Makalös kamp sista dagens F1-test 2019

av Anna Andersson

BARCELONA. Ferrari avslutade årets F1-test 2019 i topp.

Med Mercedes strax bakom. Eller strax. Det är så jämnt att det inte ens går att säga strax – 0,003 sekunder.

Hur lite är det egentligen?

1. Sebastian Vettel (Ferrari): 1:16.221
2. Lewis Hamilton (Mercedes): 1:16.224

Snabb Vettel under årets sista F1-test 2019 – men hur tillförlitlig är bilen? (TT)

Men Sebastian Vettel fick avbryta sin racesimulering efter 38 varv då bilen gick sönder. Så vad hjälper den fina tiden 1:16.221 när bilen inte håller hela distansen?

Det finns uppenbarligen mycket jobb kvar för att göra och det är två veckor kvar till premiären.

– Vi har en bra balans i bilen, så har det varit här under testet, men det betyder itne att det är så på samtliga banor, säger Ferraris stallchef Mattia Binotto.

– Vi har problem med tillförlitligheten.

Kamp sista dagens F1-test 2019

När Lewis Hamilton träffade media för sista gången under testerna påpekade han att Ferrari är snabbast just nu.
– Det skiljer ungefär en halv sekund, förutspådde han.
– Dessutom verkar det som om mittfältet tagit stora steg framåt. Det känns som om det är den jämnaste säsongen på länge.

Min tanke efter den här testveckan är: Hur mycket Ferrari har skruvat upp – med tanke på att bilen har gått sönder vid tre tillfällen.

Och hur mycket gömmer Mercedes? Plötlsigt tryckte Lewis Hamilton i och snuddade Vettels tid.

Oavsett  vad känns det i alla fall som om vi har en spännande säsong framför oss. Jag vet att jag säger det varje år.

Men nu längtar jag efter att få dra igång giganternas kamp.

Avslutning på F1-test 2019  – resultat

Hamilton jagar Vettel (TT/AP)

1. Sebastian Vettel (Ferrari): 1:16.221 Min.
2. Lewis Hamilton (Mercedes): 1:16.224
3. Valtteri Bottas (Mercedes): 1:16.561
4. Nico Hülkenberg (Renault): 1:16.843
5. Daniil Kvyat (Toro Rosso): 1:16.898
6. Carlos Sainz (McLaren): 1:16.913
7. Romain Grosjean (Haas): 1:17.076
8. Daniel Ricciardo (Renault): 1:17.114
9. Kimi Räikkönen (Alfa-Sauber): 1:17.239
10. Kevin Magnussen (Haas): 1:17.565
11. Max Verstappen (Red Bull): 1:17.709
12. Sergio Perez (Racing Point): 1:17.791
13. Robert Kubica (Williams): 1:18.993

Tatiana Calderon fortsätter mot F1

Tatiana Calderonfortsätter som testförare för Alfa Romeo 2019 (Sauber).

Tatiana Calderons väg mot F1 fortsätter.
Hon är klar för ytterligare en säsong som testförare för Alfa Romeo Racing och hon efter de två positiva testerna i Mexiko och Italien 2018 kommer hon att få möjligheten att skaffa sig ännu fler erfarenheter i en F1:a.
– Vi är glada över att vi kan fortsätta samarbetet med Tatiana Calderon som testförare. Teamet är väldigt imponerade av hennes ambition, uthållighet och kunskaper. Hon gjorde en bra prestation när hon fick möjligheten att testa en F1:a för första gången och hon är viktig för vårt team, säger stallchef Frederic Vasseur.
Tatiana Calderon som hunnit bli 25 år ska i år köra Formel 2 och är mycket nöjd med att samarbetet fortsätter.
– Teamet gav mig min första möjlighet att testa en F1:a och jag älskar att få vara en del av det här stallet. Förhoppningsvis kan vi  uppnå stora saker tillsammans inom en snar framtid, säger hon.

Vi kan notera att…

…Max Verstappen och Red Bull har en tung testvecka. I dag tillbringade bilen återigen mer tid i garaget än på banan. Den här gången var det växellådan som strulade.

–Allt fungerar bra, även motorn. Bilen känns riktigt fin, sa han.

Vem försöker han lura?
…Lewis Hamilton är kritisk till däcken.
– Jag har ingenting bra att säga så det är lika bra att jag är tyst.
…Claire Williams anser att den sena regeländringen var anledningen till att Williams startade sina tester ett par dagar senare än alla andra.
– Vi har en tajt budget och ett tajt schema. Då är det svårt när det kommer sena ändringar, säger hon.
…Charles Leclerc satsar hårt under sin första säsong hos Ferrari.
– Det är inte så att jag går till Sebastian och frågar om råd. På banan vill han slå mig och jag slå honom.

 

Och så påminner jag återigen om F1-bibeln. Beställ den före söndag om du vill säkra ett exemplar. Du hittar intervjuer med flera föreare, får hänga med på ett exklusivt besök i en F1-fabrik, läsa om Felix Rosenqvist inför sin debutsäsong i Indy Car, du får nostalgi, statistik och en guide över banorna.

 

Tack för de här dagarna. Nu lämnar jag snart Barcelona – och återkommer framöver när det finns F1-nyheter att berätta om.

Allra senast i veckan inför premiären.

Du hänger väl med?

F1-tester 2019 – hur starka är Ferrari?

av Anna Andersson

Hur bra är Ferrari egentligen?
Den frågan ställs om och om i pressrummet under den sjunde dagens av F1-tester 2019.
Ferrari imponerade nämligen med Charles Leclerc.

Charles Leclerc är positiv efter årets F1-tester 2019. (AP Photo/Joan Monfort)

Han satte topp tider med tre olika däcktyper, C2, C4 och C5. Hans snabbaste tid 1:16.231 var en tiondel från den tid som gav pole position i Spaniens GP förra året – och det gjorde han utan att den mellersta sektorn var perfekt. Efteråt mötte han pressen och tippade på att det blir en seger för Ferrari i Melbourne om ett par veckor.
– Jag sätter mina pengar på Ferrari, säger han.

Samtidigt så påpekar han hur svårt det är att säga någonting om någonting under testerna.
– Resultatet spelar ingen som helst roll just nu, säger han.
– Det är bara tester, det är mycket tid kvar till premiären i Melbourne och det är ingen som trycker på ordentligt. Inte vi heller.

F1-tester 2019 – hur starka är Ferrari?

Men Charles Leclerc tippar ändå på att en Ferrari vinner premiären och Mercedes Valtteri Bottas är inne på samma spår.
– Deras bil ser väldigt stark ut. Vi har ingen aning om vilka inställningar de har på motorn, hur mycket bränsle de har och vad de försöker göra, men de är snabba både på ett varv och på längre stinter, säger Bottas.
– Just nu tror jag att de ligger lite före oss, men det är omöjligt att göra någon vettig uppskattning, det är tidigt på säsongen och eftersom det är många nya regler kommer det att bli en tävling om vem som har bäst uppdateringar.

Vill du läsa mer om vad Bottas säger inför säsongen? Eller om Charles Leclers tankar kring att köra för Ferrari? Kanske veta varför Daniel Ricciardo lämnade Renault?

Beställ Sportbladets F1-bibel.

Under hela vintern  har jag arbetat med att göra den F1-tidning jag skulle vilja läsa inför säsongen. Ett par intervjuer är kvar att göra och ett par artiklar kvar att skriva. Fram till den 3 mars kan du beställa ditt exemplar här. Sedan säljs den i butik.

 

Resultat dag sju F1-tester 2019

1. Charles Leclerc (Ferrari):                1:16.231 minuter (138 varv.). Däck: C5
2. Alexander Albon (Toro Rosso):     1:16.882 Min. (115). C5
3. Lando Norris (McLaren):                 1:17.084 Min. (84). C5
4. Pierre Gasly (Red Bull):                    1:17.091 Min. (65). C5
5. Daniel Ricciardo (Renault):             1:17.204 Min. (62). C5
6. Nico Hülkenberg (Renault):             1:17.496 Min. (73). C5
7. Lance Stroll (Racing Point):              1:17.556 Min. (103). C5
8. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo): 1:17.639 Min. (68). C5
9. Lewis Hamilton (Mercedes):           1:18.097 Min. (85). C2
10. George Russell (Williams):           1:18.130 Min. (140). C5
11. Kevin Magnussen (Haas):              1:18.199 Min. (53). C3
12. Valtteri Bottas (Mercedes):           1:18.862 Min. (91). C3
13. Romain Grosjean (Haas):               1:18.960 Min. (12). C3

Vi kan notera att….

…sett till longruns så verkar det vara väldigt jämnt mellan Ferrari och Mercedes, men som sagt tester är ett lurendrejeri. Ingen vet någonting om någon annan.

Red Bull fick jobba med bilen efter Pierre Gaslys avåkning. (AP Photo/Joan Monfort)

…Red Bulls Pierre Gasly kraschade i kurva nio. Han klarade sig utan skador, men bilen fick en rejäl smäll. Det gav mekanikerna mycket jobb, teamet tappade viktig tid på banan och det var dessutom andra gången den här veckan som Red Bull fick avbryta en racesimulering. I går var det Max Verstappen som blev stående.
…detta var sista testdagen för Leclerc, Gasly, Norris, Stroll, Giovinazzi, Albon och Russell.
…det pratas om Mercedes och om att de har tagit fram två olika chassin till denhär säsongen, ett som kördes förra veckan och ett som de kör denna.
…Haas har problem med avgasröret. Exakt vad har de inte sagt, men Kevin Magnussen var sur efter sitt pass och Romain Grosjean hann nästan inte köra någonting.
….även Lance Stroll orsakade en rödflagg.

…Mick Schuamcher avslutade Formel 2-testerna som etta. Mer om honom och hans chanser at köra F1 i år läser du här.

 

I morgon avslutas årets F1-tester 2019 – förarna som kör:

Mercedes: Bottas/Hamilton

Ferrari: Vettel

Haas: Grosjean/Magnusson

Renault: Ricciardo/Hülkenberg

Red Bull: Verstappen

McLaren: Sainz

Racing Point: Perez

Alfa Romeo: Kimi Räikkönen

Toro Rosso: Kvyat

Williams: Kubica

 

Alfa Romeo bekräftar: Mick Schumacher nära F1

av Anna Andersson

Mick Schumacher nära F1. Det är dagens rubrik – oavsett vad vi försöker intala oss själva. Så het är Michael Schumachers 19-årige son.

Men innan vi går vidare med den biten så ska vi snacka om det som hände på banan under testdag 6 i Barcelona, Spanien. Under testdag sex körde Carlos Sainz in sin McLaren på 1.17,144 när han simulerade ett kvalvarv och vi kan konstatera att F1 2019 redan nu är snabbare än vad F1 2018 var under testerna. Så så mycket för allt prat om att F1 skulle bli långsammare med de nya reglerna.

– Vår bil är snabbare, men sedan är det frågan om hur det står sig i konkurrensen. Det går betydligt bättre att följa en bil, bilen har balans och det går att köra om tillskillnad mot förra året. Sedan får vi se hur det är i racesituation, det kan ju hända att det blir för enkelt att köra om med de stora bakvingarna vi har nu, sa Kevin Magnussen när vi träffades efter gårdagens test.

Sebastian Vettel är däremot inte av samma åsikt

– Jag tycker att det är svårt att svara på, man vet inte riktgit vilket program framförvarande bil har, vilka däck och hur mycket bränsle. Balansen i bilen känns bra, men mer än så är  svårt att säga. Vi får vännta ett par lopp in på säsongen innan jag kan ge ett bra svar på den frågan, säger han.

– Men de känns bra på banan, balansen i bilen är bra och vi har en bra grund.

Vill du läsa mer om F1 inför prmeiären, följa med in i en F1-fabrik, läsa en exklusiv intervju med Alain Prost eller en med Daniel Ricciardo? Hela vintern  har jag arbetat på en F1-bibel med massor av intervjuer, artiklar, statistik och nostalgi. Du kan beställa den fram till den 3 mars.

Klicka här och beställ ditt exemplar.

 

Mick Schumacher nära F1

Mick Schumacher nära F1 2019, 2018 testade han för F2 (TT/AP)

Nu är Mick Schumacher nära F1. Väldigt nära. I alla fall ett test.

Han står på Alfa Romeo Racings lista av testförare till årets två rookietester.

Samtidigt höjs ett varnande finger från Nico Rosberg, själv världsmästare och son till en världsmästare.

– Pressen på honom kommer att vara enorm den dagen han sätter sig i en F1:a, så ge honom ett år eller två så att han verkligen är redo, säger Rosberg till Die Welt.

– Halva Tyskland kommer att följa varje meter han kör redan i år.

Mick Schumacher kör Formel 2 för Prema 2019, han är också uttagen i Ferraris förarakademi och nu är Mick Schumacher nära F1, som en av kandidaterna till de rookietest som Alfa Romeo Racing ska genomföra under 2019. Mer läser du här.

 

Vi kan konstatera att….

Sergej Sirotkin återvänder till Renault där han var testförare 2017. (Renault)

….Renault nu har en komplett föraruppställning. Daniel Ricciardo och Nico Hülkenberg är de två ordinarie förarna, vid sidan av dem återfinns Jack Aitken som testförare, Guanyu Zhou  som utvecklingsförare och Sergej Sirotkin som körde F1 för Williams förra året är tredjeförare.  Sirotkin var även testförare för Renault under 2017.

…Fernando Alonso är nu officiellt ambassadör för McLaren  och kommer inte bara att vara på vissa tester utan även själv att köra bilen och hjälpa till att utveckla både årets bil och bilen för 2020 vidare.

…Sebastian Vettel kraschade in i däckstapeln i kurva tre under förmiddagen, orsaken var ett tekniskt problem med bilen. Lyckligtvis var det ingen större fara med honom. Däremot gav det Ferraris mekaniker lite extra jobb och Charles Leclerc betydligt mindre tid i bilen.

– Det var någonting som gick sönder på vänster fram, jag vet inte än. I och med att det var en rätt kraftig smäll måste vi försöka reda ut vad som gick sönder efter det att jag slagit i däckstapeln och vad som orsakade kollisionen, säger Sebastian Vettel.

Även Max Verstappen hade problem och avbröt en racesimulering.

…Robert Kubica körde 107 varv, men var inte allt för glad över det. Mer läser du här.

 

Resultat testdag 6 i Barcelona.

1) Sainz , McLaren                       1:17.144     C4     130
2) Perez, Racing Point                1:17:842     C5     88
3) Vettel, Ferrari                          1:18.195     C3     40
4) Räikkönen, Alfa Romeo         1:18.209     C4     113
5) Grosjean, Haas                         1:18.330     C5     120
6) Verstappen, Red Bull              1:18.395     C3     128
7) Kvyat, Toro Rosso                    1:18.682     C4     101
8) Bottas, Mercedes                      1:18.941     C3     74
9) Hamilton, Mercedes                1:18.943     C3     102
10) Hülkenberg, Renault              1:19.056     C3     58
11) Kubica, Williams                       1:19.367     C5     130
12) Ricciardo, Renault                    1:22.597     C1     72
13) Leclerc, Ferrari                                          –     –     1

 

Vill du läsa vilka förare som kör i morgon?

Klicka här.

F1-tester i Barcelona – dag 5

av Anna Andersson

En McLaren i topp av årets  F1-tester i Barcelona.
Jo då.
Så avslutades den första testdagen under den andra veckan.

Mclarens Lando  toppar den femte dagen av årets F1-tester i Barcelona. (AP/TT)

Lando Norris 1.17,709 är dagens snabbaste tid, men notera att han hade den mjukaste gummiblandningen och fick bra draghjälp, samtidigt som hans konkurrenter körde ungefär lika snabbt – men med en hårdare gummiblandning. Så vi kan väl ta den tiden med en nya salt.
Pierre Gasly var tvåa, bara 0,006 sekunder långsammare och han körde med den hårdare gummiblandningen. Mercedes som körde med stora förändringar på bilen var inte i närheten av att jaga några tider. Lewis Hamilton hade den tolfte  tiden av tretton förare och kollegan Bottas hann bara med sju varv eftersom han tvingades till ett motorbyte.
Tittar vi på varvantalen körde Pierre Gasly flest, 136 före Kevin Magnussen, 131 – och det motsvarar ungefär två tävlingsdistanser men Renault körde flest varv som team Nico Hülkenberg körde 80 varv och Daniel Ricciardo 77.

F1-tester i Barcelona – dag 5:

1     Norris     McLaren     1:17.709     C5     80
2     Gasly     Red Bull     1:17.715     C3     136
3     Stroll     Racing Point     1:17.824     C4     82
4     Vettel     Ferrari     1:17.925     C3     81
5     Giovinazzi     Alfa Romeo     1:18.589     C4     99
6     Albon     Toro Rosso     1:18.649     C4     103
7     Leclerc     Ferrari     1:18.651     C3     29
8     Magnussen     Haas     1:18.769     C4     131
9     Russell     Williams     1:19.662     C5     119
10     Ricciardo     Renault     1:20.107     C2     77
11     Bottas     Mercedes     1:20.167     C2     7
12     Hamilton     Mercedes     1:20.332     C2     83
13     Hülkenberg     Renault     1:20.348     C3     80

Snacket från depån  F1-tester i Barcelona

Christian Horner tror inte ett ord på vad Daniel Ricciardo säger när han pratar om en nysatsning hos Renault och förutsättningarna att arbeta för ett fabriksteam.
Istället har han en annan syn på saken:
– Tar han rätt steg i sin karriär? Jag förmodar att han springer ifrån en fajt mot Max, säger Red Bulls stallchef på den nya dokumentärserien Drive to Survive som snart kommer att släppas på Netflix.

Ricciardos nya team Renault var fjärde team förra året och satsar mot en pallplats och det verkar som om teamet har gjort en förbättring av motorn. Det pratas om att den nu har 40 hästkrafter mer jämfört med 2018.
– Även om det är luftmotstånd så känner man att det finns mer kraft i bilen, säger Ricciardos teamkollega Nico Hülkenberg.
– Därför är mitt intryck att vi har gjort stora framsteg, men vad det är värt och om det räcker ser vi först under den första helgen i Australien.
Dit är det lite mindre än tre veckor.

Vi kan konstatera att….

…samtliga rookies har en grön lampa bak på sina bilar under årets F1-tester i Barcelona, för att visa upp att de är just debutanter.  De har inte fått sin superlicens än, men detta gäller enbart under tester.

Tillbaka i depån (AP/TT)

…Fernando Alonso är tillbaka. I alla fall i F1-depån. Här har jag även sett Eric Boullier och Stoffel Vandoorne, någon slags återträff för gamla McLarengänget?
…McLaren hade problem med hyrauliken under dagen, men löste det innan Norris slog till med sin snabba tid.
…Toro Rosso körde med en enda motor under den första veckan. Snacka om tillförlitligt. Moderteamet Red Bull använde två.
…2019 kan vara sista gången det avgörs ett F1-lopp i Mexiko. 2020 ska staten lägga sina pengar på en ny järnväg  för Formel 1.
– Det ser inte bra ut, är Sergio Perez kommentar.
– Det var verkligen tufft att få F1 till Mexiko och tappar vi platsen nu så är det förmodligen över, då tar det 30 eller 50 år innan det kan komma tillbaka.
….Formel 2 testar i Jerez när Formel 1 testar i Barcelona och högt upp i resultatlistan återfinnas Mick Schumacher. Nu ryktas det om att han kan göra F1-debut redan under testerna i Bahrain den 2-3 april.  Uppgifterna kommer bland annat från Sky Italia.

 

Onsdag – detta händer

Årets F1-tester i Barcelona fortsätter under onsdagen med följande förare:
Mercedes: Bottas/Hamilton
Ferrari: Vettel/Leclerc
Red Bull: Verstappen
Renault: Ricciardo/Hülkenberg
Haas: Grosjean
McLaren: Sainz
Racing Point Perez
Toro Rosso: Kvyat
Alfa Romeo: Räikkönen
Williams: Kubica

Vill du ha hela veckans schema? Klicka här.

Tester i Formel 1 2019 – Sportbladet på plats

av Anna Andersson

BARCELONA. Andra veckans tester i Formel 1 2019 är i gång.
Solen skiner och det är trafik på banan.
Första veckans tester i Formel 1 2019 bjöd på strålande väder, väderprognosen ser likande ut för denna vecka och därför lär vi få se hur ett regntest med hjälp av bevattningssystem denna vecka.
Vad har vi med oss från de första fyra testdagarna ?

Mercedes körde flest varv under första veckans tester i Formel 1 2019 (TT)

• Mercedes körde flest varv. Utan att pressa på för några snabbare tider.
•Ferraris bil såg extremt välbalanserad ut och var kvick både på longruns och varv.
Williams hade en bedrövlig inledning och missade två och en halv testdag, körde bara 88 varv.
• Renault hade problem med DRS, men Daniel Ricciardo är inte oroad.
• Kimi Räikkönen var positiv och tyckte att årets Alfa Romeo var klart bättre än fjolårets Sauber.

Den här veckan har Mercedes inlett med en het omarbetad W10. Utifrån ser det ut som om bilen är näst intill komplett ny.

Mer läser du här.

Vem kör då när denna vecka? Självklart får du schemat, men det kan naturligtvis ske vissa förändringar

Andra veckans tester i Formel 1 2019

Team             Förare Tisdag                  Onsdag            Torsdag          Fredag
Mercedes     Hamilton/Bottas              Bot/Ham        Ham/Bot       Bot/Ham
Ferrari         Leclerc/Vettel                    Vet/Lec           Lec/Vet           Vet/Lec
Red Bull        Gasly                                   Verstappen     Gasly               Verstappen
Renault        Hülkenberg/Ricciardo      Ric/Hül          Hül/Ric           Ric/Hül
Haas             Magnussen                           Grosjean        Magn/Gro     Gro/Mag
McLaren         Norris                                 Sainz                 Norris             Sainz
Racing Point     Stroll                               Perez                  Stroll             Perez
Toro Rosso     Albon                                Kvyat                  Albon              Kvyat
Alfa Romeo     Giovinazzi                      Räikkönen        Giovinazzi        Räikkönen
Williams          Russell                            Kubica                Russell             Kubica

Valtteri Bottas självkritisk

Valtteri Bottas kör sin tredje säsong för Mercedes och efter att han varit den enda föraren i något av de tre toppteamen som inte vann ett enda lopp 2018 är kraven höga.

– Det känns som om jag inte har uppnått någonting i F1, och jag blev nästan vansinnig när jag insåg att jag inte uppnått någonting under mina sex år i F1. Det är klart att jag har tid, men man börjar inse att man bara har en enda karriär, säger han under försäsongstesterna.
Han är medveten om att hans tid är på väg att rinna ut, bakom honom väntar Esteban Ocon, som tävlade för Force India förra säsongen och är Mercedes förare, Han har en plats på avbytarbänken 2019, dessutom har Mercedes lotsat in Georg Russel hos Williams.

Vem av dem tar plats i fabriksteamet 2020?

Just nu på går även tester  till Formel 2, i Jerez. I fredags blev Tatiana Calderon klar för serien. Jag fick en pratstund med henne. Hennes tankar inför säsongen läser du här.

Efter förra veckans tester gjorde jag också en ranking. Den ligger här för dig som har PLUS eller köper det.

Den här veckan kommer jag att leverera texter från testerna varje dag, blogginlägg och dessutom se till att jag har med mig material hem så att ni som gillar F1 får rejält med artiklar även framöver.

Avslut för årets första F1-tester 2019

av Anna Andersson
Renault Nico Hülkenberg avslutade årets första F1-tester 2019 med en snabb tid. (AP )

Den första veckan är över. Det finns ett resultat för årets inledande F1-tester 2019.
Sedan är ju frågan vad det egentligen betyder.
Men vi kan konstatera att Nico Hülkenberg körde in på veckans bästa tid, 1:17.393, med de mjukaste däcken C5.
Men det var inte en helt problemfri dag. Strax för klockan 17.00 fick han parkera, varför har Renault inte svarat på men han orsakade den andra röda flaggan den här dagen.
Teamets båda förare lyckades få till snabba varvtider men körde bara 270 km, vilket är lite lite.
– Det fanns ett par problem, erkände Hülkenberg efter testerna avslutats.

 

Red Bull tror på segrar

En vinnare 2019? (AP Photo)

Det team som varit mest positiva i sina uttalanden är Red Bull. De har nu testat motorn från Honda i fyra dagar och även om Pierre Gasly noterades för den elfte bästa tiden i går är motorkonsulent Helmut Marko väldigt nöjd.
– Vi är optimistiska. I år ska vi kunna vinna lopp av egen kraft, säger han.
Pierre Gasly körde 680 km och Hondas motor verkade köra det utan större problem.
Så säker har motorn från Honda varken känts 2018 eller dess för innan.

Läget efter årets första F1-tester 2019

Mercedes Lewis Hamilton  under årets första F1-tester 2019. (AP Photo/Joan Monfort)

När de gäller de båda förväntade favoriterna har både Ferrari och Mercedes kört många varv, 2 783,690 kilometer för Ferrari och 2 839,550 för Mercedes. I dag var det Charles Leclerc som körde för Ferrari och han satsade rätt ordentlig vilket resulterade i ett han gjorde ett par  mindre missar och även var ute i gruset en gång.
– Äh, det är ingen som trycker på ordentligt, inte vi heller, sa han efteråt.
– Jag är ganska nöjd, bilen är lätt att köra.

Nöjda förare hos Mercedes

Även Mercedes förare har varit positiva i sina kommentarer. Bottas och Hmilton delar som vanligt på bilen och kör halva dagen var.
– Den är ingenting som är fel i grunden, det finns enormt mycket potential i bilen och den har vi inte upptäckt riktigt än, säger Valtteri Bottas.
– Det viktigaste är var vi står när vi kommer till Melbourne och hur effektiva vi är när vi analyserar det arbetet vi gör här.
Även han verkar imponerad av Ferrari, återstår att se om det är en taktik för att flytta favoritskapet från det egna teamets axlar.
– Ferraris bil är enormt stark, det råder ingen tvivel om det. Det spelar ingen roll hur mycket bränsle det har i bilen och med vilken inställning de ambänder på motorn, säger finländaren.
– De är snabba på ett varv och de är snabba på longrunsen. Just nu känns det som om de ligger lite före oss.

Redan i måndags varnade Mercedes stallchef Toto Wolff för Ferrari.

Vi kan notera att…

….Lando Norris orsakade den första röda flaggan när han parkerade i gruset i kurva fem redan i morse.
…Robert Kubica hade mätinstrument på sin Williams och körde extremt långsamt,  vilket gjorde att han uppehöll Lewis Hamilton. Det var nära att de båda kolliderade, men Hamilton löste den situationen.
…Alfa Romeo redan presenterar nyheter på bilen, i dag hade det gjort förändringar vid motorhuven Antonio Giovanazzi körde mest av alla, 154 varv, vilket är 2,3 tävlingsdistanser och han körde på mediumdäcken ( C3) och var 1,118 sekunder efter dagens bästa tid.

…en text om gårdagsns tester finns här.
….testerna fortsätter på tisdag. Nu återstår fyra testdagar av årets säsong. Även de körs i Barcelona.

Här är en bra sammanställning resultat årets första F1-tester 2019

Vi hörs igen på tisdag – då ska vi avsluta årets F1-tester 2019 med ytterligare fyra dagars arbete i Spanien.

Senaste snacket – tredje dagens tester inför F1 2019

av Anna Andersson
Tredje dagens tester inför F1 2019 – nu är Williams med på banan

Williams är tillbaka det är den stora nyheten den tredje dagens tester inför F1 2019.
Men det gick inget vidare. Georg Russel fick ingen fart på bilen och var fem sekunder långsammare än den näst långsammaste föraren som var Lewis Hamilton.

Och som ni alla som följer F1-bloggen vet så kör de inte alls på tider utan trycker bara in varv efter varv.
– Det var rätt sent som vi insåg att vi inte skulle hinna till shakedown och inte heller till testerna. Vi trodde att vi skulle klara det till tisdagen, men vi fick inte ordning på alla delarna, sa Claire Williams när hon mötte pressen i Barcelona.
– Vi vill inte uppleva detta en gång till. Vi är inte bara besvikna, utan vi skäms. Det är pinsamt att vi inte får till en bil som kan vara på banan till den första testdagen när alla andra klarar det. Framförallt så är det pinsamt för ett team som har levererat en bil i 40 år.

Dag tre – tester inför F1 2019

Varför vintern har varit som den har varit ville hon inte säga och hon ville inte heller kommentera varför teknikchefen Paddy Lowe ställde in sin pressträff. Det pratas om att han kommer att få sparken om bilen inte levererar och efter den tredje testdagen ser det dystert ut.
– Han fokuserar på bilen och på att den ska vara så bra som möjligt, är teamets kommentar och Claire Williams säger:
– Jag har hört talas om ryktena, men just nu koncentrerar vi oss alla på bilen och vi ska också koncentrera oss på bilen.
I morgon inleds den fjärde och sista testdagen den här veckan.
Därefter återupptas testerna på tisdag.

Vi kan konstatera att….

 

Snabbast i den tredje dagens tester inför F1 2019.  (AP Photo/Joan Monfort)

….det var Happy Hour sista timmen i Barcelona, Daniil Kvyatt körde in på den bästa tiden, Daniel Ricciardo tog sig upp på plats tre.
….Haas var anledningen till tre röda flaggor under onsdagen.
….Williams är på G. teamet har startat sina tester.
….Renault och Racing Point har haft problem med sin DRS, uppenbarligen fungerar den nya delen som tillförts efter regeländringen inte riktigt. Tanken är att effektiviteten på DRS ska ökas med 25 procent till i år.
…Mercedes fortsätter att köra, varv efter var. Men visar inga tider Det känns som om det finns rätt mycket att ta av.
…McLaren fick parkera under förmiddagen. Problem med växellådan.

Testdag 3 – tester inför  F1 2019

1) Kvyatt, Toro Rosso     1:17.704     137
2) Räikkönen, Alfa Romeo     1:17.762     138
3) Ricciardo, Renault     1:18.164     80
4) Vettel, Ferrari                       1:18.350     134
5) Verstappen, Red Bull     1:18.787     109
6) Hülkenberg, Renault     1:18.800     63
7) Grosjean     Haas,         1:19.060     69
8) Fittipaldi     Haas,         1:19.249     48
9) Sainz     McLaren.                     1:19.354   90
10) Perez     Racing Point,              1:20.102     67
11) Bottas Mercedes,                   1:20.693     88
12) Hamilton Mercedes,              1:20.818     94
13) Russell Williams,                    1:25.625     23

Vill du läsa om gårdagens tester? Här gör du det

F1-tester inför Formel 1 2019

av Anna Andersson

Andra dagen av F1-tester inför Formel 1 2019 – och Ferrari fortsätter att ligga i topp.

Charles Leclerc var visserligen 0,086  sekunder långsammare än Sebastian Vettel, men ungefär en sekund snabbare än sina konkurrenter.

Charles Leclerc under årets F1-tester inför Formel 1 2019. (AP Photo/Manu Fernandez)

Det imponerar och det snackas mycket om det bland de andra teamen. Det pratas om vad tricket kan vara och ”Auto, Motor und Sport” har en intressant teori. Den tyska tidningne  menar att årets Ferrari är byggd med en brant lutning från bakvingen till framvingen och att bakvingen sedan sänker sig på rakan. Detta beror, enligt tidningen, inte på någon aktiv hjulupphängning utan på fjädrar och stötdämpare.

Och därmed är det helt enligt reglerna.

Red Bull använde sig av ett liknande trick för ett par år sedan, vi får se vad detta ger – men jag törs lova att det kommer att var en stor snackis under årets F1-tester inför Formel 1 2019.

Gårdagens text om Ferarri läser du här.

F1-tester inför Formel 1 2019 – dag 2

Konkurrenterna från Mercedes har inte imponerat med några tider, men det är också ganska väntat. Det gjorde teamet inte heller förra året utan Lewis Hamilton och Valtteri Bottas delar på dagarna och i dag körde de 163 varv.

– Det blev många varv och en mängd intressant och användbar data, säger teknikchef James Allison.

– Båda förarna testade många olika komponenter och testade olika inställningar på bilarna. Återigen var det en problemfri dag och vi fick lära oss mycket om både bilen och däcken.

Nico Hülkenberg körde 64 varv  (AP Photo/)

Hos Renault är däremot minerna inte lika muntra. Alain Prost, som är rådgivare åt teamet är inte nöjd. Han anser att bilen har för många barnsjukdomar. Daniel Ricicardo hade problem med DRS i dag, men däremot lyckades Nico Hülkenberg köra nästan en hel tävlingsdistans. Det har ingen annan förare gjort i år. Han körde 64 av 66 varv innan passet flaggades rött sedan Pierre Gasly kört av i kurva 12.

 

Vi kan konstatera att….

 

…Daniel Ricciardo inte var den enda som hade problem ed DRS; det hade Racing Point också.

…Kevin Magnussen körde snabbt, men han hade problem med sin sits och lämnade över till testföraren Pietr Fittipaldi och han hade liknane problem och parkerade efter 13 varv.

…Williams ska finnas med i morgon. Då är det tänkt att FW42 ska debutera. Det ryktas om att Paddy Lowe är nära att få sparken från teamet. Efter fjolårets usla säsong finns det inget tålamod kvar.

…Lando Norris körde riktigt snabbt – ett glädje varv månne?

….2021 blir det enhetliga växellådor i F1

F1-tester inför Formel 1 2019- Resultat dag 2

 

Förare,        team,               tid,             varv  däck

1     Leclerc     Ferrari                1:18.247     157     C3
2     Norris     McLaren             1:18.553     104     C4
3     Magnussen     Haas            1:19.206     59     C3
4     Albon     Toro Rosso           1:19.301     132     C4
5     Giovinazzi     Alfa Romeo     1:19.312     101     C4
6     Bottas     Mercedes               1:19.535     89     C3
7     Gasly     Red Bull                   1:19.814     92     C3
8     Hülkenberg     Renault       1:19.837     95     C3
9     Ricciardo     Renault           1:19.886     28     C3
10     Hamilton     Mercedes      1:19.928     74     C3
11     Stroll     Racing Point        1:20.433     79     C3
12     Fittipaldi     Haas               1:21.849     13     C3

F1-tester 2019 – Alla förare

av Anna Andersson

I morgon startar Formel 1 sina F1-tester 2019. De pågår i fyra dagar. F1-bloggen ger sig schemat med vilken förare som kör vilken dag.

Red Bull valde en lack till presentationen, nu är det dags för F1-tester 2019.
Red Bull valde en lack till presentationen, nu är det dags för F1-tester 2019. Hur ser bilen ut då? (Red Bull)

I morse stod det klart att Williams inte hinner färdigt med sin bil och därför INTE kommer till den första tesdagen i Barcelona.

Mer läser du här.

Det blir också spännande att se vilken lack Red Bull och Alfa Romeo har valt på sina bilar. Båda två har meddelat att det k omemr att ske en förändring, men kommer den nu eller till det andra testet?

Vi kan också notera att den Ferrarimekaniker som skadade sig när han blev påkörd under Bahrains GP 2018, Francesco Cigarini, nu är tillbaka i depån. Han kommer att finnas med under årets säsong.

En annan nyhet är att Kimi Räikkönen ska jobba med raceingenjör Julien Simon-Chautemps  den kommande säsongen. De två arbetade ihop hos Lotus också. Det blir ett kärt återseende.

Och Renault har genomförde en filmdag i Barcelona, det blev 98 km, 100  km är tillåtet.

 

 

Vem kör? Förarna infär F1-tester 2019

Team            Måndag                   Tisdag                    Onsdag                     Torsdag

Mercedes Bottas/Hamilton Hamilton/Bottas Bottas/Hamilton Hamilton/Bottas
Ferrari Vettel Leclerc Vettel Leclerc
Red Bull Verstappen Gasly Verstappen Gasly
Renault Hülkenberg/Ricciardo Ric/Hulk Hulk/Ric Ric/Hulk
Haas Grosjean Magnussen Grosjean/Fittipaldi Fittipaldi/Magnussen
McLaren Sainz Norris Sainz Norris
Racing Point Perez Stroll Perez Stroll
Toro Rosso Kvyat Albon Kvyat Albon
Alfa Räikkönen Giovanazzi Räikkönen Giovanazzi
Wiliams Deltar ej Russell/Latifi Latifi/Kubica Kubica/Russell

Tunga nyheter för WIlliams inför F1 2019

av Anna Andersson

Tunga nyheter för Williams inför F1 2019.

Robert Kubica och Georg Russel måste vänta en dag på Williams inför F1 2019
Robert Kubica och Georg Russel måste vänta en dag på Williams inför F1 2019. (Williams)

Teamet har redan ställt in en filmdag eftersom bilen inte var färdig och nu kommer nästa tunga besked. Williams finns inte med när testerna staratar på måndag.

Istället inleds arbetet i spanska Barcelona på tisdagen. Därmed förlorar de en av de åtta testdagarna inför årets säsongsstart.

– Tyvärr har måste vi meddela att det blir en försenad start på våra försäsongstester i Barcelona. Vi startar på tisdag. Vi har haft en väldigt stressig vinter i Grove med att få FW42 klar. Trots att alla har jobbat så hårt de kan behöver vi lite mer tid innan vi är reda  att köra på banan, säger stallchefen Claire Williams.

Tungt för Williams inför F1 2019

Stallchefen försöker låta positiv, men Williams som var sämst i VM I fjol och dessutom tappade viktiga sponsorer har det kämpigt.

– Vår prioritering är att vi kör ut den bästa bil vi kan köra ut på banan och ibland tar det längre tid än vad du vill. Det är inte perfekt, men det är inte heller hela världen. Vi måste nu minska endel av det jobbet vi tänkt föra men vi har sju testdagar kvar. Det gäller att vi får max av dem så att vi kan förbereda oss för säsongen.

I fredags presenterade Ferrari sin bil. Det gör att det enda teamet som inte har haft en ordentlig presentation är Alfa Romeo. De körde en speciallack på bilen under torsdagen när Kimi Räikkönen satt bakom ratten under en filmdag på Fiorano i Italien.

En kul detalj var att den dagen enbart kunder hållas för att Antonio Giovanazzi körde till flygplatsen under morgonen för att personligen hämnta upp de sista delarna till bilen.

 

För övrigt hävdar Ferraris tekikchef Mattias Binotto att de nya reglerna till 2019 kostar teamet 1,5 sekunder

Sida 2 av 244
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB