Förre F1-föraren efter den svåra hjärtoperationen

av Anna Andersson

Heikki Kovalainen har tvingats pausa karriären. Den tidigare F1-föraren har genomgått öppen hjärtkirurgi.

– Vi klarade det, säger han.

Heikki Kovalainen F1
Heikki Kovalainen tävlade för McLaren 2009 de senaste åren har han varit aktiv inom rally. (AP)

Finländaren som under en tid var teamkollega med Lewis Hamilton hos McLaren och även vann ett lopp i Ungern 2008, de senaste åren har han gjort en satsning på rally men i slutet av förra året diagnostiserades han med ett pulsåderbråck (aortaaneurysm) vilket innebär att en eller flera sjukliga vidgningar uppstår på stora kroppspulsåderns kärlvägg.

Det upptäcktes vid en rutinundersökning, vilket var tur. I värsta fall hade aortan kunnat brista, vilket är ett livshotande tillstånd. Bristningen leder till stora inre blödningar som kräver omedelbar behandling.

– En del av den uppåtgående aortan hade expanderat ganska mycket, förklarar Kovalainen i en video på sociala medier.

– Det var såklart därför jag inte kunde köra rally eller genomföra andra aktiviteter över vintern. Under de senaste månaderna har jag diskuterat mina alternativ med ett team av läkare.

Förra veckan opererades han i Tammerfors, operationen gick bra och nu återhämtar han sig hemma.

– Ett underbart team av läkare, sjuksköterskor och assistenter tog hand om mig. Det var en öppen hjärtoperation,  jag kommer alltid att ha märken på bröstet, men operationen gick bra, säger 42-åringen.

Hans målsättning är att ta sig tillbaka till rallysporten, där han nu tävlar med en Toyota GR Yaris i det japanska mästerskapet.

– Det viktigaste är förstås att bröstbenet hinner läka. Och om allt går bra hoppas jag att jag sedan kan återgå till min vardag.

Fernando Alonso F1
Fernando Alonso har haft flera positiva race med Aston Martin i F1 ( AP)

Fernando Alonso stannar i F1

I går presenterade Aston Martin en av sina förare till 2025 och 2026. Fernando Alonso.

– Det känns naturligt att köra vidare och göra det med Aston Martin, säger Fernando Alonso i en kommentar.

– Det var ett enkelt beslut att ta. Det är inte mycket som har förändrats sedan vi pratade i februari när vi presenterade bilen, men jag behövde ett par race och veckor att tänka efter och bestämma mig för om jag är redo för ett par år till i Formel 1.

Han fortsätter:

– Kalendern blir allt mer intensiv. Det gäller också bilarna och andra uppdrag som följer med. Men min kärlek till F1 och till Aston Martin har förändrats. Jag ville helt enkelt få in mig själv och känna efter. F1 kräver enormt mycket tid och energi, du måste ge upp allt för racingen och jag ville inte göra det utan att jag är beredd för det som kommer

 

Korta nyheter om Formel 1

Charles Leclerc gör en Nico Rosberg. Han blir glassförsäljare. Nico Rosbergs hustru  Vivianne har en glassbar på Ibiza och nu är Leclerc innan på samma väg, enligt den italienska tidningen Il Giornale planerar han för en glassbar i Milan. Namnet?

Givetvis LEC.

Sauber och Racing Bulls har genomfört ett däcktest inför 2025. De körde 3000 kilometer på Suzuka. De körde både slick och regndäck under två dagars tester. Daniel Ricciardo, Yuki Tsunoda och Valters Bottas körde, och Tsunoda körde ingenting på de nya regndäcken.

– Syftet med regntestet var att hitta lösningar för att kunna använda intermediatesen utan däckvärmare, hälsar Pirelli.

Vill du ha något att lyssna på under helgen? Testa vår F1-podd, Plattan i Mattan. Där vi snackar ner Japans GP.

 

Fernando Alonso stannar i F1 – till 2026

av Anna Andersson

Fernando Alonso stannar i F1. Han har förlängt kontraktet med Aston Martin till och med 2026.

– Jag är här för att stanna, säger han.

Fernando Alonso stannar hos Aston Martin i F1
Fernando Alonso stannar hos Aston Martin i F1 (AP-TT)

Fernando Alonso debuterade i Formel 1 2001. Han har vunnit två VM-titlar och är fortfarande kvar.

Där kommer han också att stanna. I alla fall till och med 2026.

Han är överens med Aston Martin om ett nytt kontrakt.

– Att vi säkrar Fernando i vårt team under flera år framöver är fantastiska nyheter, säger stallchefen Mike Krack.

– Vi har utvecklat en stark arbetsrelation under de senaste 18 månaderna och vi delar samma beslutsamhet att göra detta projekt till en framgång

Fernando Alonso själv har inte mycket att säga, utan konstaterar bara att “ I am here to stay”.

Fernando Alonso stannar hos Aston Martin i F1

Mike Krack bekräftar att parterna har haft en dialog de senaste månaderna och fortsätter:

– Fernando har hållit sitt ord: när han bestämde sig för att fortsätta tävla talade han med oss ​​först. Fernando har visat att han tror på oss och vi tror på honom.

Det som är intressant är att Aston Martin lämnar Mercedes och går in i ett samarbete med Honda som motorleverantör från och med 2026 och Alonso och Honda har ingen bra gemensam historia. När han körde för McLaren-Honda, under Japans GP 2015, kallade han motorn för en GP2-motor som då var supportklassen under Formel 1.

Honda har dock påpekat att de inte har några invändningar mot att arbeta med  Alonso framöver. Spanjoren som fyller 43 år i sommar gjorde en mycket bra säsong 2024 och har även inlett årets säsong på ett positivt sätt. Han har haft fullständig kontroll på sin teamkollega Lance Stroll, vars pappa äger stallet.

Nät Alonso nu har skrivit på för Honda betyder det att en förare försvinner från Mercedes lista. Stallet söker en ersättare till Lewis Hamilton som lämnar teamet för Ferrari efter årets säsong.

Mer om läget på förarmarknaden kan du läsa här.

Hur länge har Fernando Alonso kört F1?

Personligen ser jag fram emot att följa Fernando Alonso i Formel 1 ett par år till. Jag hade dock hellre sett honom i en Red Bull. Det hade varit en bra kamp mellan honom och Max Verstappen både på och utanför banan, men tanken är orealistisk. Verstappen hade aldrig tillåtit ett sådant byte.

Nu får jag se honom hos Aston Martin ett par säsonger till och det är bra så. Han har kört F1 sedan 2001 och är fortfarande en attraktion på banan, med en hel hop rävar bakom varje hörn och han lyckas alltid ta ut max ur bilen.

Jag skulle hellre se att Aston Martin byter ut Lance Stroll mot en annan förare, för att få en jämnare ställning i teamet och jag är övertygad om att rätt förare intill Alonso kan utvecklas till en toppförare. Han har så mycket erfarenheter, är bäst i fältet på att ställa in och utveckla bilen och har kommit till den plats i livet där han kan hitta en glädje i att även vara en mentor.

•••

Vad tycker du om att Alonso har förlängt med Aston Martin fram till 2026, kanske längre?

Borde han lämna plats för yngre förmågor eller kan han ta en seger till? Jag ser fram emot att läsa era kommentarer!

 

Lewis Hamiltons lillebror om det svåra spelberoendet

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann flera VM-titlar i Formel 1. Samtidigt fastnade hans  lillebror så djupt i spelberoendet att han funderade över att ta sitt liv. Nicolas Hamilton tvingades sälja den lyxbil han fått av sin bror för att betala sina skulder.

– Det kändes praktiskt taget som om jag hade stulit pengarna från min bror. Jag har aldrig förlåtit mig för det, säger Nicolas Hamilton.

 Lewis Hamilton
Lewis Hamilton kramar om sin bror Nicolas efter segern i VM 2008 (AP-TT)

Nicolas Hamilton, 32, är halvbror till den sjufaldige världsmästaren i Formel 1, Lewis Hamilton. I sina memoarer berättar han om de två pund han spelade på Arsenal ledde fram till ett kraftigt spelberoende. Han spelade bort tusentals pund på online casinon och gick ner i en depression så svår att han funderade över att ta sitt liv. Det var 2017.

Hans spelande ledde till så stora skulder att han tvingades sälja sin Mercedes C63, en lyxbil han fått av sin bror.

– Jag skämdes så mycket över att behöva använda den fantastiska gåvan till att betala min skuld till skatteverket, skriver han i boken som citeras av Daily Mail.

– Det förstörde mig. Jag fick en riktig väckarklocka och jag hade ingen möjlighet att gå vidare eftersom jag hade förlorat allt.

Han fortsätter:

– Jag satt fast. Jag hade en balkong i min lägenhet och jag funderade på vad som skulle hända om jag hoppade från den.

Betalade skulden med bil från Lewis Hamilton

Nicolas Hamilton är också racerförare. 2015 blev han den första personen med funktionsnedsättning att tävla i British Touring Car Championship, BTCC, ett mästerskap som vanns av Rickard Rydell 1998. Hamilton, som föddes med rörelsenedsättningar Cerebral pares (CP), har alltid varit intresserad av racing. Samtidigt som hans bror tävlat i F1 har han tävlat i standardvagn.

Under 2017, när Lewis Hamilton jagade sin tredje VM-titel tillsammans med Mercedes mådde Nicolas som sämst. Men han klarade inte av att varken be sin bror eller sina föräldrar om hjälp. Istället ringde han hjälplinjen till en organisation som arbetar med psykisk ohälsa.

– Jag ville bara vinna och förluster avskräckte mig inte. Det gjorde att jag kom in i en cykel, säger Nicolas Hamilton till The Times.

– Jag kunde inte sluta tänka på det utan ville bara gå tillbaka till  min dator.

Han fortsätter:

– Jag förstod att det var ett problem, men jag var för långt inne, rädd för att sluta. Jag hade förlorat så mycket pengar att om jag slutade satt jag i ett hål jag inte kunde ta mig ur.

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton med sin pappa Anthony, styvmamma och lillebror på FIA:s gala år 2008 (AP )

Spelberoendet nära att knäcka Hamilton

I dag har Nicolas Hamilton tagit sig ur sitt beroende, han var på plats när F1 tävlade i Las Vegas, men spelade ingenting.

Nicolas Hamilton besöker ofta sin bror under tävlingshelgerna i Formel 1. Lewis Hamilton har haft en tung start på årets säsong, där han bara har tagit tio poäng på de inledande fyra deltävlingarna.

Till nästa år byter Lewis Hamilton till Ferrari vilket har startat en stor rotation på förarmarknaden.

Läs mer om F1 Silly Season här.

Spännande siffror ökar förhoppningen inför F1 i Kina

av Anna Andersson

F1 i Japan gav Red Bull en seger – men siffrorna efter visar flera intressanta detaljer som kan påverka säsongen.

Och det redan nästa vecka.

Charles Leclerc F1
Charles Leclerc hade ett imponerande däckslitage (AP-TT)

Visst var Max Verstappen snabbast, men tyska motorsporttotal.com har tillsammans med sin teknikpartner PACETEQ  tagit fram mycket intressanta siffror. Som det faktum att Verstappen var  sekunder per varv snabbare än ​​kollegan Sergio Perez. Trea var Charles Leclerc 0,34 sekunder efter. Han slutade fyra med en intressant strategi med ett enda depåstopp, men det spännande är att han därmed är en halv sekund snabbare än vad han själv var när Japans GP kördes i höstas . Då var han 0,97 sekunder långsammare än Verstappen på samma bana.

Lando Norris låg 0,35 sekunder efter Verstappen och visade därmed en bättre racepace än Carlos Sainz, men Sainz slutade trea, medan Norris var femma i mål.

Intressant är också att Ferrari i år tycks vara den bil som är absolut snällast mot däcken, Charles Leclerc som körde med ett depåstopp tappade enbart 0.05 sekunder per varv i däckslitage. Kevin Magnussen, Haas, körde också med ett depåstopp och tappade 0,084 sekunder per varv. För honom hade troligen en strategi med två stopp varit bättre, men siffrorna är ändå intressanta eftersom Haas bil åt däck under förra året. Mercedes som tänkte välja ett depåstopp för båda sina förare fick överge den strategin under loppet.

Red Bulls oro inför F1 i Kina

Intressant är att Ferrari har visat ett bra däckslitage i år, betydligt bättre än Red Bull, men det beror till viss del på att Red Bull hade stora problem under helgen i Australien (där Verstappen bröt nästan direkt efter start). Det finns också en oro hos Red Bull inför nästa helg i Kina, en bana där asfalten är ny och som inte har arrangerat F1 sedan innan pandemin.

Under ett annat regelverk. I en annan värld. Typ.

Red Bulls Helmut Marko är lite oroad för att det blir en liknande, negativ överraskning i Kina som teamet upplevde i Australien.

– Det skulle kunna vara så, säger han till Sky.

– Men vi fick en varning i Melbourne och nu tror jag att vi vet hur vi ska reagera.

Sett till de inledande fyra loppen, är det team som Alpine, Sauber och Aston Martin som har störst däckslitage, medan fjolårets jumbo Haas, har minskat sitt slitage och det egentligen bara var Nico Hülkenbergs dåliga omstart som var grunden till att han missade poängen senast.

När det gäller Alpine är det årets stora negativa överraskning, jämfört med sig själva ligger stallet ligger en sekund efter varvtiderna från 2023.

En annan intressant notering är depåstoppen där Sauber har haft de största problemen under inledningen av året. Valtteri Bottas står stilla i 13,66 sekunder – vid varje depåstopp. Det är en skrämmande snittsiffra. Lägger vi till hans teamkollega Guanyu Zhou  är snittet efter ​​fyra lopp 12,97 sekunder.

Under ett bra depåstopp står en förare stilla i två sekunder.

Korta nyheter om F1 och IndyCar

Är Racing Bulls till salu? Ryktet om att Red Bull kan tänka sig att sälja sitt stall har gått ett varv och Helmut Marko svarar till oe.24:

– Det finns många intressenter, men i slutändan är det aktieägarna som tar beslutet. Priset för ett team är högt och ingenting är beslutat ännu.

Vad gör Carlso Sainz 2025? Det är en av de vanligaste frågorna just nu och jag skrev om det i gårdagens blogg. Själv säger Sainz att det börjar bli dags “ att öka hastigheten på det arbetet”.

– Jag vill hellre ha ordning på det tidigare, än senare.

Dino Begaovic tävlar för Prema
Dino Begaovic tävlar i Formel 3 (Prema)

Prema Racing kommer att starta med två bilar i IndyCar 2025. Prema är framgångsrika inom europeisk racing där man har ett samarbete med Ferrari och exempelvis tävlar Dino Beganovic för Prema i Formel 3. Det blir en heltidssatsning och motorerna kommer från Chevrolet, chassit från Dallara ( det gör alla andra också), men vilka förare som ska köra i teamet är inte klart.

Prema grundades 1983 av Angelo Rosin, pappa till den nuvarande stallchefen Rene Rosin. Nu tävlar stallet i F1 Academy, italienska Formel 4, Formel 3, Formel 2 och WEC och flera kända förare har kört för dem, som Charles Leclerc, Pierre Gasly, Esteban Ocon och Felix Rosenqvist.

Kathrine Legge är klar för Indy 500 hon gör satsningen tillsammans med Dale Coyne Racing, därmed sammanstrålar de igen. För första gången sedan ChampCar 2007.

 

Carlos Sainz: Pratar med alla stall i F1

av Anna Andersson

Tre pallplatser på lika många race. Carlos Sainz är i ropet inför F1 2025.

Och han snackar med ALLA team i Formel 1.

F1 2025
Var kör Carlos Sainz i F1 2025? (A-TT)

Ferraris Carlos Sainz har ingen förarplats till F1 2025, men efter inledningen av årets säsoing i Formel 1 är han het på förarmarknaden. Han sägs vara aktuell för Audi, som kommer in i F1 2026, för Mercedes som behöver en ersättare till Lewis Hamilton och kanske för Red Bull där Sergio Perez kontrakt går ut efter säsongen.

– Sainz kom in i Formel 1 med Red Bull och hade en väldigt bra säsong hos Toro Rosso, säkerligen är han också ett namn som man måste ta hänsyn till, säger Red Bulls motorsportchef Helmut Marko till tyska Sky.

Men han påtalar också att ett framtida förarbesked kommer att dröja.

– Vi brukar inte prata om förarbeslut i april, men på något sätt verkar hela processen ha flyttats. Men för oss är det fortfarande för tidigt, vi kommer säkert att vänta ett tag till innan vi fattar ett beslut om framtiden.

Carlos Sainz, som i höstas var tydlig med att han ville ha klart sina framtidsplaner innan årets säsong startade, har insett att det kommer att ta ett tag innan han vet vad han ska göra nästa år.

Men han räknar med att det blir en bra lösning.

– Vi pratar med nästan alla. Det handlar bara om att gå djupare in i detaljerna, se de mer realistiska alternativen och vilka som är de bästa alternativen för mig och för min framtid, säger han enligt motorsporttotal.com.

Lance Stroll och missen under F1 i Japan

Aston Martins Lance Stroll skrek ut sin besvikelse, på ett sätt som påminde om när Fernando Alonso 2015 skrek över en GP2-motor i sin McLaren under deltävlingen på Suzuka.

Men vad var det som hände?

Enligt Stroll hade han bakvinge på bilen.

– Det var verkligen svårt att vara snabb på raksträckorna. Jag tror att vi hade fel bakvinge på bilen. Jag var tvungen att göra alla omkörningar i kurva 6, sa han efter loppet.

– På raksträckorna kunde jag inte köra om någon eftersom jag helt enkelt saknade hastighet. Jag tror att vi kunde ha gjort några saker annorlunda idag när det gäller strategi. Sammantaget var det en svår helg.

Här ser du Alonso 2015.

I går skrev jag om Lewis Hamiltons irritation efter ännu en placering längre bak i resultatlistan och hans chef Toto Wolff kallar Mercedes situation för ingenmansland

– Just nu sysslar vi med live-tester, resultatlistan ser verkligen illa ut, men vi har verkligen lärt oss mycket från det, säger Wolff till Sky.

 

Ilsken Lewis Hamilton lämnade Japan GP i F1

av Anna Andersson

Lewis Hamilton misslyckades – igen. Efter F1 i Japan kunde han inte dölja sin ilska.

Och lämnade pressträffen.

Den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton har fått stryk av sin kollega George Russell i samtliga F1-lopp i år. Japans GP var inget undantag och han är en av två förare som inte slagit sin kollega under säsongen, den andra är Charles Leclerc som ligger under med 0-3 mot Carlos Sainz. Detta sedan Sainz missat ett lopp på grund av en att han tvingades operera blindtarmen.

Men den stora skillnaden ligger i att Mercedes, som gjort om hela konceptet kring sin bil, inte tycks hitta rätt i racen. Medan Ferrari tog en tredjeplats och en fjärdeplats under F1 i Japan slutade Russell sjua och Hamilton nia.

Lewis Hamilton startade loppet från ruta sju, före Ferraris Charles Leclerc, han hade en liknande strategi men när Ferrarin valde att ha nya mediumdäck på Leclerc bil i samband med omstarten efter kraschen mellan Alexander Albon och Daniel Ricciardo  tog Mercedes beslutet att låta Hamilton starta på de hårda däcken.

Samma beslut tog teamet åt George Russell.

Målsättningen var att köra med ett enda depåstopp, men bilen saknade racepace och redan på varv 14 fick Hamilton order om att “byta plats” med Russell. Kort därefter påtalade Hamilton att höger framdäck var ”helt dött” och han frågade flera gånger om det inte var läge att byta strategi.

Mercedes Lewis Hamilton i samband med Japan GP i F1
Lewis Hamilton i samband med Japan GP i F1 (Mercedes Benz)

Lewis Hamiltin irriterad efter F1 i Japan

Mercedes valde istället att göra två depåstopp och deras förare slutade på plats sju och nio. Ferraris förare slutade på plats tre och fyra, Sainz före Leclerc. Efter loppet fick Hamilton fråga av Viaplay hur racet var:

– Det var rätt illa, svarar 39-åringen.

När racingnews365.com frågar Hamilton, som byter team till Ferrari till 2025, om han var avundsjuk på Ferraris racepace tappade britten tålamodet.

– Har du inga bättre frågor?, svarade han.

Och lämnade pressmötet.

Lewis Hamilton, som vunnit 103 lopp, har nu tagit tio poäng på fyra lopp. Inledningen av 2024 är långt ifrån vad han hade hoppats på och Mercedes är, med sitt nya koncept långt efter konkurrenterna. Detta efter att teamet återigen börjat helgen på ett bra sätt för att sedan tappa allt mer fart för varje pass som gått.

Även hos stallchef Toto Wolff märks irritationen efter ännu en misslyckad helg.

– Det finns ingen som kommer att komma ikapp Max, det handlar om att vara bäst av resten, säger Wolff.

– Vi vill kämpa om andraplatsen, så ser verkligheten ut.

Samtidigt påtalar han att stallet har tagit ett steg framåt när det gäller inställningarna på bilen.

Men det är knappast tillräckligt för att hålla Lewis Hamilton vid gott mod. Mercedes som var tvåa i VM 2023 sedan är nu fyra med sina 34 poäng. Red Bull har samlat ihop 141, tvåan Ferrari 120.

Hur går dina tankar kring Mercedes inledning av säsongen?

Max Verstappen tog segern i F1 i Japan

av Anna Andersson

Vem kan hota Max Verstappen? Ingen. Under F1 i Japan tog han årets tredje seger.

– Det var ett litet gupp på vägen i Australien senast, men nu är vi tillbaka i topp, säger VM-ledaren.

När Daniel Ricicardo och Alexander Albon kraschade i den tredje kurvan av det första varvet av Japans GP i Formel 1 förändrades styrkeförhållandena  i racet. I samband med omstarten gjorde teamen olika däckval, vilket resulterade i att samtliga tre gummiblandningar fanns med i fältet. Därför fick racet flera spännande strategiska kamper.

Men trots det kunde ingen hota de tre senaste årens världsmästare. Max Verstappen, Red Bull, körde in den tredje segern för säsongen, precis som väntat slog han tillbaka efter missen i Australien för två veckor sedan.

– Det var ett väldigt bra race, det svåra var att ta starten och ledningen, men efter det så fungerade allt bra. Det kändes bättre när molnen kom in över banan, men strategin, depåstoppen, bilen, allt fungerade bra, säger Max Verstappen som utökade ledningen i VM.

Bakom honom gjorde kollegan Sergio Perez sitt jobb och slutade tvåa, men den stora överraskningen var Ferrari vars bilar slutade på plats tre och fyra.

Max Verstappen med seger i F1 i Japan

Ferrari tog ett smart strategiskt beslut när de valde att göra ett enda depåstopp med Charles Leclerc. Stallet fortsatte sedan med att ta ytterligare ett tydligt beslut när det gav Leclerc en order om att släppa förbi Carlos Sainz. Spanjoren slutade därmed trea och Leclerc fyra.

– Det var ett riktigt bra race, men tufft med däcksslitaget. Det blev inte bättre innan det molnade på något och temperaturen gick ner något. Det gav oss mindre däckslitage, säger Sainz till Mark Webber efter loppet.

– Det var svårt att köra om, det är det alltid på Suzuka. Man måste verkligen sätta den sista chikanen för att kunna köra om i kurva ett.

Sainz har tagit en pallplats i varje race som han har kört, vilket gör honom mycket intressant i silly season 2025. Läs mer här.

I VM-sammandraget leder nu Max Verstappen  13 poäng före sin kollega Sergio Perez som gick om Charles Leclerc i VM-tabellen.

Resultat Japan GP i F1.

Max Verstappen
Max Verstappen ökar sin ledning i VM i Formel 1 . Han har. nu vunnit i Japan 2022, 2023 och 2024,(Getty Images)

Hur länge får Daniel Ricciardo köra F1?

Alexander Albon och Daniel Ricciardo försvann i en startkollision i kurva 3 på det första varvet. Tungt för Williams, som haft en tuff start på säsongen, Albons krasch i Australien och Sargeant i fredags och nu Albon igen. Stallet har dåligt med reservdelar och inget extra chassi innan deltävlingen i Miami tidigast.

Ricciardo då? Han hade lyckats med ett bra val, var äntligen i närheten av Yuki Tsunoda. Men det blir ännu en nolla. Undrar hur långt tålamod som Red Bulls organisation har, det känns som om det  börjar tryta…

Formel 1 gör nu uppehåll en helg innan det är dags för comeback i Kina och årets första sprint. Det kan bli spännande. Där har mästerskapet inte varit sedan förra regelverket, 2019 och det är bara en timmes träning.

Då ses vi på F1-live. Fram till dess  uppdateras F1-bloggen och varje onsdag kommer vår F1-podd Plattan i Mattan.

F1 i Japan: Max Verstappen slår tillbaka

av Anna Andersson

Förlust senast – då slår Max Verstappen tillbaka. Red Bull dominerade kvalet till F1 i Japan.

Max Verstappen tog sin femte pole position i rad, sin fjärde i år när han var snabbast  i kvalet till Japans GP, men hela passet inför deltävlingen på Suzuka var oerhört jämnt.

Max Verstappen, knappt före sin kollega Sergio Perez vilket ger Red Bull en drömstart i morgon, på en bana där det brukar vara en fördel att starta i pole position.

– Det var verkligen ganska jämnt i dag och detta är en bana som är väldigt känslig set till däcken och du vill ligga på gränsen hela tiden men det funkar inte. Det viktigaste är att ta pole, man vill att varje varv ska vara perfekt, men det är inte möjligt, säger Max Verstappen.

– Det är en bra startposition för morgondagen och det är naturligtvis söndagen som räknas.

Max Verstappen med pole F1 i Japan
Max Verstappen och Sergio Perez startar i första led för Red Bull under F1 i Japan (AP Photo/Hiro Komae)

F1 i Japan – Max Verstappen i pole position

Sergio Perez var också nöjd med sin andra startruta.

– Det kändes bra tycker jag, säger han.

– Det är så oerhört jämnt att ett enda litet misstag kan vara skillnaden, kanske var det att jag inte fick en sådan jättebra start på varvet, det är småsaker. Jag tycker ändå att vi är i en bra position för morgondagen.

Det enda team som kunde utmana Red Bull var, precis som i fjol McLaren, nu slutade Lando Norris slutade trea i kvalet.

– Detta var en bra start på helgen och vi ser fram emot huvuduppdraget i morgon, säger han.

Jämt kval vid F1 på Suzuka

Hela kvalet var oerhört jämnt. Alla tider i kvalet ser du här. Redan i det första kvalsegmenetet skiljde det 1,2 sekunder mellan första och sista bil, om man plockar bort Verstappen som var först skiljde det 9 tiondelar mellan bil två och bil 20. Det var också en sekund mellan bil 1 och bil 15 som gick vidare till Q2. Ferrari, med Carlos Sainz som vann senast slutade kvalet med en fjärdeplats, före Aston Martins Fernando Alonso. Det påminner lite om när den senaste deltävlingen avgjordes i Japan, hösten 2023. Då kom Sainz som senaste vinnaren, men Verstappen dominerade kval och race.

Notera också att Charles Lelcerc valde att använda två set däck redan i Q1, det gjorde att han bara hade ett set tillräcklgit i Q3 där han gjorde ett försök, helt ensam på banan. Det räckte inte och en irriterad Lelcerc slutade sjua. Återigen slagen av Carlos Sainz.

Det har gjorts ett antal uppdateringar inför helgen, hos Red Bull och även Aston Martin. Du läser mer om det här.  Men Lance Stroll tog sig inte vidare från Q1, samtidigt som hans  kollega var tvåa efter uppdateringen. Stroll verkar inte alls trivas med uppdateringen, samtidigt som Alonso skrattar igen.

Du följer Japans GP i F1-live. Jag öppnar vårt virtuella vardagsrum klockan 06.45. Frukostdate?

Jag hoppas att vi ses.

Du kan också se loppet på F1tv eller på Viaplay, som vanligt.

Så ska Red Bull slå tillbaka under F1 i Japan

av Anna Andersson

Max Verstappen och Red Bull vill slå tillbaka under F1 i Japan.

Med en stor uppdatering.

F1 i Japan
Max Verstappen under F1 i Japan, där körsbärsträden blommar. (AP -TT)

För första gången i årets Formel 1 har Red Bull presenterat en stor uppdatering på sin bil RB20, det handlar inte om några några “zero sidepods”, men väl modifierade sidepods med luftinsläpp intill cockpit, monterade intill där halon fästs vilket kompletterar de luftintag som sitter längre bak.

Stallet har också förändrat golvet under bilen, även detta ska påverka aerodynamiken positivt.

– Allt planerades redan inför säsongsstarten, förklarar Red Bulls chefsingenjör Paul Monaghan.

Därmed förtydligar han att uppdateringen inte är en reaktion på det faktum att Max Verstappen bröt förra deltävlingen i Australien. Stallet hävdar också att anledningen till att Verstappen bröt var en serie av omständigheter som går tillbaka till att han körde av under träningen. Det ena ledde till det andra som byggde på problemen vilket till slut ledde till att mästaren fick parkera bilen efter bara något varv.

Red Bull med stor uppdatering inför F1 i Japan

Även Ferrari har en mindre uppdatering med sig till Japan, medan Aston Martin har presenterat en hel lista av förändringar inför F1 i Japan, bland annat handlar det om ett nytt golv, nya sideboards, en ny diffusor, förändringar på motorkåpan och även luftintagen. Även Alpine har en uppdatering med sig, sin första för 2024. Stallet är årets stora besvikelse och målsättningen är att minska luftmotståndet på den främre delen av bilen, förbättra aerodynamiken, vilket ska öka downforce. Det finns också obekräftade uppgifter som säger att det har minskat bilens vikt vilket också bör förbättra varvtiden.

Även Williams noterar uppdateringar och Racing Bulls ett nytt golv,  medan McLaren, Haas och Mercedes inte rapporterar några uppdateringar. Haas och McLaren har ännu inte gjort någon förändring under 2024.

Regn på Suzuka inför F1 i Japan

McLaren, som gjorde ett bra race i Japan förra året och tog två pallplatser noterades för den bästa tiden under det andra passet. Oscar Piastri var snabbast under ett pass som präglades av regn, men torkade upp under slutet av passet. Hans 1:34.725  var en halv sekund snabbare än Mercedes Lewis Hamilton. Enligt Hamilton var dagens första pass det bästa som Mercedes har haft  i år.

Tiderna från träningarna hittar du här, men de säger inte så mycket.

För övrigt har Lewis Hamilton har fått en ny motor. Han får ingen bestraffning den här helgen, men det betyder att han har tre motorer kvar för återstående 21 lopp och sex sprinter. Samma sak gäller Perez, Ocon och Tsunoda.

 

Alex Albon kraschade sin Williams i Australien, i Japan var det hans kollega Logan Sargeant som körde av. Den gången klarade sig chassit, men enligt teamchef James Vowles var i stort sett allt annat trasigt efter den åkturen.

Undrar vad som hade hänt om chassit varit obrukbart, tror ni att Albon hade fått lämna sin bil till Sargeant?

Vowles meddelar också att Williams inte kommer att ha något reservchassi innan deltävlingen i Miami, USA. Det är första helgen i maj. Samma sak gäller även Alpine.

ebastian Vettel inför F1 i Japan
Det är mycket snack om Sebastian Vettel inför F1 i Japan. Comeback? (AP-TT)

Vilka förare kör F1 2025?

Toto Wolff skulle inte ha varit på plats i Japan, men det är han och givetvis kommenterar han förarmarknaden under presskonferensen. Han är en politiker av stora mått och efter Sebastian Vettels uttalanden om en eventuell comeback i Formel 1 säger han:

– Man kan aldrig utesluta Sebastian.

Han påtalar också att förarmarknaden är “dynamisk” och att det kommer att ta tid innan han kan meddela ett beslut. Han avslutar med att le och säga att han inte tänker avslöja hur många namn som står på hans lista.

Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda
Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda (Getty Images for Visa Cash App RB )

Stannar Daniel Ricciardo hos Racing Bulls?

Daniel Ricciardo får ett nytt chassi till nästa deltävling i Kina. Han har haft svårt att hänga med sin kollega Yuki Tsunoda och Racing Bulls vill “ bara säkerställa” att det inte är något problem med chassit. Ricciardo som fått chansen från start i år är hårt pressad. Han har ännu inte tagi tnågon poäng och är väl medveten om att hans företrädare bara fick en halv säsong på sig att bevisa sina kunskaper innan han fick sparken sommaren 2022. Då tog Ricciardo över.

När vi väl är inne på Racing Bulls så fick vi se Ayumu Iwasa under den första träningen och Helmut Marko var väldigt nöjd.

– Han gjorde det bra, han var mindre än sekunden långsammare än Yuki Tsunoda och det är väldigt positivt, säger Marko till ORF.

Vi ses väl till kvalet i morgon? Du följer det i F1-live. Välkommen till vårt virtuella vardagsrum!

Här hittar du helgens alla tider, här finns mer info om däckvalen inför Japan GP.

Du har också möjlighet att lyssna på vår podd, Plattan i Mattan. Där snackar vi upp helgens deltävling i Japan och mer om vilka som har lämnat – och kan lämna Red Bull.

 

 

F1 i Japan: Comeback för Sebastian Vettel?

av Anna Andersson

I höstas var han på plats inför F1 i Japan och byggde insektshotell. Nu snackar Sebastian Vettel om en comeback i Formel 1.

– Det beror på paketet, säger han.

F1 i Japan
Sebastian Vettel på plats inför F1 i Japan 2023 då han fick sina tidigare kollegor att bygga insektshotell. (AP-TT)

Sebastian Vettel lämnade Formel 1 2022, då hade han bland annat tävlat för stall som Red Bull, Ferrari och slutligen Aston Martin. Det blev totalt fyra VM-titlar och efter lite mer än ett år vid sidan av banan har han satt sig bakom ratten igen. Han har testat inför 24-timmarsloppet i Le Mans.

Och pratar om en eventuell comeback i F1.

– Man vet aldrig vilka vägar livet tar, kanske tar det mig tillbaka in bakom ratten, kanske inte, säger han till tv-kanalen Sky .

Han påtalar att han “kanske” är tillgänglig för ett F1 team till 2025 och om han “letar”. Den tyske föraren har haft diskussioner med Mercedes stallchef Toto Wolff, men de har inte riktigt handlat om utifall han är rätt man för att ersätta Lewis Hamilton.

– Vi pratade inte riktigt om det, vi pratade kort om hela situationen. Men jag har pratat med andra också och ser till att hålla konkarken. Jag har ett par projekt och några idéer tillsammans med Formel 1. Vi får se om det blir något eller inte, säger han.

Han får ytterligare frågor om Mercedes och svarar att det är en av de bästa platserna i startfältet.

– Vi får snacka vidare på telefon och se om det finns något mer att reda ut.

Som om Silly Season 2025 inte har nog med rykten och lösa trådar.

 

Guide till F1 i Japan  2024

Suzuka International Racing Circuit

Tiderna till Japan GP i F1 hittar du här.
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)

Längd till kurva 1: 332 m
Antal kurvor: Vänster 8, höger 10
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)

Däckvalen till Japan GP
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 5 (2 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 324 km/tim.
Lägsta fart: 60 km/tim (T 11)

Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi 2022: 2 stopp, majoriteten av förarna gjorde två stopp.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Första segrare: Gerhard Berger, Ferrari, från pole position ( 1987)

Segrar från pole position: 17.

Statistik inför F1 på Suzuka

Japan GP 2023 – topp 8 i kvalet

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Oscar Piastri, McLaren
  3. Lando Norris, McLaren
  4. Charles Leclerc, Ferrari
  5. Sergio Perez, Red Bull
  6. Carlos Sainz, Ferrari
  7. Lewis Hamilton, Mercedes
  8. George Russell, Mercedes

Snabbaste kvalvarv på Suzuka:

Absolut: 1:27.064 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2019)

2023: 1:28.877 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:29.304 (Max Verstappen, Red Bull)

2019: 1:27.064 (Sebastian Vettel, Ferrari)

2018: 1:27.760 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2017: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes)

F1 i Japan
Michael Schumacher, och Ross Brawn representerade Ferrari. Bilden är nu 20 år gammal, den togs i Japan år 2004. (AP -TT)

Förarna med flest pole position i Japan:

Michael Schumacher (8)

Sebastian Vettel (5)

Ayrton Senna (3)

Nico Rosberg (3)

Lewis Hamilton (2)

Jacques Villeneuve (2)  Max Verstappen (2)

Gerhard Berger (2)

 

F1 i Japan 2023 – topp 8

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Lando Norris, McLaren
  3. Oscar Piastri, McLaren
  4. Charles Leclerc, Ferrari
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. Carlos Sainz, Ferrari
  7. George Russell, Mercedes
  8. Fernando Alonso, Aston Martin

 

Snabbaste varvet: 

Absolut: 1:30.983 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)

2023: 1:34.183 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:44.411 (Guanyu Zhou, Alfa Romeo)

2019: 1:30.983 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2018: 1:32.318 (Sebastian Vettel, Ferrari)

2017: 1:33.144 (Valtteri Bottas, Mercedes)

F1 i Japan
Topp tre i kvalet till F1 i Japan 2017, Lewis Hamilton med pole position, Valtteri Bottas och Sebastian Vettel (REUTERS)

Senaste vinnarna på Suzuka

2023 Max Verstappen, Red Bull

2022 Max Verstappen, Red Bull

2019 Valtteri Bottas, Mercedes

2018 Lewis Hamilton, Mercedes

2017 Lewis Hamilton, Mercedes

 

Förarna med flest vinster:

Michael Schumacher (6)

Lewis Hamilton (4)

Sebastian Vettel (4)

Ayrton Senna (2)

Damon Hill (2)

Max Verstappen (2)

Mika Häkkinen (2)

Gerhard Berger (2)

 

Omkörningar per race:

2023: 30

2022: 19

2019: 46

2018: 48

2017: 16

Snackisar inför F1 i Japan

I morgon bitti kan vi räkna med action på banan igen och det blir spännande att se hur Max Verstappen slår tillbaka. Personligen tror jag att det blir svårt för Ferrari att upprepa sin dubbelseger från Australien. Det var en helt annan typ av bana, här är det många snabba kurvor. Kanske kan det tala för McLaren som hade två bilar på pallen förra året?

En av de stora frågorna, som jag ser det är Mercedes och hur deras bilar påverkas av de snabba kurvorna, börjar bilen hoppa igen?

Toto Wolff som sa att han skulle hoppa över F1 i Japan har ändrat sig och är på plats. Efter teamets nollnummer i Australien ökar pressen silverpilen. Vilka tankar har ni inför helgen? Är det någon som vågar tippa en förare till pole position och en prispall?

•••

McLaren kör med en lite annan färgsättning i helgen:

Min farmor var fantastisk. Född för mer än 100 år sedan, ögonvittne till potatiskravallerna vid Nytorget och barndomskompis med Greta Garbo, men jag kan inte låta bli att bara älska Alex Albons farmor:

Sida 2 av 373
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB