt kan vi konstatera att

…Haas och sponsorn Rich Energy går skilda vägar.
… Jos Verstappen tror att hans son vinner tre lopp till i år, Mexiko, Amerika och Brasilien.
…Lewis Hamilton var väldigt missnöjd med McLaren 2012 och var på väg till Red Bull, men teamet hade ingen plats ledig och uppmuntrade britten att söka sig till Mercedes. Resten är historia.
– Då var McLaren vår tuffaste konkurrent, men det är lätt att vara efterklok. Det hade varit bättre om han hade stannat hos McLaren. Där ser man hur man kan ligga helt fel med sin strategi ibland, konstaterar Red Bulls Helmut Marko när han intervjuas av Motorsporttotal.
…F1-teamet Williams noterar återigen förluster och aktien som 2017 var värd 19 Euro ’är nu värd 13,2.

Makalöst Charles Leclerc!

av Anna Andersson

I Belgien tog Charles Leclerc sin första seger.

På Monza vann han igen – men de var ingen vanlig seger. Det var makalös prestation av en framtida mästare.

Charles Leclerc tog segern i Italiens GP
Charles Leclerc efter sin andra seger för Ferrari (TT)

Det har bara gått en vecka sedan Charles Leclerc tog sin första seger i Formel 1. Det var en vinst som överskuggades av olyckan i Formel 2 där hans vän Anthonie Hubert miste livet.  Den segern ville han inte fira.

Han sparade det till Italiens GP. Där såg han till att få njuta av ett perfekt genomfört race tillsammans med hundratusen människor som under nio år drömt om att Ferrari äntligen ska få vinna på hemmaplan.

Charles Leclerc tog segern i Italiens GP

Charles Leclerc tog segern Italiens GP efter ytterligare en pole position, men det var ingen enkel seger. Den 22-årige monegasken lyckades stå emot en enorm press under 53 långa varv. Han hotades länge av VM-ledaren Lewis Hamilton och när britten gjorde en miss tog Mercedeskollegan Valtteri Bottas över jakten.

Men det spelade ingen roll. Inte heller VM-tvåan från Finland klarade av att ta sig förbi Leclerc. Ferrariföraren behärskade den mentala pressen och visade vem som Ferraris stora framtids hopp.

Charles Leclerc tog segern i Italiens GP
Misstaget fällde Vettel (TT)

Efter att ha besegrat Sebastian Vettel i de sju senaste kvalen gav han Ferrari teamets första seger i Italiens GP sedan 2010. Om vi kallade segern i Belgien förra veckan för ett tronskifte så bekräftades det när startrakan på Monza fylldes av människor som ville hylla Ferraris nya hjälte när han tog emot pokalen efter den historiska segern.

Vad månne det bli av den här killen?

Redan under sin första säsong för Ferrari har han vunnit två lopp. Under sommaren och efter omstarten av säsongen har han tagit greppet om sin framgångsrike teamkollega och han bevisar om och om igen vilket starkt psyke han har. På Monza klarade han av behålla huvudet kallt trots att han pressades hårt av en femfaldig världsmästare varv efter varv. Han gjorde det på den banan där Ferraris fans väntat på en seger i nio långa år.

Det är en makalös prestation av en framtida mästare.

Texten efter Italiens GP, med Charles Leclercs kommentarer, läser du här.

Snabba nyheter efter Italien GP

…Frankrikes GP var en gäspning. Därefter vaknade Formel 1 till liv och sedan dess har varje race varit en fröjd. Så även Italiens GP.  Jag ser redan fram emot tävlingen i Singapore om två veckor.

…Renault slutade fyra och femma. Det är ett bevis på att motorn fungerar riktigt bra. Daniel Ricciardo var otroligt nöjd efteråt. Nu gäller det för teamet att få ordning på resten av bilen också.

…Sebastian Vettel satte sig själv i en usel situation när han körde av på det åttonde varvet. Han vände ut på banan framför näsan på Lance Stroll, vilket gjorde att Stroll körde över Ferrarins nos. Det gav Vettel en bestraffning på tio sekunders stopp i depån och ytterligare tre straffpoäng som han tar med sig framöver.

Samtidigt som Leclerc lyfte sig själv, kände Vettel av pressen. Han gnällde på att han inte fick någon hjälp av sin kollega i kvalet och gjorde ett avgörande misstag i racet. Det blir intressant att se hur den här säsongen utvecklas.

…Lance Stroll gnällde över Sebastian Vettels sätt att återvända på banan – och sedan gjorde han precis samma sak när han återvände ut på banan efter den incidenten. Då fick Pierre Gasly köra undan för att undvika en kollision.

…Alfa Romeo satte fel däck på Kimi Räikkönens bil inför loppet. Det var en onödig bestraffning.

 

Hamilton och Verstappen  vs Rosberg

Gör övrigt kan vi konstatera att Nico Rosberg har tagit åt sig av kritiken från Max Verstappen och Lewis Hamilton.

Han vill inte jämföras med Jac Villeneuve och meddelar att han ska förändra sin ton i sina raceanalyser på Youtube…

Ha en trevlig vecka. Jag uppdaterar när det händer någonting, annars hörs vi igen när det är dags för racevecka igen och då handlar det om två höjdpunkter.

Singapores GP i F1 och final i IndyCar. Båda avgörs den 22 september.

Sida 2 av 254
  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB