Indy 500 2024 – guide till kval och Indianapolis 500

av Anna Andersson

Vem vinner Indy 500 2024? Nu är det dags. Marcus Ericsson vann Indianapolis 500 år 2022.  Han var tvåa år 2023, men i år är det Felix Rosenqvist som har nått bäst resultat inför det klassiska ovalloppet. Och han vinner hellre Indy 500 än mästerskapet!

Här får du allt du behöver veta inför en av årets största sporthändelser som lockar nästan en halv miljon åskådare – under en dag.

Felix Rosenqvist och Helio Castroneves inför Indy 500 2024
Felix Rosenqvist och Helio Castroneves inför Indy 500 2024 (INDYCAR)

– Dags att svänga vänster! Jag ser verkligen, verkligen fram emot Indy 500 och att få dra igång träningen den här veckan, säger Felix Rosenqvist.

– Det är inte bara det största loppet för året, utan även den första ovalen på kalendern och min första ovaltävling med MSR. Det finns många frågetecken och mycket att göra, men vi får helt enkelt ta det ett pass i taget och se var vi står.

I fjol hade han första startled och i år är han teamkollega med Helio Castroneves som jagar sin femte seger i Indy 500.

Mer om det pratar Felix i vår F1-podd Plattan i Mattan, där han ger en spännande inblick i sin satsning mot att vinna klassikern.

– Vi har varit starka i alla race så här långt i år, och om vi kan bibehålla den nivån även på ovalen vore det idealiskt för oss. Vi får ta det som det kommer och försöka njuta av de här kommande veckorna och allt runt omkring.

Hans team, Meyer Shank Racings, har tagit en seger i  IndyCar-seger, i just Indy 500 säsongen 2021, då Helio Castroneves tog hem loppet för fjärde gången.

En längre artikel med Felix Rosenqvist  inför Indianapolis 500 läser du här.

En guide inför Indy 500 2024

Hur många gånger har Indy 500 körts?

2024 avgörs den 108:e upplagan av Indianapolis 500.

 

Hur långt är Indy 500? 

Tävlingen äger rum på Indianapolis Motor Speedway i Indiana, USA. Den har fått sitt namn av att den pågår i 500 miles, det vill säga 805 km. Banan mäter 4 km vilket gör att de tävlande kör 200 varv. Tävlingen tar ungefär tre timmar och kräver mellan fem och tio depåstopp. Startfältet är begränsat till 33 tävlande, 11 led med tre tävlande i varje.

 

Är Indy 500 klassiskt?

Ja. Loppet hör till motorsportens så kallade ”Triple Crown” tillsammans med Monacos Grand Prix och Le Mans 24-timmars. En förare i historien har vunnit alla tre – Graham Hill från Storbritannien.

Hur många bilar tävlar i Indy 500?

34 är anmälda, men bara 33 förare får starta Indy 500, elva led med tre bilar i varje led.

Hur många svenskar har vunnit Indy 500?

Två svenskar har vunnit klassikern Indianapolis 500, Kenny Bräck 1999 och Marcus Ericsson 2022. Marcus Ericsson var även tvåa 2023.

Kvinnor i Indy 500
Kathrine Legge för Indy 500 för fjärde gången (Photo by Joe Skibinski | IMS Photo)

Kör någon kvinna Indianapolis 500 2024?

Ja, Katherine Legge, 43 år gammal och från Storbritannien. Hon tävlar för Dayle Cone Racing. Hon tävlade även förra året.

Kör tjejer Indy 500?

Toitalt nio tjejer har kört Indy 500, den första var Janet Guthrie 1977, Sarah Fischer har gjort nio starter och Danica Patrick var trea år 2009. I år kör Kathringe Legge för fjärde gången.

 

Hur fungerar kvalet till Indy 500?

Kvalet är uppdelat i flera delmoment och det finns 33 platser i tävlingen. Kvalet avgörs under fyra fullfartsvarv där snitthastigheten avgör position.

De 30 bästa efter lördagens inledande kval är klara för Indy 500. På söndagen gör de tolv bästa upp om vem som tar pole position och hur de fyra första leden ska se ut (tre bilar i varje led).

Söndagens kval består av  två delar, topp 12  där de sex främsta gfår vidare till Fastest 6 och där avgörs startplats 1-6. Det körs också ett ”sista chansen-kval” om tre platser i det sista ledet. Den sämste föraren får inte vara med i loppet 28 maj.

Hur många svenskar kör Indy 500 2024?

Tre förare med svensk licens, Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist och Linus Lundqvist, sedan också Tom Blomqvist som är svensk medborgare och son till rallyikonen Stig Blomqvist, men han tävlar för Storbritannien.

Vilken TV-kanal sänder Indy 500?

Det gör Viaplay, som även sänder Formel 1 och resterande lopp av IndyCar. Du kan också följa Indy 500 här.

Var hittar jag resultaten från Indy 500, kval samt träningar?

Här hittar du livetajming från Indianapolis 500.

Här finns resultatlistor från träningar och kval inför Indianapolis 500 2024.

Marcus Ericsson inför Indy 500 2024
Marcus Ericsson med sin specialdesignade hjälm inför Indy 500 åt 2024. Han var tvåa 2023 och vann 2022 (Photo by Chris Jones | IMS Photo)

Indy 500 2024 – alla datum och tider

Onsdag 15 maj

Fri träning 3: 18.00-00.00

 

Torsdag 16 maj

Fri träning 4: 18.00-00.00

 

Fredag 17 maj (Fast Friday)

Fri träning 5: 18.00-00.00

 

Lördag 18 maj

Fri träning 6: 14.30-15.30

Kval till Indy 500: 17.00-23.50

Fyra intensiva varv, 16 kurvor och en hastighet på närmare 370 km/timmen.

Kvalet startar klockan 17.00 svensk tid och pågår till klockan 23.50. Max 33 förare kvalar in och position 13 till 30 bestäms under dagen.

Alla som är anmälda till tävlingen deltar, de kör en och en enligt en turordning som har lottats fram. Alla förare har minst ett försök, förarna kan välja mellan två spår, de som väljer priority lane måste stryka sin tidigare kvaltid ( om de har en) men får förtur jämfört med bilarna i det andra spåret. Spår två är för de bilar som redan kvalat, men vill försöka sätta en bättre tid. Förarna tillåts två uppvärmningsvarv, sedan räknas ett snitt över fyra tidtagna varv. Detta gäller i samtliga kvalpass.

Förarna som slutar på position 13 till 30 i detta segment har kvalat färdigt och får den startposition som de kvalat in på. De tolv snabbaste går vidare till Top 12 Shoot-out under söndagen medan förarna på position 31 och bakåt gör upp om de tre sista startplatserna i Last Chans Qualifying också under söndagen.

 

Söndag 19 maj

Fri träning 7: 18.00-20.00

Top 12 – kval : 21.05-22.05

Top 12 Shootout  pågår i en timme. Här bestäms position 7-12, de sex främsta går vidare till Fast 6. Förarna  kör en och en, i omvänd ordning baserat på tiderna från den första dagen (långsammast först, snabbast sist).

Last Chance – kval : 22.15-23.15

Last Chance Qualifying körs enbart om fler än 33 bilar är anmälda till tävlingen. I annat fall fastställs position 31-33 in redan i grundkvalet under den första kvaldagen.

Fast 6 – kval: 23.25-23.55

De sex snabbaste förarna gör upp om de sex främsta startpositionerna i de två första startleden. Precis som under dagens tidigare kval kör förarna i omvänd ordning baserat på resultatet, långsammast i Top 12 kör först, snabbast sist. Den som är snabbast i Fast 6 tar slutligen pole position till Indianapolis 500.

Måndag 20 maj

Fri träning 8: 19.00-21.00

 

Fredag 24 maj (Carb Day)

Fri träning 9: 17.00-19.00

 

Söndag 26 maj

108:e Indianapolis 500 (200 varv): 18.45

 

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

TIMING: INDYCAR App / racecontrol.indycar.com

 

 

Kort fakta inför Indy 500:

Vinnare (8): Helio Castroneves, Scott Dixon, Marcus Ericsson, Ryan Hunter-Reay, Josef Newgarden, Will Power, Alexander Rossi, Takuma Sato.

Rookies (7): Marcus Armstrong, Tom Blomqvist, Kyle Larson, Linus Lundqvist, Christian Rasmussen, Nolan Siegel, Kyffin Simpson.

Amerikanska förare (13): Marco Andretti, Ed Carpenter, Conor Daly, Santino Ferrucci, Colton Herta, Ryan Hunter-Reay, Kyle Kirkwood, Kyle Larson, Josef Newgarden, Graham Rahal, Sting Ray Robb, Alexander Rossi, Nolan Siegel.

Internationella förare (21, från 13 länder): Marcus Armstrong, Tom Blomqvist, Agustín Canapino, Helio Castroneves, Scott Dixon, Marcus Ericsson, Pietro Fittipaldi, Romain Grosjean, Callum Ilott, Katherine Legge, Christian Lundgaard, Linus Lundqvist, Scott McLaughlin, Pato O’Ward, Alex Palou, Will Power, Christian Rasmussen, Felix Rosenqvist, Takuma Sato, Kyffin Simpson, Rinus VeeKay.

Motorer (34): Honda 18, Chevrolet 16 (alla bilar kör med Dallara chassi och däck från Firestone).

F1: Kaoset på mästarens vilda fester

av Anna Andersson

Sju VM-titlar i F1. Nu avslöjar ingenjören Marc Priestley hur vilda Michael Schumachers fester egentligen var.

– Folk kastade drinkar på honom, det var kaos.

Michael Schumacher
Michael Schumacher firar segern i Tysklands GP på Hockenheimring år 2004 (TT)

Inför F1 på Imola auktionerades åtta klockor som har tillhört Michael Schumacher ut, flera av dem var specialbeställda, graverade med hans namn och presenter från Ferraris tidigare teamchef Jean Todt. Klockorna drog in närmare 52 miljoner kronor till familjen.

Michael Schumacher skadades illa i en skidolycka 2013 och vårdas fortfarande i sitt hem, men det finns ingen bekräftad information om hans nuvarande hälsotillstånd.

Under sin aktiva tid vann han inte bara sju VM-titlar i Formel 1, med stall som Benetton och Ferrari, han slog rekord på rekord och anses av många vara tidernas främsta F1-förare. Men han var också en man som gärna tog möjligheten att fira.

I en intervju med OLBG öppnar den tidigare F1-ingenjören Mark Priestly upp om festerna med Schumacher. Vilket bland annat innebar att festdeltagarna kastade drycker på den tyske storstjärnan.

– En fantastiskt minne är från hans födelsedag, det var efter Tysklands Grand Prix. Det fanns en bar på banan och det måste ha varit efter loppet en söndag, eftersom Schumacher blev väldigt berusad, precis som alla andra, säger Priestly.

Schumacher – mästare i F1 och mästare på festen

Möjligen har han missbedömt anledningen till festen eftersom Schmacher är född i januari och Tysklands GP avgjordes under sommaren, men orsaken till kalaset är av underordnad betydelse.

– Vid ett tillfälle stod han bardisken och hällde champagne över sitt huvud, det täckte hans kropp och rann överallt. Andra började kasta drinkar på honom, det var kaos.

Sedan erkände Pristley att han också deltog i dryckesslaget.

 – Jag minns att jag hade en Bacardi och cola i handen och sa till mig själv ’Jag kommer inte att missa den här chansen att kasta en drink i Michael Schumachers ansikte’, säger han.

– Jag sprang fram och kastade min Bacardi och cola i hans ansikte. Han återgäldade gesten genom att ge mig en stor kram så att även jag blev helt blöt av all vätska.

F1-föraren Alexander Albon stannar hos Williams

Nu rör vi oss mot F1 på Imola och eftersom det är onsdag får du dels ett avsnitt av vår F1-podd, Plattan i Mattan där vi har finbesök av Felix Rosenqvist inför Indy 500 och även snackar upp läget i F1-depån när det nu är dags för det klassiska racet. Vi snackar Adrian Newey, Carlos Sainz, Max Verstappen, Mercedes och mycket mycket mer!
Här nedan får du också en guide inför F1 på Imola. Enligt väderprognosen väntas regn och åska i dag och i morgon för att sedan klarna upp och ge oss sol under fredag och lördag innan molnen drar in över banan på söndag. Regnrisken på söndag ligger på 25 %.
Ifjol var det så svåra översvämningar att tävlingen ställdes in.
För övrigt har Alexander Albon förlängt  sitt kontrakt med Williams. Teamet bekräftar att det handlar om ett avtal över flera år.
– Jag är otroligt glad över att stanna kvar hos Williams Racing och fortsätta arbeta med ett så talangfullt och engagerat team. Det har varit en tuff start på året, men sedan jag kom till Williams har vi gjort betydande framsteg tillsammans och jag har sett de enorma förändringarna som sker bakom kulisserna. Allt fr att vi tillsammans ska nå bättre resultat, säger Alex Albon.
Det är för dig som har PLUS och jag uppdaterar texten löpande med nytt skvaller och förare som är klara.

Guide till Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2024

F1 på Imola
Prispallen på Imola 2022 – kan Lando Norris och Max Verstappen slåss om segern under F1 på Imola 2024? Lando Noris, McLaren har tagit två tredjeplatser på Imola. (AP-TT)

Bana: Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola, Italien.

Banlängd: 4 909 meter, 63 varv.
Kurvor: 10 vänster/9 höger
Tider finns här:
Vinnande strategi 2022: 2 depåstopp ( vilket också var den mest valda strategin)

Första vinnare: Nelson Piquet 1980.

Antal GP: 30

Segrar från pole position: 10

Vinst från högsta startpositione: 6: Nelson Piquet, Brabham, 1980 (René Arnoux, Renault hade pole position)

Statistik Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1

Snabbaste kvalvarvet på Imola

Absolut: 1:13.609 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2022: 1:27.999 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 1:14.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:13.609 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2006: 1:22.795 (Michael Schumacher, Ferrari)
2005: 1:19.886 (Kimi Räikkönen, McLaren)

Förarna med flest pole positions:

Ayrton Senna (8)
Michael Schumacher (5)
René Arnoux (3)
Mika Häkkinen (2)
David Coulthard (2)

F1 på Imola 2022 – topp 8

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Sergio Perez, Red Bull
3. Lando Norris, McLaren
4. George Russell, Mercedes
5. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
6. Charles Leclerc, Ferrari
7. Yuki Tsunoda, AlphaTauri
8. Sebastian Vettel, Aston Martin

Snabbaste varvet på Imola

Absolut: 1:15.484 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2022: 1:18.446 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 1:16.702 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:15.484 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2006: 1:24.569 (Fernando Alonso, Renault)
2005: 1:21.858 (Michael Schumacher, Ferrari)

F1 på Imola
Damon Hill och Michael Schumacher på Imola 1996 (AP Photo-TT)

Senaste fem vinnarna:

2022 Max Verstappen Red Bull
2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2006 Michael Schumacher Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault

Förarna med flest vinster

Michael Schumacher (7)
Ayrton Senna (3)
Alain Prost (3)
Damon Hill (2)
Nelson Piquet (2)
Max Verstappen (2)
Nigel Mansell (2)

Formel 1 på Imola: Nytt storbråk mellan Haas F1 och Günther Steiner

av Anna Andersson

Günther Steiner stämmer Haas F1 – och Haas F1 drar Günther Steiner inför domstol. Inför Formel 1 på Imola är kriget mellan dem ett faktum.

Inför F1 på Imola
Günther Steiner var tidigare stallchef hos Haas. Bilden är från 2022. (AP-TT)

Günther Steiner fick lämna jobbet som teamchef för Haas inför årets säsong. Ägaren Gene Haas var inte nöjd med resultatet. För en tid sedan svarade Günther Steiner med att stämma stallet. Han anser att han inte fått den ekonomiska bonus som han anser att teamet är skyldig honom.

Inför Formel 1 på Imola svarar stallet.

Med att stämma Günther Steiner.

Det handlar om att Steiner har använt foton som Haas anser vara deras i sin bok “Surviving to Drive” som släpptes 2023. Det handlar om bland annat omslagsbilden, men även andra fotografier som Haas anser  sig ha rättigheterna till.

Haas stämmer Steiner

Haas har lämnat in sin stämningsansökan i Kalifornien, USA och skriver följande:

”Utan tillstånd eller godkännande från Haas Automation har Steiner skrivit, marknadsfört, sålt, distribuerat och tjänat pengar på [en bok].”

”I boken används varumärket för Haas Automation olagligt. Steiner får personlig ekonomisk och olaglig vinning från detta. Haas Automation har aldrig godkänt att Steiner får använda varumärket.”

Innan stämningen lämnades in informerades Steiner om att hans tidigare arbetsgivare anser att han begått ett varumärkesbrott, men har ännu inte gett något tillfredsställande svar. Därför kommer en stämning mot Steiner nu ”nödvändigtvis” lämnas in.

Haas kräver ett skadestånd av Steiner, hur mycket är inte känt. Men Haas skriver att  ”Enligt onlineinformation från januari 2024 har [Steiners bok] hittills sålts minst 150 000 gånger och har därmed genererat minst 4,2 miljoner Euro.”

Samtidigt pågår alltså ytterligare ett mål, där Steiner stämmer Haas och han kräver ekonomisk ersättning för bonusar från de tidigare åren, som inte betalades ut efter att hans kontrakt upphörde i slutet av 2023.

Inför F1 på Imola – storbråk kring Haas

Dessutom begär Steiner kompensation för att  han anser att Haas F1 fortsätter att marknadsföra honom personligen, trots att samarbetet redan har avslutats. Haas har ”ingen rätt längre att använda Steiners namn, bild och avbildning” eller ”utnyttja dem på något sätt i media”.

Günther Steiner var stallchef när Haas anslöt till F1 2016. Det amerikanska raceteamet har ett nära tekniskt samarbete med Ferrari, som bland annat tillhandahåller drivlinor. Stallet nådde sitt hittills bästa resultat 2018 när de var femma i VM, men sedan 2019 har resultaten varit skrala. Istället har Steiner och stallet uppmärksammats i Netflix ”Drive to Survive” där han var en av de stora profilerna, men teamet har även fått uppmärksamhet för hans hårda behandling av Mick Schumacher.

Sedan 2024 är den tidigare chefsingenjören Ayao Komatsu teamchef för Haas medan Gene Haas och Günther Steiner håller sin relation frostig – och stämmer varandra i olika domstolar.

Ett tufft krig avslutar alltså det partnerskapet.

I helgen kör F1 på Imola, Haas kommer med en uppdatering, men framförallt håller många ögonen på Ferrari som väntas komma med en stor uppdatering.

Stallet har också värvat ytterligare medarbetare från Mercedes. Läs mer här.

Tiderna inför helgen hittar du här. 

 

F1 på Imola: Ferraris kupp – värvar nyckelpersoner från Mercedes

av Anna Andersson

Ferrari lockade Lewis Hamilton från Mercedes. Inför F1 på Imola tar stallet nästa kliv.

Och hämtar ytterligare två medarbetare från Mercedes.

F1 på Imola
Lewis Hamilton,får sällskap till Ferrari (AP-TT)

Ferrari presenterar en ny kupp i Formel 1. Efter Lewis Hamilton plockar stallet ytterligare två toppnamn från Mercedes. Loic Serra och Jerome d’Ambrosio.

Det  mest intressanta är den tidigare F1-föraren  som har synts i Mercedes depå, intill stallchef Toto Wolff vid flera tillfällen och även varit hans ersättare när Wolff av olika orsaker inte har kunnat vara på plats.

Belgaren ansågs vara Wolffs kronprins hos Mercedes , men får nu en nyckelroll hos Ferrari där han blir biträdande chef för teamet  som assistent till  teamchefen Fred Vasseur. D’Ambrosio kommer också att vara ansvarig för Ferraris förarakademi och därmed ha inflytande över svenske Dino Beganovics karriär.

Den positionen har varit ledig sedan Lauren Mekies lämnade Ferrari för att bli stallchef hos Racing Bulls inför årets säsong.

Serra lämnade Mercedes tidigare i år och  tar över som huvudansvarig för chassit från och med den 1 oktober. Även D’Ambrosio börjar sitt nya uppdrag den 1 oktober.

Ny kupp av Ferrari inför F1 på Imola

Ferrari gör en storsatsning under teamchef Fred Vasseur. Inför den kommande helgen, när det är dags för F1 på Imola, presenterar Ferrari en stor uppdatering av bilen. Enligt uppgifter från Italien handlar det om flera aerodynamiska förändringar på flera ställen av bilen, från framvingen till bakvingen, om strukturella förändringar, men också ett nytt golv för att förbättra downforce samt en ny diffusor. Det är en omfattande förändring och det är inte så konstigt att den kommer till F1 på Imola.

Stallet har redan värvat Lewis Hamilton som teamkollega till Charles Leclerc kommande säsong och det snackas om att Red Bulls Adrian Newey har varit på besök vid Ferraris fabrik i Maranello tidigare i år, möjligen för att ta över rollen som konstruktör i teamet om ungefär ett år.

För Mercedes är framförallt förlusten av Jerome d’Ambrosio tung han har tidigare tävlat i Formel 1 och Formel E, inom Formel E har han också varit teamchef för ROKiT Venturi Racing  där han efterträdde Susie Wolff, fru till Toto Wolff. Därefter avancerade han till Formel 1 och Mercedes där han under 2023 arbetade väldigt nära Toto Wolff.

Det händer mycket inom Formel 1 just nu, både på och utanför banan. Alla tider inför F1 på Imola hittar du här.

•••

Dino Beganovic ja. Här kan du läsa om framtidens svenska motorsportstjärnor. Jag har gjort en ranking av förare mellan 15 och 20 år, genom att att väga samman prestationer, potential, ekonomisk stöttning, discipliner och annat som krävs för att slå sig fram inom motorsporten. Oavsett om det gäller två eller fyra hjul.

F1 på Imola: Ferrari med spännande uppdatering

av Anna Andersson

Efter ett hemligt test är Ferrari redo för F1 på Imola – hemmarace med årets stora uppdatering.

Är teamet redo att utmana Red Bull och McLaren?

Charles Leclerc verkar vara redo för F1 på Imola
Charles Leclerc verkar vara redo för F1 på Imola (AP-TT)

Till deltävlingen i Miami för två veckor sedan kom McLaren med en mycket pricksäker uppdatering.

Återigen. Det är tredje gången i rad som McLaren gör helt rätt med en uppdatering i Formel 1 och det var inte bara en uppdatering som hanterade aerodynamiken utan det var också en uppdatering som omfattade i stort sett allt, från framvinge till sidepods, golv och  luftningen av bromsarna, samtidigt som man flyttade kylarna och gjorde en förändring av placeringen av den främre hjulupphängningen. Den flyttades framåt, lite mer som Red Bull har det, vilket påverkar viktfördelningen i bilen. Uppskattningsvis så gav förändringen runt  tre tiondelar per varv och den ger även ingenjörerna större friheter när de ska ställa in bilen.

Samt att de kan köra bilen lägre – vilket ökar farten.

Notera att Oscar Piastri saknade det nya golvet och sidepod sen, men ska få dem till Imola.

Och han är inte ensam. Även Ferrari planerar en stor uppdatering. Stallet genomförde hemliga tester under en filmdag på sin egen testbana Fiorano i slutet av förra veckan och väntas nu ta med sig årets första stora förändring.

Ferrari med hemligt test inför F1 på Imola

Enligt uppgifter från Italien handlar det om flera aerodynamiska förändringar på flera ställen av bilen, från framvingen till bakvingen, om strukturella förändringar, men också ett nytt golv för att förbättra downforce samt en ny diffusor. Det är en omfattande förändring och det är inte så konstigt att den kommer till F1 på Imola.

– Det handlar inte om att vi vill ha med oss nyheter till Italien för att det är Italien, utan vi driver utvecklingen framåt hela tiden och när det är klart producerar vi löpande nya delar, säger stallchef Fred Vasseur till tv-kanalen Sky.

– Men faktum är att fabriken ligger nära Imola vilket gör att vi kan producera delarna senare än om tävlingen är någon annanstans.

Han påtalar att han inte räknar med att ställa till med en sensation.

– Vi räknar inte med att den ska omkullkasta allt, men att det ska ge oss prestanda. Absolut.

Ferrari hoppas på att förbättra farten i de långsamma kurvorna och man har, trots att andra stall kommit med uppdateringar, kunnat vara med och slåss om placeringar långt fram i fältet.

– Det handlar inte bara om utveckling och produktion utan också om det arbete som görs med inställningarna på banan och däckshanteringen.

Han fortsätter.

– Vi har nu kommit till den delen av utvecklingen där uppdateringar inte ger sekunder utan tiondelar.

Även Red Bull vänta komma med en uppdatering i helgen, Haas ska leverera en till Nico Hülkenberg och Alpine som med uppdateringen i Kina klarade av att banta sin bil har nu jobbet att finjustera uppdateringen för att förhoppningsvis kunna ta fler poäng.

F1 på Imola

17 maj – fredag

Träning 1  kl 13.30

Träning 2 kl 17.00

18 maj – lördag

Träning 3 kl 12.30

Kval kl 16.00 – Följ i F1-live

19 maj – söndag

Emilia Romagna GP – eller F1 på Imola  kl 15.00 –  Följ i F1-live

Viaplay sänder Formel 1, precis som F1tv.

IndyCar

Felix Rosenqvist fick en mardrömsstart på lördagens Sonsio Grand Prix. Han blev påkörd bakifrån, men studsade tillbaka med besked och gick från sist i fältet till sitt fjärde raka topp tio-resultat för nya teamet Meyer Shank Racing.

– Det var ett intensivt race idag, säger Felix Rosenqvist. Jag blev mer eller mindre avrättad in i första sväng och tappade till sista plats. Vi bestämde oss för att gå i depå tidigt och göra oss av med de svarta (hårda) däcken, och sedan körde vi resten av racet på röda (mjuka däck). Vi blev tvungna att spara ganska mycket bränsle, men vi lyckades, och farten var grym.

Alex Palou vann loppet, Marcus Ericsson var 16: e man och Linus Lundqvist 24:a.

Nu är det full fokus på Indy 500 och Felix Rosenqvist gästar vår F1-podd Plattan i mattan denna vecka.

Han är för övrigt femma i mästerskapet.

Önskar er en trevlig racevecka!

 

Felix Rosenqvist inför Indy 500: En hatkärlek

av Anna Andersson

Månaden maj är här. Den som betyder mest för samtliga förare i IndyCar. Från och med helgens deltävling i Indianapolis handlar allt om Indy 500.

– Man har någon slags hatkärlek till detta, säger Felix Rosenqvist.

Indy 500
Felix Rosenqist – det är dags för Indy GP och Indy 500 (INDYCAR)

Indianapolis 500, I år avgörs det klassiska ovalloppet för 108:e gången. Deltävlingen har, under en period, varit en del av Formel 1 men är numera kronjuvelen inom amerikansk racing. Bara loppet lockar fler än 400 000 åskådare och är världens största sportevent som avgörs under en dag.

En förare som vinner loppet blir historisk. Det kan både Kenny Bräck och Marcus Ericsson bekräfta.

Nu börjar uppladdningen inför årets event som avgörs den 26 maj. Det startar med Indy GP, enligt traditionen är det starten på “Month of May” och deltävlingen avgörs på den traditionella racerbanan, som sträcker sig längs innerplanen av den stora ovalen Indianapolis Motor Speedway.

– Jag gillar Indy GP, jag har två pole positions där och det har varit en bra bana för mig överlag. Jag känner mig redo, och väldigt sugen på allt som väntar under de här kommande veckorna. Det blir kul!

Ladda för Indy 500 2024

Han var fyra i den senaste deltävlingen på Barber Motorsport Park och är bäst av svenskarna i mästerskapet. Rosenqvist är en av bara fem förare i fältet som tagit målflagg i topp tio i samtliga race så här långt under säsongen.

– Jag känner mig laddad inför Indy GP. Vi gjorde ett bra race senast på Barber, vår första road course för säsongen, och om det är något att gå på bör vi ha en bra chans även i helgen.

Efter lördagens lopp handlar allt att handla om Indy 500, träningar, kval, förberedelser och festligheter.

– Det är som en stor högtid. Efter Indy GP går det rakt in på ovalen och så kör vi nästan varje dag. Det är väldigt kul för att det är så mycket historik i eventet som funnits i över 100 år. Det betyder mycket för förare, team och fans och det kommer åskådare från hela världen. Samtidigt är man också glad när det är över och man får sova lite, säger Felix Rosenqvist.

Sedan ifjol delas inte längre dubbla poäng ut för segern i Indy 500, vilket gör att deltävlingen inte blir lika avgörande för mästerskapet.

– Jag tycker att det är bra, för Indy är ett sådant race där det kan gå lite hur som helst och även om det är vinnaren som tar allt så har det varit så många gånger som vinnaren av Indy 500 och avgjort hela mästerskapen och det är inte heller kul för mästerskapet är viktigt, säger han.

–  Även om en seger i Indy 500 är ännu viktigare. Jag tycker ändå att det är bra, för om man kraschar och det är många som kraschar i just Indy 500 så sabbar det inte hela säsongen.

Indianapolis 500 med Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson

Felix Rosenqvist har inför årets säsong bytt från McLaren till Meyer Shank Racing, ett litet team som har blommat ut efter ett tungt år 2023. Stallet som vann Indy 500 med Helio Castroneves 2021 har inte alls varit i närheten av någon seger de senaste åren.

– Det är väl både lite av en välsignelse och förbannelse. Därefter har stallet haft det tufft och det året var det verkligen bara han som var med i täten och hittade något unikt, säger Felix Rosenqvist.

– Han ska köra för oss i år igen och jag ser det som en chans för mig att få honom som teamkollega. Det är coolt att han har chansen på en femte seger i Indy 500 och att jag får möjligheten att lära mig av honom.

Inför årets säsong snackade vi med Mathias Jönsson, en svensk chefsmekaniker som vunnit ALLT inom IndyCar. Du kan höra avsnittet av Plattan i Mattan här.

Helio Castroneves och Felix Rosenqvist inför Indy 500
Helio Castroneves och Felix Rosenqvist inför Indy 500 (INDYCAR)

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 4

Sonsio Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway – road course (USA)

Fredag 10 maj
Fri träning 1: 15.30-16.45
Fri träning 2: 19.10-20.10
Kval: 22.20-23.50

Lördag 11 maj
Warm-up: 17.15-17.45
Race (85 varv): 21.30

TV: V Sport Motor / Viaplay /

Hamilton bjöd modellen på en F1-tur: Jag hatar dig!

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tog Kendall Jenner på en tur i samband med F1 i Miami. Hennes svar?

– Jag bokstavligen hatar dig!

Kendall Jenner under kvalet till F1 i Miami
Kendall Jenner under kvalet till F1 i Miami (AP-TT)

I samband med Formel 1 i Miami den gångna helgen tog den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton, 39, den amerikanska modellen Kendall Jenner, 28, på en tur runt banan.

– Jag är livrädd, säger hon redan innan han trampade ner gaspedalen på den gula Mercedes AMG GT som han gav henne skjuts i.

Efter ett varv frågar han om hon vill köra ett varv till. Hon skrattar och säger:

– Nej, jag kan inte.

Lewis Hamilton svarar att det ska de visst. Han gör en donut och hon tjuter av skratt.

– O herregud, jag bokstavligen hatar dig, skriker hon.

– Detta är helt galet, jag kommer att gråta.

Efteråt påpekar hon att turen var både skrämmande och roligt.

Frågan är om det inte var det roligaste som Lewis Hamilton hade i en Mercedes under F1 i Miami?

Mercedes hade en uppdaterad bil, men i sprinten körde han för fort bakom säkerhetsbilen i depån och blev utan poäng. I GP-loppet, som vanns av Lando Norris, slutade han sexa.

Hamilton som vann sju VM-titlar mellan 2007 och 2020 ligger bara nia i VM och har tagit 27 poäng på sex deltävlingar. Det är långt under hans förväntningar. Till nästa säsong lämnar han Mercedes för att tävla för Ferrari.

Ferrari med F1-test på Fiorano

Ferrari genomför i dag eller i morgon ett privat test på sin egen testbana Fiorano. Det skriver Motorsport Network. Det handlar om filmdagar där Ferrari, som har en ny huvudsponsor, kan filma bilen i kommersiellt syfte. Dessutom har teamet planerat en stor uppdatering inför nästa tävlingshelg på Imola och då finns möjligheten att jämföra de siffror som kommer från tester i vindtunnel och datorer med den data som man får efter att ha kört bilen på banan. Därefter har stallet en vecka på sig att jobba vidare med det resultat man får.

En annan möjlighet är att förbereda testförare Oliver Bearman, som ska köra fredagspasset för Haas på Imola. Han ersätter Nico Hülkenberg under det första passet. Han ska sedan genomföra ytterligare fem FP1 under året.

 

Vilka regler gäller för F1-tester?

Under filmdagen får stallet köra med årets bil, men max 200 km. Det är 100 km längre än förra året. Teamen får köra två filmdagar per säsong med den aktuella bilen, detta är Ferraris andra test.

Anledningen till att ett team reserverar två testdagar är att man vill säkra upp för väderförhållandena. Ingen vill testa i regn och kyla.

Det verkar som om Imola har ersatt vissa tidigare asfalterade avåkningszoner med grus?

 

Lando Norris tog sin första F1-seger i söndags. Därmed har 12 av årets 20 förare stått överst på prispallen i ett GP-lopp.

Räikkönen och Häkkinen – Finlands framtid i Formel 1?

av Anna Andersson

Mika Häkkinen har lagt av, Kimi Räikkönen har lagt av. Nu väntar F1 på deras barn.

Robin Räikkönen och Ella Häkkinen har inlett säsongen med segrar!

Robin Räikkönen son till Kimi Räikkönen, F1
Robin Räikkönen son till Kimi Räikkönen (Instagram)

Kimi Räikkönen, Iceman, har lämnat Formel 1 efter en VM-titel med Ferrari och racesegrar med stall som Ferrari, McLaren och Lotus. Det betyder dock inte att familjen Räikkönen lämnat motorsporten.

Istället är det hans son Robin Räikkönen, 9, som nu har inlett sin karriär.

Och som han har inlett årets säsong i karting. I slutet av mars och början av april vann han två tävlingar som hölls i Zürich, Schweiz och i helgen slutade han tvåa vid en tävling i Italien.

Efteråt lade han själv upp en bild på sociala medier och skrev:

”Efter en hård kamp kom jag idag på andra plats”

Vid en av segrarna lade mamma Minttu upp en bild på sina sociala medier och den kommenterades bland annat av Robin Räikkönens gudfar, Gino Rosato, som under många år arbetade med PR-frågor hos Ferrari. Han var lyrisk över prestationen.

”En stolt gudfar! Pole position och seger, F1, här kommer vi. Iceman har gett oss Aceman” skrev Rosato och hänvisade till Robins andranamn som är Ace.

Tar sig Kimi Räikkönens son eller Häkkinens dotter till F1?

Men Robin Räikkönen är inte det enda barnet till en finländsk världsmästare som är framågngsrik på racerbanan. Vi har givetvis familjen Rosberg, Keke är Finlands första världsmästare och hans son Nicoblev världsmäsatre år 2016 ( även om han tävlade för Tyskland), men det finns fler.

Som Ella Häkkinen.

Hon är dotter till Mika Häkkinen.

Ella Häkkinen dotter till Mika Häkkinen mästare i F1
Ella Häkkinen dotter till Mika Häkkinen (instagram)

I början av april tog 12-åringen sin första seger när hon vann en deltäling i champions karting academy i Italien. Hon startade från ruta tre när hon tog sin första seger. Pappa Mika var redan i augusti förra året tydlig med att hans dotter mycket väl kan bli den första kvinnan i Formel 1 på mer än 40 år.

– Hon kan klara det, sa Mika Häkkinen till sport1.de

– Hon är väldigt talangfull, väldigt speciell och har en enorm kraft.

Motorsport tycks vara en av de grenar där barnen följer sina föräldrar, exempelvis är Max Verstappen, Kevin Magnussen och Alexander Albon som i dag tävlar i Formel 1 alla söner till racerförare. Carlos Sainzs pappa är världsmäsatre i rally och vann även Rally Dakar tidigare i år. I IndyCar återfinns bland annat Pietro Fittipaldi, barnbarn till Emerson Fittipaldi,  Colton Herta, vars pappa var framgångsrik och Tom Blomqvist, vars pappa Stig vann rally-VM 1984.

•••

PIM – I dag är det onsdag och dags för vår F1-podd. I denna vecka snackar vi givetvis om lando Norris första seger i F1, men också om däcken. Vad var det egentligen som hände för Max Verstappen fick stryk?

Här hittar du Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan.

Har ni hämtat er efter Lando Norris seger?

F1-chefen kräver hårt straff för Magnussen

av Anna Andersson

Kevin Magnussen försvarade sig hårt mot Lewis Hamilton under sprinten i under F1 i Miami. Han fick en bestraffning.

Men det räcker inte. McLarens stallchef Andrea Stella kräver en avstängning.

Kevin Magnussen  mot Lewis Hamilton i F1
Kevin Magnussen mot Lewis Hamilton (AP-TT)

För andra gången i år drabbades Kevin Magnussen, Haas, av inte bara en utan flera bestraffningar. Bestraffningar läggs på hans tid efter loppet och han fortsatte därför att försvara sig och köra hårt. Allt för att hjälpa sin kollega Nico Hülkenberg till poäng.

Magnussen drabbades av ytterligare tio sekunders bestraffning – men  hans kollega tog två viktiga poäng för stallet.

– Jag förtjänar verkligen bestraffningen, det är inget snack om saken, sa Magnussen till Sky Sport efter sprintloppet.

– Men jag var tvungen att spela det här spelet igen. Jag hade en bra position bakom Nico. I början av loppet tog jag ett par platser och låg åtta, på poängplats och försvarade mig mot Lewis, jag fick DRS av Nico och hade bra fart, men Nico genade i en chikan, jag tappade DRS och han kunde inte ge mig tillbaka DRS för då hade vi aldrig klarat plats sju och åtta. Jag blev väldigt sårbar, Lewis jagade och jag försvarade mig allt jag kunde.

Stängs F1-föraren Kevin Magnussen av?

Magnussen påtalar att han behövde göra samma sak som under Formel 1 i Jeddah, då han fick två bestraffningar, men ändå lyckades skapa ett sådant avstånd att hans kollega tog poäng.

– Så jag använde mig av samma dumma taktik. Jag gillar det inte, men i slutändan är det mitt jobb som lagkompis. Nico tog poäng för att jag gav honom det gapet, varken Yuki Tsunoda eller Lewis Hamilton kunde köra i kapp honom. Det är inte så jag vill köra, men det var det jag behövde göra.

Så ser inte McLarens teamchef Andrea Stella på situationen. Han anser att Kevin Magnussen bör stängas av.

– Hur kan bestraffningen bara adderas? Den borde vara exponentiell, citeras Andrea Stella av sport.de.

– Fem plus fem plus fem är inte femton.

Istället kräver han tuffare bestraffningar mot förare som bestraffas för samma förseelse flera gånger.

– Kanske borde de tillbringa en racehelg hemma med sina familjer och fundera över vad det betyder att vara sportslig innan de kommer tillbaka, säger Stella.

– För mig är detta relativt enkelt. Vi har ett fall där det handlar om ett medvetet beteende för att skada en annan tävlande. Det här beteendet fortsätter under samma lopp och upprepar sig sedan under samma säsong.

Kevin Magnussen, Haas F1
Kevin Magnussen, Haas F1 (LAT Images)

Hur många straffpoäng har Magnussen i Formel 1?

Han anser att Magnussen förstörde racet för sina konkurrenter och att det är rätt, sett ur ett sportsligt perspektiv. Är du utanför poängen spelar det ingen roll om du får 20 sekunders tidstillägg.

– Men de konkurrenter som han stoppar har ingen chans på poäng. Detta upprepas medvetet och ihärdigt. Det är helt oacceptabelt. Stellas åsikter delas dock inte av hans förare, Lando Norris, som anser att Magnussen gjorde rätt.

– Du vet att du får en bestraffning, men visar en fantastisk prestation för laget. Det beror på hur hårt du kämpar för teamet. Det är både bittert och svårt att vara den andra föraren, men jag tycker att han var smart, säger Norris.

Kevin Magnussen drog också på sig fem straffpoäng och ligger nu på tio straffpoäng. När han är tolv stängs han av ett lopp, det är en bestraffning som ingen förare någonsin har drabbats av tidigare. Poängen behålls även ett år, vilket gör att han inte förlorar några poäng förrän i mars 2025. Då kan hans F1-karriär redan vara över.

Här kan du se hur många straffpoäng alla förare har i Formel 1 efter F1 i Miami.

Kort om F1

Det ryktas om att Carlos Sainz har tackat nej till ett erbjudande från Audi. Sainz själv dementerar ryktet.

Brittiska The Times skriver att Red Bull riskerar att tappa ytterligare en medarbetare efter det att nu Adrian Newey har sagt upp sig.

Tidningen skriver att Jonathan Wheatley, sportdirektör i teamet, är på väg att lämna.

– Jag tror att det händer saker där som ändrar stabiliteten lite och troligen är han (Newey)  bara den första dominobrickan som faller, sa McLarens vd Zak Brown i fredags.

Enligt F1 Insider ska Mercedes testa Mick Schumacher och Kimi Antonelli under veckan som kommer. Det handlar om ett test med en äldre F1-bil på Silverstone.

Detta gör man för att se vilken nivå supertalangen Antonelli, 17, håller och Alpine ( där Mick kör i WEC) är också nyfikna på att se hur Schumacher, 25, står sig. Även i det stallet kan det öppnas möjligheter framöver.

F1 i Miami: Lando Norris är en VINNARE

av Anna Andersson

Lando Norris har tagit sin första seger i Formel 1. Han vann F1 i Miami – efter en smart strategi, bra körning.

Och lite tur.

– Lando förtjänar verkligen detta, det var inte hans sista seger, säger Max Verstappen.

Max Verstappen, Red Bull, tog starten av F1 i Miami och han hade också ledningen av loppet. Han hade varit i depå när Kevin Magnussen, Haas, och Logan Sargeant, Williams krockade på varv 29.

Det gjorde att säkerhetsbilen kom ut på banan – och då tog McLaren chansen.

Lando Norris, McLaren, som startade från position fem gick i depå, tjänade tid på att göra stoppet under säkerhetsbilen och han tog också ledningen av loppet.

Han försvarade sedan ledningen i omstarten – och drog ifrån Max Verstappen som flera gånger klagade över att bilen var okörbar.

– Jag kände det i morse, jag sa att det var en dag full av möjligheter, säger  en överlycklig Lando Norris till teamet efter loppet.

Han var oerhört lycklig efter sin första seger och hade svårt att sätta ord på sina känslor och tankar.

– Hela helgen har varit bra, vi hade vissa små problem, men det har varit okej. Jag visste redan i fredags att bilen var bra, sedan har det varit lite småtrassel, men i dag fick vi ihop det, säger Lando Norris som tog sin första seger efter 109 lopp.

– Fantastiskt.

Lando Norris F1 i Miami
Lando Norris har tagit sin första seger (AP-TT)

Lando Norris vann F1i Miami

McLaren kom med en uppdatering till den här helgen, Norris fick hela uppdateringspaketet. Hans kollega Oscar Piastri fick 50 procent av uppdateringen. Det var, precis som i fjol, ett positivt drag för Norris.

När McLaren gav Norris en uppdatering till Österrikes GP 2023, betalade den sig bra. Det var starten på McLarens fina sommar och höst som gjorde att stallet kunde konkurrera om pallplatser lopp efter lopp. Men den gången klarade Lando Norris aldrig av att vinna något F1-lopp.

Den segern kom under F1 i Miami, under det sjätte loppet under F1 2024.

– Ser vi till den senaste tolvmånadersperioden har vi utvecklat bilen mer än någon annan. Jag tror inte att Red Bull uppdaterade så mycket förra året. Det är tydligt att de jobbade i bakgrunden eftersom de redan hade en så innovativ bil, det tar en lång tid att utveckla en så innovativ bil, sa Andrea Stella till motorsport.com inför helgen.

– Därför måste vi titta på detta över en längre period. Över en lång tid har vi en stark trend så det är det som jag sa tidigareOm vi kan hålla den här utvecklingstrenden, varför inte. Vi kan nå Red Bull.

Det tog inte måpnga dagar innan han fick rätt. Efter årets sjätte lopp är det två andra stall som vunnit GPlopp, vid sidan av Red Bull. Det är mer än vad vi hade under F1 2023.

Resultatet då? Max Verstappen slutade tvåa i sin Red Bull och Charles Leclerc, Ferrari trea. Resultat F1 i Miami.

Verstappen, som vann sprinten i lördags, leder fortfarande VM.

Nu gär Formel 1 uppehåll en helg innan mästerskapet flyttar till Europa.

•••

Notera att detta är McLarens andra seger på tolv år. Den senaste kom 2021. Vinnaren hette då Daniel Ricciardo.

Alpine tog sin första poäng för i år och att Racing Bulls tog poäng i både sprint och GP.

Samt att Kevin Magnussen fick ytterligare straffpoäng på sin licens. Nu har han elva. Vid tolv så stängs han av ett lopp.

Sida 1 av 375
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB