Får Saudiarabien årets sista Sprint?

av Anna Andersson

Nu laddar vi för Ungern GP i Formel 1 2021 och väntar på svar kring Verstappens motor och vilka konsekvenser det får för årets VM. Men innan dess får vi ta tag i dagens stora snackis.

Saudiarabien vill arrangera säsongens sista F1 Sprint.
Och öppnar för att ta hand om finalen 2021.
– Jag skulle gärna se det i Saudiarabien, säger prins Khalid Bin Sultan Al Faisal som är promotor för eventet.

Ungerns GP i Formel 1 2021,
Verstappen vann första F1 sprint (TT)

Han var i Storbritannien och såg premiären av The F1 Sprint för två veckor sedan och är överväldigad över spänningen. F1 Sprint ska genomföras i Italien, på Monza, i början av september och därefter är det tänkt att den typen av kval ska genomföras ytterligare en gång i år innan FIA utvärderar årets test.
– Jag njöt av det som åskådare och promotor. Det är bra. Det blir fler race och det är mer action under lördagen och du har fortfarande ett kval. Vi är ett av de länder som gärna skulle arrangera att The F1 Sprint. Beslutet ligger hos Formel 1, säger han till tyska motorsport-magazin.

Flyttas årets final av F1?

Saudiarabien är dock intresserade av mer än så. Dels ett lopp i början av säsongen 2022 och dels att ta över årets final från Abu Dhabi. Det skriver RaceFans.net. Anledningen är att de som reser från Abu Dhabi till Storbritannien behöver sitta i karantän i två veckor och majoriteten av teamen har sin bas i Storbritannien. Det skulle innebära att majoriteten av F1:s medarbetare måste sitta i karantän över jul eftersom det sista loppet avgörs den 12 december.
Det är det inte så många som är intresserade av, men samtidigt har Abu Dhabi i sitt kontrakt att de ska arrangera säsongsfinalen.
– Igen har nämnt ett sådant byta för oss. Om det hjälper F1 kommer vi att fundera över om vi skulle kunna lösa det, säger prinsen.

Han öppnar också för att arrangera två lopp i år, om det inte är någon annan som kan ta över arrangörskapet från Australien.
– Allt löper enligt planen. Om vi ska arrangera ytterligare ett lopp innan det datum då det är tänkt attvi ska köra vår premiär så kan vi göra det också, säger prins Khalid.

Banan ska vara den snabbaste efter Monza, en av de längsta på kalendern och har fler kurvor än  i Singapore. En känsla för den över sex km långa banan med 27 snabba kurvor får du här:

Däckvalet till Ungern GP i Formel 1 2021

Pirelli väljer samma däck som förra året, C2, C3 och C4. Då valde förarna en strategi med ett eller två stopp. Ni minns väl hus Lewis Hamilton valde en strategi med två stopp. Max Verstappen gjorde däremot bara ett och kort innan målgång gick Hamilton förbi. Dock ska vi komma i håg att förarna startade på blöt bana.
– Det är många snabba kurvor, men utan rakor där däcken kan kylas ned. Det gör att banan är mer krävande för däcken än vad den verkar i ett förstaläge. Föraren behöver ta hand om däcken väl, framförallt på den mjukare gummiblandningen, , säger Pirellis Mario Isola.

– Det gör att det inte alltid är den uppenbara däckstrategin som är den bästa utan omständigheterna kan påverka den individuella strategin. Det är en av anledningarna till att det ofta blir spännande lopp i Ungern

Ungern GP – helgens tider:

Fredag:
Träning 1 kl 11.30
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:

Ungern GP i Formel 1 start kl 15.00

Snabba nyheter inför Ungern GP i Formel 1 2021

Ungern GP i Formel 1 2021
Hur ser framtiden ut för Valtteri Bottas? (TT)

Vad händer med Valtteri Bottas och hur ser hans framtid ut? Toto Wolff berättade  nyligen om sina tankar kring Bottas framtid och när finländaren kan förvänta sig ett besked i förra veckan.
Wolff som i ett tidigare skede var manager åt Bottas förtydligar nu att ha tänker hjälpa honom att hitta en ny styrning. Det kan även tolkas som om det är George Russell som blir kollega till Lewis Hamilton 2022.
– När vi kommer till den situationen att vi väljer att ge en annan förare chansen är det inte bara mitt förhållande till honom som gör att jag vill gjkälpa honom, det är också mitt ansvar. Han har en ljus framtid framför sig och det har han också förtjänat, citerar Wolff av motorsporttotal.com

Måste Verstappen byta motor?

Ni är många som frågar om Verstappen kommer att kunna använda sin motor från Honda i helgen. Svaret på den frågan är att inte ens Honda tycks veta. RacingNews365 citerar en talesman för den japanska motortillverkaren som säger att:

– Vi vet antagligen inte innan Ungern GP. Det svåra är att veta om det går att tävla med den eller om vi enbart kan använda den som avlastning på fredagarna. Med alla de tekniska begränsningar som finns är det svårt att avgöra innan motorn har startats om igen.
Om Red Bull inte kan använda den motorn igen behöver de sätta in den tredje motorn för säsongen, samtidigt som det är 13 lopp kvar. Det betyder att det finns en stor risk för att Verstappen behöver använda en fjärde motor under hösten och det skulle betyda att han får en bestraffning och flyttas tillbaka i starten av loppet vilket kan få stora konsekvenser i kampen om VM-titeln.

Ett stort tack till er alla som läser, tar er tid att klicka in och kommentera. Det värmer och hjälper till att hålla bloggen vid liv.

Lewis Hamilton och Max Verstappen – inför Ungern GP

av Anna Andersson

Efterspelet av kollisionen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen fortsätter.
Red Bull funderar fortfarande över en protest.
– Med tanke på hur svår olyckan var och hur milt straffet  var analyserar vi all data och har också rätt att kräva att beslutet omprövas, säger Red Bulls stallchef.

– Därför ser vi över alla bevis igen och överväga vilka alternativ som finns.

Lewis Hamilton och Max Verstappen
Kampen mellan Verstappen och Hamilton (TT)

Stämningen mellan Red Bull  med teamchef Christian Horner och motorsportkonsult Helmut Marko på ena sidan, samt Mercedes med stallchef Toto Wolff på den andra är fortsatt väldigt ansträngd efter kollissionen på Silverstone. Nu tar Christian Horner tar till orda i en lång kolumn på Red Bulls hemsida:

– Jag måste svara på de citat jag har sett från Toto, där han har kommenterat det vi har sagt kring att Hamilton orsakade olyckan och påstått att de är ”väldigt personliga”, skriver Horner.
– Jag vill vara tydlig. Detta är en kollison mellan två av världens bästa förare. När  din förare befinner sig på sjukhuset, det ännu inte är fastställt om han är skadad och i sådant fall hur svåra hans skador är, bilen är kvaddad och domarna har bestraffat en förare för att incidenten är det naturligt att känslorna kommer in, oavsett om du känner dig förfördelad eller som en vinnare. Jag anser att det är orättvist att kalla Max för ”överdrivet aggressiv”.

Max Verstappen och Lewis Hamilton i kamp om VM

Lewis Hamilton och Max Verstappen
Verstappen leder VM med åtta poäng efter 10  lopp (TT)

Han hänvisar till att Max Verstappen, vid sidan av Mick Schumacher och Fernando Alonso, är den enda föraren utan någon straffpoäng på licensen. Jämförelsevis har Lewis Hamilton fyra straffpoäng medan Landå Norris och Sergio Perez har åtta var. Vid 12 straffpoäng stängs föraren av i ett lopp. Straffpängen försvinner ett år efter att de tillförts till licensen.
– Den 17-åriga Max Verstappen som Hamilton hänvisar till är inte den Max Verstappen vi ser i dag. Lewis Hamilton inte är den samma som han var när han debuterade, skriver Horner.
– Ingen av förarna kompromissar med sin körstil. De är båda två väldigt kompetenta förare och har mycket erfarenheter båda två.

Stor besvikelse på Mercedes

Han påtalar också att han fortfarande är besviken över Mercedes firande efter loppet.
– Mercedes team var medvetet om allvaret i incidenten. De visste att Max befann sig på sjukhuset och behövde undersökas ytterligare, säger Horner.
– Jag kan inte förstå att man inte informerar sin förare om situationen. Även för att skydda sin förare om det är så att de inte visar den återhållsamhet som krävs i samband med firandet. Framförallt när det är resultatet av en incident som han straffats för. Hamilton har mött sin jämlike i en bil som kan konkurrera och jag håller med om att båda förarna måste respektera varandra, men Hamilton var för aggressiv i söndags.

Lewis Hamilton med fem tunga helger

Mercedes Toto Wolff är av en annan åsikt och anser att Hamilton fick besked om att Verstappen var okej redan under racet.
– När Lewis körde förbi olycksstället frågade han direkt om Max var ute ur bilen eller inte. Då fick han svaret att Max hade lämnat bilen själv, förklarar Wolff för Motorsporttotal.com.
– Den enda informationen som vi hade var att Max var okej och därför fanns det ingen anledning att prata med Lewis om det igen.
Han påpekar att teamet inte hade firat segern om Max hade varit skadad.
– Det är klart att när man är känslosam när man vinner ett lopp på hemmaplan efter fem tunga helger.

Max Verstappen leder VM

Även inför Ungern GP kommer att snacket att handla mycket om kollisionen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen. På vad som sagts och gjorts efter det.
– Ungern kommer att bli en annorlunda utmaning för vår bil och för teamet. Vi är motiverade och vill behålla ledningen i mästerskapet. Max funderar inte längre på Silverstone och pratar bara om vad som händer på banan. Han är fast besluten att lägga det som hänt bakom sig och använda det som motivation för resten av säsongen. Så känner även vi som team, skriver Horner.

I gårdagens blogg kunde du se Hamiltons tankar inför Ungerns GP och Toto Wolff varnar för fler incidenter mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen.
– Det var säkerligen inte den sista gången som de kämpar om en placering, säger Wolff till motorsporttotal.
– Förhoppningsvis kan de köra på ett sportsligt sätt. Klarar de inte av det kommer vi att få se ytterligare kollisioner.

Efter tio av de 23 planerade loppen leder Max Verstappen med åtta poäng över Lewis Hamilton. Ungerns GP är den sista deltävlingen innan sommaruppehållet.

Snabba nyheter

Det ryktas om att säsongen 2022 kan starta med två deltävlingar i mellanösten. Australiens GP som tidigare arrangerat premiären har lämnat återbud vid två tillfällen, 2020 och 2021. Därför F1 tänker om.

Enligt Auto, motor und sport planerar man nu för tester i Barcelona (23-25 februari) därefter lika många testdagar i Bahrain  (11-13 mars) innan det blir en premiär den 20 mars 2020. Då finns det möjlighet att testa de nya 18-tumsdäcken i de något kallare förhållandena i Europa och sedan i betydlgit varmare förhållanden i Bahrain. Tidningen skriver också andra deltävling kan köras i Saudiarabien (27 mars), i Jeddah där F1 kör för första gången i december 2021.

McLaren har ett försprång på Ferrari i kampen om tredjeplatsen i konstruktörsmästerskapet. Inför tävlingen i Ungern handlar det om 15 poäng och till helgens tävling kommer det brittiska stallet med flera uppdateringar för att säkra placeringen i det ekonomiskt så viktiga mästerskapet.
Det är en tuff kamp och enligt Carlos Sainz, Ferrari, är McLaren, den svåraste bilen att passera.
– Tyvärr har det hänt vid ett par tillfällen i år att jag har suttit fast bakom en McLaren De är snabba på rakorna och enormt starka i utgången av kurvorna. Det gör att de troligen är en av de svåraste bilarna att köra om. säger spanjoren.

I morgon väntar en blogg med däckval och tider inför helgen.

Tack för att du tar dig tid och läser.

Hamilton: Red Bull favoriter inför Ungerns GP

av Anna Andersson

En vecka kvar till kvalet av Ungerns GP – och det kan bli en historisk helg.

Lewis Hamilton kan vinna sin 100:e GP-seger.

Ungerns GP
Redo för att skriva historia? (TT)

– Loppet på Silverstone var ett steg framåt för oss. Jag tror att banan i Ungern passar Red Bull, jag vet inte varför, kanske har de mer downforce? Tack vare det nya reglementet förlorar de inte lika mycket downforce som tidigare år, säger Hamilton.

Nu väntar Ungerns GP och det brukar vara varmt i Budapest så här års. Där är det svårt att köra om, un derlaget är ojämnt och det är väldigt hoppigt i bilen.
– Det blir svårt att slå dem. Det är svårt att köra om, utan man får försöka med en annan strategi. Samtidigt hoppas jag att det fortsätter att vara så jämnt mellan oss som förra helgen.
Britten kan ta sin nionde seger i Ungerns GP och bli den föraren i F1-historien som vunnit ett och samma lopp flest gånger.
Just nu delar han den positionen med Michael Schumacher, som vunnit Frankrike GP åtta gånger. Hamilton själv har vunnit åtta gånger i Storbritannien och Ungern, samt sju gånger i Kanada.
Schumacher har också sju segrar i Kanada och sju i San Mario.

Snabba nyheter inför Ungerns GP

Ferraris båda förare Carlos Sainz och Charles Leclerc hari veckan testat på Fiorano, Ferraris testbana. De använde sig av en SF71H från 2018, vilket är enligt regelverket.

Det pratas om Mick Schumacher och Alfa Romeo, men farbror Ralf Schumacher vill se en annan lösning. Samma lösning som Bernie Ecclestone föreslog för ett par dagar sedan.
– Precis. Jag håller med. Alpha Tauri med teamchef Frans Tost är mitt första val för Mick, säger Ralf Schumacher till tyska Sky.

Han kommenetrade dessutom bilderna på Sebastian Vettel, när denne samlade skräp på läktaren efter loppet.

– Jag tycker att det är riktigt fint att han samlar upp skräpet, men jag hade blivit riktigt glad om han hade skrapat i hop några poäng också, sa Schumacher.

I går bekräftades nästa F1 Sprint. Du läser det här.
Sedan kan du givetvis läsa mer om de hårda orden mellan Mercedes och Red Bull här och helgens tävlinng som kan vara Valtteri Bottas sista chans.

Häng med i veckan som kommer, OS till trots blir det ett nytt inlägg om dagen. För att försöka undvika den värsta OS-stormen kommer det att publiceras under eftermiddag/tidig kväll.

Tack för att du läser.

”Verstappen nobbade Mercedes”

av Anna Andersson

Dagens F1-blogg ger dig nyheterna kring The F1 Sprint på Monza, reglerna som ändrats efter Storbritannien GP och det senaste snacket kring kalendern. Men först dagens snackis:

Max Verstappen tackade nej till Mercedes.
Därför förlängdes kontraktet med Lewis Hamilton.
Det hävdar Ralf Schumacher.
– Som jag ser det är det, det enda alternativet, säger den tidigare F1-föraren.

I juli presenterade Mercedes Lewis Hamilton som förare för 2022 och 2023. Enligt Ralf Schumacher, tidigare F1-förare, bror till Michael Schumacher och numera F1-expert för tyska Sky Sport finns det bara en anledning till att Mercedes tog det belsutet.
Max Verstappen hade redan tackat nej.
– Som jag ser det betyder den kontraktsförlängningen enbart att Max tackade nej till Mercedes. Jag tror att Mercedes hoppades att de skulle kunna knyta till sig Max för att kunna säkra sin egen framtid. Det gick inte och då var Lewis det enda alternativet, säger Ralf Schumacher till  tyska Sport Bild.

F1 Sprint på Monza
Ralf Schumacher körde  F1 i tio år, bland annat för Toyota (AP Photo)

Han påtalar även att han ser fram emot en spännande avslutning av säsongen och jämför årets duell med de heta duellerna för ungefär 30 år sedan.
– Det blir spännande att se om Mercedes kan vända på detta, Red Bull har mer att plocka fram och har knappast visat allt än. Mercedes har den bästa motorn, men det är något som inte stämmer med bilen, förklarar Schumacher.
– Det kommer att bli en duell mellan Hamilton och Verstappen. Jag hoppas att ingen skadar sig. Hamilton och Verstappen påminner mig om Senna och Prost, det sätt som de hotade varandra.

F1 Sprint på Monza och nya regler

F1 Sprint på Monza
F1 Sprint på Monza (AP)

Snacket kring incidenten på Silverstone fortsätter och nu har FIA varnat F1-teamen.
De får inte längre besöka domarna under ett lopp. Bryter de mot den nya regeln riskerar de en bestraffning.
Anledningen till de ändrade reglerna är att både Mercedes Toto Wolff och Red Bulls Christian Horner gick till domarna för att diskutera kollisionen mellan deras förare under loppet och även meddela sin sida av saken.
Enligt de nya reglerna riskerar teamen allt från en varning till att diskvalificeras om de besöker domarna under pågående tävling.

Precis som förväntat blir årets andra F1 Sprint på Monza i Italien den 10-12 september. Den tredje sprinten planeras utanför Europa, men vart är inte klart än.
Under tävlingshelgen på Monza väntas följande tidsprogram:

Fredag:
14.30-15.30 Träning
18.00-19.00 Kval
Lördag:
12.00-13.00 Träning
16.30 The F1 Sprint på Monza. 18 varv.
Söndag:
15.00 Italien GP

Mer om F1 sprint läser du här.

Japan ut, Qatar in?

Räkna med ännu fler förändringar i kalendern för F1 2021.
Japan har meddelat att de lämnar ett besked före den 10 augusti, därefter måste nämligen alla containers skickas från Europa. Just nu pågår OS i Japan, men utan publik och där har redan tävlingen i WEC på Fuji den 24 september och motoGP-loppet på Motegi den 3 oktober ställts in.
Tävlingen i Japan skulle kunna ersättas med ett extra lopp i USA, då det blir tävlingar tre veckor efter i varandra i USA och Mexiko under oktober månad.

Ett annat problem är tävlingen i Brasilien, där arrangören vill genomföra loppet, men pandemin fortfarande har ett starkt fäste och det dessutom är många länder i Europa som kräver en 14 dagar lång karantän efter en återkomst från Brasilien.

Ett förslag är då att flytta tävlingen i Brasilien till i mitten av november för att sedan resa vidare till Mellanösten där det i nuläget inte är samma hårda regler på katrantän och kombinera Brasilien GP med tävlingarna i Saudi Arabien och Abu Dhabi i december. I samband med det förslaget dyker ytterligare ett alternativ upp, en deltävling i Qatar, på Losail International Circuit, där MotoGP regelbundet tävlar.

Ungern GP – Bottas sista chans

av Anna Andersson

Valtteri Bottas har ett lopp på sig. Efter Ungern GP i Formel 1 faller beslutet kring hans framtid hos Mercedes.
Det meddelar teacmhef Toto Wolff.

Ungern GP i Formel 1
Hur ser Bottas framtid ut? (TT)

Den 3 juli bekräftade Mercedes att Lewis Hamilton har förlängt sitt kontrakt över ytterligare två säsonger. Men teamet har ännu inte kommunicerat vem som tar förarplatsen intill den regerande världsmästaren.
Nu är det beskedet nära förestående.
Mercedes bestämmer sig under sommaruppehållet som inleds efter Ungern GP i Formel 1 nästa helg.
– Det håller vi fast vid, bekräftar stallchef Toto Wolff till motorsporttotal.com.
– Men det betyder inte att han har någonting att bevisa.
Det senaste halvåret har det pratats mycket om att Williams George Russell kommer att ta förarplatsen intill Hamilton nästa säsong. Wolff är  dock fortsatt försiktig med sina uttalanden.
– Vi måste sätta oss ner i Brackley (fabriken) och prata med Mercedes för att hitta den bästa lösningen för hur vårt förarpar ska se ut framöver. Vi kommer att ta ett beslut i sommar och sedan bestämma oss för hur vi ska kommunicera det utåt.

Ungern GP i Formel 1 – Bottas sista chans

Ungern GP i Formel 1
Russell ersatte Hamilton när denne blev sjuk i COvid-19 (TT)

Enligt Wolff betyder det dock inte att beslutet kommer att bli offentligt under sommaren, utan först när teamet anser att det är rätt tidpunkt.
Det har pratats om att Lewis Hamilton har möjligheten att lägga in ett veto när det gäller hans teamkollega. Enligt Wolff stämmer det inte med verkligheten, utan Hamilton vet att han antingen ska samarbeta med Bottas eller med sin landsman Russell.
– Lewis är okej med båda varianterna, förklarar Wolff.
– Och han förstår de för- och de nackdelar som talar för respektive emot Valtteri och George.
George Russell tävlar i dag för Williams. Det har han gjort i två säsonger och där har han, trots ett dåligt material, imponerat genom att alltid slå sin teamkollega i kvalet och ta sig till Q3 vid ett par tillfällen under årets säsong.

2020 fick han möjligheten att ersätta Lewis Hamilton i Mercedes vid ett tillfälle och var bara ett misslyckat depåstopp från att vinna Sakhir GP. Han har tidigare varit framgångsrik i supportserierna och bland annat vunnit GP3 och Formel 2 som debutant, vilket Charles Leclerc även lyckades med. Under sin säsong i Formel 2  (2018) slog han dessutom Alex Albon, som sedan fick chansen hos Red Bull och Lando Norris som nu är trea i VM.Mercedes signade Russell redan 2017 och har haft honom parkerad hos Williams sedan 2019.

Bottas med oviss framtid

Bottas kom till Mercedes från Williams 2017 (TT)

Vilka alternativ har då Valtteri Bottas? Antingen återväder han till Williams. Det är teamet han inledde F1-karriären i 2013 och där får han jobba med att bygga upp det gamla storteamet tillsammans med de nya ägarna. Ett annat alternativ tycks vara Alfa Romeo. Teamchef Frederic Vasseurs  ännu inte har någon förare signad till 2022 och uttalar sig positivt kring  finländaren. Ett tredje alternativ är att göra någonting helt annat.

Amatörmässigt av en sjufaldig mästare

De hårda orden mellan Mercedes och Red Bull fortsätter. Nu är det Christian Horner, teamchef hos Red Bull, som kritiserar Lewis Hamiltons okörning av Max Verstappen i Storbritannien.

– Ser man incidenten från ett fågelperspektiv är det tydligt att Lewis låg vid sidan av ideallinjen eftersom han tog med mycket fart in i kurvan. Det är en manöver som aldrig fungerar. För en världsmästare som har vunnit sju titlar är det ett väldigt amatörmässigt misstag, säger Horner.
– Vi hade en väldig tur att ingen blev allvarligt skadad här.

Horner fortsätter:
– Han fick en bestraffning, men den hade ingen betydelse i slutändan. Jag tror att det där var hans enda chans att köra om Max. Hade han legat efter Max in i Copse hade han antagligen inte sett honom mer den eftermiddagen. För mig var det en desperat handling och som tur var kom vi undan med en kvaddad bil och ett par blåmärken.
Det är lite mer än en vecka till nästa F1-lopp. Det lär bli en spännande uppladdning inför det racet…

Ha en fortsatt trevlig dag och tack för att du läser.

”Toto behöver inte ringa fler gånger”

av Anna Andersson

Mercedes behöver inte ens fundera över att försöka signa Max Verstappen.
Efter incidenten på Silverstone är den möjligheten borta. Pappa Jos Verstappen bryter kontakten med Mercedes teamchef Toto Wolff.
– Han behöver inte ringa fler gånger.

 

Toto Wolff
Max Verstappen (TT)

Mercedes stallchef Toto Wolff och den tidigare racerföraren Jos Verstappen, far till Max Verstappen har haft ett bra förhållande. De har umgåtts som vänner, fikat och pratat om allt från barn till go-kart, men egentligen aldrig över kontrakt.
– Jag har känt Jos länge och skulle kalla honom vän, sa Wolff till motorsport.com år 2019.
– Vi pratar om saker som om våra barn skulle kunna köra go-kart tillsammans och hur vi skulle sätta i hop ett sådant team. Vi pratar varken om Max eller hans kontrakt.

Men efter helgens incident lär det inte bli något gemensamt go-kartteam, eller någon framtida deal mellan en Wolff och en Verstappen.
I varje fall inte om Jos Verstappen håller sitt ord.
– Vi har haft ett bra förhållande i många år, han ringde med jämna mellanrum för att smöra och jag tror att alla vet varför. Men i går ringde han inte, säger Jos Verstappen enligt motorsporttotal.com.

Toto Wolff behöve rinte ringa

Även Red Bull behåller hornet i sidan till Mercedes. Enligt motorsportkonsult Helmut Marko är kostnaden för skadorna ungefär 750 000 Euro.
– Situationen med motorn är inte heller helt klar än, om den är okej eller inte. Det är naturligtvis en rejäl kostnad och med tanke på budgettaket är det en summa som kommer att göra ont, säger Marko till tyska RTL.
Han påpekar också att Verstappen inte har hört någonting från Mercedes och är tuff i sin kritik tillbaka.
– Max har inte fått något samtal från dem än, men det är deras stil och vi har noterat det, säger Marko.
– Vi trodde att han skulle vara väldigt stel efter den där smällen som mättes upp till 51 g. Men bortsett från att han har lite ont i nacken så mår han som tur var okej. En normal dödlig människa överlever inte något sådant.

För övrigt kan ni jämföra förarnas situation i bilen här:

Du kan läsa ännu mer om  hur kraschen kan påverka VM här och om Red Bulls ilska och hårda ord här.

McLaren med uppdatering i Ungern

Lando Norris, McLaren, slutade fyra på Silverstone och brittens fina VM-form fortsätter. Han har tagit en poäng plats i alla säsongens lopp hans teamchef Andreas Seidl tror att på en fin placering i mästerskapet.
– Efter tio lopp ligger han trea i VM och de är inte orealistiskt att tro att vi ska kunna behålla den placeringen, citeras Seidl av motorsporttotal.
– Men vi måste också vara ärliga och konstatera att en och annan gång måste någonting gå snett för Red Bull och Mercedes. Ser vi till ren prestanda kan vi ännu inte slå dem.
Norris gör nu sin tredje säsong i Formel 1 och har slagit sina egna resultat med råge, 2019 (49 poäng) och 2020 (97 poäng), men även McLaren har utvecklats.

McLarens poäng  efter tio lopp sedan 2015

2015: 17 poäng
2016: 32 poäng
2017: 2 poäng
2018: 48 poäng
2019: 60 poäng
2020: 106 poäng
2021: 163 poäng

Nu kommer också en uppdatering av bilen till Ungerns GP som är det sista innan F1 tar sommaruppehåll och stänger fabrikerna i två veckor. Det är också troligt att det är årets sista uppdatering eftersom teamen nu fokuserar mot 2022 och den stora regeländringen.
– För att fortsätta vara med i den här kampen tar vi med ett par uppdateringar med oss till Ungern. Det är fantastiskt för oss att vi ligger trea och har tagit 163 poäng. Det är återigen ett stort steg framåt i jämförelse med fjolåret, säger Seidl.
Faktum är att McLarens båda förar har haft möjlighet att köra 1254 varv i år, bilarna har kört 1250 vilket är 99,68 procent. Det är 448 racevarv mindre än vad teamet gjorde under hela säsongen 2015 (då var det 19 lopp).

Mick kör pappa Michaels Jordan 911

Ett par F1-team testade däck till Pirelli på Silverstone i går, men Mick Schumacher testade något annat. Han fick köra den Jordan 911 som hans pappa debuterade i för 30 år sedan.

Det är inte första gången som Mick kör en av pappa Michaels bilar, 2017 körde han den Benetton B194 som vann VM 1994, på Spa och i samband med att Ferrari firade 1000 GP i Tuscan Grand Prix på Mugello förra året körde han F2004. Samma bil körde ha även på Hockenheim året innan.

Tack för att du läste ända hit!

Kraschen kan påverka höstens VM-kamp

av Anna Andersson

Max Verstappens krasch på Silverstone kan ha ödesdigra konsekvenser för kampen om VM-titeln i F1 2021.
Det finns en risk att motorn är så skadad att VM-ledaren behöver använda säsongens sista motor redan innan säsongen är halvvägs.

F1 2021
Max Verstappen leder fortfarande VM, men det är med åtta poäng inför sommarens sista lopp.

Efter en intensiv kamp med Lewis Hamilton kraschade Max Verstappen redan på det första varvet av Storbritannien GP.
Det var en våldsam kollision med barriären.
– När jag såg de första bilderna trodde jag att det skulle vara en rejäl skada på motorn, säger Hondas teknikchef Toyoharu Tanabe enligt motorsporttotal.
– I verkligheten är det något mindre än vad det såg ut att vara.
Men exakt hur stor skadan är vet varken motortillverkaren Honda eller Red Bull. Motorn flygs till Japan för analys. Först därefter kommer ett besked om den går att reparera eller om Max Verstappen måste använda säsongens tredje och sista motor redan i Ungern om två veckor – vilket är säsongens elfte av 23 planerade deltävlingar.
Under en säsong får en förare använda tre nya motorenheter, om de behöver använda fler straffas de genom att flyttas tillbaka i startuppställnigen, vilket kan påverka kampen om VM-titeln i F1 2021.

Hur påverkar kraschen kampen om VM i F1 2021?

Ytterligare en aspekt att fundera över är kostnaderna för en reparation av motorn. I år har Formel 1 infört ett budgettak på 145 miljoner amerikanska dollar (PR och förarlöner är exkluderade ur den summan). Det kan vara så att teamet måste fundera över om det är värt att reparera motorn eftersom de då måste använda pengar som var tänkta att gå till utveckling, eller andra saker. När Mercedes Valtteri Bottas kolliderade med Williams George Russell på Imola pratade Mercedes om skador för ungefär 1 miljon pund, vilket är något mindre än 1,4 miljoner dollar.

Nu har även F1:s sportchef Ross Brawn gett sin syn på incidenten i sin kolumn hos Formula1.com.
– Precis som alltid kommer det att finnas många olika åsikter om vad som är rätt och fel när det gäller den här typen av frågor. Vi blev rånade på en spännande fajt. Ingen vill att mästerskapet ska avgöras av krascher och bestraffningar, men i det här fallet fanns det en allvarlig risk för en av förarna, skriver han.
– Det är någonting som båda förarna kommer att reflektera över. Jag tror att vi har en fantastisk kamp framför oss och hoppas att vi kan undvika denhär typen av incidenter. De fajtades mot varandra i ett halvt varv, förstställ dig då hur dramatiskt det skulle ha varit om de hade haft samma kamp under hela loppet.

Verstappen har lämnat sjukhuset, men han var riktigt irriterad. Mer läser du här.

Söndagens olycka har också startat flera otäcka strömningar och Lewis Hamilton har utsatts för rasistiska påhopp. Det tar F1, vilket inklubderar både Mercedes och Red Bull starkt avstånd ifrån i sina sociala medier

Vettel och kampen för miljön

Sebastian Vettel hade ett tufft race och fick parkera sin bil, men arbetsdagen var inte över. Istället fortsatte hann jobbet på läktaren och hjälpte till att städa upp efter racet.

FIA (internationella bilsportförbundet) skjuter upp de nya direktiven som ska göra depåstoppet något långsammare. Nyheten ska införas i Belgien den sista helgen i augusti, inte i Ungern den sista helgen i juli som tidigare var planerat. Anledningen är att regelverket ska gås igenom en gång till och att teamen ska ha en chans att ställa in sig på de nya direktiven. Framöver kommer det att bli en minimitid på reaktionstiden så att mekanikerna inte släpper iväg bilarna för tidigt efter ett hjulbyte.

Du läser mer om de nya direktiven här.

F1 2021 – Kimi Räikkönens 20 år på gridden

Hans facit är helt otroligt imponerande och det krävs ett makalöst engagemang för att göra det som Kimi har gjort under 20 år. En intressant detalj är kommunikationen mellan Räikkönen och teamet när han körde över mållinjen:
– Det var synd. Det hade varit plats tio, sa raceingenjören.
– Vad?, svarar Kimi.
– Jag sa att det var synd att vi hade incidenten med Perez, annars kanske vi hade tagit en poäng, upprepade raceingenjören över radion.

Den kommentaren gör tävlingsmänniskan Räikkönen irriterad:

– Kanske, eller kanske måste vi helt enkelt se till att bilen blir snabbare. Det är omöjligt att fajtas mot dem. Snacka hit eller dit om att fajtas med andra. Kom igen nu. Det är dags att vakna. Vi måste göra någonting.

Du kan lyssna på den här.

Max Verstappen: Hamiltons firande respektlöst

av Anna Andersson

Max Verstappen bröt Storbritannien GP efter en våldsam kollision med Lewis Hamilton.
Världsmästaren bestraffades – men det räcker inte för Red Bull.
Istället kräver teamet att Hamilton stängs av och Verstappen ryter till:
– Firandet efter loppet var både respektlöst och osportsligt.

 

Max Verstappen (TT)

Storbritannien GP startade med en oerhört tuff fajt mellan VM-ledaren Max Verstappen som hade pole position och den flerfaldige mästaren Lewis Hamilton som startade från andra rutan. Kampen mellan ledande Verstappen och jagande Hamilton var stenhård och i den nionde kurvan touchade Hamiltons Mercedes Verstappens bakhjul.
Det resulterade i en våldsam krasch för Red Bulls Verstappen. Hamilton fick en bestraffning på tio sekunder, men vann ändå loppet efter en rejäl uppkörning.
Det har fått Red Bull att reagera.

– Det handlar om oaktsamhet och farligt beteende, rasar Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till tyska Sky och kräver att Lewis Hamilton stängs av i ett lopp.
Även Red Bulls teamchef Christian Horner var tydlig med sin åsikt:
– För mig är det självklart. Lewis tryckte in ett däck i VM:s snabbaste kurva. Han har kört på den här banan i många år och alla som kör här vet att det inte gå att göra så. Som tur är resulterade det inte i en allvarlig skada för vår förare, sa Horner när han intervjuades på banan.

Red Bull överväger protest

Ett par timmar efter loppet påtalade han dessutom att Red Bull funderar på att lämna in en protest till FIA (Internationella Bilsportförbundet).
– Vi ska se vilka möjligheter vi har. Det är ingen bestraffning när du vinner loppet. Det är inget straff, säger Horner till ORF.

Red Bulls teamchef förklarar för den österrikiska TV-kanalen att Red Bull tittar över reglerna, ser över all data en gång till och ska fundera över situationen igen.
– Jag tycker inte att straffet motsvarar det som hände. Han gjorde ett omkörningsförsök på banans farligaste ställe. Kraften låg på 51 g när Max slog i barriären. Det var ren tur att han inte blev illa skadad. Du förväntar dig inte en sådan sak av en sjufaldige världsmästare, säger Horner.
– Jag förstår inte hur Lewis kan glädja sig över en seger när han har skickat en av sina konkurrenter till sjukhuset. Det är oacceptabelt.

Christian Horner (TT)

Max Verstappen mådde inte riktigt bra efter kraschen och fördes till sjukhus, där genomfördes en skallröntgen. Enligt hans pappa Jos hade han även ont i en axel och var blåslagen.
– Jag såg incidenten tillsammans med Max för att se exakt var som hände. Max sa: ”Jag lämnade tillräckligt mycket plats och jag var med halva bilen före honom. Han körde bara in med sitt framhjul i mitt bakhjul”, berättar Jos Verstappen för Ziggo Sport.
Jos Verstappen kommenterade också det straff på tio sekunder som Lewis Hamilton tilldelades efter kollisionen:
– Det är ett skämt!

Max Verstappen:  Firade respektlöst

Även Max Verstappen var tydlig med sin åsikt när han lämnade sin syn på saken i sina sociala kanaler:
–  Först och främst är jag okej. Det var en rätt ordentlig smäll med 51 g, men nu mår jag bättre. Som ni förstår är det en stor besvikelse att bli avkörd på det sättet. Straffet hjälper oss inte på något sätt, med tanke på det farliga draget som Lewis gjorde på banan är det inte rättvist, skriver Max Verstappen på Instagram
Han fortsätter med att kalla Lewis Hamiltons firande, när han själv befann sig på sjukhuset för ”respektlöst och osportsligt” innan han avslutar med orden:
– Nu går vi vidare.

Han skrev ett liknande inlägg även på Twitter.

På presskonferensen efter loppet svarade även Lewis Hamilton på frågor om den omtalade kollisionen. Han ser situationen inte riktigt på samma sätt som Red Bull.
– Ofta går det inte att ge en förare skulden, utan det är bådas fel. Som jag ser det är Max en av de mest aggressiva förarna, säger Hamilton.

– Han gör ett bra jobb, men vi måste hitta en balans, där vi respekterar varandra och ger varandra plats, så att vi kan tävla mot varandra utan att kollidera.

”Max Verstappen kör aggressivt”

Hamilton påpekar att han anser att det var en normal fajt om placeringar.
– När jag var ung var jag också aggressiv, inte så aggressiv som Max, men aggressivare än vad jag är i dag, säger Hamilton som är 36 år gammal jämfört med Verstappens 23.
– Numera vet jag att det inte är en sprint utan ett maratonlopp i är ute på.

Max Verstappen kunde lämna sjukhuset i natt och Lewis Hamilton postade då ett par försonande ord på sitt Twitter:

Efter tio av 23 planerade VM-deltävlingar skiljer det nu åtta poäng mellan Verstappen och jagande Hamilton. I konstruktörsmästerskapet skiljer det fyra poäng till Red Bulls fördel. Nästa deltävling avgörs i Ungern om knappt två veckor.

Hela kalendern hittar du här.

Här ser i Marcus Ericssons åsikt om incidenten:

Grattis Finland!

För övrigt kan vi konstatera att Kalle Rovanperä vann Estlands VM-rally. Han är 20 år och historiens yngsta vinnare av ett WRC-lopp. Hans pappa Harri vann Svenska Rallyt 2001.

Ett stort grattis till Finland för ännu en fin motorsportframgång.

I VM-sammandraget utökade den flerfaldige mästaren Sebastien Ogier sin ledning.

 

 

 

Max Verstappen kraschar våldsamt i Storbritannien GP

av Anna Andersson

Kampen om F1-titeln hårdnar.

I Storbritannien GP touchar Lewis Hamilton Max Verstappen  – och VM-ledaren kraschar i 300 km i timmen.

Verstappen har körts till sjukhus för ytterligare undersökningar.

– Hamilton bär ensam skuld för den här olyckan, anser Red Bulls teamchef Christian Horner.

Storbritannien GP
Verstappen kraschar våldsamt på Silverstone (VSport)
Storbritannien GP
Hamilton touchar Verstappen i ett omkörningsförsök (VSport)

Starten av Storbritannien GP blev legendarisk, Verstappen tog starten, men han fick inte en riktigt lika bra start som under The F1 Sprint i går. Lewis Hamilton svarade och hotade Verstappen i kampen om ledningen. De två VM-kombatanterna kämpade hjul mot hjul i nästan ett helt varv innan Hamilton touchade Verstappens bakhjul i kurva nio, en relativt skarp högerkurva.

Då höll Verstappen en hastighet av närmare 300 km i timmen. VM-ledaren tappade kontrollen över sin bil, snurrade in i däckbarriären och kraschade våldsamt innan han omskakad lämnade han bilen.

Häftig krasch i Storbritannien GP

Kampen om VM-titeln i Formel 1 är oerhört tajt under årets säsong, Red Bulls Max Verstappen har vunnit de tre senaste loppen och han vann även gårdagens F1 Sprint vilket gav honom pole position i Storbritannien GP. Lewis Hamilton, som jagar Verstappen i kampen om VM och sin åttonde VM-titel, är mycket väl medveten om hur viktigt varje poäng är.

– Jag var före, han körde in i mig, ropade en irriterad Lewis Hamilton över radion.

Red Bull  var däremot av en annan åsikt.

– Ingen förare sticker in ett hjul på insidan i den där kurvan. Alla vet det. Hamilton bär ensam skuld för den här olyckan, sa Red Bulls teamchef Christian Horner till tävlingsledare Michael Masi över radion.

Lite senare intervjuades han av VSport och förtydligade sin åsikt:

– Det var 51 G i den kraschen, tack gode gud för att Max gick i väg själv från den situationen. Lewis Hamilton har kört på den banan i många år och han är mycket väl medveten om att man inte gör så där.

Hamilton bestraffad

Domarna ansåg också att Hamilton bär ansvar för  kollissionen och han fick en bestraffning på tio sekunder, vilket gjorde att han fick stå stilla i depån i tio sekunder i samband med depåstoppet.

Max Verstappen åkte till tävlingens medicinska center för vidare kontroller och skjutsades sedan vidare till sjukhus för ytterligare kontroller. Enligt ORF kände han sig yr och Red Bull har bekräftade att deras förare fördes till sjukhuset.

– Max kände sig inte helt bra och gör en skallröntgen på sjukhuset, annars är han vid fullt medvetande. Han hade också lite ont i en axel och kroppen är rätt blåslagen, säger pappa Jos Verstappen till Ziggo Sport.

Charles Leclerc var i ledningen  av Storbritannien GP när tävlingen startades om efter en rödflagg, men Lewis Hamilton gav sig inte och attackerade för segern på det 50:e varvet av 52. Han la in attacken i samma kurva som han kolliderade med Max Verstappen.

Den här gången lyckades med omkörningen, britten tog  sin åttonde seger i Storbritannien GP och tog även in 25 poäng på Max Verstappen.

– Vi ger aldrig upp, ropade teamchef Toto Wolff över radion när Hamilton firade framför de 140 000 åskådarna.

– Helt rätt, svarade Hamilton som tog sin första seger sedan loppet i Spanien i maj.

Efter tio av 23 planerade lopp skiljer det bara sju poäng mellan de båda VM-konkurrenterna. Charles Leclerc, Ferrari, slutade tvåa i Storbritannien GP och Valtteri Bottas, Mercedes, trea.

– Jag gav allt jag hade, men det räckte inte i dag, säger Leclerc efteråt.

Här är hela resultatlistan.

Nästa deltävling avgörs i Ungern om två veckor.

 

 

 

 

 

 

Verstappen historisk inför Storbritannien GP i F1 2021

av Anna Andersson

Max Verstappen tog starten i The F1 Sprint sprintkvalet inför Storbritannien GP i F1 2021. Det var inget snack om att vara försiktig där inte, utan han satsade allt och höll undan för den jagande Lewis Hamilton.
– Jag är glad över tre poäng. Det känns lite lustigt att köra hem en pole position så här, men den tar jag med glädje, säger Verstappen.

Storbritannien GP i F1 2021
Verstappen vann The F1 Sprint (TT)

Se höjdpunker från The Sprint på  VSport.

Jämfört med deltävlingen i Österrike för två veckor sedan har Red Bull och Max Verstappen gått mot en set-up med högre nivå av downforce inför den här helgen.  Mercedes har däremot gått åt andra hållet mot en lägre downforcenivå. Det är väldigt jämnt mellan de två teamen och nu är bilarna färdiga för morgondagens race. Det sker inga ändringar i inställningarna.

– Nu får vi inte röra bilen innan racet. Vi vet att vi är snabba i kurvorna och jag tror att det kan bli ett bra race i morgon, även om de är snabba rakt fram, säger Verstappen.
Segern i The F1 Sprint gav honom tre extra poäng i kampen om VM-titeln och även pole position i Storbritannien GP. Ställingen i VM är nu 185:152 till Verstappens fördel.
– Jag gav allt jag hade, säger en besviken Hamilton när han pustar ut efteråt.
– Det är synd att jag inte lyckades ta segern, men vi tar fajten i morgon igen. Jag ska försöka att omvandla det negativa till något positivt i morgon. Varje poäng räknas i år.

Storbritannien GP i F1 2021 – två Mercedes mot en Red Bull

För Verstappens kollega, Sergio Perez, var det däremot ett dåligt race. Han gjorde ett förödande misstag i slutet av Beckets på det sjätte varvet. Han snurrade av och tappade många, många placeringar ner till plats 18 och därefter tvingades han också bryta eventet vilket gör att han startar sist i morgondagens lopp. Det misstaget han gjorde var förödande för den här helgen, både för honom själv och för hans kollega Verstappen. Nu står VM-ledaren ensam mot de två Mercedesen med Hamilton och Valtteri Bottas som slutade trea på sina tre varv gamla soft. Det var en fin insats av finländaren.

– Vi hade lite problem med däcken under dessa 17 varv och det sägs att det ska bli varmare i morgon. Då kommer många av oss definitivt ha vissa problem med det, förklarar Valtteri Bottas.
Fjärde plats tog Charles Leclerc, Ferrari och det var också en överraskning. De båda bilarna från McLaren, Lando Norris och Daniel Ricciardo, startar femma och sexa och Fernando Alonso sjua.

Alonso imponerar

Spanjoren imponerade riktigt mycket i The F1 Sprint. Han valde mjukare däck och tog två placeringar direkt, totalt sex placeringar på första varvet. Det kändes som magi, men om vi ska vara ärliga, är det någon som är förvånad?
Spanjoren är verkligen grym på den här typen av racing och även om han tappade två placeringar sedan har The F1 Sprint gett honom fina möjligheter inför Storbritannien GP i F1 2021. Här hittar du startuppställningen.

Storbritannien GP i F1 2021
Alonso imponerar (TT)

Min första känsla efter The F1 Sprint är positiv. Det var en härlig fajt i början, planade ut mot slutet, men 17 varv med lätta bilar ger ändå en skön känsla inför morgondagen. Nu lämnas dagens däck åt sidan, de kan välja startdäck fritt till Storbritannien GP och teamen har fått mycket bra och viktig information inför morgondagen. Bland annat vet vi nu att däcken tog stryk trots att förarna bara körde en tredjedel av den racedistans som ska köras i morgon. Dessutom kommer bilarna att vara fulltankade när de startar morgondagens GP. Jag räknar med ett spännande race, vad känner du?
Vill du ha mer statistik och en guide inför loppet så läser du det här.

Snacket inför Storbritannien GP i F1

Snacket kring vem som får den förarplats som Mercedes än så länge har över till 2022 fortsätter. Det står mellan Valtteri Bottas, som har positionen och George Russell, som är Mercedesförare, men kör för Williams.
Enligt David Coulthard, tidigare F1-förare, bör Mercedes och teamchef Toto Wolff välja Coulthards landsman Russell.
– Vi har sett den passion han visar bakom ratten, den behöver han för att kunna slå Lewis Hamilton, säger Couthard enligt The Mirror.
Han är övertygad om att Russell har den fart som krävs för att köra för Mercedes.
– Kommer han att slå Lewis? Ja, tack vare sin passion sin hunger och sin inställning som lyder ”du är kanske Lewis Hamilton men på banan bryr jag mig inte om vem du är”, citeras Coulthard i tidningen.

Även Alfa Romeo har förarplatser över till nästa säsong.
– Det kan vara så att vi behåller våra förare, eller förändrar den. Allt är möjligt, säger Frederic Vasseur när han möter media i Storbritannien.
Teamchefen fortsätter:
– Vi får se hur marknaden utvecklar sig.
När det gäller Haas och deras förare pratade teamchef Günter Steiner om Mick Schumacher när han mötte media:
– Det är ett par saker som måste lösas.
En av anledningarna är att Mick Schumacher har ett kontrakt med Ferrari.
– Det finns en överenskommelse, men det är alltid svårare den vägen, säger Steiner.
Däremot är han tydlig när det gäller Nikita Masepin.
– Allt är undertecknat.
Det betyder att vi får se föraren från Ryssland i en Haas även nästa år.

Ha en fortsatt fin lördag.

Sida 2 av 283
  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB