Nytt inför Abu Dhabi GP i Formel 1 2019

av Anna Andersson

Honda stannar i Formel 1. Det är den stora nyheten inför Abu Dhabi GP i Formel 1 2019.

Abu Dhabis GP i Formel 1 2019
Dubbelseger för Honda i Brasilien (TT)

Red Bull och Toro Rosso har förlängt kontraktet med Honda fram till och med 2021.

– Det är en stor lättnad för oss, vi är väldigt nöjda med Honda, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till Servus TV.

Honda kom tillbaka till F1 2015 och arbetade tillsammans med McLaren under tre säsonger, helt utan framgång. Sedan 2018 har den japanska tillverkaren levererat motorer till Toro Rosso och sedan 2019 har även Red Bull köpt motorer från just Honda. I Brasilien senast tog Honda också en dubbelseger, tack vare Max Verstappen i Red Bull och Pierre Gasly i Toro Rosso. Det var Hondas första dubbelseger sedan 1991.

Ecclestones uppmaning – lägg av Lewis

Inför säsongsfinalen dyker det också upp andra snackisar. Exempelvis pratar Sebastian Vettel om framtiden och han hävdar att han inte alls funderar på att lägga av.

– Jag tänker inte lägga av inom en snar framtid. Racingen är rolig, citeras Sebastian Vettel av motorsporttotal.

Abu Dhabis GP i Formel 1 2019
Dags att lägga av? (TT)

När vi ändå är inne på Ferrari så råder den förre F1-gurun Bernie Ecclestone Lewis Hamilton att inte ens överväga en flytt till Ferrari.

Istället borde han sluta.

–Hade jag varit Lewis hade jag lagt av efter ytterligare en titel, säger 89-åringen till Daily Mail.

– Om Charles Leclerc stannar hos Ferrari kan jag slå vad om att han skulle besegra Lewis i samma bil. Inte för att han nödvändigtvis är bättre utan för att han är etablerad i teamet.

Ecclestone lägger också till att Ferrari är en speciell arbetsplats.

– Och Lewis pratar inte italienska.

Guide till Abu Dhabi GP i Formel 1

Yas Marina Circuit
Varvlängd: 5,554 km ( 55 varv)
Kurvor: 9 höger, 12 vänster
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däck: Förarnas däckval hittar du här.
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 66 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Debutår:  2009. Sebastian Vettel, Red Bull, vann, men Lewis Hamilton, McLaren, hade pole position.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp, de flesta förarna valde dock två.
Lopp med säkerhetsbil: 2 ( 3 gånger har säkerhetsbilen varit på banan)
Seger från pole position: 5

Abu Dhabi GP i Formel 1 2019
Kimi i topp 2012. (AP Photo)

Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4.

Statistik inför Abu Dhabis GP i Formel 1 2019

Topp 8 i kvalet

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Charles Leclerc, Sauber

Polevarv:

Absolut: 1:34.794 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2018)
2018: 1:34.794 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:36.231 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:38.755 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:40.237 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:40.480 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förarna med flest pole positions:

Lewis Hamilton (4)
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)
Valtteri Bottas (1)
Mark Webber (1)

Topp 8 i Abu Dhabi GP 2018

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Carlos Sainz, Renault
7. Charles Leclerc, Sauber
8. Sergio Perez, Force India (Racing Point)

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)
2018: 1:40.867 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:40.650 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:43.729 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:44.517 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:44.496 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

Senaste fem vinnarna:

2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Valtteri Bottas Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest segrar

Lewis Hamilton (4)
Sebastian Vettel (3)
Valtteri Bottas (1)
Kimi Räikkönen (1)
Nico Rosberg (1)

 

Abu Dhabi GP i F1 2019 – teamkrascher att minnas

av Anna Andersson

Vi laddar för säsongens sista race – Abu Dhabi GP i F1 2019. Men innan vi går in på det helt kan jag inte släppa Brasilien GP och den kollisionen som Ferraris båda förare ställde till med. Den kommer att följa oss in i den här helgen och jag har roat mig med att kika på lite andra, äldre teaminterna kollisioner och tänkte ladda upp dem här i  inlägg. Scrolla ner så hittar du dem.

Först kommer som vanligt helgens klockslag – och förarnas däckval.

Abu Dhabi GP i F1 2019 – helgens tider

Fredag 29/11:

Träning 1 kl 10.00

Träning 2 kl 14.00

Lördag 30/11:

Träning 3 kl 11.00

Kval kl 14.00

Söndag 1.12:

Abu Dhabi GP 2019: 14.10

Förarnas däckval i Abu Dhabi GP i F1 2019

Det är dags för årets sista tävling, den som alltid avslutas med årets fräckaste donuts. Det är dags för en färgsprakande avslutning av Formel 1 2019 och precis som det varit de senaste åren så avgörs säsongen på Yas Marina i Abu Dhabi.

Notera att majoriteten av teamen väljer att ligga på åtta set mjuka däck, men Red Bull, Toro Rosso och Williams  väljer nio set av de mjukaste röda däcken.

Nedan har du hela listan.

Teamkollisioner vi inte glömmer

Det har varit krissamtal på Maranello efter kollisionen mellan Sebastian Vettel och Charles Leclerc och kollisionen från Brasilien kommer att finnas med i säsongsfinalen. Den kommer att fortsätta diskuteras och framförallt kommer ledarskapet hos Ferrari att ställas på prov. Som en uppladdning inför helgens race har jag  letat fram ett antal av de teamkollisioner som etsat sig fast i mitt minne. Du kanske minns någon annan? Dela då med dig av dem i kommentatorsfältet!

Ayrton Senna vs Alain Prost Japan GP 1989

Kampen om VM-titeln står mellan de två teamkollegorna och den eskalerar i säsongens  näst sista lopp. På Suzuka i Japan.

McLarens förare kolliderade på det 47:e varvet. Prost klev ur bilen, som världsmästare – trodde han. Senna tog hjälp av funktionärerna, via en nödutgång och fortsatte. I efterhand ansåg domarna att han bröt mot reglerna och Prost tog titeln – men än i dag diskuterar F1-fans runt om i världen om Senna gjorde en miss i omkörningsögonblicket eller om det var Prost som tog chansen att säkra titeln i förtid.

 

Mika Häkkinen vs David Coulthard – Österrikes GP 1999

Den regerande världsmästaren Mika Häkkinen och hans kollega David Coulthard hade flera bataljer. Inför säsongens nionde lopp hade Häkkinen ett försprång på 18 poäng och McLarens förare hade första startled.

I den andra kurvan försökte Coulthard köra om, men rörde vid Häkkinen som snurrade i 180 grader. Finländaren fick attackera från slutet av fältet och även om McLarens båda förare tog en plats på prispallen så stod ingen av dem överst. Det gjorde Eddie Irvine, Ferrari.

 

 

Sebastian Vettel vs  Mark Webber – Turkiets GP 2010

2010 var första gången som Red Bulls bil var tillräckligt bra och stallets båda förare hade chansen att slåss om VM-titel. Det gjorde de. Och de slogs även med varandra. Den stora frågan vem var nummer 1?

Mark Webber hade vunnit Monacos GP, han låg i toppen av VM och han hade pole position. Sebastian Vettel hade lika många poäng som Webber, men startade Turkiets GP från position tre.  Här på det 40:e varvet var Webber tvungen att börja spara bränsle, Vettel hade däremot sparat bränsle och kunde attackera. Efter kollisionen tvingades Vettel bryta, Webber slutade trea. I säsongsfinalen hade båda förarna chansen att vinna titeln, Vettel tog den.

Även om teamet diskuterade incidenten noga blev Vettel och Webber aldrig vänner. När VM skulle avgöras i Brasilien 2012 tryckte Webber till Vettel som snurrade och gick kämpa sig till titeln och Malaysias GP 2013 minns vi för Multi 21. Webber avslutade sin F1-karriär efter det, men minnena om deras interna bråk finns kvar.

 

Lewis Hamilton vs Nico Rosberg, Spanien GP 2016

Rosberg hade greppet inför Spaniens GP. Han hade vunnit de avslutande loppen 2015 och de inledande 2016. Han satsade allt på att vinna sin VM-titel.

Men rivaliteten mellan dem var otroligt stor i och Spanien GP hade Lewis Hamilton pole position. Han blev omkörd och satsade allt. Detta är en av de tuffaste dagarna i Mercedes historia. Teamet tappade 43 poäng.

I slutet av året vann Rosberg titeln med fem poäng – därefter lade han av.

Daniel Ricciardo och Max Verstappen, Baku 2018

Red Bull – igen och faktum är att detta är en en av anledningarna till att Daniel Ricciardo lämnade teamet.

– Det hade betydelse för mitt beslut. Efter det så trivdes jag inte lika bra som jag gjorde innan. Vid det tillfället, när han körde in i mig tänkte jag. De har ni förtjänat. Det var en idiotgrej, sa Ricciardo efteråt.

Vill du läsa kröänikan efter loppet? Om lagspel och egoister.

 

 

 

Ferrari misstänks för fusk

av Anna Andersson
Ferrari misstänks för fusk
Fuskar Ferrari? (TT)

Ferraris misstänks för fusk.
Därför har FIA, internationella bilsportförbundet, beslagtagit en del av deras bränslesystem efter helgens deltävling.
Bakgrunden är att Ferraris bilar har varit enormt snabba under hösten och konkurrenterna misstänker att de har använt gråzoner. På ren svenska betyder det att konkurrenterna misstänker Ferrari för fusk.

Inför Mexikos GP skickade Red Bull en förfrågan till FIA och bad dem säkerställa vad som gäller. FIA kom med nya direktiv om hur motorn får användas när det gäller både mätning av bränsleflöde och förbränning av olja i motorn. I Mexikos GP hittade Ferrari inte alls rätt och i Brasiliens GP såg det bättre ut. Ändå hade inte den bil som under hösten varit en segerkandidat i nästan varje race hade någonting med segern att göra (och det inte bara för att Ferraris bilar kolliderade och körde varandra av banan).

Ferrari misstänks för fusk

Det har gjort att diskussionen har fortsatt. Varför är Ferrari inte lika bra som de var för ett par veckor sedan, innan de nya direktiven kom?
Nu skriver tyska ”auto, motor und sport” att FIA själva tar nästa steg och att de har beslagtagit delar av bensinsystemet från tre bilar. Dels från en Ferrari, från ett av Ferraris kundteam och från ett annat team. Allt för att kunna jämföra de tre varianterna i lugn och ro.
Säsongens sista deltävling avgörs i Abu Dhabi första söndagen i december. Vi kan räkna med att om vi inte hör någonting innan dess håller sig Ferraris bränslesystem inom reglerna.

För övrigt finns det även andra krisrubriker kring  Ferrari.

Yngsta prispallen och nytt rekord

I Brasilien var det den yngsta prispallen någonsin i F1:s historia. Max Verstappen före Pierre Gasly och Carlos Sainz. En annan intressant sak är Alfa Romeos resultat. Det är det bästa resultatet sedan teamet körde med förare som Juan Manuel Fangio och Giuseppe Farina.

En annan kul notering är Red Bulls galet snabba depåstopp.
Teamet bytte fyra däck på 1,82 sekunder.
Inför säsongen hade Williams rekordet på 1,92 från år 2016. På Silverstone bytte Red Bull fyra däck på 1,91 sekunder, på Hockenheim dröjde det 1,88 sekunder och i Brasilien slogs rekordet igen.
Lyssna på det – 1,82 sekunder.
Red Bull har vunnit DHL Fastest Pit Stop Award i år  och teamet tog segern 52 poäng före Williams. Detta är teamets andra seger i den kategorin på lika många år.

För övrigt försöker Mercedes rädda den motor som gick sönder i Valtteri Bottas bil, allt för att han ska slippa en bestraffning i starten av finalen i Abu Dhabi.

Ferraris kollision – inga ursäkter räcker

av Anna Andersson

I åtta månader har vi väntat. I Brasilien kom kollisionen.

Därefter pratar Matti Binotto om dumma misstag.

Det räcker inte om Ferrari vill slåss om en VM-titel 2020.

Hur stora är problemen? (TT)

Säsongen 2019 gick Sebastian Vettel in som etta hos Ferrari. Han skulle ta sin femte VM-titel sitt femte år med teamet och få Charles Leclerc som teamkollega. En förare som kört en säsong i F1 och som egentligen inte skulle kunna hota honom.

Trodde Vettel.

Men ingenting blev som tysken hade trott. Istället satte Leclerc ribban högt, lärde sig snabbt och när Vettel gjorde misstagen tog Leclerc  tillvara på varje möjlighet som gavs. Efter sommaruppehållet tog han sin första seger och i Italiens GP märktes det tydligt att förhållandet mellan dem var rubbat. Charles Leclerc skulle hjälpa Sebastian Vettel i den sista kvalomgången.

Det gjorde han inte, han satsade istället på den strategin som gav honom pole position. I Ryssland, någon vecka senare, så svarade Sebastian Vettel med samma mynt och sedan dess har stämningen mellan dem båda har varit minst sagt kylig.

Svårt att tygla förarna

Stallchefen Matti Binotto har haft fullt sjå att tygla de två vilda hästarna och i Brasiliens GP blev det tydligt att den taktik han har haft hittills inte alls har nått fram. Istället för att förhållandet mellan de båda förarna har stabiliserats ledde det till en intern kollision på bästa sändningstid. Något som båda förarna ville undvika, men som inte klarar av att behärska när de befinner sig i racemode. Mattia Binotto pratar efter loppet om ett ”dumt misstag” och  att ”båda förarna bär en del av ansvaret för det som inträffat” och han säger att han inte vill diskutera detta nu utan att fallet ska analyseras och att man ska göra en bedömning framöver.

Faktum är att det är hans jobb att se till att de inte inträffar några dumma misstag. Varken i fabriken, depån eller på banan.

Vi vet alla vad Sebastian Vettel är kapabel till, han var lika tjurig när han körde tillsammans med Mark Webber i Red Bull och det var den tjurskallen som gav honom fyra VM-titlar. Nu sitter han i en Ferrari med en precis lika tjurig förare i den andra röda bilen och detta måste teamledningen stävja. Annars är risken stor att Ferrari 2020 lägger allt för mycket fokus på den interna fajten och återigen är orsaken till att teamet förlorar en VM-titel.

Max Verstappen dagens förare

Överlägsen i Brasilien (TT)

Max Verstappen dominerande Brasiliens GP från kval till mål. Han hade rätt taktik, rätt fart och den bättre bättre motorn. De enda gången han egentligen var hotad var när Valtteri Bottas motor tappade i effekt och gick sönder. Eftersom bilen stod illa till och tävlingsledningen var tvungna att skicka in ett bärgningsfordon kom säkerhetsbilen ut på banan och då valde Verstappen att gå in i depå. Det Lewis Hamilton möjligheten att ta omstarten, men de senaste årens mästare hade ingen chans mot Verstappen som attackerade direkt med sina mjuka däck.  Han tog kommandot igen och han tog segern. Det var ingen som var i närheten av honom i dag.

Dumma misstag

Det finns dock ett par saker som vi inte får missa att nämna, som att Mattia Binotto vill vänta med att göra en bedömning av det som inträffat:

– De får kämpa mot varandra, men de vet också att vi vill undvika dumma misstag. Vi ska analysera detta och det vill vi inte göra i stridens hetta. Jag har pratat med båda förarna, men vill inte göra någon bedömning nu, säger han till Sky.

– Den tiden kommer och vi gör det gemensamt.

Pierre Gasly tog sin första pallplats. Han  gjorde det för Toro Rosso. Därmed har Toro Rosso tagit två pallplatser i år.

Lewis Hamilton satsade mot Alex Albon, i kampen om plats två. Hamilton körde på Albon och förlorade pallplatsen efter loppet. Carlos Sainz fick pallplatsen, men är även han under utredning. Mer om loppet läser du här.

Vi kan även konstatera att Alfa Romeo som tog poäng med båda bilarna.

Filmen om Schumacher skjuts på framtiden

Ni är många som väntar på dokumentären om Michael Schumacher, men biofilmen har skjutits på framtiden och kommer inte att vara färdig innan det sista kvartalet 2020.

Schumacher efter sin första VM-titel. Den tog han för 25 år sedan (TT)

Filmen görs av Produktionsbolaget B14 Film.

– Eftersom det finns ett enormt omfattande material behöver produktionsteamet mer tid, förklarar B14 Film för Bild am Sonntag och man kommer att meddela när det är dags för premiär

Produktionsbolaget har gjort ett stort antal intervjuer med Michael Schumachers familj, hans konkurrenter och de medarbetare som följt honom under karriären. Det ska ge en unik inblick i den sjufaldige världsmästarens liv.

I gårdagens blogg skrev jag om ryktet som säger att Mercedes kan lämna F1, att teamet kan säljas till Roger Penske Du läser det här.

Nu har amerikanen dementerat ryktet.

–Det stämmer inte jag har fullt upp, säger 82-åringen till RACER.

Ni är många som mailat och frågat varför det inte går att kommentera. Det går för vissa inloggade inte andra och det är ett större tekniskt problem som tyvärr drabbat flera av bloggarna. Vi jobbar på det och har blivit lovade en förbättring inom två veckor.

Så förhoppningsvis innan säsongen är över.

 

Brasilien Grand Prix 2019 – ger hopp om framtiden

av Anna Andersson

Tre team i kamp om pole position i Brasiliens Grand Prix 2019.

Brasilien Grand Prix 2019
Max har pole (TT)

Det ger mig hopp om framtiden. Max Verstappen, Red Bull, var favorit till att ta pole position och han lyckades med det, bakom honom körde Sebastian Vettel, Ferrari  in som tvåa och Lewis Hamilton, Mercedes som trea (sedan han tagit sig förbi Charles Leclerc i det sista försöket). Det tyder på att Mercedes motor inte alls är den som dominerar lägre, Ferrari har farten och Honda, som fick så mycket kritik under åren tillsammans med McLaren, har hittat rätt. Det känns som om 2020 kan bli en väldigt spännande säsong där vi har tre team som kan utmana varandra. Det gillar vi.

Detta var för övrigt tredje gången i år som Max Verstappen var snabbast i kvalet, hans andra pole position i år och i karriären. När vi ändå är inne på fakta kan vi konstatera att Red Bulls stallchef Christian Horner fick en fin present på sin 46-årsdag och att detta är första gången sedan 1991 som en bil med en motor från Honda har pole position i Brasilien.

Den kördes hem av Ayrton Senna. I år är det 25 år sedan han omkom på Imola.

Skön revansch för Verstappen

Det var också en skön revansch för Verstappen som var på väg mot en seger i Brasilien för ett år sedan, men blev påkörd av Esteban Ocon som försökte ovarva sig.  Det slutade med handgemäng i depån.

Ocon kommer för övrigt tillbaka till F1 nästa år. Då kör han för Renault. Alla förare till  F1 2020 hittar du här.

Brasilien Grand Prix 2019
Bra kval av Magnussen (TT)

En överraskning i kvalet var att Haas båda förare tog sig vidare till Q3. Det gjorde även Kimi Räikkönen i Alfa Romeo. Det blir intressant att se om finländaren kan köra in några poäng den här helgen, det skulle i sådant fall vara första gången sedan omstarten efter sommaruppehållet.

Intresserad av mer statistik? Kika i guiden inför morgondagens race, som för övrigt startar kl 18.10. Du hittar den här.

 

Snabba nyheter inför Brasilien Grand Prix 2019

Stackars Carlos Sainz som drabbades av motorproblem i Q1 och blev utan tid.

Charles Leclerc har en bestraffning för motorbyte, tio platser ner för Ferraris förare.  Han startar på medium.

Robert Kubica fick byta chassi efter kraschen under fredagen. Han ligger under i

Brasilien Grand Prix 2019
Mercedes vara eller inte vara? (TT)

kvalstatistiken med 0-20 mot kollegan Georg Russel.

I gårdagens blogg skrev jag om Mercedes och deras framtid. I Auto Bild drar man det ett steg längre. Tidningen skriver om ett rykte som säger att både Roger Penske, teamägare i IndyCar och också ägare till det företag som äger mästerskapet och Indianapolis Motor Speedway, och den ryske miljonären Dmitry Mazepin (vars son Nikita kör i Formel 2)  är intresserade av att köpa teamet. Vad sägs om Team Penske i F1? Har McLaren startat en trend? Häftigt om samma team kan vinna så väl F1 som IndyCar, eller vad tycker ni?

Ett rykte mina vänner, men det känns ändå rätt att rapportera om det.

Paul Ripke  har varit teamfotograf hos Mercedes de senaste åren och skött deras sociala medier, men nu lämnar tysken teamet. Det sägs att det bland annat beror på att han inte har någon vidare relation med Lewis Hamilton.

Lämnar Mercedes F1 efter 2020?

av Anna Andersson

Lämnar Mercedes F1 efter 2020?

Lämnar Mercedes F1 efter 2020?
Lämnar Mercedes F1 efter 2020? (TT)

Det är den stora frågan som diskuteras inför Brasilien GP.  Anledningen till att den frågan har kommit upp är att Mercedes koncernchef Ola Källenius, som i maj tog över efter Dieter Zetsche, under torsdagen berättade om en vinstvarning. Mercedes räknar med att vinsten blir mindre än vad man planerat ända fram till 2022.

Ändå är Källenius positiv till F1 – just nu.

– Vi har vunnit sex VM på rad och det är en enorm vinst marknadsföringsmässigt, citeras han av Auto, Bild, Motorsport och när han får frågan om Mercedes ska lämna F1 svarar han:

– Just nu är det inte aktuellt.

Lämnar Mercedes F1 efter 2020?

Men Mercedes har inte skrivit på något Concorde Agreement efter 2020, ingen av förarna har kontrakt det har inte Toto Wolff heller. Lewis Hamilton var noga med att tala om att han inte förlänger sitt kontrakt innan han vet att Toto är kvar…

Wolff har inte heller varit speciellt tydlig när det handlar om framtiden, varken om sin egen framtid i F1 eller teamets.

– Det är en fråga vi diskuterar. De beror på vilken riktning som motorvärlden utvecklar sig åt. Vilken roll spelar Formel 1 när det gäller underhållning och även teknologi och är det den plattformen som vi vill att vår bil, som först var en racerbil, ska fortsätta att utvecklas på?

Det är stora frågor för F1-sporten att svara på. Ett reglemente finns det, vissa banor också.

Men ännu är inga inga team  klara för mästerskap som avgörs 2021

Ferrari snabbast i Brasilien

Lämnar Mercedes F1?
Ännu en seger i Brasilien? (TT)

Nu är vi kvar i F1 2019 och i Brasilien. I dagens racingpanel diskuterar vi frågan om Lewis Hamilton verkligen är den bäste föraren i fältet.

Du läser det här:

Vi snackade också om vad som hände med Ferrari och varför de tappade det mesta i USA. I Brasilien så visade teamet en annan fart igen och Sebastian Vettel var snabbast före Ferrarikollegan Charles Leclerc (+0,021) och Max Verstappen (Red Bull/+0,134). Intressant är att Vettel inte satte tiden på nya däck eftersom Valtteri Bottas stod i vägen  den gången. Notera också att Ferrari var väldigt snabba i sektor 1 och 3  och ni som läste guiden i går vet att Vettel är stark i Brasilien. Mer läser du här.

Bästa toppfarten hade Max Verstappen, när han hade lite draghjälp (335 km/tim), Charles Leclerc nådde 326 km/timmen. Ingen av Mercedes förare fanns med i topp sex, i någon av de tre sektorerna.

Kikar vi på longrunsen vart det däremot jämnt mellan de tre toppteamen.

– På ett varv är vi lite efter, men vi ser starka ut på längre stinter och vi har haft bra racefart hela året, säger Toto Wolff, som faktiskt inte är på plats i Brasilien, i en kommentar

Resultat träning 2 inför Brasiliens GP:

1) S. Vettel, Ferrari, 1:09.217
2) C. Leclerc, Ferrari, 1:09.238
3) M. Verstappen, Red Bull, 1:09.351
4) V. Bottas, Mercedes, 1:09.373
5) L. Hamilton, Mercedes, 1:09.440
6) K. Magnussen, Haas F1, 1:10.143
7) D. Ricciardo, Renault, 1:10.194
8) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:10.210
9) A. Albon, Red Bull, 1:10.275
10) C. Sainz, McLaren, 1:10.310
11) N. Hülkenberg, Renault, 1:10.325
12) P. Gasly, Toro Rosso, 1:10.352
13) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:10.419
14) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:10.424
15) S. Perez, Racing Point, 1:10.443
16) R. Grosjean, Haas F1, 1:10.504
17) L. Stroll, Racing Point, 1:10.568
18) L. Norris, McLaren, 1:10.700
19) G. Russell, Williams, 1:11.818
20) R. Kubica, Williams –

Tuff krasch för Kubica

Annars kan vi notera att Toro Rosso tappade båda bilarna under det andra passet. Gasly meddelade att han hade motorproblem och Kvyat körde av på samma ställe som Alex Albon körde av under FP1. Albon var för övrigt snabbast i regnet  under FP1 men bara nia i FP2.

Robert Kubica kraschade under den andra träningen, en ett pass som kommenterades av Nicholas Latifi i brittisk TV och det var han som ersatte polacken under det första passet.

Latifi bekräftade då också att han inte kör Formel 2 nästa år. Räkna med att han tar Kubicas plats hos Williams.

Hulken som pizzabagare eller kirurg?

Nico Hülkenberg pratade också om framtiden när han mötte tysk media, han berättade om hur bittert det var att köra av under Tysklands GP  när han var på väg mot en pallplats och att det troligen var det som kostade honom ett fortsatt kontrakt. Han berättar också om och vad han ska  göra. Han anser inte att det är slutet på hans karriär att lämna F1 utan ser det som slutet på ett kapitel.

– Jag har inte känslan av att jag lägger av och inte heller att jag lämnar F1, säger han.

Lämnar Mercedes F1 efter 2020?
Pizzabagare, gynekolog eller comeback? (TT)

– När det dyker upp en möjlighet kommer jag att vara beredd.

Nu ska han se Australien Open på plats och ha semester.

– Nu tvingas jag inte att åka på semester när alla andra åker, mitt i högsäsongen. Då blir det lite billigare att åka till Mallorca…., säger Hülkenberg som också funderar över vad han ska göra sedan:

– Kanske blir jag pizzabagare, frisök, tandläkare, skönhetskirurg eller gynekolog. Nej vänta, det sista går inte för jag har inte tagit studenten och aldrig läst latin.

Han har en lite annat sätt att uttrycka sig än  vad andra F1-förare har, den mannen.

Tack för att du läst så här långt och missa inte filmen från när Mick Schumacher kör pappas Ferrari från år 2002.

Lyssna på ljudet. Det ger mig gåshud.

Brasilien GP i Formel 1 2019 – guide, bestraffning och jubileum

av Anna Andersson

Nu finns det bara en plats kvar i F1. Inför Brasilien GP i Formel 1 2019 har Red Bull bekräftat Alex Albon som förare intill Max Verstappen 2020 och Toro Rosso (Alpha Tauri) kommer att fortsätta arbeta tillsammans med Daniil Kvyat och Pierre Gasly. Det betyder att det bara är Williams kvar som ska bekräfta sina förare – och där är det väl mer eller klart att Nicholas Latifi ersätter Robert Kubica nästa säsong. Han kör även den första fredagsträningen inför Brasilien GP. Du hittar alla förare och team till 2020 här.

Brasilien GP i Formel 1 2019Innan vi går vidare i snacket inför helgens deltävling kan jag inte låta bli att nämna att det i dag är exakt 25 år sedan Michael Schumacher vann din första VM-titel. I Adeleide, för Benetton, 1994. Schumacher är faktiskt den förare som har flest segrar i Brasiliens GP, 4 stycken, men det kan ni läsa mer om i statistiken längre ner.

I Tyskland är det en dags som firas med extra TV-sändningar och annat. Men alla minns inte den dagen med glädje, lika känd som Schumacher är för sina framgångar lika ökänd är han för de metoder han använde för att ta sig dit.

Damon Hill kommenterade Schumachers 25-årsjubileum på följande sätt:

Charles Leclerc straffas

Ferrari bekräftar att det blir ett motorbyte hos Charles Leclerc. Han drabbades av en oljeläcka under den tredje tärningen inför USA:s GP och fick köra resten av helgen med en äldre specifikation av motorn och slutade på plats fyra.

Ferrari meddelar att det blir ett motorbyte, vilket innebär att Leclerc flyttas tillbaka i startuppställningen. Däremot talar man ännu inte om om det bara är motorn, vilket betyder plus tio platser, eller om det också är MGU-H, för i sådant fall blir det minst ytterligare tio platser ner i starten. Återkommer när jag har ett besked.

För övrigt snackar F1 om en klimatrevolution, du läser mer om planerna till 2030 här.

Fakta och statistik inför Brasilien GP i Formel 1 2019

Autodromo José Carlos Pace

Helgens tider: De finns här i gårdagens blogg.

Varvlängd: 4,309 km (71 varv). Tävlingen körs motsols.
Kurvor: 5 höger, 10 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T14, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T8, T10)
Däck: Förarnas däckval hittar du här.
Bromszoner: 6 (3 hårda).
Avstånd till första kurvan: 190 m.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta hastighet: 80 km/timmen.
Första segrare: Emerson Fittipaldi, Brasilien, 1973.
Första pole position: Ronnie Peterson, Sverige, 1973.
Segrar från pole position: 15.
Segrare från lägsta startposition: Giancarlo Fisichella 2003, från startposition 8.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp ( Flest förare använde sig av två depåstopp)
Tävlingar med säkerhetsbil sedan 2003: 7 (totalt var säkerhetsbilen ute 12 gånger under de sju deltävlingarna)

Statistik inför Brasilien GP i Formel 1 2019

Brasilien GP i Formel 1 2019
Topp tre i kvalet till Brasilien Grand Prix 2018 (TT)

Resultat  i kvalet 2018
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Marcus Ericsson, Sauber
7. Charles Leclerc, Sauber
8. Romain Grosjean, Haas F1

Snabbaste polevarven:

Absolut: 1:7.281 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2018)
2018: 1:7.281 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:8.322 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:10.736 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:11.282 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:10.023 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förare med flest pole positions:

Mika Häkkinen (3)
Lewis Hamilton (3)
Felipe Massa (3)
Ayrton Senna (3)
Rubens Barrichello (3)
Sebastian Vettel (2)
Damon Hill (2)
Nico Rosberg (2)

Resultat Brasilien GP i Formel 1 2018:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Charles Leclerc, Sauber
8. Romain Grosjean, Haas F1

Snabbaste varvet i racet 2018:

Absolut: 1:10.540 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
2018: 1:10.540 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:11.004 (Max Verstappen, Red Bull)
2016: 1:25.305 (Max Verstappen, Red Bull)
2015: 1:14.832 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:13.555 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:

2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes
2014 Nico Rosberg Mercedes

 

Förare med flest segrar:

Michael Schumacher (4)
Sebastian Vettel (3)
Ayrton Senna (2)
Emerson Fittipaldi (2)
Mark Webber (2)
Lewis Hamilton (2)
Juan-Pablo Montoya (2)
Mika Häkkinen (2)
Felipe Massa (2)
Nico Rosberg (2)

Brasilien GP i F1 2019 – däckval och tester för 2020

av Anna Andersson

VM är avgjort, men F1-säsongen är inte över. Nu väntar Brasilien GP i F1 2019 och personligen så gillar jag att se hela säsongen – även om titeln redan har delats ut. Det finns alltid fajter kvar och dessutom börjar nästa säsong redan nu.

Brasilien GP i F1 2019 (TT)
Hamilton och Rosberg i Brasilien 2016 (TT)

Ni minns väl Nico Rosberg 2015?

Det känns som om det var de tre avslutande segrarna 2015 som  lade grunden till VM-titeln 2016 då han inledde säsongen med fyra raka segrar. Valtteri Bottas har redan klargjort att det är hans målsättning, även om F1-experten Marc Surer inte riktigt tror på finländaren.

– Lewis är en mästare, Bottas är inte det, säger schweizaren.

– Varför skulle han lyckas nästa år? Han började året med en seger i Melbourne och visade att han menar allvar. Sedan så tappade han allt igen och det är det som är skillnaden mellan dem. Lewis presterar alltid, det är aldrig så att han tappar allt. Även om han har en dålig dag så står han på pallen.

Leclerc testar för 2020

En annan intressant detalj inför helgen är att Ferrari pratar om att låta

Motor för 2020 redan i Brasilien? (AP)

Charles Leclerc köra med 2020 spec på motorn. Motorsport Network  skriver att eftersom Leclerc hade motorproblem under lördagen i Austin och fick starta racet med en gammal motor så funderar man nu över om han ska använda en ny motor för 2020 och ta ett motorstraff eller använda en gammal motor som riskerar att gå sönder.

Williams fortsätter att satsa på Nicholas Latifi, han ersätter Robert Kubica under den första träningen och teamet kommer också att testa ett par detaljer inför 2020

Tider Brasilien GP i F1 2019:

Fredag:
Träning 1: kl 14.00
Träning 2 kl 18.00
Lördag:
Träning 3: Kl 15.00
Kval kl 18.00
Söndag:
Race kl 18.10

Förarnas däckval till Brasilien GP i F1 2019:

När vi kikar på förarnas däckval inför deltävlingen i Sao Paulo så är det en tydlig skillnad mellan Mercedes och de övriga toppteamen. Mästarteamet är inte alls lika aggressiva i sina däckval som Red Bull och Ferrari och det är bara McLaren som hare valt en liknande strategi.

Märkligt väder

Det blir spännande på en bana där förutsättningarna kan förändras väldigt snabbt. Enligt prognosen väntas det regn fredag, men uppehåll under helgen och temperaturer runt 25 grader. Väderförhållandena på banan kan ändras på bara någon minut, ni minns väl 2008 när Lewis Hamilton tog sin första VM-titel sedan han kört om Timo Glock i regnet i den sista kurvan, eller när Nico Hülkenberg körde in på pole position 2010.

Det måste vara en stor höjdpunkt i hans karriär.

Au revoir Renault? Lämnar teamet F1?

av Anna Andersson

Säsongen 2019 är inte avslutad även om vi redan i söndags kunde kora årets världsmästare och konstatera att Lewis Hamilton har sex VM-titlar i Formel 1.

Nu återstår två lopp, i Brasilien nästa helg och i Abu Dhabi två veckor efter det, men F1 ser längre fram än så.

Lewis Hamilton har sex VM-titlar i Formel 1
Lewis Hamilton har sex VM-titlar i Formel 1 (TT)

Valtteri Bottas har redan börjat fokusera på 2020 och vill göra en Nico Rosberg. Det vill säga avsluta säsongen med segrar och sedan behålla det kommandot på följande säsong och på så sätt besegra Lewis Hamilton i kampen om VM-titeln.

Men han har ett bekymmer. Dessa ständiga ettårskontrakt.

– Det ingen perfekt situation för en idrottsman. Det finns tider då min situation inför 2020 var allt annat än säker och det var många rykten. Jag hade ingen aning om vad som skulle hända och var tvungen att bara vänta, erkänner Bottas för motorsportttotal.

– Då har du inte det lugn som krävs och kan inte koncentrera dig på ditt jobb. Ditt huvud är inte helt fritt och det är riktigt svårt.

Stallchef Toto Wolff har tagit till sig av kritiken och säger:

– Det finns bättre sätt att lösa en sådan situation och i efterhand kan man säga att det påverkade situationen i år. Jag ska ta med mig det och försöka att göra ett bättre jobb i framtiden, säger han.

Lewis Hamilton har sex VM-titlar i Formel 1

Lewis Hamilton som har sex VM-titlar i Formel 1 efter årets säsong har kontrakt till och med 2020, men har varit positiv till de nya regler som presenterades i slutet av oktober.

– Någon gång nästa år kommer jag att ställa in mina tankar på 2021 och jag vill vara en pionjär i den nya eran av Formel 1, sa han exempelvis inför USA:s GP

Men innan dess vill han naturligtvis vinna ännu mera. Nästa säsong startar i mars. Du har hela kalendern för F1 2020 här.

Lewis Hamilton har sex VM-titlar i Formel 1
Nicholas Latifi (TT)

På förarsidan händer det inte så mycket, Nico Hülkenberg lämnar, Esteban Ocon gör comeback. Robert Kubica lämnar och Nicholas Latifi debuterar. Däremot till 2021 är det väldigt spännande, till dess är det många kontrakt som går ut. Bland annat har varken Sebastian Vettels, Lewis Hamiltons eller Valtteri Bottas kontrakt efter 2020.

Lämnar Renault F1?

Det senaste ryktet handlar om Renault som inte alls nått den kapacitet som man hade hoppats på inför comebacken. Enligt Auto, Bild Motorsport är medarbetare från så väl FIA som rättighetsägarna Liberty Media oroade för att Renault lämnar F1 redan efter årets säsong.

Bakgrunden är den att den franska staten är delägare i Renault och chefen för Renaults koncern, Clotilde Delbos, antyder att man ska kika på hur koncernens ekonomi ser ut och då kan även F1-teamets framtid diskuteras.

– Allt är möjligt, citeras hon.

Enligt teamchef Cyril Abiteboul är dock allt lugnt och förarna Daniel Ricicardo och Esteban Ocon har kontrakt för nästa år.

Framtidens däck

Just nu testar McLaren däck för 2021 i Le Castellet, men redan till nästa år pratas det om en förändring och om att det återigen ska bli fem däckblandningar.

En oroad Vettel (TT)

Inför USA:s GP förra helgen testade Sebastian Vettel gummiblandningarna för 2020 och han var allt annat än positiv.

– Det var en besvikelse, sa Vettel som testade däcken i Barcelona i oktober och sedan återigen under den första fria träningen inför USA:s GP.

– Det var inte ett enda steg framåt.

Lewis Hamilton testade dem också och han var något mer diplomatisk när han sa:

– Jag måste hålla mig tillbaka här och kan inte säga någonting just nu.

Pirellis Mario Isola var dock inte speciellt bekymrad över den negativa responsen:

–  Jag är inte speciellt överraskad. Det är bra att de märker skillnaden.

Däcken för 2020 kommer även att testas efter finalen i Abu Dhabi som avgörs den 1 december.

Ha en trevlig helg och missa inte avgörandet i VM i rallycross.

Sverige kan få en ny världsmästare på söndag.

 

 

Förare i Formel 1 2020 – och ett grattis

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann sin sjätte VM-titel i går, i dag bekräftades nästa förare till F1 2020. Det är dåtid och framtid på en enda gång.

Förare i Formel 1 2020
Hamilton firar titel nummer 6 (TT)

Ska vi börja med det som hände i går så är det bara att hylla Hamilton som gjorde ett fantastiskt race, gjorde allt han kunde för att vinna men fick ge sig mot Valtteri Bottas som hade en effektivare strategi. Vad spelar det för roll när han tog en VM-titel? En sjätte VM-titel i Formel 1.

Det är ett mycket imponerande facit av britten som är 34 år gammal. Han har tio segrar i år det är två lopp kvar och självklart ska han hyllas som den värdiga mästare han är. Han är mer framgångsrik än Juan-Manuel Fangio.

Han är näst mest framgångsrik i historien, efter Michael Schumacher som har sju VM-titlar. Men vem av dem är egentligen störst? Eftersom jag fått så många jämförelser hit och dit skrev jag om det i min krönika efter loppet som handlade om vem av dem som är mest folkkär och störst i den bemärkelsen. Ni är många som varit förbannade, men lika många som jublat. Vad härligt det är med olika åsikter egentligen.

Förare i Formel 1 2020

Nu till nästa ämne, startfältet nästa år.

I dag bekräftades Antonio Giovanazzi som förare för Alfa Romeo nästa år. Därmed kan vi räkna med att Nico Hülkenberg inte finns på startlinjen 2020.  Frågan är vad han gör?

Om han lägger av eller får jobb som tredjeförare hos Ferrari och hoppas på en sådan väg in till 2021.

Förare i Formel 1 2020

Mercedes – Lewis Hamilton och Valtteri Bottas

Ferrari – Sebastian Vettel och Charles Leclerc

Red Bull – Max Verstappen

(samt två av de tre förarna Daniil Kvyat, Pierre Gasly och Alexander Albon som alla tillhör Red Bull, övriga två kör för AlphaTauri.)

McLaren – Carlos Sainz och Lando Norris

Haas – Kevin Magnussen och Romain Grosjean

Förare i Formel 1 2020
Auf Wiedersehen Hulk (TT)

Renault – Daniel Ricciardo och Esteban Ocon

Racing Point – Sergio Perez och Lance Stroll

AlphaTauri (tidigare Toro Rosso) –  Två av följande tre förare Daniil Kvyat, Pierre Gasly och Alexander Albon tillhör alla Red Bull.

Alfa Romeo – Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi

Williams – Georg Russel

(Troligen Nicholas Latifi som kör under den första träningen i slutet av årets säsong)

Fusk hos Ferrari?

För övrigt var det ingen av Ferraris förare som tog en pallplats i USA. En fjärdeplats genom Charles Leclerc var allt som det röda teamet mäktade med och det efter sex raka pole position och minst 25 poäng varje race ( bortsett från Sotji) och det vart en överraskning för många – men inte för Max Verstappen.

Han anklagar Ferrari för fusk:

– Det är det som händer när du tvingas sluta med fusk, sa han i direktsändning.

På FIA:s presskonferens sa han:

– Jag är inte överraskad. Inte med tanke på vad som kommit fram. Det förklarar allt.

Valtteri Bottas som satt bredvid blandade sig i och frågade:

– Vad har kommit fram?

Verstappen svarade:

– Det där pappret.

Han syftar med allra största sannolikhet på att Red Bull bad FIA  klargöra de exakta reglerna när det gäller bränsleflödet och det faktiskt kom ut nya riktlinjer inför USA:s GP.

Ferraris teamchef Matti Binotto var allt annat än nöjd med Verstappen:

– Jag anser att den typen av kommentarer är felaktiga och inte alls bra för sporten. Där bör man vara mer försiktig, säger han.

Vi kan räkna med att denna diskussion lär fortsätta framöver.

Sida 2 av 257
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB