Mick Schumacher klar för Alpine

av Anna Andersson

Inför F1 i Abu Dhabi står det klart att Mick Schumachers framtid är säkrad.

Han är klar för Alpine.

– Jag saknar racingen så att det gör ont, säger han.

Mick Schumahcer
Mick Schumacher är reservförare hos Mercedes (Mercedes)

Michael Schumachers son Mick fick lämna Formel 1 för ett år sedan. Då ersattes han av Nico Hülkenberg hos Haas och Schumacher gjorde sedan klart med Mercedes där han nu är reservförare.

Men som mästare i Formel 3 och Formel 2 så saknar han att sitta bakom ratten i en racerbil och han saknar också tävlingsnerven. Därför utökas hans program till 2024. Han kommer att köra för Alpine i WEC, det vill säga VM i sportvagn där bland annat klassikern Le Mans 24-timmarslopp ingår.

Schumacher är en av sex förare som ska köra en Alpine A424.

– Det är ett nytt kapitel för mig. Bilen imponerar och jag kan knappt vänta med att få starta säsongen. Jag är uppvuxen med formelbilar och att nu köra en sportvagn är en stor möjlighet för mig att utveckla min körning, säger Mick Schuamcher till motorsporttotal.com

Mick Schumacher klar för Alpine

Året som reservförare har varit tufft för honom och han saknar racingen så mycket att det gjort ont.

– Detta är det som jag alltid har älskat, sedan jag var barn och ibland har det varit väldigt tufft att se andra förare på banan.

Schumacher testade för Alpine i Jerez i oktober och testet föll väl ut.

– Det var första gången han testade sportvagn, men hans entusiasm och vilja att  vara en del av detta märktes tydligt, säger Alpines Motorsportchef Bruno Famin i ett pressmeddelande.

– Jag är säker på att han kommer att vara en tillgång för vårt team.

Vid sidan av Schumacher ingår Nicolas Lapierre, Matthieu Vaxiviere, Charles Milesi, Ferdinand Habsburg och Paul-Loup Chatin  i Alpines team.

Ferdinand Habsburg?

Eller Ferdinand Zvonimir Maria Balthus Keith Michael Otto Antal Bahnam Leonhard Habsburg-Lothringen som hela hans namn är kanske du har hört talas om i ett annat sammanhang?

Det är ett tungt efternamn Europa.

Ferdinand Habsburg är barnbarnsbarn till kejsare Karl I av Österrike-Ungern. Han var den siste kejsaren i Österrike och utnämndes till tronföljare år 1914, efter skotten i Sarajevo som anses vara  starten på första världskriget. Karl I efterträdde 1916 den gamle kejsaren Franz Josef, men abdikerade den 4 november 1918, efter Österrike-Ungerns kapitulation. Den habsburgska monarkin som regerat i Österrike sedan 1200-talet lämnade makten och Österrike är sedan dess en republik.

Dagens historielektion…

…sedan kan vi också notera att Ferdinand Habsburg är svåger till Jérôme D’Ambrosio, som tidigare kört F1.  Han är numera Toto Wolffs högra hand hos Mercedes och står alltid står närmast stallchefen i depån. D’Ambrosio är gift med Eleonore Habsburg-Lothringen.

Mercedes har ännu inte kommunicerat hur teamet ser på ett fortsatt samarbete med Mick Schuamcher för 2024.

Väderprognos inför F1 i Abu Dhabi: 

Strålande sol och mellan 27 och 29 grader varmt  – så ser prognosen för helgen ut. Men det finns ett orosmoln på himlen. Ett större regnområde som väntas in över Yas Marina Circuit under lördag förmiddag. Det kan givetvis påverka greppet på banan, även om det troligen har försvunnit i tid till kvalet, som startar klockan 18.00 lokal tid.

Vi snackar om Abu Dhabi i vår F1-podd Plattan i Mattan. Vi pratar om och hur bilarna och deras däck påverkas av väderförhållandena i Las Vegas respektive Abu Dhabi. Sedan snackar vi så klart massor och Las Vegas också och det galna racet där. Filip visste varken var han skulle börja eller sluta;-)

Guide – F1 i Abu Dhabi 2023

Lewis Hamilton F1 i Abu Dhabi
Lewis Hamilton, Mercedes, tog sin senaste seger i Abu Dhabi år 2019 (TT)

Yas Marina Circuit

Tävlingen körs motsols.

Varvlängd: 5,281 km ( 58 varv)
Kurvor: 9 höger, 12 vänster
Helgens tider
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 65 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Debutår: 2009. Sebastian Vettel, Red Bull, vann, men Lewis Hamilton, McLaren, hade pole position.
Antal GP: 14
Vinnande strategi 2022: 1 depåstopp, de flesta förarna valde det.
Lopp med säkerhetsbil: 40%
Seger från pole position: 9

Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4.

Statistik F1 i Abu Dhabi 2023

Topp 8 i kvalet 2022:

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Sergio Perez, Red Bull
  3. Charles Leclerc, Ferrari
  4. Carlos Sainz, Ferrari
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. George Russell, Mercedes
  7. Lando Norris, McLaren
  8. Esteban Ocon, Alpine

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:22.109 (Max Verstappen, Red Bull, 2021)

2022: 1:23.824 (Max Verstappen, Red Bull)

2021: 1:22.109 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:35.246 (Max Verstappen, Red Bull)

2019: 1:34.779 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2018: 1:34.794 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förare med flest pole position

Lewis Hamilton (5)

Max Verstappen (3)

Sebastian Vettel (2)

Nico Rosberg (2)

Abu Dhabi Grand Prix i F1 2022

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Charles Leclerc, Ferrari
  3. Sergio Perez, Red Bull
  4. Carlos Sainz, Ferrari
  5. George Russell, Mercedes
  6. Lando Norris, McLaren
  7. Esteban Ocon, Alpine
  8. Lance Stroll, Aston Martin

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:26.103 (Max Verstappen, Red Bull, 2021)

2022: 1:28.391 (Lando Norris, McLaren)

2021: 1:26.103 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:40.926 (Daniel Ricciardo, Renault)

2019: 1:39.283 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2018: 1:40.867 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Senaste fem vinnarna: 

2022 Max Verstappen Red Bull

2021 Max Verstappen Red Bull

2020 Max Verstappen Red Bull

2019 Lewis Hamilton Mercedes

2018 Lewis Hamilton Mercedes

Förare med flest vinster:

Lewis Hamilton (5)

Max Verstappen (3)

Sebastian Vettel (3)

Kimi Räikkönen (1)

Nico Rosberg (1)

Valtteri Bottas (1)

Omkörningar:

2022: 79

2021: 46

2020: 32

2019: 28

2018: 23

2017: 5

2016: 36

Efterlysning – Anderstorp 1978

Sedan avslutar jag med en liten efterlysning! Jag tror ni är några här som kan hjälpa mig. Jag skulle vilja ha kontakt med er som faktiskt var på Anderstorp när Sveriges GP avgjordes för sista gången år 1978. Det gäller ett framtida F1-jobb som jag ska göra och jag behöver ER hjälp. Själv var jag för ung för att ens fundera över F1 på den tiden. Skicka ett mejl så kan vi ta ett snack!

Världsmästare överraskades av sitt eget bröllop – under F1 i Las Vegas

av Anna Andersson

Det är raceweek och snart dags för F1 i Abu Dhabi, men först en snackis.

Världsmästaren Jac Villeneuve blev överraskad i Las Vegas.

Av sitt eget bröllop.

Han gifte sig  i ett kapell – i paddock i samband med F1-helgen.

Jac VIlleneuve
Jac Villeneuve blev överraskad  av sin nuvarande fru i paddock (Instagram)

Las Vegas och bröllop hör samman. Även när det gäller Formel 1 och under F1-helgen fanns ett kapell i paddock, det område där förare, team, media och kändisar håller till under en racehelg.

Jac Villeneuve, världsmästare 1997, passade på att gifta sig med sin Guilia Marra. Paret vigdes av en vigselförrättare i Elvisfrisyr som givetvis sjöng ’Here Comes The Bride’. Villeneuve, som tävlade i F1 under elva säsonger har sex barn, två med sin nuvarande hustru. Kanadensaren har varit gift vid två tillfällen tidigare.

Bestman var hans tidigare raceingenjör, Jock Clear, som nu arbetar för Ferrari. Enligt Autoweek var 52-årige Villeneuve själv inte informerad om bröllpsplanerna utan fick besked ett par timmar före vigseln.

Formel 1 har nu lämnat Las Vegas för att resa över Atlanten och Medelhavet till den arabiska halvön. Det är dags för säsongsavslutning i Abu Dhabi. Det är många spännande fajter att se fram emot. Läs mer om det i gårdagens inlägg.

F1 i Abu Dhabi
Max Verstappen firar efter F1 i Abu Dhabi 2022. (AP-TT)

Tider F1 i Abu Dhabi

Fredag 24.11

Träning 1 kl 10.30

Träning 2 kl 14.00

Lördag 25.11

Träning 3 kl 11.30

Kval kl 15.00

Söndag den 26.11

Abu Dhabi Grand Prix – säsongsfinal i F1 2023. Start klockan 14.00

Som vanligt kan du följa kval och race i vår F1-live.

Kort inför F1 i Abu Dhabi

Stallen vill att tidsplanen i Las Vegas ändras. De tuffa kvällspassen var oerhört krävande för teamen, men om man flyttar fram starttiden till kvällen blir det nattrace i Europa som är en viktig TV-marknad.

I år startade racet klockan 22.00 – det var 07.00 i Sverige. Flyttas det fram till klockan 20.00 kommer racet att starta klockan 05.00 i Sverige och stora delar av Europa. Klockan 04.00 i Storbritannien. Hur många tittar på det?

– Man kommer aldrig kunna tillfredsställa alla TV-tittare, konstaterar Christian Horner hos motorsporttotal.com.

Vad har du för åsikt? Kan racet gå under natten för att förenkla det för Europa eller spelar det ingen roll?

F1 blir ännu mer danskt. Fredrik Vesti ska köra sin andra tidsträning för Mercedes F1 på fredag. Han ska också köra testet nästa vecka.

Vad ska AlphaTauri heta 2024?

Det är en intressant fråga och vi har inte svaret. Inte än, men det kommer snart. Det blir ett namn där stallet närmar sig Red Bull. Det bekräftar VD Peter Bayer för motorsport.com.

– Identiteten är samma som Toro Rosso hade, men det kommer partners som har namnrättigheter, säger han.

– Vi ska ändra teamnamn, identitet, logo och allt. Det blir en komplett rebranding.

Det senaste snacket säger Bull Racing.

Även Alfa Romeo byter namn till nästa år, det blir troligen en lösning fram till dess att Audi går in i Formel 1 2026.

Fansen stämmer F1 efter skandalen i Las Vegas

av Anna Andersson

Formel 1 i Las Vegas är historia. Det är dags för F1 i Abu Dhabi, men först:

35 000 fans stämmer F1 efter skandalen.

De kräver i snitt 318 000 kronor – per person.

Efter F1 i Las Vegas väntar F1 i Abu Dhabi
Max Verstappen, Red Bull, vann F1 i Las Vegas Las Vegas. (AP-TT)

Skandalen under fredagens träning i Formel 1, när ett brunnslock lossnade och skadade både Esteban Ocons Alpine och Carlos Sainz Ferrari, kan få ytterligare konsekvenser. Träningen avbröts, arrangören fick plocka bort 140 brunnslock över den 6,12 km  långa stadsbanan. De fylldes igen med sand och asfalt vilket ledde till att  den andra träningen sköts upp.

– Hela processen, från att identifiera problemet till att åtgärda det tog fem timmar, sa F1:s chef Stefano Domenicali i ett gemensamt uttalande tillsammans med Renee Wilm, chef för arrangemanget i Las Vegas.

Den andra träningen sköts upp och startade försenat, men utan fans. Enligt motorsporttotal.com motiverade arrangören åtgärden med att de anställda, funktionärerna och servicepersonal behövde sluta för dagen, dessutom öppnades gatorna för trafik klockan 04.00 på morgonen och då behövde området vara tömt på fans.

Fans stämmer F1

Arrangören erbjöd de fans som köpt biljetter till fredagen en kompensation. De fick köpa merchandise för 200 dollar, i Las Vegas Grand Prix Official Shop. En dagsbiljett kostade 180 dollar och många fans var riktigt arga. Men de som hade köpt biljetter till samtliga tre dagar erbjöds ingen kompensation alls  och en sådan biljett kostade flera hundra dollar.

Därför  hotas Formel 1 av rättsliga åtgärder. Enligt amerikanska ESPN har advokatkontoret Dimopoulos, tillsammans med JK Legal & Consulting, lämnat in en stämningsansökan mot F1:s rättighetsinnehavare och Liberty Media till Nevadas federala domstol. De två advokatbyråerna lämnar in en gemensam stämningsansökan, på uppdrag av 35 000 fans.

– Vi försvarar rättigheterna för de fans som har rest långväga och som betalar förmögenheter, men inte fått den upplevelse de har betalat för, citeras advokat Steve Dimopoulos av Der Spiegel.

De kräver i snitt 30 000 dollar, runt 318 000 svenska kronor, i ersättning per person.

Formel 1 har bett de förargade fansen om förståelse och påtalar att man har “många intressen att ta hänsyn till, däribland säkerheten för alla deltagare och fansens upplevelse under hela helgen”.

Resultatet i F1 i Las Vegas

Vad tyckte ni om racehelgen i Las Vegas? Det var ett härligt engagemang i vår F1 live, trots att klockan bara var 06.45 när jag startade den.

Inför F1 i Abu Dhabi

Lando Norris
Lando Norris hade en tung helg i Vegas. (AP-TT)

McLarens Lando Norris bröt deltävlingen i Las Vegas efter en rejäl smäll. Han körde över ett gupp på banan och tappade kontrollen över bilen. Han meddelade över radion att han var okej, uppsökte Medical Center och även sjukhuset för ytterligare en kontroll. Allt är dock i sin ordning. Detta var det första loppet som McLarens förare bröt i år.

– Det är ett gupp i banan och man kan se att alla bilar slog i där när de körde över det guppet. Jag tror att han överraskades av guppet när han hade kalla däck, säger McLarens stallchef Andrea Stella.

– Till 2024 måste vi få bort alla ojämnheter när vi kör race under kvällar och nätter, för däcken är kalla och då är greppet dåligt. Det gör att det blir en svår kurva.

Sergio Perez må ha förlorat andraplatsen i racet i Las Vegas, men han säkrade andraplatsen i VM efter sin tredjeplats i Nevada.

Max Verstappen var otroligt kritisk till F1 i Las Vegas inför helgen. Efter hans 18:e seger var det annat ljud i skällan.

– Jag är verkligen spänd på att få komma tillbaka nästa år, sa han.

Det var ett underhållande, händelserikt och spännande race i Las Vegas och redan på söndag är det dags igen. Då i Abu Dhabi och det finns ett par saker att hålla koll på under F1-finalen 2023, även om VM-titeln är avgjord är det fajter kvar.

F1 i Abu Dhabi
F1 i Abu Dhabi markerar slutet på säsongen, så även 2023 (AP-TT)

Saker att hålla koll på under F1 i Abu Dhabi:

Kampen om plats 4 i VM: Carlos Sainz och Fernando Alonso har 200 poäng var. Lando Norris 195 och Charles Leclerc 188.

Kampen om plats 2 i konstruktörsmästerskapet:

Mercedes 392, Ferrari 388. Det är fyra ynka poäng som skiljer dem åt.

Kampen om plats 4:

McLaren har 284 poäng och Aston Martin 273.

Bottenstriden:

I botten skiljer det fyra små poäng mellan Haas som är sist och Alfa Romeo och mellan Alfa Romeo som är nia och AlphaTauri som är åtta skiljer det fem poäng. AlphaTauri har sju poäng till Williams. Inget av bottenteamen tog poäng i Las Vegas.

Dino Beganovic bröt Macau GP

Ingen minns en tvåa i Macau GP och Beganovic startade från andra led. Han låg tvåa, fast besluten att ta sig fram mot täten, och attackerade för andraplats ut på varv tre.

Men i samband med omkörningsförsöket bromsade han på sig på den smutsiga delen av banan.  Han gled in i barriären och ut ur tävlingen.

–  Jag är naturligtvis besviken, men vi gick in i det här loppet med inställningen att vinna – inget annat – och det var det jag försökte göra, säger Dino Beganovic som tävlade i Macau för första gången..

– Jag gjorde en bra start och farten var fantastisk idag. När jag fick chansen att gå för andraplatsen tog jag den direkt. Tyvärr gjorde jag ett misstag och bromsade försent ute i smutsen, och understyrde in i räcket. Det är surt, särskilt när jag hade ett så bra läge, men jag hoppas komma tillbaka hit nästa år och göra ett nytt försök. På det stora hela har det varit en helt otrolig upplevelse här i Macau.

Macau Grand Prix avslutade Beganovics tävlingssäsong 2023. 2024 väntar en fortsättning i FIA Formula 3 Championship tillsammans med PREMA Racing.

Skandal för F1 i Las Vegas

av Anna Andersson

F1 i Las Vegas skulle bli en fantastisk show. Det inleddes med en skandal.

Den första träningen avbröts efter mindre än tio minuter. 

– Det är helt oacceptabelt, säger Ferraris stallchef Fred Vasseur.

  

 

Formel 1 har satsat över fem miljarder kronor, byggt ny paddock, nya garage och gör allt för att helgen ska bli tidernas show – men verkligheten ville annat. Träningen flaggades rött efter ungefär åtta minuter.

Det var ett par skrämmande sekunder när Ferraris Carlos Sainz körde över det lösa brunnslocket på den helt nya stadsbanan i Las Vegas, men han var inte den enda förare som drabbades av problem under inledningen av träningen. Även Esteban Ocons Alpine drabbades av skador på sin bil.

– Det är helt oacceptabelt. Det kostar oss en förmögenhet, säger Ferraris stallchef Fred Vasseur till motorsport.com.

F1 i Las Vegas
Carlos Sainz, Ferarri körde över ett brunnslock och skadade bilen under F1 i Las Vegas. (AP-TT)

F1 i Las Vegas startar med skandal

Den andra träningen av helgens deltävling i Formel 1 sköts upp till klockan 02.30 lokal tid och ska pågå i 90 minuter och trots svåra skador på  golvet, chassit, motorn, batteriet och kontrollelektroniken hann Ferrari reparera Carlos Sainz bil i tid till träning 2.

Men det blir ändå kostsamt. Skadorna på bilen gör att Sainz måste byta delar av sin motor inför racet  – och därmed får en bestraffning i starten av Las Vegas GP.

Snacka om maximal otur.

Incidenten gör att F1 får hård kritik från flera nyckelpersoner, så som Red Bulls Helmut Marko:

– Det är bara att tacka Gud för att det inte är några supportserier som ska köra, det gör att vi har nästan obehgränsad tid, säger han till Sky.

– Jag hoppas bara att de kan lösa detta så snabbt som möjligt, ur ett säkerhetsperspektiv behöver vi köra åtmindstone ett pass till. Incidenten kunde ha fått ödesdigra konsekveser.

FIA har lämnat en skriftlig kommentar:

“Vid inspektionen upptäcktes att betongstommen runt ett brunnslock hade gått sönder. Vi måste nu kontrollera alla andra omslag, vilket kommer att ta lite tid. Vi kommer att diskutera med det lokala teamet hur lång tid det kommer att ta att lösa problemet och kommer att anpassa schemat därefter.”

Nu behöver arrangören gå igenom de runt 140 brunnslock som finns över banan och det kan ta tid. F1 i Las Vegas har inletts med en rejäl show, arrangemanget sägs ha kostat mer än fem miljarder men flera förare har kritiserat eventet. Max Verstappen hade helst sluppit tävla i Las Vegas:

– Det är 99 procent show och 1 procent idrottsevenemang, säger han.

Mer om jättesatsningen – som nu startade med en skandal – kan du läsa här.

 

Dino Beganovic jagar segern i världsfinalen i Macau

av Anna Andersson

Macau GP  är ett av världens mest mytomspunna race. Ett lopp där karriärer kan födas eller dö. Nu står Dino Beganovic på startlinjen. 

Dino Beganovic i Macau (
Dino Beganovic i Macau ( Motorsportpublications)

Efter en godkänd debutsäsong i Formel 3 reser den svenska Ferrarijunioren nu till Macau för ett av världens mest omtalade race. Ett stadslopp där ett enda misstag kan vara skillnaden mellan en vinst och en förlust. Ett stadslopp som kan lägga grunden till en förares karriär.

Ayrton Senna, David Coulthard, Michael Schumacher, Ralf Schumacher har alla vunnit tävlingen. Felix Rosenqvist har till och med vunnit två gånger.

I helgen firar Macau Grand Prix 70 år och efter kvalet har Dino Beganovic stora förhoppningar.

– Banan är helt magisk. Den går direkt upp i topp för mig, den liknar ingenting jag har kört tidigare. Det känns nästan som om man håller andan hela vägen, man känner att man kommer närmare och närmare gränsen, säger han.

– Trea i kvalet är bra, men det finns lite mer att ge. Min DRS fungerade inte på mitt snabbaste varv så där finns mer tid att hämta. Sedan var inte balansen i bilen helt perfekt. Vi har lite att förbättra.

Hur viktig är Macau GP för dig?

– Det är nästan som ett VM. Du behöver inte tänka på något mästerskap utan kan verkligen gå in för att vinna tävlingen och alla förare som är där har samma inställning, säger han.

– Historiskt sett är det en av de svåraste banorna du kan köra och lyckas du där har du alla ögon på dig.

Dino Beganovic i Macau
Dino Beganovic i Macau (PREMA Racing )

Dino Beganovic jagar seger i Macau

Han har aldrig tidigare tävlat på de trånga gatorna i Macau, men han är mycket väl medveten om den historia som omger tävlingen. Om det rykte som banan bär och om det faktum att den har allt. Snabba kurvor, en lång raka och långsamma kurvor med en utmanande hårnål. Han inledde med att vara trea i det första kvalet.

– Jag älskar att köra stadsbanor och  har gjort det bra i Monaco så jag är väldigt taggad, berättar han.

– Jag har kört Macau i simulatorn många gånger, mitt team Prema har varit framgångsrika där och vi lägger enormt mycket förberedelser för den här helgen.

Varför?

– Det är ett viktigt lopp för teamet och för alla förare som är där.

Stadsloppet i Macau avgjordes första gången 1954, men på grund av pandemin har tävlingen inte körts sedan 2019. Dino Beganovic ska köra Formel 3 och han ställs mot flera av världens mest talangfulla förare, även förare som annars kör Formel 2 går ner en klass för att jaga segern i det prestigefyllda loppet.

Vad krävs för att lyckas?

– Ett bra självförtroende, men också att man tar allt i rätt ordning, steg för steg. Det är en träning, sedan kval, därefter en träning och nytt kval, ett kvallopp och sedan ett race. Kör du bara lite över din förmåga och sätter bilen i muren på ett av de första passen börjar du inte om på noll, utan på minus. Så mycket självförtroende tappar du. Det gäller att ha respekten med varje varv och aldrig gå över gränsen. Jag ser verkligen fram emot att ha alla ögon på mig den helgen.

Vill du hellre läsa om miljarderna bakom F1 i Las Vegas och Marcus Ericssons tankar kring eventet? Även Max Verstappen sågar helgens race – redan innan start. Eller vill du lyssna på vår podd, Plattan i Mattan, om F1 i Las Vegas och även ta del av era fantastiska förslag till F1-sprinten. Skrattfest utlovas!

Tack för att du läser, för att du kommenterar med respekt och medmänsklighet samt för att just du hänger här. Uttryck er med förnuft, sandlådebråken kan stanna just där. I sandlådan. Inte här.

 

F1 i Las Vegas 2023: GM och Andretti mot Formel 1?

av Anna Andersson

På lördag är det kval till F1 i Las Vegas. Årets race – enligt F1. Max Verstappen sågar evenemanget.

Han vill helst slippa tävlingen.

– Det är 99 procent show och 1 procent idrottsevenemang.

 F1 i Las Vegas Max Verstappen
Sergio Perez och Max Verstappen, Red Bull presenteras inför F1 i Las Vegas. Verstappen är inte imponerad. (AP-TT)

Max Verstappen har vunnit 17 deltävlingar i år, den 18:e vill han slippa. Han vill inte ens vara på plats i Las Vegas – detta trots att F1 har skapat en enorm show.

Mer om den och pengarullningen bakom läser  du här

– Jag vill alltid att det ska vara fokus på prestationen, jag gillar inte allt det här andra som är runt omkring, säger Verstappen på presskonferensen inför F1 i Las Vegas.

– Det är bara sådan jag är. Vissa gillar när det är mer av en show, jag gillar det inte alls.

Det är ungefär 40 år sedan F1 var på besök i Las Vegas, då på en parkeringsplats. Nu kör mästerskapet ett stadsrace över välkända The Strip och förbi flera lyxhotell, kasinon och andra landmärken. Banan innehåller tre raksträckor och 17 kurvor och hastigheterna sägs nå över 340 km/timmen.

Men Verstappen är inte imponerad.

– Ja du, det känns inte särskilt intressant. Det är inte direkt många kurvor, säger han och påpekar att han inte ens ser fram emot racet på söndag.

– Nej. Nej. Jag utgår ifrån att de kommer att tjäna pengar oavsett om jag gillar det eller inte, det hänger inte på mig. Men jag tänker inte heller sitta här och låtsas.

GM bekräftar – går in i Formel 1

General Motors går in som motortillverkare i F1 till 2028.

Är detta det stora steget för att Andretti Global ska få en plats i Formel 1?

F1 i Las Vegas 2023
Kan GM hjälpa Mario Andretti och hans son till Formel 1? (AP-TT)

Andretti Global, som har stall i bland annat IndyCar och Formel E har fått godkänt av FIA (internationella motorsportförbundet) för att kliva in som det elfte stallet i Formel 1. Men FOM (Formula 1 Management) har ännu inte gett sitt medgivande och teamen kämpar emot. I USA pågår arbetet med lobbyverksamhet och andra sätt för att försöka övertyga stallen om att Andretti Global bör ha en plats i F1 redan 2025.

Under helgens F1 i Las Vegas 2023 lär Michael Andretti och även cheferna från General Motors vara på plats för att övertyga FOM om att stallet ska få en plats i F1 2025. Men fram till dess behöver stallet också ha en motor. I nuläget är Renault den motortillverkare som enbart levererar motorer till ett team. Från och med 2028 ska sedan GM kliva in i mästerskapet.

– Vi är övertygade om att vi med vår omfattande erfarenhet inom teknik och racing kommer att utveckla en framgångsrik motor för serien och positionera Andretti-Cadillac som ett riktigt fabriksteam, förklarar GM:s president Mark Reuss i ett uttalande.

Ericsson och Andretti mot F1?

Marcus Ericsson och Andertti Global mot F1?
Marcus Ericsson tävlar för Andretti i IndyCar (INDYCAR)

Andretti kan också få viss hjälp från Sverige eftersom Marcus Ericsson tävlar för Andretti Global i IndyCar från och med 2024. Han har redan erbjudit teamet sin hjälp inför ett intåg i F1:

– Jag har klargjort att det är självklart för mig att hjälpa till med en F1-satsning. Att jag är tillgänglig när och om de vill. Jag är säker på att jag blir inblandad på något sätt. Det skulle vara kul att vara involverad i deras satsning mot Formel 1, sa han till F1-bloggen i september.

Han var också tydlig med att han skulle ha svår tatt tacka nej om de bad honom att köra stallets F1-bil.

Om Andretti inte får godkänt av FOM kommer FM med största sannolikhet att dra tillbaka sitt intresse från F1.

F1 i Las Vegas 2023 – däck

Formel 1 besöker USA för tredje gången i år, efter Miami och COTA väntar nu F1 i Las Vegas 2023. F1 kommer tillbaka till Las Vegas efter 40 års frånvaro, men till en helt  ny bana som kommer att bjuda på stora tekniska utmaningar för förare och stall.

Det är ingen större idé att göra en guide, för tävlingen har aldrig körts tidigare.

– Ingen har några referenser. Ingen har kört på den 6,12 km långa banan och det är den näst längsta banan under året, efter Spa, säger Mario Isola.

– Underlaget är en mix av vanlig asfalt, vid The Strip, men också andra delar som har fått ny asfalt vilket också är ett osäkert element. Det kommer inte att vara några supportlopp och banan är öppen för trafik under stora delar av dagen. Det gör att det inte kommer att vara något gummi i banan som ger något extra grepp.

Baku, Monza och The Strip

Pirelli räknar med att bilarna kör med låg downforce, som på Monza, eller i Baku. Där är det också långa rakor med höga toppfarter.

– Notera också att all körning görs på kvällen vilket för att det kommer att vara ovanligt låga bantemperaturer, som när vi genomförde försäsongstesterna i Europa. De långa rakorna gör det svårare att värma upp däcken under kvalet, vilket gör det svårt att få däcken att arbeta i rätt fönster. Vi har sett det i Baku, men det kommer troligen att vara ännu tydligare i Las Vegas.

Pirelli har valt de tre mjukaste alternativen till banan som är 6,12 km lång och består av 17 kurvor och tre rakor, samt två DRS-zoner.

– Vi räknar med ett extraordinärt race. Fullt med överraskningar och oförutsägbara händelser, säger Mario Isola.

Mer om spektaklet i Las Vegas, samt vad Mario Andretti och Marcus Ericsson tycker kan du läsa i denna text som jag skrev till PLUS efter att ha pratat med dem båda.

I vår podd Plattan i Mattan snackar vi också om F1 i Las Vegas. Alla tider till F1 i Las Vegas.

Korta nyheter inför F1 i Las Vegas 2023

Intresset för Valtteri Bottas rumpa är tydligen gigantiskt. Det är så stort att han nu har tagit fram en kalender där ändalykten står i fokus – hela året runt. För varje såld kalender går fem dollar till forskningen kring prostatacancer.

Sugen på att se F1 i Mexiko 2024? Tyvärr. Tävlingen som avgörs mellan den 25 och 27 opktober nästa år är redan utsålt. Redan i år var det fler än 400 000 åskådare på plats under de tre tävlingsdagarna.

Lia Block har fått en plats i Williams akademi. Hon är dotter till superstjärnan Ken Block, som avled i början av 2023. Lia, 16, ska köra för ART i F1 Academy 2024.

Dags att hålla upp ögonen för nya liverys i samband med F1 i Las Vegas.

Red Bull:

Williams:

Ferrari:

Vad tycker ni är F1 i Las Vegas bara ett spektakel eller är det racing?

Dino imponerar i Macau

Dino Beganovic inledde med en tredjeplats i det första kvalet till Macau GP. En bra start av svensken i ett av världens mest utmanande lopp. Läs mer om kvalet och DInos tankar här.

Brawn GP: Jenson Button om sensationen i F1

av Anna Andersson

I dag har TV-serien om Brawn GP premiär. En dokumentär där Keanu Reeves som tar med tittaren tillbaka till den osannolika F1-säsongen 2009.

Men vad är det då du får se?

Brawn GP: VM i F1 2009
Jenson Button, Brawn GP, under premiären i Australien 2009  (AP-TT)

Till skillnad från Drive to Survive på Netflix har Disney+ fokuserat på att göra en dokumentär, där Keanu Reeves bland annat samtalar med Jenson Button, Ross Brawn, Bernie Ecclestone och Rubens Barrichello. Deras inblickar varvas med autentiska TV-bilder och besök i fabriken där flera av medarbetarna från Brawn GP berättar om säsongen i Formel 1 2009.

– Idén föddes verkligen av att jag hörde om Brawn GP, blev inspirerad och kände att jag verkligen ville vara med och berätta den här historien, säger Keanu Reeves till F1-bloggen.

Keanu Reevs om VM i F1 2009

Han berättar om hur teamet hade en idé som skulle kunna göra Honda konkurrenskraftiga efter flera år utanför prispallen, men på grund av den rådande ekonomiska situationen ville huvudägaren lägga ner teamet. Via intervjuer med Ross Brawn, Nick Fry och andra medarbetare tecknas bilden av hur närmare 700 människor riskerade att bli arbetslösa, men slöt sig samman för att ens kunna komma till start i VM i F1 2009.

Två förare stod utan alternativ några veckor innan säsongen startade.

– Jag frågade runt bland andra team eftersom jag var i en position som förare att jag inte ville att min karriär skulle ta slut, berättar Jenson Button i en exklusiv intervju med F1-bloggen.

–  Jag frågade Red Bull och deras juniorteam i Toro Rosso, men de hade inga förarplatser kvar. Då måste man vara självisk och det var jag. När vi insåg att allt annat var fullbokat så funderade jag och min manager Rick över hur vi kunde lösa detta för min framtid. Vi pushade hårt för att lösa det med Ross och Nyck, vi gav dem till och med förslag på folk som kunde köpa stallet. Jag tror att det var toalt fem personer som var intresserade av att köpa stallet, men de hade alla en egen agenda. Så klart.

Brawn GP och Jenson BUtton VM i F1 2009
Jenson Button, Brawn GP, efter segern i premiären. Han vann VM i F1 2009 (AP-TT))

Brawn GP: Den ossanolika historien om VM i F1 2009

Han fortsätter:

– Jag insåg väldigt sent att det skulle finnas en framtid i teamet. Allt blev tyst, men det var då som Nick och Ross tog över stallet. De ville nog lösa allt innan de berättade för medarbetarna på fabriken och för oss förare. Beskedet om att vi skulle köra det året kom rätt sent, väldigt nära den testdag som vi hade.

VM i F1 2009 innebar en stor regeländring, där målsättningen var att minska downforce och kurvhastigheten, men Ross Brawn och hans team satsade på ett kryphål i regelverket. De använde sig inte bara av en diffusor som styrde luftflödet under bilen, utan av två. Det skapade ett vakuum under bilen, vilket ökade downforce och farten. Även Williams och Toyota hade liknande lösningar – men deras lösningar var inte riktigt lika effektiva.

Redan på det första testet, som genomfördes på Silverstone, var det tydligt att de siffror som simulerats stämde med verkligheten. Brawn GP hade nästan inga sponsorer, betydligt färre medarbetare på plats än alla andra och nästan inga reservdelar. De vann premiären dubbelt.

– Jag trodde aldrig att vi skulle vinna race, även om siffrorna sa det, men det är siffror och teamen får fel siffror, betydligt oftare än vad de får dem rätt, berättar Button för F1-bloggen.

– Jag såg fram emot att tävla, men insåg aldrig att vi  skulle kunna konkurrera på det sättet som vi gjorde.

Keanu Reevs leder dokumentär om Brawn GP

Jenson Button vann sex av de sju inledande loppen, innan konkurrenterna kom i kapp och han själv började få problem.

Var det däcken eller ditt eget psyke som ställde till det för dig i VM 2009?

– Vi hade vissa problem, vi var inte längre snabbast och vi hade problem med däcken. Jag hade svårt att få dem att jobba i  rätt arbetsfönster, jag var inte heller så bra som jag borde ha varit i jämförelse med min teamkollega, framförallt hade jag problem i kvalen. Det fungerade i racet, men inte över ett varv. Jag kunde ofta slåss mot Rubens eller till och med slå honom racet, men kvalen svek mig. Nu inser jag att jag inte var mentalt förberedd för de tuffa dagarna, säger han.

– Jag var inte alls redo utan trodde att det skulle bli en enkel match efter de första racen den säsongen. Mentalt var jag inte på rätt plats, jag problem med det och jag behövde de fantastiska människorna omkring mig som kunde lyfta mig och det hade jag. Det tog tid för mig att komma över de dagarna mentalt, de dagarna jag inte vann. Jag slog på något överlevnadsmodus, typ gör inga misstag, ta hem poäng varje racehelg och ta inga risker. Det var troligen det värsta jag kunde göra för jag spände mig väldigt mycket och blev rädd för att misslyckas. Så det var väldigt svårt för mig. Sedan kom de sista racen och jag fick ett bra självförtroende igen, framförallt efter ett samtal med min pappa. Det vände allt för mig.

Jenson Button: Rädd för att misslyckas

Jenson BUtton Brawn GP
Jenson Button har kört 306 lopp i F1, för bland annat Honda, Brawn GP och McLaren. Numera är han 43 år gammal och tävlar han i andra serier som Le Mans (AP-TT)

Han avslutade säsongen på prispallen och vann sin första och enda VM-titel. Han var Englands tionde världsmästare i Formel 1.

– Jag kommer alltid att säga att vinna VM-titeln är det jag främst tar med mig från det året, det  måste vara en höjdpunkt för alla förare för det är det som vi tänker på när vi är barn. Folk frågar inte om man vill vinna ett F1-lopp när man är stor, de frågar “vill du bli världsmästare?”. Alla säger ja visst, jag gjorde också det, men man tror aldrig riktigt att det ska hända, men det ögonblicket lever verkligen med dig hela livet, säger Jenson Button till F1-bloggen.

– För någon dag sedan presenterade en person mig som “Jenson Button, tidigare världsmästare i F1”, men jag fick rätta honom för det stämmer inte. Du är alltid världsmästare oavsett vad någon säger är du alltid världsmästare och ingen kan ta det ifrån dig. Det är det som är speciellt. När jag har en svår dag, vilket vi alla har ibland, kommer jag ihåg att jag nådde mitt mål och det är något jag alltid har med mig.

Ferrari ville lämna F1

Vid sidan av historien om Brawn GP visar dokumentären även kampen mellan teamen och Max Mosley, dåvarande president i FIA, och Bernie Ecclestone, dåvarande ägare av Formel 1, upp. Olika intervjuer ger en bild av hur nära det var att stallen startade ett konkurrerande mästerskap och den visar också en bild av vilken roll Mercedes, som då var exklusiv motorleverantör till McLaren, tog sina första steg till att bli ett fabriksteam i Formel 1 och så småningom köpa Brawn GP.

Keanu Reeves är värd under dokumentären om Brawn GP på Disney +. (AP-TT)

Var sänds dokumentären om Brawn GP?

Den sänds på Disney+, Keanu Reeves tar med tittarna tillbaka till VM i F1 2009 och succén för Brawn GP.

Vad gör Jenson Button i dag?

Han körde totalt 306 GP-lopp i F1, men lämnade mästerskapet 2017. I dag är han rådgivare till Williams F1, men han tävlar också själv. Bland annat har han tävlat i Le Mans 24-timmarslopp, i NASCAR och IMSA. 2024 ska han köra klassiska Daytona 24 för Wayne Taylor Racing och Andretti. Där blir han kollega till Marcus Ericsson.

Vad gör Ross Brawn i F1?

Han var VD,  samt chef för sporten och teknisk direktör för Formel 1 mellan 2017 och 2022. I dag är han pensionär.

Hur stor är Ross Brawns förmögenhet?

Han har en uppskattad förmögenhet på 150 miljoner dollar. HAn har vunnit VM-titlar tillsammans med stall som Benetton, Ferrari och Brawn GP innan han tog en roll hos Formel 1.

•••

I helgen kör F1 i Las Vegas, alla tider finns här.. Det snackar vi om veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan. Där tar vi också upp ett par av era förslag till man ska göra sprinten roligare. Jag skrattade så att jag nästan fick bryta inspelningen. Ni är fantastiska!

I veckan har jag också skrivit om risken för kylan i Las Vegas, något som den tidigare F1-meterologen Steffen Dietz också tar upp.

 

Riskerar förarna att förfrysa fingrarna under F1 i Vegas?

av Anna Andersson

F1 i Vegas väntas bli ett jätteparty – men ett kallt sådant.

Det finns en risk att förarna drabbas av stelfrusna fingrar.

F1 i Vegas
F1 i Vegas – kallt om fingrarna? (Red Bull)

Det är dags för premiären av Las Vegas Grand Prix i Formel 1, men loppet startar vid midnatt natten till lördag och GP-loppet  22.00 på lördag kväll, lokal tid. Det är sent. Då är det kallt i Nevadas öken.

Det kan vara så kallt som fem grader.

Den 8 oktober 1978 var det bara 4,8 grader varmt när F1 körde sin premiär i Montreal, 2020 var det så mycket dimma och kyla i luften att fredagens träningar ställdes in och under kvalet var det många förare som gjorde misstag i det kyliga vädret. Så kallat som det väntas vara under F1-helgen i Las Vegas är det annars enbart under vintertester i Spanien i februari.

Men de har numera flyttats till Bahrain.

– Det kommer att bli väldigt intressant att köra ett kval under sådana väderförhållanden, säger Mercedes  i en kommentar inf​​ör helgens F1 i Vegas.

F1 i Vegas – ett kallt nöje?

Men hur framförallt däcken reagerar på de kyliga förhållandena är en sak. Det finns en risk att det blir väldigt halt på den nya asfalten, en annan sak är hur förarna ska hantera det.

– Man måste förbereda sig på temperaturen, men också på hur de påverkar ens händer, säger McLarens Lando Norris till motorsporttotal.com.

– Händerna är enormt viktiga och vi funderar över om vi kan ha någon form av handvärmare eller extra handskar.

Även Nico Hülkenberg påpekar att händerna kan ta skada under ett lopp som pågår i närmare två timmar.

– Efter ett par varv fryser man så mycket om händerna. Fingrarna är iskalla och de är stelfrusna i en position. På något sätt så tappar man känseln i dem, säger Haas tyske förare.

– Under testerna i Barcelona har jag haft så stelfrusna fingrar att jag inte har kunnat räta på dem.

Han kommer för övrigt att byta tillbaka till den äldre modellen av Haas-bilen till helgens lopp.

Banan i Las Vegas innehåller ett par raksträckor. Det blir spännande att se vad som händer med däcken under den tiden, hur mycket de tappar i temperatur.  Det blir spännande att se hur den nya asfalten och däcken kan jobba tillsammans – eller också inte. Det finns också en risk för graining när det är så kallt. Jag gissar att det blir mycket snack om temperatur, asfalt och däck i helgen. Vad tror du?

Alla tider för F1 i Las Vegas.

 

F1 i Las Vegas: Problem för Brad Pitts film

av Anna Andersson

Det är racevecka – F1 i Las Vegas – men först:

F1 får vänta på den nya filmen med Brad Pitt. Strejken i Hollywood försenar projektet.

Brad Pitt F1
Brad Pit och kollegan Damson Idris inför F1 på Silverstone. Filmen bärjade spelas in i somras (AP-TT)

Apple jobbar med en långfilm om det fiktiva teamet APXGP med Brad Pitt i huvudrollen. Delar av filmen spelades in i somras och Brad Pitt befann sig i depån under Storbritanniens GP på Silverstone. Han var också med på förarmöten och körde en ombyggd Formel 2-bil för vissa scener.

Filmen har en budget på 200 miljoner dollar, lite mer än två miljarder kronor, men det dröjer innan filmen är klar. Inspelningen kommer att fortsätta ända fram till slutet av F1-säsongen 2024. Anledningen är den pågående skådespelarstrejken i Hollywood.

Producent Jerry Bruckheimer och regissör Joseph Kosinski pratade med teamen i samband med deltävlingen i Texas för ett par veckor sedan och då meddelade de också statuset på projektet. Skådespelarna som tillhör facket Screen Actors Guild (SAG) har nu strejkat i mer än 100 dagar. Stjärnor som Pitt och Damson Idris strejkar för sina sämre betalda kollegor, men också för ett ökat skydd mot AI.

Strejk stoppar F1-film med Brad Pitt

Filmteamet kommer att vara på plats under F1 i Las Vegas kommande helg, och även i Abu Dhabi. Men på grund av strejken kan de inte göra allt de jobb som de vill göra och därför kommer de också att behöva filma under 2024 – och filmen väntas ha premiär under 2025.

– Vi jobbar verkligen hårt för att säkerställa att den här filmen ger en sann bild av denna klassiska sport både sett till den tid som varit och den som är här. Formel 1 måste fortsätta växa och jag tror att framförallt den här filmen kommer att hjälpa oss, citeras Lewis Hamilton av motorsport.com.

Han har en roll som rådgivare åt filmteamet. Fram till dess att den nya filmen har premiär får ni som gillar raicng kika på dokumentären om Brawn som släpps på Disney + på onsdag och Drive to Survive, säsong sex släpps i samband med F1-premiären 2024.

F1 i Las Vegas – veckans tider

F1 i Las Vegas
Red Bull Racing har under åren gjort flera PR-jippon i Las Vegas. (Red Bull)

Nu kikar vi mot F1 i Las Vegas, för det är racevecka igen. Det är två race kvar den här säsongen och i helgen kan det bli succé eller ett riktigt magplask. F1 ska köra i Las Vegas för första gången, det är asfalterade gator, en helt ny banan och kvällsrace – vilket gör att vi måste ställa klockan tidigt tidigt på söndag.

Fredag 17.11 

Träning 1 kl 05.30

Träning 2 l 09.00

Lördag 18.11

Träning 3 kl 05.30

Kval kl 09.00

Söndag 19.11

Las Vegas GP i Formel 1 kl 07.00

Natten till torsdag är det också dags för en storslagen invigning inför F1 i Las Vegas med flera världsstjärnor.

Ny tysk förare till Red Bull

Oliver Goethe. Känner du igen efternamnet? Möjligen om du är intresserad av tysk historia och Johann Wolfgang von Goethe som föddes i mitten av 1700-talet och anses vara Tysklands mest betydelsefulla diktare.

Det är dock inte kulturen som gör att familjenamnet får en plats i F1-bloggen, utan det faktum att Oliver Goethe (född 2004) har fått en plats i Red Bulls akademi. Han tävlade i Formel 3, för Trident under säsongen. Han är släkt med den kända författaren och nu den andra tyska föraren efter Tim Tramnitz som fått en plats i Red Bulls juniorakademi.  Båda ska tävla i Formel 3 2024 och där kommer de att ställas mot Dino Beganovic. Redan i helgen möts Beganovic och Goethe i Macau.

Goethe ser fram emot att gå i Sebastian Vettels fotspår. Det berättar han för tyska medier.

 

Brawn GP: Keanu Reeves och Jenson Button inför F1-dokumentär

av Anna Andersson

Har du hört historien om hur Ross Brawn köpte ett F1-team för en pund, startade Brawn GP och vann VM-titeln F1 2009? Det hade inte Keanu Reeves.

I en exklusiv intervju med F1-bloggen berättar han och Jenson Button om dokumentären som släpps på Disney+ den 15 november.

Jenson Button världsmästare med Brawn GP i F1 2009
Jenson Button och Brawn GP säkrade VM-titeln i Formel 1 2009 (AP-TT)

Historien om Formel 1 2009 är det många som har ett hum om. Hur den stora ekonomiska krisen fick Honda att lämna F1 efter säsongen 2008 och ville lägga ner sitt F1-team. Hur 700 anställda riskerade jobbet, men en smart lösning och engagerade medarbetare inte bara räddade teamet utan också vann en oväntad VM-titel.

En historia som hade gått den F1-intresserade skådespelaren helt förbi.

–  Jag har ingen minne av det året alls, jag följde inte det året. Utan jag hade ett samtal med en kompis i bilen en dag. Vi snackade om F1 och han frågade om jag känner till storyn om Brawn. Jag frågade honom vilken story menar du? Han är producent och regissör och han berättade lite om vad som hände. Så jag sa till honom att vi måste ju göra den storyn, vill du berätta den?, säger Keanu Reeves

Han ligger bakom idén till dokumentären, men har även har en roll som berättare och intervjuare i de fyra delarna

– Han svarade javisst, sedan tog det oss två år, kanske två och ett halvt för att få möjligheten att göra det. Vi jobbade med ett produktionsbolag i London, North One, och sedan kom Disney + med i projektet och vi fick berätta storyn, men idén föddes verkligen av att jag hörde om Brawn GP, blev inspirerad och kände att jag verkligen ville vara med och berätta den här historien

Brawn GP: Keanu Reeves leder F1-dokumentär

Brawn GP F1 Keanu Reeves
Keanu Reeves fick idén till dokumentären om Brawn GP F1 (AP-TT)

Under inspelningen har han besökt fabriken i Brackley där Mercedes numera har sin bas, han har träffat racerförare som Jenson Button, Rubens Barrichello och Felipe Massa, givetvis huvudpersonerna Ross Brawn och Nick Fry samt andra tidigare medarbetare hos Brawn GP och givetvis andra personer som hade en avgörande roll 2009. Så som Ferraris dåvarande president Luca di Montezemolo och F1-grun Bernie Ecclestone.

– Det mest spännande för mig var ändå att prata med Jenson, Rubens och förarna. Att få höra deras passion, vad som krävs och vad de gör. Jag menar dessa förare vet allt, om du frågar Jenson om ett speciellt race så minns han kanske inte allt, men han minns saker som att ”när jag gick igenom kurva fyra så hände det och jag valde det spåret”, säger Keanu Reeves i intervjun med Sportbladets F1-blogg.

– Det finns alltid något att berätta. Det är en sådan precision i det de gör och att sedan prata om en så speciell säsong, höjdpunkterna och svårigheterna var väldigt speciellt. För mig personligen var det intressant att förstå mer kring hur ett racingteam är uppbyggt, allt från till fabriken till hur den finansiella kollapsen i 2008 gjorde att tusentals människor riskerade sina jobb. Det var spännande att få resa till Brackley och möta människor, ingenjörerna som var involverade i alla området kring den bilen var väldigt betydelsefullt. Att få höra deras historier och vad det  betydde för dem och hur de jobbade tillsammans.

Jenson Button Brawm GP i F1 2009
Jenson Button, Brawn GP, vann VM i F1 2009. En ny dokumentär visar snart hela den otroliga historien. (AP-TT)

Brawn GP och Jenson Button överraskade mästare i F1

Jenson Button, som gjorde sin första säsong i F1 2000, tävlade totalt 17 år i Formel . Hans säsong i Brawn GP är hans mest framgångsrika. 2009 gav honom en VM-titel och skrev in hans namn i historieböckerna för all framtid.

– Det var ett så speciellt år för alla som var involverade. Framförallt eftersom många av dem inte trodde att de skulle ha något jobb, men innan året var slut hade de erövrat världen. Det är sådant som inte händer. Det var så mycket känslor, vi gick igenom så mycket tillsammans. Även om du alltid står nära ditt team så är det aldrig som det året. När vi gjorde ett bra resultat var det så mycket känslor, samma sak när det gick lite sämre. Samtidigt hjälptes vi åt och lyfta varandra vilket betydde mycket, säger Jenson Button i en mycket exklusiv intervju med F1-bloggen.

Säsongen 2009 innebar en stor regeländring för att minska downforce och därmed även hastigheten i kurvorna. Året innan hade Honda värvat Ross Brawn, som tidigare arbetat framgångsrikt som teknisk direktör hos Ferrari, som stallchef.

Stallet hittade ett kryphål i det nya regelverket. Det kom på att de kunde använda sig av inte bara en utan av två diffusors  eftersom den inte syntes ”från bilens undersida”. Det ledde luftströmmarna in under bilen, de bildade ett vakuum vilket ökar downforce och så även hastigheten. Även Williams och Toyota hade liknande lösningar. 

Den dubbla diffusorn hos Brawn GP i F1 2009

Ross Brawn och hans kollega Nick Fry hade en fantastisk idé och en bil som var snabb, inga pengar och ett team som skulle läggas ner. De lyckades övertyga Honda om att ta över teamet i väntan på en ny investerare. Köpet fastslogs av en symbolisk pund.

Stallet kom till de avslutande testerna och var snabbare än alla andra. 

– Som en typisk racerförare kom jag in efter att jag hade kört ett varv och sa: Balansen saknas, det understyr för mycket här och överstyr för mycket där, minns Jenson Button.

–  Ingenjören kliade sig i håret och sa: “Jenson, du har gamla däck och du är näst snabbast av alla, de andra hade testat hela vintern.” Vi ändrade set upen och satte på nya däck och var en och en halv sekund snabbare än alla andra. Det var väldigt speciellt. Jag minns att de rullade in mig i garaget och gick ur bilen och alla mekanikerna hade gått. De gått för att spela på oss, på att vi skulle vinna mästerskapet. Man kan väl spela på att man ska vinna, inte förlora va?

Keanu Reeves bryter in:

– Jag läste att den som spelade på att ni skulle vinna VM det året fick 101 gånger pengarna. Stämmer det?

Jenson Button:

– Ja. Så många människor spelade på oss att det de begränsade spelet till 200 pound per person. Så tror jag att det var.

Button: En fantastisk bil vann Formel 1 2009

Säsongen startade oerhört  bra. Button gick upp i en klar ledning, men lagom till Storbritanniens GP i mitten av sommaren fick han stora problem.

– Det var däcken. Jag kom till Storbritanniens GP och förväntade mig att jag skulle vinna. Det gjorde alla andra också. Jag lade så mycket press på mina egna axlar, vi hade vunnit sex av sju lopp och allt utom en seger var ett misslyckade. Pressen bara växte och när loppet inte gick enligt plan så blev det som en spiral. Det blev bara värre, minns Button.

Han och hans kollega Rubens Barrichello slogs om VM-titeln. Även Red Bulls Sebastian Vettel var inblandad i kampen och  Button säkrade titeln i det allra sista racet.

– Det roliga är att alla snackar om att bilen bara var bra på grund av den dubbla diffusorn, men det var bara en fantastisk bil. I det sista racet så tog jag en pallplats och vi hade inte utvecklat bilen sedan mitten på säsongen och den var fortfarande bra. Alla hade en dubbel diffusor och vi var ändå näst bästa team, förklarar Jenson Button för F1-bloggen.

– Det glömmer många människor bort. De stirrade på den dubbla diffusorn i den bakre delen av bilen och såg inte resten av bilen. På ett sätt hjälpte det oss också, för det gjorde att de inte såg allt annat som vi hade gjort.

Dokmentären är i fyra delar och släpps på Disney + den 15 november 2023. Samma dag som det stora eventet F1 i Las Vegas ska invigas med en enorm show.

Sida 2 av 361
  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB