Rapport från den första dagen inför Spaniens GP

av Anna Andersson

Regnet har öst ner under den här första dagen inför Barcelonas GP och jag saknade jackan jag lämnade i bilen i Hamburg…
Enligt väderprognosen ska det dock bara bli bättre och nu vi kan förvänta oss ett torrt kval på lördag och ett race utan regn på söndag – förhoppningsvis.

Inom F1 betyder torsdagen mediaträffar och presskonferenser och det har varit ett stramt schema för att hinna med så mycket som möjligt, en del av materialet hittar du här i bloggen, annat på sportbladet.se eller i tidningen under helgen.

Nu kommer en rapport från den första dagen inför Spaniens GP

anna1(1)
Foto: Peter Wixström

Dagens stora snackis handlar mycket om Nico Rosberg. Killen som lade av efter VM-titeln förr året.
Han har nämligen erkänt att Lewis Hamilton är en större talang än vad han själv är och det är antagligen en av anledningarna till att han lade av. Han fick ge så mycket av sig själv, offra så mycket att han insåg att han inte skulle kunna göra om det igen.
VM-titeln kostade för mycket.
– Det finns F1-förare som har större talang än vad jag hade, kanske också min teamkollega, säger Rosberg i samband med ett föredrag för DeitgeistMinds och en film med det uttalandet hamnade sedan på youtube.
Nu har den dock raderats.
– Han är en av de bästa förarna som någonsin kört F1 och han är en helt otroligt svår motståndare. Jag var tvungen att jobba väldigt hårt, jag fick fokusera enbart på den fajten och inte göra några kompromisser. Det var den enda möjligheten för mig att besegra honom.
Då ska vi också komma ihåg att Hamilton vann fler race än Rosberg förra året och också hade vunnit VM-titeln om han inte hade brutit i Malaysia sedan motorn gått sönder när han var i en mycket klar ledning.
•••
För övrigt berättade Lewis Hamilton under presskonferensen att han stött på Nico en gång i år. I London, vilket kan tyckas lite märkligt eftersom de nästan bor grannar i Monaco.
– Jag sprang på en helt vanlig gata, plötsligt ser jag hur någon bakom mig börjar springa och jag vänder mig om. Då ser jag hur Nico rusar upp mot mig. De var riktigt märkligt – och ja vi snackade en stund.
Hamilton har också med sig sin hund till helgens race. Den var även med under presskonferensen och sov en stund på golvet.
•••
Barcelonas GP är säsongens femte VM-deltävling. Inför säsongen sa Marcus Ericsson att han hoppades att teamet skulle kunna ha en bra buffert med poäng efter de första fem, möjligen tio loppen för så att de skulle kunna leva på den när de andra teamen får bättre motorer, medan Sauber står kvar med Ferraris motor från 2016.
Än så länge har Sauber tagit noll poäng.
Till Barcelona kommer teamet med uppdateringar, ny aerodynamik, en ny bakvinge, lite småsaker till golvet och till framvingen. Det är en rejäl uppdatering, men den är inte så stor som man hade tänkt sig från början. Anledningen är att ingenjörerna ville ha lite mer tid att jobba med vissa saker.
– Men hellre än uppdatering som vi vet fungerar och som är bra än att man har med sig saker som är halvfärdiga, säger teamkollegan Pascal Wehrlein.
– Detta är en uppdatering som vi vet fungerar och jag ser verkligen fram emot Monaco om två veckor.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom Tv interviews.
Foto: Sauber.

Det är en bana där man inte behöver ha en stark motor för att lyckas ta poäng och det är poäng som Sauber behöver. Teamet står på noll efter fyra lopp, man har haft problem med kylningen av motorn, elektroniken fungerar inte riktigt, det är inte tillräckligt mycket downforce och förarna hars vårt att få däcken att jobba i rätt temperatur.
– Det har inte gått riktigt som vi hade hoppats, erkänner Marcus Ericsson.
– Jag trodde verkligen på oss när jag sa det till dig inför säsongen, det var ingenting jag bara slängde ur mig. Det var en stor regeländring och jag trodde verkligen på det. Nu måste vi jobba vidare, ännu hårdare, med det material vi har.

Det är dags att starta i morgon. Den första träningen drar igång klockan 10.00.

Annars kan vi notera att….
…Sebastian Vettel fick frågan om vilken förare han helst skulle vilja kämpa med om segern i den sista kurvan på söndag.
– Mig, svarade Fernando Alonso som satt intill.
– Då kan du köra om på rakan, utan problem.
..Fernando Alonso kan tänka sig att stanna kvar hos McLaren när hans kontrakt går ut. OM teamet ger honom en bil som kan vinna.
..det nu har gått ett år sedan Max Verstappen vann sitt första lopp med Red Bull. Han gjorde det här i Barcelona.

…Sebastian Vettel inte är intresserad av något psykkrig med Lewis Hamilton.
– Han är bättre på det än vad jag är.  Det är möjligt att det varit situationer som kan tolkas som det, men jag har inte sett dem. Det är hans grej, jag är inte tillräckligt smart
Man vill ju alltid bli bättre och förhoppningsvis ligger vi lite närmare toppen nu, vi har också nyheter på vår bil.
Här är för övrigt några bilder på Mercedes nyheter:

 

Och hos Red Bull.

 

En F1-nyhet från Barcelona

av Anna Andersson

Lämnade ett regnigt, kallt och blåsigt Hamburg för ett betydligt varmare Barcelona där solen i alla fall visade sitt vackra leende den här onsdagen.
Enligt prognosen ska det även under resten av veckan vara mestadels soligt och strax över 20 grader, men det finns risk för regn.
På söndageftermiddag eller möjligen tidig kväll, väntas ett regnområde dra in över den spanska kuststaden och över racerbanan som ligger ett par mil norr om Barcelona, ganska nära Granollers (som annars är känt för att man under början av 2000-talet hade ett framgångsrikt handbollslag, tidigare landslagsstjärnor som Ljubomir Vranjes, Peter Gentzel och Tomas Siverstsson spelade där under de första åren av sin proffstid. Nu har de lämnat spelarkarriären för andra tjänster och inom den spanska handbollsligan finns det egentligen bra ett lag som kan vinna och hävda sig mot andra europeiska klubbar. Det är Barcelona. )

Tillbaka till F1 efter den allt för långa parantesen, jag har något att rapportera om.

En F1-nyhet från Barcelona.

Från och med helgens race ska inte bara numret synas på bilarna utan det ska synas ordentligt och det ska även förarnas namn göra.  Det har FIA bestämt.
Så här kommer Valtteri Bottas bil att se ut, finländaren som vann det senaste loppet i Ryssland har alltså siffran 77 och namnet BOT på sin hajfena. Lägg där till en liten flagga.

Nu lite fakta om banan, en bana som alla team och förare kan köra i sömnen. Här har de kört under sina år i supportserier och här har de vintertestat varv efter varv, år efter år.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Marcus om banan. Foto: Sauber.

– De första två sektorerna passar ihop, de är rytmiska och kurvorna flyter in i varandra, men den tredje känns inte som om den hör dit. Det är långsamt och hackigt, där är det lätt att slita däcken för hårt. Det är svårt att hitta rätt inställningar, antingen fungerar bilen på de första två sektorerna eller på den sista. Du kan vara ligga bra till in på den sista sektionen under kvalet. men plötsligt tappa en halv sekund, säger Marcus Ericsson vars Sauber har med sig en hel del uppdateringar till Barcelona.

Detta är starten på ett nytt paket med aerouppdateringar och det kommer sedan nya saker även till de efterföljande loppen i Monaco och Kanada.

Circuit de Barcelona-Catalunya
Längd: 4,655 km
Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första kurvan: 543 m
Antal vänsterkurvor: 7
Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T5, T10, T14, T15)
Däck:   Soft/Medium/Hard
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Lägsta hastighet 75 km/tim.
Seger från lägst startposition: Jochen Mass fråm position 11 ( 1975)

Lite däckfakta:

Pole position 2016:
Nico Rosberg, Mercedes.

Resultat 2016:
1) Max Verstappen, Red Bull.
2) Kimi Räikkönen, Ferrari
3) Sebastian Vettel, Ferrari
4) Daniel Ricciardo, Red Bull
5) Valtteri Bottas, Williams
6) Carlos Sainz Jrm Toro Rosso
7) Sergio Perez, Force India
8) Felipe Massa, Williams
9) Jenson Button, McLaren
10) Daniil Kvyat, Toro Rosso
12) Marcus Ericsson, Sauber

Flest segrar: Michael Schumacher 6.
Intressant är att 22 av de 26 loppen som har körts på banan sedan 1991 har vunnits av en förare som också vunnit en VM-titel. I fjol vann däremot Max Verstappen, Red Bull, sedan Mercedes båda förare Lewis Hamilton och Nico Rosberg kört varandra av banan redan på det första varvet.

Formula One - F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia- 30/9/16 Red Bull's Max Verstappen of the Netherlands gets out of his car after second practice. REUTERS/Edgar Su
Han vann 2016. Foto: TT

De fem senaste segrarna:
2016: Max Verstappen, Red Bull
2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Fernando Alonso, Ferrari
2012: Pastor Maldonado, Williams

 

 

Tiderna som gäller:

Fredag:
Kl 10.00 Träning 1
Kl 14.00 Träning 2
Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag:
Kl 14.00 Race

••••

Är Bernie Ecclestine på väg tillbaka till F1? Det senaste ryktet äger att han är på väg att köpa Force India.

Den nuvarande teamägaren Vijai Mallya anklagas för skattebedrägerier och är på väg mot rättgång i Indien och stallet behöver pengar,

Ecclestone har varit teamchef för Brabham (1973 till 1987 ) och det sägs att han har ett gäng amerikanska investerare vbakom sig och de vill ta Brabham tillbaka till F1.  Stalelt lämnade F1 1992.

•••

För övrigt kan vi meddela att Max Verstappen har ett långt kontrakt med Red Bull. Det har nu börjat snackas om vem som kan vara Sebastian Vettels teamkollega nästa år.

Förlänger man med Kimi Räikkönen som fyller 39 år 2018 och riskerar att ha två förare som lämnar teamet efter den säsongen, eller väljer man att göra en smidigare övergång för att ha en förare som är bunden till teamet 2018 om Sebastian Vettel får för sig att gå till Mercedes?

Helmut Marko meddelar att Verstappen har ett vattentätt kontrakt med Red Bull och att det är långt.

Hur tror du att Ferrari tänker?

Teamet har sagt att man ännu inte börjat snacka framtid med Vettel, samtidigt ryktas det om att han har ett förkontrakt med Mercedes. Det ska tydligen Niki Lauda ha sagt till några vänner som sedan har berättat det vidare…och rykten är ju som rykten är. De kan växa lavinartat….

Mercedes största problem är – däcken

av Anna Andersson

Mercedes största problem är – däcken

Hur ska man lösa det?

Hur ska man värma upp däcken i rätt temperatur?
Det är just nu det som är den stora skillnaden mellan Ferrari och Mercedes, Ferrari klarar av det, men Mercedes gör inte det. 
Framförallt är det Lewis Hamilton som har haft problem med att hitta rätt temperatur till däcken.
– Vi koncentrerar oss just nu på att förstå varför vi inte får in bilen i rätt däckfönster så att han trivs i bilen, säger stallchefen Toto Wolff till motorsporttotal.
Mercedes kommer, precis som de flesta andra team, med uppdateringar till helgens deltävling i Barcelona. Eftersom Mercedes bil redan från början har varit lite för tung har man inte så stora möjligheter att jobba med ballasten som man hade önskat.
– Känslan vi har just nu är att vi har mycket kvar att göra för att bilen ska kunna komma upp i nivå varje tävlingshelg.

Großer Preis von Bahrain 2017, Sonntag - Wolfgang Wilhelm
Mercedes största problem är – däcken

•••
Det är dags att titta mot Spanien, jag åker ner i morgon och nu är det återigen de gamla vanliga tiderna som gäller i Europa.
Fredag:
kl 10.00 Träning 1
kl 14.00 Träning 2
Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag:
Kl 14.00

•••
Annars kan vi notera att…
…Flavio Briatore åker med Fernando Alonso till Indy 500 och den tidigare teamägaren (och Alonsos manager) tycker inte att det är speciellt konstigt att spanjoren väljer Indy före Monacos GP.
– Det var inget svårt beslut för honom med tanke på att han har en bil som inte ens kör ur garaget. säger Briatore till motorsporttotal.
– Med den bilen kan ha inte vinna. Han hade rest som turist till Monaco.

…Felipe Massa som egentligen lade av 2016 och gjorde comeback 2017 påtalar att det inte är säkert att detta är hans sista år i F1.
…Santino Ferrucci är Haas nya utvecklingsförare. Amerikanen testade för teamet förra året och det samarbetet fortsätter nu även under säsongen. Ferrucci kör också GP3.
…det ryktas om att Sebastian Vettel skrev ett så kallat förkontrakt med Mercedes redan i vintras. Det sägs att han byter till det tyska teamet 2018. Det sägs också att Niki Lauda berättade det för sina vänner i samband med vintertesterna i Barcelona.
…McLaren vill gärna se ett F1-lopp i London.
…det finns siffror på hur mycket de olika teamen fick från FOM ( Formula One Management) 2016. Ferrari fick absolut mest  av FOM – Haas klart minst

FOM:s utbetalningar 2017 i dollar:
01. (03.) Ferrari (180/-9% jämfört med 2016)
02. (01.) Mercedes (171/+0%)
03. (02.) Red Bull (161/+12%)
04. (06.) McLaren (97/+18%)
05. (05.) Williams (79/-9%)
06. (04.) Force India (72/+7%)
07. (07.) Toro Rosso (59/+3%)
08. (09.) Renault (52/-19%)
09. (10.) Sauber (49/-10%)
10. (08.) Haas (19/deltog ej.)

* Placeringen inom parantes är placeringen i konstruktörs-VM 2016
FOM:s bonusutbetalningar
01. Ferrari (103 miljoner dollar)
02. Mercedes (74)
03. Red Bull (74)
04. McLaren (30)
05. Williams (10)  W

Fotonot: Ferrari får 68 miljoner dollar som Longest Standing team, Mercedes och Red Bull får 35 miljoner dollar extra för ”fler än två konstruktörstitlar”, Williams får 10 miljoner dollar för att det är ett ”traditionsteam”. Även CCB-team får en bonus (Constructors Championship Bonus)

Nu är näste Schumacher på väg mot F1

av Anna Andersson

Den kommande helgen är det dags för Spaniens GP utanför Barcelona.
Det är en bana som alla team och förare känner till mycket väl eftersom F1 också testar på banan. Dessutom är det en bana som är mycket representativ för resten av säsongen. En bil som är bra i Barcelona brukar också vara bra under resten av året.
Det är också där som stallen har med sig sina första stora uppdateringar för säsongen.
En sak som är intressant i år är att Pirelli har tagit med de tre hårdaste däckblandningarna till Spanien. Det betyder att den hårdaste däckblandningen används för första gången i år.
– Jag vet inte om det hjälper oss direkt, säger Red Bulls Daniel Ricciardo som precis som kollegan Max Verstappen har haft svårt att få upp rätt temperatur i däcken i år.
– Jag tror inte att det kommer att vara ett bra val för någon förare, generellt tycker jag att däcken är tillräckligt hårda och därför är den hårdaste gummiblandningen för hård. Om det är kallt blir det svårt för alla förare att hitta rätt temperatur i däcken.

Red Bull Racing's Belgian-Dutch driver Max Verstappen prepares to exit the pit lane during the third practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 3, 2016 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Fjolårets vinnare i Barcelona. Foto: TT

När vi är inne på Red Bull så kan vi också rapportera att teamet kommer med en B-version av årets bil.
Den ska vara en sekund snabbare per varv jämfört med sin föregångare.
De blir premiär i Barcelona kommande helg, det var där Max Verstappen vann sitt första lopp för ett år sedan (må vara att han vann sedan Mercedes båda bilar kört i hop redan under det första varvet….)
– Vi hoppas att vi kan kämpa mot Ferrari och Mercedes, eller i alla fall komma närmare, säger Ricciardo.
Ett problem finns dock för Christian Horner och hans team, den nuvarande motorn är inte tillräckligt bra. Enligt  uppgifter till Sportbladet saknar den ungefär 40 hästkrafter jämfört med sina konkurrenter och tillverkaren Renault som lovat en ny motor till Kanadas GP i juni sägs ha ändrat sig. Anledningen sägs vara att Renault har problem med tillförlitligheten på den nya motorn.
I veckan uppdateras bloggen som vanligt varje dag  inför helgens GP-lopp i Barcelona.

•••
Nu är näste Schumacher på väg mot F1.
Det handlar om 16-årige David Schumacher, son till Ralf Schumacher. Han kör fortfarande gokart, men vann två segrar i det tyska mästerskapet i helgen och nästa mål är tyska Formel 4.

** FILE ** German Toyota Formula One driver Ralf Schumacher adjusts his earplugs during the first practice session at the Istanbul Park racetrack, Turkey, in this Aug. 24, 2007 file photo. A report that Ralf Schumacher is taking a year off from racing increased speculation on Thursday, Dec. 27, 2007 that his Formula One career may be permanently over. German news agency DPA said it had learned of the break from people associated with the 32-year-old Schumacher, who left the Toyota team last month. The agency gave no names and the German driver was not available for comment. Schumacher hasn't been able to sign on with an established team for the coming season, which starts March 16 with the Australian Grand Prix. (AP Photo/Daniel Maurer, file)
Ralf Schumacher körde för bland annat Toyota. Foto: TT

För två år sedan sa hans pappa Ralf, som kört F1 tillsammans med bland annat Williams och Toyota, att han räknade med att David skulle köra gokart i två år till innan han var redo för Formel 4.
Ralf Schumacher är lillebror till Michael Schumacher och äger det team, KSM, som David tävlar för. Han äger också ett F4-team.
Davids kusin, Mick Schumacher, kör EM i Formel 3 och tävlar mot bland annat Joel Eriksson. De kör det klassiska stadsloppet i Pau den 20-21 maj.

Fernando Alonso har testat för Indy 500

av Anna Andersson

Detta må vara en F1-blogg – men i dag kollar vill till Indy Car.
Fernando Alonso har testat för Indycar på Indianapolis Speedway och redan nu funderar han på hur det är att vinna det klassiska loppet.
– Jag gillar inte att vara tvåa, säger han.

Race driver Fernando Alonso of Spain prepares to drive for the first time at the Indianapolis Motor Speedway in Indianapolis, Wednesday, May 3, 2017. Alonso plans to miss the Monaco Grand Prix this year to drive in the Indianapolis 500. (AP Photo/Michael Conroy)
Alonso har testat för för Indy 500 . Foto: AP

Mika Häkkinen, som vunnit två VM-titlar i F1 tror att Alonso kan villa racet den 28 maj.
– Fernando har en extrem talang och kan kommer att studera allt och han har tillräckligt med möjlighet att träna för att han ska vara snabbt.
I fjol var det en annan F1-bekant som vann, Alexander Rossi, som vann.
Han gjorde sitt första test i onsdags och han var överraskad över farten.
– Det var väldigt annorlunda, farten var så hög att du behöver ha ett stort förtroende för bilen när du kommer in i en kurva med full gas, säger Alonso i en kommentar och erkänner att han var förvånad över att G-krafterna var så stora.
– Det var en ny erfarenhet. De första varven var mina känslor väldigt förvirrade, men sedan kunde jag njuta av det.

Race driver Fernando Alonso of Spain prepares to drive for the first time at the Indianapolis Motor Speedway in Indianapolis, Wednesday, May 3, 2017. Alonso plans to miss the Monaco Grand Prix this year to drive in the Indianapolis 500. (AP Photo/Michael Conroy)
Foto: AP

Han berättar att han hade svårt att köra med full gas under de första varven.
– Om jag ska vara ärlig så var det så att min högra fot hade en egen hjärna i början. Den hade en egen kraft och gjorde inte alls det min hjärna sa. Jag ville köra med full gas, men foten hade ett eget liv. Jag visste att det gick att köra med full gas och ville inte släppa av, men det ville foten. Mu har jag kontroll över min kropp och över bilen och då kan jag också trycka gasen i botten.
Det blir ett tufft schema för Spanjoren. Han kör Spaniens GP i Barcelona nästa söndag och flyger sedan direkt till Indianapolis i USA eftersom de första träningarna inför Indy 500 startar redan på måndag.

Här ser du bilder från testet:

•••
Här är pen intervju med Alonso:

•••
Ross Brawn vill se ett nattlopp i New York.
– Det vore något väldigt speciellt, säger han.
Och ja, det har han rätt i.
De nya ägarna har pratat med 30 F1-banor och enligt Brawn ligger fyra av dem i YUSA:
– New York, Las Vegas, Miami och Long Beach, säger den förre teamchefen till Sky Sport F1.
– Men det viktiga är att det är evenemang  med mycket hög kvalité
Man vill också dela in loppen i regioner för att minska antalet resdagar, att Europaracen  hänger i hop, inte som nu delas av med ett lopp i Kanada, att loppen i Asen ligger ungefär samtidigt och de i Nord och Sydamerika också.

•••

Formula One - F1 - Russian Grand Prix - Sochi, Russia - 29/04/17 - Ferrari Formula One drivers Sebastian Vettel of Germany and Kimi Raikkonen of Finland wave after qualifying session. REUTERS/Maxim Shemetov
Rött i topp? Foto: TT

Hos Mercedes arbetas det nu natt och dag. Enligt Niki Lauda är det Ferrari som har övertaget i VM.
– Vi för en mycket stor diskussion med våra tekniker i England, säger han till Kronen Zeitung.
– Vi måste ta reda på varför det inte fungerar.
Han säger att Ferrari behöver ta ett steg till, Mercedes två och Red Bull säkerligen tre.
Vi får se hur det ser ut i Barcelona nästa helg. Det är en speciell  bana och en bil som går bra där brukar vara riktigt bra under resten av säsongen också.
Trevlig helg!

Livestream: Se Fernando Alonso testa Indycar

av Anna Andersson

Red Bull ligger efter.
Nu kommer ett nytt chassi, eller vi kan nog till och med kalla det för en B-version av årets bil, till Spaniens GP
Till tävlingen i Kanada i början av juni kommer sedan en ny motor, just nu räknar Red Bull med att  man förlorar ungefär en sekund på rakan.  Det är mycket det.
Å andra sidan var Red Bull 1,7 sekunder efter toppen i Ryssland förra året, men hade en bil som var i topp både i Barcelona och Monaco.
– Jag tror inte att vi är så långt efter i Barcelona, säger Daniel Ricciardo.
När vi ändå är inne på Red Bull, anledningen till att han fick bryta den senaste deltävlingen var att fälgarna var för varma.
– Bromsarna blev för varma, men vi kunde inte se det på vår data, annars hade vi sagt till honom att förändra balansen, på samma sätt som vi gjorde med Max, säger Helmut Marko till auto, motor und sport.
För övrigt ryktas det om att Daniel Ricciardo är på väg till Ferrari.
Själv säger han att han inte ens funderar över ett sådant byte.
•••

Fernando Alonso är i USA och i dag testar han IndyCar i Indianapolis.
Du kan se det. Här:

Livestream: Se Fernando Alonso testa Indycar

Från och med kl 15.30 startar programmet där bland annat Mario Andretti ( som vunnit Indy 500 och VM-titeln i F1) finns med. Själva testet startar kl 19.00 (svensk tid) och först ska Marco Andretti köra ett par varv innan Alonso tar över.

Annars kan vi notera att…

…FIA inte vill ha längre DRS-zoner än man har i dag. Under årets säsong har antalet omkörningar minskat rejält, precis som bland annat Toto Wolff påpekade inför säsongen. Samtidigt har det varit spännande lopp – även om det har varit mindre  action på banan.
…Lewis Hamilton hatar tester:
– Det är värre än intervjuer, säger han.
….Mercedes dementerar alla rykten om att Sebastian Vettel är aktuell för teamet:
– Vi pratar med Seb som man pratar med en vän, just nu sitter han i den snabbaste bilen och den lämnar man inte så kvickt, säger Toto Wolff.
…Niki Lauda tror att Fernando Alonso får svårt att hitta ett nytt F1-team i alla fall ett team av bra klass:
– Han har lämnat mycket ilska bakom sig när han bytt team. Jag tror inte att Ferrari vill ha honom tillbaka, han  drog trots att han hade kontrakt och det var samma sak när han lämnade oss, säger Mercedes styrelseordförande och syftar på när spanjoren lämnade McLaren-Mercedes 2007.
– Vi har två förare som gör ett bra jobb och vi behöver ingen ersättare.
…Sauber ska tydligen köra med en växellåda från McLaren från och med 2018. En deal med Honda och en deal med McLaren.
…Haas kommer också med en stor uppdatering till loppet i Barcelona nästa helg.

Grattis Valtteri Bottas

av Anna Andersson

Grattis Valtteri Bottas.
Han gjorde en fantastisk insats i Ryssland. Trots att det är Ferrari som har varit det team som övertygat mest under helgen och också tog första startled under kvalet så slog Valtteri Bottas och Mercedes tillbaka.

Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas celebrates on the podium after winning the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom circuit in Sochi on April 30, 2017. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Grattis Valtteri Bottas  AFP PHOTO

Finländaren gjorde en makalös start, tog sig först förbi Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel och kunde sedan kontrollera loppet. Han gjorde också det första depåstoppet och Ferrari försökte förtvivlat att ta sig ikapp. Sebastian Vettel jagade och jagade, men kom inte tillräckligt nära för att kunna attackera på banan.
I mål skiljde det ett par tiondelar mellan dem.
Valtteri Bottas tog sin första seger i sitt 81:a F1-lopp. Han gjorde det i sitt fjärde lopp för Mercedes och är nu tillsammans med JM Fangio, Stirling Moss, Lewis Hamilton och Nico Rosberg de förare som vunnit lopp med den tyska silverpilen. Han har nu lyckats ta en pole position och en seger på fyra lopp.
Den som tvivlade på att Bottas var rätt man inför säsongsstarten bör tänka om.
Det var en imponerande seger. Valtteri Bottas behöll kylan, han gjorde inga misstag och han klarade av att ha en fyrfladig mästare flåsande i nacken utan att göra något misstag.
Grattis Valtteri. Detta var väldigt välförtjänt.
Inför helgens race så har det pratats mycket om stallorder hos Mercedes, för två veckor sedan fick Bottas flytta på sig för att ge Lewis Hamilton plats, men efter detta bör de som snackade om det vara tysta –  i alla fall för ett tag.

Jag tror att de flesta i depån är väldigt glada i dag. Bottas är en trevlig kille, han är rak, tjurar inte och gör sitt jobb utan att hålla på med en massa skitsnack.
Den enda som möjligen kommer att gnälla är Lewis Hamilton. Han har hyllat sin nya teamkollega, frågan är dock hur han hanterar situationen om Bottas går om honom i mästerskapet. Nu skiljer det tio poäng till Hamiltons fördel.

Jag fick möjligheten att träffa Bottas inför säsongen. Vill du läsa texten där han berättar om sina tankar inför säsongen och om att ersätta Nico Rosberg så gör du det här:
•••
Valtteri Botats och Kimi Räikkönen. I Ryssland betydde det två pallplatser till Finland.
Grattis.
•••
Det var ett mycket spännande lopp, trots att det inte var en enda omkörning på banan. Jag såg ingen i alla fall.  Gjorde du?
•••
Det går inte att blunda för Force India. Båda bilarna tog poäng – igen. Det har bara Ferrari, Mercedes och just Force India lyckats med i år.

Williams' Brazilian driver Felipe Massa sits in his car during the second practice session of the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom circuit in Sochi on April 28, 2017. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Poäng för Massa – igen.  / AFP PHOTO

För Williams är det däremot tufft, veteranen Felipe Massa kör in på poängplats, men även om Lance Stroll nu tog sig i mål för första gången i sin F1-karriär så tog han inga poäng. Han var 11:a. Ska Williams hänga med i konstruktörsmästerskapet måste båda bilarna ta poäng, det spelar liksom ingen roll hur många miljoner pappa betalar om föraren inte levererar.
•••
Fernando Alonso fick bryta innan loppet ens hade startat. Han har ännu inte tagit sig i mål i år och nu flyger han till USA för att testa inför IndyCar. Han ska köra på Indianpolis Motor Speedway på onsdag. Om du är i närheten kan du gå dit och titta. Det är gratis.
Jag hoppas att han får lite energi och kommer till hemmaracet i Barcelona med ett glatt sinne.
•••
Red Bulls Daniel Ricciardo fick bryta sedan han fått problem med bromsarna och Max Verstappen var bara femma i mål. Red Bull hävdar att det kommer en rejäl uppdatering av chassit till Spaniens GP om två veckor och till Kanadas GP ska Renault ha mer kräm i motorn. Vi får hoppas det, för  tre team som slåss om segern vore naturligtvis ännu roligare.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Marcus Ericsson 15:e och inte nöjd.

Marcus Ericsson då?
Tja. Han var 15:e man i mål. Näst sist. Det enda som är positivt är att han var före sin teamkollega Pascal Wehrlein, eller som Ericsson själv sa efteråt:
– Det är klart att det var skönt att slå honom, men överlag är vi för långsamma, säger han till Viasat.

– Överlag var jag inte jättenöjd med känslan i bilen.

Inte heller Wehrlein var nöjd, han körde dessutom runt med ett trasigt golv. Det gick sönder på det 18:e varvet och Wehrlein tappade ungefär 1,5 sekudner per varv.

– Det var en helg att glömma, säger han.

–Vi kunde  inte ens lära oss någonting av det. Irriterande. Det var en helg som inte alls gick som vi ville.

Vill du läsa mer om racet gör du det här:

 

 

 

Här är resultaten från Rysslands GP:
1) Valtteri Bottas, Mercedes – 1.28.08,743
2) Sebastian Vettel, Ferrari – 0.617s
3) Kimi Räikkönen, Ferrari – 11.000s
4) Lewis Hamilton, Mercedes – 36.320s
5) Max Verstappen, Red Bull – 1m00.416s
6) Sergio Perez, Force India – 1m26.788s
7) Esteban Ocon, Force India – m35.004s
8) Nico Hülkenberg,     Renault – 1m36.188s
9) Felipe Massa, Williams/ – 1 varv
10) Carlos Sainz, Toro Rosso – 1 varv
11) Lance Stroll, Williams – 1 varv
12) Daniil Kvyat, Toro Rosso – 1 varv
13) Kevin Magnussen, Haas – 1 varv
14) Stoffel Vandoorne, McLaren – 1 varv
15) Marcus Ericsson, Sauber – 1 varv
16) Pascal Wehrlein,    Sauber – 2 varv
Förare som bröt:
Daniel Ricciardo, Red Bull
Romain Grosjean, Haas
Fernando Aonso, McLaren
Jolyon Palmer, Renault

VM-ställningen efter 4 lopp:
Sebastian Vettel, 86 p
Lewis Hamilton 73
Valtteri Bottas 63
Kimi Räikkönen 49
Max Verstappen 35

•••
Nu är det klart. Sauber lämnar Ferrari och kör med motorer från Honda från och med 2018.
– De har en stor potential, säger stallchef Monisha Kaltenborn som inte alls är oroad över de problemen som Honda och McLaren har haft de tre senaste åren.
– Det är en tillfällighet. Vi får se hur det ser ut om sex månader. Det viktiga är ju att Honda känner till problemen och gör allt man kan för att lösa dem Vi är övertygade om att de klarar det.
Vad det betyder för Marcus Ericsson vet ingen just nu, hans kontrakt med Sauber går ut efter säsongen.
•••

Du missade väl inte att Thed Björk vann på Monza i dag? Han är nu VM-tvåa i WTCC.

Ferrari är tillbaka i toppen av F1

av Anna Andersson

Ferrari är tillbaka i toppen av F1

Sebastian Vettel straffade alla när han körde snabbast i kvalet till Rysslands GP och tog Ferraris första pole position sedan Singapores GP 2015.
Bakom honom gjorde Kimi Räikkönen en liten, liten miss i den sista kurvan vilket gjorde att han var 59 tusendelar efter sin kollega, men det räckte till andra startposition.

Formula One - F1 - Russian Grand Prix - Sochi, Russia - 29/04/17 - Ferrari Formula One drivers Sebastian Vettel of Germany and Kimi Raikkonen of Finland wave after qualifying session. REUTERS/Maxim Shemetov
Ferrari är  tillbaka i toppen av F1 Foto: REUTERS

Ferrari har första startled – för första gången sedan Frankrikes GP 2008.
Efter den snygga uppvisningen i kvalet, med tanke på hur snabba Ferrari var under sina longruns i fredags och med tanke på att banan i Sotji är väldigt snäll mot däcken så tror jag att det blir en seger för Ferrari i morgon.
Frågan är väl bara om det är Vettel som tar sin tredje seger för året eller Kimi Räikkönen som tar sin första. Räikkönen var för övrigt inte alls nöjd med sitt kval. Han såg ut som om han kvalat in sist av alla :
– Målet var ju att kvala in i topp, men  det kändes ändå bättre den här helgen än vad det gjort tidigare. Samtidigt hade jag lite trafik på mitt utvarv så jag fick inte däcken att fungera som jag ville och jag fick inte med mig den farten jag ville ha. Det gjorde att det blev lite svårare för mig och jag satsade allt i den sista kurvan, men det fungerade inte, säger han på presskonferensen.
– Ändå är jag mer  nöjd nu än vad jag var efter förra kvalet.
Det får man väl hoppas eftersom det är hans bästa kval i år.
Nu har Ferrari avgörandet i egna händer, de har Mercedes med Valtteri Bottas på plats tre i starten och Lewis Hamilton på plats fyra. Nu törs jag lova att det kommer att röra sig i Hamiltons huvud och när Mercedes inte har en lika överlägsen bil som man haft de senaste åren så måste även deras förare satsa allt – och när man satsar allt och ligger på gränsen är det också lätt att gå över gränsen.
Då kommer de små missarna och det är de som avgör.
Jag ser verkligen fram emot morgondagens race, med start kl 14.00.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:
•••

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland is fitted in his car cockpit for the third practice session ahead the Formula One Russian Grand Prix at the 'Sochi Autodrom' circuit, in Sochi, Russia, Saturday, April. 29, 2017. The Russian Formula One Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Sergei Grits)
Måste Bottas flytta sig igen? Foto: AP

Vad händer hos Mercedes nu när det är Bottas som kvalat in före Hamilton? Stallorder?
Niki Lauda utesluter inte det:
– Det största problemet för Valtteri och Lewis är nu Vettel, säger Lauda till BBC.
– Tidigare hade vi ingen stallorder för våra bilar dominerade och det fanns ingen motståndare.
Men nu är läget annorlunda.
•••
Ett stort grattis till Finland.
Två förare bland de tre första.
Jag hade hoppats på två finländare i första startled, det, vad jag vet, aldrig tidigare hänt.
•••
Det skiljde 95 tusendelar mellan de tre första förarna i Rysslands GP.
Men Lewis Hamilton var inte en av dem. …Han  som brukar vara grym i kvalet.

•••
För Marcus Ericsson var det återigen en tung lördag. Han var bara 19:e man i kvalet till Rysslands GP, en bana som har inte har lyckats speciellt bra på tidigare i sin karriär heller. Ericsson hade lite otur, han var på väg att förbättra sig på sitt avslutande varv, men när teamkollegan Pascal Wehrlein körde av fick svensken släppa på gasen.
– Jag var två tiondelar snabbare än vad jag varit tidigare, men bromsade försent. Bakdäcken blockerade och jag snurrade av, förklarar Wehrlein.
Därmed fick Ericsson stryk av sin kollega för andra kvalet i rad, men var det jämnt. Wehrlein var 18:e man.
Vi upptäckte ett motorproblem under den tredje träningen och nu tappar vi tre tiondelar när vi kör rakt fram. Det är inte okej, säger Ericsson.
Här kan du läsa mer om kvalet och där berättar även Ericsson mer om sina tankar kring kvalet och morgondagens race.

•••
Två förare har bestraffningar med sig och flyttas tillbaka i starten av Rysslands GP. Det gäller…
…Carlos Sainz, Toro Rosso, minus tre platser. Han bestraffas för kollisionen med Lance Stroll i Bahrain. Han startar från plats 14.
….Stoffel Vandoorne, McLaren, minus 15 platser. Han har gjort ett motorbyte och startar sist.

 

Här har du startuppställningen:

1) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m33.194s
2) Kimi Räkkönen, Ferrari, 0.059s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 0.095s
4) Lewis Hamilton, Mercedes, 0.573s
5) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1.711s
6) Felipe Massa, Williams, 1.916s
7) Max Verstappen, Red Bull, 1.967s

8) Nico Hülkenberg, Renault, 2.091s

9) Sergio Perez, Force India, 2.143s

10) Esteban Ocon, Force India, 2.236s

11) Lance Stroll, Williams, 2.770s

12) Daniil Kvyat, Toro Rosso, 2.774s
13) Kevin Magnussen, Haas, 2.823s
14) Carlos Sainz, Toro Rosso, 2.754s
15) Fernando Alonso, McLaren, 3.466s
16) Jolyon Palmer, Renault, 3.268s
17) Pascal Wehrlein, Sauber, 4.138s
18) Marcus Ericsson, Sauber, 4.313s
19) Romain Grosjean, Haas, 4.426s
20) Stoffel Vandoorne, McLaren, 3.876s

•••

Williams' Brazilian driver Felipe Massa sits in his car during the second practice session of the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom circuit in Sochi on April 28, 2017. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Massa kämpar på med sin Williams. Foto:  AFP

Vi kan också konstatera att…
…Fernando Alonso återigen krossar sin teamkollega Stoffel Vandoorne, belgaren som anses vara en mycket, mycket stor talang (men av kända anledningar syns inte det när han kör årets McLaren). Enligt Alonso förlorar McLaren 2,5 sekunder på varje raksträcka.
…Jolyon Palmer, Renault, har haft en usel start på säsongen och en miserabel helg. Han tappade kontrollen över sin bil i kurva 4 under de sista minuterna av Q1.

…Felipe Massa är klart bättre än 18-årige Lance Stroll. Massa påpekade lite fint att det vore ra om Stroll också kudne ta poäng snart. Måste vara frustrerade för veteranen att behöva ta allt ansvar själv.
…Romain Grosjean som haft bromsproblem på sin Haas och var sist i kvalet. Längst bak i racet startar dock Stoffel Vandoorne.
– Jag har haft problem med bilen, balansen ingenting fungerar, säger han.
…Red Bulls Helmut Marko är övertygad om att Sebastian Vettel blir världsmästare i år.
– Efter regeländringen har Ferrari  hämtat in det försprång Mercedes hade på motorsidan och dessutom är Sebastian ”Mr Perfekt”. Han kör bättre nu än förra året.
Även Flavio Briatore och Gerghard Berger tror på Vettel.
…Sauber har en ny T-vinge, den påminner om den som McLaren har. Snart kanske man har samma motor som McLaren också…
…Sergio Perez och Esteban Ocon som kör rosa bilarna kvalade in till Q3.  Deras Force India är det enda teamet, förutom Mercedes och Ferrari, som har haft båda bilarna på poängplats i de tre inledande loppen och ligger fyra i VM. Ändå är teamet inte nöjt med sin inledning.
…Haas har haft problem med bromsarna, testade ett nytt märke under fredagen, men var inte nöjda och gick tillbaka till det gamla lagom till dagens kval.

 

Race start kl 14.00 i morgon söndag. Jag kommer naturligtvis att följa loppet live på sportbladet.se. Häng med!

 

Anna

Avgör stallorder F1 2017?

av Anna Andersson

Ferrari har stora förhoppningar i Ryssland, även om det brukar vara Mercedes som dominerar vid Svarta havet.
Tre segrar på lika många lopp.
Men nu börjar man se oron i blickarna hos Mercedes.
– Ferrari kommer att ha ett försprång och det måste vi jobba ikapp, hos oss lyser alla alarm rött, säger Mercedes Niki Lauda till Sport Bild.
Avgör stallorder F1 2017?

Großer Preis von Bahrain 2017, Sonntag - Wolfgang Wilhelm
Avgör stallorder F1 2017?   Foto: Wolfgang Wilhelm

Mercedes använde sig av den metoden i Bahrain och tvingade Valtteri Bottas att släppa förbi Lewis Hamilton inte bara en utan två gånger, men britten lyckades ändå inte komma ikapp Sebastian Vettel.
– Vi var tvungna,  försvarar sig Toto Wolff.
– Vi gillar det inte, vi har inte gjort det tidigare, men nu är det en helt annan situation.
Då var det Mercedes mot Mercedes.
Nu är det Mercedes mot Ferrari.
– En sak är klar, säger den tidigare mästaren Jac Villeneuve till veckotidningen:
– Eftersom de nya bilarna är betydligt svårare att köra när de ligger på gränsen blir skillnaden mellan förarna större. Det är tydligt att Vettel och Hamilton är de bästa förarna, nummer 1 medan Bottas och Räikkönen är nummer två. Förar-VM kommer Hamilton och Vettel att avgöra, konstruktörsmästerskapet däremot är det Räikkönen och Bottas som avgör. Därför tror jag att Ferrari kommer att göra samma sak om de hamnar i en liknande situation. De kommer att ge Vettel fri fart.
•••
Lite kul statistik:
9 av de 12 förare som vunnit Bahrains GP har också blivit världsmästare den säsongen. Men samtliga tre vinnare som missat VM-titeln har kört för Ferrari…
Felipe Massa 2007 och 2008, Fernando Alonso 2010.
Senaste gången en Ferrariförare vann två av de tre inledande loppen vann han också VM. Det var Michael Schumacher 2004.
Dessutom brukar en premiärseger betyda att föraren också vinner VM.
•••
Vad händer hos Sauber?

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Pascal Wehrlein
Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Marcus Ericsson Foto: Sauber

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kampen mellan Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein går in i den andra omgången. Den första vann Wehrlein vilket fick Mercedes Toto Wolff att jubla och hylla sin skyddsling.
– Med tanke på att han fortfarande har vissa smärtor var det en fantastisk helg, sa Wolff till motorsporttotal.
– Det kommer inte att dröja länge innan han kör in poäng för Sauber.

Vi kan också notera att…
…Ferrari har en ny framvinge med sig. Den verkar, som det ser ut på TV-bilderna, röra sig något på rakan, men enligt de uppgifter jag har fått fram ska det hålla sig inom regelverket.
….Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel har båda byggt in en ny turbo (den tredje) enligt Ferrari är det ett planerat byte.
…Valtteri Bottas gillar banan i Sotji. Kan det vara läge för revansch efter missen i Bahrain?
…Daniel Ricciardo kommenterar ryktena om ett byte till Ferrari:
– Jag vill bara sitta i den snabbaste bilen och vill ha en chans att vinna VM.
…Fernando Alonso ställer krav på Honda:
– Detta är tredje året för vårt projekt, de är inte nykomlingar längre säger han.
– Vi kan inte vänta två eller tre år till.
…Sergej Sirotkin, Renault, fick bara köra två varv på den första träningen innan kraften försvann ur motorn. En missräkning för ryssen.
…Kimi Räikkönen var snabbast under den första träningen inför Rysslands GP. Marcus Ericsson var 19:e man, Pascal Wehrlein 18:e.

…Sebastian Vettel hittade inte alls rytmen under det första passet. Han snurrade av banan, men under det andra var han snabbast och Ferrarin ser rysligt kvick ut.

…Christian Horner, stallchef hos Red Bull, fraktade en uppdatering till Renaults motor i sitt handbagage. För Sky Sport bekräftar han att den glömdes bort i fabriken och därför fick han packa ner den itill underkläder, strumpor och tandborste…

…F1-experten Martin Brundle påpekar att Mercedes har problem i kurva 13 och 14. Framförallt har Valtteri Bottas problem med en bil som understyr rejält i de två kurvorna.

….Romain Grosjean fortsätter att klaga på bromsproblem.

Vill du läsa mer om träningarna och om vad Marcus Ericsson tycker gör du det här:

Resultat träning 2:

1 Sebastian Vettel    Ferrari    1m34.120s
2 Kimi Räikkönen    Ferrari    1m34.383s
3 Valtteri Bottas    Mercedes    1m34.790s
4 Lewis Hamilton    Mercedes    1m34.829s
5 Max Verstappen    Red Bull  1m35.540s
6 Daniel Ricciardo    Red Bull 1m35.910s
7 Felipe Massa    Williams 1m36.261s
8 Nico Hülkenberg    Renault    1m36.329s
9  Kevin Magnussen    Haas 1m36.506s
10 Sergio Perez    Force India 1m36.600s
11 Esteban Ocon    Force India 1m36.654s
12 Fernando Alonso    McLaren 1m36.765s
13 Jolyon Palmer    Renault    1m36.771s
14 Romain Grosjean    Haas 1m37.039s
15 Carlos Sainz    Toro Rosso 1m37.083s
16 Stoffel Vandoorne    McLaren 1m37.125s
17 Daniil Kvyat    Toro Rosso 1m37.300s
18  Pascal Wehrlein    Sauber 1m37.441s
19 Lance Stroll    Williams m37.747s
20 Marcus Ericsson    Sauber 1m37.819s

 

Vill du ha statistik oich fakta inför helgen? Vill du veta vilka tidern som gäller? Det hittar du här.

Lewis Hamilton – bäst i Ryssland

av Anna Andersson

2017 har än så länge handlat om Mercedes Lewis Hamilton och Ferraris Sebastian Vettel.
I Ryssland väntar en bana som passar Mercedes och Hamilton riktigt bra, eller det har den i alla fall gjort sedan debuten 2014 ( då Mercedes har dominerat på de flesta banor). Hamilton har två segrar och Nico Rosberg en.
Banan borde även i år passa Mercedes bra med tanke på att det är långa rakor och Mercedes fortfarande har den bästa motorn, men kikar vi på de kommande loppen så känns det som om Hamilton har tvåbanor där han har en fördel ( Ryssland och Kanada) medan det är Vettel som har en fördel i Spanien och Monaco.
Från och med Spaniens GP kommer Red Bull med ett uppdaterat chassi och till Kanadas GP uppdaterar Renault också motorn,  kanske är det så att detta är det sista loppet för i år  då kampen om VM-titeln är en duell mellan två förare?

Annars kan vi förvänta oss fint väder och ett lågt däckslitage i helgen.
Mer fakta och alla tider att hålla koll på fick du i onsdagens blogginlägg. Där kan du också läsa om de nya reglerna för 2018.

 

Här får du Pirellis tankar inför helgen:

”I helgen kommer Formel 1 till Ryssland när det är dags för Grand Prix i Sochi. Sochi Autodrom bjuder på en relativt slät vägbana och vädret väntas bli milt. De tre obligatoriska däcktyperna är därför Pirellis mjukaste: Purple ultrasoft, Red supersoft och Yellow soft. Det är andra gången den här säsongen som de tre mjukaste däcken i produktkatalogen valts ut, men första gången som däcktypen Purple ultrasoft används i Rysslands Grand Prix. Tidigare år har loppen alltid vunnits med en enstopps-strategi.

Soctji Autodrom ur ett däckperspektiv:

    Banan är en av säsongens mest skonsamma mot däcken. Den används sparsamt utanför Grand Prix-sammanhang.
    Milda väderförhållanden betyder att även nedbrytning på grund av varma temperaturer inte väntas bli något stort problem.
    Risk för däckslitage finns i den andra, tredje och trettonde kurvan som hör till banans mest krävande. Det högra framdäcket väntas slitas hårdast.”

 

•••
Annars kan vi notera att…

…det kommer ännu fler rykten som säger att Honda blir ny motorleverantör för Sauber. Bytet ska ske till 2018.
…Nico Hülkenberg står över den första träningen. Renault väljer att låta Sergej Sirotkin köra den, det är ryssens första insats i år.
– Jag ser verkligen fram emot det, säger han.
– I år måste jag lära mig att vara på banan, men inte köra själv och det är inte helt enkelt. Det är rätt frustrerande att se andra förare köra, för man  vill ju vara där på banan själv.

…Scottland Yard har arresterat Force Indias ägare Vijay Mallya. Han har länge varit efterlyst i sitt hemland, Indien, det sägs handla om skattebedrägerier. Mallya släpptes sedan mot borgen.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Lewis Hamilton – bäst i Ryssland (AP Photo)

…Lewis Hamilton är den förare som  varit bäst i Sotji hittills. Han har två segrar, en pallplats och en pole position.
…den Benetton som Michael Schumacher körde åtta lopp med under 1991 och 1002 ( Benetton-Ford B191 ) är ute till försäljning. BIlen är konstruerad av John Barnard, väger inte mer än 505 kg och vann Kanadas GP tillsammans med Nelson Piquet 1991. Schumacher körde in två pallplatser med den, i Mexiko och Brasilien 1992. Bilen är renoverad och går att köra med. Motorn har 650 PS och auktionsfirman Bonhams räknar med ett pris mellan 750 000 och 950 000 Euro.
…Bernie Ecclestone tror att Lewis Hamilton vinner årets VM-titel.

…New York blir nästa arrangör av ett nattlopp.

Sida 179 av 390