Succé för Flavio Briatore i F1

av Anna Andersson

Portad för 15 år sedan – nu är Flavio Briatore tillbaka i F1.

Och Alpine tar poäng med båda bilarna.

– Det enda området inom koncernen som inte går som den ska är Formel 1 och där är jag ett geni säger Flavio Briatore.

Flavio Briatore är tillbaka i F1
Flavio Briatore är tillbaka i F1, hos Alpine (AP-TT)

Italienaren Flavio Bristore körde in två VM-titlar med Michael Schumacher och Benetton, han förde också Fernando Alonso till sina två VM-titlar och han bidrog också  med en av sportens absolut största skandaler. Crashgate.

Han gav föraren Nelson Piquet Jr order att krascha i det första nattloppet i Singapre för att Alonso skulle kunna vinna. Efter den jätteskandalen fick han och kollegan Pat Symonds lämna Formel 1. Vill du läsa mer om det kan du göra det i min bok Cirkus Formel 1 eller lyssna på ett specialavsnitt i vår F1-podd Plattan i mattan.

Den historien inträffade 2009 och sedan dess har Briatore varit en ”Persona non grata”, men fortsatt som manager för Fernando Alonso samtidigt som han har ägnat sig åt sina nattklubbar.

Flavi Briatore med comeback i F1

Men efter Alpines urusla inledning av säsongen har inte bara föraren Esteban Ocon tvingats se sig om efter ett annat team samtidigt som andra nyckelmedarbetare  har tvingats lämna stallet. Nu har teamet välkomnat Flavio Briatore som speciell rådgivare.

– Jag bidrar med vinnarmentaliteten, den gjorde det möjligt för mig att vinna med Benetton och Renault. Det är alltid människorna som gör ett team. Tekniken är en annan i dag än vad den var då, men det är människorna som gör skillnaden. Vi måste tro på att vi kan ta Alpine till topp fyra inom två år, säger Briatore till motorsporttotal.com.

Alpine svarade med ett fint race i Barcelona där båda bilarna tog poäng.

– Det var vårt bästa race som team i år, därför är jag nöjd, säger Pierre Gasly efter loppet.

– Men vi behöver förstå varför bilen var så snabb.

Alpine har tagit poäng i fyra av de fem senaste loppen och är nu uppe på åtta poäng,  efter tre poäng i Barcelona tog man sig förbi Haas upp till plats sju i VM.

Men det betyder inte att alla är nöjda med Flavio Briatores comeback i Formel 1.

Damon Hill, som mötte Michael Schumacher i flera tajta kamper under 1990-talet, hade inte många goda ord att dela med sig av.

– Det är extraordinärt. Jag fattar det inte. Det förvånar mig, säger mästaren från 1996 som nu arbetar för brittiska Sky.

Han fortsätter:

– Flavio, bryr sig inte om konventioner och regler. Uppenbarligen. Det var det som ställde till problem för honom då, och det är så han arbetar. Det oroar mig. Vi ville ju egentligen inte tillbaka till den tiden då liken låg i garderoben och saker hände som lämnade en bitter eftersmak.

Alpines mål – topp fyra inom två år

Alpines stallchef Bruno Famin påtalar att han inte tittar på det som varit utan enbart ser framåt. Inte heller Mercedes stallchef Toto Wolff eller Ferraris stallchef Frederic Vasseur har något problem med Briatores återkomst. Under presskonferensen inför F1 i Barcelona ansåg båda två att Briatore har fått betala för sitt agerande.

– Jag lyssnade på presskonferensen och ärligt talat är jag besviken, säger Hill.

Det har snackats mycket om Alpine inför F1 i Barcelona, om Bristore, men också om Renault kommer att lämna sporten som motorleverantör efter 2025 – och om vem som då skulle kunna leverera motorer till Alpine.

Vi lär få höra mer om det i veckan, redan på fredag är det dags för sprint i Österrike. Max Verstappen vann F1 i Barcelona. Mer om det läser du här.

 

 

 

 

 

 

 

F1 i Barcelona: Max Verstappen vann efter dramatisk start

av Anna Andersson

Landoi Norris tittade åt höger under starten av  F1 i Barcelona. Och tappade tre platser.

– Jag missade starten. Jag skulle ha vunnit, konstaterade Norris efter loppet.

Det misstaget gav Max Verstappen ännu en seger .

McLarens Lando Norris startade F1 i Barcelona från pole position, han täckte upp Red Bulls Max Verstappen inför den första kurvan och då lämnade han fri väg för Mercedes George Russell som valde utsidan och gick upp i ledningen av loppet. Norris halkade ner till plats tre och bakom Russell tog Verstappen andraplatsen. Det tog bara ett par varv innan Verstappen sedan kunde passera Russell och glida i från fältet.

Där avgjordes Spaniens GP i Formel 1  – men spänningen fanns kvar.

Lando Norris gav inte upp fajten, men han satt fast bakom George Russell och låg kvar för länge på de mjuka däcken under den första stinten och det kostade honom många viktiga sekunder. Fem för att vara exakt.

Troligen var det också de som förstörde alla möjligheter till en seger.

– Det var starten som gjorde racet och när jag tog ledningen på varv två så klart. Sedan kunde jag öka ledningen under den första stinten, därefter var det jämnare, säger Max Verstappen efter sin tredje raka seger.

– Det verkade däremot som om Lando och McLaren blev snabbare i slutet av varje stint.

Max Verstappen vinner F1 i Barcelona 2024
Max Verstappen vinner F1 i Barcelona 2024 (AP -TT)

Men den avsluytande farten räckte inte. Lando Norris gjorde allt vad han kunde, men var till slut lite mer än två sekunder efter Verstappen i mål.

– Jag gjorde en dålig start i dag, vår bil var absolut snabbast av alla i dag. Det var saker som var positiva i dag, men en som var negativ och det var den som förstörde racet, konstaterar Lando Norris när han pratar med David Coulthard efter loppet.

Däremot kunde han inte förklara vad som hände i samband med starten, varför han tappade ner till position tre.

– Jag vet inte vad som hände, jag måste se vad som hände. Det var inte mycket som jag tappade mot Max, utan det var mer George som jag missade i starten. Det är synd att jag tappade det där och det är frustrerande.

Lewis Hamilton på pallen under F1 i Barcelona

Bakom dem tog sig en gammal bekant upp på plats tre. Efter 238 dagar fick Lewis Hamilton kliva upp på prispallen igen  och Mercedes visar att deras team just nu är tredje snabbast i fältet.

– Det har varit en bra helg, konstaterar Hamilton när han samtalar med David Coulthard efter racet.

– Depåstoppen och strategien var rikigt bra, Jag tappade placeringar i starten och fick jaga Ferraris bilar. Hade starten inte varit så dålig vet jag inte om jag hade kunnat slåss med de andra som var snabbare i dag, men jag hade inte varit så långt efter som jag var.

Resultat Spanien GP i Formel 1.

McLaren närmar sig Red Bull

Efter detta race så tänker jag på Lando Norris. Detta är långt ifrån första gången i år som han tappar en seger på misstag, i Kanada och Kina och på Imola.

Stallet är på gång, men måste löra sig att leverera maximalt varje gång, för den motståndare de möter gör inga misstag och då finns det inte utrymme att gör anågot själv heller. Det positiva, osm jag ser det är, att även om Max Verstappen leder VM så är det jämnt. Ifjol vann Max Verstappen F1 i Barcelona med 24 sekunder, i år var det bara lit emer än två. Det säger en del om vad som har hänt med Formel 1

En annan positiv sak efter kvalet kunde vi konstatera att det är nu fyra stall som tagit pole position på de fyra senaste loppen. Det är första gången på mer än tolv år som det har hänt.

I VM-sammandraget leder Verstappen på 219 poäng, Norris är ny tvåa på 150 och Leclerc har 148 på plats tre. Om bara ett par dagar rullar F1-cirkusen vidare i Österrike. Då väntar ett betydligt kortare varv och en sprinthelg. Det betyer två kval, två race och betydligt fler poäng att slåss om.

Givetvis följer ni det i F1-live. Precis som vanligt.

Men framtill dess så diskutera gärna racet här i kommentarerna!

Tillbaka i toppen efter dödsolyckan

av Anna Andersson

2019 var kolliderade Juan Manuel Correa med Anthoine Hubert på Spa-Francorchamps i Belgien. Hubert avled, Correra överlevde med svåra skador.

I dag gick 24-åringen i mål på sin första pallplats sedan olyckan.

 Juan Manuel Correa
Juan Manuel Correa var tillbaka på platsen för dödsolyckan i augusti 2020, i dag tävlar han i Formel 2. (Getty Images)

Dödolyckan på Spa i Belgien chockade en hel racingvärld. Under deltävlingen i Formel 2 kolliderade Hubert och Correra i hög hastighet.

Det blev en fruktansvärd smäll.

– Jag kommer ihåg det, jag minns att jag försökte häva mig ur bilen med mina egna händer. Jag minns också att om jag hade haft ett vapen i handen hade jag skjutit mig själv bara för att slippa den fruktansvärda smärtan, säger Correa till tyska Sport1.

– När räddningspersonalen kom bad jag dem att söva mig och jag minns uttrycket i deras ansikte när de såg mitt ben. Då visste jag att det inte var bra.

Juan Manuel Correa tillbaka efter dödsolyckan

Han drabbades av skador på lever och lungor, frakturer på två ryggkotor och stora skador på sina ben. Han låg i koma i flera vecko och höger ben var så illa tilltygat att en läkare ansåg att det hade varit bättre att amputera det.

Correa vägrade.

– Sett till rehabiliteringen hade en amputering varit enklare, men jag ville kunna trycka ner gaspedalen igen, säger Correa i intervjun.

Juan Manuel Correa, som är medborgare i USA och Ecuador, ville tillbaka till racingen. 20 månader efter olyckan gjorde han comeback i Formel 3, efter tre år tävlade han i Formel 2 och under lördagen körde han i mål som trea i sprntracet. Efter loppet blev han dock bestraffad för att ha kört över den vita banbegränsningen vid flera tillfällen. Under söndagen fick han sin revansch när han slutade trea efter vinnaren Jak Crawford  och Franco Colapinto.

Intresserad av Formel 1? Lando Norris tog pole position i F1 i Barcelona. Mer om kvalet läser du här.
I morgon är det dags för F1 igen, du kan följa  Spanien GP i F1-live tillsamamns med mig och flera andra entusiaster.

F1 i Barcelona – pole position för Lando Norris

av Anna Andersson

Lando Norris slog till med det sista varvet under det dramatiska kvalet till F1 i Barcelona. Det gav honom pole position.

På en bana där första starled brukar ge en seger.

– Vi är här för att vinna, säger Lando Norris.

McLaren gjorde en stor uppdatering till deltävlingen i Miami i början av maj, den gav resultat och en seger för Lando Norris. Sedan dess har han fortsatt att ta ytterligare pallplatser.

Inför F1 i Barcelona är VM-trean i Formel 1 redo för ytterligare en.

– Vi har varit snabba sedan Miami och vi har tidigare tappat pole position för att varvet för att det inte har varit ett perfekt, men det lyckades vi med i dag. Jag tror dock att Max och Red Bull har varit lite bättre under den här helgen, men vi gjorde ett par förändringar inför avslutningen av kvalet och det lyckades, säger Lando Norris efter kvalet.

F1 i Barcelona 2024
Lando Norris tog sin andra pole position under kvalet till F1 i Barcelona 2024(AP-TT)

Han var otroligt nöjd med sitt varv och tog pole position med 0,020 sekunder före Max Verstappen, Red Bull. Det var ett makalöst varv – precis när han behövde det.

– Det var nästan ett perfekt varv. När man kör ett bra varv blir man glad, men detta var ett perfekt varv. Detta var min bästa pole position. Jag har inte haft många, men denna var bäst, säger Norris direkt efter sin andra pole position.

– Det blir svårt att fajtas mot Max och Lewis i morgon, men vi är här för att vinna.

Lando Norris med pole position i Spanien GP i F1

I Barcelona är banpositionen väldigt viktig, för att inte säga avgörande för att ta en seger. Därmed är en plats i första startled ett stort steg på vägen mot 25 poäng. Intill Norris startar Max Verstappen som leder VM, men än så länge har han inte alls dominerat säsongen på samma sätt som i fjol.

– Allt fungerade bra i kvalet. Vi har fått jobba med balansen i bilen under helgen, så sett till hela helgen kan vi vara nöjda med detta, säger Verstappen som också erkände att han hade lite problem med vinden under Q3.

Mercedes Lewis Hamilton körde in på plats tre i kvalet, något som han själv var förvånad över och han påtalade att teamet gjort stora framsteg under säsongen.

Den stora besvikelsen i Barcelona bar Ferrari, med Charles Leclerc och Carlos Sainz. De åetrfinns först i tredje startled. Red Bulls Sergio Perez tog sig denna gång till Q3, men var inte bättre än åtta. Alpines Pierre Gasly överraskade med plats sju. Faktum är att Alpine hade två bilar i Q3, det tillhör inte vanligheterna.

Resultatet i kvalet till F1 i Barcelona

Kort om F1 i Barcelona

Racing Bulls har en mycket uppdaterad bil denna helg, näst intill helt ny sett till aerodynamiken, men inte hjälpte det. Både Ricciardo och Tsuynoda åkte ut i Q1, men Tsunoda var bara 0,85 hundradelar från plats ett. Snacka om jämnt. Totalt var det 19 förare inom 1 ungefär sekund. Williams Logan Sargent var den enda som föll ur ramen.

Det brann i McLarens motorhome i  förmiddags. Fem personer behövde läkarvård, en av dem fördes till sjukhus. Branden utbröt i köket.

•••

Någon som är överraskad över nedanstående tweet?

Någonting som jag har påpekat här och i PIM sedan det blev klart att Audi skulle gå in, hur ska stallet kunna stå i den bryggan?

 

 

Målet för Williams talang – nästa kvinna i F1

av Anna Andersson

Känner du igen namnet Jamie Chadwick? Nyligen blev hon första kvinna på 14 år att vinna ett lopp i Indy NXT. Målet är högre än så – hon vill vara nästa kvinna i F1.

Nöästa kvinna i F1?
Jamie Chadwick efter den historiska segern (Joe Skibinski | IMS Photo)

Jamie Chadwick, 26, kommer från Storbritannien och har under många år varit den kvinna som nämnts flitigast i samband med Formel 1. Hon vann ett lopp i det brittiska F3-mästerskapet 2018 och körde till sig en plats i F1-stallet Williams akademi. Därefter gick hon vidare till W-serien, ett formelbilsmästerskap för enbart kvinnor. Det dominerade hon och slog rekord på rekord, samt vann mästerskapet tre år i rad.
Segrarna fick henne att söka nya utmaningar.

I dag har hon har hon lämnat mästerskapen för tjejer bakom sig och med stöd av Williams F1-stall, samt Andretti Global ( samma team som Marcus Ericsson tävlar för) återfinns hon sedan förra säsongen i Indy NXT.

Första kvinnai F1 – på ett halvt sekel

Det är en supportklass till IndyCar och på Road America tog hon pole position. Hon följde upp det resultatet med att bli tredje kvinna i historien och den första på 14 år att vinna ett lopp.
– Det är alltid så blandade känslor efter en sådan sak. Adrenalinet släpper. Det blir mer  en känsla av lättnad än någonting annat, men jag är så glad, säger Jamie Chadwick till Sky Sports efter segern på Road America.

Hennes seger har gett eko i racingvärlden. Dels för att hon tävlar för det stall som kämpar hårdare än något annat för att snart få vara en del av Formel 1 och dels för att hon tillhör klassiska Williams. F1-stallet har inte visat några större resultat på senare tid, men har vunnit 16 VM-titlar i historien, både förar-VM och konstruktörsmästerskap.
– Det är mycket arbete som behöver göras framöver. Vi måste verkligen få fler kvinnor att engagera sig i sporten. Jag tycker inte att det finns någon anledning att vi inte kan se någon kvinna i F1 framöver, säger hon.
– Däremot är det svårt att sätta en tidsram. Förhoppningsvis är vi inte alltför långt borta.

Jamie Chadwick – en del av Williams F1-team

Ingen kvinna har tävlat i Formel 1 på närmare 50 år. Ingen har ens försökt att kvala till ett lopp sedan 1992, men det pågår ett stort arbete för att få fler tjejer att välja racer och ge dem samma möjligheter som deras manliga kollegor. I år tävlar exempelvis F1 Academy i samband med Formel 1. Mästerskapet är öppet för unga tjejer och varje F1-stall stöttar en förare.
– Jag tycker att det är fantastiskt att vi ser effekten i sporten där vi verkligen vill driva fler tjejer till motorsporten och få fler kvinnor att lyckas på hög nivå, säger Jamie Chadwick.

På den främsta amerikanska racingscenen är det vanligare med kvinnliga förare än i Europa. Kathrine Legge kvalade exempelvis in till årets Indy 500 och när klassiska Daytona 24-timmars inledde racingsäsongen i USA tidigare i år var nio av 230 förare kvinnor. Frågan är när vi får se nästa kvinna i F1?

IndyCar på Laguna Seca

I helgen tävlar IndyCar och Indy NXT igen, denna gång på Laguna Seca. Loppet är flyttat från höst till högsommar, vilket lär påverka banan som asfalterades om för ett år sedan.

– Det ska bli intressant att se vad som hänt med beläggningen nu, nio månader senare, och hur det potentiellt påverkar saker och ting i kombination med det nya datumet, säger Felix Rosenqvist.

Notera att McLaren har bytt ut Theo Pourchaire mot Nolan Siegel, 19. Det gör att F2-mästaren står utan styrning.

Hos Meyer Shank Racing har Tom Blomqvist ersatts av David Malukas. Malukas som hade kontrakt med McLaren, men ramlade med cykeln och skadade sig så illa att han missade säsongsinledningen vilket startade hela förarkarusellen.

Pourchaire  lämnade en plats i japanska Super Formula för IndyCar, men trots bra resultat nu blir petad. Malukas skada har läkt och han är tillbaka. Blomqvist är kvar i teamet och lär väl dyka upp i IMSA framöver. Vad Pourchaire ska göra framöver är inte klart.

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 8

Firestone Grand Prix of Monterey
Laguna Seca (USA)
(svensk tid)
Fredag 21 juni
Fri träning 1: 23.00-00.15

Lördag 22 juni
Fri träning 2: 19.00-20.00
Kval: 23.15-00.45

Söndag 23 juni
Warm-up: 21.00-21.30
Race (95 varv): 00.15 (natten mot måndag)

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

Nu önskar jag er glad midsommar! Vi ses väl till F1-live?

Nu ska Dino Beganovic säkra sin framtid

av Anna Andersson

Fem lopp på sex veckor. Nu ska Dino Beganovic, 20, säkra sin framtid.

En topplacering i F3 ger goda förutsättningar för den fortsatta jakten på en plats i F1.

– Jag är verkligen taggad på den här delen av säsongen och alla race som väntar nu i sommar, säger Dino Beganovic som tävlar för Prema.

Juni och juli blir hektiska månader för Dino Beganovic och resten av fältet i F3. Svensken som tävlar i rapportserien Formel 3 tävlar tillsammans med Formel 1 och det betyder att han har en välfylld kalender framför sig.

– Fem deltävlingar under de kommande sex veckorna innebär att halva vår säsong ska avgöras under den här närmsta perioden. Det står väldigt mycket på spel och väldigt mycket racing. Självklart ser jag fram emot det!

Dino Beganovic tävlar i Formel 3,
Dino Beganovic tävlar i Formel 3, med målsättning att testa F1 nästa säsong (Prema)

Intensiv tid för Dino Beganovic

Han gör sin andra säsong i Formel 3 och tog sin första seger i mästerskapet tidigare i våras och ligger fyra inför helgens deltävling i Barcelona. För att fortsätta sin vandring, mot det slutliga målet Formel 1, skulle han behöva sluta på en plats i toppen av mästerskapet. Det ger honom bättre möjligheter att avancera till Formel 2 inför nästa säsong och därefter kunna jobba vidare tillsammans med Ferrari Academy och ta sig till Formel 1 inom ett par år.  Efter fjolårets säsong avancerade topp fem till Formel 2, samtidigt som Beganovic stannade för ytterligare en säsong i Formel 3.

– Målsättningen är rätt simpel, att vinna titeln, sa han till Sportbladet inför säsongen.

Hans egen förhoppning är att kunna börja testa F1 tillsammans med Ferrari nästa år, men nu ligger fokus på sommarens tuffa utmaningar.

– Våra förberedelser inför alla de här kommande racen har varit bra, säger han i ett pressmeddelande.

– Vi tar med oss många lärdomar från de senaste loppen. Jag har en positiv känsla. Det ska bli jättekul att komma ut på banan igen och ta sig an den intensiva delen av säsongen.

 

Så avgörs FIA Formel 3 under sommaren 2024:

21-23 juni: Barcelona (Spanien)

28-30 juni: Spielberg (Österrike)

5-7 juli: Silverstone (Storbritannien)

19-21 juli: Budapest (Ungern)

26-28 juli: Spa-Francorchamps (Belgien)

30 augusti – 1 september: Monza (Italien)

Ssmtliga deltävlingar sänds Viaplay och på F1TV.

Så går det till: 

Varje tävlingshelg består av två lopp: Lördagens sprintrace (40 minuter) och söndagens feature race (ungefär 45 minuter). Startuppställningen till söndagens race baseras på tiderna i kvalet, till lördagens inledande race vänder man på de 12 snabbaste från kvalet.

Tabell FIA Formel 3.

Önskar er en glad midsommar!

Mercedes inför F1 i Barcelona: ”Vi är på gång”

av Anna Andersson

Mercedes tog sin första pallplats i Kanada. Kommer genombrottet under F1 i Barcelona?

Stallet har hittat den saknade pusselbiten.

 Mercedes inför F1 i Barcelona
Har Mercedes och George Russell hittat dem saknade pusselbiten inför F1 i Barcelona? Där tog stallet två pallplatser 2023 (AP-TT)

För ett år sedan tog Mercedes två pallplatser när Formel 1 tävlade i Barcelona, stallet firade den uppdaterade bilen och såg det stora genombrottet framför sig. Det kom aldrig.

Istället bytte man ut i stort sett hela bilen till årets säsong, men framgången har låtit vänta på sig, ända till förra deltävlingen i Kanada där George Russell hade pole position och stallets förare var trea och fyra i mål. En insats som Lewis Hamilton var oerhört missnöjd med

– Det var ett av de sämsta loppen jag någonsin har kört, sa han efteråt.

Men inför F1 i Barcelona är tongångarna hos Mercedes positiva igen.

– Vi har tagit det viktiga steget efter deltävlingen på Imola, de nya delar vi har utrustat bilen med fungerar och det var ett av problemen förra året. Därför kan vi nu utveckla vår performance varje helg, säger Toto Wolff till Motorsportmagazin.

Mercedes redo för pallplatser ui Formel 1?

I Kanada var båda bilarna utrustade med den nya framvingen, men det är bara en liten del av det uppdateringspaket som teamet har kunnat använda sig av de senaste helgerna.

– Sanningen är att vi de tre, fyra senaste helgerna har vi haft så många nya delar, båda som syns och som ligger gömda för ögat, att vi har kunnat tjäna tusendelar. Den lilla förbättringen har en positiv effekt och jag tror att vi är på gång, säger Toto Wolff.

Även Lewis Hamilton är positiv, även om han anser att det finns mycket jobb kvar att göra sett till balansen i bilen.

– Den största förbättringen jämfört med fjolåret handlar om körbarheten och möjligheten att låta bilen ligga närmare asfalten. Bilen är också stabilare vilket gör att vi kan kräma ut mer i kurvorna.

Ett av de stora problemen, som det ofta är när F1-stall inte får ordning på bilen på banan, är att datan från vindtunneln inte har stämt överens med datan från banan. Bilen har inte betett sig så som förväntat och den har inte agerat på samma sätt på banan som teamet förutspått efter att ha genomfört tester i vindtunneln.

– Bilen var svårkörd, körbarheten dålig och hoppandet kom tillbaka. Sedan fick vi en tydlig fingervisning kring vilken pusselbit som saknades. Vi har hittat den, fäst den på rätt plats i pusslet och jag tror att det ska vara bra nu, säger Toto Wolff.

F1 i Barcelona – nya uppdateringar för Mercedes

Däremot vill Mercedes tekniska chef James Allison inte räkna med att Mercedes är en given segerkandidat framöver.

– De ändringar som vi har gjort gör bilen bättre. Definitivt, den kommer att bli bättre på samtliga banor, men eftersom Montreal är en ganska speciell bana så kanske vi såg snabbare ut där än vad vi gör i de kommande loppen. Det är troligt att vi kan vara med och konkurrera, men inte om segrar.

Stallet har med sig ytterligare uppdateringar till F1 i Barcelona och kommer att fortsätta utveckla årets bil.

– Vi måste säkerställa att våra uppdateringar kommer i en takt som de andra inte kan hänga med i. Gör vi det tar vi vår bil tillbaka till toppen. Under de kommande veckorna och månaderna jobbar alla i stallet hårt för att vår bil ska kunna konkurrera om de placeringarna vi nådde i Montreal, eller ännu bättre, på varje bana vi besöker, säger James Allison i Mercedes sammanfattning efter Kanada.

En guide till F1 i Barcelona 2024 hittar du här.

Korta nyheter inför F1 i Barcelona

2016 kolliderade Nico Rosberg och Lewis Hamilton under inledningen av Spanien GP. Det var Max Verstappens debutrace för Red Bull – och han vann. Det är en incident som fastnat hos mig, jag kan fortfarande känna hur pressrummet stod stilla i ett par sekunder efter den kraschen. Det kändes som flera minuter.

Jag minns också ilskan i Toto Wolffs röst, besvikelsen hos Daniel Ricciardo som ansåg att teamet förstört hans race och belåtenheten hos Christian Horner som gjort ett sent förarbyte inför racet. Ut med Daniil Kvyatt och in med Verstappen. Det skriver jag mer om i min bok, Cirkus Formel 1, som släpptes tidigare i år.

Men det som gör det intressant nu är att Lewis Hamilton har vunnit 60 lopp sedan dess.

Max Verstappen har vunnit 60 lopp sedan dess.

Nu möts de igen. I Barcelona.

 

Red Bulls chefer är fyllda av tillförsikt inför Spaniens GP i Formel 1. Därefter följer en sprinthelg i Österrike och en vanlig GP-helg, Storbritanniens GP, på Silverstone. Det är tre tuffa veckor som väntar.

– Är vi starka i Barcelona är vi förhoppningsvis det i Österrike och på Silverstone också, säger Red Bulls Helmut Marko till OE 24.

– De tre racen kommer att visa hur kraftförhållandena ser ut. Därför jobbar alla våra medarbetare nu på gränsen.

Faktum är att vid sex av de senaste sju racen i Barcelona har den förare som vunnit där också vunnit VM.

2017-2020, Lewis Hamilton, 2022 och 2023 Max Verstappen. 2021 vann Hamilton i Barcelona, men Verstappen vann VM.

– Vi har det bästa paketet och de bästa förarna, säger Marko.

Notera att Sergio Perez bara har tagit fyra poäng på de tre senaste loppen och missat poängen helt både i Monaco och Montreal.

Framtidens F1-förare?

Ferraris reservförare Oliver Bearman kör FP1 för Haas i Barcelona. Bearman, som ersatte Carlos Sainz, när denne opererade blindtarmen tidigare i år, tar över den bil som Nico Hülkenberg annars kör.

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi om regeländrignarna 2026 om Kimi Andrea Antonelli och hans möjligheter att köra F1 – redan i år. Så har du lite tid över under midsommarhelgen. Lyssna på det senaste avsnittet.

Sedan ses vi väl i F1-live –  till kval och race.

Tiderna för Spanien GP i Formel 1 finns här. 

Vilka tankar har ni inför helgen? Det kan bli regn under både lördag och söndag….

Står Alpine utan motor om Renault lämnar F1?

av Anna Andersson

Inför F1 i Barcelona snackar vi om Alpine. Går stallet från att vara ett fabriksteam till ett kundteam?
Det är det hetaste ryktet just nu.

F1 i Barcelona 2024.
Det snackas mycket om Esteban Ocon och Alpine inför F1 i Barcelona 2024. (AP -TT

Det snackas mycket om Alpine, nu om Ocon som lämnar stallet efter årets säsong av Formel 1, om deras usla inledning av säsongen och om att stallet kan vara till salu. Det är bara ett par veckor sedan Alpine kraftfullt gick ut och de dementerade att stallet är till salu och enligt min erfarenhet brukar det alltid vara någonting på gång när dementin är så pass kraftfull.

Bruno Famins dementi kom den 16 april och nu snackas det istället om att Renault ska vara på väg att lämna Formel 1 – till 2026.

Enligt flera från varandra oberoende nyhetsmedier pågår det samtal mellan Alpine och andra motortillverkare inför 2026 och om Renault skulle lämna Formel 1 finns det ingen risk att Alpine står där utan motor.

För om stallet inte har någon deal med en leverantör den 15 maj 2025 kommer en tillverkare att tvingas leverera motorer till stallet inför 2026. Så står det i regelverket.

Det hela kan verka något komplicerat, men i korthet går det ut på att det finns plats för elva stall och alla motortillverkare måste leverera motorer till upp till tre team. Mercedes har tre (Mercedes, McLaren och Williams) Red Bull och partnern Ford har två ( Red Bull och RB) och Ferrari två ( Ferrari och Haas). Då återstår Honda som går till Aston Martin och Audi som köper Sauber och blir ett fabriksteam, men eftersom en ny motortillverkare fråntas ansvaret att leverea till andra team så återstår bara en.

Honda.

Lämnar Renault F1?

Audi kliver in som ny tillverkare och har inga krav på sig att leverera till andra stall, däremot har Honda det eftersom stallet levererat motorer till F1 under en längre tid.

Men till 2026 är det ett par år och Alpine har möjligheter att förhandla fram en deal själva, och då även alternativet att arbeta med Mercedes – om båda parterna vill.

Skulle Renault lämna F1 blir det bara fem motortillverkare till det nya regelverket.

Där har ni i alla fall en genomgång kring hur läget ser ut – just nu.

Min tanke just nu är väl att det har varit oroligt runt Renault under en lång, lång tid, det har inte funnits någon stabilitet i teamet, varesig när det lämnade F1, enbart var motorleverantör eller kom tillbaka som fabriksteam. Det har varit oklarheter kring kontrakt, nyckelpersonal har bytts ut och oron tycks sprida sig till banan. Det brukar aldrig vara ett gott tecken.

Väderprognos inför F1 i Barcelona

Väderprognosen har justerats och även om fredagen väntas bli solig under förmiddagen för att molnigheten ska öka under eftermiddagen så väntas inget regn. Temperaturen väntas ligga kring 24 grader och vinden väntas vara måttlig.

Under lördagen väntas solen skina, men molnen tilltar under eftermiddagen och lagom till kvalet klockan 16.00 finns det en risk för regn. Temperaturen väntas ligga kring 25 grader och vinden ska inte ställa till något problem.

Under söndagen sjunker temperaturen till 22 grader och det finns en risk för regn i bergen kring Montmelo, regnet kan komma lokalt, under delar av banan.

•••

McLaren kommer inte med några större uppdateringar framöver, istället handlar det om mindre justeringar och stallet räknar med att uppdateringen från Miami kommer att levereras även i Barcelona.

Ska du till London under sensommaren? Den 23 augusti öppnar F1-utställningen ”F1 Exhibition”, den har tidigare varit i Madrid, och i Wien, nu befinner den sig i Toronto. Du kan det som återstår av den bil Romain Grosjean kraschade illa i Bahrain, testa en simulator, kolla in bilar och mycket, mycket mer.

Den 25 juni 2025 kommer Apples F1-film, dit bland annat Brad Pitt och Lewis Hamilton har bidragit, att ha premiär i Europa. Mer om filmen läser du här. 

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi upp Spaniens GP, men också om Andrea Kimi Antonelli. Vem är 17-åringen som väntas köra för Mercedes nästa år och kan vi få se honom i F1 redan i år?

Sedan funderar vi över reglerna till 2026 och Filip hävdar att detblir Formel E med V12-knapp.

Guide till F1 i Barcelona 2024

Circuit de Barcelona-Catalunya

Tider för F1 i Barcelona 2024.
Längd: 4,655 km

Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första kurvan: 730 m
Antal vänsterkurvor: 7

Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim:  4 (T5, T10, T14, T15)
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Minsta hastighet: 75 km/tim.
Vinnande strategi 2021: 2 depåstopp ( vilket var den vanligaste strategin förra året)
Risk för säkerhetsbilen: 36 procent.
Seger från lägsta startposition: Fernando Alonso, Ferrari, år 2013, från startplats 5.
Segrar från pole position: 24
Första segrare: Nigel Mansell, 1991, men Gerhard Berger hade pole position.

Vi minns Spanien GP i Formel 1

Statistik  inför F1 i Barcelona 2024

Kval Spanien GP 2023

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Carlos Sainz, Ferrari
  3. Lando Norris, McLaren
  4. Lewis Hamilton, Mercedes
  5. Lance Stroll, Aston Martin
  6. Esteban Ocon, Alpine
  7. Nico Hülkenberg, Haas F1
  8. Fernando Alonso, Aston Martin

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:12.272 (Max Verstappen, Red Bull, 2023)

2023: 1:12.272 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:18.750 (Charles Leclerc, Ferrari)

2021: 1:16.741 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2020: 1:15.584 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2019: 1:15.406 (Valtteri Bottas, Mercedes)

Flest pole positions:

Michael Schumacher (7)

Lewis Hamilton (6)

Nico Rosberg (2)

Mika Häkkinen (2)

Kimi Räikkönen (2)

Mark Webber (2)

 

Resultat F1 i Barcelona 2023

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Lewis Hamilton, Mercedes
  3. George Russell, Mercedes
  4. Sergio Perez, Red Bull
  5. Carlos Sainz, Ferrari
  6. Lance Stroll, Aston Martin
  7. Fernando Alonso, Aston Martin
  8. Esteban Ocon, Alpine

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:15.641 (Giancarlo Fisichella, Renault, 2005)

2023: 1:16.330 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:24.108 (Sergio Perez, Red Bull)

2021: 1:18.149 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:18.183 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2019: 1:18.492 (Lewis Hamilton, Mercedes)

 

Senaste fem vinnarna av Spanien GP:

2023 Max Verstappen  Red Bull

2022 Max Verstappen Red Bull

2021  Lewis Hamilton Mercedes

2020 Lewis Hamilton Mercedes

2019 Lewis Hamilton Mercedes

Flest segrar:

Lewis Hamilton (6)

Michael Schumacher (6)

Mika Häkkinen (3)

Max Verstappen (3)

Omkörningar:

2023: 49

2022: 43

2021: 44

2020: 21

2019: 21

Som vanligt följer du kval till F1 i Barcelona 2024 och även Spanien GP i vår F1-live. Du kan se det på Viaplay eller F1tv.com.

F1 i Spanien: Sainz avslöjar läkarnas dom

av Anna Andersson

Carlos Sainz tvingades operera blindtarmen och missade ett F1-lopp. Men hur illa var det? Inför F1 i Spanien avslöjar han läkarnas skrämmande dom:

– De sa att jag kunde dö om den exploderade, säger han.

Carlos Sainz inför F1 i Spanien 2024
Carlos Sainz kör hemma när det är dags för F1 i Spanien 2024 (AP-TT )

Ferraris Carlos Sainz mådde inget vidare när forel 1 tävlade i Saudiarabien. De två träningarna under fredagen var de två värsta under hela hans karriär i Formel 1:

– Jag åt ingenting, jag hade ingen energi och jag svettades betydligt mer än annars. Jag led verkligen, säger han i podcasten Nude Project.

Han trodde att han drabbats av något magvirus och att det skulle gå över, men under lördagen kunde han inte köra utan ersattes av racerföraren Oliver Bearman. Sainz anlände till sjukhuset och när han fick besked om att det var blindtarmen ville han ändå köra.

Carlos Sainz: Risk att dö

Han försökte hitta en lösning.

– Jag sa till läkarna att de skulle ge mig en spruta så att jag skulle kunna opereras efter loppet, säger Sainz.

– De sa till mig att det fanns en risk att det kunde tillstöta allvarliga komplikationer. De sa att jag kunde dö om den exploderade.

Först då valde han att gå med på en operation – för att vara tillbaka i bilen till nästa tävling i Australien.

Och det var han också.

Sainz laddar nu upp inför F1 i Barcelona, Spaniens GP, på hemmaplan. För honom är det en viktig helg. Han har ingen styrning till nästa år, men kopplas samman med Williams.

Det blir spännande att se var han hamnar och om det är Williams som får chansen att testa Kimi Antonelli – när FIA nu ändrat reglerna för att ge Mercedes diamant chansen.

Däcken inför F1 i Spanien

Pirelli väljer de tre hårdaste gummi blandningarna till helgens deltävling i Barcelona, C1, C2 och C3. Det är samma val som däcktillverkaren gjorde ifjol och det är andra gången i år som de tre hårdaste gummiblandningarna har valts ut.

Banan, med sina långa, snabba svängar, anses vara väldigt aggressiv mot däcken och under helgen väntas också temperaturer kring 30 grader eller mer. Däremot inget regn.

Pirelli utgår från en strategi med två depåstopp. Den ska vara snabbast – men man lämnar in en liten brasklapp.

– Om det är ett högt däckslitage kan det hända att tre depåstopp är den bästa strategin. Loppet 2023 visade att det är enklare att köra om i Barcelona nu, jämfört med tidigare.

Tiderna till F1 i Spanien hittar du här.

F1 i Spanien: FIA ändrar reglerna för Mercedes megatalang

av Anna Andersson

FIA ändrar reglerna – för att ge jättetalangen chansen i F1.

Kimi Andrea Antonello F1 2024? Eller F1 2025?
Kimi Antonelli under sitt första F1 -test med Mecedes. Är han redo för F1 2024? Eller F1 2025?

Mercedes letar efter en ersättare till Lewis Hamilton inför F1 2025. Deras troliga val Andrea Kimi Antonelli har testat för stallet, men han har inte haft chansen att köra någonting i samband med Formel 1 2024.

Han är för ung.

Han är 17 år och fyller 18 först i augusti vilket gör att han, enligt de nuvarande reglerna som infördes efter det att Max Verstappen kom till Formel 1 som 17-åring, inte tillåts att köra i samband med GP-helgerna.

Nu har FIA (internationella bilsportförbundet) gjort ett undantag för den unge italienaren. Han har redan de poäng som krävs för en superlicens och nu står inte längre hans ålder i vägen, eller det faktum att han är för ung för att ha körkort. I ett uttalande från FIA heter det:

”En förare som nyligen har visat konsekvent enastående skicklighet och mognad i en ensitsig bil kan få en superlicens vid 17 års ålder.”

Kimi Andrea Antonelli – redo för F1 2024?

Det är inte längre ett krav att den som söker en superlicens har ett giltigt körkort

Andrea Kimi Antonelli tävlar nu i Formel 2, han hoppade över Formel 3 där Dino Beganovic numera tävlar och han är en del av Mercedes akademi. I och med att han nu får möjlighet att tävla i F1 innan han fyller 18 år i augusti så kan man kanske tänka sig att Toto Wolff gör någon form av deal med Williams, som köper motorer av Mercedes, och låter Antonelli få chansen där, istället för Logan Sargeant som inte alls lyckats under sin tid i Formel 1.

Han har tagit en poäng på två säsonger och fått storstryk av kollegan Alexander Albon.

En förarplats hos Williams skulle ge Antonelli värdefulla erfarenheter och Mercedes en möjlighet att se om italienaren är mogen att ersätta Lewis Hamilton redan till nästa år. Eller om de ska satsa på någon annan lösning under en övergångstid. Typ Mick Schumacher som är tredje förare i stallet eller den tidigare Mercedesföraren Valtteri Bottas som saknar en styrning till F1 2025.

Korta nyheter inför F1 i Barcelona

Till helgen kör F1 i Barcelona, Spanien och det är en klassisk bana. Alla förare kan den i sömnen, det törs jag lova. Även om den har byggts om något under de senaste åren så är den välkänd, och även väldigt representativ för resten av året. Detta är också starten på en period med tre lopp på lika många veckor.

F1 i Barcelona 2024 – datum och tider

21 juni

Träning 1 kl 13.30

Träning 2 kl 17.00

22 juni

Träning 3 kl 12.30

Kval kl 16.00

23 juni

Spanien Grand Prix kl 15.00

Som vanligt följer du F1 på Viaplay eller F1TV.

I helgen tävlar också Formel 2 och Formel 3 (Dino Beganovic och Arvid Lindblad), deras tävlingar visas också på Viaplay.

Givetvis följer du helgen i F1-live på Sportbladet.

•••

Mick Schumacher hade hoppats på stora framgångar i Le Mans 24-timmarslopp, men så blev det inte. Den bil han delade med Nicolas Lapierre och Matthieu Vaxiviere bröt med motorproblem. Samma gällde systerbilen #35 (Chatin/Habsburg/Milesi), därmed förlorade Alpine båda sina bilar långt innan målgång.

Önskar er en fin start på veckan!

 

 

Sida 1 av 380
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB