Avslöjar Lewis Hamiltons planer inför F1 i Baku

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har planer för tiden efter Formel 1. Inför F1 i Baku står det klart vad han vill göra. Han vill bli teamägare.

I MotoGP.

F1 i Baku
Tar Lewis Hamilton snart steget till MotoGP? (AP -TT)

Samtidigt som Formel 1 förbereder sig för F1 i Baku och Azerbajdzjans GP, står det också klart att Formel 1 och MotoGP flyttar allt närmare varandra. Det är redan klart att F1:s ägare Liberty Media också har tagit över MotoGP och nu kan de två världsmästerskapen knytas samman på ytterligare sätt.

Enligt Liberty Medias VD Greg Maffei funderar den sjufaldige världsmästaren på att bli teamägare i roadracingens kungaklass.

– Direkt när vi bekräftade övertagandet ringde folk och sa att de ville köpa team, bland dem finns människor som Lewis Hamilton, berättar Greg Maffei i samband med Goldman Sachs Communacopia & Technology Conference.

– Varför? För de ser vad som har hänt i Formel 1 och vill vara med på den här resan.

Alla som är intresserade av att köpa ett stall, inklusive Lewis Hamilton, måste dock vänta ett tag.

– Vi kan inte prata om det innan EU har godkänt övertagandet, men vi vill gärna prata om det när EU har gjort det, säger Greg Maffei.

Väder inför F1 i Baku

Räkna med en varm och solig helg i Baku, fredagen väntas bli varmast med 30 grader som mest, lördagen kan några moln dyka upp och temperaturen maxar på 28 grader. Söndag ligger max på 27 grader och solen väntas skina hela dagen. Precis som vanligt kan det blåsa en del intill Kaspiska havet. Det kan ställa till ett problem.

Guide Azerbajdzjan GP  – F1 i Baku

Så gick det i Baku 2023:

Baku City Circuit

Tiderna för F1 i Baku hittar du här:
Varv: 51
Längd: 6,003 km – motsols
Kurvor: 8 höger/12 vänster
Avstånd till kurva ett: 330 m

Kurvor under 100 km/tim: 8 (T2, T3, T4, T5, T6, T7, T12, T15)

Kurvor över 250 km/tim: 5 (T13, T14, T18, T19, T20)

Däckslitage: Medel.
Bromszoner: 15 ( 5 hårda)
Bromsslitage: Högt
Maxfart utan DRS: 350 km/tim
Lägsta fart: 74 km/tim
Genomsnittsfart: 198 km/tim
Antal växlingar per varv: 78
Depårakan – med hastighetsbegränsning: 390 m
Körtid i depån med hastighetsbegränsning på 60 km/tim: 23,4 sek.
Vinnande strategi 2023: 1 depåstopp (vilket flest förare gjorde)
Banans debut: 2016.
Första pole position – och segrare: Nico Rosberg, Mercedes, 2016.
Antal vinster från pole position: 2

F1 i Baku
Kungen av Baku? Red Bulls Sergio Perez  vann i fjol (AP-TT)

Segrare från högsta startposition: Daniel Ricciardo, Red Bull, vann från startposition 10, det var år 2017. Hans omkörning av tre bilar från 2017 ser du här.

Azerbadjans Grand Prix är ett race där banpositionen är väldigt viktig, men det går att köra tre bilar i bredd in i kurva ett. Omkörningar brukar annars kunna inträffa på den långa raksträckan, som är en av de längsta i kalendern. Under F1 i Baku kan vi också få se flera olika strategier, men det är nästan alltid en förare som lyckas i det här stadsloppet – Sergio Perez. Han har fem pallplatser på sju försök och under sina race med Red Bull har han slutat etta och tvåa. Kan han överraska i år igen?

Vi kan också notera att Charles Leclerc är brutalt stark i kvalet här, han har tagit pole position varje år sedan 2021.

Precis som vanligt ser ni loppet på F1tv och Viaplay.

Azerbadzjan GP – statistik

Kvalet 2023 – topp 8

  1. Charles Leclerc, Ferrari
  2. Max Verstappen, Red Bull
  3. Sergio Perez, Red Bull
  4. Carlos Sainz, Ferrari
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. Fernando Alonso, Aston Martin
  7. Lando Norris, McLaren
  8. Yuki Tsunoda, AlphaTauri

Snabbaste varvet i kvalet: 

Absolut: 1:40.203 (Charles Leclerc, Ferrari, 2023)

2023: 1:40.203 (Charles Leclerc, Ferrari)

2022: 1:41.359 (Charles Leclerc, Ferrari)

2021: 1:41.218 (Charles Leclerc, Ferrari)

2019: 1:40.495 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2018: 1:41.498 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Förare med flest pole position:

Charles Leclerc  (3)

Valtteri Bottas (1)

Nico Rosberg (1)

Lewis Hamilton (1)

Sebastian Vettel (1)

F1 i Baku 2023 – topp 8:

  1. Sergio Perez, Red Bull
  2. Max Verstappen, Red Bull
  3. Charles Leclerc, Ferrari
  4. Fernando Alonso, Aston Martin
  5. Carlos Sainz, Ferrari
  6. Lewis Hamilton, Mercedes
  7. Lance Stroll, Aston Martin
  8. George Russell, Mercedes

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:43.009 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)

2023: 1:43.370 (George Russell, Mercedes)

2022: 1:46.046 (Sergio Perez, Red Bull)

2021: 1:44.481 (Max Verstappen, Red Bull)

2019: 1:43.009 (Charles Leclerc, Ferrari)

2018: 1:45.149 (Valtteri Bottas, Mercedes)

Fem senaste vinnarna:

2023 Sergio Perez Red Bull

2022  Max Verstappen Red Bull

2023 Sergio Perez Red Bull

2019  Valtteri Bottas Mercedes

2018  Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster i Baku:

Sergio Perez (2)

Valtteri Bottas (1)

Nico Rosberg (1)

Daniel Ricciardo (1)

Max Verstappen (1)

Lewis Hamilton (1)

Antalet omkörningar i Baku:

2023: 18

2022: 22

2021: 21

2019: 50

2018: 50

Inför fjolårets deltävling i Baku tog vi ett grepp kring sportwashing fick experthjälp av Rasmus Canbäck, som är konfliktjournalist, författare och expert på konflikten Nagorno-Karbach för att förklara varför helgens race är problematiskt  och hur Azerbajdzjan klarat sig undanomvärldens kritik. Lyssna på vårt specialavsnitt av Plattan i Mattan

Så mycket tjänar F1-förarna

av Anna Andersson

Åtta lopp kvar, F1 i Baku på söndag och Max Verstappen leder VM före Lando Norris. Men vem leder löneligan? Här är listan – Så mycket tjänar F1-förarna.

Så mycket tjänar F1-förarna, Mercedes Lewis Hamilton är med i toppen
Mercedes Lewis Hamilton har vunnit flest VM-titlar av alla förare i Formel 1 2024, men hur ligger han på lönelistan? (AP Photo-TT)

Formel 1 går in i avgörandet av säsongen 2024 och det är mer spännande än på många år, McLaren och Lando Norris jagar Max Verstappen och Red Bull. I konstruktörsmästerskapet kan McLaren ta ledningen redan på söndag. I förar-VM skiljer det 62 poäng, i ett mästerskap där en seger och snabbaste varv kan ge 26 poäng.

Men hur ser det ut på lönelistan?

Brittiska The Sun har skapat en lista i ämnet ”så mycket tjänar F1-förarna” och enligt den tjänar 19 förare tillsammans 205 miljoner brittiska pund om året  (2,8 miljarder kronor). Franco Colapinto som nyligen ersatte Logan Sargeant hos Williams är inte med i sammanställningen.

Summorna nedan är uppskattade av The Sun och exkluderar bonusar.

Så mycket tjänar F1-förarna – lönerna i Formel 1

19) Yuki Tsunoda, Racing Bulls

I F1 sedan 2021 – inga pallplatser eller pole positions.

10,3 miljoner kronor i lön per år.

18) Guanyu Zhou, Sauber/Stake F1

I F1 sedan 2022 – inga pallplatser eller pole positions.

20,3 miljoner kronor

17) Nico Hülkenberg, Haas F1

I F1 sedan 2010 ( med vissa avbrott)  – ingen pallplats, 1 pole position.

20,3 miljoner kronor

16) Lance Stroll, Aston Martin

I F1 sedan 2017 – tre pallplatser, 1 pole position

31 miljoner kronor

16) Alex Albon, Williams

I F1 sedan 2019 – 2 pallplatser, ingen pole position.

31 miljoner kronor

14) Kevin Magnussen, Haas

I F1 sedan 2014 ( med några avbrott) – 1 pallplats, 1 pole position.

51 miljoner kronor

13) Esteban Ocon, Alpine

I F1 sedan 2016 – 3 pallplatser, 1 seger, ingen pole position

62,4 miljoner kronor

13) Oscar Piastri, McLaren

I F1 sedan 2023 – 7 pallplatser, 1 seger, ingen pole position.

62,4 miljoner kronor

13) Pierre Gasly, Alpine

I F1 sedan 2017, 4 pallplatser, 1 seger, ingen pole position

62,4 miljoner kronor

10) Daniel Ricciardo, Racing Bulls

I F1 sedan 2011 (med något avbrott), 32 pallplatser, 7 segrar  och 3 pole positions

73,2 miljoner kronor

Valtteri Bottas F1
Valtteri Bottas tog både pallplatser och segrar för Mercedes i F1. Nu har resultaten dalat, men lönen är fortfarande hög. Bilden är från Sotji 2017(AFP -TT)

9) Valtteri Bottas, Sauber/Stake F1

I F1 sedan 2013, 67 pallplatser, 10 segrar och 20 pole positions

104,5 miljoner kronor

8) Carlos Sainz, Ferrari

I F1 sedan 2015, 23 pallplatser, 3 segrar, och 5 pole positions.

125 miljoner kronor

7) Sergio Perez, Red Bull

I F1 sedan 2011, 39 pallplatser, 6 segrar och 3 pole positions.

149 miljoner kronor

6) George Russell, Mercedes

I F1 sedan 2019, 13 pallplatser, 2 vinster och 3 pole positions

190 miljoner kronor

5) Fernando Alonso, Aston Martin

I F1 sedan 2001 ( med vissa avbrott), 2 VM-titlar, 106 pallplatser, 32 segrar och 22 pole positions.

190 miljoner kronor

4) Lando Norris, McLaren

I F1 sedan 2019, 23 pallplatser, 2 segrar och 5 pole positions.

203 miljoner kronor

3) Charles Leclerc, Ferrari

I F1 sedan 2018, 38 pallplatser, 7 segrar och 25 pole positions.

352 miljoner kronor

2) Lewis Hamilton, Mercedes

I F1 sedan 2007, 7 VM-titlar, 201 pallplatser, 105 segrar och 104 pole positions.

461 miljoner kronor

Vilken F1-föraren tjänar bäst? Max Verstappen
Max Verstappen, Red Bull, toppar lönelistan i Formel 1  ( AP-TT)

1) Max Verstappen, Red Bull

I F1 sedan 2015, 3 VM-titlar, 108 pallplatser, 61 segrar och 40 pole positions.

570 miljoner kronor

 

Inför F1 i Baku

FIA meddelar att inget av de tio stallen har gått över budgettaket för 2023, men hos två motortillverkare fanns det mindre problem. Både Alpine och Honda har brustit i sitt agerande även om de har hållit sig inom budgettaket.

Cost Cap Administration (CCA) lämnar följande uttalande: ”Både Alpine Racing SAS och HRC har vid varje tillfälle agerat i god tro och arbetar för närvarande med CCA för att avsluta ärendet.”

”Med tanke på överträdelsens natur, komplexiteten i de nya finansiella reglerna för PU-tillverkare och de utmaningar som är kopplade till det första året av deras genomförande, avser CCA att föreslå för dessa två PU-tillverkare att lösa sina respektive överträdelser genom Accepted Breach Agreement (ABA).”

Efter deltävlingen på Monza bad Red Bull och Ferrari FIA att kolla de framvingar som McLaren och Mercedes använde. Red Bull ville ha ett klargörande och FIA bedömde att framvingarna var godkända. Det kan leda till att Red Bull gör en förändring på sin framvinge, det antyder Christian Horner till motorsporttotal.com.

I går kom veckans stora nyhet, väntad men ändå sensationell. Adrian Newey är klar för Aston Martin. Mer om det läser du här.

I morgon får du en guide med statistik inför F1 i Baku.

I dag kommer också vår F1-podd Plattan i Mattan, där vi har gjort ett specialavsnitt om en av de förare det har snackats mest om i år. Carlos Sainz.

Oliver Bearman tävlar för Haas i Baku

Oliver Bearman ser fram emot att få köra en hel F1-helg tillsammans med Haas. Han ersätter Kevin Magnussen den kommande helgen.

– Jag ser fram emot att sätta mig i en Formel 1-bil igen och köra min första hela racehelg. Jag har redan kört den första träningen med teamet, nu är det en spännande möjlighet att få  bygga vidare på det och köra en hel helg, säger Bearman i en kommentar.

Baku är en bana han trivs på, han vann båda loppen i  Formel 2 2023.

– Det är en av mina favoritbanor att köra på, så jag ser verkligen fram emot det, säger han.

– Jag är glad att jag har kört många varv i bilen, för det här blir min första hela racehelg, något jag inte har upplevt tidigare.

 

Adrian Newey klar för Aston Martin F1

av Anna Andersson

F1-designern Adrian Newey är klar för Aston Martin F1. Som delägare och även som Managing Technical Partner.

Det är veckan snackis i Formel 1.

– Han är nyckeln, nyckeln, nyckeln till framtiden. Jag tror att det kan vara avgörande för hela organisationen, säger teamägaren Lawrence Stroll.

Adrian Newey är klar för Aston Martin F1(Aston Martin)
Adrian Newey är klar för Aston Martin (Aston Martin)

I veckor och månader har det snackats om vad Adrian Newey ska göra när han lämnar Red Bull Racing. Han sade upp sig i våras och nu är det klart. Adrian Newey är klar för Aston Martin F1.

Mannen som sägs kunna se luften kring en F1-bil ska nu ta ytterligare ett team till en VM-titel.

Han har skapat VM-vinnande bilar för stall som Williams, McLaren och nu senast Red Bull.

– Det här är enorma nyheter. Adrian är bäst i världen på det han gör. Han är på toppen av sin karriär och jag är otroligt stolt över att han ansluter till Aston Martin F1. Det är den största nyheten sedan namnet Aston Martin återvände till sporten och ytterligare ett bevis på vår ambition att bygga ett Formel 1-team som kan kämpa om världsmästerskap. Så snart Adrian blev tillgänglig visste vi att vi var tvungna att göra detta möjligt, säger Aston Martins ägare Lawrence Stroll.

Stroll har byggt en helt ny fabrik intill Silverstone. Den är toppmodern och har en helt ny vindtunnel. Stroll och hans stall  gör en storsatsning för att nå toppen av Formel 1.

– Adrian delar vår hunger och ambition, han tror på det här projektet och han kommer att hjälpa oss att skriva nästa kapitel i Aston Martins Formel 1-historia, säger Lawrence Stroll.

Adrian Newey klar för Aston Martin F1

Under presskonferensen förklarade 65-årige Adrian Newey varför han tog beslutet att lämna Red Bull efter snart 20 år i stallet. Han kände att han behövde en ny utmaning och eftersom han också har ett par egna Aston Martin i garaget lyssnade han på Lawrence Stroll när denne sökte upp honom på gymmet.

När han sedan fick frågan om att inte bara bli en teknisk partner utan också delägare i teamet diskuterade han erbjudandet med sin fru. Han bestämde sig ganska snart för att fortsätta arbeta inom Formel 1.

– Det var Lawrence som lockade hit mig. Allvarligt talat, jag kände att jag behövde en ny utmaning och i slutet av april så tog jag beslutet att jag behövde göra något nytt. Jag tillbringade tid med min fru och pratade om vad vi skulle göra. Vi tog en time out och jag kände efter, säger Adrian Newey under presskonferensen.

– När man sedan får frågan om att komma tillbaka till F1, bli delägare och aktieägare blev det ett naturligt val. Ingen annan har gett mig ett sådant erbjudande.

Han fortsätter:

– Jag är väldigt glad över att ansluta mig till Aston Martin. Jag har blivit oerhört inspirerad och imponerad av den passion och det engagemang som Lawrence tar med sig till allt han är involverad i. Lawrence är fast besluten att skapa ett världsledande team. Han är den enda majoritetsägaren i ett team som aktivt engagerar sig i sporten. Hans engagemang visas tydligt genom utvecklingen av det nya AMR Technology Campus och vindtunneln i Silverstone, som inte bara är toppmoderna utan också har en layout som skapar en fantastisk arbetsmiljö. Tillsammans med starka partners som Honda och Aramco har de alla nyckelkomponenter som behövs för att göra Aston Martin till ett vinnande team.

Lance Stroll och Fernando Alonso tävlar för Aston Martin i F1 (AP P-TT)
Lance Stroll och Fernando Alonso tävlar för Aston Martin även nästa år (AP P-TT)

Nya regler i F1 2026 – fördel Aston Martin?

2026 står Formel 1 inför nästa regeländring och de nya reglerna presenteras i början av nästa år. Newey kommer att ansluta den 1 mars 2025 för att kunna arbeta med det nya regelverket och även med motorleverantören Honda som kliver in med fabriksstöd till Aston Martin 2026.

Det är en motortillverkare som Newey arbetat nära under sina år hos Red Bull.

– Jag är nöjd med att fortsätta arbeta med Honda. Vi har jobbat  tillsammans i flera år och de har flera skickliga ingenjörer. Reglerna kommer  att vara klara i början av nästa år och jag ansluter  till stallet två månader senare, säger Newey.

–Jag måste få mig själv upp till speed, försöka lära känna alla och se hur vi får ut max av det.  Reglerna 2026 är en möjlighet, det är en omstart för alla. Än så länge vet vi inte om vi kan lyckas, men vi ska försöka göra det bästa jobbet vi kan.

Även förarna Fernando Alonso och Lance Stroll, som gjorde ett snabbt besök i fabriken på väg till F1 i Baku, är nöjda med nyförvärvet:

– Vi har kört mot varandra i många år. Han har varit en inspiration och tack vare Adrian har vi alla behövt höja ribban. Detta är en fantastisk dag för stallet, säger Fernando Alonso.

– Aston Martin är framtidens team. För mig blir det en fantastisk möjlighet att jobba med Adrian och fortsätta bära den gröna färgen. Även på ett personligt plan är det en stor möjlighet att få arbeta med människor som Adrian, man lär sig nya saker både på och utanför banan.

Lance Stroll fyller i:

– Detta är en mycket stor dag. Adrian har vunnit fler mästerskap än någon annan i paddock. Nu är han en del av vårt gröna team och det är väldigt spännande. 2026 är inte alls långt borta.

Lämnar Aston Martin Red Bull?

Värvningen av Adrian Newey är en av de stora nyheterna i år, men det finns många fler. Som att Lewis Hamilton ska köra för Ferrari nästa år, Mercedes satsar på 18-årige Kimi Antonelli, Audi har värvat Mattia Binotto, Jonathan Wheatley och Nico Hülkenberg.

Vad har vi kvar?

Vilken nyhet är nästa – tja, kan det handla om NÄR Max Verstappen lämnar Red Bull och vart han går?

Är Aston Martin ett alternativ när Fernando Alonso, 43, lämnar? Jag är väldigt spänd på vilka ytterligare nyförvärv Aston Martin presenterar framöver, Adrian Newey lär bli ett dragplåster.

81-årige Helmut Marko har redan antytt att hans tid hos Red Bull snart är över.

Känns som om det kan bli en spännande F1-helg i Baku.

Här hittar du alla tider.

 

Red Bulls drastiska åtgärd inför F1 i Baku

av Anna Andersson

Red Bull kan vara nära att mista nästa nyckelperson. Inför F1 i Baku antyder Helmut Marko att han också ser ett slut på sin tid i Formel 1.

 – Jag hoppas att jag hittar en bra efterträdare, säger han.

Inför F1 i Baku Max Verstappen
Max Verstappen och Helmut Marko, under Belgien GP tidigare i år (AP-TT)

81-årige Helmut Marko är Red Bulls motorsportchef. Han jobbar som konsult men är hjärnan bakom flera av stallets stora talanger, som Sebastian Vettel och Max Verstappen. Marko är fortfarande involverad i Red Bulls juniorprogram och har bland annat varit med och värvat den 14-årige svensken Scott Kin Lindblom till stallets förarprogram.

Han jobbar också nära Arvid Lindblad, som tävlade i Formel 3 i år och anses vara en av framtidens stora stjärnor.

Han har under året också haft hårda diskussioner med teamchef Christian Horner och de två hör långt ifrån överens på alla punkter. Marko, som är väldigt frispråkig, står också nära familjen Verstappen och nu antyder han för första gången att hans tid i F1 snart kan vara förbi.

– Jag blir inte yngre, säger Marko till podcasten Inside Line F1 Podcast.

– Det är roligt, men det är naturligt att den tidpunkten då det är dags för mig att ta ett steg tillbaka kommer allt närmare. Jag hoppas att jag hittar en bra efterträdare.

När lämnar Helmur Marko Red Bull?

Marko, som har varit en del av teamet sedan starten 2005 planerar att fortsätta ett tag till:

– Så länge som jag fysiskt och psykiskt är kapabel till det.

Hans kontrakt gäller fram till och med 2026 – Max Verstappens till och med 2028. Stallet har i år redan förlorat superdesignern Adrian Newey, men också sportdirektören Jonathan Wheatley som är klar för Audi.

Den kommande helgen tävlar Formel 1 i Azerbajdzjan, alla tider till helgens GP i Baku hittar du här. För Red Bull är det en stor utmaning. Stallet gjorde sin sämsta insats på länge vid den senaste deltävlingen på Monza i Italien och är pressat.

Lando Norris är 62 poäng bakom Max Verstappen i förar-VM. I konstruktörsmästerskapet, som är väldigt viktigt för teamens ekonomi, leder Red Bull bara med  åtta poäng när nu åtta deltävlingar återstår. Tre av dem är sprinthelger, i Austin, Brasilien och Qatar.

När vi är inne på helgen och Red Bulls prestation så bjuder Marko på intressant information Sport und Talk Spezial bei ServusTV.

Han berättar att Liam Lawson har kört ett test på Monza, där det senaste F1-loppet avgjordes och Red Bull hade stora problem. Han testade att gå tillbaka i uppdateringarna till specifikationen som Red Bull använde sig av i Japan i april.

Det verkar som om stallet  testar att gå tillbaka, för att hitta framåt. Troligen redan i helgen som kommer.

Kort inför F1 i Baku

Kevin Magnussen kör inte i Baku. Anledningen är att han har nått det antal straffpoäng som gör att han stängs av i ett lopp. Han ersätts av Oliver Bearman, Bearman som också hoppade inför Ferrari tidigare i år. Det var i Saudiarabien när Carlos Sainz drabbats av blindtarmsinflammation. Den gången tog han poäng.

Det blir antagligen lite knepigare i en Haas.

Utflykten till F1 gör att Bearman inte kör Formel 2 i helgen. Han ersätts av Gabriele Mini, som tävlade i Formel 3 och var kollega till Dino Beganovic hos Prema, under den gångna säsongen. Mini är Alpinejunior och slutade tvåa i mästerskapet, 21 poäng före Beganovic som var sexa.

Håll ögonen här på bloggen i veckan. Det snackas om att Adrian Newey ska presenteras för Aston Martin redan innan helgens deltävling. Aston Martin har kallat till presskonferens i dag, tisdag.

 

F1 i Baku: Häkkinens hårda ord

av Anna Andersson

Max Verstappen riskerar att tappa de VM-titlar han och Red Bull hade handen på för några veckor sedan. Inför F1 i Baku är kritiken från legendaren Mika Häkkinen tydlig.

Finländaren hävdar att det är de interna stridigheterna som skapar Verstappens problem.

Max Verstappen inför F1 i Baku
Max Verstappen börjar käönna press inför avslutnignen av Formel 1 (AP Photo-TT)

För snart två veckor sedan kvalade Max Verstappen in som sjua i Italien GP på Monza i Formel 1. Han var sexa i mål och hade bara tur att den närmaste konkurrenten i kampen om far-VM , Lando Norris, inte vann från pole position utan gick i mål som trea. Det gör att avståndet inte minskat så drastiskt som det hade kunnat gjort.

Nu återstår åtta lopp. F1 i Baku i helgen följt av nattloppet i Singapore innan F1 vänder mot två stycken triple-header under säsongsavslutningen.

Men ska Max Verstappen och Red Bull kunna försvara sina titlar? Eller lyckas det tidigare mästarteamet förlora båda?

– För att nå framgång behöver du ett team, en bil och du behöver prestera personligen och ha disciplin, säger den dubble världsmästaren Mika Häkkinen i en video som hans sponsor Unibet publicerar på Youtube.

– I år har Max haft problem.

Häkkinen fortsätter:

– Det såg bra ut under inledningen av året men jag anser att det var tydligt att framgången skulle ha ett slut. Det funkar inte med så mycket oro och så många konflikter i ett team, när hjälpen från teamkollegan är obefintlig. Den typen av saker har ingen positiv effekt och det har påverkat Max prestation.

Häkkinens kritik mot Red Bull

Enligt Häkkinen behöver en förare ha huvudet fritt och kunna koncentrera sig på racingen, inte på att bilens uppdateringar slår fel, nyckelpersoner lämnar stallet och att det är interna stridigheter.

Enligt Häkkinen finns ytterligare ett problem, Sergio Perez och hans brist på prestation. Häkkinen vill egentligen inte alls kritisera förare men konstaterar att:

– F1 är en hemsk sport.

Hon påpekar att Red Bull inte alls får den data de behöver av Perz.

– När du inte får informationen från båda bilarna kan du inte utveckla bilen lika snabbt och det är en nackdel, säger han.

– En bil tar inte ett team framgår, du behöver två bilar, två förare och Sergio Perez har inte kunnat leverera det som Red Bull behöver och det påverkar prestationen.

Häkkinen är hård när han fortsätter kritiken mot mexikanen som tävlat i Formel 1  i tretton år.

–  Han hade chansen att lära sig och förstå vad han behöver för att bli nummer 1. Det har han inte lyckats med, säger Häkkinen.

– Jag vill inte säga att han inte har någon talang men alla parametrar har inte hjälpt honom att nå den nivå som han behöver för att kunna hålla jämna steg med Max Verstappen och leverera det som stallet behöver för att vinna.

I helgen väntar F1 i Baku, en bana där Sergio Perez historiskt sett har varit framgångsrik.

Men hur bra är bilen den här hösten?

Hur bra mår Red Bull?

Det är frågan.

Tider F1 i Baku

Fredag 13.9

Träning 1 kl 11.30

Träning 2 kl 15.00

Lördag 14.9

Träning 3 kl 1.30

Kval kl 14.00

Söndag 15.9

F1 i Baku – start kl 13.00

Har du kollat in snittiderna för depåstoppen? Ferrari hinner nästangöra tre depåstopp innan Kick Sauber har gjort ett. Tar de en fika på vägen?

Du missade inte mitt samtal med Linus Lundqvist förra veckan va? Han står inför avslutningen av IndyCar, men vet inte om det flerårskorntakt han skrev på med Chip Ganassi Racing förra året gäller nästa år. De yttre förutsätnignarna har plötlsigt förändrats.  Mer läser du här.

Linus Lundqvist kan tappa sin plats i IndyCar – trots kontrakt

av Anna Andersson

För ett år sedan skrev Linus Lundqvist ett flerårigt kontrakt med mästarteamet Chip Ganassi Racing. Trots det kan han stå utan styrning i IndyCar 2025.
Allt på grund av ett nytt system.
– Det är ingen jätterolig sits och vara i, men det finns inte mycket jag kan göra, säger han.

Linus Lundqvist IndyCar
Linus Lundqvist tävlar i IndyCar (Travis Hinkle | IMS Photo)

I våras fick Linus Lundqvist chansen i IndyCar. Efter nästan ett år på avbytarbänken studsade han tillbaka och signade ett drömkontrakt.

Under sin deutsäsong i IndyCar  har han kört in både pallplatser och pole positions och är nu “Årets rookie”. Han tävlar för Chip Ganassi Racing vars förare Alex Palou kan säkra ännu en titel när säsongen avslutas på ovalen i Nashville nästa helg.
– Det har varit en säsong med höga toppar och djupa dalar, lite vad man kan förvänta sig av en debutsäsong. Jag har gjort väldigt bra race och haft farten, men också gjort ett par missar. De helger som vi har satt ihop allt har varit riktigt bra, säger Linus Lundqvist.
– På det stora hela är jag väl inte missnöjd, nöjd är jag först när jag vinner.

Linus Lundqvist årets rookie i IndyCar

För ungefär ett år sedan hoppade han in för Meyer Shank Racing och gjorde flera bra insatser. Det var så pass övertygande att han, trots att han inte har någon ekonomisk backning, kunde skriva ett flerårigt kontrakt med mästarteamet Chip Ganassi Racing där han ersatte Marcus Ericsson.
Men nu finns risken att han förlorar sin plats.

Linus Lundvist kan tappa plats i IndyCar – trots kontrakt

Detta sedan stallet troligen måste gå ner från de fem bilar stallet har i dag till tre eftersom IndyCar och teamen har enats om ett “charter system” som påminner om det som finns i NASCAR.

Systemet är fortfarande inte helt fastslaget, men som det ser ut nu finns det totalt 25 charters eller fasta startplatser. Inget stall kan ha fler än tre charters. Totalt kan 27 bilar tävla i ett lopp (25 plus två ”öppna” bilar/charters), 33 bilar i Indy 500. Är det fler än 27 bilar i ett race blir det ett kval mellan de ”öppna” bilarna.
– Det är många frågetecken bland både stall och förare, ingen som riktigt vet hur det blir. Det är bara att vänta och se, vi får säkert ett besked inom ett par veckor. Det bästa jag kan göra är att prestera. Det är ett lopp kvar och sedan är det sex månaders off-season där det både finns tid och möjligheter att jobba fram saker.

•Du skrev ett flerårigt kontrakt för ett år sedan, men riskerar nu att stå utan styrning 2025. Hur hanterar du det?

– Ironiskt va? Då trodde jag att det skulle vara lugnare i år men så blev det inte. Oavsett vad som händer är jag i en bättre situation nu än vad jag var för ett år sedan, även om detta inte var vad jag hade hoppats på var när jag skrev på ett flerårskontrakt med Chip Ganassi Racing. Nu får vi se vad som händer.

•Du har ingen ekonomisk backning, är det en nackdel för dig nu?

– Det skadar mig, om Ganassi går ner från fem till tre bilar och jag behöver hitta en plats i ett annat team som behöver ekonomisk backning. Men som det ser ut nu finns det möjligheter för mig även om jag inte har ekonomin, säger Linus Lundqvist.

•Vad är plan B?

– Jag vet att det finns intresse från andra stall om det skulle bli aktuellt. Jag vet inte vad som kommer att hända, det gör ingen annan heller.  Det finns för många frågetecken eftersom systemet inte är helt spikat. Nu måste jag helt enkelt ha tålamod, vänta och se hur det utvecklar sig

IndyCar avslutar sin säsong kommande helg, Lundqvist ligger nu på plats 16 i mästerskapet, placeringen bakom Marcus Armstrong som är Chip Ganassis tredje bäst placerade förare efter toppduon Alex Palou som leder mästerskapet och veteranen Scott Dixon som är femma.

 

Kort om F1

Oliver Bearman kommer att ersätta Kevin Magnussen under F1 i Baku nästa helg. Magnussen är avstängd ett lopp sedan han nått maxantalet på 12 straffpoäng.

Vi kan också notera att Ferrari organiserar om. Loic Serra, tidigare McLaren, är nu teknisk chef för chassiavdelningen. Vill du diskuera mer kring F1?

Här är gårdagens inlägg.

Vill ha Max Verstappen – är det över för George Russell?

av Anna Andersson

Toto Wolff vill ha Max Verstappen. Det kan kosta George Russell hans förarplats.

Den nyheten levererades av Nico Rosberg.

Vill Wolff ha Max Verstappen till Mercedes?
George Russell, Toto Wolff och KImi Antonellt. Är det Mercedes förarpar även 2026, elelr vill Wolff ha Max Verstappen? (Mercedes)

Den tidigare världsmästaren i F1 är numera expert på Sky och i samband med deltävlingen på Monza presenterades Kimi Antonelli som ny förare för Mercedes till 2025. Han ersätter Lewis Hamilton.

Det gör att Mercedes kör med Antonelli och Russell 2025.

För 2026 har stallet ännu ingen förare – men enligt Rosberg har Toto Wolff en tydlig plan.

Även om Wolff  under den gångna helgen påtalade att han “pausat” sina försök att värva den flerfaldige mästaren Max Verstappen.

– George är inte säker hos Mercedes, Toto vill ha Max, hävdar Rosberg som är expert hos Sky.

– Han kommer att testa igen till 2026, ordet “ge upp” finns inte i Totos ordförråd. Om Max blir tillgänglig, och jag tror att det är en möjlighet, så kommer det att vara en shoot-out mellan George och Kimi nästa år.

Rosberg, som haft Wolff som teamchef i flera år, fortsätter:

– Det är stor press på George, han har allt att förlora. Han ska vara den som har övertaget under inledningen av nästa år, för Kimi är 18 år och debutant i en situation där pressen är hög. Det är inte en jätteenkel situation för George.

Toto Wolff vill ha Max Verstappen

Wolff säger dock att han hoppas på att kunna arbeta med George och Kimi under en lång tid.

– Det är klart att du alltid vill ha de bästa förarna, men så ser vår föraruppställning ut nu, säger Wolff till Sky.

Vi har haft en öppen kanal till Verstappen de senaste åren. Ibland har vi tätare diskussioner, ibland mindre täta, men vi har aldrig lyckats lösa någonting. Vi har ett ansvar för våra förare att ge allt, så just nu är diskussionerna pausade.

•••

På något sätt liknar detta situationen 2007, Lewis Hamilton som visserligen hade vunnit GP2 ( Formel 2) tog plats intill Fernando Alonso som var dubbel världsmästare. En pallplats i första loppet, en vinst innan säsongen passerat halvtid och ett stallkrig inför öppen ridå innan sommaruppehållet.

Inte för att det garanterat blir så, men pressen på Mercedes är hög nästa år.

•••

Ett annat intressant uttalande i just ämnet Kimi Antonelli och Mercedes kommer från Ralf Schumacher som kommenterade Antonellis krasch med orden:

“Det var lite osmidigt, inget snack om saken”

Men han fortsätter:

– Du kan inte göra en tiger av en ko, däremot kan du  göra en tiger långsammare. Därför är det okej, ungdomar utmanar gränser.

•••

Mercedes kastade verkligen Kimi Antonelli till hajarna i fredags. Han är 18 år, italienare, och debuterade för ett fabriksteam på Monza i Italien. Hela världen tittade på, han satte det snabbaste varvet direkt, ville lite mer – och slutade med en krasch.

En tuffare debut är svår att få.

Vad som hädne kan du se här:

Här ser ni vad de svenska experterna på Viaplay tycker:

Hur går era tankar kring ämnet ovan? Diskutera gärna i kommentarerna.

Racefri helg nu. Lite märkligt känns det!

Lagom till F1 i Baku – nästa transferbomb i Formel 1

av Anna Andersson

Enligt nya uppgifter presenteras nästa stora övergång inom Formel 1 i samband med F1 i Baku.

Då ska Adrian Newey vara klar för Aston Martin.

Adrian Newey presenteras inför F1 i Baku
Adrian Newey har varit otrolgit framgångsrik som deseigner hos Red Bull. Det har bland annat gett stallet sju titiar i förar-VM. (AP-TT)

Ända sedan Christian Horner anklagades för sexuellt ofredande i mars och det började storma kring ledningen i Red Bull har stjärndesignern Adrian Newey varit ryktenas man. Han skrev ett nytt kontrakt med Red Bull i slutet av förra året, men ett par veckor efter säsongspremiären i mars sade han upp sig.

Han var Red Bull trogen sedan dess, men inte haft speciellt mycket med F1-teamet att göra.

Istället har det snackats mycket om han ska gå i pension eller om han ska ta sig an en ny utmaning.

Adrian Newey är den mest framgångsrika F1-designern genom tiderna, han ritar fortfarande sina bilar med penna och har vunnit VM-titlar med Williams, McLaren samt Red Bull. Enligt Red Bulls stallchef Christian Horner är han den enda personen som kan se luften runt en F1-bil.

Hans tjänster är oerhört hett eftertraktade och först såg det ut som om han skulle kunna tänka sig att göra Lewis Hamilton sällskap hos Ferrari, men de verkar ha gått om intet.

Istället uppger nu brittiska Daily Mail och flera andra tidningar att Newey är på väg till Aston Martin.

Presenteras Newey inför F1 i Baku?

Han väntas presenteras i samband med F1 i Baku kommande vecka.

Det sägs att Newey blev väldigt imponerad när han besökte Aston Martins fabrik som ligger intill Silverstone. Fabriken har nyligen renoverats för närmare 200 miljoner pund och stallet har också säkrat ett samarbete med motorleverantörer Honda från och med 2026. Det är en motorleverantör som Newey arbetat nära när han designade bilar åt Red Bull.

Neweys manager Eddie Jordan fick frågan av BBC om dealen med Aston Martin är klar.

Han svarade:

– Jag är inte förberedd på att ge något svat på den frågan.

Enligt Autosport får Adrian Newey prata om sin framtid efter fredag denna vecka, och han är redo att ansluta till ett nytt team i april 2025.

Varför väljer Adrian Newey Aston Martin F1?

Som jag ser det finns det ett par anledningar till att Newey skulle välja just Aston Martin.

Ett är läget, fabriken ligger i England, centralt vid Silverstone, vilket passar honom.

Ett annat är finanserna, det pratas om att han kommer att tjäna runt 270 miljoner kronor om året.

Ett tredje är den personal som Aston Martin redan lockat Dan Fallows från Red Bull och Enrico Cardile från Ferrari. Ägaren Lawrence Stroll är en man med visioner även om han ännu inte nått ända fram i Formel 1.

Ett fjärde är möjligheten att verkligen göra skillnad. Lyckas Adrian Newey även göra Aston Martin till ett mästar team kommer han att geniförklaras. Och det på en nivå Formel 1 aldrig tidigare skådat.

Aston Martin tävlar just nu med Fernando Alonso, 43, och Lance Stroll, 25. Stroll är son till ägare Lawrence Stroll.

Plattan i Mattan

I dag är det onsdag och dags för veckans F1-podd, i Plattan i Mattan, snackar vi ner F1 på Monza, förundras över McLaren och över Ferrari. Du hittar avsnittet här.

Stallorder för Lando Norris? McLaren diskuterar

av Anna Andersson

McLaren kunde ha hämtat in ännu fler poäng på Red Bull i konstrulktörs-VM och Lando Norris kunde ha gjort samma sak i förar-VM.

Men missade stallet den chansen. Nu funderar stallet att förändra Papaya-reglerna.

Möjligen kan det bli fråga om en stallorder.

– Vi kommer att diskutera det, erkänner VD Zac Brown.

Lando Norris
Lando Norris och Oscar Piastri efter Ungerns GP tidigare i år. Då delade stallet ut en order till Piastris fördel (AP-TT)

McLarens Oscar Piastri var tvåa i mål efter Charles Leclerc under Italiens GP  på Monza och Lando Norris slutade trea. Det kan låta som ett bra resultat – men med tanke på att McLaren hade första startled och Norris hade chansen att ta in betydligt fler poäng på Max Verstappen i kampen om VM-titeln i Formel 1 än vad han gjorde är McLaren inte nöjda. Hade Norris och Verstappen gått i mål på sina startpositioner hade Norris tagit in 21 poäng på Verstappen.

Men det gjorde han inte. Han tog in åtta.

Det kan vara för lite när nu säsongen går in i sitt avgörande. Bara åtta lopp återstår – och även om Red Bulls Max Verstappen inte har vunnit sedan i juni har han fortfarande en ledning med 62 poäng.

Själv är han missnöjd och tror inte på att han och teamet kan försvara sina två VM-titlar. Han  går till och med så långt att han kallar bilen för ett monster.

Kan Lando Norris bli världsmästare i F1?

Men när McLaren, som är främsta konkurrent, inte tar in fler poäng kan han mycket väl klara sig vidare ändå.

Faktum är att Oscar Pinastri tryckte sig förbi sin kollega och enligt Lando Norris var manövern på gränsen.

– Det var lite för trångt tycker jag.Hade jag bromsat en meter senare hade vi lätt kunnat köra varandra ur racet, sa Norris till Sky efter loppet.

Det pratades flera gånger om Papaya-regler över radion, att förarna får tävla mot varandra men inte köra ihop. Därför är Nico Rosbergs fråga till Zak Brown i Sky UK:s sändning berättigad:

– Är det inte dags att fastställa ett par regler?, undrar Rosberg.

– Vi ska diskutera det nästa vecka för tyvärr gick Leclerc förbi båda våra förare- Hade vi annars kunnat dra ifrån och köra ifrån Leclerc med tre fyra sekunder? Det är en berättigad fråga.

Brown påtalar också att han anser att Piastris manöver var aggressiv.

– Vi kommer att prata om det. Lando blev säkert överraskad och han utgick säkert ifrån att de skulle  fortsätta som etta och tvåa innan en manöver kom. Vi ska prata om det citeras Brown av sport.de. 

Stallorder för McLaren?

Enligt Andrea Stella, som är stallchef, kan det bli läge för en stallorder.

– Även inför loppet på Monza sa vi att Lando har bäst position i förar-VM. Vi ska prata med varandra och definiera spelreglerna.

Andrea Stella nämner nu också att stallet har möjligheten att vinna i båda mästerskapen.

– Det ser ut som om förar-VM definitivt är möjligt. Vi var lite försiktiga inför Monza, säger han till motorsporttotal.com.

– Vi har ett paket som kan konkurrera och framförallt för Lando kan det bli ett viktigt vapen i kampen om mästerskapet.

Räkna med att det kommer att snackas mycket om hur McLaren, som inte har någon tradition av att ha en förste förare ska hantera detta. Prost vs Senna är ett kapitel i stallets historia, Hamilton vs Alonso ett annat.

Den gången tappade de ett förar-VM på att Ron Dennis inte såg allvaret i den pågående situationen. Året var 2007, så Spygate också spelade också en roll.

Du kan lyssna på vårt specialavsnitt i Plattan i Mattan om just Spygate här.

 

Max Verstappen: Förvandlat bilen till ett monster

av Anna Andersson

Inte en seger sedan i juni, en sjätteplats på Monza och uppdateringarna fungerar inte. Max Verstappen är irriterad – Red Bull hade en dominant bil i två år. Nu är det något annat.

– Vi har förvandlat den till ett monster, säger den regerande mästaren.

Hos Red Bull växer oron att stallet tappar båda VM-titlarna.

Max Verstappen, Red Bull, var besviken efter F1 på Monza.
Max Verstappen, Red Bull, var besviken efter F1 på Monza. (AP Photo/Luca Bruno)

Det som under inledningen av årets säsong såg ut att bli ytterligare en dominant säsong för Red Bull har utvecklats till någonting helt annat. Max Verstappen var sjua i kvalet till Italiens GP, han gick i mål som sexa. Återigen tappade han poäng till Lando Norris och enligt Red Bulls motorsportchef Helmut Marko var det bara en sak som begränsade skadorna.

Det faktum att Lando Norris inte vann från pole position utan gick i mål som trea, bakom överraskningen Charles Leclerc, Ferrari och sin kollega Oscar Piastri.

Trots det tappade Red Bull viktiga poäng och Verstappen är tydlig.

Väldigt tydlig.

– Det är orealistiskt att tro att vi kan vinna båda titlarna, säger han till motorsporttotal.com.

– Bilen är okörbar. Den har enorma problem med balansen och det inte bara över ett varv utan över hela racet.

Han påpekar att han har sagt vad han kan säga och att det är dags för stallet att vrida om utvecklingen och hitta tillbaka till det spår som gav dem framgång.

Stor besvikelse för Max Verstappen

Men hur fungerar det när stjärndesignern Adrian Newey har sagt upp sig? Han lämnar stallet efter ungefär 15 år och sju VM-titlar.

– Under sex till åtta månader har vi sett till att den bil som dominerat fältet har blivit helt okörbar. Jag tycker att det är väldigt märkligt och vi måste få ordning på det, säger han.

– Jag har alltid sagt att jag gärna hade sett att Adrian stannar, men det handlar inte om det nu. Vi hade en bil som dominerade allt i fjol, den har vi praktiskt taget förvandlat till ett monster. Det måste vi ändra på.

Men det är ingen lätt uppgift. Inte enligt Helmut Marko. Han menar att det inte går att gå tillbaka i utvecklingen.

– Det går inte så enkelt för vissa saker kan man inte kombinera, säger han till ORF.

– Vår teknikavdelning måste ta de delar vi har till vårt förfogande, som passar ihop och skapar en ny cocktail av det. Vi kan först utveckla oss framåt när bilen är stabil igen.

Ingen balans i bilen

I praktiken innebär det att stallet måste gå tillbaka för att se var i utvecklingen som man valde fel väg, det går att likna vid det arbete som Ferrari tvingades göra i somras när bilen plötsligt hoppade igen och Mercedes tvingades göra efter regeländringen 2022.

Någonstans i utvecklingen har Red Bull förlorat balansen i bilen vilket har gjort att den är oförutsägbar.

– Den överstyr, sedan understyr den och ibland är den instabil i ingången av kurvan, säger Mako till Sky.

– Det är så många faktorer som leder oss till problemet. Vi har tappat balansen i bilen och först när vi har rätt balans kan vi se till att bilen hittar farten igen.

Det gör att även Marko är orolig för att Red Bull ska tappa både VM-titelarana.

– Risken är ju att vi inte längre slåss om plats två utan om plats sex, sju eller åtta. Då tror jag att försprånget minskar ganska snabbt. Vi måste hitta dit där Max kan trycka på igen, det kan han inte just nu.

Nu väntar en helgs uppehåll för Formel 1, därefter två deltävlingar i Baku och Singapore, Singapore var den enda deltävling som Red Bull inte vann i fjol och stallet hade stora problem på den långsamma stadsbanan.

 

Sida 1 av 388
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB