Lando Norris vann F1 i Singapore

av Anna Andersson

Lando Norris bröt förbannelsen. Han tog starten, utklassade Max Verstappen och vann F1 i Singapore.

Men han förlorade en viktig poäng på Red Bulls taktikspel med Daniel Ricciardo.

Lando Norris, McLaren, tog segern under F1 i Singapore
Lando Norris, McLaren, tog segern under F1 i Singapore och plockar nya poäng på Max Verstappen. (AP-TT)

Lando Norris hade pole position och för första gången i år lyckades han också ta starten från den startpositionen. Det gav honom också segern i F1 i Singapore.

– Det var ett fantastiskt lopp, jag var nära muren där ett par gånger i mitten men vi klarade det, säger Lando Norris när han pratar med publiken efter sin tredje GP-seger.

– Det var en fanatstisk bil, vi flög hela racet.

Lando Norris bäst under F1 i Singapore

Britten kontrollerade loppet från start till mål. Bakom honom körde VM-ledaren i Formel 1, Max Verstappen, in på en säker andraplats.

–Det var ett ganska ensamt race, jag vag fick göra det bästa, hantera min egen pace. Det var lite problem med däckslitaget under den första stinten, men den andra var bättre, säger Max Verstappen till den tidigare F1-föraren David Coulthard efter loppet.

– Vi tog andraplatsen, men det är fortfarande inte där vi vill vara.

Han syftar på att han inte vunnit ett lopp sedan Spaniens GP i juni.

McLarens Oscar Piastri körde in på tredje plats efter ett sent depåstopp, sedan han lyckats köra om Mercedes båda bilar. Därmed drog McLaren i från med ytterligare 21 poäng i märkes-VM, vilket gör att McLaren har över 40 poängs ledning på Red Bull i konstruktörsmästerskapet.

I förar-VM tog Norris in sju poäng på Max Verstappen. Han hade chansen på åtta, men Racing Bulls tog in Daniel Ricciardo för ett extra depåstopp och fick på mjuka däck för att ta det snabbaste varvet. Det gjorde han också.

– Tack Daniel, svarade Max Verstappen över radion.

Ricciardo låg själv utanför poängen och fick ingen poäng för sin insats, men han hindrade Lando Norris från att få en extra poäng. Det gör att skillnaden mellan Verstappen och Norris nu är 52 poäng inför avslutningen av säsongen.

Resultat Singapores GP i F1

Kort om F1

Nico Hülkenberg tog poäng med Haas, två friska och nu är stallet bara tre pinnar bakom Racing Bulls. Det är inte omöjligt att de plockar in de poängen.

Detta var McLarens första dubbla seger (Baku och Singapore) sedan 2012. Jag gissar att Lando Norris är mest nöjd med att han tog starten och också kunde hålla ledningen i kurva ett för att sedan förvalta den under första varvet – och resten av loppet. Det var första gången som han lyckades med att ta starten från första startposition.

Just det tror jag kan bli en mycket viktig detalj under resten av säsongen.

Nu går F1 in i ett längre uppehåll, innan året avslutas med två stycken triple header vilket inkluderar tre sprinter.

Det betyder att vi har tre helger utan race innan det är dags för USA:s GP i Austin och jag räknar med att det dyker upp ett par spännande nyheter som

vilka förare som kör för Racing Bulls till 2025.

om Liam Lawson får chansen istället för Daniel Ricciardo.

om Audis andra förare intill Nico Hülkenberg.

möjliga nyheter kring Andretti. Michael Andretti är alltid aktuellt när F1 närmar sig USA.

Som vanligt håller du reda på det senaste här i F1-bloggen. Välkommen in och snacka F1 och få de senaste nyheterna och snackisarna!

 

F1 i Singapore: Kan Lando Norris bryta förbannelsen?

av Anna Andersson

Lando Norris har nu tagit sin sjätte pole position – men aldrig haft ledningen efter det första varvet.

Kan han bryta förbannelsen?

Lando Norris, McLaren har pole i F1 i Singapore
Lando Norris, McLaren har pole i F1 i Singapore. Kan han bryta förbannelsen? (AP-TT)

McLarens Lando Norris var snabb under fredagens träningar, snabb under lördagens avslutande träning och snabbast i kvalet.

Det gav honom pole position.

– Det var tufft där ute, alla killarna verkade bli allt snabbare och det var hög press på mig under kvalet, men det räckte, säger Lando Norris.

–  Jag har känt mig stark och kört med ett stort självförtroende, även om jag kanske inte upplevde det i kvalet. Men vi fick jobbet gjort.

Men hjälper pole position i Singapore? Lando Norris har haft farten i år, men han har inte klarat av att omsätta det från första startled. Nu står han återigen i första startled – och med Red Bulls VM-ledare Max Verstappen intill sig.

Kan Lando Norris vinna F1 i Singapore?

Lando Norris har aldrig lett ett lopp när han har startat från pole position. I år har han försökt fyra gånger utan att lyckas och i kampen om VM-titeln är det viktigt för honom att hålla sig före VM-ledaren Max Verstappen. Inför morgondagens lopp skiljer det 59 poäng och skillnaden mellan en seger och en andraplats är sju poäng.

Norris behöver vinna säsongens 18:e av 24 lopp och gärna få hjälp av exempelvis Lewis Hamilton, som startar trea, att ta sig förbi Verstappen vilket skulle ge honom ett större poängövertag.

För Max Verstappen är andra startposition i Singapore  nästan en seger. Red Bull hade stora problem med bilen under gårdagens träningar. Stallet tvingades göra stora förändringar på inställningarna inför kvalet, bilen blev något styvare och det passar Verstappen.

–Jag är glad över första startled om man ser var vi kom ifrån i går, säger Verstappen när han intervjuvas efter kvalet.

– Här kan däcken kan ge eller ta varvtid för dig men tycker att det fungerade rätt bra och är nöjd med andraplatsen. Det är svårt att säga vad vi kan göra i morgon, det är mycket som kan hända. Men vi har ett  bra utgångsläge.

Perez och Sainz med missar inför F1 i Singapore

Ferrari gjorde ett misslyckat kval. Charles Leclerc fick sin tid struken, Carlos Sainz kraschade och utreds av domarna för att han gått över banan.

•••

Oturen fortsätter att grina Carlos Sainz och Sergio Perez  i ansiktet. De kolliderade i slutet av loppet i Baku, Perez pappa drabbades av en hjärtinfarkt efter den incidenten.

I Singapore gjorde Sainz en miss, troligen hade han för kalla däck när han tryckte lite för hårt på gasen, och avslutade kvalet i barriären. Sergio Perez missade Q3 för sjätte gången i år, han lämnade kvalet till F1 i Singapore som 13:e man. Det är  inte alls bra för honom, även om han har kontrakt så känns det inte givet att han sitter i bilen 2025.

•••

Vi kan också konstatera att Williams var 11 och 12 med sina bilar, Aston Martins Feranando Alonso gick vidare till Q3 och spöade kollegan Stroll som inte ens gick vidare från Q1.

Resultat från kvalet till F1 i Singapore.

•••

Max Verstappen har aldrig haft pole position i Singapore och aldrig vunnit i Singapore. I fjol var det det enda loppet Red Bull inte vann.  Mer fakta hittar du i guiden inför F1 i Singapore.

Lämnar Daniel Ricciardo F1?

Inför F1 i Singapore - Daniel Ricicardo
Har vi sett Daniel Ricciardo le för sista gången ? (Getty Images)

Det snackas om att F1 i Singapore kan vara det sista loppet som Daniel Ricciardo kör för Racing Bulls i Formel 1, att han har en klausul i sitt kontrakt som säger att han måste vara före Yuki i sammandraget eller inte ett visst antal poäng bakom japanen för att få köra i USA.

Når han inte det målet byts han mot Liam Lawson.

Det är ett rykte, jag har hört det från många håll och det ligger troligen en hel del i det.

Red Bulls Helmut Marko har redan påtalat att man flyttar förarpresentationen för 2025 från inför Singapore GP till efter.

Efter att Daniel Ricciardo lämnat dagens kval i Q1 tillsammans med förare som Lance Stroll, Pierre Gasly och de båda Sauberförarna känns hans framtid osäkrare än på  mycket länge.

Ni frågar om vädret, prognosen har ändrats något och det är bara 5 % risk för regn under racet, men det väntas vara varmt runt 30 grader i luften  och lika varmt i asfalten. Luftfuktigheten väntas ligga nära 80 %.

Du hänger väl med i F1-live? Start klockan 13.45!

Ett stort tack till er alla som  hänger där. Ni gör mina racedagar!

F1 i Singapore: Verstappen riskerar bestraffning – svor på presskonferensen

av Anna Andersson

Max Verstappens problem fortsätter. Inför F1 i Singapore riskerar han en bestraffning.

För att han svor under den officiella presskonferensen.

Max Verstappen, Red Bull, kallas till domarna inför F1 i Singapore
Max Verstappen, Red Bull, kallas till domarna inför F1 i Singapore (AP-TT)

Förarnas ordval har varit en diskussion inom Formel 1, FIAs ordförande Mohammad Ben Sulayem  vill minska antalet svordomar som förarna använder.

Förarna och stallen å andra sidan använder sig av svordomarna för att få tala ostört på de öppna radiokanalerna som alla stall här. Där pratas det ofta i gåtor och förarna vet att deras svordomar eller olämpliga ordval ersätts med ett pip i radiokommunikationen, vilket gör att de kan kommunicera bättre med sitt stall.

Ben Sulayem vill att antalet svordomar minskas, för barnens skull – och han anser att förarna bär ett stort ansvar.

Max Verstappen å andra sidan blev riktigt irriterad:

– Förlåt för mitt språk men vad är vi? Är vi fem år gamla? Även om en fem- eller sexåring kollar så kommer de ändå svära i slutändan. Även om deras föräldrar inte gör det kommer de att växa upp, umgås med vänner och de kommer att svära. Det här kommer inte att förändra någonting, säger Max Verstappen enligt Reuters.

Och Red Bulls förare har fortsatt att använda det språkbruk han anser vara  lämpligt – och svor även under presskonferensen inför F1 i Singapore. Där fick han frågan om varför hans teamkollega Sergio Perez var snabbare än vad han var. I kvalet till F1 i Baku slog Perez Verstappen för första gången sedan maj 2023.

– Jag vet inte. Det var olika inställningar på bilarna och så snart jag kom ut på banan i kvalet så visste jag att bilen var “f**ed”.

Max Verstappen riskerar bestraffning inför F1 i Singapore

Det ordvalet har FIA (internationella bilsportförbundet) reagerat på och anser att Verstappen har brutit mot artikel 12.2.1k av International Sporting Code.

Där står det att “Vilka ord, handlingar eller skrifter som helst som har orsakat moralisk skada eller förlust för FIA, dess organ, dess medlemmar eller dess verkställande tjänstemän, och mer allmänt på motorsportens intresse och de värderingar som försvaras av FIA.”

Verstappen kommer att behöva försvara sitt ordval inför domarna och detta är inte första gången som FIA reagerar mot språket under presskonferensen. I samband med premiären i Las Vegas 2023 kallades både Mercedes stallchef Toto Wolff och Ferraris stallchef Fred Vasseur till domarna för att ha använt samma ord och de fick en varning.

Lewis Hamilton reagerar mot uttalande om F1

Situationen mellan Ben Sulayem och F1 har varit ansträngd under ett tag. Den har inte blivit bättre av att presidenten sa till Autosport tidigare i veckan att:

– Vi måste skilja vår sport – motorsporten – från rapmusik. Vi är inga rappare. Hur ofta säger inte de F-ordet per minut? Vi är inte så.

Det uttalandet fick Lewis Hamilton att reagera starkt:

– Jag gillar inte hur han uttryckte det. Att säga ’rappare’ är väldigt stereotypiskt. Om man tänker efter så är de flesta rappare svarta, och det pekar verkligen mot något när man säger: ’Vi är inte som dem’. Så jag tycker att det var fel ordval. Det finns ett rasistiskt inslag där, säger Hamilton till Autosport.

•••

F1 i Singapore är i gång, två träningar i dag, kval och race lördag och söndag. Som vanligt följer du det tillsammans med mig i vår F1-live.

Singapore GP är ett lopp som ofta kan bli spektakulärt:

Vill du ha mer fakta inför helgen? Här finns det.

Här hittar du också en artikel om den förare som varit klart bäst i de sju senaste racen. Du ser precis hur trenden ser ut.

 

Han är bäst i Formel 1 – trenden inför F1 i Singapore

av Anna Andersson

Inför F1 i Singapore leder Red Bulls Max Verstappen VM. Han jagas av McLarens Lando Norris. Men det är Oscar Piastri, McLaren, som har bäst form.

Han har tagit flest poäng av alla de senaste sju GP-loppen.

Är Oscar PIastri, McLaren, också favorit inför F1 i Singapore?
Oscar Piastri, McLaren F1, efter segern i Baku (McLaren)

VM i Formel 1 går in i sitt avgörande, sju deltävlingar återstår av säsongen, en i Singapore i helgen och därefter ytterligare sex varav tre är sprinthelger. Det betyder att det finns ett stort antal poäng att köra om. Max Verstappen, som inledde säsongen med åtta segrar på de tio inledande loppen, har inte vunnit sedan Spaniens GP i juni. Om vi räknar om tabellen – med start i Österrike den 30 juni – får vi en helt annan tendens och det är inte VM-tvåan Lando Norris som är i bäst form.

Istället är det hans kollega hos McLaren, Oscar Piastri.

De senaste sju loppen har Piastri tagit två segrar (Budapest och Baku), tre andraplatser och han har bara missat prispallen vid två tillfällen. Då har han slutat fyra. Lägg där till en andraplats från sprinten i Österrike.

McLarens förare har samlat in 135 poäng, hans kollega Lando Norris har tagit 104, Mercedes Lewis Hamilton 96 och VM-ledaren Max Verstappen bara 94.

Det är en enorm förbättring av McLaren som nu leder VM för konstruktörer med 20 poäng före Red Bull Racing.

– När jag kom till det här stallet förra året var vi bokstavligen sist av alla, sa Oscar Piastri efter segern i Baku förra veckan.

– Och nu leder vi VM.

Tar Piastri nästa seger uner F1 i Singapore?

McLarens utveckling det senaste ett och ett halvt åren är häpnadsväckande. I fjol inledde stallet säsongen med två nollpoängare för att sedan enbart ta 17 poäng på de inledande åtta loppen. Trots det slutade stallet fyra i VM med sina 302 poäng.

Efter årets 17 av 24 lopp har samma stall tagit 476 poäng och leder konstruktörs-VM för första gången sedan efter VM-premiären i Australien år 2014.

– Stallet har gjort ett fint arbete, på bara 18 månader har vi klarat av att vända på detta. I första hand handlar det om att förbättra bilen men också har det hjälpt mig att utvecklas, förklarar Piastri under presskonferensen.

– Sådana resultat som jag gjort nu var inte möjliga för tolv månader sedan, det är alltså ett enormt lagarbete som ligger bakom detta och ja, jag är spänd på att se vad framtiden för med sig.

Så arbetar McLaren för framtiden

Han ligger just nu fyra i VM. Hans kollega Lando Norris är tvåa i mästerskapet 59 poäng efter Max Verstappen och inför förra veckans deltävling i Baku påtalade McLaren att det nu ska ge Norris sitt stöd i kampen om att vinna förar-VM.

Men framförallt fortsätter McLaren arbetet med att utveckla bilen.

– Vi arbetar definitivt med fler uppdateringar redan till i år. Nui håller vi på och slutföra dem, men jag vill inte berätta för mycket om dem, sa stallchef Andrea Stella på presskonferensen efter förra helgens deltävling.

– Planen är att göra bilen ännu snabbare.

Kort inför F1 i Singapore

Givetvis kan du följa helgens kval till SIngapore GP och loppet i vår F1-live.  Här hittar du alla tider för helgen.

Här hittar du en guide med den senaste statistiken inför helgens nattrace.

Du har väl inte glömt bort F1 i Singapore 2017?

Snacka om start

 

Red Bulls drastiska beslut inför avgörandet av F1

av Anna Andersson

Inför F1 i Singapore tar Red Bull ett drastiskt beslut. För att hitta formen igen.

Det blir ingen speciell livery i Singapore.

Stallet stryker även den livery som fansen skulle ha skapat till USA:s GP.

Red Bull med drastiskt beslut inför F1 i Singapore
Max Verstappen har inte vunnit sedan i Spaniens GP och nu tar Red Bull ett drastiskt beslut inför F1 i Singapore. (AP-TT)

Inför F1 i Singapore är det flera stall som har valt att se lite annorlunda ut, Mercedes bil kommer att vara smaragdgrön i helgen, Racing Bulls satsar på en jeanslook.

Även Red Bull Racing skulle ha låtit fansen designa bilen inför helgens deltävling i Formel 1. Teamet har tidigare kommunicerat att man skulle ha en speciell livery under Storbritanniens GP, Singapores GP och F1 i Austin, Texas.

Nu tarRed Bull F1 ett drastiskt beslut

Men det blir ingen ytterligare speciallack i år.

Stallet tar det drastiska beslutet eftersom man måste fokusera på att hitta farten i bilen. Därför lämnar man följande meddelande:

”När vi kom till testfasen för hur några av REBL CUSTMS-designernas liveries kunde se ut i verkligheten, upptäckte vi tyvärr att färgen som användes för att skapa dessa skräddarsydda liveries , tillförde en oförutsedd och onödig vikt på RB20.

”Som du säkert kan föreställa dig, påverkar all extra vikt prestandan negativt. Stallets fortsatta prioritering är att göra RB20 så konkurrenskraftig som möjligt för resten av 2024. Därför måste vi tyvärr meddela att teamet har beslutat att inte använda REBL CUSTMS-liveries vid Singapores och USA Grand Prix.”

Enligt uppgifter till motorsporttotal skulle den speciella liveryn ha medfört ett extra kilo och den extra vikten har Red Bull inte råd med just nu.

Red Bull kommer också med ytterligare nyheter, Max Verstappens raceingenjör Gianpiero Lambiase som arbetat nära Verstappen sedan 2016 blir ”Head of Racing” . Han ska behålla sin plats som stöd åt Max Verstappen, men han ska även ta över flera av de uppgifter som sportchefen Jonathan Wheatley hade. Wheatley lämnar för att arbeta med Audis satsning mot Formel 1 och Red Bull strukturerar om för att klara av förlusten.

Storbritanniens GP – Med Red Bulls speciallivery

Däcken inför F1 i Singapore

Det är dags för nattrace i Singapore, för 15 gången i historien och helgens deltävling är en utmaning för teamen, inte bara för att det är ett nattrace i tuffa förhållanden, som en stadsbana med mycket hög luftfuktighet, utan det är också en logistisk mardröm. Stallen har bara ett par dagar på sig att frakta bilar, personal och all annan utrustning från Kaspiska havet till Singapore vid Sydkinesiska havet.

Pirelli har valt C3, C4 och C5 för helgens race. Det är samma gummiblandningar som i Monza och i Baku.

Banan har kortats ner till 4940 meter och numera innehåller den enbart 19 kurvor. 2023 gjordes en nyasfaltering av banan och i år har sektionerna mellan kurva 3 och 9, samt 10, 12 och 14 till 17 fått ny asfalt. Enligt Pirelli förväntar man sig en mjukare asfalt vilket gör att även den första träningen blir viktig för teamen.

I och med att hastigheten i depån har sänkts räknar Pirelli nu med att ett depåstopp tar hela 28 sekunder. Det medför att en strategi med två stopp knappast blir aktuell om det inte kommer ut en säkerhetsbil på banan.

Pirelli räknar också med att de mjuka däcken används under kvalet, medan att racet avgörs på medium/hårda eller tvärtom.

Väderprognosen inför F1 i Singapore

Hur blir vädret i helgen? Ja, det är svårt att säga. Prognosen har förändrat sig fler gånger än vad jag kan räkna de senaste dagarna. Vi kan räkna med att luftfuktigheten är hög, runt 70 %. Temperaturen väntas ligga mellan 27 och 31 grader och det är risk för regn och även åska.

I Singapore kan det dyka upp häftiga regnskurar med kort varsel, så räkna med att förutsättningarna kan förändras.

Korta snackisar från Formel 1

Michael Schumachers första F1-bil, den gröna bilen från Jordan med reklam från 7up, auktioneras ut. Bilen, en Jordan 191, kördes av Schumacher under debuten på Spa i Belgien år 1991

Bilen, chassinummer #6 kördes först av Andrea de Cesaris i Ungerns GP. Italienarenstartade också tävlingshelgen i Belgien med detta chassi, men bytte redan under träningen. Det sägs att det var för att Schuamcher, som aldrig tidigare kört på Spa, var snabbare än vad han var.

Schuamcher som körde i #5 drabbades av en vattenläcka och fick då ta över #6. Han körde in som åtta i #6 under det första kvalet och slog italienaren. Därefter bytte förarna chassin igen, men Schuamcher var snabbast även i #5. I racet körde Schuamcher bara ett par hundra meter innan kopplingen gav upp. Nu auktioneras #6 ut av DK Engineering, något pris finns inte fastslaget.

Har du missat vår F1-podd Plattan i Mattan? Här kan du lyssna på ett specialavsnitt om Crashgate, skandalen som inträffade under premiären 2008.

Är du mer intresserad av veckans avsnitt? Där vi snackar om kraschen i Baku, Oscar Piastris lugn och Walt Disney? Här hittar du den. 

Inför F1 i Singapore – Drama om Perez i Mexiko

av Anna Andersson

I dag får du en guide till F1 i Singapore, men först en nyhet från Mexiko.

Sergio Perez var på väg till prispallen under F1 i Baku när han kolliderade med Carlos Sainz och kraschade in i muren.

Hemma i Mexiko drabbades hans pappa Antonio av en hjärtinfarkt. 

Inför F1 i Singapore
Sergio Perez, Red Bull, kraschade under F1 i Baku, snart är det dags för F1 Singapore (AP-TT)

Flera olika medier, bland annat Racing365, rapporterar att Sergio Perez pappa drabbades av en hjärtinfarkt. Han hittades medvetslös i badrummet och fördes till sjukhus.

Sjukhuset skriver i ett pressmeddelande att pappa Perez drabbades av infarkten strax efter det att hans som kraschat i Baku, vilket också pappan bekräftar för “Mediotiempo”.

– Allt hände efter kraschen. Chocken från olyckan orsakade det kanske. De undersöker mitt hjärta för att se varför jag svimmade, säger 65-årige Antonio Perez.

Antonio Perez Garibay, här i depån under Mexikos GP 2022 (AP Photo/Moises Castillo)

Pappa Perez är en profil i F1-depån han är ofta på plats och i samband med deltävlingen i Mexiko brukar han vara en publikfavorit som ofta visas i bild.

Enligt rapporter från sjukhuset mår Antonio Perez nu bra och förbereder sig för att följa F1 i Singapore kommande helg på distans.

Hans son var “väldigt frustrerad” när han lämnade Baku förra helgen, efter ett kval där han för första gången på ett och ett halvt år slog Max Verstappen och ett race som han var på väg att sluta på en pallplats.

Men istället nollade han och Red Bull tappade ledningen i konstruktörsmästerskapet i Formel 1 till McLaren.

Vi snackar givetvis om detta i vår F1-podd, Plattan i Mattan. Där Filip slår fast: Det är 100 procent Perez fel.

Korta nyheter inför F1 i Singapore

Nu väntar F1 i Singapore på en helt annan typ av bana, men det har skett förändringar.

I år behöver förarna hantera fyra DRS-zoner under F1 i Singapore, den återfinns mellan kurva 14 och 16 där en läktare i fjol ersattes med en raka  (med en liten knick  kurva 15). En annan förändring är att hastighetsbegränsningen i depån  har sänkts från 80 km/timmen till 60 km/timmen, vilket gör att depåstoppen kommer att ta ännu längre tid (och det på banan där depåstoppen de tidigare åren har varit de längsta under säsongen).

Just hastighetsbegränsningen i depån är en detalj som verkligen kan påverka strategierna.

F1 i Singapore, på Marina Bay Street Circuit, brukar vara en garanti för säkerhetsbil och trassel. Nu har vi dock kört åtta lopp utan att Bernd Mayländer har behövt lämna sin parkeringsplats och ratta säkerhetsbilen.

Oscar Piastri vann i Baku senast. Han är den förare som tagit flest poäng av alla efter Österrikes GP. Det är intressant.

Guide inför F1 i Singapore 2024

Marina Bay Street Circuit

F1 i Singapore avgörs på Marina Bay City Circuit. (AP-TT)

Banlängd: 4,940 km/ 62 varv ( motsols)

Singapore GP i Formel 1 – alla tider:

Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 23 kurvor

Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T6 och T9)

Kurvor under 100 km/timmen: 5 ( T3, T8, T11, T13, T14)

Däck:   C3, C4 och C5
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 9 ( 2 hårda och broms slitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 316 km/tim.

Det kommer att vara fyra DRS-zoner i Singapore för att underlätta omkörningarna.
Lägsta fart: 55 km/tim ( T13)
Genomsnittsfart: 180 km/timmen.
Vinnande strategi 2023: 1 depåstopp (vanligaste strategin var 2 depåstopp)

Här tar det ett depåstopp längre tid än på någon annan bana.

Antal GP: 14
Segrar från pole position: 9

Vinnare från lägsta startposition: Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten.

I Singapore får man också vara beredd på att det händer andra saker – som att varaner kommer ut på banan.

Statistik Singapore GP i Formel 1

Kval 2023 – topp 8

  1. Carlos Sainz, Ferrari
  2. George Russell, Mercedes
  3. Charles Leclerc, Ferrari
  4. Lando Norris, McLaren
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. Kevin Magnussen, Haas F1
  7. Fernando Alonso, Aston Martin
  8. Esteban Ocon, Alpine

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:30.984 (Carlos Sainz, Ferrari, 2023)

2023: 1:30.984 (Carlos Sainz, Ferrari)

2022: 1:49.412 (Charles Leclerc, Ferrari)

2019: 1:36.217 (Charles Leclerc, Ferrari)

2018: 1:36.015 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2017: 1:39.491 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Förare med flest pole positions:

Lewis Hamilton (4)

Sebastian Vettel (4)

Charles Leclerc (2)

Fernando Alonso (1)

Carlos Sainz  (1)

Felipe Massa (1)

Nico Rosberg (1)

Stallen med flest pole position:

Ferrari  (7)

Mercedes (3)

McLaren (2)

Red Bull  (2)

Singapore GP 2023 – topp 8

  1. Carlos Sainz, Ferrari
  2. Lando Norris, McLaren
  3. Lewis Hamilton, Mercedes
  4. Charles Leclerc, Ferrari
  5. Max Verstappen, Red Bull
  6. Pierre Gasly, Alpine
  7. Oscar Piastri, McLaren
  8. Sergio Perez, Red Bull

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:35.867 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2023)

2023: 1:35.867 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2022: 1:46.458 (George Russell, Mercedes)

2019: 1:42.301 (Kevin Magnussen, Haas F1)

2018: 1:41.905 (Kevin Magnussen, Haas F1)

2017: 1:45.008 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Fem senaste vinnarna på Marina Bay Circuit

2023 Carlos Sainz Ferrari

2022 Sergio Perez Red Bull

2019 Sebastian Vettel Ferrari

2018 Lewis Hamilton Mercedes

2017 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster:

Sebastian Vettel (5)

Lewis Hamilton (4)

Fernando Alonso (2)

Carlos Sainz (1)

Nico Rosberg (1)

Sergio Perez (1)

Stallen med flest vinster:

Ferrari (4)

Mercedes (4)

Red Bull (4)

McLaren (1)

Renault (1)

Omkörningar per lopp:

2023: 37

2022: 15

2019: 46

2018: 5

2017: 11

McLarens plan inför F1 i Singapore

av Anna Andersson

McLaren toppar märkes-VM i Formel 1 – men till F1 i Singapore kan stallet bli ännu bättre.

– Vi har en plan för hur vi ska göra bilen snabbare, säger teamchef Andrea Stella.

F1 i Singapore 2024
Oscar Piastri och Lando Norris leder VM, är de ännu bättre i Singapore? (AP Photo/Darron Cummings)

Oscar Piastri körde in säsongens andra seger i Baku, Lando Norris tog sig från startruta 15 till plats fyra och tog in ytterligare på Max Verstappen i kampen om VM-titeln i Formel 1. Nu återstår sju deltävlingar, F1 i Singapore kommande helg innan det är dags att avsluta säsongen med två triple-headers ( sex lopp) som också innebär tre sprinter (Austin, Brasilien och Qatar).

Så det finns många poäng kvar att fajtas om – även om Max Verstappen har ett övertag på Lando Norris (59 poäng).

Många experter påtalar att McLarens bil är den snabbaste i fältet just nu, men bilen kan bli ännu snabbare.

– Vi Jobbar givetvis med uppdateringar till årets säsong, vi håller på att avsluta det arbetet, citeras McLarens stallchef Andrea Stella av motorsaporttotal.com

Men hinner de komma till helgen i Singapore?

– Vi får se. Jag vill inte berätta för mycket om vad vi har planerat till bilen och när det kommer.

Möjligen alltså redan till helgen.

Jag är spänd på att se McLaren i helgen som kommer och vad som händer när Norris och Piastri är i närheten av varandra på banan. McLaren har sagt att de ska stötta Norris i kampen om VM-titeln, men det känns som om tåget redan har passerat stationen. Vi vet inte när Red Bull hittar rätt igen och Norris hade behövt ta in runt 30 poäng i de två senaste loppen för att verkligen ha en chans på titeln.

Men det har han inte gjort. Nu har han en chans till, i Singapore. En bana där Max Verstappen aldrig har vunnit och där han faktiskt fisk stryk i fjol.

Men kan McLaren hantera situationen?

Experterna på Viaplay har också tankar kring detta.

F1 i Singapore – alla tider

Fredag 20.0 2024

Träning 1 kl 11.30

Träning 2 kl 15.00

Lördag 21.9

Träning 3 kl 11.30

Kval kl 15.00

Söndag 22.9

F1 i Singapore – start klockan 14.00

Som vanligt kan du följa F1-helgen på Viaplay och F1tv, samt givetvis på F1-live också. Där finns jag som vanligt 15 minuter innan starten av kvalet och racet.

Korta snackisar inför F1 i Singapore

Max Verstappen har missat prispallen två  lopp i rad, missar han den under F1 i Singapore också är det första gången på fem år som han inte står på prispallen vid tre lopp rad. Senast det hände var 2019 i Ryssland, Japan och Mexiko. Han har inte heller vunnit på sju lopp, det har inte hänt sedan 2020.

Sauber står fortfarande på noll poäng, men stallet kan glädja sig över att man genomförde det snabbaste depåstoppet i Baku, 2,32 sekunder tog det att byta fyra däck hos Valtteri Bottas.

I dag och i morgon testar Felipe Drugovich däck, prototypen för 2026. Testet pågår under två dagar och körs i Barcelona, han kör en modifierad Aston Martin från 2022.

Vintertesterna 2025 kommer att genomföras i Bahrain, den 26-28 februari 2025- Säsongen startar i Melbourne den 16 mars

 

Efter F1 i Baku: Red Bull ger upp drömmen om titeln

av Anna Andersson

Efter F1 i Baku har Red Bull gett upp. Stallet har redan strukit VM-titeln.

– Ärligt talat, ja, säger Helmut Marko.

F1 i Baku Max verstappen
Max Verstappen, Red Bull, riskerar att tappa den VM-titel som länge sett ut att vara hans (AP-TT)

Oscar Piastri körde hem en imponerande seger under F1 i Baku efter att han överraskat Charles Leclerc, Ferrari.  efter depåstoppet. Lägg därtill att Red Bulls Sergio Perez, som hade en pallplats, kolliderade med Carlos Sainz och lämnade helgen med noll poäng vilket också gav Lando Norris extra poäng och McLaren ledningen i konstruktörsmästerskapet av Formel 1.

Nu har de ledningen med 20 poäng när sju lopp återstår av säsongen.

Det är till och med så att Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko har gett upp. Han vill inte höra något mer om VM-titeln och på en rak fråga från tyska Sky om han och stallet har gett upp mästartiteln för konstruktörer svarar han:

– Ärligt talat, ja.

Kan Norris vinna i F1 VM före Max Verstappen?

Det enda som ger honom lite hopp är det faktum att McLarens Oscar Piastri och Lando Norris båda slåss i toppen och därmed kan riskera att ta poäng av varandra.

– Det där med teamorder, eller Papaya-regler, det kommer vi inte få någon klarhet i inom en snar framtid, säger Marko till Sky.

Med andra ord hoppas han att McLarens förare kör bort varandra – och Red Bull blir den som skrattar bäst och  – sist.

– Vår bil har potential, när vi får till vår setup, säger han till den tyska TV-kanalen och påpekar att F1 i Singapore nästa vecka kan bli ett problem, men att Red Bull behöver visa framsteg i Austin.

F1 i Baku – ett märkligt race

Då är det sex deltävlingar kvar, varav flera sprinter.

– Då måste vi vara där, annars är även förar-VM i fara, säger Marko.

I nuläget ligger Max Verstappen 59 poäng före Lando Norris, men Mclaren har gjort en makalös comeback. För ett och ett halvt år sedan var stallet typ sist. För ett år sedan i toppen av mittfältet.

Efter 17 race 2023 var McLaren fyra i VM med 219 poäng. I år leder de med 476. Detta är första gången sedan 2014 som McLaren har ledningen i konstruktörsmästerskapet. Då var det efter VM-premiären i Australien när Kevin Magnussen tog sin första – och enda pallplats vid sidan av Jenson Button som även han stod på pallen.

Kort efter F1 i Baku inför F1 i Singapore

Max Verstappen slapp bestraffning trots att han gjorde en omkörning under VSC. Han klarade sig undan med en varning.

 

För första gången sedan 2012 har vi, i år, fem förare som har vunnit fler än ett lopp. Max Verstappen, Lando Norris, Lewis Hamilton, Charles Leclerc och Oscar Piastri. Då var det Fernando Alonso, Jenson Button, Mark Webber, Lewis Hamilton och Sebastian Vettel.

Intressant att två av dem fortfarande kör – och en av dem  finns med på båda listorna.

Oliver Bearman är också den första F1-föraren  i historien att ta F1 poäng i sina två första F1-lopp – för två olika team.

Carlos Sainz och Sergio Perez slipper bestraffning efter sin incident på varv 50.

Här ser du domarnas motivering:

”Sainz och Perez kolliderade kort efter kurva 2 på varv 50. Detta är en situation där en liten beröring fick stora konsekvenser. Domarna granskade hur incidenten inträffade, inte följderna.

Sainz passerade Perez efter kurva 1 och var helt före vid apex av kurva 2. Med en komprometterad utgång från Sainz drog Perez in på insidan av Sainz. Sainz rapporterade att han var medveten om att Perez var på insidan. Perez, som låg något bakom, var i en bättre position för att se bilarnas relativa position. Men när de två bilarna närmade sig muren på höger sida vid utgången av kurva 2, var de ungefär 1 meter från varandra.

Från denna punkt och under hela incidenten styrde ingen av förarna oförutsägbart, och båda höll sin styrning mycket neutral.

Domarna granskade förarnas körlinje på tidigare varv. Sainz låg på eller nära sin normala tävlingslinje, som bildar en svag vinkel bort från den högra muren. Från utgången till kontaktpunkten flyttade han sig ungefär en bilbredd längre bort från muren. Perez flyttade sig ungefär en halv bilbredd längre bort från samma mur och körde mer parallellt med den högra muren.

Det var därför uppenbart att, trots att Sainz låg före och hade rätt att köra sin linje, så rörde han sig något mot en bil som han hade begränsad sikt över. Samtidigt fanns det inget ovanligt med Perez’ linje, men han hade kunnat göra mer för att undvika bilen som han hade bättre uppsikt över.

Sammanfattningsvis bedömer domarna att detta var en tävlingsincident där ingen av förarna bär det övervägande ansvaret, och vidtar ingen ytterligare åtgärd.”

•••

Vilket race vi hade igår – och nu är det snart dags igen. Är du redo för raceweek – F1 i Singapore!

 

McLaren leder VM efter F1 i Baku

av Anna Andersson

McLaren är i toppen av VM-tabellen. Efter en dramatisk krasch under F1 i Baku har teamet ledningen av konstruktörsmästerskapet – och Lando Norris fortsätter att ta poäng på Max Verstappen.

 Oscar Piastri vann F 1i Baku
Oscar Piastri vann F1 i Baku (AP)

För fjärde gången hade Charles Leclerc, Ferrari, pole position under F1 i Baku. För fjärde gången tappade han segern, den här gången till McLarens Oscar Piastri.

– Vi gjorde en förändring i inställningarna och hade problem med de hårda däcken. Jag hade problem med bakdäcken och jag trodde att jag skulle sätta bilen i muren vid ett par tillfällen, säger Ferraris  Charles Lelcerc efter helgens deltävling i Formel 1.

– När han körde om mig så trodde jag att jag skulle kunna ligga bakom och sedan komma tillbaka, men det var svårare än jag trodde. Vi förlorade loppet på ett ställe där jag inte trodde att jag skulle kunna förlora det. Jag försvarade mig inte tillräckligt mycket och det var ett misstag från min sida. Jag får lära mig av det.

Oscar Piastri vinner F1 i Baku

Den unga australiern tog ledningen när han körde om Leclerc i den första kurvan på det 20:e varvet. Sedan klarade han av att hålla undan, trots att Ferrari och Leclerc uppvaktade honom gång på gång.

Piastri släppte aldrig övertaget och vann sin andra seger för säsongen.

– Det var den mest stressiga eftermiddagen i mitt liv, sa Piastri till teamet efter loppet.

Segern bidrog till att McLaren leder konstruktörs-VM efter 17 av 24-lopp. De har samlat ihop 276 poäng, Red Bull 456 och Ferrari 425.

– Jag försöker gå om Charles i starten, men tappade med DRS, säger Oscar Piastri när han interjuvas efter loppet.

– Efter depåstoppet visste jag att jag var tvungen att göra det direkt. Jag kände att jag hade ett bra grepp och insåg att om jag inte går om honom nu så kommer jag inte att kunna göra det i slutet av loppet.

Dramatisk krasch mellan Sainz och Perez

Bakom Piastri  jagade Red Bulls Sergio Perez en pallplats och han fajtades med Leclerc, men blev också uppvaktad av Carlos Sainz, även han Ferrari. Sainz och Perez kolliderade på det näst sista varvet, de slutade loppet i muren vilket plötsligt förändrade förutsättningarna för mästerskapet.

Det gav McLaren en stor fördel mot Red Bull i märkes-VM

Mercedes George Russell tog en tredjeplats och längre bak i fältet gjorde Lando Norris en storstilad insats från startposition femton. VM-tvåan startade med en lång stint på de hårda däcken och hade som målsättning att ta sig förbi Max Verstappen, Red Bull. Trots att han satt fast bakom Williams Alexander Albon som var på samma strategi lyckades han.

På varv 49 av 51.

I och med att Norris satte det snabbaste varvet och även fick plats fyra till skänks på det 50:e varvet tog han in tre poäng på Max Verstappen i kampen om förar-VM.

Norris har för övrigt satt det snabbaste varvet i de tre senaste loppen.

Resultat F1 i Baku

Kort från F1 i Baku

Oscar Piastri är, om jag har räknat rätt i stressen, är den förare som tagit flest poäng de sju senaste sju loppen. Han är nu fyra i förar-VM. När han gjorde sina första lopp för McLaren var det teamet sist i VM, nu fick han föra upp stallet i ledningen av VM.

•••

Franco Colapinto och Alexander Albon tog poäng för Williams. Stallet tog tio poäng och har nu gått om Alpine i märkes VM, i sammandraget är Williams nu åtta.

•••

Oliver Bearman tog poäng för Haas. Han har tagit poäng i båda sina F1-race, för Ferrari och för Haas. Det är imponerande.

•••

Det är  bara en vecka till nästa lopp, F1 i Singapore och det var den enda bana där Red Bull förlorade i fjol. Då hade Verstappen problem under hela helgen och det var Ferraris Carlos Sainz som vann loppet.

Singapore är också en bana där en av tidernas största F1-skandaler inträffade under premiären 2008. Du som har läst min bok, Cirkus Formel 1, har koll på vad som hände. Ett annat alternativ är att lyssna på vår podd Plattan i Mattan där vi har ett specialavsnitt om just Crashgate.

F1 i Baku: Tappade Norris chansen på titeln?

av Anna Andersson

Snacks om favoritfall. McLarens Lando Norris går för VM-titeln i Formel 1 – men försvannefter en kostsam miss i Q1 under F1 i Baku.

Lando Norris, McLaren,  kom till F1 i Baku med 62 poäng upp till Red BullMax Verstappen i kampen om VM-titeln. Han har också fått besked om att stallet ska stötta honom i kampen om mästartiteln i Formel 1.

Men en miss redan i den första kvalomgången gjorde att han nu har startplats 17, för första gången i år så missade han ett avancemang till Q3.

– Andraplatsen hade varit möjligt, säger en mycket fåordig och irriterad Lando Norris till Viaplay efter missen.

– Jag har ingen aning vad jag ska göra imorgon, det är inte enkelt att köra om på den här banan. Set är många bilar långt bak som är galet snabba på raksträckorna. Jag vet inte mer än vad du vet just nu. Vi får fundera ut en plan i kväll.

Lando Norris miss under F1 i Baku

Lando Norris, McLaren, misslyckades i kvalet till F1 i Baku.
Lando Norris, McLaren, misslyckades i kvalet till F1 i Baku. (AP -TT )

Charles Leclerc, Ferrari, tog pole position till F1 i Baku för fjärde gången i karriären. Han är nu den andra föraren i Ferraris historia som tagit fyra pole position på en och samma bana, den andra är Michael Schumacher.

– Detta är en av mina favoritbanor, jag gillar den verkligen, säger Leclerc som inte har vunnit i F1 i Baku, Azerbajdzjans GP.

–  Det har inte varit en enkel helg, jag kraschade under träningen och sedan fick vi problem med en av uppdateringarna vi hade med oss och tappade tid även på nästa träning.

Trots det så hittade han tillbaka och gav allt i kvalet. Han fick även med sig sin kollega Carlos Sainz som nu startar direkt bakom honom i Azerbajdzjans GP, imorgon.

– Det är det bästa vi kunde hoppas på. Det är lite sämre grepp för de som startar på den jämna sidan,. Plats ett och tre är bästa möjliga, säger Leclerc när han intervjuas efter kvalet.

– Men det är ett långt race i morgon. Vi har en bra racebil, det vet vi om. Däckshanteringen kommer att vara väldigt viktigt i morgon, men det är ett helt nytt lopp, nya förutsättningar och andra däck som vi måste anpassa oss efter.

Charles Leclerc, Ferrari, tog sin fjärde pole till F1 i Baku
Charles Leclerc, Ferrari, tog sin fjärde pole till F1 i Baku. Han har ännu aldrig vunnit loppet.2024. (AP-TT) DV101

Leclerc, som vann på Monza senast, startar nu före Oscar Piastri, McLaren och han kommer att gå för en seger, men känner sig lite orolig för vilka möjligheter det finns att köra om en framförvarande bil.

– Vi får se hur det blir, det är svårt att följa någon bil här. Det var tydligt på träningen. Jag hoppas att jag får lite fri luft  imorgon, säger Piastri.

Resultatet  under kvalet till F1 i Baku

Kort inför F1 i Baku

Jag tar med mig ett par saker från kvalet till F1 i Baku, dels har jag svårt att släppa Norris. miss. Han har enormt svårt att leverera i pressade situatioer.

Dels att Sergio Perez som aldrig missat pallen i Baku när han tävlat för Red Bull nu startar före Max Verstappen, men att Verstappen har ett bra grepp på Norris som jagar honom i sammanställningen. Verstappen kan skaffa sig ett fint grepp om titeln inför avgörandet.

I konstruktörsmästerskapet kan däremot Ferrari plocka in stora poäng på både McLaren och Red Bull och därmed blanda sig i segern och de stora pengarna i märkes-VM.

Notera också att Williams nykomling Franco Colapinto som gjorde sitt andra F1-kval tog sig till Q3 (plats sex i Q2). Det är otroligt imponerande av en kille som tar över den bil som Logan Sargeant haft sådana problem med under hela säsongen.

Colapinto ska dock INTE köra F1 nästa år då Carlos Sainz och Alex Albon kör för Williams.

Lägg därtill att Colapinto slog kollegan Alex Albon i kvalet. Albon som dominerat Sargeant hittills i år, men nu behöver ta ett steg till.

Han riskerar förövrigt en bestraffning för att han körde i väg med verktyg PÅ bilen. Tävlingsledningen lär återkomma med det.

Vi såg också Oliver Bearman slå Haaskollegan Nico Hülkenberg i sitt andra F1-kval. Det är kul med unga pigga förare som levererar.

I veckan har jag skrivit mer om däcken inför F1 i Baku. De kommer att spela en avgörande roll. Läs mer här. Statistik och en guide till Azerbajdzjans Grand Prix hittar du här.

Givetvis ses vi på F1-live i morgon, klockan 12.45. Lunchdate?

 

Sida 1 av 389
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB