– Där försvann min fördel

av Anna Andersson

Jag hoppas att du ställde klockan i morse.
Kinas GP startade klockan 8 och ärligt talat så missade du någonting om du inte gick upp.
Precis som man varnat för så var det blött när racet startade och det var väldigt rörigt under de första varven på banan. Jag som liverapporterade hann inte ens trycka på sänd innan situationen hade förändrat sig – igen.

En av de avgörande scenerna kom tidigt. Sebastian Vettel och Ferrari valde att gå in i depån under den första VSC:fasen för att lägga på slicka. När han kom ut igen så höll banan på att torka upp och när han väl fått fart på däcken så snurrade Antinio Giovanazzi och kraschade sin Sauber på start/mål och säkerhetsbilen kom ut på banan.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany smiles as he attends a press conference for Sunday's Formula One Italian Grand Prix, at the Monza racetrack, Italy, Thursday, Sept. 1, 2016. (AP Photo/Antonio Calanni)
– Där försvann min fördel Foto: AP

– Där försvann min fördel. Troligen också den enda chansen jag hade på segern, analyserar Sebastian Vettel på presskonferensen.
– Jag gick väl ner lite mentalt där också, sedan satt jag fast i trafik ett tag innan jag kunde komma loss och attackera igen men då var det lite för sent.
Det är en rätt klockren analys. Lewis Hamilton gjorde inga misstag utan körde in sin femte seger i Kina. Det är fler än någon annan.
Efter två lopp är det nu två killar på samma poäng, Vettel och Hamilton har en seger och en andraplats var.
– Det kanske blir det jämnaste VM som jag har upplevt sa Hamilton.
Låt oss hoppas på det. De är betydligt roligare när två team slåss om segern än när det är två förare ur ett team som gör det.

Mer om loppet läser du här:
En annan intressant grej i Kina var Red Bulls comeback. Man hade lite nyheter på bilen och sedan har man ju Max Verstappen. Han är en kung i regn. Han körde om nio bilar det första varvet och tog sig från plats 16 till plats tre.
Han var racets bäste förare.
– Vi är inte riktigt där vi vill vara än, säger Helmur Marko till Sky Sport F1.
– Men det kommer lite i taget.
Vad väntar då om en vecka? Redan på fredag är det dags för de första träningarna inför Bahrains GP som avgörs på söndag.
•••
Nico Hülkenberg skakade på huvudet efter loppet. Han hade ingen lust att snacka.
Det är förståligt. Han straffades för att han vid två tillfällen kört om när säkerhetsbilen var på banan. 15 sekunders tillägg.
•••
Valtteri Bottas hade möjligheten, men han tog den inte. Han lär irritera sig som sjutton över att han faktiskt snurrade när han värmde upp däcken bakom säkerhetsbilen. Där tappade han säkerligen fem sekunder och alla chanser på en pallplats.
Synd för finländaren som behöver prestera.
Jag träffade honom nyligen och vill du läsa hans tankar och lite mer om Finland och F1 så gör du det här.

En mycket trevlig och jordnära kille.
•••

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso walks to his pit garage during a practice session ahead of the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 7, 2017. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Foto:  AFP PHOTO

McLarens båda bilar bröt. Igen.
Jag börjar tycka synd om Fernando Alonso.
En så otroligt duktig förare som av någon anledning har valt fel team i tio år nu.

•••
För Marcus Ericsson var det en söndag att glömma. Han körde längst bak i fältet och var siste bil i mål.
Men han tog sig i mål.

– Min start var bra, det var första varvet också, men under VSC bytte vi till mjuka däck även om vi visste att banan var blöt på sina håll och efter det bytet så var det rätt svårt, säger Ericsson.

– Det var svåra förhållanden och det var låg temperatur i asfalten vilket gjorde att det var svårt att få däcken att jobba bra. Jag hade problem med däcken under hela loppet, jag fick dem aldrig att arbeta i rätt fönster. Nu ser jag fram mot Bahrains GP.

Hans teamkollega Antiio Giovanazzi som imponerade i premiären lyckades nu krascha bilen både i kvalet och i racet.
Inte bra för den som vill ha ett kontrakt.

Här är resultatlustan:

1    Lewis Hamilton    Mercedes    56    1h37m36.160s
2    Sebastian Vettel    Ferrari    56    6.250s
3    Max Verstappen    Red Bull/Renault    56    45.192s
4    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    56    46.035s
5    Kimi Räikkönen    Ferrari    56    48.076s
6    Valtteri Bottas    Mercedes    56    48.808s
7    Carlos Sainz    Toro Rosso/Renault    56    1m12.893s
8    Kevin Magnussen    Haas/Ferrari    55    1 varv
9    Sergio Perez    Force India/Mercedes    55    1 varv
10    Esteban Ocon    Force India/Mercedes    55    1 varv
11    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    55    1 varv
12    Nico Hülkenberg    Renault    55    1 varv
13    Jolyon Palmer    Renault    55    1 varv
14    Felipe Massa    Williams/Mercedes    55    1 varv
15    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    55    1 varv
Förare som bröt:
–    Fernando Alonso    McLaren/Honda    33
–    Daniil Kvyat    Toro Rosso/Renault    18
–    Stoffel Vandoorne    McLaren/Honda    17
–    Antonio Giovinazzi    Sauber/Ferrari    3
–    Lance Stroll    Williams/Mercedes    0

Här är topp tio i VM  – efter 2 lopp:

1 Sebastian Vettel 43
1 Lewis Hamilton 43
3 Max Verstappen 25
4 Valtteri Bottas 23
5 Kimi Räikkönen 22
6 Daniel Ricciardo 12
7 Carlos Sainz 10
8 Felipe Massa 8
9 Sergio Perez 8
10 Kevin Magnussen 4

•••
Innan racet var över började teamen att plocka ihop sina grejer. Nästa race avgörs i Bahrain om en vecka och på torsdag ska allt vara uppbyggt där igen.
Det är bråttom nu.
Där väntar helt nya förutsättningar, värme, kvällsrace och kanske vind som blåser in sand på banan. Racet startar kl 17.00 på söndag.

Vi hörs väl här fram till dess?

 

Hetaste snacket inför Kinas GP

av Anna Andersson

Det är två veckor sedan F1-premiären.

Men vi kan kopiera startuppställnignen till dagens lopp i Kina.

Hamilton, före Vettel, därefter Bottas före Räikkönen. Mercedes har fortfarande bäst fart i bilen under kvalet, men det blir otroligt spännande att se vad Ferrari kan göra under ett helt race. Bilen är skonsam mot däcken, den tar betydligt bättre hand om gummit än vad Mercedesen gör och dessutom var Ferraris strategi lysande i Australien medan Mercedes var stressade av att deras bil inte drog i från sina konkurrenter som den gjort de senaste åren och teamet stressades till ett strategiskt misstag.

Nu kan det förstås regna i morgon. Eller det mest troliga är att det regnar i morgon och då mixas korten om igen. Det är nämligen så att många förare aldrig har testat regndäcken och eftersom de är bredare än tidigare så ökar risken för vattenplaning.

– Riskerna blir betydligt större och det är lättare att tappa bilen, som förare måste man förändra sitt sätt att tänka. Det blir intressant att se hur bilen verkligen beter sig, säger Ericsson som inte testat regndäcken än.

I Sportbladet får du det hetaste snacket inför Kinas GP

Och vi har naturligtvis skrivit en text om problemen med regndäcken inför morgondagens lopp, som är det mest regnsäkra under hela säsongen.

Den texten läser du här.

Vi ska också komma ihåg att det inte var några träningar under fredagen och det är naturligtvis ett stort problem för ingenjörerna.

– De saknar mängder med data och det är naturligtvis ett stort problem, säger Toto Wolff till Sky.

Men det finns ingen risk för att racet i morgon ställs in inte på frund av dimma i alla fall så som det var i  fredags då ambulanshelikoptern inte kunde lyfta.
Det ska dock inte hända i morgon utan en poliseskort står redo och kommer att tömma vägen på andra bilar de fem kilometerna som det är fram till sjukhuset för att en ambulans ska kunna få fri fart – om det behövs.

Vill du läsa mer om kvalet?

Det gör du här:

 

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson tog sig återigen till Q2. Den här gången kan han tacka teamkollegan Antinio Giovanazzi som kraschade i slutet av Q1 vilket gjorde att det inte blev några förbättringar i slutet av passet.
Ericsson har nu varit Q2 i två race i rad. Det är bättre än vad vi hade vågat hoppas på inför säsongen, för Saubern är inte direkt snabb.
Nu får vi se om Ericsson kan nå sitt mål. Att ta poäng.
– De första fem loppen kan vara avgörande, säger han.

Hela texten läser du här:

•••

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso poses for a photo in Melbourne on March 23, 2017, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. / AFP PHOTO / Saeed KHAN / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Foto: TT

Det hetaste snacket inför Kinas GP handlar om Fernando Alonso. Hans kontrakt med McLaren går ut och hans agent Flavio Briatore är återigen sugen på att placera Alonso hos Mercedes. Det ville han 2014 och det ville han i december också när Rosbergs kontrakt gick ut. Det sägs att det är högsta Mercedesbossen Dieter Zetsche som har lagt in sitt veto och utan hans stöd kan inte Toto Wolff skriva kontrakt med någon förare, men när man ser hur Alonso lyckas hantera en bil som är klart sämst i fältet, så kan nog även han tänka om.
– Det är en fråga för framtiden, men ingenting i livet är uteslutet, säger han.
Problemen hos McLaren 2017 handlar om motorn och dess prestanda. Motorn börjar vibrera men man skruvar upp den, det gör att man inte kan använda något kvalmodus inte utan det handlar om att hålla ner prestanda. Honda räknar med att man kan lösa problemet till Spaniens GP, eller till loppet där efter till Kanadas GP i juni.
•••
Red Bulls Helmut Marko meddelar att teamet har flera nyheter till Kinas GP, men eftersom det inte blev något tränande under fredagen så har man hamnat lite i tidsnöd och teamet lyckades precis få ordning på bilarna till kvalet.
– Vi får se om balansen stämmer, säger motorsportkonsulenten Helmut Marko.
Max Verstappen hade ett stort problem med bilen, det ryktas om att det är problem med en cylinder, och han var bara 19:e i Q1. Intill honom startar Esteban Ocon i en Force India.
Handlar det om motorn kan det bli en motorväxel och en förare får bara använda fyra motorer under en säsong.
•••
Räkna inte bort Verstappen. Han gillar att köra om och Mark Webber startade på plats 18 2011. Han tog sig upp på prispallen det året.
•••

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Foto: Sauber

Det som Monisha Kaltenborn och Sauber inte vågar säga säger Toto Wolff. Mercedes stallchef bekräftar att Pascal Wehrlein fick en fraktur på en halskota när han kraschade i ROC och det gjorde att han inte kunde träna på ungefär sju veckor och när nu bilarna är tuffare att köra n tidigare så saknas den träningen. Därför kör inte Wehrlein utan Giovanazzi.

•••
Racestart kl 08.00 i morgon söndag. Vi kör med livebevakning i gen.
Vi ses väl då?

Så vill Lewis Hamilton förändra F1

av Anna Andersson

Det ska regna på söndag.
Det är en sak.
Men under träningarna var det ett het annat problem. Det var en sådan dimma att ambulanshelikoptern inte kunde lyfta och därför fick inga bilar köra. Det gör att flera förare bara hann köra ett par varv under fredagen och nu återstår en träning inför kvalet.
Det kan ge oss ett mycket intressant kval och då ska det enligt de prognoserna som nu finns tillgängliga vara uppehåll. På söndag väntas däremot flera tunga regnmoln komma in över Shanghai och det ska regna.
Det blir i sådant fall årets första regnlopp och det en helg där förarna har tränat minimalt.
Med andra ord kan det bli en helg med flera överraskningar i resultatlistan.
Läs mer om dagens väderkaos här.

Du kan också läsa följande:

Så vill Lewis Hamilton förändra F1.
Har han rätt?

Ska man träna tre pass på lördagen och köra kval och race under en dag?
•••

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sprays champagne as confetti falls around him after winning the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. At right is Mercedes driver Valtteri Bottas who finished third. (AP Photo/Andy Brownbill)
Vettel i Australien (AP Photo/Andy Brownbill)

Sebastian Vettel som vann premiären är lite orolig efter det att de båda träningarna försvann i dimman..
– Natten försvinner. Den tiden har man annars att fundera över en set up, men nu har vi inte kört någonting och har inte heller någonting att grubbla över, säger han.

Andra snackisar under helgen är att….
…det ryktas om att Ferraris högsta chef Sergio Marchionne ska lämna företaget 2019. Det skriver La Gazzetta dello Sport.
….McLarens Zak Brown förklarar att Hondas motor har så mycket kraft i sig att den i alla fall överlever båda långa rakorna i Kina.
– Vi har en plan, säger han till Sky Sport F1.
…Är Pascal Wehrlein snart arbetslös? Det har snackats om att han kan bli av med sin plats hos Sauber om Antonio Giovanazzi fortsätter att köra bra och han själv inte är den fysiska form som krävs, men det dementerar Monisha Kaltenborn.
– Vi vill ha honom i bilen så snart som möjligt, säger stallchefen.
…Malaysia lämnar F1. 2018 finns inte tävlingen med på programmet.
….Daniel Ricciardo som hade sådana problem i Australien kör med samma motor i Shanghai. I år för en förare bara använda sig av fyra motorer under en säsong, för varje påföljande motor straffas han.

•••
Du vet väl att du hittar veckans blogginlägg till höger. Där kan du läsa om statistik, rykten och annat inför Kinas GP.
Kvalet startar kl 09.00 i morgon. Loppet kl 08.00 på söndag.

Om du vädret tillåter….

Vem talar sanning? Magnussen eller Ericsson?

av Anna Andersson

Torsdag är mediadag inom F1 och någonting som blivit en stor snackis är Marcus Ericssons tweet om att Kevin Magnussen har bett om ursäkt efter kollisionen i Australien.
Det hävdar Magnussen nämligen att han absolut inte har gjort. Vem talar sanning? Magnussen eller Ericsson?

JFG0243
Foto: Sauber. Vem talar sanning? Magnussen eller Ericsson?

– Jag såg hans tweet, säger Magnussen enligt motorsporttotal.
– Vi träffades på flyget och pratade om det, men jag bad inte om ursäkt.
Magnussen hävdar dock inte att det var Ericssons fel.
– Det var en raceincident. Han låg på utsidan, jag hade understyrning och gled in i honom. För att vara helt korrekt hade jag överstyrning, men det utvecklade sig till understyrning, säger Magnussen.
– Hade jag varit han hade jag lämnat mer plats. Jag kunde inte göra någonting annorlunda.
Ericsson håller fast vid sin version.
– Vi var på samma flygplan under söndagen och pratade om det. Kevin tog på sig skulden och sade att han var ledsen över att det hade inträffat. Jag känner Kevin bra och vet att han inte gjorde det med vilje, men den saken har vi nu lagt åt sidan.
Ericsson vet inte heller vad han skulle ha gjort annorlunda
– Det var på gränsen och jag kan tycka att det skulle ha bestraffats. För mig är det klart att det är Kevins fel, men han slapp straff.

Nu släpper vi det och kikar mot Kina – och mot Storbritannien. Du har väl läst tidningen och sett att Ericssons lillebror Hampus gör en seriös satsning mot toppen?

•••

Så skriver Pirelli:

Shanghai International Circuit ur ett däckperspektiv:

  • Banan invigdes 2004 och har i stort sett en jämn fördelning mellan raksträckor och kurvor, där vänster framdäck utsätts för störst påfrestning.
  • Sedan tidigare har förarna beskrivit att underlaget kan uppfattas som ”halt” under helgens första varv.
  • Den långa raksträckan på banan öppnar upp för omkörningar, samtidigt som det finns en risk att däcken i brist på friktion tappar i temperatur och slits.

Vill du ha mer fakta om banan?  Kolla in gårdagens blogginlägg.
•••
För övrigt kan vi notera att…
…McLaren har en T-vinge på gång till helgens tävling i Kina. Vi får se om det hjälper.
…Helmut Marko är tacksam över att Ron Dennis sa nej när Honda ville leverera motorer till Red Bull.

– Då hade vi haft 50 hästkrafter mindre än vi har nu, säger motorkonsulenten.
…Sebastian Vettel inte är säker på att alla de däcktester han genomförde under 2016 verkligen har hjälpt honom. Samtidigt säger mannen om vann premiären att han lär sig någonting var gång han sitter i bilen…
…han säger också att Mercedes är favoriter och att man inte ska övervärdera hans vinst i Australien.
…Lewis Hamilton är extremt irriterad över att det är svårare att köra om med de nya bilarna.
– Tidigare behövde du vara en sekund snabbare än föraren framför, nu måste du vara två sekunder snabbare, säger han.
…start och målrakan har  fått ny asfalt. Förra året var det ett gupp där som ställde till problem för Pascal Wehrlein under kvalet. Han körde över guppet med öppen DRS under kvalet, tappade kontrollen över bilen, slog i staketet och fick avbyta kvalet. I år kör inte Wehrlein. Ericssons kollega är inte i form än, han kraschade under ROC tidigare i vintras och fick vila i nio veckor.

 

•••

Träningarna inför Kinas GP startar tidigt fredagmorgon, kvalet avgörs kl 09.00 på lördag och säsongens andra GP-lopp startar på söndag kl 08.00

Fakta och statistik inför Kinas GP

av Anna Andersson
Hermann_Tilke-2CR by Thilo Vogel
Arkitekten Hermann Tilke. Foto: Thilo Vogel

Kinas GP i Shanghai har sedan debuten 2004 blivit en klassisk bana. Den påminner om det kinesiska tecknet Shang som betyder storslagen och den längsta rakan finns mellan kurva 13 och 14. Den är 1,3 km lång och där når förarna en hastighet av mer än 300 km/timmen. Banan är, som så många andra, ritade av den tyske arkitekten Hermann Tilke. Jag intervjuade honom för många år sedan och har tittat tillbaka i det materialet och hans sätt att beskriva banan är intressant. Han berättar om det deltaområde som banan är byggd i, om att vattnet har varit med och format banans layout, precis som de berg som finns i området och har gett formen åt den första, onda kurvan.
– Kurva 1 tar föraren i 130 km/timmen, i fyrans växel och detta är den onda kurvan. Det är motsatsen till kurva 12 till 14. De är gjorde efter Ying och Yang. Bilen har en hastighet på 300 km/timmen när den går in i kurvan och föraren måste bromsa ner till 100 km/timmen. Kurvan går ner för  berget och därför är den byggd som en serpentin, berättade han.
– Kurva 12-4 är den goda kurvan, motsatsen till den första kurvan. Man går in i kurvan som öppnar sig mot en lång raksträcka som är 1175 meter lång. Den är perfekt för omkörningar.
Han berättar också att start och målrakan är ovanligt kort och att det är ett medvetet beslut:
– Det är viktig att publiken ser mer än bara en raksträcka. De ska se in i första och sista kurvan. Målrakan är också konkav för att sikten ska bli bättre och i Shanghai märker verkligen förare att det går uppför, men åskådaren är inte medveten m det. Han eller hon märker bara att sikten är bra.

Fakta och statistik inför Kinas GP
Shanghai International Circuit
Banlängd: 5,451 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7)
Avstånd till första kurvan: 267 m
Genomsnittsfart 204 km/tim
Maxhastighet utan DRS: 310 km/tim
Lägsta hastighet: 70 km/tim.
Valda däck: Supersoft/Soft/Medium
Antal växlingar per varv: 57
Banan debuterade 2004, under 3 lopp har säkerhetsbilen varit ute på banan ( totalt 6 gånger).
Vinst från sämsta startposition: Michael Schumacher 2006, från startplats 6.
Segrar från pole position: 8
Kvalstart lördag kl 09.00
Racestart söndag kl 08.00

Här kan du höra vad Daniel Ricciardo tycker om banan i Kina:

Topp 8 kvalet 2016:

1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Daniil Kwjat, Red Bull
7. Sergio Perez, Force India
8. Carlos Sainz, Toro Rosso

Kvalrekord:
Absolut: 1:33.706 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2016: 1:35.402 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:35.782 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:53.860 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:34.484 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:35.121 (Nico Rosberg, Mercedes)

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain is celebrated with champagne by teammate Nico Rosberg, right, of Germany on the podium after winning the Chinese Formula One Grand Prix at Shanghai International Circuit in Shanghai, China, Sunday, April 12, 2015. Rosberg finished second in the race. (AP Photo/Toru Takahashi)
Rekordmannen Hamilton (AP Photo/Toru Takahashi)

Flest pole positions:
Lewis Hamilton (5)
Sebastian Vettel (3)
Nico Rosberg (2)
Fernando Alonso (2)
Rubens Barrichello (1)

Topp 8 racet 2016:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Daniil Kwjat, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Felipe Massa, Williams
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Max Verstappen, Toro Rosso
—–
16. Marcus Ericsson, Sauber.
Vinnande strategi: 2 stopp.
Flest segrar:
Lewis Hamilton (4)
Nico Rosberg (2)
Fernando Alonso (2)
Rubens Barrichello (1)
Sebastian Vettel (1)
Michael Schumacher (1)
Jenson Button (1)
Kimi Räikkönen (1)

Här har du däcktillverkaren Pirellis åsikt om banan:
•Vädret är svårt att förutspå och det påverkar däcken och strategin.
•Är det kallt slits däcken hårdare.
• 80 procent var varvet är kurvor, kurva 1 som nästan är en cirkel och kurva 13 är avgörande. Förarna måste undvika hjulspinn i utgången av de kurvorna för att inte slita däcken för hårt.

Annars kan vi notera att…
….Marcus Ericssons teamkollega återigen heter Antonio Giovanazzi. Pascal Wehrlein är inte tillräckligt stark för att köra än.
…just Giovanazzi är Ferrariförare och han väntas ersätta Kimi Räikkönen nästa år, förutsatt att han fortsätter att utvecklas. I så fall blir han den första italienska F1-föraren sedan 2011 ( Trulli och Liuzzi).
…vädret blir ostadigt. Det finns risk för regn under racet på söndag.
…det bara är sex förare som än  så länge har kontrakt för 2018. Det betyder att 14 förare kan byta plats, bland annat går kontrakten för Ferraris båda förare ut efter säsongen. Det är ett ämne att hålla koll på under säsongen.

Nu står superdesignerns rykte på spel

av Anna Andersson

Kinas GP är det regnsäkraste under hela F1-säsongen.
Så illa är det faktiskt.
Det har regnat under mer än 30 procent av de race som körts i Shanghai och inför helgen så finns det också risk för regn. Enligt prognosen så kommer det troligen att regna under fredagens träningar, det ska vara uppehåll under lördagen, men det är risk för regn under söndagen också. Störst risk för regn är det faktiskt kl 14.00 på söndag – precis när racet ska starta.

McLaren Formula One driver Jenson Button of Britain drives on his way to winning the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, China, Sunday, April 18, 2010. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
McLarens Button regnkung 2010. (AP Photo/Eugene Hoshiko)

2007, 2009 och 2010 regnade det rejält under loppet och 2007 förlorade Hamilton VM-titeln i gruset utanför banan när han missade den skarpa vänsterkurvan som leder in på depårakan.
I år är det nya regler och det gör att vi ska slippa start bakom säkerhetsbilen. Från och med i år blir det nämligen stående start också i regn.
Det kan göra inledningen av loppet intressant, ni vet väl att all form av starthjälp är förbjuden i år också så det är upp till föraren och hans koordination av hand och fot.
– Vi kommer att se betydligt mer ojämna starter i år, sa Marcus Ericsson inför premiären.
– Den förare som får till starten perfekt ett lopp kan missa nästa. Förra året var fönstret mycket större och även om du gjorde en miss kunde du få en bra start. Så är det inte i år.
Så med pressen som en start innebär och dessutom regn. Det kan hända grejer på söndag morgon.
Du vet väl att racet startar kl 08.00?
På sportbladet,se an du följa vår livebevakning och får svar på dina frågor under loppet.
•••
Pascal Wehrlein missar även Kinas GP.
Mer läser du här.
Därmed har han missats säsongens två första lopp, men Mercedes som står bakom tyskens satsning är imponerade av honom…
– Jag är imponerad över att han är så mogen, av hur han informerade teamet i Australien om att han inte klarade av att köra på den högsta nivån. Det kräver mod, säger Toto Wolff.
– Jag tvivlar inte på att han är samma gamla Pascal när han gör comeback. Han tränar hårt och kommer att vara starkare när han kommer tillbaka.

JFG9681.jpg
Ersättaren Antinio Giovanazzi imponerade i Australien och kör även i Kina.

•••
Max Verstappens pappa, Jos, var med om ett krogslagsmål under helgen som gick. Enligt hans advokat var han offret och han lämnade också polisstationen under lördagskvällen.
•••

Det verkar vara rätt dålig luft i Kina:

••••
Red Bull var bara tredje bästa team i Australien och bilen måste förbättras.
Bakom den står Adrian Newey som länge kallats för F1:s bäste designer.

Nu står superdesignerns rykte på spel
– Adrian gjorde nog 100 olika teckningar och skisser i Australien. Han vet  vad problemet är, han vet att det handlar om hans rykte, säger motorsportkonsulent Helmut Marko.
– Han är den som bestämmer om vi ska bygga vingen så eller så. Han är den som har mest erfarenhet och också den som bäst förstår den komplicerade bilen vi har. Vi har specialister för aerodynamik, för det mekaniska greppet och så vidare, men Adrian vet lite om allt. Han har koll, han har känslan och kunskapen.
•••
I morgon går vi igenom banan, precis som varje onsdag innan race.

Red Bull vill ha revansch i Kinas F1-lopp

av Anna Andersson

Årets andra tävlingsvecka har inletts, det är dags för Kinas GP och det blir intressant att se vad Red Bull har gjort under de två veckorna som har gått sedan premiären i Australien.
Då bröt Daniel Ricciardo sedan han fått problem med bilen och Max Verstappen var femma.
Det når inte alls upp till de kraven som teamet har på sina bilar och förare.
– Vi underpresterade helt klart, erkänner motorsportkonsulenten Helmut Marko för motorsporttotal.
– Vår bil blev klar väldigt, väldigt sent. Så har det alltid varit hos oss, men den här gången var det verkligen i den sista minuten. Mekanikerna jobbade dygnet runt och nästa morgon flög vi till testerna i Barcelona. Vi hade väldigt lite tid på oss.
Det menar han var orsaken till missen i Australien.
– Vår bil är väldigt komplex, även om det inte syns när man ser på den. Eftersom vi inte körde så mycke tunder testerna i Spanien lyckades vi inte få balansen i bilen att stämma till tävlingen i Melbourne. Vi är övertygade om att vårt koncept är riktigt, vi är snabba på rakorna och nu måste vi se till att förbättra våra svagheter.
Red Bull vill ha revansch i Kinas F1-lopp. Därför hoppas han på att man nu ska kunna öka pressen på Ferrari och Mercedes.
– Det vi såg i Melbourne var inte vår riktiga fart, så kommer det inte att se ut i de två, tre kommande loppen, säger han.
– Vi tror att vi vet anledningen till det och vi tar steg för steg i rätt riktning. Vi håller fast vid det koncept vi har utan en massa vingar som de andra har och jag tror att vi får se rejäla framsteg redan i Kina.
På fredag drar träningarna igång för denna tävlingshelg.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia waits in his car during the second practice session for the Australian Grand Prix in Melbourne, Australia, Friday, March 24, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Red BUll vil han revansch till Kinas F1-lopp(AP Photo/Rick Rycroft)

 
Tiderna som gäller i helgen är.

Fredag:
Träning 1 kl 04.00
Träning 2 kl 08.00

Lördag:
träning 3 kl 06.00
Kval kl 09.00
Söndag:
Race kl 08.00

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Ericsson redo för Kina?

Inför premiären hade vi en lång intervju med Marcus Ericsson. Missade du den då hittar du den här:
Vi pratade också med Mario Isola, chef över däcken.  Hans tankar kring säsongen ur däckens perspektiv hittar du här.
I premiären var det fem omkörningar tror jag. Förra året var det 37. Mercedes Stallchef Toto Wollf var oroad för den utvecklingen när jag träffade honom inför årets första lopp.
Den intervjun läser du här.

•••
Renault med Esteban Ocon och Nico Hülkenberg var besvikna efter premiären, men till den tredje deltävlingen i Bahrain kommer en stor uppdatering av bilen. I Kina har de ungefär samma material som i Australien.
Även Haas hade problem i premiären, men teamchefen Günter Steiner är optimistisk.  Han hävdar att Ferraris motor är minst lika bra som Mercedes.

•••

Här på bloggen hittar du som vanlgit nyheter under hela veckan inför ett race. Vill du vara säker på att inte missa någonting?

Följ oss på Facebook. Sportbladet Motor är namnet

Varför missbedömde Mercedes Ferrari?

av Anna Andersson

Varför missbedömde Mercedes Ferrari?
Vi vänder tillbaka till förra helgen, till premiären i Australien som Ferrari och Sebastian Vettel vann.
Ett lopp som Lewis Hamilton egentligen borde ha vunnit från pole position eftersom han också tog starten och det inte var fler än fem kanske sex omkörninagr totalt under hela loppet, men Mercedes tappade premiärsegern på strategin och i depån. Varför tänkte man som man gjorde?
Varför gick Lewis Hamilton som ledde först i depå?

Varför missbedömde Mercedes Ferrari?

Här får du svaret:
– Vi visste att går han in hamnar han bakom Kimi Räikkönen och Max Verstapppen, men om vi har ett rejält däckslitage så måste de också ha de. Så när vi går in i depå så får Verstappen en möjlighet att gå om Räikkönen i kampen om plats fyra och efter varv 20 borde det då bli en lucka bakom Kimi som Lewis kan nyttja för att hitta tempot igen. säger chefsstrategen James Vowles.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sprays champagne as confetti falls around him after winning the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. At right is Mercedes driver Valtteri Bottas who finished third. (AP Photo/Andy Brownbill)
Vettel jublar. Vann före Hamilton och Bottas.  (AP Photo/Andy Brownbill)

Efter stoppet var Hamilton sex sekunder efter Räikkönen, men Verstappen låg kvar framför Hamilton och även om han satt fast bakom Red Bulls bil i sex varv och Vettel gick in i depå på varv 23 så kom Hamilton inte om.
– Vi var 0,6 sekunder efter Vettel när han kom ur depån. Hade Verstappen gått in i depå ett varv tidigare hade vi vunnit loppet, säger strategen.
Så lite kan alltså skilja mellan vinst och förlust.
Här kan du själv se inslaget:

•••

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland steers his car during the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Mrcedes Valtteri Bottas i premiären (AP Photo/Rick Rycroft)

I Australien var varvtiden för pole position 1,6 sekunder snabbare 2017 jämfört med 2016 och under året kommer tiderna att kapas ännu mer-. ”Nya F1” kommer verkligen att stå för fart och enligt Christian Horner kommer det verkligen att gå undan.
– Reglerna är nya, det betyder att vi kommer att se förändringar.
– Det är inte orealistiskt att tro att bilarna fram till finalen i Abu Dhabi blir ytterligare 1,5 sekunder snabbare per varv.
Med hjälp av den utveckling som sker under en säsong brukar bilarna bli ungefär en seund snabbare under året och Mercedes stallchef Toto Wolff tror till och med att årets bilar kan vara uppemot två sekunder snabbare i slutet av säsongen.
•••
Lägger Fernando Alonso av redan under årets säsong?
Det tror hans polare, Mark Webber. Han tror inte att spanjoren orkar hålla på och kriga längst ner i fältet.
– Han är frustrerad. Han vill inte köra i mål som sexa eller sjua, säger Webber, säger Webber till belgiska Sporza.
– Han är så långt i från det som han vill kunna prestera. Han vill slåss om pallplatser, han bryr sig inte om poäng. Det är en väldigt tuff situation för varken stallet, bilen eller situationen är den som han vill ha. Kanske lägger han av mitt under säsongen.
Vad tror du, Har Fernando Alonso gjort sitt?

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Sauber + Honda? Foto: Sauber

Det kommer allt fler rykten om att Honda är på väg att inleda ett samarbete med Sauber. Enligt japanska F1 Life ska affären presenteras i april, samtidigt dementerar Saubers stallchef Monisha Kaltenborn ryktena:
– Vår situation är klar. Vi behöver inget byte, vi har andra problem. Vi för inga diskussioner och vi har en motorpartner och stannar där.

•••

Nästa F1-lopp avgörs i Kina om lite mer än en vecka.

Då är det återigen ett morgonlopp (08.00) och vi kan räkna med regn. Kina är årets mest regnsäkra race.

 

Kör Sebastian Vettel snart en Mercedes?

av Anna Andersson

Premiären är över Sebastian Vettel vann i Ferrari och han hann knappt vakna efter sin första natt som VM-ledare innan har skapats ett nytt rykte:

Kör Sebastian Vettel snart en Mercedes?

Att han när hans kontrakt går ut efter säsongen ersätter Valtteri Bottas.
Grunden till detta är ett uttalande som teamchef Toto Wolff gjorde i Stuttgarter Nachrichten:

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sprays champagne as confetti falls around him after winning the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. At right is Mercedes driver Valtteri Bottas who finished third. (AP Photo/Andy Brownbill)
Kör Sebastian Vettel snart en Mercedes? Foto:AP Photo/Andy Brownbill)

– Det vore tjänstefel att inte ha Sebastian på listan över eventuella kandidater, säger Wolff.
– Han skulle passa bra in i teamet.
Lewis Hamilton har också uttalat sig positivt om Vettel:
– Jag har en stor respekt för Sebastian och det som han har uppnått under sin karriär. Det är ett privilegium att få köra F1 samtidigt som han gör det och nu kan vi också tävla på lika villkor.
Sebastian Vettel kör sin tredje säsong för Ferrari och kontraktet går ut efter säsongen. Ferraris teamchef Maurizio Arrivabene har ännu inte velat prata om tyskens framtid, men eftersom Mercedes nyförvärv Valtteri Bottas har ett kontrakt över ett år så är det lätt att lägga ihop ett och ett. Sedan kan ju alltid resultatet variera…
•••
Andra snabba nyheter från helgen. Vi kan konstatera att…
…Red Bull saknar både fart och fäste. En halv sekund vill teamet hitta så snart det bara går.

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso poses for a photo in Melbourne on March 23, 2017, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. / AFP PHOTO / Saeed KHAN / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Inte alltid lika glad. Foto: TT

…att det senaste ryktet nu handlar om Sauber, Honda och McLaren. McLaren har ett kontrakt med Honda till 2024, men det pratas om att teamet letar efter en väg att ta sig ur det avtalet snarast möjligt. Det sägs att teamchef Eric Boullier är beredd att betala ett skadestånd till Honda och se till att Honda tar över Sauber. Ericssons team kör med en Ferrarimotor från 2016 som inte kommer att kunna utvecklas under säsongen och dessutom måste de betala för att köpa den motorn – medan ett samarbete med Honda kunde ge nya miljoner.
För McLarens del så skulle man då kunna lämna samarbetet med Honda och återvända till Mercedes….
Men notera att detta är rykten. Det surras och snackas och när det gäller Honda, tja teamet var inte direkt framgångsrikt i F1 förra gången man var där heller. Under V8-tiden  vann Jenson Button bara ett lopp med Honda.
Bilen blev framgångsrik först när Ross Brawn köpte den och utrustade den med en motor från Mercedes.
…det bara var fem omkörningar under Australiens GP. FEM!  5!  Ifjol var det 37.
…Mark Webber tror att Fernando Alonso är på väg att ge upp. Att hans gamla kompis har tröttnat på McLaren och Honda.
– Kanske kör han inte ens klart säsongen, säger Webber till nyhetsbyrån ’Sporza.
– Han är enormt frustrerad.
••••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Foto:Sauber

Även om Antinio Giovanazzi körde bra i sin Sauber under premiären så blev Marcus Ericssons team utan poäng och Ericsson som själv krockade i kurva 3 har varit tydlig med att teamet behöver ta poäng.
Gärna under inledningen av säsongen eftersom man kör med en motor från förra året och den kommer att stå stilla i utvecklingen samtidigt som konkurrenterna går framåt. Nu är också teknikchefen Jörg Zander tydlig med att det krävs förbättringar på bilen. Han berättar bland annat att man tog bort en T-vinge på bilen eftersom hajfenan fortfarande är för svag.
– När man kör bakom en bil blir luften turbulent och den delen rör sig då extremt mycket och då går den sönder, säger Zander till motorsporttotal.
Han erkänner att bakvingen också måste förändras, det måste göras så snabbt som möjligt utan att bilen blir tyngre. Han påpekar att teamet började något sent med utveckligen av årets bil eftersom man under förra året hade problem med ekonomin, men nu finns det en tro på framtiden och man arbetar med uppdateringar.
– Vi har väldigt begränsade resurser, vi bärjade sen t och jag har förståelse för det. Först måste vi koncentrera oss på helheten innan vi går in på detaljer, säger han.
Nästa deltävling avgörs i Kina den 7-9 april, förhoppningsvis har Marcus Ericsson bättre förutsättningar inför det loppet och kommer längre är tre kurvor. Enligt planen ska Pascal Wehrlein köra intill honom i Kina.
– När Pascal är frisk sitter han i bilen. Punkt, det är inget snack om den saken, säger Mercedes stallchef Toto Wolff som har Wehrlein i sitt förarprogram.
•••

Formel 1 är häftigt igen!

av Anna Andersson

Jäklar vilken premiär. Formel 1 är häftigt igen!

Jag hoppas att du ställde klockan i morse för årets premiär var absolut värd att se.
Det smällde till direkt.
Det finns ingen som längre kan säga att F1 är tråkigt och om den är någon som gör det så vet jag inte vad jag gör, plockar fram häxkvasten och jagar ikapp kanske? Det är trots allt påsk snart.
Lewis Hamilton hade pole position, precis som i Australien för ett år sedan. Då fick han stryk av Nico Rosberg.
Nu tog han starten, han gjorde en perfekt start, och hade också kontrollen under inledningen av racet. Bakom honom var dock Sebastian Vettel betydligt bättre än vad han och Ferrari var förra året. Hamilton kunde inte köra ifrån Vettel och var också den som gick in i depå först – men den satsningen gick inte hem. Vettel kunde köra till sig ett försprång, samtidigt som Hamilton kom ut bakom Max Verstappen på banan och när Vettel kom tillbaka efter sitt besök i depån så behöll han ledningen av racet.
Hamilton blev omkörd i depån och Vettel kontrollerade loppet in i mål.

Formula One - F1 - Australian Grand Prix - Melbourne, Australia - 26/03/2017 - Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany (2nd L) sprays champagne alongside second-placed Mercedes driver Lewis Hamilton (2nd R) of Britain and team mate Valtteri Bottas of Finland (R) on the podium. REUTERS/Jason Reed
Formel 1  är häftigt igen!

– Jag hade lite svårt att hålla i efter tio varv, men det löste sig, säger Vettel på presskonferensen.

– Det gjorde ingenting att han fastnade lite i trafiken heller, det drog vi nytta av. Bilen är fantastisk, när jag kom ut efter depåstoppet handlade det bara om att kontrollera loppet, räkna ner varv och hantera däcken rätt. De kom faktiskt tillbaka i slutet av loppet också. Fästet var bra.

Ferrari har inte vunnit någon premiär sedan 2010 då Fernando Alonso vann i Bahrain. Senast man vann en premiär i Australien var 2007. Då tog Kimi Räikkönen segern – och han vann även VM det året….
Statistisk är statistik, men det är kul att notera ibland.

– Sebastien körde fantastiskt och jag är övertygad om att Kimi snart kommer att vara där och kämpa med honom, säger Ferraris styrelseordförande Sergio Marchionne.

– Nu är det viktigt att komma ihåg att detta inte är slutmålet utan ett första steg på en lång väg och vi arbetar fokuserat för att förbättra oss var dag.
Mer om racet läser du här.

1    Sebastian Vettel    Ferrari    57    1h24m11.670s    –
2    Lewis Hamilton    Mercedes    57    1h24m21.645s    9.975s
3    Valtteri Bottas    Mercedes    57    1h24m22.920s    11.250s
4    Kimi Räikkönen    Ferrari    57    1h24m45.063s    33.393s
5    Max Verstappen    Red Bull/Renault    57    1h24m40.497s    28.827s
6    Felipe Massa    Williams/Mercedes    57    1h25m35.056s    1m23.386s
7    Sergio Perez    Force India/Mercedes    56    –    1 varv
8    Carlos Sainz    Toro Rosso/Renault    56    –    1 varv
9    Daniil Kvyat    Toro Rosso/Renault    56    –    1 varv
10    Esteban Ocon    Force India/Mercedes    56    –    1 varv
11    Nico Hülkenberg    Renault    56    –    1 varv
12    Antonio Giovinazzi    Sauber/Ferrari    55    –    2 varv
13    Stoffel Vandoorne    McLaren/Honda    55    –    2 varv
–    Fernando Alonso    McLaren/Honda    50    –
–    Kevin Magnussen    Haas/Ferrari    46    –
–    Lance Stroll    Williams/Mercedes    40    –
–    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    25    –
–    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    21    –
–    Jolyon Palmer    Renault    15    –    Bröt
–    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    13    –

Ferraris seger i Australien ger mig hopp inför säsongen. Det visar att bilen är snabb och kan konkurrera med Mercedes. Det var länge sedan det var en fajt på banan mellan två olika team och det behöver Formel 1.
Det är bara att hoppas att den duellen mellan Ferrari och Mercedes utvecklas under säsongen och att Red Bull också kommer närmare. Enligt motorsportkonsulenten Helmut Marko räknar Red Bull med att vara i kapp till Spaniens GP, lopp nummer fem.

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland steers his car during the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Bottas med en tung bil

Mercedes har ett annat problem också. Bilen är för tung. Den väger fem kg mer än den minsta vikten som FIA har satt och det gör två tiondelar per varv. I Australien gjorde det 12 sekunder på ett helt lopp.

Och 12 sekunder på ett race – det kan vara skillnaden mellan en seger och en andraplats. Det kan till och med vara så att det var skillnaden i dag.

– Det är ett område vi måste förbättra, säger Toto Wolff.
Alltså. Mercedes  är för bred om baken och måste banta.

•••
Mercedes var tvåa och trea. Hamilton och nykomlingen Valtteri Bottas. Bra poäng till teamet, men en besvikelse för det tyska teamet att man inte var snabbast.
Det är första gången sedan de nya motorerna introducerades i VM 2014 som VM-ledaren inte kör en Mercedes.
•••
Red Bull är, precis som väntat, inte tillbaka i toppen igen. Motorn från Renault, är inte där den ska vara. Max Verstappen var femma medan Daniel Ricciardo, som kraschade under kvalet och fick byta växellådan fick problem redan före start. Han startade från depån vilket var bedrövligt redan det och sedan bröt han loppet.
– I morgon är en ny dag, men hur jag ska komma över det. Vi australiensare tar ett par glas och sedan är det bra, säger han.
•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden spins off the track into the gravel soon after the start of the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. (AP Photo/Andy Brownbill)
Aj, aj aj

Även för Marcus Ericsson var det en söndag att glömma. Dålig start och påkörd i den tredje kurvan av det första varvet. Inte alls kul.
Mer om det läser du här.
Hans temakollega Antonio Giovanazzi imponerande däremot. Killen som stöttas av Ferrari, gjorde inte ett enda misstag i sin premiär. Han körde in som 12:a i mål, näst sist av de 13 bilarna som gick i mål – men han gick i mål.
Nu ökar pressen på Marcus Ericsson och på Pascal Wehrlein, som valde att inte köra helgens lopp eftersom han kände att kroppen inte klarade av det fysiskt. Storyn om att han tappade nio veckors träning på grund av kraschen i ROC känner ni redan till, den behöver jag inte dra igen, men nu ska han alltså plocka in det på typ en vecka.
Jag skulle inte vilja vara i hans kläder denna vecka. Det blir tufft.
•••
För McLaren var det också ett tufft race. Båda förarna bröt och relationen till Honda blir inte bättre. Jag har hört rykten om att McLaren nu gör allt för att avsluta samarbetet så snabbt det bara går och att man istället försöker hitta en lösning med Mercedes, som man arbetade med tidigare.
Toto Wolff vill dock inte kommentera det. Slutsatsen får ni dra själva.
•••
Ingen Rosberg på startlinjen, men en trött en framför TV:n: Han gick upp i alla fall:

•••
Nästa VM -deltävling avgörs i Kina den 7-9 april. Där brukar det regna!
Då kan det hända grejer igen.

 

Foton: TT, Reuters, AP

Sida 181 av 390