Guide inför Österrike GP i Formel 1

av Anna Andersson

Onsdag – ni vet vad ni får – en guide inför Österrike GP i Formel 1. Du får banstatistik, väderprognos, Marcus Ericssons tankar och de senaste nyheterna.
Den här helgen handlar der om en väldigt kort bana, i Frankrike förra veckan var ett varv nästan sex kilometer, här är det inte ens 4,5 km. Det betyder att det blir många varv under racet och att kvalet har en enorm betydelse.
Det brukar vara jämnt mellan förarna i kvalet inför Österrike GP och med tanke på hur otroligt jämnt det är mellan teamen mitt i fältet i år så räknar jag med att det blir en mycket tuff kamp redan i Q1.

Kvalet viktigt för Ericsson

Det gäller för Marcus Ericsson att träffa rätt och att ta lärdom av det som hänt hittills under säsongen. Han har hela tiden pratat om att han måste förbättra kvalen för att kunna ta poäng i racen – i Frankrike tog han sig till Q2 för första gången i år. Hans kollega tog sig till den sista omgången Q3.
Charles Leclerc har varit den som dominerat i Sauber och på lördag behöver Ericsson slå tillbaka.
Han vet vad som behövs.
– Det är en av årets kortaste banor vilket ger de tajtaste kvalen. Ska du ha en chans till en hyfsad startposition får du inte göra ett misstag utan sätta varje kurva, så jämnt är det, säger han.
– Det är mycket start och stopp under ett varv, bilen måste vara stark i inbromsningen, kunna accelerera och få bra tryck ner för backen.

Förarnas däckval och helgens tider hittar du här

Guide inför Österrike GP i Formel 1

 

Formula One - F1 - Austrian Grand Prix 2017 - Red Bull Ring, Spielberg, Austria - July 9, 2017 Mercedes' Valtteri Bottas celebrates his win on the podium Reuters/Dominic Ebenbichler
Valtteri Bottas vann Österrike GP i Formel 1 2017  (Reuters)

Bana:  Spielberg – Red Bull Ring
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 323 m
Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7)
Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3)
Pirellis valda däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 ( 3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2017: 1 depåstopp ( den mest valda strategin)
Depåstopp 2017: Totalt 18
Segrar från pole position: 2
Säkerhetsbilen har varit på banan totalt fyra gånger under två av de fyra race som avgjorts här.
Vinst från högsta startposition: Nico Rosberg, 2014, från plats 3.
Första segrare år 2014: Nico Rosberg, Mercedes ( Felipe Massa hade pole position)

Guide inför Österrike GP i Formel 1 – så gick det senast

 2017 – kvalresultat
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Romain Grosjean, Haas F1
7. Sergio Perez, Force India
8. Lewis Hamilton, Mercedes

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:4.251 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2017)
2017: 1:4.251 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:7.922 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:8.455 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:8.759 (Felipe Massa, Williams)

2017 –  raceresultat
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Romain Grosjean, Haas F1
7. Sergio Perez, Force India
8. Esteban Ocon, Force India
——–
19. Marcus Ericsson, Sauber

Rekord i racet:
Absolut: 1:7.411 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:7.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:8.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:11.235 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:12.142 (Sergio Perez, Force India)

Senaste segrarna:
2017  Valtteri Bottas  Mercedes
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes

 

Vi kan notera att….

…det INTE blir något F1-lopp på Hockenheim i Tyskland nästa år. Det bekräftar marknadschef Jörn Teske för tyska Bild.

– Vi arbetar självklart med att F1 ska återvända till oss 2020.
…Lewis Hamilton har fått ett kontraktsförslag från Mercedes. Det handlar om en lön på 45 miljoner euro, 450 miljoner kronor, varje år, skriver brittisk media.
– Väldigt snart kommer det nyheter, meddelar Mercedes teamchef Toto Wolff.

Mer läser du här:

…Mercedes är det enda team som vunnit på Red Bulls hemmabana.

Williams test driver Susie Wolff walks through the paddock area before the British Formula One Grand Prix meeting at Silverstone circuit, Silverstone, England, Thursday, July 2, 2015. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday July 5. (AP Photo/Jon Super)
Ny teamchef i Formula E. (AP)

…Susie Wolff, hustru till Mercedes stallchef Toto Wolff och tidigare test – och utvecklingsförare hos Williams är nu teamchef för Venturi i Formula E. Hon har också köpt in sig i teamet.
…väderprognosen talar om regn under inledningen av helgen. Under fredagen handlar det om en regnrisk på 40 procent, med temperaturer kring 20 grader. Under lördagen kan vi räkna med sol och 25 grader, risken för regn är tio procent och under söndagen handlar det återigen om sol, temperaturer kring 25 grader och risken för regn sjunker till närmare noll procent.

Nytt inför Österrike GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Vi har knappt hunnit hämta oss från omkörningsfesten i Frankrike där Lewis Hamilton vann loppet från pole position och tog över VM-ledningen.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates on the podium after winning the French Formula One Grand Prix at the Paul Ricard racetrack, in Le Castellet, southern France, Sunday, June 24, 2018. Second placed Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands, left and third placed Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland, stand on the podium with Hamilton.(AP Photo/Claude Paris)
Topp tre i Frankrike – nu väntar Österrike GP(AP)

Men trots att han dominerade bjöds vi på många fajter på banan.
Det bådar gott inför Österrikes GP på Spielberg – en deltävling som avgörs redan till helgen.

I dag går jag igenom förarnas däckval inför Österrike GP i Formel 1 2018, du får också tidsschemat för helgen och de senaste snackisarna.  Under resten av veckan får du nyheterna, förarnas tankar, banguiden och statistiken inför tävlingen.

Tidsschema för Österrike GP i Formel 1 2018

Fredag 29.6
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag 30.6
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 1.7
Österrike GP kl 15.10
Sportbladet följer loppet live med start klockan 14.55

Förarnas däckval inför Österrike GP i Formel 1 2018

Vi kan notera att…
…det blir tre DRS-zoner i Österrike GP i Formel 1 2018.
…McLaren ska köra hela säsongen i Indycar nästa år. Fernando Alonso jagar som bekant titeln i Indy 500, det ryktas om att Scott Dixon, Nya Zeeland, är aktuell som en av teamets förare. Han har redan vunnit Indy 500.
…Marcus Ericsson är positiv inför helgen i Österrike:
– Kan vi ha en helg utan krascher eller problem blir det spännande att se om jag kan hålla jämna steg med Charles. Han är uppenbarligen extremt stark just nu och han gör ett mycket bra jobb med den bil vi har, citeras Ericsson av Motorsport week.
– Har jag en helg utan problem hoppas jag att jag kan hålla samma nivå.
…Sebastian Vettel fick rejält med kritik efter kollisionen med Valtteri Bottas.  Mer läser du här.

Resultat i Frankrike GP – Hamilton i topp

av Anna Andersson

Vi var många som oroade oss för att det återigen skulle bli en söndag utan omkörningar.

Vad fel vi alla hade
Istället var det full fart.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates on the podium after winning the French Formula One Grand Prix at the Paul Ricard racetrack, in Le Castellet, southern France, Sunday, June 24, 2018. Second placed Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands, left and third placed Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland, stand on the podium with Hamilton.(AP Photo/Claude Paris)
Resultat i Frankrike GP – Hamilton i topp (AP)

Det var flera fajter på banan, snygga omkörningar och kamp om alla positioner utom en. Den första.

När vi pratar resultat i Frankrike GP ser vi att Lewis Hamilton vann från pole position och nu leder han VM.

 

Uppdaterad motor gav fart

Mercedes kom till Frankrike med en uppdaterad motor och med den tog Lewis Hamilton pole position före Valtteri Bottas – och alla ni som följer F1 lika slaviskt som jag vet vad som händer nio av tio gånger när Hamilton har pole position.
Han tar starten, kontrollerar racet, vinner det och ser till att han har greppet om VM.
Eftersom han kunde styra sitt race, samtidigt som VM-ledaren Sebastian Vettel tog med sig Mercedes Valtteri Bottas i en kollision redan i den första kurvan så fick Hamilton ett lopp som gav utdelning i VM-sammandraget. Britten leder mästerskapet med 14 poäng före Vettel och nu blir det ett par riktigt viktiga lopp framöver.
F1 kör fyra av de fem kommande veckorna och det är 100 poäng som står på spel nu inför sommaruppehållet.

Vad är ditt tips?

Vem leder VM när vi tar paus i augusti?

Resultat i Frankrike GP

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:34.509
2) M. Verstappen, Red Bull + 0:07.090
3) K. Räikkönen, Ferrari,  + 0:25.888
4) D. Ricciardo, Red Bull, + 0:34.736
5) S. Vettel, Ferrari, + 0:61.935
6) K. Magnussen, Haas,  + 0:79.364
7) V. Bottas, Mercedes, + 0:80.632
8) C. Sainz, Renault, + 0:87.184
9) N. Hülkenberg, Renault, + 0:91.989
10) C. Leclerc, Sauber, + 0:93.873
11) R. Grosjean, Haas,  + 1 varv
12) S. Vandoorne, McLaren   + 1 varv
13) M. Ericsson, Sauber,+ 1 varv
14) B. Hartley, Toro Rosso, + 1 varv
15) S. Sirotkin, Williams, 1:38.300, + 1 varv
16) F. Alonso, McLaren, 1:35.133, +3 varv
17) L. Stroll, Williams, 1:38.319, +5 varv
18) S. Perez, Force India, 1:38.319, +26 varv
19) E. Ocon, Force India, -:–.—, +53 varv
20) P. Gasly, Toro Rosso, -:–.—, +53 varv

Marcus Ericsson måste kvala bättre

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd3, Chinese Grand Prix, Practice, Shanghai, China, Friday 13 April 2018.
Marcus Ericsson måste förbättra kvalet (Sauber).

För Marcus Ericsson var det en väldigt tuff helg. Han fick sämsta tänkbara start när han kolliderade på fredagen, fick svåra skador på chassit och tvingads använda ett reservchassi. Den tredje träningen regnade bort, men svensken lyckades ändå kvala in till Q2 för första gången i år.

Men i racet fick han problem.
Återigen var det en sämre startplats som gjorde att han inte hade någon chans att nå en poängplats. Hans teamkollega Charles Leclerc visar att det finns möjligheter att slåss om en plats bland de tio främsta om kvalet fungerar, men i och med att Marcus har ett sämre resultat på lördagarna så hamnar han längre ner i ett mycket jämnt mittfält.

Charles visar att det går

Just kvalen har varit ett av Marcus problem under en längre tid och han är medveten om det. Nu gäller det för honom att inte bara veta vad han ska göra, han måste klara av att omsätta det i praktiken också.
– Charles tog poäng med den här bilen så jag har lite att jobba på. Ser man till min startposition var det ett godkänt race, men startar man sex, sju platser längre fram är det lättare att ta poäng. Jag måste jobba vidare, sa Ericsson till Viasat Motor.
– Det är många race nu i juni och juli, det är kul. Vi har hittat lite grejer med inställningarna och vi ska med det fram till Österrikes GP och som om vi kan bygga vidare på detta.
VM i Formel 1 reser direkt från Frankrike till Österrike där mästerskapet kör om en vecka.
Vill du läsa mer om Frankrike GP gör du det här.

Vi kan notera att….

…Kevin Magnussen körde in på plats sex, snyggt av dansken.
…Charles Leclerc tog nya VM-poäng för Sauber. Han har tagit VM poäng i  fyra av de senaste fem loppen. Hur länge sitter han kvar i en Sauber?

Formula One F1 - French Grand Prix - Circuit Paul Ricard, Le Castellet, France - June 24, 2018 Ferrari's Kimi Raikkonen celebrates with the third placed trophy on the podium after the race REUTERS/Jean-Paul Pelissier
Kimi på pallen  (REUTERS)

….Kimi Räikkönen är den första föraren som tagit 25 pallplatser utan att vinna.
– Jag gjorde en missbedömning i början och valde utsidan i starten. Där fick jag bromsa lite, men jag hade tur som klarade mig undan alla kollisioner.  Sedan var den andra stinten riktigt bra och jag kunde komma tillbaka in i loppet.
….Daniel Ricciardo var besviken efter plats fyra.
– Några varv före depåstoppet så hade jag skador på bilen, jag försökte fajtas med Kimi, men det gick inte. Bilen var för trasig, säger han.

I veckan följer du nyhetsuppdateringen på Sportbladet Motor på Facebook eller här på F1-bloggen.

Till Frankrike GP 2018 är Mercedes i topp

av Anna Andersson

Ferrari hade greppet efter Kanadas GP i Formel 1.

Till Frankrike GP 2018 är Mercedes i topp med Lewis Hamilton i pole position.

Efter ett ganska lamslaget kval till Frankrike GP så känns det som om Mercedes motoruppdatering har gett resultat och som om deras förare blir svårslagna i morgondagens lopp.

Det står två Mercedes i första led, båda bilarna har nya motorer, banan är knepig att köra om på och vi väntar på ett race med ett enda depåstopp. I det läget brukar det vara svårt att kunna besegra Mercedes och en Lewis Hamilton i pole position – men jag hoppas så klart att jag har fel. Efter två ganska trista F1-lopp hoppas jag på ett riktigt fyrverkeri i morgon.

Trots att Q3 tappade i fart när Romain Grosjean kraschade sin bil så finns det ett par mycket positiva saker att ta med sig från Frankrike.

•Valtteri Bottas tappade enormt mycket körning i fredags på grund av en vattenläcka, men startar tvåa i morgon.

•Marcus Ericsson tog sig till Q2 för första gången i år.

Charles Kanada
Snart klar för Ferrari?

•Charles Leclerc startar från ruta åtta. Han tog sig till Q3 för första gången i karriären. Han kör fantastiskt bra, monegasken och det är inte så konstigt att det snackas om att han ersätter Kimi Räikkönen 2019. Frågan är om han sitter kvar i en Sauber hela den här säsongen? De kan mycket väl hända att Ferrari plockar upp honom för att se vad Antonio Giovanazzi kan göra hos Sauber.

 

Marcus Ericsson till Q2

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Marcus Ericsson (SWE) tog sin till Q2 i Frankrike GP.

Marcus Ericsson tappade enormt mycket tid på grund av att han kolliderade med en däckstapel och skadade sitt chassi på fredagens första träning och sedan regnade den tredje träningen bort. Trots det tog han sig till Q2 för första gången i år. Mycket starkt jobbat av svensken.
– Det ar bra att bara ta sig till Q2, jag har gjort en bra insats. Sedan gjorde jag en miss på det sista försöket i Q2 och det var lite surt, det fanns lite mer att hämta i Q2, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här.

Fakta och statistik inför Frankrike GP hittar du här.

Till Frankrike GP 2018 är Mercedes i topp

Resultat kval Frankrike GP

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:30.029
2) V. Bottas, Mercedes, 1:30.147
3) S. Vettel, Ferrari, 1:30.400
4) M. Verstappen, Red Bull, 1:30.705
5) D. Ricciardo, Red Bull, 1:30.895
6) K. Räikkönen, Ferrari, 1:31.057,
7) C. Sainz, Renault, 1:32.126
8) C. Leclerc, Sauber, 1:32.635
9) K. Magnussen, Haas, 1:32.930
10) R. Grosjean, Haas,
11) E. Ocon, Force India, 1:32.075
12) N. Hülkenberg, Renault, 1:32.115
13) S. Perez, Force India, 1:32.454
14) P. Gasly, Toro Rosso, 1:32.460
15) M. Ericsson, Sauber, 1:32.820
16) F. Alonso, McLaren, 1:32.976
17) B. Hartley, Toro Rosso, 1:33.025
18) S. Vandoorne, McLaren, 1:33.162
19) S. Sirotkin, Williams, 1:33.636
20) L. Stroll, Williams, 1:33.729

Däcken inför Frankrike GP

Paul Ricard gör comeback i F1-serien och i morgon väntar ett race med ett enda depåstopp, banan har ett lågt däckslitage och man har sänkt hastighetsbegränsningen i depån till 60 km/timmen. BIlarna från Mercedes och Red Bull startar loppet på supersoft medan Ferraris båda förare inleder loppet på ultrasoft. Vill du läsa mer om Pirellis tankar inför loppet gör du det här.

 Vi kan notera att…

…Romain Grosjean såg riktigt vass ut i kvalet, men ändå avslutade han Q3 i muren och startar därmed från plats 10.
…Brendon Hartley har bytt motor och startar från sista led.
…F1-teamen är oroliga för framtiden. Vad händer med reglerna efter 2021? Mer läser du här.
…Red Bull byter motorleverantör till 2019. Mer läser du här.
…McLarens förare var 16:e (Alonso) och 19:e (Vandoorne). Det är tufft för det klassiska teamet som dessutom har stora interna problem.
– Våran bil är inte bättre än vad den är, i morse trodde vi att vi skulle vara 14 eller 15:e, men det är som det är, säger Fernando Alonso.
…Valtteri Bottas tycks vara på väg att förlänga kontraktet med Mercedes.
– Det finns ingen anledning att göra några ändringar bland våra förare, säger stallchef Toto Wolff till Sky.
…Force India har drabbats av böter, anledningen? Unsafe release. Teamet måste betala 100 000 euro till FIA, men straffet är villkorligt och 85 000 euro behöver teamet betala om de gör om samma misstag.
…Frankrike GP startar klockan 16.10 i morgon söndag. Jag rappotrterar loppet live, med start klockan 15.55. Vi hörs väl då?

 

Marcus Ericsson kraschade på träningen till Frankrike GP

av Anna Andersson

Frankrike GP  gör comeback – men vad hjälper det när det senaste F1-racet på Paul Ricard avgjordes 1990? Flera av förarna har kört på banan i lägre klasser, men i F1 är det en helt annan sak.

Det kunde Sauber notera under den första träningen.

Marcus Ericsson kraschade på träningen till Frankrike GP – och och bilen fattade eld.

 

 

Marcus Ericsson kraschade på träningen till Frankrike GP

Sauber F1's Swedish driver Marcus Ericsson drives during the first practice session at the Circuit Paul Ricard in Le Castellet, southern France, on June 22, 2018, ahead of the Formula One Grand Prix de France. / AFP PHOTO / GERARD JULIEN
Marcus Ericsson kraschade på träningen till Frankrike GP. / AFP PHOTO / GERARD JULIEN

Marcus Ericsson kolliderade rejält med en däckstapel när tre minuter återstod av den första träningen och bilen började brinna. Det tog tid innan funktionärerna släckte elden och Ericsson hade problem med att ta sig ur bilen.

– Det var inte alls bra av Marcus Ericsson att göra det, sa Janne Blomqvist i Viasats sändning.

– Det finns funktionärer, men inga släckare. Det är inte alls bra.

För Ericsson var det en tuff smäll och ett problem är att bilen var rejält uppdaterad och det är inte alls säkert att det finns nya reservdelar till svensken. Som tur var klarade Ericsson sig utan några skador.

– Chassit måste bytas, twittrar svensken som inte kunde köra den andra träningen.

Hamilton i topp

Annars kan jag rapportera att nästan alla förare körde sina snabbaste varv med de ultramjuka däcken, helgens mjukaste gummiblandning. Lewis Hamilton körde med Mercedes nya motor och han var snabbast av alla, 1.32,231. Kollegan Valtteri Bottas var något långsammare och Red Bulls Daniel Ricciardo trea.

Under den andra träningen var det återigen Lewis Hamilton som var snabbast, 1.32.539, före Daniel Ricciardo (+ 0,704) och Max Verstappen (+0,732).

Best of the Rest på båda träningarna var Romain Grosjean, fransmannen som inte tagit någon VM-poäng i år. Har han hittat formen? Fernando Alonso tycks också ha fått en bra känsl aefter segern i le Mans, han var åtta på den andra träningen.

Resultat träning 2

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:32.539
2) D. Ricciardo, Red Bull, 1:33.243, 0:00.704
3) M. Verstappen, Red Bull, 1:33.271, 0:00.732
4) K. Räikkönen, Ferrari, 1:33.426, 0:00.887
5) S. Vettel, Ferrari, 1:33.689, 0:01.150
6) R. Grosjean, Haas, 1:33.699, 0:01.160
7) V. Bottas, Mercedes, 1:34.156, 0:01.617
8) F. Alonso, McLaren, 1:34.400, 0:01.861
9) K. Magnussen, Haas, 1:34.457, 0:01.918
10) P. Gasly, Toro Rosso, 1:34.535, 0:01.996
11) N. Hülkenberg, Renault, 1:35.067, 0:02.528,
12) C. Sainz, Renault, 1:35.086, 0:02.547
13) S. Vandoorne, McLaren, 1:35.172, 0:02.633,
14) C. Leclerc, Sauber, 1:35.583, 0:03.044
15)  B. Hartley, Toro Rosso, 1:35.697, 0:03.158
16) E. Ocon, Force India, 1:35.705, 0:03.166
17) L. Stroll, Williams, 1:35.936, 0:03.397
18) S. Sirotkin, Williams, 1:35.970, 0:03.431
19) S. Perez, Force India, 1:36.080, 0:03.541
20) M. Ericsson, Sauber

Pengaproblem

I går skrev jag om Force Indias problem med ekonomin, om väderprognosen och att Frankrike GP är starten på ett riktigt maraton. De kommande sex veckorna är det fem F1-lopp och det ställer till stora problem för DHL. För första gången i F1-historien är det tre lopp i tre olika länder under tre veckor och företaget ska transportera 1000 ton inom 48 timmar. Det handlar om 25 långtradare och en mängd planering. Något som jag kan ha tid att gå in på nästa vecka.

Fakta, statistik och tider till Frankrike GP i Formel 1 hittar du här:

 

Vi kan notera att….

….Charles Leclerc är rubrikernas man. Efter att han tagit VM-poäng i tre av de fyra senaste racen och vänt ett kvalunderläge på 0-2 mot Marcus Ericsson till ett övertag på 5-2 snackas det nu om Ferrari 2019. Om att monegasken ersätter Kimi Räikkönen och Ferrari flyttar upp Antonio Giovanazzi som förare hos Sauber.

– Jag är glad så länge vi kan ha Charles i vårt team, säger stallets chef Frederic Vasseur.

…Mercedes körde med den uppdaterade motorn den första träningen. I kväll bestämmer man sig för om man även kör den i kvalet och race.

…kvalet startar kl 16.00 i morgon lördag. Racet klockan 16.10 på söndag.

…Valtteri Bottas körde bara sju varv på den andra träningen, han stoppades av en vattenläcka.
…Marcus Ericsson körde inte heller andra träningen. Teamet måste reparera bilen.

… Sebastian Vettel var inte nöjd med fredagen.

– Den var väl sådär…säger han.

– Bilev var snabb, men jag klarade inte av att omsätta det. Det är en svår bana och det är många kurvor som du inte sätter perfekt direkt. Jag tror att vi hittar en bättre rytm i morgon.

 

Frankrike GP och däcken

Däcktillverkaren Pirellis tankar inför helgens deltvling i Frankrike – på Paul Ricard:

Inför Frankrikes Grand Prix 2018

Till helgens Grand Prix, som för första gången sedan 1990 körs på klassiska Le Castellet i Frankrike, har Pirelli valt ut däcken soft, supersoft och ultrasoft. Trots att Formel 1 inte har körts på Le Castellet på 18 år har förarna bra koll på banan då den under flera år har använts som testbana.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Banan har genomgått en upprustning inför loppet, vilket har resulterat i en mjuk asfalt som ger bra grepp.
  • Den här tiden på året är vädret i södra Frankrike väldigt varmt, vilket ökar risken för slitage.
  • Som förberedelse inför loppet har Pirellis tekniker samlat in asfaltprover för att kunna välja ut de bästa däcken.
  • Le Castellets 5,8 km långa varv är ett av säsongens längsta.

VAD ÄR NYTT?

  • Förutom den nylagda asfalten finns även ett nytt depåområde och en ny läktare. Banan har blivit breddad på flera ställen för att möjliggöra omkörningar.
  • För att fira att Formel 1 återigen körs på Le Castellet anordnar Pirelli en hel del aktiviteter vid sidan av loppet.
  • Formel 2 och GP3 är tillbaka i Frankrike.

Frankrike GP 2018: Force India har problem med sin ekonomi

av Anna Andersson

Skralt i kassan?
Så är det i alla fall hos ett av de bättre F1-teamen. Inför Frankrike GP 2018 har Force India problem med sin ekonomi.

Force India's Mexican driver Sergio Perez drives during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / Paul Crock / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Inför Frankrike GP 2018 har Force India problem med sin ekonomi/ AFP PHOTO /

Till helgens deltävling i Frankrike får han och kollegan Esteban Ocon dock en stor nyhet, en uppdaterad motor från Mercedes.

– Men när det gäller chassit har vi bara ett par småsaker, ingenting viktigt, säger han.

Den tidigare ägaren Vijay Mallya har lämnat sin post, han är häktad för att ha tvättat pengar. Ny ryktas det om att teamet snart ska presentera en ny ägare.

Vädret inför Frankrike GP 2018

Under fredagen väntas bra väder, uppehåll, växlande molnighet och temperaturen kan nå upp till 28 grader.
På lördag väntar metrologerna att temperaturerna ska falla något och under den tredje träningen är risken för regn 20 procent. Till kvalet bör det dock vara uppehåll. Det startar först klockan 16.00.
Under söndagen väntas temperaturen ligga kring 25 grader, men efter klockan 17.00 ökar regnrisken till 30 procent. Frankrike GP 2018 startar klockan 16.10.

Flera av teamen nämde vinden kan ställ till stora problem under helgens tävling, men enligt väderprognosen kommer det inte att vara så väldigt blåsigt – men det kan naturligtvis förändras.

Vill du ha koll på statistiken inför Frankrike GP 2018, vilka tider som gäller och Marcus Ericssons tankar inför helgen?

Kolla här.

Frankrike GP starten på ett maraton

Nu inleds ett F1-maraton – tre race på tre veckor. Här har du förarnas åsikter om den tuffa sommaren:
– För oss förare är det okej, men det är jobbigt för teamen, säger Sergio Perez.
– Det blir väldigt mycket för dem, men vi ska hjälpa dem så gott vi kan. Det gäller att bita ihop och kämpa, men det handlar ju inte bara om tre veckor, utan om fem lopp på sex veckor.
– Jag älskar racing och för min del är det fantastiskt, jag har ju måndag och tisdag efter racen att slappna av, säger Renaults Nico Hülkenberg.

 

Annars kan vi notera att….

…Mercedes tar ett viktigt beslut på fredag. Ska teamet använda den nya uppdaterade motorne lelr den gamla?

– Det är klart att vi behöver en nu motor, den vi har är sju lopp gammal. Vi vill absolut använda den nya uppdateringen, men vi måste också vara helt säkra på att vi kan göra det., säger Valtteri Bottas.

Med andra ord testas motorn på fredag och håller den får förarna uppdateringen.

….Haas ska ta ställning till vilka förare som ska köra för teamet efter sommaruppehållet i augusti. Det säger stallchefen Günter Steiner. Kevin Magnussen har tagit 19 poäng i år, Romain Grosjean är däremot en av två förare som inte tagit någon poäng alls i år.
…Romain Grosjean kommer för övrigt att köra med den motor som gick sönder på ett så spektakulärt sett i kvalet till Kanadas GP. Enligt teamchef Günter Steiner har man kontrollerat motorn och den är inte skadad.

Pole position winner Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates at the end of the qualifying session for Sunday's Monaco Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 26, 2018. (AP Photo/Claude Paris)
Två segrar för Daniel Ricciardo 2918 – vad händer 2019? (AP Photo/Claude Paris)

… Daniel Ricciardo funderar över framtiden. Det snackar om Red Bull, Mercedes och även McLaren.
– Folk pratar om Ferrari och Mercedes, men vem vet var McLaren eller Renault befinner sig om tre år, säger Daniel Ricciardo.
– Det har mycket med Fernando att göra. Vad ska han göra och behöver McLaren då en erfaren förare.
Red Bulls förare erkänner att den närmsta tiden blir avgörande för hans framtid.
– Det blir intensivare diskussioner de kommande sju dagarna, säger han och berättar att han själv vill veta hur hans framtid ser ut efter Ungerns GP.
– Under sommaruppehållet vill jag kunna slappna av utan att telefonen ringer hela tiden och allt handlar om min framtid.
Detta ämne lär vi återkomma till här i bloggen.

Vi hörs igen.

 

Tider och statistik till Frankrike GP i Formel 1

av Anna Andersson

Det är dags för comeback.
Välkomna till Paul Ricard.
I dag får du guide med tider och statistik till Frankrike GP i Formel 1 och vi ska kika lite närmare på den banan som inte har arrangerat F1-lopp sedan 1990, men som använts för diverse olika tester.

TOPSHOT - This handout satellite image released on June 19, 2018 by Pleiades, Cnes 2017, Distribution Airbus DS shows an aerial view of Le Castellet racetrack in Le Castellet, southern France ahead of the 2018 French Grand Prix. / AFP PHOTO / Cnes 2017, Distribution Airbus DS / Handout / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / PLEIADES/CNES 2017/DISTRIBUTION AIRBUS DS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS- IMAGE AVAILABLE FOR DOWNLOAD FOR 7 DAYS AFTER RELEASE
Tider och statistik till Frankrikes GP i Formel 1 – här är banan. Foto: TT

Den ligger i södra Frankrike, mellan Toulon och Marseille och byggdes 1962 i samband med att man också byggde en flygplats. Banan har beskrivits som ett månlandskap, det går att förändra bansträckningen och F1 körde här mellan 1971 och 1990. Faktum är att det går att göra hela 180 olika varianter av en racerbana, där ett varv är mellan 826 och 6,105 km långt.

En av höjdpunkterna i den nya bansträckningen är den 1,6 km långa raksträckan med namnet Mistral, och enligt de uppgifter jag har är den rakan den längsta under hela säsongen. Annars är det många långsamma kurvor och chikaner vilket gör att racet blir tufft för bromsarna och genomsnittshastigheten är hög, ungefär som på Monza eller i Montreal.

 

Guide med tider och statistik till Frankrike GP i Formel 1

Fredag – Midsommarafton
12.00- 13.00 Träning 1
16.00- 17.30 Träning 2

Lördag – Midsommardagen
13.00- 14.00 Träning 3
16.00- 17.00 Kval

Söndag 24.6
16.10 Frankrike GP.

Är du intresserad av förarnas däckval? De hittar du här.

Banan är en klassiker – kolla på den här starten från 1989.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Marcus Ericsson behöver en framgång i Frankrike GP. (Sauber).

– Det blir en spännande helg i Frankrike. Jag körde Circuit Paul Ricard i GP2, för många år sedan och det blir en intressant utmaning för alla F1-förare att komma tillbaka. Det finns ett par kluriga delar, framförallt ska det bli kul att ta sig av den andra delen med de långa kurvorna, säger Marcus Ericsson.

– Jag har jobbat hår med både mig själv och teamet sedan den senaste tävlingen och har bestämt mig får att ha en bra helg i Le Castellet. Jag ser fram emot det.

Ericsson har tagit två VM-poäng i år, elva under sin F1-karriär. Hans teamkollega Charles Leclerc som debuterar i F1 i år har tagit tio poäng den här säsongen. Han har tagit poäng i tre av de fyra senaste deltävlingarna.

Ericsson känner pressen, han behöver ta sig förbi Q1 i helgen.

Tider och statistik till Frankrike GP i Formel 1

Frankrike GP – Le Castellet
Bana: Circuit Paul Ricard
Längd: 5842 meter
Varv: 53 ( totalt 309,626 km)
Körriktning: Medsols.
Antal GP: 14
Första  segrare: Jackie Stewart, som också hade pole position.
Antal segrar från pole position: 8
Vinst frän högsta startposition: Plats fem, Ronnie Peterson, Lotus ,1973 och Nelson Piquet, Brabham, 1985.
Rekord i racet:
Absolut: 1:8.012 (Nigel Mansell, Ferrari, 1990)
1990: 1:8.012 (Nigel Mansell, Ferrari)
1989: 1:12.090 (Mauricio Gugelmin, March)
1988: 1:11.737 (Alain Prost, McLaren)
1987: 1:9.548 (Nelson Piquet, Williams)
Rekord i kvalet:
Absolut: 1:4.402 (Nigel Mansell, Ferrari, 1990)
1990: 1:4.402 (Nigel Mansell, Ferrari)
1989: 1:7.203 (Alain Prost, McLaren)
1988: 1:7.589 (Alain Prost, McLaren)
1987: 1:6.454 (Nigel Mansell, Williams)
1986: 1:6.526 (Ayrton Senna, Lotus)

Senaste fem vinnarna:
1990  Alain Prost  Ferrari
1989  Alain Prost  McLaren
1988  Alain Prost  McLaren
1987  Nigel Mansell  Williams
1986  Nigel Mansell  Williams

Alain Prost är den förare som vunnit tävlingen flest gånger, han har vunnit den vid fyra tillfällen.

Annars kan vi notera att….

…Sebastian Vettel leder VM, en liten poäng före Lewis Hamilton.

…Fernando Alonso och hans team vann Le Mans 24-timmarslopp. Han är en av fem världsmästare i F1 som har lyckats med det. Nu behöver han ”bara ” en seger i Indy 500 och han vinner Grand Slam
…Mercedes har en uppdatering till helgens lopp. Nu ska motorn vara ännu bättre än tidigare. Tar Lewis Hamilton tillbaka initiativet i VM?
…Belgien har förlängt kontraktet med F1. Belgien GP ska köras på Spa i alla fall till och med 2021.

…Red Bull har en ny motorpartner. Teamet bryter med Renault efter 12 år och ska 2019 samarbeta med Honda. Mer läser du här.
…det är två DRS-zoner i helgens lopp, på start och målrakan, samt på den motsatta raksträckan. Mätpunkterna sitter strax före kurva sju och strax före kurva 14.
…nu börjar årets riktiga långkörare, tre F1-race på tre veckor. Frankrike, Österrike och Storbritannien. Häng med!

McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?

av Anna Andersson

Blir det McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?

Japanese's driver Kazuki Nakajima (2R) Pole man in 3'15.337 on (Toyota TS050 Hybrid LMP1), poses with his teammates Spain's driver Fernando Alonso (L), Miss 24Hours of Le Mans (2L), and Swiss' driver Sebastien Buemi after the qualifying practice session of the 86th editionof the 24 Hours of Le Mans endurance race, on June 14, 2018, at the Le Mans circuit, northwestern France. / AFP PHOTO / Jean-Francois MONIER
Fernando Alonso, Kazuki Nakajima Sebastien Buemi har pole position i Le Mans 24-timmarslopp som startar i morgon. AFP PHOTO /

Det senaste snacket ger oss känslan av att han stannar hos McLaren – men lämnar F1.
Han kör Le Mans 24-timmarslopp i helgen och har pole position. Han vann också premiären av WEC – men i F1 kommer han inte i närheten av någon prispall.
– Han kör bättre än någonsin, men är frustrerad, säger McLarens chef Zak Brown.
Alonso påpekar själv att han inte har några problem med de uteblivna resultaten i F1, de beror mer på bilen än på hans egen prestation. Han gillar inte den riktning som F1 rör sig i.
– Mitt stora problem är den väg som F1 har slagit in på. Det handlar mer om ett konstruktörsmästerskap än om ett förarmästerskap, säger han.
Spanjoren påpekar att så snart en motorleverantör har övertaget kommer de team som kör med dem vara oslagbara och han hävdar att det kan hände vid nästa uppdatering. Ingen vet.

McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?

De kommande två åren är reglerna ungefär de samma, först 2021 väntar en förändring och ingen vet än hur den kommer att te sig.

MONTREAL, QC - JUNE 07: Fernando Alonso of Spain and McLaren F1 signs autographs for fans during previews ahead of the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 7, 2018 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Målet – att vinna grand slam./AFP

– Vi hoppas att vi på något sätt kan behålla Fernando hos McLaren, säger Zak Brown enligt Motorsporttotal och antyder därmed att spanjoren kanske kan vara intresserad av det nya projektet som McLaren planerar i Indycar.
– Man kan inte pressa Fernando till någonting, man måste ge honom alla möjligheter och låta honom välja själv.
Brown säger också att Alonso inte nödvändigtvis vill stanna i F1.
– När han ser en bra bil som kan vinna vill han köra den, då spelar det ingen roll vilken serie det är.
Vad tror du, blir det McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?
Eller väljer han någonting annat?
I år kombinerar han F1 med WEC.

Renault vs Red Bull

Red Bull's Dutch driver Max Verstappen chats with team members during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 14, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Honda eller Renault för Red Bull 2019?. / AFP PHOTO /

Förhållandet mellan Red Bull och motorleverantören Renault är ansträngt och de är inte alls överens om vad som händer nästa år. Blir det något nytt samarbete?
Renault hade velat ha ett besked i Kanada, Red Bull vill vänta till nästa månad.
– Man måste meddela FIA vilken motor man ska köra med före den 15 maj, men eftersom Red Bull arbetat med oss i tolv år och vunnit åtta VM-titlar förlängde vi den fristen till Kanadas GP. Nu vill de fundera till Österrikes GP den 1 juli. Det accepterar inte vi, säger Renaults chef Cyril Abiteboul enligt Blick.
Därför är de oense – igen.

Red Bull väljer mellan Renault och Honda, som har levererat motorer till systerteamet Toro Rosso under årets säsong.

Missade du förarnas däckval till Franrike GP? De hittar du här.

Vi kan notera att….

…Sebastian Vettel levererade ett härligt citat, som tyder på att han har en rejäl självinsikt, när han fick frågan om han varför inte blev fotbollsspelare:
– Jag hade en licens, men fick inte spela så mycket. Jag var inte tillräckligt bra och hade inte roligt, säger han.
– På något sätt så var jag hela tiden tvungen att passa bollen, men jag var ett väldigt tydligt ensambarn och klarade inte riktigt av det där med att passa och dela med mig….
…hypersoft är den däckblandning som ska göra Rysslands GP intressant. Pirelli skickar den mjukaste gummiblandningen i kombination med den ultramjuka och den mjuka till Ryssland. Samma kombination av däck ska även användas i Singapore.
...Matthew Harman har haft titeln Head of Powertrain Integration and Transmission Design hos Mercedes. Från och med september jobbar han för Renault. Harman har arbetat för Mercedes sedan 2001.

Förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018

av Anna Andersson

Vi har precis lämnat Kanada – och då är det dags att presentera förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018.
Men innan vi kommer så långt stannar vi kvar på den andra sidan av Atlanten en liten stund till.
Den röda lampan har tänts hos Mercedes.
Stallet hade inte räknat med att få stryk i Kanada – men nu är Ferrari ikapp  och förbi, dessutom jagas det av Red Bull.

Großer Preis von China 2018, Samstag - Paul Ripke
Rödluvan och vargen (Mercedes Paul Ripke)

När jag ser Niki Lauda och Toto Wolff kan jag inte låta bli att tänka på den gamla sagan om rödluvan och vargen. Niki med sin sponsrade röda keps och Wolff – ja det vet ni alla vad det betyder.
Båda två var irriterade och förbannade efter Kanada GP.
– En gång var det vi som hade var bäst och hade minst bränsle förbrukning, nu är det Ferrari och Renault, muttrar Lauda till auto, motor und sport.
Den arga vargen är ännu tygligare:
– Det var ett skitresultat, sa han till ORF:
– Vi åkte till Montreal med tron på att vi skulle vara starka, men när vi lämnade Kanada gjorde vi det med vetskapen om att Ferrari hade en bättre bil under alla helgens faser. I kvalet och i racet.
Om mindre än två veckor väntar Frankrike GP.
Till dess ska Mercedes också ha sin uppdaterade motor.
– Vi behöver den absolut och det är bra att vi får den till nästa lopp, säger Valtteri Bottas som var tvåa i Kanada.

Mer om Mercedes problem och Wolffs oro läser du här.

 

Förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018

När du nu ser förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018 så ska du notera att Hamilton och Bottas har gjort olika val, precis som Vettel och Räikkönen. Hamilton och Vettel har samma antal gummiblandningar, medan teamets andra förare har ett extra set soft.
Även Ericsson och Leclerc har valt olika däckblandningar. Ericsson har två soft, två supersoft och nio lila ultrasoft. Leclerc har ett gult soft, tre röda supersoft och nio ultrasoft.

För övrigt gjorde Marcus Ericsson och hans mekaniker ett fantastiskt jobb i depån i söndags. De bytte fyra däck på 1,72 sekunder.
Snabbare än vad någon annan gjort i F1-historien.
Mer läser du här.

Får han sparken?

MONTREAL, QC - JUNE 10: Brendon Hartley of New Zealand and Scuderia Toro Rosso walks round the circuit after retiring during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 10, 2018 in Montreal, Canada. Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kör han F1 säsongen ut? (AFP)

Är Brendon Hartleys F1-karriär snart över?
Så kan det vara.
– Om inte formen hade blivit bättre så hade vi tvingats se oss om efter andra alternativ, säger Helmut Marko till motorsportmagazin.
– Men så är det inte nu och Brendon kan konkurrera.
Toro Rosso har tagit 19 poäng i år, 18 har Pierre Gasly bokförts för. I Kanada lämnade Hartley loppet redan innan det första varvet var över – påkörd av Lance Stroll. Men trots att han lämnade racet tidigt så var trenden hos Hartley stigande, nu får vi se hur det ser ut i Frankrikes GP.

•••

Sedan kan vi notera att Viasat har förlängt rättigheterna till Formel 1 till och med 2021.

•••

För övrigt så ska ni följa Sportbladet Motor på Facebook. Här finns tips om artiklar, nyheter som rör många olika sporter och en hel del annat.

I helgen skrev vi om speedway, F1, F3, dragracing och rallycross – bland annat.

Kampen om VM i F1 2018 lever

av Anna Andersson

Vi hade alla hoppats på bra racing och spännande strategier i Montreal.
Men Kanada GP i Formel 1 var ett sömnpiller. Ändå är jag positiv.
För kampen om VM i F1 2018 lever.
Det skiljer bara en poäng mellan Sebastian Vettel, Ferrari och Lewis Hamilton, Mercedes när sju deltävlingar är körda – och dessutom visar Red Bull att teamet kan vara med och slåss om pallplatser.

Kampen om VM i F1 2018 lever

MONTREAL, QC - JUNE 10: Race winner Sebastian Vettel of Germany and Ferrari and third place finisher Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrate on the podium during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 10, 2018 in Montreal, Canada.   Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kampen om VM i F1 2018 lever – Vettel, Bottas och Verstappen stod på pallen. Det gör VM ännu mer spännande. (TT)

Ser vi till Kanadas GP så var de tre förarna som var snabbast i kvalet också snabbast i racet. Samtliga tog sig i mål på den placering de startade på – men bakom dem hände det en del spännande saker. Daniel Ricciardo lyckades ta sig förbi Lewis Hamilton och den regerande världsmästaren såg inte alls bekväm ut i sin Mercedes. Han gjorde några små missar och när bilen inte var perfekt så blev det ingen Hamertime.

Istället såg även Hamilton mänsklig ut – och när Mercedes INTE vinner på en bana som de har ägt de senaste åren så betyder det någonting.
Det betyder att det är jämnt i toppen – och att vi har en kamp att se fram emot.
Det är positivt. När flera förare kan vinna och det dessutom är flera förare som kan klämma sig in på positionerna mellan de förarna som slåss om VM-titeln gör det både sporten och fansen till vinnare.
Om två veckor väntar Frankrikes GP, det är dags för comeback – men nu är det inte Magny Cours utan Paul Ricard som gäller – en banan som av Marcus Ericsson beskrivs som en stor parkeringsplats. Där har Pirelli testat och vet vad som krävs, men där har teamen ingen data att ta med sig.
Min gissning, baserad på vad vi såg i Barcelona för en månad sedan, är att det blir en tajt kamp mellan Mercedes och Ferrari.

Vilken miss

En annan lustig scen från  Montreal. Här tar Vettel målflagg – för andra gången.

Mer om det läser du här.

Formula One F1 - Canadian Grand Prix - Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada - June 10, 2018   Ferrari's Sebastian Vettel passes the chequered flag to win the race   Paul Chiasson/Pool via REUTERS
Årets tredje seger – och lendingen i VM (REUTERS)

 

Irriterad Ricciardo

Charles Kanada
Charles Leclerc tog sin tionde VM-poäng på sju lopp. (Sauber)

Daniel Ricciardo var irriterad efter loppet. Han slutade fyra, men hade gärna velat stanna ute längre på sin första stint för att ha chansen att ta sig om Max Verstappen. Det fick han inte. teamet tog ett annat beslut. Vad de baserar det på vet jag inte, men kan det vara för att belöna Max som faktiskt kört riktigt kontrollerat och gjorde ett riktigt bra lopp den här helgen? Eller var det för att undvika en allt för tajt fajt mellan teamets båda förare på banan?

En förare som tog en rejäl revansch var Romain Grosjean som inte ens kom ut till kvalet eftersom hans motor rasade i depån. Han startade sist,  gjorde ett sent depåstopp och körde in på plats 12. Därmed var han bäst i teamet.
Det var mycket imponerande och inspirerande.
En annan kille som fortsätter att imponera är Charles Leclerc. För fjärde helgen i rad kvalade han in i Q2 och för tredje tävlingshelgen av fyra tog han också VM-poäng. F1-debutanten har samlat ihop tio pinnar nu.
– Det hade jag aldrig trott inför säsongen, det är helt galet, säger Saubers förare.
– Jag har svårt att ens tro det.

Ericsson måste kvala bättre

En förare som hade det betydligt tyngre var Marcus Ericsson. Svensken förstörde återigen sitt race under lördagen. Han kvalade för långt bak. Under de tio åren som jag har följt Marcus har vi pratat om kvalen om och om igen –  och han säger ungefär samma sak varje gång:

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Marcus Ericsson måste kvala bättre (Sauber).

– Jag måste få till kvalen för att kunna slåss om poäng.
Efter tävlingen i Kanada, där han slutade på plats 15 så påpekade han återigen den detaljen:
– Jag måste kvala bättre, det är där jag har problem, sa han till Viasat Motor efter målgång.
– Jag måste jobba på det, vi kommer att jobba på det och hitta saker som vi kan förbättra. Vi hade ett par bra möten efter kvalet i går och de ska vi analysera mer. Vi måste jobba vidare och när man har tunga perioder och är inne i en svacka som jag är nu är det viktigt att jobba hårt och komma tillbaka ännu starkare.

Det är bra att han vet vad han måste göra, nu måste han utföra det också och dessutom måste han klara av att hantera pressen.
Är det något som den killen är bra på så är det att jobba i motgång. Han har haft en otroligt tung F1-karriär och det faktum att han är kvar i F1, trots att hans första team gick i konkurs och trots att han har samlat färre poäng än sina temkollegor varje år hos Sauber bevisar vilken ambitiös och hårt arbetande kille han är.

Mer om racet läser du här.

Resultat Kanada GP i F1 2018

1) S. Vettel, Ferrari
2) V. Bottas, Mercedes + 0:07.376
3) M. Verstappen, Red Bull +0:08.360
4) D. Ricciardo, Red Bull + 0:20.892
5) L. Hamilton, Mercedes + 0:21.559
6) K. Räikkönen, Ferrari +  0:27.184
7) N. Hülkenberg, Renault +1 varv
8) C. Sainz Renault, +1 varv
9) E. Ocon, Force India +1 varv
10) C. Leclerc, Sauber  +1 varv
11) P. Gasly, Toro Rosso +1  varv
12) R. Grosjean, Haas +1  varv
13) K. Magnussen, Haas +1  varv
14) S. Perez Force, India,  +1  varv
15) M. Ericsson,  Sauber +2 varv
16) S. Vandoorne, McLaren +2  varv
17) S. Sirotkin) Williams, +2  varv
Förare som bröt:
18) F. Alonso. McLaren +28  varv
19) L. Stroll) Williams +68  varv
20) B. Hartley, Toro Rosso, +68 varv

(Eftersom man flaggade av loppet av misstag, ett varv förtidigt kortades tävlingsdistansen ner till 68 varv.)

•••

Den 24 juni är det dags igen , men F1-bloggen uppdateras naturligtvis många gånger innan dess. Häng med här och på Sportbladet Motor på Facebook.

Sida 2 av 234
  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB