Ericsson oskadd efter krasch inför Italien GP

av Anna Andersson

Jag höll andan under det andra träningspasset. Marcus Ericssons krasch inför Italien GP 2018 var fruktansvärd.

Det var problem med bakvingen som orsakade olyckan.

– Precis som man tydligt såg på bilderna var det den reglerbara bakvingen som stannade i öppet läge, säger stallchef Frederic Vasseur till Motorsporttotal.

– Vi hade ett liknande problem på Charles bil, men det var inte lika allvarligt. Därför hämtade vi tillbaka honom till garaget. Han körde vidare när vi hade löst det och ja, vi hade redan insett vilket problem det var.

Svensken kunde lämna banan utan fysiska skador, men av bilen återstod inte mycket. Den måste byggas om till morgondagen.

Marcus Ericsson dök inte upp på den internationella mediaträffen efter fredagens träningspass, teamet ställde in den. Vi får avvakta ett pressmeddelande från Sauber.

Tufft för Ericson inför Italien GP 2018

Sauber F1's Swedish driver Marcus Ericsson (L) waves after a medical check-up following a crash during the second practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on August 31, 2018 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. (Photo by Miguel MEDINA / AFP)
Ericsson vinkar efter kraschen inför Italien GP 2018 (AFP)

För både Ericsson och Leclerc måste det vara fruktansvärt jobbigt psykiskt att ha problem med bakvingen. Monza är en höghastighetsbana, det går enormt fort på raksträckorna och konsekvenserna kan bli förödande.

Att inte veta om det DRS fungerar, att inte våga lita på sin bil och ha förtroende för den måste vara väldigt frustrerande.

Mer om kraschen läser du här.

Annars var Ferrari snabbst på Monza. Sebastian Vettel, något före Kimi Räikkönen och först därefter VM-ledaren Lewis Hamilton från Mercedes. Det var väldigt jämnt mellan teamen och jag utgår i från att det kommer att bli ett mycket tight kval i morgon eftermiddag. Just nu känns det som om det är en liten fördel för Ferrari.

Bakom de tre toppteamen såg Force India återigen vassa ut, teamet tog 18 poäng förra veckan och behåller de farten kommer de att bygga på det kontot och troligen avancera i VM -tabellen.

 

Ericssons krasch inför Italien GP 2018

Resultat träning 2 – inför Italien GP 2018:

1) Sebastian Vettel, Ferrari  1.21,105
2) Kimi Räikkönen, Ferrari  +    0,270
3) Lewis Hamilton, Mercedes +   0,287
4) Valtteri Bottas, Mercedes  + 0.698
5) Max Verstappen, Red Bull +1,049
6) Daniel Ricciardo, Red Bull +     1,191
7) Esteban Ocon, Force India + 1,825
8) Sergio Perez, Force India  + 1,837
9) Charles Leclerc, Sauber + 1,860
10)  Nico Hülkenberg, Renault + 1,958
11) Romain Grosjean, Haas + 1,972
12) Carlos Sainz Jr, Renault  + 2,088
13) Kevin Magnussen, Haas + 2,128
14) Pierre Gasly, Toro Rosso  + 2,297
15) Sergei Sirotkin, Williams + 2,40
16) Brendon Hartley, Toro Rosso + 2,42
17) Lance Stroll, Williams + 2,461
18) Fernando Alonso, McLaren + 2,636
19) Stoffel Vandoorne, McLaren +2,97
20) Marcus Ericsson Sauber ingen tid

 

Vi  kan notera att…..

…det regnade inför och under det första träningspasset, inte under det andra. Nu har prognosen inför helgen förändrats något och det är risk för regn även under kvalet.

…Daniel Ricciardo har bytt motor och kommer att starta Italiens GP i sista led.

…Nico Hülkenberg har en tuff helg framför sig, tio platsers nedflyttning efter startkollisionen i Spa och en ny motor. Därmed startar han också  längst bak.

…det snackas om att Daniil Kvyatt kan vara på väg till F1 och till Toro Rosso. Han har tidigare kört för Toro Rosso och är nu utvecklingsförare hos Ferrari. Toro Rosso tappar Pierre Gasly till Red Bull  och behöver minst en förare. Det kan hända at de behöver två. Brendon Hartley han har haft en enormt tung säsong och frågan är väl om han får vara kvar.

…F1-stannar i Japan. Liberty Media är överens med arrangören i Suzuka.

….fakta och statistik läser du här. En väderprognos hittar du här och alla tider och däckval  som gäller här.

 

Däcktillverkarens tankar inför Italien GP 2018

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Italiens Grand Prix 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 30.08.2018 13:10 CEST

Till helgens Grand Prix i Monza i Italien har Pirelli valt ut däcken medium, soft och supersoft. Pirellis ”hemmaplan”, som också kallas ”The temple of speed”, är en av de snabbaste banorna i hela Formel 1 och en av endast fyra banor som varit med i tävlingen ända sedan 1950. Italien förblir synonymt med Formel 1 och fansen här är några av världens mest hängivna.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Fjolårets snabbaste varv var mer än två sekunder snabbare än motsvarande under 2016. De flesta förarna valde att göra ett depåstopp. Red Bulls Daniel Ricciardo använde sig av en alternativ soft-supersoft-strategi och tog sig förbi tolv bilar för att slutligen komma i mål på en fjärdeplats. Det var också Ricciardo som stod för loppets snabbaste varv.
  • I år är bilarna visserligen snabbare än någonsin, men det lär eventuellt inte märkas på en bana som Monza. Prestandaförbättringen blir som tydligast i kurvor och Monza präglas främst av raksträckor.
  • Vädret är vanligtvis varmt och torrt, även om kraftigt regn påverkade förra årets kvalificering.

VAD ÄR NYTT?

  • De tre topplagen skiljer sig åt i sina val av däck: samtliga sex Mercedes-, Ferrari- och Red Bull-förare har valt olika uppsättningar.
  • Efter helgens lopp fortsätter Pirellis utvecklingsprogram inför 2019 vid Paul Ricard i Frankrike. Under 5-6 september kommer McLaren att testa våtdäck.

Se Vettels kollision inför Italien GP på Monza

av Anna Andersson

Inför Italien GP på Monza är Sebastian Vettel positiv.
Han var snabbast på alla passen  utom i Q3 under tävlingen i Belgien och han vann loppet. Han tog in sju poäng i kampen om VM, både han och Hamilton har vunnit fem lopp i år och nu väntar Monza. En bana där Ferrari inte har vunnit på sedan 2010 – men i år är känslan positiv inför hemmaloppet.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jubilates on the podium after winning the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 26, 2018. Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain placed second and Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands placed third. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Potitiv Vettel inför Italien GP på Monza (AP )

– Jag och bilen kör i samklang, jag har en bra känsla inför Monza och alla nya delar som vi har haft med oss har fungerat bra. Ingenting har gått fel, säger Sebastian Vettel.

Press inför Italien GP på Monza

Nu handlar det också att ta hand om pressen på hemmaplan tifosen förväntar sig inte bara en VM-seger de förväntar sig under. Som när Michael Schumacher vann i sitt första lopp för Ferrari 1996 eller Ferrari tog en dubbelseger efter Enzo Ferraris död 1988. Det gäller att klara av den mentala pressen.
I fjol gjorde man inte det. Monza var en trist helg för Ferrari och faktum är att Mercedes tack vare sin starka motor har vunnit hr de senaste fyra åren.
– Senaste gången som vi var snabbast var på Silverstone. Vi var rätt bra med i Frankrike och Österrike, men sedan tävlingen på Hockenheim har Ferrari varit snabbare än vad vi har varit. Att de var det i Budapest var ingen överraskning och Spa var tuffare för oss, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
Så nu är frågan – vem har den starkaste motorn den här helgen?

När det gäller fakta och statistik kikar du här.
När det gäller tider och förarnas däckval tittar du här.

Väderprognos inför Italien GP på Monza

I fjol regnade det under kvalet till Italien GP och även i år är det regn på väg in under tävlingshelgen. Den här gången är det framförallt fredagen som riskerar att bli blöt. Under det första träningspasset är regnrisken 45 procent, under det andra ligger den på 70 procent och det är också risk för åska. Är det så illa riskerar träningspasset att ställas on.
Under lördagen väntas det sedan uppehåll och det bör vara ungefär 27 grader varmt. På söndagen ska det också vara uppehåll och ungefär 26 grader.

Vettel kolliderade inför Italien GP på Monza

Det var showrun i Milano i går. Men Sebastian Vettel hade inte riktigt koll på sina grejer.

Han satte sin bil utanför körbanan:

Vi får hoppas att han inte har lika stora problem till helgen. Då vill vi ha en härlig fajt om VM-titeln.

Vi kan notera att

…Haas teamchef Günter Steiner bekräftar att Charles Leclerc står på listan av potentiella förare för 2019.

…Lando Norris har mycket att göra i helgen. Han kör F2 och även den första F1-trningen där han ersätter Stoffel Vandoorne hos McLaren.

…det har skett vissa förändringar i kurva 6,7 samt tio ( Lesmo och utgången ur Ascari) har man laggt upp dubbla curbs, i kurva fyra har man också lagt in en curb.

….Daniel Ricciardo får en ny motor från Renault. Den ska, enligt tillverkaren ge honom 0,3 sekunder per varv. Men om han använder den så måste han  ta ett motorstraff och starta längst bak.
…Nico Hülkenberg har med sig ett straff från Spa. Han flyttas tillbaka tio platser i starten av loppet.
…Lewis Hamilton missar dagens mediadag i Monza och även den officiella autografskrivningen. Varför?
– Ett personligt åtagande som han omöjligt kan flytta på.
Hamilton anländer till Italien ikväll.
…arrangörerna till Italiens GP vill förlänga kotnraktet till 2019 och även fram till 2022. Då skulle nämligen Italiens GP på Monza fylla 100 år.

Guide och nyheter inför Italien GP i Formel 1

av Anna Andersson

Onsdag och dag för en guide inför Italien GP i Formel 1 – men vi börjar med en nyhet.
Formel 1 stannar i Tyskland.
Även 2019 kör F1 på Hockenheim.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates on the podium after winning the German Formula One Grand Prix at the Hockenheimring racetrack in Hockenheim, Germany, Sunday, July 22, 2018. (AP Photo/Jens Meyer)
Hamilton vann Tyskland GP – ett  mycket viktigt lopp för Mercedes. Nu är det klart. F1 kör här även 2019.  (AP Photo/Jens Meyer)

Enligt Motorsporttotal är kontraktet mellan rättighetsägarna Liberty Media och Hockenheim-Ring redan klart, det återstår bara signaturer innan dealen är spikad.

Inför årets säsong såg det ut som om det skulle vara över för F1 i Tyskland, men det kom mer än 70 000 åskådare till loppet på Hockenheim-Ring och Liberty Media bestämde sig för att sänka arrangörskostnaden som var tänkt att ligga på 25 miljoner Euro. Kontraktet gäller över ett år och nu arbetar tyskarna på att skriva ett femårskontrakt från och med 2020.

 

Mot Italien GP i Formel 1

Marcus Spa 1
Italien GP i Formel 1 är speciellt för Ericsson. I år det dessutom hemmaplan – med Alfa Romeo. (Sauber)

Då vänder vi blickarna mot Monza, en favoritbana för många och för Marcus Ericsson är det hemmaplan i år. Han kör trots allt för Alfa Romeo Sauber.
– Det är omöjligt att inte gilla Monza eftersom den är så annorlunda jämfört med alla andra banor, säger Ericsson.
– Den ligger inne i en slottspark, man kör bilarna med väldigt lågt downforce vilket gör dem otroligt svårkörda och sedan går det vansinnigt fort rakt fram. Det gäller att vara precis i sina bromspunkter, bromsar du en sekund försent kan du låsa upp däcken och missa chikanen. Historien runt banan gör stämningen magisk. Det är en av racingvärldens häftigaste upplevelser

Vilka tider som gäller och förarnas däckval hittar du här, i tisdagens inlägg.

Guide till Italien GP i Formel 1

Autodromo Nazionale di Monza
Lopp: 14 av 21
Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 m.
Loppet totalt: 306,720km.
Varvrekord: 1.21,046 (Rubens Barrichello, 2004).
Däckslitage: Långt.
Bromsslitage: Medium.
Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 46
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Vinnande strategi 2011: 1 depåstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann. 67 GP-lopp har avgjorts på banan.
Omkörningar: 2016: 68 (27 med DRS)
2017: 60 (18 med DRS)
Antal segrar från pole position: 24
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett mycket klassiskt lopp. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet.

Statistik Italien GP i Formel 1

Kval 2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Lance Stroll, Williams
3. Esteban Ocon, Force India
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Felipe Massa, Williams
8. Daniil Kwjat, Toro Rosso

Snabbaste kvalvarven:
Absolut: 1:20.089 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2017: 1:35.554 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:21.135 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:23.397 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:24.109 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:23.755 (Sebastian Vettel, Red Bull)

 Italien GP i Formel 1 2017 – Topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Esteban Ocon, Force India
7. Lance Stroll, Williams
8. Felipe Massa, Williams
——
18. Marcus Ericsson, Sauber
Snabbaste varvet i racet
Absolut: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2017: 1:23.361 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2016: 1:25.340 (Fernando Alonso, McLaren)
2015: 1:26.672 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:28.004 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:25.849 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förare med flest segrar:
Michael Schumacher  (5)
Lewis Hamilton  (4)
Ronnie Peterson  (3)
Sebastian Vettel  (3)
Alain Prost  (3)
Juan Manuel Fangio  (3)
Rubens Barrichello  (3)
Stirling Moss  (3)
Nelson Piquet  (3)
Fernando Alonso  (2)

Dagens snabba nyheter

Bland annat hittar du det faktum att…

…Lance Stroll i går var på besök i Racing Point Force Indias fabrik poå Silverstone och testade en förarsits. Det är inte bekräftat, men det mesta tyder på att ett stallbyte är nära för kanadensaren. På Monza kör han dock för Williams och Esteban Ocon för Force India. Det betyder att Racing ont ställer upp med det förarpar som tog 18 (!) poäng i Spa och gick från sista plats i förar-VM till plats nio direkt och nu bara är en poäng bakom Sauber som tack vare Marcus Ericssons pinne är uppe på 19. På Spa var det en motorbana, det är det på onza också, så vi kan förvänta oss att de rosa bilarna visar fin form.

 

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Practice, Hockenheim, Germany, Friday 20 July 2018.
Charles Leclerc körde för Ferrari på Monza. (Sauber).

… Charles Leclerc har suttit bakom ratten på en Ferrari. Jo, det var Saubers förare som körde den filmdag som Ferrari hade på Monza den här veckan. Under säsongen får varje team använda sig av två filmdagar och då köra 100 km (17 varv på Monza) och de får bara ha demodäck från Pirelli. Ferrari har inte vunnit hemma på Monza sedan 2010, den gången kördes bilen av Fernando Alonso.
…Sebastian Vettel tog sin 52:a seger på Spa. Han gick om Alain Prost som vann 51 GP-lopp. Därmed gick han om Prost på samma bana som Michael Schumacher gjorde det. Schumi tog också sin 52:a seger på Spa, det var år 2001. Den banan var hans vardagsrum…. Vettel är nu trea i listan på flest segrar, Schumacher har 91, Hamilton 67 och Vettel 52.
…det är tuff kamp om plats fyra i VM. Det skiljer sex poäng mellan Renault och Haas.

Italien GP i F1 – tider och däckval

av Anna Andersson

Belgien GP har vi lagt bakom oss och nu väntar Italien GP i F1. På Autodromo Nazionale di Monza.
Det är min personliga favorit. När folk frågar mig vilken bana jag helst åker till svarar jag Monza.
Sju dagar i veckan.

Ferrari's supporters celebrate after Michael Schumacher of Germany won the 71st Italy Grand Prix at Monza, Sunday, September 10, 2000. Finland's Mika Hakkinen of the McLaren Mercedes team placed second. (AP Photo/Domenico Stinellis)
Så firade Ferraris fans Michael Schumachers seger på Monza år 2000.  (AP Photo)

Den banan har farten, känslan, historien och den banan har allt. Redan när jag kliver in i slottsparken får jag gåshud, på den här banan är F1 så mycket mer än en VM-tävling.

Här är en text jag skrev 2005 – för en halv evighet sedan – men jag tycker ändå att den ger en rätt bra känsla över vad Italiens GP på Monza står för.

Italien GP i F1 – alla tider:

Fredag 31 augusti:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag 1 september:
Träning 3 kl 12.00
Kval till Italien GP i F1 kl 15.00
Söndag 2 september:
Italien GP i F1 – start kl 15.10.
Jag startar Sportbladets livebevakning kl 14.55 – häng med.

Förarnas däckval Italien GP i F1

Däckvalen i helgen är medium, soft och supersoft och Ferrari har ett betydlgit mer aggressivt val än Mercedes, tio set supermjuka däck mot Mercedes åtta set. Även Sauber har valt tio supermjuka set , men där ligger Marcus Ericsson på två sett medium och ett set soft. Charles Leclerc har däremot två soft och ett medium.

Annars kan vi notera att…

…Lance Stroll kör för Williams i helgen. I alla fall om man får tro Williams pressmeddelande inför tävlingshelgen.
…Valtteri Bottas har blivit ett år äldre. 29. Grattis på födelsedagen!
…det har snackats mycket om halo efter Belgien GP. Drar vi i den historien vidare så var det faktiskt så att halon kom till efter Jules Bianchis fruktansvärda olycka på Suzuka den 5 oktober 2014. Fransmannen fick vattenplaning och for rakt in under en hjullastare som kommit in på banan för att bärga en annan bil. I samband med kollisionen flyttades den 9 ton tunga hjullastaren två meter. Han drabbades av svåra huvudskador i samband med kollisionen och avled sommaren 2015.

Jules Bianchi var som en bror för Charles Leclerc och efter olyckan i Japan kämpade FIA hårt för att få igenom halo som huvudskydd. Det är många, både förare och fans, som har hånat och skrattat åt det nya skyddet.
Efter startkollisionen på Spa-Francorchamps i söndags känns det som om kritiken bör tystna. Halo kan ha räddat livet på Charles Leclerc.
…i morgon är det onsdag – då får du självklart en guide inför säsongens 14:e VM-deltäling. Itaalien GP i F1.

Räddade Halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

av Anna Andersson

Efter racet är före racet – men vi lämnar inte Belgiens GP i F1 bakom oss riktigt än. Efter racet var frågan – räddade halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

FIA har presenterat bilderna från startkollisionen och de känns läskiga. Tänk om är en tanke som inte lämnar mitt huvud.
Det var riktigt tajt för Charles Leclerc.

The car of Mclaren driver Fernando Alonso of Spain, center top, is involved in a crash along with Sauber driver Charles Leclerc of Monaco. center bottom, during the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 26, 2018. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Räddade halo livet på Charles Leclerc i Belgien? (AP)

Han kunde inte göra någonting när Fernando Alonso flög precis över hans huvud.
– Det var otäckt, det gick så fort. Jag såg bara en orange bil och kände smällen, men jag var aldrig rädd, säger han till Blick.
– Halon skadade säkerligen inte, jag har aldrig varit någon större fan en jag måste säga att jag är glad över att jag hade den över huvudet.

Hur tajt det var ser du här:

Även Charlie Whiting fick svara på följande fråga:

Räddade Halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

– Vi kan inte spekulera i om halon räddade Charles liv eller inte, men man behöver inte ha allt för mycket fantasi för att kunna föreställa sig vilka däckavtryck som hade varit på hans hjälm om han inte hade haft skyddet. Det hade varit ett under om det inte hade varit så. Avtrycken på halons överkant är mer än tydliga, säger tävlingsledaren till tidningen.

Det har varit mycket snack om halo och snygg är den ju inte, men vad tror du? Räddade Halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

Tidernas omkörning ?

Innan det är dags att kika lite framåt måste jag dela med mig av min absoluta favorit. En omkörning som inträffade på Spa just i dag  för 18 år sedan.

Senaste snacket kring förarkarusellen

Dagens hetaste snackis handlar om förarna – vem som kör var framöver.
Force Indias framgångar kan inte ha undgått någon, men vem sitter i bilen den här helgen?
Hittills har vi inget svar på den frågan, men vi kan konstatera att den stora förloraren kan vara Esteban Ocon.

Formula One F1 - Belgian Grand Prix - Spa-Francorchamps, Stavelot, Belgium - August 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates qualifying in pole position with Ferrari's Sebastian Vettel in second position and Force India's Esteban Ocon in third position REUTERS/Francois Lenoir
Esteban Ocon kvalade in som trea till Belgien GP i F1 – var kör han 2019? (REUTERS)

Han var nästan överens med McLaren, hade testat en sits i Working, men man kunde konstater att han var för lång (186 cm) för MCL 33, även om man hörde sig för lite hur läget var hos Renault.
– Vi hade nästan en deal klar med Renault, säger Mercedes stallchef Toto Wolff, som arbetar för att hitta en plats åt sin skyddsling, till Motorsporttotal.
– När vi var i Budapest trodde vi att vi hade säkrat hans framtid.
Men så skrev Daniel Ricciardo på för Renault.
– Det är synd att det har utvecklat sig på det sättet, vi var precis lika överraskade som Red Bull över det som hände, erkänner Wolff.
– Samtidigt är Esteban så duktig att han kommer att hitta en plats hos ett annat F1-team.
Och frågan är var det i sådant fall är?
Som läget är nu står förarna i kö hos Sauber.
Mercedes stallchef Toto Wolff har synts i teamets motorhome, Marcus Ericsson vill stanna, vad händer med Charles Leclerc? Ferrari vill gärna se att Antonio Giovanazzi får chansen. Stoffel Vanddorne är på väg från McLaren och hans manager Alessandro Alunni Bravi har en viktig roll hos Islero Investments AG som nu kontrollerar Sauber och Vanddorne blev mästare i GP2 med ART – och Frederic Vasseur som bland annat är teamchef hos Sauber.

Vi kan notera att….

…jag skrev en krönika i natt. Har du inte läst den än, kan du klicka här.
…Ferrari och Sebastian Vettel gjorde det snabbaste depåstoppet på Spa, 2,29 sek. Williams och Sergei Sirotkin var tvåa med 2,32 och Marcus Ericsson trea med 2,32 sekunder.
…Daniel Ricciardo kan drabbas av ett motorstraff på Monza. Han ska köra med den uppdaterade motorn på fredag.
– Under kvällen bestämmer vi oss för om motorn stannar i bilen eller inte. Om den fungerar bra i Daniels bil så kommer Max också att byta till den uppdaterade motorn underlördagen, säger Christian Horner.
..Gerhard Berger fyller 59 år i dag. Han är numera chef för DTM – och där vann Joel Eriksson sent i går kväll. Svensken är den näst yngsta föraren som vunnit ett lopp i det tyska mästerskapet. Mer läser du här.

Resultat efter Belgien GP i F1- Ferraris fart avgör

av Anna Andersson

Sebastian Vettel körde in en seger på Spa Francorchamps. Det säger dagens resultat efter Belgien GP i F1.
Och det på en bana där farten är avgörande.
Nu väntar nästa fartfest i Italien – och tysken kan göra VM väldigt jämnt igen.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jubilates on the podium after winning the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 26, 2018. Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain placed second and Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands placed third. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Sebastian Vettel var snabbast på Spa (AP)

I nästan fyra veckor har vi väntat på att VM i F1 skulle starta om. Vi har snackat om team som gått i konkurs, förare som bytt stall och om nya motorer. Vi visste att det var farten som skulle avgöra på Spa och det har pratats enormt mycket om att de två loppen efter sommaruppehållet skulle vara de som satte tendensen i VM. I fjol var det Lewis Hamilton som inledde bäst och tog över greppet i ett VM som han sedan vann.
I år var det Sebastian Vettel som flög fram på Spa-Francorchamps och inför Ferraris hemmarace i Italien ser det mycket bra ut för det röda stallet. Ferrari var snabbast på samtliga pass i Belgien, bortsett från Q3 då ett regnväder och ett urladdat batteri ställde till det. I loppet behöll Vettel lugnet när Lewis Hamilton tog starten, han visste att tajmingen skulle avgöra loppet och han visste också att han skulle få sin chans på Kemmelrakan.

Den tog han – eller som Lewis Hamilton sa:
– Han blåste förbi som om jag inte ens var där.
Och efter det handlade det om att kontrollera loppet.
Sebastian Vettel som slängde bort VM-ledningen när han gjorde ett fel i regnet under Tysklands GP vet att han inte har råd att göra fler missar. Han knaprade in sju poäng i Belgien och ligger 17 poäng efter Hamilton inför Italiens GP på Monza.
Då väntar nästa höghastighetsbana och målsättningen är att han om vecka som mest ska ha tio poäng upp till Hamilton efter Italien GP. Får han Kimi Räikkönen med sig upp på plats två kan det avståndet vara minskat till sju små pinnar när det är sju lopp kvar av F1 2018.
Och det mina vänner är ungefär det samma som ingenting.
Vi har en spännande höst framför oss.
Vill du läsa mer om loppet gör du det här.

 

Dagens resultat i Belgien GP i F1 – en besvikelse

Mercedes' British driver Lewis Hamilton competes during the Belgian Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 26, 2018. (Photo by JOHN THYS / AFP)
Dagens resultat i Belgien GP i F1 – en besvikelse  (Photo by JOHN THYS / AFP)

Lewis Hamilton var tvåa och Valtteri Bottas fyra. Båda Mercedes bilar gick i mål och tog bra poäng, det gjorde att teamet utökar ledningen i märkes-VM. Lewis Hamilton leder fortfarande förarmästerskapet.
Ändå var det ett stort moln av besvikelse som omgav mästarteamet när de gick igenom dagens resultat från Belgien GP i F1.
– Man måste vara realist. Plats två är bra. Båda våra bilar tog sig i mål medan Kimi Räikkönen bröt. Det gör att vi har en liten fördel i konstruktörsmästerskapet, säger Mercedes Toto Wolff till Sky.
– Men trots det är vi besvikna. Vi har inte tillräckligt bra. Vår bil var inte snabbast av alla och det var flera ställen som vi tappade på. Det känns inte alls bra.

 

Force India från 0 till 18

Force India hade andra startled i Belgien GP i F1 och deras förare Sergio Perez och Esteban Ocon gick ii mål på plats fem och sex. Det gör att teamet som blev av med alla sina poäng i fredags tog 18 poäng redan i det första loppet. Teamet avancerade i märkes-VM och ligger på plats nio – en poäng efter Saubers som har 19 poäng.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd12, Hungarian Grand Prix, Qualifying, Hungaroring, Hungary, Saturday 28 July 2018.
Marcus Ericsson tog poäng i Belgien (Sauber) .

Dagens pinne körde Marcus Ericsson in. Han körde smart genom den första kurvan, valde innerspår och undvek masskollisionen när Nico Hülkenberg missade en inbromsning och tog med sig Fernando Alonso och Charles Leclerc ur loppet.
Efter det hade han chansen att gå ikapp Toro Rosso och Pierre Gasly, men Red Bulls systerteam agerade smart och lät Brendon Hartley vara bromskloss framför Ericsson.
– Man kan alltid analysera depåstopp hit och dit, tyckte Ericsson efter loppet när han pratade med Viasat Motor.
Hartleys kamp gjorde att Ericsson tappade tid i jakten på Gasly och fransmannen kunde köra in två pinnar och utöka avståndet i VM där Sauber är åtta med 19 poäng och Toro Rosso är sjua med 30. Den placeringen handlar om många miljoner och om nu Racing Point Force India får vingar och gasar till sig ytterligare VM-poäng på Monza nästa vecka så går det nygamla teamet om i kampen om de viktiga prispengarna.
Ni som undrar hur det fungerar kan läsa denna texten:
Vill du läsa vad Marcus sa efteråt gör du det här:

Startkollisionen från flera olika vinklar

Nico Hülkenberg tog på sig skulden för startkollisionen.
– Det går rätt snabbt. Man inser att man sitter i skiten men kan inte göra någonting åt det. Då smäller det. När jag gick på bromsen hade jag inget grepp, framhjulen blockerade och jag kunde inte rädda någonting, säger han till motorsporttotal.
– Det var ett stort misstag och det är naturligtvis bittert för de kollegorna som drabbades, för mig också. Det är ingenting man vill ska hända.

Efter loppet straffade domarna Hülkenberg. Han flyttas tillbaka tio placeringar i starten av Italiens GP nästa vecka.

Vi kan notera att…

…Kimi Räikkönen bröt dagens lopp. Han blev påkörd och fick rejäla skador på bilen vilket gjorde att han trots tappra försök inte kunde fortsätta. Det sägs ändå att det bara återstår ett par formaliteter innan hans kontrakt med Ferrari är klart – och att avtalet presenteras i samband med Italiens GP nästa vecka. Där brukar Ferrari bekräfta sina förare.

…Valtteri Bottas fick ett tidsstraff på fem sekunder för incidenten med Sergei Sirotkin, men det förändrar inte  resulatet i loppet.
…Charles Leclerc hade tur. Cockpitskyddet halo infördes i år och det var rejält skrapat efter den lufttur som Fernando Alonso tog över hans bil.
– Halo gjorde sitt jobb, sa Leclerc efter loppet.
….Sergio Perez sågs ha skrivit på sitt kontrakt med Racing Point Force India för 2019, nu väntar vi på att det ska bekräftas också.
….Claire Williams erkänner för motorsport-magazin att det finns en anledning till att Lance Stroll kör för hennes fars team:
– Det handlade om pengar för en förarplats. Det och ingenting annat, säger hon.
– Hans pappa investerade i teamet och därför är Lance hos oss. Williams har alltid haft en sund ekonomi, men det har varit svårt att få ihop det och den budgeten vi har kommer från olika källor.

VM-ställningen efter 13 av 21 lopp:

1)  Lewis Hamilton (Mercedes) 231
2)  Sebastian Vettel (Ferrari) 214
3) Kimi Räikkönen (Ferrari) 146
4) Valtteri Bottas (Mercedes) 144
5) Max Verstappen (Red Bull-Renault) 120
6) Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault) 118
7) Nico Hülkenberg (Renault) 52
8) Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) 49
9) Fernando Alonso (McLaren-Renault) 44
10)  Sergio Pérez (Racing Point FI) 40
11) Esteban Ocon (Racing Point FI) 37
12) Carlos Sainz Jr. (Renault) 30
13) Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) 28
14)  Romain Grosjean (Haas-Ferrari) 27
15)  Charles Leclerc (Alfa-Sauber) 13
16) Stoffel Vandoorne (McLaren-Renault) 8
17) Marcus Ericsson (Alfa-Sauber) 6
18) Lance Stroll (Williams-Mercedes) 4
19) Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) 2
20)  Sergej Sirotkin (Williams-Mercedes) 0

Om en vecka avgörs Italiens GP på Monza. Alla datum och banor som återstår av säsongen hittar du här.

Överraskningen i Belgien GP i Formel 1

av Anna Andersson

Ferrari har dominerat träningarna inför Belgien GP i Formel 1.
Sedan kom kvalet – och regnet.
Då tog Lewis Hamilton över.
Känner vi igen den? Det hände i  Ungern inför sommaruppehållet och det blev en repris i Belgien. Det gick inte att ta miste på Hamiltons glädje efter kvalet. Han har nu ett strålande utgångsläge inför Belgiens GP i Formel 1.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton competes during the qualifying session at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 25, 2018 ahead of the Belgian Formula One Grand Prix. (Photo by EMMANUEL DUNAND / AFP)
Mörka moln inför Belgien GP i Formel 1 (AFP)

Han startar först, har Vettel bakom sig och har det bästa utgångsläget inför loppet. Han behöver göra en bra start och kontrollera händelserna för att köra in ytterligare 25 poäng.
Vettel måste däremot ta in 24 poäng på Hamilton under de nio lopp som återstår.

På ren svenska betyder det att han måste besegra Hamilton. Det räcker inte att vara lika bra. Han måste vara bättre.
– Vi tajmade inte regnet perfekt, erkänner en besviken Vettel efter kvalet.
– När jag körde över linjen inför det sista varvet såg jag att batteriet inte var helt laddat, det kostade oss endel. Samtidigt har jag en bra känsla inför racet.
Han behöver den. Hamilton tog 50 poäng och VM-ledningen under de två loppen i Tyskland och Ungern.
Vettel tog 18 och tappade greppet om mästerskapet.

Skrällen inför Belgien GP i Formel 1

Formula One F1 - Belgian Grand Prix - Spa-Francorchamps, Stavelot, Belgium - August 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates qualifying in pole position with Ferrari's Sebastian Vettel in second position and Force India's Esteban Ocon in third position REUTERS/Francois Lenoir
Force India en skräll inför Belgien GP Formel 1 (REUTERS)

Spa-Francorchamps är en mycket speciell bana, den längsta under hela säsongen med sina 7 km, en bana som kräver en stark motor och en förare som kan hantera växlande väderförhållanden. Det är en bana där Force India tycks trivas, ni minns väl det gamla Jordanteamet som Michael Schumacher debuterade med här 1991 då han imponerade med en sjundeplats  i kvalet? Eller 1998 då Damon Hill och Ralf Schumacher körde in Jordan på plats ett och två?

I fjol tog Esteban Ocon poäng för teamet, för två år sedan var Sergio Perez och Nico Hülkenberg fyra och femma i Belgien GP och 2015 var Perez femma på Spa-Francorchaps för Force India.
Det teamet är numera Racing Point Force India.

I samband med Ungerns GP i juli gick det i konkurs. Nu är det tillbaka med en ny ägare, Lawrence Stroll och hans kompanjoner – och deras bilar står i andra startled.
Framförallt gläds jag åt Esteban Ocon. Fransmannen som sponsras av Mercedes spås vara den förare som måste lämna plats åt Lance Stroll, men i de svåra förhållandena i Belgien visade han varför Mercedes tror på honom och varför han är värd en plats i F1. Efter den tuffa månaden som han och teamet har bakom sig, körde han in på plats tre och slog sin teamkollega.
Force India startar från andra led, de har en motor från Mercedes och en bil som trivs på Spa. Även om det inte blir en pallplacering kan det bli väldigt många viktiga poäng – och för ett team som ligger sist i VM och precis blivit av med varenda pinne det tagit i år är det ett fantastiskt utgångsläge.

Många förare vill till Sauber

Sauber är numera ett team som många är intresserade av. Bilen går bra, Charles Leclerc har imponerat och det är många förare som vill köra för stallet nästa säsong.
Marcus Ericsson är en av dem. Stoffel Vandoorne en annan och under tävlingshelgen i

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd12, Hungarian Grand Prix, Qualifying, Hungaroring, Hungary, Saturday 28 July 2018.
Får Marcus Chansen även 2019? (Sauber)

Belgien har Toto Wolff synts i Saubers motorhome. Han var troligen där för att diskutera ett eventuellt samarbete med Esteban Ocon. Frasmannen lär få lämna Racing Point Force India när Lance Stroll flyttar dit från Williams.
Charles Leclerc då?
Nu säger det ihärdigaste ryktet att Ferrari parkerar honom hos amerikanska Haas en säsong, harmonin stämmer hos Ferrari. Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen trivs ihop och finländaren levererar.
Hos Haas skulle Leclerc ersätta Romain Grosjean och få jobba hos ett team som också arbetar nära Ferrari och ligger bra till i mästerskapet. I år har teamet tagit 66 poäng, trots att man lämnade 20 i Australien.

Marcus Ericsson var nöjd efter kvalet. Trots motorproblem så fungerade körningen.
– Vi var jämna Charles och jag, det kändes bra, sa Ericsson till Viasat Motor.
– Vi har bra chanser i morgon,  vi vet att vi har en bra racebil och jag är bra i racen, plats 13 är bra om man vill ta poäng.
Det vill naturligtvis svensken. Han kör för sin framtid, vet att han måste prestera och behöver också slå sin kollega.
Mer om kvalet läser du här.

Startlistan till Belgien GP i Formel 1

1) L. Hamilton, Mercedes
2) S. Vettel, Ferrari
3) E. Ocon, Racing Point
4) S. Perez, Racing Point
5) R. Grosjean, Haas F1
6) K. Räikkönen, Ferrari
7) M. Verstappen, Red Bull
8) D. Ricciardo, Red Bull
9) K. Magnussen, Haas F1
10) P. Gasly, Toro Rosso
11) B. Hartley, Toro Rosso
12 ) C. Leclerc, Sauber
13) M. Ericsson, Sauber
14) C. Sainz, Renault
15) F. Alonso, McLaren
16) S. Sirotkin, Williams
17) L. Stroll, Williams
18) S. Vandoorne, McLaren
19 ) V. Bottas, Mercedes – motorbestraffning
20) N. Hülkenberg, Renault – motorbestraffning

Vi kan konstatera att…

…det har varit en stormig semester för F1. Vill du ha koll på vad som har hänt? Läs här.

…Kimi Räikkönen satt i depån när kvalet skulle avgöras. Felberäkning av Ferrari.
….Valtteri Bottas, Mercedes och Nico Hülkenberg, Renault har motorbestraffningar med sig och startar sist. Tur för dem att detta är en bana där det går att köra om.
…Bottas varnades för incidenten med Stoffel Vandoorne under det tredje träningspasset.

Formula One F1 - Belgian Grand Prix - Spa-Francorchamps, Stavelot, Belgium - August 23, 2018 McClaren's Stoffel Vandoorne ahead of the Belgian Grand Prix REUTERS/Francois Lenoir
Ryktenas man, Stoffel Vandoorne  (REUTERS)

…McLarens bil är inte bra. Den var bedrövlig på Spa och Fernando Alonso noterade följande:
– Det kommer inte att se bra ut på Monza nästa vecka heller, men när vi kommer till Singapore och Austin i USA ska vi kunna prestera.
Han har faktiskt 13-0 på sin kollega i kvalen. Det är han den enda föraren som har lyckats med i år.
…kollegan, belgaren Vandoorne omges av många rykten, han har varit sist på samtliga pass i Belgien, men enligt McLaren ska han köra de resterande loppen för teamet i år.
…Max Verstappen tror inte på någon seger i helgen.
– Plats fem är max vad vi klarar av, säger han.
…Belgien GP startar kl 15.10, Sporbladet drar igång livebevakningen kl 14.55. Du hänger väl med mig?

Stora förändringar inför Belgien GP i F1

av Anna Andersson

Sent i går kväll blev det klart. Force India får starta i Belgien GP i F1 – men under nytt namn.
Det gör att teamet blir av med samtliga poäng som man tagit under säsongen – och nu har nio lopp på sig att samla in nya och det är inte så värst många som krävs för att avancera. Williams har fyra, Sauber har 18.
Mer om det läser du här.

Williams driver Lance Stroll of Canada steers his car during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Hur länge kör Lance Stroll för Williams? Stora förändringar infär Belgien GP i F1 (AP)

I bloggen tänkt jag resonera lite över vilka konsekvenser som denna förändring kan få.
Ni vet naturligtvis om att den nya ägaren till Force India är Lawrence Stroll och hans kompanjoner. Kanadensaren är pappa till Lance Stroll som kör för Williams och han är inte helt nöjd med årets säsong och samarbetet med Williams.
Att sonen hamnar hos Force India snart känns som en självklarhet, men frågan är när? Sker det i år så att han får chansen att lära känna bilen inför nästa säsong?

–Det vore ju märkligt om Lawrence äger ett team och hans son kör för ett annat, men detta är F1, säger Claire Williams.

– Lance har kontrakt med oss och kör den här helgen. När vi har ny information så kommer vi att meddela det.

Sker förändringen redan till nästa deltävling på Monza?
Vem ska flytta på sig hos Racing Point Force India?

 

Stora förändringar inför Belgien GP i F1

Troligen är det Esteban Ocon, som sponsras av Mercedes, medan Sergio Perez har en mycket stark sponsor med sig i TeleMex.
Lawrence Stroll har också ett engagemang hos Williams, fullföljer han sina plikter där men flyttar sonen till Force India kan Robert Kubica få chansen till en riktig F1-comeback i år. Han öppnar också dörren för Nikita Mazepin. Ryssen är testförare hos Force India och hans pappa Dmitri lade ett bud på Force India, men fick se sig slagen av Stroll. Han har tagit rättslig hjälp för att få köpa sig ett F1-stall.
Klarar han inte att ta över makten hos Force India är vägen till Williams öppen – där lämnar huvudsponsorn Martini efter säsongen och när Stroll drar tillbaka sina pengar finns det god plats för nya – och ännu en pappa som köper en plats till sin son.

Vad händer då med Esteban Ocon?

Det pratas om att McLaren vill byta ut Stoffel Vanddorne fortare än kvickt och Vandoorne har ett stort intresse av att köra för Sauber.

 

Stannar Ericsson i F1?

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Preparations, Hockenheim, Germany, Thursday 19 July 2018.
Marcus Ericsson vill köra F1 även 2019, Får han chansen? (Sauber).

När vi pratar om Sauber är målsättningen att vara fyra i VM nästa säsong. Marcus Ericsson inget kontrakt för 2019, men vill stanna i F1 och har starka finansiärer bakom sig. Hans kollega Charles Leclerc har insett att hans möjligheter att köra för Ferrari 2019 har minskat sedan den tidigare presidenten Sergio Marchionne avlidit.
– Det är svårt att säga om jag är mogen för det eller inte. Jag har inte testat och därför kan jag inte heller göra den bedömningen. Men jag drömmer om att köra för Ferrari, säger monegasken.
– Det vore intressant att stanna hos Sauber, det är ett spännande projekt och jag kan lära mig att utveckla en bil.
Det har snackats om att han kan ta vägen via Haas.
– Jag är inte den enda som kan påverka det beslutet. Jag hoppas att vi vet mer om ett par veckor, men jag har ett par möjligheter till nästa år.

Ni ser själva. Det blåser rejält i depån….

Vi kan notera att….

…Sebastian Vettel, Ferrari, var snabbast på den första träningen. Under den andra var det hans kollega Kimi Räikkönen. Notera att McLarens framtidsförare Lando Norris var ungefär en tiondel snabbare än Stoffel Vandoorne på den första träningen och Saubers båda förare var bland de tio främsta under det andra passet, Marcus Ericsson på plats nio och Charles Leclerc på plats tio.

….det inte blir två F1-race under en helg. Inför Belgien GP i F1 förklarar sportchef Ross Brawn att han hellre vill göra förändringar i kvalformatet och poängsystemet.
– Vi tittar på det och för en intensiv diskussion med både teamen och FIA för att hitta möjligheter till förbättringar, säger han.
Bland annat funderar han över att begränsa antalet snabba varv för en bil under tidsträningarna så att teamen inte kan optimera allt till perfektion.

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany waits in his team garage during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Renault kör med Daniel Ricciardo och Nico Hülkenberg 2019  (AP Photo)

.…det varken var motorn från Honda eller Max Verstappen som låg bakom Daniel Ricciardos byte av team.
– Jag hade en fantastisk tid hos Red Bull, men kände att det var dags för mig att göra något annat, säger han.
…Lance Stroll är rätt tydlig med vem som bestämmer:
– Jag vet inte hur framtiden ser ut. Det får min pappa bestämma.
...Lando Norris körde den första F1-träningen i Belgien. Han ersatte Fernando Alonso hos McLaren.
…både Ferrari och Mercedes har uppdaterat sina motorer till helgens deltävling på Spa. Kom dock i håg att varken Sauber eller Haas har samma uppdatering som fabriksteamet, det heter att de båda teamen frivilligt har avstått från den.
…Fernando Alonso hävdar att han har tackat nej till ett erbjudande från Red Bull. Red Bull å andra sidan dementerar att de ens gett spanjoren ett förslag.

 

Senaste snacket inför Belgien GP i Formel 1

av Anna Andersson

Belgien GP på Spa-Francorchamps får det att kittla lite extra i magen, inte för att Eau Rouge är samma sak som det en gång var utan av helt andra anledningar.
Det är säsongens längsta varv, över 7 km långt,  det är en klassiker och det är väldigt speciella förutsättningar. En väderprognos inför Belgien GP i Formel 1 talar nästan alltid om regn – så även i år.
Det återkommer vi till. Först ska vi snacka om motorer och den fart som väntas de kommande två helgerna.

Inför omstarten ligger Mercedes i VM-topp i båda mästerskapen och de har en motor som av tradition har varit väldigt stark och och snabb på den här typen av banor. För ett år sedan vann Lewis Hamilton tävlingarna i Belgien och i Italien. Mercedes har vunnit de tre senaste deltävlignarna i Belgien och de fyra senaste i Italien.

I år har Ferrari kunnat konkurrera med Mercedes på många banor och deras motor är stark, det har vi bland annat kunnat se hos Sebastian Vettel som vunnit fyra lopp i år, hos Haas som är femma i konstruktörsmästerskapet och hos Sauber Alfa Romeo som gjort ett  betydligt bättre resultat i år jämfört med tidigare.

Ferrari satsar inför Belgien GP i Formel 1

Det ryktas om att det är Ferrari som har flest hästkrafter i sina motorer, passar bra till två mycket motorvänliga banor – Spa och Monza.
Det sägs att Ferrari har 980 hk, Mercedes 950, Renault 930 och Honda har kommit upp till 910.
Marcus Ericsson och Alfa Romeo Sauber byggde in sina nya motorer i Ungern, men det är en bana där motorn inte har någon större betydelse.
Det kan det däremot få i Belgien och Italien – två av årets absolut snabbaste banor.
För svensk del blir det spännande att följa fajten mellan Alfa-Sauber och Toro Rosso.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Qualifying, Hockenheim, Germany, Saturday 21 July 2018.
Marcus Ericsson  är positiv inför Belgien GP i Formel 1 (Sauber).

I nuläget har Toro Rosso ett försprång på tio poäng, 28 mot 18, men det är nio lopp kvar innan det är klart vem som tar den där viktiga åttondeplatsen och de värdefulla miljonerna.
Sauber har kört in poäng i åtta av årets tolv lopp.
– Vi har möjligheten att bygga vidare på den fina första halvan av säsongen och den här banan bör passa oss, säger Marcus Ericsson.
– Men vädret kan vara oförutsägbart vilket är en extra ingrediens och kan göra loppet ännu mer spännande. Jag ser fram emot helgen.

Väderprognos inför Belgien GP i Formel 1

Fredag: 17 grader och 50 procents risk för regn – under båda träningarna.
Lördag: 15 grader och 60 procents risk för regn under träning 3,  under kvalet är det 50 procents risk för regn.
Söndag: 18 grader men lätta moln och solchanser. Risken för regn sjunker till 40 procent, däremot ska det regna efter klockan 18 – men då ska racet vara över sedan länge.

Vill du ha koll på förarnas däckval? Stratistik? Tider. Kolla in gårdagens inlägg.

Kimi inför Belgien GP i Formel 1

Här ger Kimi Räikkönen sin syn på banan – och han verkar tycka att det är fantastiskt givande att stå framför kameran.

Force India i belgien GP i Formel 1 ?

Kommer teamet till start i Belgien? Teamet försattes i konkurs i samband med Ungerns GP. Sedan köpte Lawrence Stroll, pappa till Williams förare Lance, teamet.

Men det är inte helt klart. Sägs det.

Tydligen är inte avtalet mellan Lawrence Stroll, hans investerare och FIA helt klart än. Alla andra team måste godkänna det.

Force India driver Nikita Mazepin of Russia steers his car during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Monday, Feb. 26, 2018. (AP Photo/Francisco Seco)
Nikita Mazepin testar för Force India. Hans pappa tar rättslig hjälp för att köpa teamet (AP)

Dessutom finns ytterligare ett problem, ryssen Dmitri Mazepin ville också köpa teamet och tar nu till rättliga åtgärder.
– Vi tar hjälp av de bästa juristerna och rådgivarna. Vi är övertygade om att den här affären inte gick rätt till och att den framförallt inte gjordes i teamets intresse, säger han till Blick.
Mazepin har naturligtvis också en son som vill köra F1, Nikita, är testförare hos Force India och fyra i GP3.

Red Bull irriterade på Riciardo

Red Bull är inte är nöjda med Daniel Ricciardo. läs följande uttalande från Helmut Marko:
– På tisdagen efter Ungerns GP ville han förlänga kontraktet med oss. två dagar senare ringde han och sa att han skrivit på för Renault, säger motorsportkonsulenten till Blick.

– Han tror kanske att gräset är grönare på andra sidan.
Red Bull plockar upp Pierre Gasly till nästa säsong, vem som ska köra för Toro Rosso sa vara klart före Italien GP nästa vecka. Det snackas om att Formel E-vinnaren Jean Eric Vergne har fått ett erbjudande av teamet.

Blir det F1-comeback för den 28-årige fransosen?

För övrigt kan vi notera att…

…förarna vill köra med DRS genom Blanchimont, kurva 16-17 som tidigare var ett av de mest fruktade ställena under F1-säsongen. Det vill inte Charlie Whiting och det är han som bestämmer:
– Jag vet inte om det är en så bra idé, säger han till motorsportmagazin.
Därför stannar vi på två DRS-zoner, start-mål, samt efter Eau Rouge. Förarna får i år öppna vingen på Kemmelrakan.
…Fernando Alonso var snabb i sin Toyota på Silverstone, men han diskades. Bilen höll sig inte inom reglementet. Nu är han tillbaka i F1 och den här fången vet alla att det är hans sista säsong. Eller? Han lämnade in en brasklapp när han sa:
–Jag vet att de kommer tillbaka ännu starkare i framtiden och det kan vara rätt tillfälle för mig att göra comeback. Det hade gjort mig väldigt glad, säger han.

Former Austrian Formula One driver Niki Lauda stands in the Mercedes pit during the first free practice at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Friday, Nov. 10, 2017. (AP Photo/Nelson Antoine)
Ingen Niki Lauda i Belgien GP i Formel 1 (AP Photo/Nelson Antoine)

…Nico Hülkenberg  och Valtteri Bottas ska starta långt bak på Spa. Båda kommer att byta komponenter till motorn och ska straffas. Det skriver motorsport.com. Därför kan det hända att vi får två riktiga raketer i sista startled, men Spa är en bana där det går att köra om.
…Niki Lauda kommer inte att finnas med i helgen. Han är kvar på sjukhus efter att ha fått en ny lunga transplanterad för ett par veckor sedan. Det har tillstött vissa komplikationer, men han andas själv och kan prata. Vi hoppas ändå att han får en positiv helg.

Den 25 augusti firar han och hans hustru Birgit sin bröllopsdag – tio år tillsammans.

…Robert Fernley har lämnat jobbet som teamchef hos Force India. Stallet är i Belgien, men utan reklam och exakt vad som händer framöver är oklart.

Däckval och guide till Belgien GP i F1 2018

av Anna Andersson
Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain, left, leads Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland, second left, into the first corner during the start of the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 27, 2017. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Trångt i första kurvan – 2017. (AP Photo)

Det var en väldigt lång paus, men nu är vi äntligen igång igen. Det är dags för en klassiker.  Belgien GP i F1 2018. F1 på Spa-Francorchamps.

Vi snackar om pommes, öl och Eau Rouge.

Vi snackar också omstart, Mercedes mot Ferrari, Lewis Hamilton mot Sebastian Vettel.
Nu drar det igång på riktigt, årets F1 ska avgöras och vi inleder med två klassiker, i Belgien och i Italien. I dag får du självklart en guide till Belgien GP i F1 2018, du får också ett tidsschema och förarnas däckval. I morgon går vi in på nyhetsbiten, kollar in pressträffarna och förarnas tankar när säsongen ska avgöras. Det är faktiskt bara nio lopp kvar – 225 poäng att slåss om – och det skiljer 24 poäng till Hamiltons fördel.

Tiderna som gäller –  Belgien GP i F1 2018

Fredag 24.8:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag 25.8
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 26.8: Belgien GP start kl 15.10.
Sportbladets livebevakning startar en kvart tidigare. Ni hänger väl med mig under loppet?

Förarnas däckval till Belgien GP i F1 2018:

 

Guide till  Belgien GP i F1 2018

Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Debut: 1950, 48 GP-lopp har avgjorts här.
Längd: 7004 m (44 varv). Det är det längsta varvet under F1-säsongen.
Avstånd till första kurvan: 265 meter.
Kurvor: 10 höger, 9 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Bromszoner: 8 ( 2 hårda) Det är ganska lågt däckslitage på banan, däremot slits bromsarna hårt.
Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Vinnande strategi 2017: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som flest bilar valde.
Lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 6 ( totalt var säkerhetsbilen ute på banan nio gånger).
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 18.

Marcus Ericsson om Belgien GP i F1 2018:
”Det är alla förares favorit, den banan har allt och racingen blir grymt bra. Dessutom är växlar väderförhållandena kraftigt vilket gör att förutsättningarna förändras snabbt. Där finns en av världens mest berömda kurvor, Eau Rouge som man har i 250 km/timmen. Även om det inte ger lika mycket adrenalinpåslag som tidigare så är det häftigt.

 

Statistik –  Belgien GP i F1 2018

 

Mercedes driver Lewis Hamilton celebrates his victory in the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Eduardo Verdugo)
Seger från pole position 2017. (AP Photo)

Topp 8 i kvalet 2017:
2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Sergio Perez, Force India

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:42.553 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:42.553 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:46.744 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:47.197 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 2:5.591 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 2:1.012 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Topp 8 i racet 2017:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Felipe Massa, Williams
——
16. Marcus Ericsson, Sauber
Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:41.095 (Alain Prost, Williams, 1993)
2017: 1:46.577 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:51.583 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:52.416 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:50.511 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:50.756 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Vi som vinner i Belgien

German Ferrari driver Michael Schumacher celebrates during the victory ceremony of the Belgian Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit, Sunday, Aug. 29, 2004, after finishing second place. McLaren driver Kimi Raikkonen won the race. Michael Schumacher clinched an unprecedented seventh Formula One drivers' title at the Belgian Grand Prix on Sunday. (AP Photo/Bas Czerwinski)
Spa var Michael Schuamchers vardagsrum, banan där han regerade. Här är en bild från 2004, då han var tvåa i racet – men räkrade VM-titeln. (AP)

Senaste fem vinnarna:
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Daniel Ricciardo  Red Bull
2013  Sebastian Vettel  Red Bull

Förarna med flest segrar:
Michael Schumacher (6)
Ayrton Senna (5)
Jim Clark (4)
Kimi Räikkönen (4)
Juan Manuel Fangio (3)
Damon Hill (3)
Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (2)
Alain Prost (2)
Alberto Ascari (2)

Tack för att ni är med mig och jag hoppas att ni har haft en lika fin sommar som jag. Nu ser vi till att tillsammans dra den här säsongen i mål. Jag hoppas på en bra fajt ända fram till den 25 november.

Sida 2 av 237
  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB