Miljonskadestånd till familjen Schumacher

av Anna Andersson

Den tyska veckotidningen gav intryck av att de hade gjort en intervju med F1-mästaren Michael Schumacher. Men de hade inte pratat med honom.

Nu tvingas de betala ett miljonskadestånd till familjen.

Michael Schumacher Die Aktuelle
Förstasidan på Die Aktuelle i april 2023

För lite mer än ett år sedan publicerade den tyska veckotidningen “Die Aktuelle” en “intervju” med den tidigare F1-mästaren Michael Schumacher. På förstasidan syntes Schumachers ansikte intill rubriken:

”Världssensation – första intervjun!”.

Men tidningen hade inte pratat med med den tidigare världsmästaren i Formel 1. Michael Schumacher, som inte har synts i offentligheten sedan han råkade ut för en skidolycka 2013, ger inga intervjuver. Hans hälsotillstånd har varit dolt för allmänheteni tio år och familjen släpper ingen information till någon utanför den innersta kretsen.

Tidning tvingas betala miljoner till familjen Schumacher

Tidningen gav intryck av att Schumacher berättade om olyckan, om hur ”livet förändrats” och hur han rehabiliteras. Men det var inte Schumacher som berättade om sin situation utan tidningen hade tagit hjälp av ett AI-verktyg ta fram en intervju åt dem.

Men det framgick ingenstans på förstasidan, det stod enbart i en fotnot inne i tidningen. Den fejkade intervjun fick en enorm uppmärksamhet över hela världen och chefredaktören fick sparken under uppmärksammade former.

Familjen Schumacher reagerade starkt och valde, efter samtal med sina jurister, att stämma tidningen.  Nu, ett år efter den omdiskuterade artikeln, har en domstol München kommit fram till att utgivargruppen Funke ska betala 200 000 euro, motsvarande ungefär 2,3 miljoner kronor, i skadestånd till familjen Schumacher. Det skriver Der Spiegel som hänvisar till Übermedien.

Parallellt med detta målet ska även Arbetsdomstolen ta upp fallet med den sparkade chefredaktören.

Kort om F1 inför Monaco GP

 

Kommer du i håg Pat Symonds?

Ingenjören Symmonds arbetade med Schumacher hos Benetton, sedan hos Renault där han var inblandad i Craschgate ( något du kan läsa mer om i min bok bland annat). Sedan 2017 har han jobbat för Formel 1, men snart 71 år gammal lämnar han nu F1 för att börja arbeta för Andretti Global. Det är Michael Andrettis amerikanska team och kämpar för en plats i Formel 1.

FIA (internationella bilsportförbundet) lät Ferrari testa täckta regndäck inför F1 på Imola, men testet föll inte väl ut, utan idén begravs direkt. Enligt analysen skulle det bara vara ge marginell fördel eftersom en stor mängd vatten fortfarande skulle slungas uppåt av diffusorn. Därför vill FIA istället hitta andra lösningar för att hantera problemet med stora vattenmängder på banan.

– Vi har alltid vetat att det finns två huvudfaktorer som bidrar till stänket, säger FIA:s Formel 1-chef Nikolas Tombazis till Motorsport.com

– Den ena är mängden vatten som diffusorn tar upp från marken, och den andra är hjulen. Vi tänkte att vi skulle försöka täcka hjulen helt, till och med mer än vad som är praktiskt, för att se vad vi maximalt kan uppnå med det – för att se om det är lösningen eller inte.

I dagens första inlägg kan du läsa mer om nycklarna till Monaco GP. Jag har pratat med Johnny Herbert, som var trea 1996, och han tror på Lando Norris. Läs  mer om det här.

 

Exföraren: Måste älska kvalet till F1 i Monaco

av Anna Andersson

Lando Norris vann i Miami och pressade Max Verstappen på Imola. Nu väntar F1 i Monaco 2024. Kan Norris ta sin andra seger på tre lopp?

– Den här gången har Lando ett ännu bättre självförtroende, säger experten Johnny Herbert.

Herbert tävlade i F1 under elva säsonger, vann tre av de 165 loppen han körde och slutade trea i det galna loppet i Monaco 1996. Den tävlingen vann Oliver Panis från ruta 14.

Numera bor han i Monaco och ser med glädje fram emot helgens klassiska race – där hans landsman Lando Norris nämns som en av favoriterna.

– För mig som före detta förare finns det bara ett sätt att ta sig an den här helgen och det är att älska kvalet. Det är det bästa kvalet under hela året, du pumpar adrenalin för första till sista metern, säger Herbert till Sportbladet.

Ayrton Senna tog sex segrar i Monaco, fem av dem från 1989 till 1993. Han tog också fem pole positions på banan medan förare som Jim Clark, Juan Manuel Fangio, Alain Prost och Jackie Stewart var kvalsnabbast vid fyra tillfällen var. Förare som vid upprepade tillfällen lyckas i Monaco är också de som varit mest framgångsrika i F1-historien.

– Den stora utmaningen och svårigheten i Monaco är att köra ett riktigt snabbt varv. Stora förare som Graham Hill, Senna, Michael Schumacher, Alain Prost  och Nico Rosberg behärskar det och trivs när svårighetsgraden är hög. Du måste helt enkelt gilla det.

Monaco GP i Formel 1
Lando Norris, McLaren, firade sin första sgeer i Formel 1 i Miami (AP-TT)

F1 i Monaco – att köra helikopter i ett vardagsrum

Den flerfaldige världsmästaren i Formel 1 Nelson Piquet beskrev Monacos GP som att flyga helikopter i ett vardagsrum. Det är en stadsbana där varje misstag bestraffas och där dagens stora och breda bilar är extremt svårmanövrerade.

Det är också en bana där ett eget misstag, eller ett misstag av en annan förare, kan få enorma konsekvenser. En rödflagg vid fel tillfälle kan avgöra hela tävlingen.

– Minsta lilla miss och du kan sitta i muren. Den är så nära hela tiden och det är därför du ska njuta av kvalet. Där måste föraren ligga på toppen och ha ett väldigt bra självförtroende för att lyckas, säger Herbert som numera arbetar för ”Best online pokersites”.

I Italien förra veckan stod tre olika tillverkare på prispallen och faktum är att Monacos GP enbart har vunnits från pole position vid tre av de åtta senaste tillfällena. Men mellan 2004 och 2014 vanns däremot samtliga lopp utom ett från pole position.

– Jag tror att Max kan detta. Han har dominerat tidigare, men Lando har fått ett ökat självförtroende efter sin seger i Miami och helgen på Imola. Det ökar hans möjligheter. Han har också visat att han har farten över ett varv. Det som är intressant nu är att det är flera team i toppen, Red Bull, McLaren och Ferrari.

Ferraris Charles Leclerc har än så länge aldrig lyckats vinna på sin hemmaplan, trots två pole position. Varför?

– Ibland är det bara så att även om det är din hemmabana går det inte din väg. Det har också med materialet att göra. Han har inte haft ett konkurrenskraftigt material varje år och när han har haft det så har han haft en rejäl otur. För att vinna i Monaco måste man ha tur. Det är en seger man som team måste förtjäna. Det kan vara små små detaljer som saknas i ett paket och här kan de vara skillnaden mellan att lyckas och misslyckas.

Hur går dina tankar inför F1 i Monaco 2024?

– I år har McLaren ökat pressen på Red Bull och även Ferrari. Sett till Charles är det en förare som får lite extra press på hemmaplan och som kommer att ge lite extra för att attackera den här helgen. Han har alla ingredienser som krävs för en pole position och det har han också tagit tidigare. Ferrari har goda möjligheter att ta en bra placering i år, men det är en svår utmaning. I år är det mer ovisst än tidigare.

F1 i Monaco
Prispallen efter Monaco GP 2023 – Max Verstappen vann före Fernando Alonso och Esteban Ocon (AP -TT)

Korta nyheter inför Monaco Grand Prix

Alla tider till F1 i Monaco hittar du här.

En guide finns här, där finns också bilderna på McLarens nya färgsättning.  Notera också att det finns en viss risk för regn under helgen. Under fredagen väntas uppehåll och mellan 16 och 20 grader, under lördagen sedan samma temperaturer men med risk för regn under dagen. Under kvalet ligger det strax över 20 procent.

På söndag väntar, enligt den rådande prognosen, sol och runt 21 grader. Risken för regn ligegr under tio procent. Men Monaco är en hamnstad, som ligger mellan havet och bergen. Där kan väderförhållandena snabbt förändras. Det har vi sett tidigare.

Pirelli har valt däcken C3, C4 och C5 till helgdens deltävling.

 

 

F1 i Monaco: McLaren med häftig satsning – hyllar Senna

av Anna Andersson

Det är dags för F1 i Monaco – och McLaren levererar ett mycket spännande utseende på sin bil!

En färgsättning som hyllar legendaren Ayrton Senna.

F1 i Monaco McLaren med hyllar Ayrton Senna
McLaren med ny färgsättning inför F1 i Monaco, teamet har också designat en sportbil i Ayrton Sennas färger (McLaren)

På Imola körde Sebastian Vettel Ayrton Sennas McLaren från 1993, han valde att hylla den flerfaldige världsmästaren på den bana där ikonen omkom i maj för 30 år sedan.

Nu flyttar Formel 1 till Monaco, en klassikbana där Ayrton Senna så ofta dominerade. Han har vunnit tävlingen fler än någon annan förare. McLarens hyllning är i färgerna gult, grönt och blått. Brasiliens färger. Dessutom står namnet Senna på framvingen och bakvingen,  inne i cockpit finns ett par berömda citat skrivna.

– Stallet är stolta över att hedra och fira Ayrton Sennas extraordinära liv och racingarv genom denna färgsättning, säger McLarens VD  Zak Brown.

– Senna är fortfarande respekterad som den största ikonen inom Formel 1 och som McLarens mest framgångsrika förare. Han har haft och fortfarande ett enormt inflytande, inte bara genom sina framgångar på banan utan också genom hans närvaro inom teamet och nu även genom hans arv. Därför är det en ära att köra för honom på hans mest framgångsrika racerbana i hans gröna, gula och blåa färger.

McLaren med nytt utseende till Monaco GP i F1 2024

McLaren med ny färgsättning till F1 i Monaco
McLaren med ny färgsättning till F1 i Monaco (McLaren)

Ayrton Senna vann Monaco GP sex gånger, fem av dem i rad under åren 1989 och 1993. Kan det bli en seger för McLaren även i år?

Efter Lando Norris upphämtning på Imola, där han till slut bara var ett par tiondelar efter Max Verstappen har förväntningarna på teamet ökat:

– Saken är den att Monaco verkligen en ytterlighet när det gäller banans egenskaper. Om jag inte minns fel var Alpine fantastiskt bra där 2023 och så kan det vara i Monaco. Ibland fungerar bilen fantastiskt bra och förarna är i toppform. Jag har svårt att förutsäga någonting redan nu. sa Andrea Stella, McLarens stallchef, på presskonferensen efter loppet på Imola.

– Det enda vi kan göra är att förbereda oss så bra som möjligt för loppet och anpassa bilen därefter. Vi kommer att använda några nya delar i Monaco som är utformade för att ge maximal downforce och förhoppningsvis kommer de att hjälpa oss att vara med i kampen om placeringarna i toppen.

Onsdag betyder Plattan i Mattan. Det är dags för vår F1-podd. Där snackar vi om F1 på Imola, Lando Norris jakt, Ferraris uppdateringar, Verstappens ilska, Alonsos misslyckande och varför F1 just nu är helt makalöst och fantastiskt! Och så pratar vi så klart om IndyCar också.

Är du mer intresserad av IndyCar föreslår jag att du letar tillbaka i vårt poddarkiv, drär kan du lyssna på förra veckans avsnitt med Felix Rosenqvist. Avsnittet med Mathias Jönsson ( chefsmekaniker för Penske och mannen som ska sköta depåstoppen åt årets polesättare) och fjolårets intervju med Kenny Bräck som berättade att han inte alls heter Kenny.

F1 i Monaco 2024 en guide

Circuit de Monaco

Alla tider som gäller för Monaco GP i Formel 1

Längd: 3,337 km, vilket är säsongens kortaste varv.  Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar.
Avstånd till första kurvan: 114 meter.
Antal kurvor: 8 vänster, 11 höger.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T2 )
Kurvor under 100 m/tim: 8 (T5, T6, T7, T8, T10, T11, T18, T19)
Maxfart utan DRS: 284 km/tim.
Lägsta hastighet: 45 km/tim
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Antal växlingar per varv: 50.

Vinnande strategi 2023:  1 depåstopp, de flesta förarna valde ett stopp.
Depåstopp vid Monaco GP 2019: 53
Sannolikhet för att säkerhetsbilen kommer ut: 82 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 9 ( 17 gånger har den varit ute på banan)
Banans F1-debut: 1950, samma år som Formel 1 startade. 67 F1-lopp har avgjorts. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-talet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 31
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

Omkörningar:  Snittet ligger på 12 omkörningar per race, men många år har det varit färre än så. 2023: 13 2022: 12. 2021: 1. 2019: 2. 2018: 6 2017: 3. 2016: 15.

 

Statistik inför Monaco GP i F1

 

Kval till Monaco GP i Formel 1 2023 – topp 8

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Fernando Alonso, Aston Martin
  3. Esteban Ocon, Alpine
  4. Carlos Sainz, Ferrari
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. Charles Leclerc, Ferrari
  7. Pierre Gasly, Alpine
  8. George Russell, Mercedes

 

Snabbaste kvalvarvet: Absolut: 1:10.166 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)

2023: 1:11.365 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:11.376 (Charles Leclerc, Ferrari)

2021: 1:10.346 (Charles Leclerc, Ferrari)

2019: 1:10.166 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2018: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

Förare med flest pole positions i Monaco:

Ayrton Senna  (5)

Jackie Stewart (4)

Jim Clark (4)

Juan Manuel Fangio  (4)  Alain Prost (4)

Michael Schumacher (3)

Niki Lauda  (3)

Stirling Moss (3)

 

Monaco GP 2023 – topp 8

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Fernando Alonso, Aston Martin
  3. Esteban Ocon, Alpine
  4. Lewis Hamilton, Mercedes
  5. George Russell, Mercedes
  6. Charles Leclerc, Ferrari
  7. Pierre Gasly, Alpine
  8. Carlos Sainz, Ferrari

 

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:12.909 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)

2023: 1:15.650 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2022: 1:14.693 (Lando Norris, McLaren)

2021: 1:12.909 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2019: 1:14.279 (Pierre Gasly, Red Bull)

2018: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull)

 

Förare med flest segrar i Monaco Grand Prix

Ayrton Senna (6)

Michael Schumacher (5)  Graham Hill (5)

Alain Prost  (4)

Jackie Stewart (3)

Lewis Hamilton  (3)

Nico Rosberg  3)

Stirling Moss  (3)

Fernando Alonso (2)

Sebastian Vettel  (2)

 

​​

 

F1: Sebastian Vettel avslöjar sina tankar kring en comeback i Formel 1

av Anna Andersson

Sebastian Vettel körde Ayrton Sennas McLaren i samband med F1 på Imola. 

Han såg ut att trivas på banan och frågan väcks direkt. Funderar den fyrfaldige mästaren på comeback?

 – Naturligtvis har jag funderat på det, säger han.

Sebastian Vettel F1
Sebastian Vettel körde den McLaren som tidigare tillhört Ayrton Senna på Imola. Senna omkom på IMola den 1 maj 1994. (A-TT)

Sebastian Vettel lämnade Aston Martin inför förra säsongen. Han ville tillbringa mer tid tillsammans med sin  familj, men nu har han varit pensionär i snart 18 månader och han såg verkligen ut att trivas på Imola.

Där körde han Ayrton Sennas McLaren MP4/8 från 1993.

– Jag tror att det var några av de starkaste känslor jag någonsin har känt bakom ratten – trots att jag var ensam där ute på banan och inte ens tävlade. Men otroligt, när jag tog fram flaggorna, människorna … det var bara så mäktigt. Överväldigande, säger Vettel till motorsporttotal.com.

Vettel körde flera år för Ferrari och är omtyckt bland Ferraris fans, trots att han aldrig vann någon titel.

Han har också alltid haft en stark dragning till Ayrton Senna, en av hans barndomsidoler.

– Jag minns ögonblicket när jag satt med min pappa i soffan, jag minns vardagsrummet och att han var väldigt, väldigt ledsen. Vilket är något man inte förstår till en början, eftersom man inte ser sin pappa så ledsen så ofta, säger han.

– Idag har jag upplevt det igen.

Vettel hade tårar i ögonen efter hans körtur på Imola, hans pappa Norbert fanns på plats den här helgen också, men fick han mersmak?

Funderar 36-åringen på en comeback i Formel 1?

Gör Sebastian Vettel comeback i F1?

– Naturligtvis har jag funderat på en comeback och jag visste ju redan innan att jag skulle tänka på det. Men i slutändan har ingenting förändrats, säger Vettel.

– Självklart var det underbart att bli påhejad runt banan idag och en liten del av det var kanske för mig, men jag var verkligen här för Ayrton och Roland. Jag tycker att jag har haft stor tur att ha den karriär och det liv jag har. Nu handlar det om nya utmaningar.

Efter förra helgens F1 på Imola blickar Formel 1 nu vidare mot Monaco och en annan klassiker. Ett stadslopp som förarna älskar – och hatar. En helg där kvalet lär bli avgörande, eller är det dags för Charles Leclercs förbannelse att brytas?

Här är tiderna för F1 i Monaco 2024

Fredag 24 maj: 

Träning 1 kl 13.30

Träning 2 kl 17.00

 

Lördag 25 maj:

Träning 3 kl 12.30

Kval kl 16.00

 

Söndag 26 maj:

Monaco GP kl 15.00

Som vanligt sänder Viaplay och även F1tv.

Du kan följa kval och race i vår F1-live. Välkommen in!

Sedan är det givetvis dags för IndyCar i veckan också. Marcus Ericsson kvalade in i sista startled efter en mycket ångestfylld söndag.

Felix Rosenqvist startar från tredje led.

Även Linus Lundqvist och Tom Blomqvist har kvalat in. Veckans schema för Indy 500 hittar du här. 

 

Indy 500: Marcus Ericsson vidare efter ett jättedrama!

av Anna Andersson

Marcus Ericsson tog sig vidare till Indy 500 efter ett jättedrama.

Han klarade sig precis – i det absolut sista försöket.

– Det har varit väldigt, väldigt tufft, säger han.

Marcus Ericsson var en av fyra förare som slogs om de tre sista startplatserna till det 108:e Indy 500, och han startade riktigt bra.

Men han fullföljde inte sitt första försök.

Svensken som vann 2022 och var tvåa 2023 slog av på farten för tidigt och slutförde aldrig försöket, trots att stallet gav honom  informationen:

– Vit flagga, vit flagga, fortsätt, fortsätt.

Marcus Ericsson svarade med ett ord:

– Copy.

Men han tappade fart, vilket gjorde att han var sist och utanför det 33 förare långa startfältet.

– Du lär så länge du lever, eller hur, säger Ericsson som i år tävlar för Andretti Global till NBC.

– Jag gjorde ett misstag och det ska jag, med min erfarenhet, inte göra. Vi har gjort många kvalvarv här och alltid haft samma tillvägagångssätt och det har alltid fungerat, men inte nu. Vi får kanske ändra på det.

Ericsson vidare till Indy 500 2024

Pressen på den tidigare mästaren var enorm när han kylde ner motorn, körde sina sista fyra varv. Han tog en andraplats vilket gjorde att han kvalade in till Indianaplis 500 på plats 32 av 33.

Marcus Ericsson Indy 500 2024
Marcus Ericsson, Indy 00 2024. (Photo by Joe Skibinski | IMS Photo)

Ericsson har haft en mycket svår vecka med en krasch, vilket gjorde att han tvingades köra med en reservbil och sedan har han inte alls hittat farten.

–  Det har varit tuff, jag har varit alltid med i toppen här  men detta var något annat och väldigt tufft.  Framförallt eftersom de berodde på mitt  misstag på på det första försöket. Jag kan inte fatta att jag gjorde det, säger Ericsson till NBC.

– Att sitta här och veta att jag hade ett försök och veta att motorn var het. Det var en mycket tuff mental utmaning och bilen har varit väldigt svår att köra.

Därmed är samtiga svenska förare vidare till den 108:e upplagan av Indianapolis 500.

Felix Rosenqvist var med  och slogs om de tolv första kvalplatserna. Han var bästa förare med en motor från Honda och kvalade in som nia. Linus Lundqvist och Tom Blomqvist  kvalade redan i går in till Indy 500 som avgörs nästa söndag.

Tider och guide till Indy 500 hittar du här.

Indy 500 2024: Nära fiasko för Marcus Ericsson

av Anna Andersson

Seger i Indy 500 2022. En andraplats 2023. 2024 missade Marcus Ericsson direktkvalet till Indy 500.

Nu riskerar han att inte få starta i den 108:e upplagan Indianapolis 500.

Marcus Ericsson riskerar att missa Indy 500 2024
Marcus Ericsson riskerar att missa Indy 500 2024 (INDYCAR)

Marcus Ericsson lämnade toppteamet Chip Ganassi Racing efter fjolårets säsong. Då hade han  imponerat under de två senaste årens Indianapolis 500. Han tog en seger 2022 och var tvåa efter ett mycket spännande race 2023.

Men tillsammans med Andretti Global har han inte hittat rätt. Han kraschade under en av veckans träningar vilket gjorde att han tvingades använda en reservbil i kvalet och han hade ingen fart alls. Istället blev han pressad och tvingades att göra två försök under den sista timmen.

Men det räckte inte.

– Det är tufft att köra här, Indy 500 har höga toppar och djupa dalar och detta är en väldigt djup dal, men jag kan bara skylla mig själv med tanke på min krasch och allt som hände, säger Ericsson till Viaplay.

– Teamet har gjrot ett väldigt bra jobb, men det är väldigt tufft.

Ericsson med miss i Indianapolis 500

Snittfarten över de fyra varven var inte tillräckligt snabb och Ericsson var en av de fyra sista förarna som nu tvingas göra upp om de tre sista startplatserna under söndagens sista kval ”Last Chance”. Nu måste han förlita sig på att inte komma sist i morgon söndag när fyra förare kör om platserna i sista startled.

Missar han att kvala in till Indianapolis 500 är det ett fiasko. En plats i sista startled är även det ett stort misslyckande för killen som varit etta eller tvåa de två senaste åren.

– Det har varit väldigt tufft, det finns inget grepp och bilen bara glider. Jag försöker verkligen att få ut allt ur paketet och det gör killarna i teamet också, säger Ericsson.

– Nu ska vi omgrupera, gå ut i morgon och göra allt vi kan. Jag är tacksam för killarna i mitt team, vi ska analysera all data från den här dagen och göra allt vi kan för att kvala in i morgon.

Felix Rosenqvist med bra kval inför Indy 500 2024

För övriga svenskar gick det bättre, bäst av alla körde Felix Rosenqvist. Återigen var han bästa svensk, denna gång sjua. Han tog en startplats bland de tolv främsta vilket gör att han kör morgondagens kval där de tolv främsta förarna gör upp om pole position.

Även de två nykomlingarna Tom Blomqvist (plats 25) och Linus Lundqvist (27) kvalade in till Indianapolis 500.

Resultat första kvaldagen till Indy 500.

En guide med fakta och information inför Indy 500 hittar du här.

Är du mer intresserad av IndyCar kan jag rekommendera vårt senaste nummer av vår F1-podd Plattan i Mattan. Där fick vi ett lägre samtal med Felix Rosenqvist. I fjol gjorde vi en lång intervju med Kenny Bräck inför Indy 500. Han är en av två svenska som vunnit tävlingen och han berättade bland annat att han heter Cenny, hur han lärde sig backa med släp som tolvåring samt fyllde lägenheten med chips för att kunna finansiera sin karriär.

För övrigt så kommer IndyCar att införa den nya hybridmotorn till tävlingen i Mid Ohio i sommar.

F1 på Imola: Max Verstappen tangerar Sennas rekord

av Anna Andersson

1994 omkom Ayrton Senna under F1 på Imola. 2024 tangerade Max Verstappen hans rekord med åtta pole position i rad.

– Det är väldigt speciellt att få göra det här, säger en känslosam Verstappen.

Ferrari kom med flera uppdateringar till F1 på Imola. Årets första stora uppdatering presenterades till teamets första hemmalopp i Formel 1. Under träningarna såg det riktigt bra ut och det första kvalsegmentet var Charles Leclerc, trots mediumdäck, med i toppen.

Samtidigt hade Red Bulls VM-ledare Max Verstappen stora problem med att få de senaste uppdateringarna på bilen att fungera. Han hittade inte balansen i bilen och hade svårt att förutse hur bilen skulle bete sig.

Under fredagen var irritationen var stor.

– Vi ligger långt efter, det måste vi verkligen åtgärda, sa Verstappen efter fredagens två träningar.

Verstappen tangerar Sennas rekord

Lagom till kvalet hittade han rätt, samtidigt som hans kollega Sergio Perez inte ens nådde den sista kvalomgången körde Verstappen snabbare än alla andra.

– Vi har haft en tuff helg, även under kvalet. Jag är otroligt glad över pole position och jag förväntade mig inte det. Vi gjorde några sista förändringar  på bilen inför kvalet. Det kändes som om det påverkade bilen och det hjälpte oss, säger Max Verstappen som var tagen efter kvalet.

Han tog sin åttonde pole position i rad, vilken är en tangering av det rekord som Ayrton Senna tidigare var ensam innehavare av. Senna, som omkom på Imola den 1 maj 1994.

– Det är 30 år sedan och han var en fantastisk förare och jag är väldigt glad över att tangera hans rekord här, säger Max Verstappen efter kvalet.

F1 på Imola
Red Bul Max Verstappen var snabbast i kvalet till F1 på Imola, Oscar Piastri slutade tvåa och hans kollega hos McLaren, Lando Norris, trea (AP-TT)

McLarens Oscar Piastri körde in på plats två i kvalet, före kollegan Lando Norris. Dock hindrade Oscar Piastri Kevin Magnussen under Q1, vilket gav honom en nedflyttning på tre platser i starten av  morgondagens race.

Resultatet efter kvalet till F1 på Imola.

Korta nyheter inför F1 på Imola

Kvalet till F1 på Imola bjöd  också på flera överraskningar, inte bara för att det var jämnt utan också för att vissa förare överpresterade medan andra underpresterade…

Ferrari kunde, trots imponerande träningar ,inte alls kunde utmana om pole position. Möjligen kan det bero på att de mjuka däcken inte fungerade lika bra på deras bil som för andra, samt att bantemperaturen minskade under kvalet. En annan negativ överraskning var att Aston Martin inte alls hade någon fart i bilen. Fernando Alonso, som kraschade under träning 3, inte gick vidare från Q1.

Det fanns också ett par positiva överraskningar, som Yuki Tsunodas imponerande körning i Q2 vilket gav honom en sjunde startposition i Q3. Nico Hülkenberg körde återigen in Haas till Q3 och Alpine som började säsongen långt efter alla andra var nu mitt i fältet.

•••

Valtteri Bottas har synts hos Williams, det sägs att han hade ett långt samtal med James Vowles. Men är Williams rätt för vår finländska vän?

Läget i Silly Season hittar du här. I veckan förlängde Alex Albon med Williams så stallet har en plats kvar, för Logan Sargeant lär inte få stanna kvar.

Däcken inför F1 på Imola

Jag har inte publicerat någon information om däcken inför F1 på Imola, vi räknar med att loppet körs med ett depåstopp eftersom det tar väldigt lång tid attköra genom depån på Imola. Prognosen säger 27 sekunder för ett depåstopp.

Jag  hoppas att vi ses på F1-live i morgon!

För övrigt meddelar F1 att man INTE letar efter ett fjärde lopp i USA, däremot vill man växa i Asien, kanske i Thailand och Sydkorea.

Ber om ursäkt för den sena bloggen och om något stavfel letat sig in. Idag har tekniken strulat om och om igen. Vi är i det läget att jag är glad att det ens finns en blogg.

F1 på Imola: Max Verstappen tangerar Sennas rekord

av Anna Andersson

1994 omkom Ayrton Senna under F1 på Imola. 2024 tangerade Max Verstappen hans rekord med åtta pol eposition i rad.

– Det är väldigt speciellt att få göra det här, säger Verstappen.

 

Ferrari kom med flera uppdateringar till F1 på Imola och under träningarna och det första kvalsegmentet var Charles Leclerc med i toppen.

Samtidigt som Red Bulls VM-ledare Max Verstappen hade stora problem att få de senaste uppdateringarna på bilen att fungera. Han hittade inte balansen i bilen och hade svårt att förutse hur bilen skulle bete sig, men lagom till den sista kvalomgången hittade han rätt.

– Vi har haft en tuff helg, även under kvalet. Jag är otroligt glad över pole position och jag förävntade mig inte det. Vi gjorde några sista förändringar  på blen inför kvalet och det kändes som om det påverkade bilen och det hjälpte oss, säger Max Verstappen.

Han tog sin åttonde pole position i rad, vilken är en tangering av det rekord som Ayrton Senna tigare var ensam innehavare av. Senna, som omkom på just Imola den 1 maj 1994.

– Det är 30 år sedan och han var en fanatstisk förare och jag är väldigt glad över att tangera hans rekord här, säger Max Verstappen efter kvalet.

McLarens Oscar Piuastri körd e in på plats två i kvalet, före kollegan Lando Norris. Dock hindrade Oscar Piastri Kevin Magnussen under Q1, det ska domarna titta på efter kvalet och det finsn en risk att Piastri bestraffas för incidenten.

•••

Sergio Perez åkte ur i Q2, det handlade om 15 tusendelars marginal, däremot gick två bilar från Racing Bulls gick vidare med Yuki Tsunoda som en pigg överraskning.

Däcken inför F1 på Imola

Notera att Ferraris båda förare enbart körde med mediumdäcken i Q1, vilket gör att de har sparat däck. Ett race som vi tror ska köras med ett depåstopp eftersom det tar väldigt lång tid att byta däck på Imola. Prognosen säger 27 sekunder för ett depåstopp.

Jag har inte publicerat däcken inför F1 på Imola, men här är de:

För övrigt meddelar F1 att man INTE letar efter ett fjärde lopp i USA, däremot vill man växa i Asien, i Thailand och kanske Sydkorea.

Valtteri Bottas har synts hos Williams, det sägs att han hade ett långt samtla med James Vowoles. Men är Williams rätt för vår finländske vän?

Läget i Silly Season hittar du här. I veckan förlängde Alex Albon med Williams så stalelt har en plats kvar, för Logan Sargeant lär inte få stanna kvar.

F1 på Imola: Adrian Newey snackar om sin framtid

av Anna Andersson

Om Kevin Magnussen drabbas av ytterligare två straffpoäng under F1 på Imola stängs han av.

Då missar han ett lopp. 

Inför F1 på Imola
Kevin Magnussen, Haas F1 riskerar att stängas av (LAT Images)

Den danske föraren låg som en ladugårdsdörr och försvarade sin teamkollega Nico Hülkenberg under Formel 1 i Miami. Han bestraffades, men fortsatte. Det gav honom straffpoäng på licensen och nu har han tio. När en förare samlar ihop får tolv, inom en period på ett år, stängs vederbörande av under ett race.

För Magnussen betyder det att  om han drabbas av två på Imola stängs han av i Monaco och även om han klarar sig denna helg måste han klara sig ända fram till mars 2025.

Själv tar han det med ro – och sarkasm.

– Faktum är att jag riskerar att stängas av under ett lopp för att jag körde utanför några vita linjer på en bit asfalt. Jag vet inte om det är rätt, säger Haas förare på presskonferensen inför F1 på Imola.

– Jag älskar inte reglerna, det är möjligt. Givetvis hade jag velat att det inte vore så. Men eftersom reglerna är som det är…jag skapade de inte och jag tycker att  man borde titta över det. Jag har tio poäng nu så jag är nära en avstängning och måste vara försiktig.

Miss under F1 på imola och Magnussen kan stängas av

Han påpekar också att det nu är fler lopp under en säsong än vad det var när reglerna infördes, vilket gör att det är en större risk att straffas under ett år. Än är det dock ingen förare som har stängts av efter 12 straffpoäng.

– Det känns som om man kan stängas av för en liten, liten grej, säger Kevin Magnussen.

George Russell påpekar dock att en avstängning kan vara chansen för en ung förare och påpekar att inom fotbollen är det ständigt röda kort som ger andra chansen. Så är det inte inom Formel 1.

Vad tycker du?

Korta nyheter inför F1 på Imola

Enligt Williams väger bilen för mycket och den övervikten kostar närmare en halv sekund. Teamet har visserligen sparat in 14 kilo sedan förra året, men de förseningarna som teamet släpade med sig under vintern har påverkat arbetet. Från och  med F1 på Imola, som avgörs denna vecka, kan stallet börja arbeta med viktbesparande åtgärder.

Det vill säga börja banta bilen.

Det finns fler grusfållor på Imola än tidigare.

– Det är fantastiskt, säger Pierre Gasly.

Han är inte ensam.

– När vi besöker alla de här nya banorna så finns det en sak som vi saknar, de här äldre banorna med känsla historia, säger Carlos Sainz under presskonferensen,

– Jag är glad över att den här typen av banor finns kvar i kalendern och jag tror att det påminner oss varifrån vi kommer ifrån och varför vi är fans till den här sporten.

Ett problem inför söndagen är dock att Imola är den  bana, efter Monaco som vid de senaste två tävlingstillfällena har haft minst antal omkörningar. Vid de senaste tio racen har det varit elva stycken i snitt. Sedan 2020 är siffran 25.

Adrian Newey avslöjar tankarna inför framtiden

Lando Norris vann i Miami senast, men han tror att Imola som bana passar stallet bättre. Han har tagit pallplatser på Imola tidigare, dock inte i fjol när tävlingen ställdes in.

– Samtidigt behöver vi mer, för Ferrari och Red Bull kommer hela tiden att utmana oss, säger han.

I veckan förlängde Alexander Albon sitt kontrakt med Williams, men det är många förare som saknar en plats till nästa år. Valtteri Bottas nämns som en kandidat till Haas medan Caslos Sainz viftar bort frågorna på presskonferensen.

– Var inte orolig när jag vet så berättar jag det för er, säger Sainz när han möter media.

För första gången har Adrian Newey påtalat att han ser en framtid inom Formel 1. Även efter Red Bull.

– Jag överväger verkligen att byta team och jobba i ytterligare fyra eller fem år, säger han enligt Autosport.

Ferrari?

Indy 500 2024

Det var två rejäla krascher under gårdagens träning till IndyCar. Både Linus Lundqvist och Marcus Ericsson smällde i muren, men båda förarna är okej.

Mer om det läser du här. 

Här hittar du en guide inför HELA veckans pass fram till kval och Indy 500, samt förutsöttnignar och regler.

Indy 500: Våldsam krasch av Linus Lundqvist

av Anna Andersson

Linus Lundqvist tappade kontrollen över sin bil i kurva 2. Han var förste förare att krascha i Indy 500 2024.

– Det är ett litet misstag som får stora konsekvenser, säger han.

Även Marcus Ericsson kraschade senare under passet.

IndyCar förbereder sig nu för det klassiska ovalloppet Indy 500 som avgörs nästa helg, men kvalet avgörs redan under lördag och söndag. Sju rookies finns med i årets Indianapolis 500, en av dem är Linus Lundqvist. Svensken, som tävlar  för Chip Ganassi Racing, satte bilen i muren efter ungefär två timmar av torsdagens träning.

25-åringen tappade kontrollen i den andra kurvan, kraschade bilen och fick bryta passet. Han undersöktes av läkare som kunde konstatera att han klarade sig utan skador.

– Jag är okej, jag tycker bara synd om teamet och allt arbete de har lagt ner. Jag vet precis vad jag gjorde fel, säger han till AP.

Linus Lundqvist kraschade inför Indy 500 2024

Indy 500 2024
Linus Lundqvist tävlar i Indy 500 2024, det är hans debut i det klassiska ovalloppet på Indianapolis Motor Speedway (AP-TT)

Lunqvist, 25, ställde upp för intervjuver efteråt och var tydlig med att misstaget var hans eget.

– Jag körde på kantstenen i  insidan av kurva 2 och kunde inte hålla kvar bilen. Det är något de pratar mycket om här. Det var ett misstag från min sida och teamet får betala priset för det. Det är skit.

Trots misstaget ser han fram emot morgondagens träning och lördagens inledande kval där 33 av de 34 anmälda bilarna kvala in. Även nästa vecka återstår fräningspass återstår inför racet.

– Jag vet att vi kommer att slå tillbaka efter en miss som detta. Det betyder dock inte att det inte gör ont i dag, framförallt när det är mitt misstag. Men vi återhämtar oss, lär oss av misstaget och det är lite mer än en vecka till racet, säger Linus Lundqvist.

Indy 500 anses vara ett av racingvärldens mest presigefyllda lopp och de 200 varven runt ovalen sägs välja sin vinnare. Hittills har två svenska förare vunnit, Kenny Bräck 1999 och Marcus Ericsson 2022.

Under torsdagens pass kraschade även Marcus Ericsson, Andretti Global, våldsamt. Han tappade kontrollen över bilen i kurva 4, men mår bra efter smällen. Det gär däremot inte hans bil. Därför kommer han att köra en reservbil framöver.

– Vi kommer tillbaka, hälsar han.

I årets mästerskap återfinns tre svenska förare, Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist och Linus Lundqvist. Även Tom Blomqvist, son till rallylegendaren Stig tävlar, men han kör med en licens från Storbritanien.

Allt inför kvalet, med reglerl, förutsättningar, datum och tider hittar du i vår guide till Indy 500.

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan pratar vi med Felix Rosenqvist. Han startade i första led  i Indy 500 för ett år sedan och nu berättar han om kraschen på Indianapolis Motor Speedway 2023 och om framgångarna under årets säsong, samt sina tankar inför Indy 500 2024.

 

 

Sida 1 av 377
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB