Oraklets plan: Mästare byter team och Mercedes lämnar F1

av Anna Andersson

Veckans hetaste snackis levererar Eddie Jordan. Den tidigare stallchefen som bland annat förutspådde Michael Schumachers comeback 2010 och att Lewis Hamilton skulle lämna McLaren för Mercedes. Nu hävdar han att de är dags för nästa stora transfer.

Mercedes lämnar F1
Lewis till Ferrari? (TT)

– Lewis går till Ferarri, citeras han av Sport1.

– De vet hans värde.

Jordan hävdar vidare att Sebastian Vettel går till McLaren.

– Han har inget annat val än att antingen lägga av eller gå till McLaren. Hans tid hos Ferrari är över sedan länge.

Samtidigt ryktas det dock om att Vettel har erbjudits ett nytt tvåårskontrakt av Ferrari.

Mercedes lämnar F1

Jordan tror att F1-scenen kommer att förändras dramatiskt de kommande åren och att de stora fabriksteamen kommer att lämna sporten. Han förutspår att Mercedes lämnar F1 och tillsammans med Honda och Renault är borta från F1 inom två år.

– Mercedes kan inte ta något annat beslut. De har vunnit allt som går att vinna och under  rådande omständigheter kan de inte marknadsföra fler  framgångar, säger han.

Jordan påpekar att Mercedes huvudsponsor Petronas också kan tvingas lämnna sporten.

– Oljepriserna faller och oljebolagen har inte råd att lägga ut miljonbelopp på att engagera sig i F1, säger han.

– Petronas kommer att behöva dra sig ur och det skapar ett enormt  stort hål hos Mercedes.

F1 2020

Mercedes lämnar F1
Comeback 2021? (AP Photo)

Ni  är fortfarande många som frågar vad som händer med racingen under 2020. Just nu  är läget så att IndyCar planerar en start den 6 juni,  F1 för en start den 5 juli.

WRC väntar på en uppdatering kring Rally Kenya den 15 maj och man diskuterar om Finlands VM-rally ska skjutas upp till  september/oktober.

F1 bör komma med ett nytt  besked om framtiden under maj. Detta för att teamen ska ha en chans att starta upp sina verksamheter igen, men enligt planen handlar det om mellan 15 och 18 lopp.

– Det kommer att  vara sex fruktansvärt tuffa månader om vi ska köra 15 lopp, säger Haas stallchef Günther Steiner till RaceFans.net och just 15 lopp tror han är maxantalet som går att genomföra under årets säsong.

Andra snackisar är Nico Hülkenberg som hoppas på en comeback 2021.

– Det är fortfarande mitt mål, men just nu är det naturligtvis svårt att säga om det fungerar. Det är  många faktorer som måste klaffa och på grund av den rådande pandemin är allt helt upp och ner, säger tysken som körde för Renault ifjol.

Fernando Alonso lär vi däremot inte se i F1 nästa år. Den förre världsmästaren har en annan  plan:

–  Jag vet ungefär vad jag ska göra 2021, jag hoppas på att kunna berätta det snart, säger han.

Däremot är han tydlig med att F1 var bara intressant om det kom nya regler, men de är uppskjutna till 2022.

Racing i helgen – och senaste nytt om F1 2020

av Anna Andersson

Det finns ett startdatum för F1 2020. Men vad betyder det egentligen?

I måndags kom F1 med beskedet om att F1 har som absoluta målsättning att starta den 5 juli 2020 i Österrike. Mer om det läser du här. 

F1 2020
Jubel i Österrike 2018 (AP Photo/Ronald Zak)

Därmed har säsongen fått ett startdatum att se fram emot och alla de team som fortfarande befinner sig i en shutdown har någonting att arbeta med. Fabrikerna måste vara stängda i 63 dagar, efter 50 dagar får tio personer återvända till arbetet. Exakt när det är, är lite olika för de olika teamen. Haas stängde sin fabrik först, den 18 mars, och får återvända först. Renault stängde sist (30 mars) och återvänder sist. Enligt de uppgifter som jag har fått från diverse håll så behöver teamen mellan fyra och fem veckor på sig för att förbereda för att återupp ta säsongen.

Varför det är så viktigt för F1 att starta om säsongen skrev jag om förra veckan. Det läser du här.

Hopp om tävlingar på Spa och Monza i F1 2020

Tanken är att genomföra två lopp i Österrike, därefter är det möjligt att det blir ett i Storbritannien utan publik. Vad händer sedan? Bland annat pratas det om ett lopp utan publik i Tyskland, någonting som Jorn Teske, VD för Hockenheimring, bekräftar för motorsporttotal.

– Vi har kontakt med kollegorna från F1 med jämna mellanrum. När man har arbetat tillsammans under så många är är det ganska  normalt att man kollar av läget. Vi utbyter information och vi har också pratat om den oförutsägbara tävlingskalendern i F1, säger Teske till motorsporttotal.com.

Monza utan fans? (TT)

Det har pratats om att att det inte blir några lopp i Italien och Belgien, men  det tillbakavisas av högt uppsatta personer inom organisationerna.

– Vi är övertygade om  att det blir ett lopp  på Monza, bakom stängda dörrar, säger ordföranden i det italienska bilsportförbundet, Angelo Sticchi Damian , till Sky Sport 24.

Ett liknande uttalande kommer från Vanessa Maes, chef för arrangemanget på Spa.

– Vi för diskussioner med FOM och med regeringen om att arrangera ett GP utan publik, säger hon till ’La Derniere Heure’.

Vi kan förvänta oss att detta blir en fortsatt diskussion, men jag skulle tro att teamen och F1 vill lämna ett besked i mitten, möjligen i slutet av maj. Det är viktigt at det blir ett besked som också är rätt och riktigt. F1 har inte råd med en liknande historia som den i Australien en gång till.

För övrigt fyller F1 70 år i år och jag har roat m ig med att be flera stora svenska  racingprofiler, som Marcus Ericsson, Kenny Bräck, Stefan Johansson och Felix Rosenqvist att ranka sina favoritförare i F1. Du kan läsa den här, det är för PLUS kunder.

E-sport i helgen

Ni som botar racingabstinensen med simracing kan se när Charles Leclerc satsar på att ta sin tredje seger. I helgen är det Virtual Dutch Grand Prix, men man kör på Autodromo Jose Carlos Pace in Brasilien.

Bland förarna märks Alexander Albon (Red Bull), Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), George Russell och Nicholas Latifi (båda Williams), samt förre världsmästaren i rally och rallycross, Petter Solberg, som kör för Renault. Varken McLarens Lando Norris eller Carlos Sainz kommer till start. Ni kan se det på Viaplay eller på Youtube på F1:s kanal.

Även IndyCar IRacing Challange kör, det handlar om Indianapolis Motor Speedway, på lördag den 2 maj klockan 20.30. Där lär både Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson vara med. Viaplay sänder.

Snabba nyheter

Det snackas om att…

Ingen comeback för Ralf (TT)

…Ralf Schumacher har pratat med BILD och bland annat föreslagit att Sebastian Vettel  och Lewis Hamilton ska byta plats. Han pratade också om en eventuell comeback.

– Det är uteslutet. Jag skulle skämma ut mig, säger 45-åringen vars son David ska köra FIA Formel 3 i år, om serien startar.

…Carlos Sainz är självsäker.

– Jag hade presterat hos så väl som Mercedes som Ferrari, säger han enligt motorsporttotal.

…Sportbladet fortsätter att satsa på chatter. I onsdags ägnade jag återigen två och en halv timme åt era frågor om F1 2020. Du kan läsa hela chatten här och jag törs säga att det kommer tillbaka. Håll utkik.

…Audi lämnar DTM fört att fokusera på Formel E.

…motoGP verkar starta sin säsong i Tjeckien i augusti. Fram tilld ess är samtliga lopp framskjutna. I helgen kör de sim-racing, det kan ses på Viaplay kl 15.00.

 

Vettel och Leclerc – Ferraris framtid?

av Anna Andersson

Vem kör tillsammans med Charles Leclerc i F1 2021? Har Vettel och Leclerc en gemensam framtid?

Sebastian  Vettel har fått ett kontraktsförslag av Ferrari, men enligt italienska medier har han avböjt. Det sägs att Ferrari vill skriva ytterligare ett år med Vettel, men Vettel som hittills alltid haft kontrakt över tre år vill ha ett lika långt avtal en gång till.

Vettel och Leclerc
Vettel och Leclerc (TT)

Ingen av oss kan naturligtvis veta vad som sägs mellan parterna eftersom vi inte sitter med vid förhandlingen. Det vi kan konstatera är att diskussionen är i gång och när Vettel hade en presskonferens via en videolänk förra veckan påtalade han att förhandlingarna om framtiden kan vara klara redan innan det första loppet 2020.

När är det då?

Ja den frågan kan vi fortfarande inte svara på, men det verkar som om det finns goda möjligheter att köra ett eller två lopp i Österrike i början av juli. Start söndagen den 5 juli för att sedan följa upp med ytterligare ett lopp på onsdagen följande vecka. Du kan läsa mer om det här.

Vettel och Leclerc ?

Charles Leclerc, som visat sig vara riktigt duktig på sim-racing, är tydlig med att han gärna behåller Vettel som kollega.

–  Jag trivs väldigt bra med Seb, förklarar han enligt motorsporttotal.

– Vi har alltid haft en bra relation. Även om det kanske inte har sett ut så utifrån så har det alltid varit lugnt mellan oss. Därför hade jag gärna sett att han fortsätter, men självklart kommer jag att respektera det beslut som Ferrari tar.

Leclerc har kontrakt till och med 2024.

Vem är då aktuell för att ersätta Vettel?

Gazzetta dello Sport pratar om Carlos Sainz, McLaren, men man spekulerar också i  om  det kan vara en möjlighet för Daniel Ricciardo, vars kontrakt med Renault går ut efter säsongen, eller om teamet kan tänka sig att ge Antonio Giovanazzi chansen ( möjligen då för att öppna upp för  Mick Schumacher i Alfa Romeo). Ett annat alternativ är naturligtvis att fortsätta med Vettel och Leclerc i två säsonger till, så att Mick Schumacher är redo för Ferrari, för vem  vet om Formel 2 ens kör i år….

Ferraris nya hot

När det gäller framtidens F1 finns det ytterligare en sak som diskuteras om och om igen. Det stavas budgettak. Flera team har påtalat att de gärna vill se att taket sänks till 145 miljoner dollar och det finns team som faktiskt vill att summan ska minska till 100 miljoner dollar.

Det vill inte Ferrari. Teamchef Mattia Binotto förklarar att Ferrari kan lämna F1 om  budgettaket sänks mer. Han är redan bekymrad över förslaget på 145 miljoner dollar.

– Det är en ny och väldigt utmanande uppgift, säger han till The Guardian.

– Det kan man inte göra utan att det blir ett stort offer för oss. Det handlar framförallt om personalen. Vi vill inte hamna vid en punkt där vi måste fundera över andra alternativ för hur vi ska kunna använda  vår  racingsatsning.

Ferrari har i dag ungefär 1500 medarbetare i sitt racingteam och Binotto  förespråkar att man har olika typer av budgettak, för konstruktörer  och kundteam.

– Formel 1 måste behålla platsen som kungaklassen inom motorsportn, både när det gäller så väl teknik som prestanda, säger han.

Nyheter från F1

Andra snabba nyheter inom F1 hadlar om att…

Vettel och Leclerc
Michael Schumacher på Imola 2006 (TT)

….Imola har erbjudit sig att arrangera ett F1-lopp utan publik.

– Den nuvarande situationen är vår chans att arrangera F1 i år, säger Uberto Selvatico Estense som är ansvarig för arbetet på banan till motorsporttotal.

– FIA behöver  ett antal lopp för att kunna genomföra ett VM så som det ser ut i deras kontrakt, varför  skulle de inte fundera över Imola?

…Lando Norris dyker upp i helgens E-race i IndyCar.

… Sir Frank Williams har isolerat sig. Han bor nu i F1-fabriken.

…förre mästaren Nico Rosberg vill se två lopp per bana under avslutningen av 2020.

 

 

Mercedes stallchef köper in sig hos Aston Martin

av Anna Andersson

Mercedes teamchef Toto Wolff engagerar sig hos Aston Martin.

Han har köpt aktier hos sportbilstillverkaren, samtidigt som han förhandlar med Mercedes om att fortsätta sitt jobb som chef för  F1-teamet.

Detta skrivit motorsporttotal.

Delägare i Aston Martin – och Mercedes (TT)

Enligt brittiska Daily Mail har Wolff köpt aktier för 37  miljoner pund,  runt 420 miljoner kronor i Aston Martin som går in i F1 2021. Det kallas för en personlig investering.

– Det är en ekonomisk investering. Det påverkar varken Totos roll som partner eller teamchef hos Mercedes, säger en av Mercedes talesmän enligt motorsporttotal.

Aston Martin F1 – Stroll och Wolff i team

Mercedes och nuvarande Racing Point, som blir Aston Martin F1 i Formel 1 2021, har länge haft en nära relation. Sedan 2013 levererar Mercedes bland annat motorer  och elektroniska komponenter till teamet. Då sklrevs dessutom ett avtal som gör att Daimler äger fem procent av akrierna i konkurrentteamet, men att de inte har någon rösträtt. Därmemot skriver motorsporttotal att Daimler har en vetorätt, kan blockera nya investerare i teamet och avtalet har en uppsägningstid på tre  år.

Toto Wolffs kontrakt med Mercedes löper ut vid årsskiftet, men Wolff ser ingen anledning till att lämna sin position:

– Jag är  och kommer att fortsätta vara Mercedes  motorsportchef och teamchef i F1 och kortsiktigt kommer det inte att förändras, säger han till Österreich.

Marko tror på F1 i Österrike

Helmut Marko räknar med att F1 kör i Österrike i juli.

– Chansen attt vi  kör är  just nu 80 procent, säger han till ORF.

Får han jubla i Österrike? (AP-TT)

Just nu diskuterar man omd et ska bli två lopp,  ett under söndagen den 5 juli  och ett andra under veckan efter.

– Vi funderar över träning och kval på tisdagen och race under onsdag eftermiddag, säger han.

Andra snabba nyheter från F1

Det pratas om att…

…Red Bulls teamchef Christian Horner är övertygad om att Liberty Media kommer att gå in och rädda de team som får problem med ekopnomin. Detta för att ha tio team på startlinjen 2021.

…Malaysia vill tillbaka  till F1. Banan fanns med i F1 från 1999 til och med 2017, men sedan ansåg regeringen att F1 krävde för  mycket  pengar. Enligt banchefen Azhan Shafriman Hanif  funderar man över en möjlighet att komma tillbaka till F1-kalendern.

…Daniel Ricciardos kontrakt går ut och han funderar över framtiden. Där ingår även tankar på om Red Bull är ett alternativ.

– Man  ska aldrig säga aldrig, kommenterar Ricciardo.

 

 

 

F1 2020 – tre race på Silverstone?

av Anna Andersson

I Österrike har regeringen släppt lite på de tuffa bestämmelserna och förhoppningen om ett F1-lopp den 5 juli lever. Men i nuläget handlar det om race utan publik. Spöklopp säger man i Tyskland och det är ett ord som passar rätt bra i sammanhanget.

Seger för Verstappen  i Österrike 2018 och 2019 (AP Photo/Ronald Zak)

Det pratas till och med om två race i Österrike, något som Red Bull som äger banan skulle kunna hjälpa till att styra upp. Det har pratats om att testa teamens personal innan de lämnar hemlandet, att chartra flyg och bussar, samt  låta alla bo på samma hotell.

Tanken på att köra flera race på samma bana lever även i andra länder. Det senaste ryktet säger tre race på Silverstone.

Tre race på Silverstone?

Då pratas det om att använda tre olika bansträckningar på den klassiska banan, men inget av förslagen omfattar ett race i fel riktning. Detta eftersom det är för stora säkerhetsrisker.

Fördelen med att köra flera race på Silverstone är att samtliga team utom Ferrari, Alfa Romeo, Alpha Tauri och delar av Haas har sin bas i närheten  av den brittiska banan. Det skulle underlätta enormt mycket för logistiken. Det sägs att Liberty Media som  äger F1, kompenserar arrangören i Storbritannien för uteblivna biljettintäkter.

Vi kan räkna med att den kalender som F1 hoppas på att presentera i slutet av maj kommer att innehålla flera förändringar mot vad vi är vana vid. I Belgien har regeringen förbjudit alla större evenemang till den 31 augusti. Det gör att Belgiens GP som skulle ha genomförts den 30 augusti behöver hitta ett annat datum.

Vettel kör simracing

Sebastian Vettel har köpt en  simulator, men inte för att delta i något E-Sport lopp utan mer för att det är kul.

– För ett par dagar sedan hade jag ingen, men nu har jag en. Jag tänkte inte  göra någon karriär inom Esport utan det är mest för att det är roligt. När jag  växte upp spelade jag en hel del, men sedan vi fick barn prioriterar jag inte E-sport. Vi får se vad tiden räcker till, säger han i samband med att han håller en presskonferens online.

Vettel har skaffat sig en simulator (TT)

Men han är inte speciellt intresserad av att delta i de virtuella F1-loppen.

– Jag har inte tränat så mycket och vill ju inte göra bort mig. Först måste jag testa lite hemma,  säger han.

– Jag har känt ett visst tryck, från nära vänner och andra racerförare. De har påpekat att de anser att jag  måste testa och att det är roligt. Så nu ska jag göra det.

För övrigt hade jag en evighetslång (kändes det som) chatt i onsdags. I 190 minuter svarade jag på frågor  och konverserade  med läsare. Du hittar den här.

Dessutom har jag tagit fram en ranking på framtidens talanger,  om du missade den i tidningen i lördags så hittar du den här.

Förre chefen: Ställ in hela säsongen

av Anna Andersson

Även Frankrikes GP riskerar att  skjutas upp, eller ställas in.

Tävlingen ligger just nu som premiär 2020 och ska enligt planen genomföras den 28 juni, men när president Emmanuel Macron pratade i måndags förklarade han att han inte tiänker tillåta några större event med publik före mitten av juli.

Hamilton vann i Frankrike 2018, blir det ett race 2020? (TT-AP)

Tour de France är redan inställt och sykeltävlingen skulle ha startat samma helg som F1-loppet skulle ha avgjorts i Le Castellet.

Just nu är hotell och pensionat i Frankrike stängda och gränserna till icke EU-länder är också stängda. Allt detta gör det näst intill omöjligt att hålla ett F1-lopp i slutet av juni – för även om F1 skulle tävla utan publik handlar det om ungefär 1000 personer som reser med F1-cirkusen. allt från teeammedlemmar till läkare, funktionärer och medarbetare på olika TV-bolag.

Ställ in säsongen

Om Frankrikes GP faller bort blir står Ösetrrikes GP på  tur, där utgår man än så  länge i från att tävlingen ska köras  den 5 juli och F1:s sportchef Ross Brawn har varit optimistisk i sina uttalanden. Han tror att det ska gå att köra upp till 19 F1-lopp under säsongen 2019.

Lika optimistisk är däremot inte den tidigare F1-chefen Bernie Ecclestone som anser att  man ska ställa in hela säsongen. Det är samma åsikt som den tidigare FIA-presidenten Max Mosley har:

– Om man väntar riskerar man att försämra läget, utan att vara säker på att man vinner någontingm säger han till DPA.

– Det finns ingen garanti att man kan starta i juli  och för var dag som går blir det allt mer otroligt.

Han vill inte heller se lopp utan publik:

– Det vore en ekonomisk katastrof för alla arrangörer, säger han.

– Istället borde man  ta chansen att ändra organisation och struktur inom F1 för att skapa en ekonomisk grund för framtiden.

Flera F1-team har korttidspermiterat sina medarbetare. Alpha Tauri, Williams, McLaren, Alfa Romeo och Renault har bekräftat åtgärden. Renaults stallchef Cyril Abiteboul bekräftar också att Daniel Ricciardo har gått ner i lön.

Ändå känner han ingen oro för framtiden:

– Jag har inte känslan av att detta kan påverka Renaults F1-team negativt, säger han.

Sir Stirling Moss

I helgen kom beskedete att Sir Stirling Moss har avlidit. Den  bäste som aldrig vann blev 90 år gammal. Moss har varit svårt sjuk de senaste åren, men fram till 2016 besökte han gärna F1. Sedan januari  2018 har han inte gjort några offentliga framträdanden.

Sir Stirling Moss vann 212  av sina 529 F1-lopp, han var VM-tvåa  fyra gånger och trea vid tre tillfällen mellan 1955 och 1961. Han avslutade sin karriär efter en svår olycka 1962, därefter låg han i koma i fyra veckor.

Mercedes hyllar legendaren med ett fint klipp från Monza  2015.

Chatta med mig!

Vill du prata mer om detta? Eller har du andra frågor kring F1, IndyCar eller någonting annat?

I dag kan du ställa dem.

Från och med klockan 12.30 sitter jag framför tangenterna och chattar med de läsare  som vill. Länken hittar du här. 

Jag hoppas att du har tid och lust!

 

 

 

 

Mercedes F1-team ställer om – tillverkar material till sjukhus

av Anna Andersson

Väntar du på  Formel 1?

Du lär  få vänta. F1 har förlängt sin shut down från 21 till 35 dagar. Lite beroende på när fabrikerna stängde kommer de nu att hålla stängt ännu längre. Detta gäller även motortillverkarna.

Mercedes nya satsning (TT)

Det finns dock undantag, Mercedes har valt en annan väg. Teamet håller motorfabriken i Brixworth öppen och har ställt om hela sin produktion för att hjälpa sjukvården. Man har gått från F1 till att man nu producerar andningshjälpmedel.

Medarbetare från motoravdelningen har arbetat tillsammans med medarbetare på Londons universitet för att ta fram CPAP-maskiner. De godkändes av hälsomyndigheterna förra veckan och nu har den brittiska regeringen beställt 10 000 andningshjälpmedel. Varje dag tillverkas 1000 stycken i Mercedes fabrik. Projektet går under namnet Project Pitlane och teamet har även offentlig en beskrivning till hur maskinerna ska byggas.

Varje lopp kostar teamen 20 miljoner kronor

Coronakrisen drabbar många hårt, även Formel 1. Enligt motorsporttotal har Alpha Tauri och Haas bekräftat att de tappar två miljoner dollar per uteblivet lopp. Det handlar i runda slängar om 20 miljoner kronor per inställt lopp och frågan är hur många lopp det blir i år? Det krävs åtta för en hel VM-säsong, Liberty Media och F1 har pratat om mellan 15 och 18 och en start i sommar, men ju längre tid det går innan denna pandemi är under kontroll ju större är risken att hela säsongen ställs in.

Problem för F1 och all annan sport (TT)

Den enda som är positiv är förarföreningens Alexander Wurz, som tror att motorsporten kan starta om innan andra idrottsgrenar gör det.

– Kanske med lopp utan åskådare, motorsport är en individuell gren utan fysisk kontakt, säger han till Österrikes tv-kanal ORF.

– Alla har handskar, alla bär hjälm. Även i garaget. Det finns ingen fysisk kontakt där.

Han föreslår att man gör en läkartest, när medarbetarna anländer till racen och när de åker, lite som en dopningskontroll.

– Men det dröjer nog ett par veckor eller månader innan sjukhusen har möjlighet att ta hand om andra människor än de som har drabbats av COVID-19, säger han.

Stora förändringar i F1 och IndyCar

För att lindra de ekonomiska förlusterna pratar man nu även om att minska det budgettak som är planerat till nästa år, från 175 till 150 miljoner dollar. Ytterligare förändringar som sker nu är att Liberty Media, som äger F1, har permiterat sina anställda. Det har även Racing Point, Williams och McLaren.

I går kväll kom beskedet at ytterligare ett F1-lopp skjuts upp. Kanadas GP. Det blir som väntat ingen premiär i Montreal i mitten av juni, deltävlingen är uppskjuten och det är inte klart om eller när det blir något lopp.

– De senaste veckorna har vi haft en tät kontakt med våra vänner i Kanada och vi stöttar detta nädvändiga beslut för att garantera fansens säkerhet, säger F1:s chef Chase Carey i en kommentar.

– Vi ser alltid fram emot att resa till Montreal som är en fantastisk stad, men nu kommer det dröja lite längre. Vi är övertygade om att det vid ett senare tillfälle i år blir en reejäl show när det väl är dags för race .

Detta betyder att det i nuläget är Frankrikes GP som är ärets säsongspremiär. Det ska enlgit planen avgöras den 27 juni, men det kan naturligtvis ske ytterligare förändringar. Under de 70 år som F1 har tävlat har F1-premiären aldrig avgjorts senare än den 27 maj, 1951 avgördes premiären i Schweiz vid det datumet, men i år lär det bli betydligt senare.

Om det blir av.

I går skrev jag om att IndyCar kalendern har förändrats. Du hittar inlägget här.

Och hela den reviderade kalendern här.

Letar du efter en F1-kalender finnas den här.

IndyCar ställer in lopp – ny kalender

av Anna Andersson
Det dröjer till dess att Marcus får hoppa i sin bil (Chip Ganassi Racing)

Nya förändringar  och nu gäller det IndyCar 2020. Det blir ingen säsongsstart i maj  för Marcus  Ericsson och Felix Rosenqvist.

De tävlingar som skulle ha körts i Detroit den  30 och 31 maj har ställts in.

Nästa deltävlingar i Detroit är planerade till 4-6 juni 2021.

Den förändring betyder dock inte att det bara försvinner lopp från kalendern utan det tillkommer också tre stycken i den nya kalendern. Dels ska det klras ytterligare en deltävling i Indianapolis, på roadcourse. Den ska avgöras den 3 oktober och går under namnet Harvest GP (något som liknar GP i skördetid). Kalendern fylls ut med ytterligare två deltävlignar, en extra på Iowa Speedway i  juli och  en på Laguna Seca Raceway i september samt.

Som det ser ut nu blir det säsongspremiär  på Texas Motor Speedway den 6 juni.

Hela den uppdaterade  kalendern hittar du här.

Ser datumen fel ut så uppdatera sidan igen. Jag har uppdaterat den,  men ibland tar det någon extra tid innan det slår igenom.

F1 permiterar

Även Williams F1 korttidspermiterar sina medarbetare och förarna, samt de mer seniora medarbetarna i teamet går ner 20 procent i lön. Även Racing Point har valt en strategi med korttidspermitering och även där har förarna avstått  från en del av sin lön. Förra veckan var McLaren det första teamet som  meddelade att de har permiterat sina medarbetare.

 

Leclerc dominerade VirtualGP of Vietnamn

av Anna Andersson

Ja i väntan på levande idrott, vad  gär man?

Kollar in VirtualGP of Vietnamn. Som kördes i Melbourne… Lando Norris försvann tidigt,  han fick inte ordning på  nätet hemma. Den som följer honom på Twitch kunde se hur han snackade  med Max Verstappen – som klargjorde att han kör iRacing, inte den officiella varianten.

Seger för Charles Leclerc (TT)

– Där skulle jag aldrig vara med, säger  Red Bulls förare.

I Melbourne vann Ferraris Charles Leclerc före Renaults reservförare Christian Lundegaard, Williams George Russel  och lillebror Arthur Leclerc, Ferrari.

Men ni som hänger med vet att detta inte var det enda racet ihelgen….Lando Norris vann #NottheGPVersus tidigare i kväll och IndyCar Challange i lördags vanns av Scott McLaughlin, före Will Power. Felix Rosenqvist slutade sexa.

– Det var ett par bra fajter i kamp om en pallplats, men när jag snurrade i slutet tog det slut. Det var ett bra race och det är härligt att mästerskapet fått ett så varmt mottagande, skriver Felix Rosenqvist på Facebook.

Så har du inte sett allt och har tid över, kolla in racen i efterhand.

Sänkt budgetgräns?

I fredags hade F1-teamen ett  digitalt möte med F1:s Chase Carey och FIAs presiden Jean Todt. Man  diskutterade budgettaket. Det är sagt att det ska starta redan nästa år och ligga på 175 miljoner euro, men då räknas inte förarnas löner in och inte heller ytterligare  tre av de bäst betalda medarbetarna, resekostnader, motorleasing och ett antal andra punkter. Det vill de mindre teamen bestrida och med tanke  på att teamen kommer att förlora enorma pengar i år försöker de nu sänka budgettaket till 100 miljoner euro.

Det  gillar inte de större teamen och enligt Auto, motor und Sport kan de möjligen mötas på 150 miljoner. Det sista ordet lär inte vara sagt.

Grand Slam istället för VM?

Bernie Ecclestone vill att man ställer in VM i år, Jac Villeneuve är inne på samma spår. Världsmästaren från 1997 säger till Canal + att det  vore ett misstag att lägga in så många race som möjligt under augusti till december.

Han vill hellre se ett Grand Slam i höst.

Han vill se  enskilda race som inte alls är någon del av VM utan som utvärderas som Grand Slam i tennis och att F1 -teamen kanske  ska kunna vara med och köra Indy 500+ i augusti och LeMans i september.

– Det skulle ge teamen möjligheter att använda 2020 och förbereda sig för 2021m säger kanadensaren till tv-kanalen.

För övrigt finns det en galen idé kring Storbritanniens GP. Vad gillar du den?

 

Racehelg och Red Bull ger inte upp

av Anna Andersson

Det blir race i helgen. Med Charles Leclerc, Alex Albon, George Russell, Lando Norris och Nicholas Latifi. Det är dags för säsongens andra F1 Esports Virtual Grand Prix series den här gången avhörs det på Albert Park i Melbourne, där Australien GP skulle ha körts den 15 mars.

Felix in action (PRIVAT)

Du kan se racet som startar på söndag klockan 20.30 svensk tid på Formula 1 officiella kanaler på YouTube, Twitch och Facebook. Tävlingen väntas ta 90 minuter  och innehåller kval och sedan ett race på 28 varv. Även ett par internationella TV-kanaler sänder eventet.

Även IndyCar kör i helgen, det sänds bland annat på NBC och FOX den 4 april kl 20.30 svensk tid eller på indycar.com. Felix Rosenqvist var tvåa i säsongens första race.

Red Bull ger sig inte

Kommer du i håg Ferrarigate? Den som behandlar Ferraris eventuella motorfusk, eller snarare nyttjande av en gråzon som FIA inte kan bevisa och därför gjorde en deal  med teamet. Vi fick vetskap om dealen samma dag som testerna avslutades och teamen lämnade Barcelona, lagom för att vi journalister som var på plats inte skulle kunna ställa några frågor. Den affären har sedan hamnat i skymundan av CONVID-19, men den är inte glömd.. Även om Mercedes som startade upproret nu har dragit tillbaka sina krav efter önskan från Daimilers VD Ola Källenius så lever den vidare med hjälp av Red Bull. Christian Horner vill att affären kommer upp på bordet igen.

–  Med  tanke på vilka problem som F1 nu står inför är den saken sekundär, säger han till BBC.

– Men vi kommer att ta tag i det vid ett senare tillfälle.

Chatta med mig

Återigen var det en lång och givande chatt. Det är riktigt kul att få hänga med er och diskutera olika frgåor. Allt från Hamilton till Surtees, Aston martin och fotbollsallsvenskan…. Kul att så  många av er var på plats. Hann du inte ställa din fråga? Läs hela chatten här

Håll upp  ögonen för nästa chatt, jag kommer gärna tillbaka.

 

Sida 2 av 262
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB